بسم الله الرحمن الرحیم
فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ
در آن، نشانه هاى روشن، (از جمله) مقام ابراهیم است. و هر کس داخل آن (حرم) شود، در امان خواهد بود. و براى خدا بر مردم (واجب) است که آهنگ خانه (او) کنند، آنها که توانایى رفتن به سوى آن دارند. و هر کس کفر ورزد (و حجّ را ترک کند، به خود زیان رسانده)، و خداوند از همه جهانیان، بى نیاز است.
(آل عمران/97)
سپس در آیه بعد دو امتیاز دیگر آن را ذکر مى کند، مى فرماید: در آن نشانه هائى روشن است (از جمله) مقام ابراهیم (فیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ مَقامُ إِبْراهیمَ).
نشانه دیگر آن آرامش و امنیت حاکم بر این شهر است، مى گوید: و هر کس داخل آن شود در امان خواهد بود👌👌 (وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً).
و در جمله بعد به همه مردم دستور انجام مناسک حج را داده، مى گوید: و براى خدا بر مردم است که آهنگ خانه (او) کنند آنها که توانائى رفتن به سوى آن دارند (وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ ...
از این دستور، تعبیر به یک بدهى و دَین الهى شده است که بر ذمه عموم مردم مى باشد;👌👌 زیرا فرموده است: وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ: براى خدا بر مردم است.
حجّ بر هر انسانى که توانائى داشته باشد در عمر فقط یک بار واجب مى شود👌👌 و از آیه فوق نیز بیش از این استفاده نمى گردد; زیرا حکم، مطلق است و با یک بار انجام دادن امتثال حاصل مى شود.
تنها شرطى که در آیه براى وجوب حج ذکر شده استطاعت است که با تعبیر: مَنِ اسْتَطاعَ اِلَیْهِ سَبِیْلاً: کسى که توانائى راه پیمائى به سوى خانه کعبه داشته باشد بیان شده.
در روایات اسلامى و کتب فقهى، استطاعت ، به معنى داشتن زاد و توشه، و مرکب، و توانائى جسمى، و باز بودن راه، و توانائى بر اداره زندگى به هنگام بازگشت از حج تفسیر شده است.
ولى در حقیقت همه اینها در آیه فوق مندرج است; زیرا استطاعت در اصل به معنى توانائى است که شامل تمام این امور مى شود.
ضمناً از آیه فوق استفاده مى شود که: این قانون، مانند سایر قوانین اسلامى اختصاص به مسلمانان ندارد🤔👌بلکه همه موظفند آن را انجام بدهند و قاعده معروف اَلْکُفّارُ مُکَلَّفُونَ بِالْفُرُوعِ کَما أَنَّهُمْ مُکَلَّفُونَ بِالاُصُولِ: کافران همان طور که به اصول دین موظفند به انجام فروع نیز مکلف مى باشند👌👌 با آیه فوق و مانند آن تأیید مى شود، گرچه شرط صحیح بودن این گونه اعمال و عبادات، این است که: نخست اسلام را بپذیرند👌👌 و سپس آنها را انجام بدهند ولى باید توجه داشت عدم قبول اسلام، مسئولیت آنها را در برابر این گونه وظائف از بین نمى برد.
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۲۵
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام خدا
در چند ماه اخیر شاهد افزایش چشمگیر کارتن خوابها در معابر شهر کرج هستیم ، علت چیست ؟
نمی دانیم تفاسیر زیادی شنیده ایم ...
اما اقدام پسندیده امام جمعه البرز بسیار دلگرم کننده و امیدبخش بود ...
- مصلایی که پذیرای افراد بیخانمان در فصل سرما شد
لینک کانال :
https://eitaa.com/shahidanpanahi
ارتباط با مدیر کانال :
https://eitaa.com/paygahpanahi
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر آیات ۹۶ و ۹۷ سوره آل عمران از نکته ها
۳ ـ امتیازات خانه کعبه:
در این دو آیه براى کعبه علاوه بر امتیاز نخستین پرستشگاه بودن چهار امتیاز دیگر ذکر شده است:
الف ـ برکت و فائده بسیار (مبارکاً)
مبارک به معنى پر برکت و پر فایده است، و کعبه از این جهت مبارک است که هم از نظر معنوى👌 و هم از نظر مادى👌 در یکى از پربرکت ترین سرزمین هاى جهان🤔👌👌 قرا گرفته.
ب ـ هدایت جهانیان (هُدىً لِلْعالَمِیْنَ)
کعبه مایه هدایت جهانیان👌👌 است و مردم از نقاط دور و نزدیک، صفحات خشکى و دریا را زیر پا مى گذارند و به این عبادتگاه بزرگ جلب مى شوند و در مراسم با شکوه حج که از زمان ابراهیم(علیه السلام) همچنان رائج بوده شرکت مى کنند، حتى عرب جاهلى نیز کعبه را گرامى مى داشت، و مراسم حج را به عنوان این که آئین ابراهیم(علیه السلام) است با این که با خرافات آمیخته شده بود انجام مى داد، و در پرتو همان مراسم ناقص خود، تا حدود زیادى از کارهاى نادرست خود موقتاً دست مى کشید.🤔👌👌
و به این ترتیب، همگان حتى بت پرستان از هدایت این خانه بزرگ بهره مند مى شدند.👌👌
جاذبه معنوى این سرزمین و این خانه مقدس چنان است که همه را بى اختیار تحت تأثیر خود قرار مى دهد.
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۲
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
شما جوانان قرآنی و کسانی که عمر خود را در راه قرآن صرف می کنید از خداوند متعال شاکر باشید.mp3
2.41M
#قرآن_راه_نجات
#قرائت_روزانه_قرآن
#تدبر_در_قرآن
#انس_با_قرآن
#عمل_به_قرآن
شما جوانان قرآنی و کسانی که عمر خود را در راه قرآن صرف می کنید از خداوند متعال شاکر باشید.
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
گزارش تصویری ویژه برنامه ایام الله دهه فجر
با روایتگری: بسیجی جانباز، دکتر حاج مسعود مقدم پور (معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید استان البرز)
مورخ۱۲ بهمن ماه سال۱۴۰۰
مسجد بنی فاطمه(س)
13.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به نام خدا
💥💥یه گزارش ویژه و جذاب 💥💥
برای دختر خانم های عزیز
هیات دخترانه بنات الزهرا س
پایگاه مقاومت بسیج شهیدان پناهی
📹 گزارش هیئت ولادت حضرت زهرا س ویژه دختران
تقدیم نگاههای پرمهرتون ،
جای همهی دوستان رانیایی که تشریف نداشتند خالی🌱
لینک کانال :
https://eitaa.com/shahidanpanahi
ارتباط با مدیر کانال :
https://eitaa.com/paygahpanahi
#پایگاه_مقاومت_شهیدان_پناهی
#ولادت_حضرت_زهرا
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۹۷ سوره آل عمران
و در پایان آیه براى تأکید و بیان اهمیت مسأله حج مى فرماید: و هر کس کفر بورزد (و حج را ترک کند به خود زیان رسانیده; زیرا) خداوند از همه جهانیان بى نیاز است👌👌👌 (وَ مَنْ کَفَرَ فَإِن...
واژه کفر در اصل به معنى پوشانیدن است و از نظر اصطلاح دینى معنى وسیعى دارد و هر گونه مخالفت با حق را ـ چه در مرحله عقائد، و چه در مرحله دستورات فرعى ـ شامل مى شود، و اگر مشاهده مى کنیم کفر غالباً در مخالفت با اصول دین استعمال مى شود، دلیل بر این نیست که منحصراً به همان معنى بوده باشد، به همین دلیل در آیه بالا در مورد ترک حج به کار رفته است، لذا در روایتى از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که: کفر را در آیه به معنى ترک ، تفسیر فرموده است.
به عبارت دیگر، کفر و فاصله گرفتن از حق ـ همانند ایمان و توجه به حق ـ مراحل و درجاتى دارد👌👌 که هر کدام براى خود داراى احکام مخصوصى است، و با توجه به این حقیقت، بسیارى از مشکلات که در معنى آیات و روایات مربوط به کفر و ایمان پیش مى آید، حل مى شود.
به هر حال از آیه فوق دو مطلب استفاده مى شود:
نخست، اهمیت فوق العاده حج است که از ترک آن تعبیر به کفر شده است،👌👌👌 مرحوم صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند: به على(علیه السلام) فرمود: یا عَلِیُّ تارِکُ الْحَجِّ وَ هُوَ مُسْتَطِیعٌ کافِرٌ...
یا عَلِیُّ! مَنْ سَوَّفَ الْحَجَّ ... : اى على! کسى که حج را ترک کند ـ با این که توانائى دارد ـ کافر محسوب مى شود،🤔👌👌 زیرا خداوند مى فرماید: بر مردمى که استطاعت دارند به سوى خانه خدا بروند، لازم است حج به جا بیاورند و کسى که کفر بورزد (آن را ترک کند) به خود زیان رسانیده است، و خداوند از آنان بى نیاز است.
اى على! کسى که حج را به تأخیر بیاندازد تا این که از دنیا برود خداوند او را در قیامت یهودى یا نصرانى محشور مى کند.🤔👌😒😒
دیگر این که: انجام این فریضه مهم الهى مانند همه فرائض و برنامه هاى دینى به سود مردم👌👏👏 و براى تربیت آنها است👏👏 و هیچگونه نفعى براى خداوند ـ که از همگان بى نیاز است ـ نخواهد داشت.
این متن ادامه تفسیر آیه ۹۷ که دو روز پیش در کانال قرار گرفت میباشد
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۲۷
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
اگر خدا شما را نصرت هیچ قدرتی بر شما غلبه نخواهد کرد.mp3
1.85M
#قرآن_راه_نجات
#قرائت_روزانه_قرآن
#تدبر_در_قرآن
#انس_با_قرآن
#عمل_به_قرآن
اگر خدا شما را نصرت کند هیچ قدرتی بر شما غلبه نخواهد کرد.
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیات ۹۶ و۹۸ سوره آل عمران از نکته ها
ج ـ مقام ابراهیم (فِیهِ آیاتٌ بِیِّناتٌ، مَقامُ اِبْراهِیمَ)
در این خانه نشانه هاى روشنى از خدا پرستى و توحید و معنویت به چشم مى خورد، و دوام و بقاى آن در طول تاریخ در برابر دشمنان نیرومندى که قصد نابود ساختن آن را داشتند یکى از این نشانه ها است.
آثارى که از پیامبر بزرگى همچون ابراهیم(علیه السلام) در کنار آن باقى مانده، مانند زمزم، صفا، مروه، رکن، حطیم،حجر الاسود، حجر اسماعیل که هر کدام تاریخ مجسمى از قرون و اعصار گذشته، و روشنگر خاطره هاى عظیم و جاویدان مى باشد، از دیگر نشانه ها است.
از میان این نشانه هاى روشن، مقام ابراهیم(علیه السلام) به خصوص ذکر شده; زیرا محلى است که ابراهیم(علیه السلام) در آن ایستاد، به خاطر بناى کعبه، و یا به خاطر انجام مراسم حج و یا براى دعوت عمومى مردم براى انجام این مراسم بزرگ.
و در هر حال از مهمترین آیات مزبور است و خاطرات بى نظیرى از فداکارى ها، اخلاص ها، و اجتماع ها را زنده مى کند.
در این که: منظور از مقام ابراهیم ، خصوص آن نقطه اى مى باشد که هم اکنون سنگ مخصوصى در آن قرار دارد و اثر پاى ابراهیم(علیه السلام) بر آن نمایان است، یا منظور از آن تمام حرم مکّه و یا تمام مواقف حج است، در میان مفسران گفتگو است ولى در روایتى که از امام صادق(علیه السلام) در کتاب کافى نقل شده اشاره به همان احتمال اول شده است.
د ـ امنیت کامل (وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً)
ابراهیم(علیه السلام) بعد از بناى خانه کعبه امنیت شهر مکّه را از خداوند درخواست نموده، گفت: رَبِّ اجْعَلْ هذَا الْبَلَدَ آمِناً: خداوندا! این سرزمین را سرزمین امن و امانى قرار بده.🤲
خداوند دعاى ابراهیم(علیه السلام) را اجابت کرد و آن را یک مرکز امن قرار داد که هم مایه آرامش روح و امنیت اجتماع مردمى است که به آن مى آیند و از آن الهام مى گیرند و هم از نظر قوانین مذهبى، امنیت آن، چنان محترم شمرده شده که هر گونه جنگ و مبارزه در آن ممنوع است.👌👌👌
مخصوصاً در اسلام کعبه به عنوان یک مأمن و پناهگاه شناخته شده، و حتى حیوانات 🤔👌👌این سرزمین از هر نظر باید در امنیت باشند و کسى مزاحم آنها نشود، افراد انسانى که به آن پناه مى برند نیز در امان هستند حتى اگر قاتل و جانى باشند نمى توان متعرض آنها شد.
ولى براى این که این احترام خاص خانه کعبه مورد سوء استفاده قرار نگیرد، و حق مظلومان پایمال نگردد، اگر افراد جنایت کار و مجرمى به ـ آن پناهنده شوند دستور داده شده: آنها را از نظر آب و غذا در مضیقه قرار دهند، تا مجبور گردند آنجا را ترک گویند، و آنها را به کیفر برسانند.
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۴
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
#نهج_البلاغه
✨وَ حَبْلاً وَثِيقاً عُرْوَتُهُ، وَ مَعْقِلاً مَنِيعاً ذِرْوَتُهُ، وَ عِزًّا لِمَنْ تَوَلاَّهُ، وَ سِلْماً لِمَنْ دَخَلَهُ
🌸قران ريسمانى است که دستاويز آن مطمئن و پناهگاهى است که قلّه بلند آن مانع نفوذ دشمن و عزّت و قدرت است براى کسى که تحت ولايتش قرار گيرد و محل امنى است براى آن کس که در حوزه اش وارد شود.
📗 #خطبه ۱۹۸
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ شَهِيدٌ عَلَىٰ مَا تَعْمَلُونَ
بگو: «اى اهل کتاب! چرا به آیات خدا کفر مىورزید؟! و در حالى که خدا بر اعمالى که انجام مى دهید، گواه است».
(آل عمران/98)
شأن نزول:
از مجموع آنچه در کتب شیعه و اهل تسنن درباره شأن نزول این آیات نقل شده چنین استفاده مى شود:
یکى از یهودیان 👌به نام شاس بن قیس که پیرمردى تاریک دل و در کفر و عناد کم نظیر بود روزى از کنار جمعى از مسلمانان مى گذشت، دید جمعى از طایفه اوس و خزرج که سال ها با هم جنگ هاى خونینى داشتند، در نهایت صفا و صمیمیت گرد هم نشسته، مجلس انسى به وجود آورده اند، و آتش اختلافات شدیدى که در جاهلیت در میان آنها شعلهور بود، به کلى خاموش شده است.
از دیدن این صحنه، بسیار ناراحت شد و با خود گفت: اگر اینها تحت رهبرى محمّد(صلى الله علیه وآله) از همین راه پیش روند، موجودیت یهود به کلى در خطر است.🤔👌👌
نقشه اى به نظرش رسید: به یکى از جوانان یهودى دستور داد به جمع آنها بپیوندد، و حوادث خونین بعاث (محلى که جنگ شدید اوس و خزرج در آن نقطه واقع شده بود) را به یاد آنها بیاورد، و آن حوادث را پیش چشم آنها مجسم سازد.
این نقشه که با مهارت به وسیله آن جوان یهودى پیاده شد، مؤثر واقع گردید، جمعى از مسلمانان از شنیدن این جریان به گفتگو پرداختند، و حتى بعضى از افراد طایفه اوس و خزرج یکدیگر را به تجدید آن صحنه ها تهدید کردند، چیزى نمانده بود که آتش خاموش شده دیرین، بار دیگر شعلهور گردد.
خبر به پیامبر(صلى الله علیه وآله) رسید، فوراً با جمعى از مهاجرین به سراغ آنها آمد، و با اندرزهاى مؤثر و سخنان تکان دهنده خود آنها را بیدار ساخت.
جمعیت، چون سخنان آرام بخش پیامبر را شنیدند از تصمیم خود برگشتند، سلاح ها را بر زمین گذاشته، دست در گردن هم افکنده، بشدت گریه کردند، و دانستند این از نقشه هاى دشمنان اسلام بوده است، و صلح و صفا و آشتى بار دیگر کینه هائى را که مى خواست زنده شود، شستشو داد.
در این هنگام چهار آیه ( ۹۸ _ ۱۰۱ ) نازل شد که دو آیه نخست، یهودیان اغوا کننده را نکوهش مى کند، و دو آیه بعد به مسلمانان هشدار مى دهد.
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۶
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
#نهج_البلاغه
✨وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ، وَتَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوب
🌷قرآن را فرا گيريد که بهترين گفته هاست! و در آن بينديشيد که بهار قلب هاست!
📚 #خطبه ۱۱۰
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
.
🌹بسم الله الرّحمن الرّحيم🌹
📣 اطلاع رسانی 📣
❤️💚 ویژه برنامه دهه فجر 💚❤️
🔶 سخنران:
حاج عظیم ابراهیم پور
⏰ زمان:
چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه
همزمان با نماز مغرب و عشاء
🕌مکان :
غرب چهارراه هفت تیر _ مسجدحضرتخدیجه(عليهاالسلام)
#پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#مسجدحضرتخدیجه_علیهاالسلام
#ویژهبرنامهدههفجر
بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ شَهِيدٌ عَلَىٰ مَا تَعْمَلُونَ
بگو: «اى اهل کتاب! چرا به آیات خدا کفر مىورزید؟! و در حالى که خدا بر اعمالى که انجام مى دهید، گواه است».
(آل عمران/98)
نفاق افکنان
در نخستین آیه مورد بحث، روى سخن به اهل کتاب ـ که منظور در اینجا یهود است ـ مى باشد، 👌👌و خداوند به پیغمبرش فرمان مى دهد با زبان ملامت و سرزنش 👌از آنها بپرسد:
انگیزه آنها در کفر ورزیدن به آیات خدا چیست؟ در حالى که مى دانند خداوند از اعمال آنان آگاه است.
مى فرماید: بگو: اى اهل کتاب! چرا به آیات خدا کفر میورزید با آن که خدا گواه بر اعمال شماست ؟! (قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ ...
منظور از آیات خدا در اینجا یا آیاتى است که در تورات درباره نشانه هاى پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) وارد شده، و یا مجموعه آیات و معجزاتى است که بر پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نازل گردید و حکایت از حقانیت او مى کرد.
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۸
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
💢چنگ به ريسمان خداوندى
#نهج_البلاغه
🌷 تمسّك بحبل القرآن و استنصحه، و أحلّ حلاله، و حرّم حرامه.
💠به ريسمان قرآن چنگ بزن و از آن پند بگير، حلالش را حلال شمر و حرامش را حرام.
📚 #نامه ۶۹
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
به نام خدا
برنامه بانگ الله اکبر در مساجد منطقه کارخانه قند
محله بنی فاطمه س مسجد بنی فاطمه
غرب چهارراه ۷ تیر مسجد حضرت خدیجه الکبری س
#پایگاه_بسیج_شهیدان_پناهی
#مسجد_بنی_فاطمه_س
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش تصویری هیات پیروان ولایت
مورخ سه شنبه۱۹بهمن ماه ۱۴۰۰
سخنران : حجت الاسلام و المسلمین محمودی
#هیات_پایگاه_بسیج_شهیدان_پناهی
#هیات_نوجوانان
#هیات_پیروان_ولایت
#هیات_هفتگی
#نهج_البلاغه
🌷وَالْعِصْمَةُ لِلْمُتَمَسِّکِ، وَالنَّجَاةُ لِلْمُتَعَلِّقِ✨
🔷قرآن، حافظ تمسّک جويان و سبب نجات کسانى است که به دامنش چنگ مى زنند»
📚 #خطبه ۱۵۶
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَهَا عِوَجًا وَأَنتُمْ شُهَدَاءُ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
بگو: «اى اهل کتاب! چرا افرادى را که
ایمان آورده اند، از راه خدا باز مى دارید، و مى خواهید این راه را منحرف کنید؟! در حالى که شما (به درستى این راه) گواه هستید. و خداوند از آنچه انجام مى
دهید، غافل نیست.»
(آل عمران/99)
پس از آن در آیه بعد آنها را ملامت مى کند که اگر خود شما حاضر به پذیرفتن حق نیستید چه اصرارى دارید که دیگران را نیز از راه خدا منحرف سازید؟ و راه مستقیم الهى را در نظر آنها کج و نادرست جلوه دهید؟ قرآن مى گوید:
بگو: اى اهل کتاب! چرا افرادى را که ایمان آورده اند از راه خدا باز مى دارید و مى خواهید این راه را کج سازید، با این که شما (به درستى این راه) گواه هستید ؟! (قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَصُدُّونَ ...
در حالى که شما باید نخستین دسته اى باشید که این منادى الهى را لبیک گوئید; زیرا بشارات ظهور این پیامبر قبلاً در کتب شما داده شده و شما گواه بر آنید.
بنابراین، چرا با سمپاشى ها، وسوسه ها، القاى شبهات و روشن ساختن آتش کینه هاى فراموش شده، مردم را از راه مستقیم الهى دور مى سازید،👌👌 و علاوه بر انحراف خود، بار سنگین مسئولیت انحراف دیگران را نیز بر دوش مى کشید! چرا؟
در پایان آیه آنها را چنین تهدید مى کند: خدا هرگز از اعمال شما غافل نیست (وَ مَا اللّهُ بِغافِل عَمّا تَعْمَلُونَ).👌👌
شاید تعبیر به عدم غفلت خداوند در اینجا به خاطر این باشد، که: یهود براى پیشبرد مقاصد شوم خود، غالباً دست به نقشه هاى مخفیانه و توطئه هاى پنهانى مى زدند، که در افراد غافل و بى اطلاع زود مؤثر واقع مى شد، لذا مى فرماید:
اگر بعضى از مردم به خاطر غفلت، تحت تأثیر توطئه هاى شوم شما قرار گیرند، خداوندى که از اسرار نهان و آشکار آنها آگاه است، غافل نخواهد بود، و مجازات او در انتظار شما است!
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۹
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تُطِيعُوا فَرِيقًا مِّنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ يَرُدُّوكُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ
اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر از گروهى از اهل کتاب، (که کارشان نفاق افکنى است) اطاعت کنید، شما را پس از ایمان، به کفر باز
مى گردانند.
(آل عمران/100)
سپس روى سخن را به مسلمانان اغفال شده کرده، مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید! 🤔اگر از جمعى از اهل کتاب (که کارشان👈 نفاق افکنى، شعلهور ساختن آتش کینه و عداوت در میان شماست)👌 اطاعت کنید شما را پس از ایمان به کفر باز مى گردانند (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تُطیعُوا فَریقاً مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ یَرُدُّوکُمْ بَعْدَ إیمانِکُمْ کافِرینَ).
به این ترتیب، به آنها هشدار مى دهد که اگر تحت تأثیر سخنان مسموم دشمن واقع شوند، و به آنها اجازه دهند در میان افرادشان نفوذ کنند، و به وسوسه هاى آنها ترتیب اثر دهند، چیزى نخواهد گذشت که رشته ایمان را به کلى خواهند گسست و به سوى کفر بازمى گردند; زیرا دشمن، نخست مى کوشد آتش عداوت 👌👌را در میان آنها شعلهور سازد و آنها را به جان هم بیفکند و مسلماً به این مقدار قناعت نخواهد کرد، و به وسوسه هاى خود همچنان ادامه خواهد داد تا به کلى آنها را از اسلام بیگانه سازد.👌👌👌
از آنچه گفته شد، روشن مى شود: منظور از بازگشت به کفر که در آیه فوق به آن اشاره شده، کفر حقیقى و بیگانگى مطلق از اسلام است.
و نیز ممکن است: منظور از کفر همان عداوت ها و دشمنى هاى دوران جاهلیت باشد، که آن خود یکى از شعبه ها و نشانه هاى کفر محسوب مى شود، چه این که ایمان، سرچشمه محبت و برادرى است، و کفر سرچشمه پراکندگى و عداوت است.
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۴۰
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س