eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
653 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
484 ویدیو
44 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۳۳ سوره آل عمران از نکته ها ۱ ـ آیا بهشت و دوزخ الآن موجودند؟ اکثر دانشمندان اسلامى معتقدند: این دو هم اکنون وجود خارجى دارند و ظواهر آیات قرآن نیز این نظر را تأیید مى کند، به عنوان نمونه: الف ـ در آیه مورد بحث و در آیات فراوان دیگرى تعبیر به أُعِدَّتْ:  مهیا شده  یا تعبیرات دیگرى از همین ماده، گاهى در مورد بهشت و گاهى درباره دوزخ، آمده است.   از این آیات استفاده مى شود بهشت و دوزخ هم اکنون آماده شده اند اگر چه بر اثر اعمال نیک و بد انسان ها توسعه مى یابند (دقت کنید). ب ـ در آیات مربوط به معراج در آیات ۱۳ تا ۱۵ سوره  و النجم  مى خوانیم: وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى * عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى * عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى:  بار دیگر پیامبر جبرئیل را نزد  سدرة المنتهى  در آنجا که بهشت جاویدان قرار داشت مشاهده کرد.   این تعبیر گواه دیگرى بر وجود فعلى بهشت است. ج ـ در سوره  تکاثر  آیات ۵، ۶ و ۷ مى فرماید: کَلاّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقینِ * لَتَرَوُنَّ الْجَحیمَ * ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَیْنَ الْیَقینِ:  اگر علم الیقین داشتید * دوزخ را مشاهده مى کردید * سپس به عین الیقین آن را مى دیدید . در روایات مربوط به معراج و روایات دیگر نیز نشانه هاى روشنى بر این مسأله دیده مى شود ۲ ـ بهشت و دوزخ در کجا هستند؟ به دنبال بحث فوق این بحث پیش مى آید که اگر این دو هم اکنون موجودند در کجا هستند؟ پاسخ این سؤال را از دو راه مى توان داد:   نخست این که: بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند. ما این آسمان و زمین و کرات مختلف را با چشم خود مى بینیم اما عوالمى که در درون این جهان قرار دارند نمى بینیم و اگر دید و درک دیگرى داشتیم هم اکنون مى توانستیم آنها را ببینیم.   در این عالم موجودات بسیارى هستند که امواج آنها با چشم ما قابل درک نیستند، آیه  کَلاّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِیْنِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیْمِ  که در بالا اشاره شد نیز گواه این حقیقت است.   از پاره اى از احادیث نیز استفاده مى شود: بعضى از مردان خدا درک و دیدى در این جهان داشتند که، بهشت و دوزخ را نیز با چشم حقیقت بین خود مى دیدند. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۲۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸پرهیزکاران در شب برپا ایستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفکر و اندیشه می خوانند ،با قرآن جان خود را محزون و داروی درد خود را می یابند...... 📚
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۳۳ سوره آل عمران از نکته ها ۳ ـ مثال براى تقریب به ذهن براى این موضوع مى توان مثالى ذکر کرد: فرض کنید فرستنده نیرومندى در یک نقطه زمین وجود داشته باشد که به کمک ماهواره هاى فضائى امواج آن به سراسر زمین پخش شود و به وسیله آن نغمه دل انگیز تلاوت قرآن با صدائى فوق العاده دلنشین و روحپرور در همه جا پخش گردد. و در نقطه دیگرى از زمین فرستنده دیگرى با همان قدرت وجود داشته باشد که صدائى فوق العاده گوش خراش و ناراحت کننده روى امواج دیگرى در همه جا پراکنده شود.   هنگامى که ما در یک مجلس عادى نشسته ایم، صداى گفتگوى اطرافیان خود را مى شنویم، اما از آن دو دسته امواج  روح پرور  و  آزار دهنده  که در درون محیط ما است و همه جا را پر کرده است هیچ خبرى نداریم. ولى اگر دستگاه گیرنده اى مى داشتیم که موج آن با یکى از این دو فرستنده تطبیق مى کرد فوراً در برابر ما آشکار مى شدند، گر چه دستگاه شنوائى ما در حال عادى از درک آنها عاجز است.   این مثال گرچه از جهاتى رسا نیست ولى براى مجسم ساختن چگونگى وجود بهشت و دوزخ در باطن این جهان مؤثر به نظر مى رسد. دیگر این که: عالم آخرت و بهشت و دوزخ، محیط بر این عالم است، و به ـ اصطلاح این جهان در شکم و درون آن جهان قرار گرفته، درست همانند عالم جنین که در درون عالم دنیا است; زیرا مى دانیم عالم جنین براى خود عالم مستقلى است، اما جداى از این عالمى که ما در آن هستیم نیست، بلکه در درون آن واقع شده است، عالم دنیا نیز نسبت به عالم آخرت، همین حال را دارد، یعنى در درون آن قرار گرفته است.   و اگر مى بینیم قرآن مى گوید وسعت بهشت به اندازه وسعت آسمان ها و زمین است به خاطر آن است که انسان چیزى وسیع تر از آسمان و زمین نمى شناسد تا مقیاس سنجش قرار داده شود. لذا قرآن براى این که وسعت و عظمت بهشت را ترسیم کند آن را به پهنه آسمان ها و زمین تشبیه کرده است، و چاره اى غیر از این نبوده، همان طور که اگر کودکى که در شکم مادر قرار دارد عقل مى داشت و مى خواست یم با او سخن بگوئیم باید با منطقى صحبت کنیم که براى او در آن محیط قابل درک باشد.   از آنچه گفتیم پاسخ این سؤال نیز روشن شد که: اگر وسعت بهشت به اندازه زمین و آسمان ها است پس دوزخ کجا است؟ زیرا طبق پاسخ اول دوزخ نیز در درون همین جهان قرار گرفته و وجود آن در درون این جهان منافاتى با وجود بهشت در درون آن ندارد (همان طور که در مثال امواج فرستنده صوتى ذکر شد). و اما طبق پاسخ دوم که بهشت و دوزخ محیط بر این جهان باشند جواب باز هم روشن تر است; زیرا دوزخ مى تواند محیط بر این جهان باشد و بهشت محیط بر آن، و از آن هم وسیع تر تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۲۶
به نام خدا 🏆مسابقات ورزشی جام رمضان🏆 ⚽️فوتبال گل کوچک 🏐والیبال 🏓پینگ پنگ فوتبال دستی در دو رده سنی : ۱۱ تا ۱۶ سال و ۱۷ سال به بالا ثبت نام تماس با : ۰۹۳۹۸۰۱۶۷۲۲ لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مدیر کانال : https://eitaa.com/paygahpanahi
. 🌹بسم الله الرّحمن الرّحيم🌹 📣 اطلاع رسانی 📣 🖤مراسم‌ عزاداری وفات‌ حضرت‌ خدیجه(علیهاالسلام)🖤 🔶 سخنران: حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان 🔷 مداح: حاج امیر عباسی طلبه بسیجی محمدجواد باقری ⏰ زمان: دوشنبه ۲۲ فروردین ماه همزمان با نماز مغرب و عشاء 🍱 به همراه سفره افطار 🕌مکان : کرج _ غرب چهارراه هفت تیر _ مسجد حضرت خدیجه الکبری س لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مدیر کانال : https://eitaa.com/paygahpanahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (همان) کسانى که در توانگرى و تنگدستى، انفاق مى کنند. و خشم خود را فرو مى برند. و از (خطاى) مردم درمى گذرند. و خدا نیکوکاران را دوست دارد (آل عمران/134) سیماى پرهیزگاران از آنجا که در آیه قبل وعده بهشت جاویدان به پرهیزگاران داده شد، در این  آیه پرهیزگاران را معرفى مى کند وپنج صفت از اوصاف عالى و انسانى آنها را ذکر مى نماید: 1️⃣در مورد نخستین صفت مى فرماید:  آنها در همه حال انفاق مى کنند چه موقعى که در راحتى و وسعتند و چه زمانى که در پریشانى و محرومیتند  (الَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرّاءِ وَ الضَّرّاءِ).👌👏👏👏   آنها با این عمل ثابت مى کنند روح کمک به دیگران و نیکوکارى در جان آنها نفوذ کرده است و به همین دلیل، تحت هر شرائطى اقدام به این کار مى کنند. روشن است: انفاق در حال وسعت به تنهائى نشانه نفوذ کامل صفت عالى سخاوت در اعماق روح انسان نیست، اما آنها که در همه حال🤔👌 اقدام به کمک و بخشش مى کنند، نشان مى دهند این صفت در آنها ریشه دار است. ممکن است گفته شود: انسان در حال تنگدستى چگونه مى تواند انفاق کند؟   پاسخ این سؤال روشن است; زیرا: 🔴اولاً ـ افراد تنگدست نیز به مقدار توانائى مى توانند در راه کمک به دیگران انفاق کنند. 🔴ثانیاً ـ انفاق منحصر به مال و ثروت 👌نیست بلکه هر گونه موهبت خدادادى را شامل مى شود، خواه مال و ثروت باشد، یا علم و دانش، یا مواهب دیگر. و به این ترتیب، خداوند مى خواهد روح گذشت، فداکارى و سخاوت را حتى در نفوس مستمندان جاى دهد تا از رذائل اخلاقى فراوانى که از  بخل  سرچشمه مى گیرد بر کنار بمانند. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۲۸
. 🌹بسم الله الرّحمن الرّحيم🌹 📣 اطلاع رسانی 📣 🖤مراسم‌ عزاداری وفات‌ حضرت‌ خدیجه(علیهاالسلام)🖤 🔶 سخنران: حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان 🔷 مداح: حاج امیر عباسی طلبه بسیجی محمدجواد باقری ⏰ زمان: دوشنبه ۲۲ فروردین ماه همزمان با نماز مغرب و عشاء 🍱 به همراه سفره افطار 🕌مکان : کرج _ غرب چهارراه هفت تیر _ مسجد حضرت خدیجه الکبری س لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مدیر کانال : https://eitaa.com/paygahpanahi
به نام خدا طبق سنوات قبل هیات هفتگی سه شنبه ها برگزار می گردد . سه شنبه ساعت 18:15 همراه سفره افطار نبش چهارراه کارخانه قند ، پایگاه بسیج شهیدان پناهی سخنرانی : حجه الاسلام آقای علی محمودی مداحی : مداحان اهل بیت ع لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مدیر کانال : https://eitaa.com/paygahpanahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (همان) کسانى که در توانگرى و تنگدستى، انفاق مى کنند. و خشم خود را فرو مى برند. و از (خطاى) مردم درمى گذرند. و خدا نیکوکاران را دوست دارد (آل عمران/134) سیماى پرهیزگاران از آنجا که در آیه قبل وعده بهشت جاویدان به پرهیزگاران داده شد، در این  آیه پرهیزگاران را معرفى مى کند وپنج صفت از اوصاف عالى و انسانى آنها را ذکر مى نماید: 1️⃣در مورد نخستین صفت مى فرماید:  آنها در همه حال انفاق مى کنند چه موقعى که در راحتى و وسعتند و چه زمانى که در پریشانى و محرومیتند  (الَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرّاءِ وَ الضَّرّاءِ).👌👏👏👏   آنها با این عمل ثابت مى کنند روح کمک به دیگران و نیکوکارى در جان آنها نفوذ کرده است و به همین دلیل، تحت هر شرائطى اقدام به این کار مى کنند. روشن است: انفاق در حال وسعت به تنهائى نشانه نفوذ کامل صفت عالى سخاوت در اعماق روح انسان نیست، اما آنها که در همه حال🤔👌 اقدام به کمک و بخشش مى کنند، نشان مى دهند این صفت در آنها ریشه دار است. ممکن است گفته شود: انسان در حال تنگدستى چگونه مى تواند انفاق کند؟   پاسخ این سؤال روشن است; زیرا: 🔴اولاً ـ افراد تنگدست نیز به مقدار توانائى مى توانند در راه کمک به دیگران انفاق کنند. 🔴ثانیاً ـ انفاق منحصر به مال و ثروت 👌نیست بلکه هر گونه موهبت خدادادى را شامل مى شود، خواه مال و ثروت باشد، یا علم و دانش، یا مواهب دیگر. و به این ترتیب، خداوند مى خواهد روح گذشت، فداکارى و سخاوت را حتى در نفوس مستمندان جاى دهد تا از رذائل اخلاقى فراوانى که از  بخل  سرچشمه مى گیرد بر کنار بمانند. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۲۸
هم‌صحبت با خدا وقتی قرآن می‌خوانیم، خدا دارد با ما حرف می‌زند ... پای صحبت خدا بنشینیم. با این چشم به تلاوت قرآن نگاه کنیم.  ۱۴۰۱/۱/۱۴ - رهبر انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۳۴ سوره آل عمران آنها که انفاق هاى کوچک را در راه خدا ناچیز مى انگارند براى این است که: هر یک از آنها را جداگانه مورد مطالعه قرار مى دهند. و گرنه اگر همین کمک هاى جزئى را در کنار هم قرار دهیم و مثلاً اهل یک مملکت، اعم از فقیر و غنى 👌هر کدام مبلغ نا چیزى براى کمک به بندگان خدا انفاق کنند و براى پیشبرد اهداف اجتماعى مصرف نمایند کارهاى بزرگى به وسیله آن مى توانند انجام دهند.   علاوه بر این، اثر معنوى و اخلاقى انفاق، بستگى به حجم انفاق و زیادى آن ندارد و در هر حال عاید انفاق کننده مى شود. جالب توجه این که در اینجا نخستین صفت برجسته پرهیزکاران  انفاق  ذکر شده; زیرا این آیات، نقطه مقابل صفاتى را که درباره رباخواران و استثمارگران در آیات قبل ذکر شد، بیان مى کند.   افزون بر آن ،گذشت از مال و ثروت، آن هم در حال خوشى و تنگدستى روشن ترین نشانه مقام تقوا است. 2️⃣نسبت به دومین صفت مى فرماید:  آنها بر خشم خود مسلطند، 😠خشم خود را فرو مى نشانند😊 (وَ الْکاظِمینَ الْغَیْظَ).  کَظْم  در لغت به معنى بستن سر مشکى است که از آب پر شده باشد، و به طور کنایه در مورد کسانى که از خشم و غضب پر مى شوند، و از اِعمال آن خوددارى مى نمایند به کار مى رود.    غَیْظ  به معنى شدت غضب، حالت برافروختگى و هیجان فوق العاده روحى است، که بعد از مشاهده ناملایمات به انسان دست مى دهد. حالت خشم و غضب😡 از خطرناک ترین حالات است و اگر جلوى آن رها شود، در شکل یک نوع جنون و دیوانگى و از دست دادن هر نوع کنترل اعصاب خودنمائى مى کند، و🤔👈 بسیارى از جنایات و تصمیم هاى خطرناک که انسان یک عمر باید کفاره و جریمه آن را بپردازد در چنین حالى انجام مى شود، و لذا در آیه فوق دومین صفت برجسته پرهیزکاران را فرو بردن خشم معرفى کرده است.👌👌👌   پیغمبر اکرم مى فرماید: مَنْ کَظَمَ غَیْظاً وَ هُوَ قادِرٌ عَلى إِنْفاذِهِ مَلاَ َهُ اللّهُ أَمْناً وَ اِیْماناً:  آن کس که خشم خود را فرو ببرد با این که قدرت بر اِعمال آن دارد، خداوند دل او را از آرامش و ایمان پر مى کند.🙂🙂 این حدیث، مى رساند فرو بردن خشم،👈 اثر فوق العاده اى در تکامل معنوى انسان و تقویت روح ایمان دارد. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۳۰
با قرآن به یاد آر  یکی از نام‌های مبارک قرآن «ذکر» است؛ ذکر یعنی یاد. شما اگر یادتان بود ارتباط برقرار می‌کنید، اگر او از یادتان رفت، دیگر ارتباط برقرار نمی‌کنید. اگر می‌خواهیم با خدا و بهشت و باطن عالی‌رتبه‌ خودمان که خدای متعال برای ما قرار داده و می‌توانیم به آن برسیم، ارتباط [برقرار] کنیم، باید به یادش باشیم. ۱۴۰۱/۱/۱۴ - رهبر انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۳۴ سوره آل عمران 3️⃣و در سومین توصیف مى فرماید:  آنها از خطاى مردم مى گذرند  (وَ الْعافینَ عَنِ النّاسِ).   فرو بردن خشم، بسیار خوب است اما به تنهائى کافى نیست; زیرا ممکن است کینه و عداوت را از قلب انسان ریشه کن نکند، در این حال براى پایان دادن به حالت عداوت باید  کظم غیظ  توأم با  عفو و بخشش  گردد.   لذا به دنبال صفت عالى خویشتن دارى و فرو بردن خشم، مسأله عفو و گذشت را بیان نموده، البته منظور گذشت و عفو از کسانى است که شایسته آنند نه دشمنان خون آشامى ❌که گذشت و عفو باعث جرأت و جسارت بیشتر آنها مى شود 4️⃣و در چهارمین توصیف مى فرماید:  خداوند نیکوکاران را دوست مى دارد  (وَ اللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ). یعنى اینها نیکوکارانند. در اینجا اشاره به مرحله عالى تر از عفو شده که همچون یک سلسله مراتب تکاملى پشت سر هم قرار گرفته اند و آن این است که: انسان نه تنها باید خشم خود را فرو برد و با عفو و گذشت کینه را از دل خود بشوید، بلکه با نیکى کردن در برابر بدى (آنجا که شایسته است) ریشه دشمنى را در دل طرف نیز بسوزاند و قلب او را نسبت به خویش مهربان گرداند، به طورى که در آینده چنان صحنه اى تکرار نشود.   به طور خلاصه نخست، دستور به خویشتن دارى در برابر خشم، پس از آن دستور به شستنِ قلب خود، و سپس دستور به شستن قلبِ طرف مى دهد. در حدیثى که در کتب شیعه و اهل تسنن در ذیل آیه فوق نقل شده چنین مى خوانیم: یکى از کنیزان امام على بن الحسین(علیهما السلام) به هنگامى که آب روى دست امام مى ریخت، ظرف آب از دستش افتاد و بدن امام را مجروح ساخت، امام(علیه السلام)از روى خشم سر بلند کرد، کنیز بلافاصله گفت: خداوند در قرآن مى فرماید:  وَ الْکاظِمِیْنَ الْغَیْظَ . امام(علیه السلام) فرمود: خشم خود را فرو بردم. عرض کرد:  وَ الْعافِیْنَ عَنِ النّاسِ . فرمود: تو را بخشیدم خدا تو را ببخشد. او مجدداً گفت:  وَ اللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ . امام فرمود: تو را در راه خدا آزاد کردم. این حدیث شاهد زنده اى است بر این که سه مرحله مزبور هر کدام مرحله اى عالى تر از مرحله قبل است. تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۳۱
در پناه قرآن مجموعه بیانات رهبر انقلاب در ماه رمضان اگر قرآن در جامعه رونق پیدا کند، حفظ قرآن رایج بشود، جامعه براى عمل به قرآن نزدیک می‌شود؛ ما این را می‌خواهیم. قرآن نور است، قرآن هدایت است، قرآن با باطن انسان حرف می‌زند. با قرآن باید مأنوس شد، به قرآن باید نزدیک شد. ۱۳۹۳/۳/۱۳- رهبر انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم  وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ و کسانى که هرگاه مرتکب عمل زشتى شوند، یا به خود ستم کنند، خدا را یاد کرده. و براى گناهان خود طلب آمرزش مى کنند ـ و کیست جز خدا که گناهان را ببخشد؟ ـ و اصرار بر گناه، نمی ورزند، در حالى که آگاهند. (آل عمران/135) پس از آن، در آیه بعد به پنجمین صفت از صفات پرهیزکاران اشاره کرده، مى گوید:  و هنگامى که مرتکب عمل زشتى شوند یا به خود ستم کنند (هر چه زودتر) به یاد خدا مى افتند و براى گناهان خود آمرزش مى طلبند  (وَ الَّذینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ).    فاحِشَة  از ماده فحش و فحشاء به معنى هر عمل بسیار زشت است و انحصار به اعمال منافى عفت ندارد; زیرا در اصل به معنى  تجاوز از حدّ  است که هر گناهى را شامل مى شود. در آیه فوق اشاره به این صفت از صفات پرهیزکاران شده که آنها علاوه بر اوصاف مثبت گذشته، اگر مرتکب گناهى شوند، به زودى به یاد خدا مى افتند و توبه مى کنند و هیچ گاه اصرار بر گناه نمىورزند.👌👌 از تعبیر این آیه چنین استفاده مى شود: انسان تا به یاد خدا است، مرتکب گناه نمى شود،👏👏 آن گاه مرتکب گناه مى شود که به کلى خدا را فراموش کند و غفلت تمام وجود او را فرا گیرد.😔😔   اما این فراموشکارى و غفلت در افراد پرهیزگار دیرى نمى پاید، به زودى به یاد خدا مى افتند و گذشته را جبران مى کنند، آنها احساس مى کنند هیچ پناهگاهى جز خدا ندارند و تنها باید آمرزش گناهان خویش را از او بخواهند  کیست جز خدا که گناهان را ببخشد  (وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ). باید توجه داشت در آیه، علاوه بر عنوان فاحشه، ظلم بر خویشتن نیز ذکر شده  أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ  و فرق میان این دو ممکن است این باشد که فاحشه اشاره به گناهان کبیره و ظلم بر خویشتن، اشاره به گناهان صغیره است.   در پایان آیه براى تأکید مى گوید:   آنها هرگز با علم و آگاهى بر گناه خویش اصرار نمىورزند و گناه را تکرار نمى کنند  (وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا وَ هُمْ یَعْلَمُونَ). در ذیل این آیه، از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که فرمود: اَلاْ ِصْرارُ أَنْ یُذْنِبَ الذَّنْبَ فَلا یَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَ لایُحَدِّثُ نَفْسَهُ بِالتَّوْبَةِ فَذلِکَ الإِصْرارُ:  اصرار بر گناه این است که: انسان گناهى کند و دنبال آن استغفار ننماید 🤲🤲و در فکر توبه نباشد، 😥این است اصرار بر گناه.   ادامه دارد ... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۳۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا