پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۴۴ سوره آل عمران پس از آن مى فرماید: آنها که عقب گرد مى
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَابًا مُّؤَجَّلًا ۗ وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ۚ وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ
هیچ کس، جز به فرمان خدا، نمى میرد. سرنوشتى است تعیین شده. و هر کس پاداش دنیا را بخواهد (و در زندگى خود، در این راه گام بردارد،) سهمى از آن را به او خواهیم داد.و هر کس پاداش آخرت را بخواهد، سهمى از آن به او مى دهیم. و بزودى شکرگزاران را پاداش خواهیم داد.
(آل عمران/145)
همان طور که در شأن نزول آمد، شایعه بى اساس شهادت پیامبر(صلى الله علیه وآله) در احد عده زیادى از مسلمانان را به وحشت افکند 😲تا آنجا که از میدان جنگ فرار کردند و حتى بعضى مى خواستند از اسلام هم برگردند، در آیه بعد، مجدداً براى تنبیه و بیدارى این دسته مى فرماید: هیچ کس، جز به فرمان خدا نمى میرد، سرنوشتى است تعیین شده (وَ ما کانَ لِنَفْس أَنْ تَمُوتَ إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ کِتاباً مُؤَجَّلاً).
آرى، مرگ به دست خدا و فرمان او است و براى هر کس اجلى مقرر شده است که نمى تواند از آن فرار کند.
بنابراین، اگر پیامبر در این میدان شربت شهادت مى نوشید چیزى جز انجام یافتن یک سنت الهى نبود، با این حال نباید مسلمانان از آن وحشت کنند و دست از ادامه مبارزه بردارند.
از سوى دیگر، فرار از میدان جنگ نیز نمى تواند❌ از فرا رسیدن اجل جلوگیرى کند، همان طور که شرکت در میدان جهاد نیز اجل انسان را جلو نمى اندازد، بر این اساس فرار از میدان جهاد براى حفظ جان بیهوده است.
درباره معنى اجل و همچنین اجل حتمى و معلق و فرق میان آنها در ذیل آیه دوم از سوره انعام به خواست خدا مشروحاً بحث خواهیم کرد.
در پایان آیه، مى فرماید: هر کس پاداش دنیا بخواهد (و در این راه گام بردارد) به او چیزى از آن خواهیم داد و هر کس پاداش آخرت را بخواهد از آن به او مى دهیم 🤔👌 (وَ مَنْ یُرِدْ ثَوابَ الدُّنْیا نُؤْتِهِ مِنْها وَ مَنْ یُرِدْ ثَوابَ الآْخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْها).
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۵۶
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۹- درباره پیمان شکنان شناخت طلحه و زبیر (و اصحاب جمل) چون رعد خروشید
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۱۰- حزب شیطان
آگاهی امام برای مقابله با اصحاب جمل
آگاه باشید که شیطان حزب خود را جمع کرده،
و سواره و پیاده های لشگر خود را فرا خوانده است،
اما من آگاهی لازم به امور دارم،
نه حق را پوشیده داشتم و نه حق بر من پوشیده ماند
سوگند به خدا، گردابی، برای آنان بوجود آورم که جز من کسی نتواند آن را چاره سازد،
آنها که در آن غرق شوند، هرگز نتوانند بیرون آیند،
و آنها که گریختند، خیال بازگشتن نکنند.
شرح و تفسیر
منظور حضرت از این سخن شیطان است یا جمعیّت خاصّى (که خوهاى شیطانى داشتند)!
این «خطبه» نیز به داستان جنگ «جمل» و حوادث دردناک آن اشاره مى کند;
و امام لشکر «طلحه» و «زبیر» را به عنوان لشکر «شیطان» معرّفى فرموده سپس به ویژگى هاى خودش در این میدان اشاره مى کند
و آن گاه برنامه آینده خود را در این میدان ضمن جمله هاى کوتاه و کوبنده اى که آمیخته با تهدیدات جدّى براى دشمن است بیان مى فرماید
و ضمن یک پیشگویى صریح نتیجه این جنگ خونین را از قبل بیان مى کند.
نهج البلاغه مولی الموحدین
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَابًا مُّؤَجَّلً
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۱۴۵ سوره آل عمران
سعى و کوشش💪 انسان هیچ گاه ضایع نمى شود، اگر هدف کسى تنها نتیجه هاى مادى و دنیوى باشد و همانند بعضى از رزمندگان احد تنها به خاطر غنیمت تلاش کند، بالاخره بهره اى از آن به دست مى آورد اما اگر👈 هدف عالى تر بود، و کوشش ها در مسیر حیات جاویدان و فضائل انسانى به کار افتاد، باز به هدف خود خواهد رسید.
بنابراین، حالا که رسیدن به دنیا یا آخرت هر دو نیازمند به کوشش است، پس چرا انسان سرمایه هاى وجودى خود را در مسیر دوم که یک مسیر عالى و پایدار است به کار نیندازد؟
سپس بار دیگر تأکید مى کند: پاداش شاکران 🤲را به زودى خواهیم داد (وَ سَنَجْزِی الشّاکِرینَ).
قابل توجه این که در آیه سابق این جمله به صورت فعل غائب ذکر شده بود و در اینجا به صورت فعل متکلم، و این نهایت تأکید وعده الهى را به دادن پاداش به آنها بیان مى کند👌👌👌، و به تعبیر ساده، خداوند مى گوید: ضامن پاداش آنها منم.
در تفسیر مجمع البیان در ذیل آیه، از امام باقر(علیه السلام) چنین نقل شده: على(علیه السلام)در روز احد شصت زخم برداشت.
پیامبر(صلى الله علیه وآله) به ام سلیم و ام عطیه دستور داد به معالجه جراحات آن حضرت بپردازند. چیزى نگذشت که آنها با نگرانى به خدمت پیغمبر عرضه داشتند وضع بدن على(علیه السلام) طورى است که ما هر زخمى را مى بندیم دیگرى گشوده مى شود، و زخم هاى تن او آن چنان زیاد و خطرناک است که ما نسبت به حیات او نگرانیم.😔😔
پیغمبر(صلى الله علیه وآله) و جمعى از مسلمانان به عنوان عیادت به منزل على(علیه السلام) وارد شدند در حالى که بدن او یکپارچه زخم و جراحت بود، پیامبر با دست مبارک خود بدن او را مسح مى کرد و مى فرمود:
کسى که در راه خدا این چنین تلاش کند، آخرین درجه مسئولیت خود را انجام داده است! 🤔🤔👌👌👌و زخم هائى که پیامبر دست بر آن مى کشید به زودى التیام مى یافت، على(علیه السلام) در این هنگام گفت: الحمد للّه که با این همه فرار نکردم، و پشت به دشمن ننمودم.
خداوند از کوشش هاى او قدردانى کرد🤔👌👏👏👏👏👏 و در دو آیه از قرآن به آن (و به فداکارى هاى افراد نمونه دیگر از مجاهدان احد) اشاره کرده است، در یک مورد مى فرماید: وَ سَیَجْزِی اللّهُ الشّاکِرینَ و در مورد دیگر مى فرماید: وَ سَنَجْزِی الشّاکِرینَ.
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۵۷
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۱۰- حزب شیطان آگاهی امام برای مقابله با اصحاب جمل آگاه باشید که شیطا
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۱۱- خطاب به محمد حنفیه
آموزش نظامی
اگر کوهها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش،
دندانها را بر هم بفشار،
کاسه سرت را به خدا عاریت ده،
پای بر زمین میخکوب کن،
به صفوف پایانی لشگر دشمن بنگر،
از فراوانی دشمن چشم پوش،
و بدان که پیروزی از سوی خدای سبحان است.
شرح مختصر
این سخن را على(علیه السلام) به فرزندش «محمّد بن حنفیّة» فرمود، در آن هنگام که پرچم را در روز جنگ «جمل» به دست او سپرد.
از روایات به خوبى استفاده مى شود که امیرمؤمنان على(علیه السلام) اصرار زیادى داشت که در میدان «جمل» جنگى صورت نگیرد و خون مسلمین بر صفحه آن ریخته نشود.
و نیز آمده است که در آن روز پرچم را به دست «محمد بن حنفیه» داد سپس در فاصله میان نماز صبح تا ظهر، پیوسته آنها را دعوت به صلح و اصلاح و بازگشت به پیمان و بیعت مى کرد.
و خطاب به «عایشه» کرد و فرمود: «خداوند در قرآن مجید، تو (و سایر همسران پیامبر را) دستور داده است که در خانه هایتان بمانید (و آلت دست این و آن نشوید)!
تقواى الهى پیشه کن و به خانه ات بازگرد و فرمان خدا را اطاعت کن! بعد رو به «طلحه» و «زبیر» کرد و فرمود:
«شما همسران خود را در خانه پنهان کرده اید، ولى همسر رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) را به میدان، در برابر همه آورده اید! شما مردم را تحریک مى کنید و مى گویید ما براى خونخواهى «عثمان» این جا آمده ایم و مى خواهیم خلافت، شورایى شود (در حالى که مردم انتخاب خود را کرده و خود شما نیز بیعت نموده اید)!
به «زبیر» فرمود: «آیا به خاطر داراى که روزى در مدینه من و تو با هم بودیم و تو با من سخن مى گفتى و تبسّمى بر لب داشتى، پیامبر از تو پرسید آیا على را دوست دارى؟ تو گفتى چگونه او را دوست نداشته باشم در حالى که میان من و او، هم خویشاوندى و هم محبّت الهى است در حدّى که درباره دیگرى نیست!
در این جا پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود: تو در آینده با او پیکار خواهى کرد، در حالى که ظالم هستى! تو گفتى پناه مى برم به خدا از چنین کارى»!
باز هم على(علیه السلام) به نصیحت ادامه داد و به پیشگاه خداوند عرضه داشت: «خداوندا من بر اینان اتمام حجّت کردم و مهلتشان دادم تو شاهد و گواه باش!» سپس قران را گرفت و به دست «مسلم مجاشعى» داد و فرمود:
«این آیه را براى آنها بخوان: «وَ اِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤمِنینَ اَقْتَتَلُوا فَاَصْلِحُوا بَیْنَهُما...; اگر دو گروه از مؤمنان با هم پیکار کنند در میان آنها صلح برقرار سازید».
و به لشکرگاه دشمن نزدیک شد و قرآن را به دست راست گرفت و آیه را خواند. آنها حمله کردند و دست راست او را قطع نمودند. قرآن را به دست چپ داد، دست چپش را قطع کردند. با دندان گرفت او را کشتند.
این جا بود که على(علیه السلام) فرمود: «هم اکنون پیکار کردن با این گردنکشان براى ما گواراست»!
در این جا بود که سخن بالا را خطاب به «محمّد بن حنفیّه» بیان فرمود.
به هر حال در این خطبه امام(علیه السلام) رموز مهمّى از فنون جنگ و نکته هایى را که از نظر روانى و جسمى در یک سرباز مسلمان اثر مى گذارد و او را شجاع و آماده براى پیکار مى کند، بیان مى فرماید.
این کلام مشتمل بر هفت جمله است: در جمله اوّل یک دستور کلّى درباره مقاومت در میدان نبرد مى دهد و سپس در پنج جمله دیگر انگشت روى جزئیات و ریزه کاریها و امورى که تأثیر در استقامت و پیروزى دارد مى گذارد و در هفتمین و آخرین جمله، توجّه به پروردگار و توکّل بر ذات پاک او و این که پیروزى در هر حال از سوى اوست را مطرح مى فرماید تا با قدرت و قوّت ایمان، مشکلات و سختى هاى جنگ قابل تحمّل شود و روحیّه نبرد در حدّ اعلى براى مبارزه با دشمن قرار گیرد.
نهج البلاغه یعسوب الدین
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۴۵ سوره آل عمران سعى و کوشش💪 انسان هیچ گاه ضایع نمى شود،
بسم الله الرحمن الرحیم
وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ
چه بسیار پیامبرانى که مردان الهى فراوانى به همراه آنان جنگ کردند. آنها (هیچ گاه) در برابر آنچه در راه خدا به آنان مى رسید، سستى نکردند و ناتوان نشدندو تن به تسلیم ندادند. و خداوند استقامت کنندگان را دوست دارد.
(آل عمران/146)
🔴 مجاهدان پیشین
به دنبال حوادث احد ، آیه فوق با یادآورى شجاعت، ایمان و استقامت مجاهدان و یاران پیامبرانِ گذشته، مسلمانان را به👈 شجاعت و فداکارى و پایدارى تشویق 👏مى کند و ضمناً آن دسته اى را که از میدان احد فرار کردند، سرزنش😠 مى نماید و مى گوید:
چه بسیار پیامبرانى که مردان الهى فراوانى به همراه آنان جنگ کردند، و هیچ گاه در برابر آن چه در راه خدا به آنان مى رسید سست و ناتوان نشدند (وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی سَبیلِ اللّهِ).
آرى، پیامبران بسیارى بودند که خدا پرستان مبارزى در صف یاران آنها قرار داشتند.
سپس رفتار و گفتار آنها را چنین شرح مى دهد: آنان به یارى پیامبران خود برخاستند و از تلفات سنگین و جراحات سخت و مشکلات طاقتفرسائى که در راه خدا دیدند هرگز سست و ناتوان نشدند، 🥱آنها در مقابل دشمن هیچ گاه تضرع و زارى و خضوع و کرنش نکردند و تسلیم نشدند (وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا).
بدیهى است خداوند نیز چنین افرادى را دوست دارد 🙂که دست از مقاومت بر نمى دارند (وَ اللّهُ یُحِبُّ الصّابِرینَ).
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۵۹
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۱۱- خطاب به محمد حنفیه آموزش نظامی اگر کوهها از جای کنده شوند تو ثاب
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۱۲- پس از پیروزی بر اصحاب جمل
(پس از پیروزی در جنگ بصره در سال ۳۶ هجری یکی از یاران امام علیه السّلام گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و میدید که چگونه خدا تو را بر دشمنانت پیروز کرد)
امام (ع) پرسید: آیا فکر و دل برادرت با ما بود؟ گفت: آری امام (ع) فرمود: پس او هم در این جنگ با ما بود، بلکه با ما در این نبرد شریکند آنهایی که حضور ندارند، در صلب پدران و رحم مادران می باشند، ولی با ما هم عقیده و آرمانند، به زودی متولد می شوند، و دین و ایمان به وسیله آنان تقویت می گردد.
نهج البلاغه مولی الموحدین
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا ل
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَن قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
سخنشان تنها این بود که: «پروردگارا! گناهان و تندروى هاى ما در کارها را بر ما ببخش.
قدمهاى ما را استوار بدار. و ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان.»
(آل عمران/147)
آنها هنگامى که بر اثر اشتباهات یا سستى ها، یا لغزش هائى گرفتار مشکلاتى در برابر دشمن مى شدند به جاى این که میدان را به او بسپارند، یا تسلیم شوند و یا فکر ارتداد و بازگشت به کفر در مغز آنها پیدا شود، روى به درگاه خدا مى آوردند🤲 و ضمن تقاضاى👈عفو و بخشش از گناهان خود از پیشگاه خداوند تقاضاى صبر و استقامت و پایمردى مى کردند.👌👌
و سخنشان تنها این بود: بار پروردگارا! گناهان ما را بیامرز! و از تندروى هاى ما در کارهایمان درگذر! و ما را ثابت قدم بدار و بر کافران پیروز بگردان !🤲🤲 (وَ ما کانَ قَوْلَهُمْ إِلاّ أَنْ قالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا فی أَمْرِنا وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ).👌👌👌
( خارج از متن تفسیر: فراز فوق یکی از ادعیه های قرآنی است که بسیاری از بندگان خدا در قنوت نماز خود بر آن مداومت دارند )
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۶۰
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۱۲- پس از پیروزی بر اصحاب جمل (پس از پیروزی در جنگ بصره در سال ۳۶ هجر
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۱۳- سرزنش مردم بصره
عوامل سقوط جامعه (روانشناسی اجتماعی مردم بصره)
شما سپاه یک زن بودید، و پیروان حیوان (شتر عایشه) تا شتر صدا می کرد می جنگیدید، و تا دست و پای آن قطع گردید فرار کردید، اخلاق شما پست، و پیمان شما از هم گسسته، دین شما دورویی، و آب آشامیدنی شما شور و ناگوار است،
کسی که میان شما زندگی کند به کیفر گناهش گرفتار می شود، و آن کس که از شما دوری گزیند مشمول آمرزش پروردگار می گردد، گویا مسجد شما را می بینم که چون سینه کشتی غرق شده است، که عذاب خدا از بالا و پایین او را احاطه می کند، و سرنشینان آن همه غرق می شوند.
و در روایتی است: سوگند به خدا، سرزمین شما را آب غرق می کند، گویا مسجد شما را می نگرم که چون سینه کشتی یا چونان شترمرغی که بر سینه خوابیده باشد بر روی آب مانده است.
و در روایت دیگر: مانند سینه مرغ روی آب دریا. و در روایت دیگری آمده: خاک شهر شما بد بوترین خاکها است، از همه جا به آب نزدیکتر و از آسمان دورتر، و نه دهم شر و فساد در شهر شما نهفته است، کسی که در شهر شما باشد گرفتار گناه،
و آنکه بیرون رود در پناه عفو خداست گویی شهر شما را می نگرم که غرق شده، و آب آن را فرا گرفته، چیزی از آن دیده نمی شود، مگر جاهای بلند مسجد، مانند سینه مرغ بر روی امواج آب دریا!
نهج البلاغه امیر مومنان
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَن قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا
بسم الله الرحمن الرحیم
فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَةِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
از این رو خداوند پاداش دنیا، و پاداش نیک آخرت را به آنها داد. و خداوند نیکوکاران را دوست مى دارد.
(آل عمران/148)
آنها با این طرز تفکر و عمل، به زودى پاداش خود را از خدا مى گرفتند هم پاداش این جهان که فتح و پیروزى بر دشمن بود و هم پاداش جهان دیگر، مى فرماید: خداوند پاداش این جهان و پاداش نیک آن جهان را به آنها داد (فَآتاهُمُ اللّهُ ثَوابَ الدُّنْیا وَ حُسْنَ ثَوابِ الآْخِرَةِ).
و در پایان آیه آنها را جزء نیکوکاران شمرده، مى فرماید: خدا نیکوکاران را دوست مى دارد 😌🙂 (وَ اللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ).
و به این ترتیب، یک درس آموزنده 👌👌از برنامه مجاهدان امت هاى پیشین و سرانجام کار آنها و چگونگى برخورد آنها با مشکلات و پیروزى بر آنها را براى تازه مسلمانان بیان مى کند، و آنها را براى میدان هاى آینده پرورش مى دهد.
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۶۱
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۱۳- سرزنش مردم بصره عوامل سقوط جامعه (روانشناسی اجتماعی مردم بصره) شم
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۱۴- در نکوهش مردم بصره
نقش عوامل محیط در انسان
سرزمین شما به آب نزدیک و از آسمان دور است، عقلهای شما سست و افکار شما سفیهانه است
پس شما نشانه ای برای تیرانداز، و لقمه ای برای خورنده، و صیدی برای صیاد می باشید.
شرح مختصر
کلامی است شبیه گفتار گذشته
این خطبه بخش دیگرى است از خطبه اى که على(علیه السلام) در پایان جنگ «جمل» ایراد فرموده است و به احتمال قوى با بخشهایى که قبلا آمد در یک خطبه جاى داشته که مرحوم «سیّدرضى» آنها را از یکدیگر جدا کرده
و به هر حال در این بخش، بازهم به سرزنش مردم بصره مى پردازد
و از کم فکرى آنها که به آسانى آلت دست نفاق افکنان مى شدند و هدف مناسبى براى هواپرستان بودند، سخن مى گوید و به آنها هشدارى مى دهد که مراقب آینده خویش باشند و این جریان تکرار نگردد!
نهج البلاغه علی علیه السلام
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَةِ ۗ وَاللَّه
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر آیات ۱۴۶ الی ۱۴۸ سوره آل عمران از نکته ها
در آیات فوق علاوه بر آنچه گفته شد، نکات دیگرى جلب توجه مى کند:
1️⃣صبر همان طور که سابقاً هم اشاره کردیم، به معنى استقامت💪✊ است و لذا در برابر ضعف و تسلیم😥 👐در این آیه قرار گرفته و ضمناً صابران و نیکوکاران در یک ردیف قرار گرفته اند; زیرا در آخر یک آیه مى فرماید: وَ اللّهُ یُحِبُّ الصّابِرِیْنَ و در آیه دیگر مى فرماید: وَ اللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ .
اشاره به این که نیکوکارى بدون استقامت👌 ممکن نیست،👌👌 چرا که در برابر هر شخص نیکوکار، هزاران مشکل🤔 وجود دارد که اگر فاقد استقامت باشد به زودى کار خود را رها خواهد ساخت.👏👏👏
2️⃣مجاهدان حقیقى به جاى این که شکست خود را به دیگران نسبت دهند و یا به عوامل موهوم و مرموز مربوط بدانند، سرچشمه آن را در خودشان👉 جستجو مى کنند و به فکر جبران اشتباهات خویش هستند، حتى آنها کلمه شکست را بر زبان نمى آورند و به جاى آن اسراف و تند روى بى جا ذکر مى کنند.
به عکس ما، که امروز سعى مى کنیم نقاط ضعفى که سرچشمه ناکامى ها و شکست ها است نادیده بگیریم، همه آنها را به عوامل خارجى و بیگانه مربوط بدانیم👌🤔؟؟؟!!!! و در نتیجه به هیچ وجه به فکر جبران اشتباهات و بر طرف ساختن نقاط ضعف خود نباشیم.
3️⃣در آیات فوق، از پاداش دنیا تعبیر به ثَوابَ الدُّنْیا شده اما از پاداش آخرت تعبیر به حُسْنَ ثَوابِ الآخِرَةِ شده، اشاره به این که: پاداش آخرت با پاداش دنیا فرق بسیار دارد;🤔👌👌 زیرا پاداش دنیا هر چه باشد بالاخره آمیخته با فنا و پاره اى نا ملایمات که طبع زندگى این دنیا است، مى باشد در حالى که پاداش آخرت سراسر حسن است و از هر نظر خالص و دور از ناراحتى ها.🙂😌🤲
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۶۱
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۱۴- در نکوهش مردم بصره نقش عوامل محیط در انسان سرزمین شما به آب نزدی
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۱۵- در برگرداندن بیت المال
سیاست اقتصادی امام (ع)
به خدا سوگند، بیت المال تاراج شده را هر کجا که بیابم به صاحبان اصلی آن باز می گردانم،
گر چه با آن ازدواج کرده، یا کنیزانی خریده باشند،
زیرا در عدالت گشایش برای عموم است، و آن کس که عدالت بر او گران آید، تحمل ستم برای او سخت تر است.
شرح مختصر
این سخن را هنگامی فرمود که عطایای عثمان را به بیت المال باز گرداند.
این سخن امام(علیه السلام) در واقع بخشى از خطبه اى است که بعد از بیعت مردم با آن حضرت در مدینه ایراد فرمود
و در آن به تمام افرادى که در عصر عثمان اموال بیت المال را غارت کرده بودند یا از طرف خلیفه به آنها اهدا شده بود هشدار مى دهد
و به آنها اعلام مى کند که باید تمام این اموال را به بیت المال باز گردانند
و اگر باز نگردانند با قدرت از آنها خواهد گرفت و به این ترتیب امام(علیه السلام) امید طمع ورزان را قطع کرده
و در پایان خطبه در جمله هایى کوتاه و بسیار پرمحتوا ارزش عدالت را بیان فرموده است.
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیات ۱۴۶ الی ۱۴۸ سوره آل عمران از نکته ها در آیات فوق علاوه بر آنچه
بسم الله الرحمن الرحیم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ فَتَنقَلِبُوا خَاسِرِينَ
اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر از کسانى که کافر شده اند اطاعت کنید، شما را به گذشته هایتان باز مى گردانند.و سرانجام، زیانکار خواهید شد.
(آل عمران/149)
🔴اخطارهاى مکرر
این آیات همانند آیات گذشته بعد از جنگ احد، و براى تجزیه و تحلیل روى حوادث جنگ نازل گردیده است، وضع آیات گذشته و این آیات نیز گواه بر این حقیقت است.
چنین به نظر مى رسد بعد از پایان جنگ احد، دشمنان اسلام با یک سلسله تبلیغات مسموم👾 کننده در لباس نصیحت و دلسوزى 😈تخم تفرقه در میان مسلمانان مى پاشیدند، و با استفاده از وضع نا مساعد روانى عده اى از مسلمانان تلاش مى کردند، آنها را نسبت به اسلام بدبین کنند.😟
شاید یهود و مسیحیان نیز در این قسمت با منافقان همکارى داشتند، همان طور که در میدان احد نیز با دامن زدن به شایعه بى اساس کشته شدن پیغمبر(صلى الله علیه وآله)، براى تضعیف روحیه مسلمانان کوشش مى کردند.
آیه نخست به مسلمانان اخطار⚠️ مى کند و از پیروى آنها بر حذر مى دارد، مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر از کسانى که کافر شده اند اطاعت کنید شما را به گذشته هایتان باز مى گردانند و سرانجام زیانکار خواهید شد👌👌👏👏👏👏👏 (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا....
پس از پیمودن راه پر افتخار تکامل معنوى و مادى در پرتو تعلیمات اسلام، به نقطه اول که نقطه کفر و فساد بود سقوط مى کنید😱 و در این موقع بزرگ ترین زیانکارى دامنگیر شما خواهد شد.😭
چه زیانى از این بالاتر که انسان👈 اسلام را با کفر، و سعادت را با شقاوت و حقیقت را با باطل معاوضه کند.😥😪
(خارج از متن تفسیر: چقدر قرآن زیباست، چقدر این قرآن گویاست، چقدر این قرآن به روز است، حقیقتا این آیه را در طول انقلاب بارها و بارها تجربه نکردیم.
بواقع باید این آیه را بالای سر میز تمام مسئولین بویژه دست اندرکاران امور خارجه قرار داد.
متاسفانه بودند مسئولین جاهل و دور از قرآن و بعضا ضد انقلابی که در راس امور قرار گرفتند و تحقق این آیه را در زندگی مردم رقم زدند)
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۶۳
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۱۵- در برگرداندن بیت المال سیاست اقتصادی امام (ع) به خدا سوگند، بیت ا
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۱۶- به هنگام بیعت در مدینه
اعلام سیاستهای حکومتی
آنچه می گویم به عهده می گیرم، و خود به آن پای بندم، کسی که عبرتها برای او آشکار شود، و از عذاب آن پند گیرد، تقوی و خویشتن داری او را از سقوط در شبهات نگه می دارد،
آگاه باشید، تیره روزیها و آزمایشها، همانند زمان بعثت پیامبر (ص) بار دیگر به شما روی آورد.
سوگند به خدایی که پیامبر (ص) را به حق مبعوث کرد، سخت آزمایش می شوید، چون دانه ای که در غربال ریزند، یا غذایی که در دیگ گذارند، به هم خواهید ریخت، زیر و رو خواهید شد، تا آنکه پایین به بالا، و بالا به پایین رود، آنان که سابقه ای در اسلام داشتند، و تاکنون منزوی بودند، بر سر کار می آیند، و آنها که به ناحق، پیشی گرفتند، عقب زده خواهند شد
فضائل اخلاقی امام (ع)
به خدا سوگند، کلمه ای از حق را نپوشاندم، هیچگاه دروغی نگفته ام، از روز نخست، به این مقام خلافت، و چنین روزی خبر داده شدم، آگاه باشید همانا گناهان چون مرکبهای بدرفتارند، که سواران خود (گناهکاران) را عنان رهاشده در آتش دوزخ می اندازند، اما تقوی، چونان مرکبهای فرمانبرداری هستند که سواران خود را، عنان بر دست، وارد بهشت جاویدان می کنند.
ادامه دارد...
نهج البلاغه امیر بیان
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ
بسم الله الرحمن الرحیم
بَلِ اللَّهُ مَوْلَاكُمْ ۖ وَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ
(آنها تکیه گاه شما نیستند،) بلکه ولىّ و پشتیبان شما، خداست. و او بهترین یاوران است.
(آل عمران/150)
پس از آن، در آیه بعد تأکید مى کند که شما بالاترین پشتیبان و بهترین یاور را دارید، 🤔مى فرماید: خدا🕋 پشتیبان و سرپرست شما است و او بهترین یاوران است 👌👌👌👏👏👏 (بَلِ اللّهُ مَوْلاکُمْ وَ هُوَ خَیْرُ النّاصِرینَ).
یاورى است که هرگز❌ مغلوب نمى شود و هیچ قدرتى با قدرت او برابرى ندارد در حالى که یاوران دیگر ممکن است گرفتار شکست و نابودى شوند.
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۶۴
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۱۶- به هنگام بیعت در مدینه اعلام سیاستهای حکومتی آنچه می گویم به عهده
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۱۷- داوران ناشایست
شناخت بدترین انسانها
🔴دشمن ترین آفریده ها، نزد خدا دو نفرند،
1⃣ مردی که خدا او را به حال خود گذاشته، و از راه راست دور افتاده است، دل او شیفته بدعت، و مردم را گمراه کرده، به فتنه انگیزی می کشاند، و راه رستگاری گذشتگان را گم کرده، و طرفداران خود و آیندگان را گمراه ساخته است، بار گناه دیگران را بر دوش کشیده، و گرفتار زشتیهای خود نیز می باشد.
2⃣ و مردی که مجهولاتی به هم بافته، و در میان انسانهای نادان امت، جایگاهی پیدا کرده است. در تاریکیهای فتنه فرو رفته، و از مشاهده صلح و صفا کور است، آدم نماها او را عالم نامیدند که نیست، چیزی را بسیار جمع آوری می کند که اندک آن به از بسیار است، تا آنکه از آب گندیده سیراب شود، و دانش و اطلاعات بیهوده فراهم آورد.
🔴 روانشناسی مدعیان دروغین قضاوت
در میان مردم با نام قاضی به داوری می نشیند، و حل مشکلات دیگری را به عهده می گیرد، پس اگر مشکلی پیش آید، با حرفهای پوچ و توخالی، و رای و نظر دروغین، آماده رفع آن می شود.
سپس اظهارات پوچ خود را باور می کند، عنکبوتی را می ماند که در شبهات و بافته های تار خود چسبیده، نمی داند که درست حکم کرده یا برخطاست؟ اگر بر صواب باشد می ترسد که خطا کرده، و اگر بر خطاست، امید دارد که رای او درست باشد. نادانی است که راه جهالت می پوید، کوری است که در تاریکی گمشده خود را می جوید، از روی علم و یقین سخن نمی گوید، روایات را بدون آگاهی نقل می کند، چون تندبادی که گیاهان خشک را بر باد دهد، روایات را زیر و رو می کند، که بی حاصل است.
به خدا سوگند نه راه صدور حکم مشکلات را می داند، و نه برای منصب قضاوت اهلیت دارد، آنچه را که نپذیرد علم به حساب نمی آورد، و جز راه و رسم خویش، مذهبی را حق نمی داند، اگر حکمی را نداند آن را می پوشاند تا نادانی او آشکار نشود، خون بی گناهان از حکم ظالمانه او در جوشش، و فریاد میراث بر باد رفتگان بلند است.
به خدا شکایت می کنم از مردمی که در جهالت زندگی می کنند، و با گمراهی می میرند، در میان آنها، کالایی خوارتر از قرآن نیست، اگر آن را آنگونه که باید بخوانند، و متاعی سودآورتر، گرانبهاتر از قرآن نیست، اگر آن را تحریف کنند، و در نزد آنان، چیزی زشت تر از معروف، و نیکوتر از منکر نیست.
نهج البلاغه امیر علم #نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم بَلِ اللَّهُ مَوْلَاكُمْ ۖ وَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ (آنها تکیه گاه شما
بسم الله الرحمن الرحیم
سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا ۖ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ ۚ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ
بزودى در دلهاى کافران، به سبب این که، چیزهایى را براى خدا همتا قرار دادند که (خداوند) هیچ گونه دلیلى درباره آن نازل نکرده بود، رعب و وحشت مى افکنیم. و جایگاه آنها، آتش است. و چه بد است جایگاه ستمکاران!
(آل عمران/151)
در آخرین آیه به نجات معجزآساى مسلمانان بعد از جنگ احد اشاره مى کند و یکى از موارد حمایت و نصرت خود از آنان را بازگو مى نماید و آنها را نسبت به آینده دلگرم مى سازد و وعده پیروزى مى دهد، مى فرماید: ما به زودى در دل کفار رعب و وحشت مى افکنیم😱😥 (سَنُلْقی فی قُلُوبِ الَّذینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ).
یعنى همان طور که در پایان جنگ احد افکندیم 👌و نمونه آن را با چشم خود دیدید، بنابراین به آینده خویش امیدوار باشید.👏
همان طور که در داستان احد گفتیم، بت پرستان مکّه با این که در جنگ احد پیروزى چشمگیرى پیدا کرده بودند و لشکر اسلام ظاهراً از هم متلاشى شده بود، مى بایست در بازگشت به سوى میدان و از بین بردن باقى مانده قدرت مسلمین و حتى غارت کردن مدینه و کشتن شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) ـ که از بى اساس بودن شایعه شهادت او آگاه شده بودند ـ کمترین تردیدى به خود راه ندهند.
اما خداوند👈 ترس و وحشت عجیبى در دل هاى آنها افکند، ترس و وحشت بى دلیلى 🙂که خاصیت کفر و بت پرستى و خرافه پرستى بود،👌👌 سراسر وجود آنان را فرا گرفت به طورى که در روایات مى خوانیم:
آنها هنگامى که از احد بازگشتند و به نزدیکى مکّه رسیدند درست شکل و قیافه یک لشکر شکست خورده را داشتند.
جالب این که: علت افکندنِ رعب و ترس در دل هاى آنها را چنین بیان مى کند: به این جهت که آنها چیزهائى را بدون دلیل شریک خدا قرار داده بودند (بِما أَشْرَکُوا بِاللّهِ ما لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً).
در حقیقت مردمى که خرافى هستند، تابع دلیل و برهان نمى باشند، 🤔👌کاهى را در نظر خود کوه مى کنند و سنگ و چوبى را معبود و پروردگار خویش مى دانند در برابر حوادث بسیار نا توانند; زیرا خیلى زود گرفتار اشتباه محاسبه مى شوند و اگر یک حادثه جزئى در زندگى آنها رخ دهد و مثلاً بشنوند مسلمانان مدینه همراه مجروحان میدان احد بار دیگر به میدان نبرد برمى گردند، این موضوع، در نظرشان بسیار بزرگ جلوه مى کند و سخت از آن به وحشت مى افتند، 😟😟همان طور که در دنیاى امروز نیز افراد قدرتمندى را مشاهده مى کنیم که از کوچک ترین حادثه وحشت دارند 😆و از کاه کوهى مى سازند; زیرا تکیه گاه محکمى در زندگى براى خود انتخاب نکرده اند.
و در پایان آیه به سرنوشت این افراد اشاره کرده، مى فرماید: این افراد به خود و به اجتماع خود ستم کرده اند و بنابراین جایگاهى جز آتش نخواهند داشت و چه بد جایگاهى است ! (وَ مَأْواهُمُ النّارُ وَ بِئْسَ مَثْوَى الظّالِمینَ).
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۶۵
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 حکم ماموریت فرمانده کل قوا به: *مردم* آزاده 👆
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۱۷- داوران ناشایست شناخت بدترین انسانها 🔴دشمن ترین آفریده ها، نزد خدا
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۱۸- نکوهش اختلاف عالمان
🔵دعوایی نسبت به یکی از احکام اجتماعی نزد عالمی می برند که با رای خود حکمی صادر می کند، پس همان دعوی را نزد دیگری می برند که او درست برخلاف رای اولی، حکم می دهد، سپس همه قضات نزد رییس خود که آنان را به قضاوت منصوب کرد، جمع می گردند، او رای همه را بر حق می شمارد!!
مبانی وحدت امت اسلامی در صورتیکه خدایشان یکی، پیغمبرشان یکی، و کتابشان یکی است، آیا خدای سبحان، آنها را به اختلاف فرمود؟ که اطاعت کردند؟
یا آنها را از اختلاف پرهیز داد و معصیت خدا نمودند؟ آیا خدای سبحان، دین ناقصی فرستاد و در تکمیل آن از آنها استمداد کرده است؟ آیا آنها شرکاء خدایند که هر چه می خواهند در احکام دین بگویند، و خدا رضایت دهد؟
آیا خدای سبحان، دین کاملی فرستاد پس پیامبر (ص) در ابلاغ آن کوتاهی ورزید؟ در حالی که خدای سبحان می فرماید: (ما در قرآن چیزی را فروگذار نکردیم) و فرمود: (در قرآن بیان هر چیزی است) و یادآور شدیم که: بعض قرآن گواه بعض دیگر است و اختلافی در آن نیست.
پس خدای سبحان فرمود: (اگر قرآن از طرف غیر خدا نازل می شد اختلافات زیادی در آن می یافتند) همانا قرآن دارای ظاهری زیبا، و باطنی ژرف و ناپیداست، مطالب شگفت آور آن تمام نمی شود، و اسرار نهفته آن پایان نمی پذیرد، و در تاریکیها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد.
نهجالبلاغه امیر جانان
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُوا بِاللَّه
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر آیه ۱۵۱ سوره آل عمران از نکته ها
🔴 پیروزى از طریق ترس
در روایات متعددى مى خوانیم: پیغمبر(صلى الله علیه وآله) مى فرمود: یکى از امتیازاتى که خداوند به من داده است این است که مرا به وسیله انداختن ترس در دل دشمن پیروزى داده است.👌👏👏👏
این موضوع اشاره به یکى از عوامل مهم پیروزى در جنگ ها مى کند👌 که مخصوصا امروز بسیار مورد توجه است;👌👌 زیرا یکى از مهمترین عوامل پیروزى، روحیه سرباز است و آن قدر که روحیه عالى سربازان در پیروزى تأثیر دارد کم و کیف آنها و چگونگى سلاح آنها اثر ندارد،🤔
اسلام با 👈تقویت روح ایمان، عشق به جهاد و افتخار به شهادت و اتکاى به خداوند قادر منان این روح را در مجاهدان خود به عالى ترین وجهى پرورش داد.
در حالى که بت پرستان خرافى که تکیه گاهشان بت هاى بى اراده و بى جان بود و عقیده به معاد و زندگى پس از مرگ نداشتند، و خرافات، افکار آنها را آلوده کرده بود روحیه اى ضعیف و ناتوان😥😓😟 داشتند و یکى از عوامل مؤثر پیروزى مسلمانان بر آنها همین تفاوت روحیه بود
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۶۶
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُم بِإِذْنِهِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَعَصَيْتُم مِّن بَعْدِ مَا أَرَاكُم مَّا تُحِبُّونَ ۚ مِنكُم مَّن يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنكُم مَّن يُرِيدُ الْآخِرَةَ ۚ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ ۖ وَلَقَدْ عَفَا عَنكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ
خداوند، وعده خود را به شما، (درباره پیروزى بر دشمن در اُحُد،) تحقّق بخشید.
در آن هنگام که دشمنان را به فرمان او، به قتل مى رساندید. تا این که سست شدید.
و در کار (حفظ سنگرها) به نزاع پرداختید.
و بعد از آن که خداوند آنچه را دوست مى داشتید (از غلبه بر دشمن) به شما نشان داد، نافرمانى کردید.
بعضى از شما، خواهان دنیا بودند. و بعضى خواهان آخرت. سپس خداوند شما را از غلبه بر آنان بازگرداند. (و پیروزى شما به شکست انجامید.) تا شما را بیازماید.
و او شما را بخشید. و خداوند نسبت به مؤمنان،
داراى احسان و بخشش است.
(آل عمران/152)
شکست پس از پیروزى
در ماجراى جنگ احد گفتیم، مسلمانان در آغاز جنگ با اتحاد و شجاعت خاصى جنگیدند، و به زودى پیروز شدند، لشکر دشمن از هم پراکنده شد و موجى از شادى سراسر لشکر اسلام را فرا گرفت.
ولى نافرمانى😠جمعى از تیراندازان که در شکاف کوه عینین به سرکردگى عبداللّه بن جبیر مى جنگیدند و رها کردن آن سنگر حساس، و مشغول شدن آنها و دیگران به جمع آورى غنائم، سبب شد که ورق برگردد و شکست سختى به لشکر اسلام وارد شود.😒
هنگامى که مسلمانان با دادن تلفات و خسارات سنگین به مدینه بازگشتند با یکدیگر مى گفتند: مگر خداوند به ما وعده فتح و پیروزى نداده بود؟ پس چرا در این جنگ شکست خوردیم؟
آیات فوق به آنها پاسخ مى گوید و علل شکست را توضیح مى دهد. اکنون به تفسیر جزئیات آیات باز مى گردیم:
در نخستین آیه، قرآن مى گوید: خداوند وعده خود را به شما تحقق بخشید، در آن هنگام که دشمنان را به فرمان او به قتل مى رساندید، تا این که سست شدید (وَ لَقَدْ صَدَقَکُمُ اللّهُ وَعْدَه...
وعده خدا درباره پیروزى شما کاملاً درست بود 👌👌و به همین دلیل در آغاز جنگ پیروز شدید و به فرمان خدا دشمن را پراکنده ساختید و این وعده پیروزى👈 تا زمانى که دست از استقامت 💪و پیروى فرمان پیغمبر👌 برنداشته بودید ادامه داشت، شکست از آن زمان شروع شد که سستى و نافرمانى شما را فرا گرفت.😥😞
یعنى اگر تصور کردید🤔 که وعده پیروزى بدون قید و شرط بوده، 👌👌سخت در اشتباه بوده اید، تمام وعده هاى پیروزى مشروط به پیروى از فرمان خدا است.👌👏👏👏
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۷۰
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۱۸- نکوهش اختلاف عالمان 🔵دعوایی نسبت به یکی از احکام اجتماعی نزد عالمی
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۱۹- به اشعث بن قیس
سوابق تاریخی نکوهیده اشعث بن قیس
چه کسی تو را آگاهاند که چه چیزی به سود، یا زیان من است؟
لعنت خدا و لعنت لعنت کنندگان، بر تو باد ای متکبر متکبر زاده،
منافق پسر کافر، سوگند به خدا، تو یکبار در زمان کفر و بار دیگر در حکومت اسلام، اسیر شدی، و مال و خویشاوندی تو، هر دو بار نتوانست به فریادت برسد،
آن کس که خویشان خود را به دم شمشیر سپارد، و مرگ و نابودی را به سوی آنها کشاند، سزاوار است که بستگان او بر وی خشم گیرند و بیگانگان به او اطمینان نداشته باشند.
(منظور امام (ع) این است که اشعث ابن قیس یک بار وقتی که کافر بود اسیر شد و بار دیگر آنگاه که مسلمان شد و شمشیرها را به سوی قبیله اش راهنمایی کرد، مربوط به جریانی است که اشعث قبیله خود را فریب داد تا خالد بن ولید، آنها را غافلگیر کند و از دم شمشیر بگذراند که پس از آن خیانت او را با لقب (عرف النار) چیزی که آتش را بپوشاند، می نامیدند و این لقبی بود که به نیرنگباز می دادند)
نهجالبلاغه
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُم بِإِذْنِهِ ۖ حَتَّىٰ
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۱۵۲ سوره آل عمران
درباره این که خداوند در کجا به مسلمانان وعده پیروزى در این جنگ داده بود دو احتمال است:
نخست این که: منظور وعده هاى عمومى است که به طور مکرر از خدا به مؤمنان درباره پیروزى بر دشمنان داده شده بود.
دیگر این که: پیامبر خدا که وعده او وعده الهى است👌👌👌 صریحاً قبل از شروع جنگ احد به مسلمانان وعده پیروزى در این میدان داده بود.
قرآن پس از آن مى گوید: و در کار خود به نزاع پرداختید، و بعد از آن که آنچه دوست مى داشتید به شما نشان داد نافرمانى کردید (وَ تَنازَعْتُمْ فِی الأَمْرِ...
آرى، پس از مشاهده آن پیروزى چشم گیر که مورد علاقه شما بود راه عصیان پیش گرفتید، و در حقیقت براى به دست آوردن پیروزى کوشش لازم را به خرج دادید.
اما براى نگاه داشتن آن استقامت نکردید،👌 که همیشه نگهدارى پیروزى ها از به دست آوردن آن مشکل تر است.👌👌👌👏👏
از این جمله که اشاره به وضع تیراندازان شکاف کوه عینین است به خوبى استفاده مى شود: تیراندازانى که در شکاف کوه بودند درباره رها کردن سنگر خود اختلاف کردند و جمع زیادى دست به عصیان و مخالفت زدند.
ضمناً تعبیر به عَصَیْتُمْ به معنى نافرمانى کردید، نشان مى دهد: اکثریت دست به مخالفت زده بودند.
سپس مى افزاید: در این موقع جمعى از شما خواستار دنیا و جمع غنائم بودید در حالى که جمعى دیگر (همچون عبداللّه بن جبیر و چند نفر از تیراندازان) ثابت قدم خواستار آخرت و پاداش هاى الهى بودند (مِنْکُمْ مَنْ یُریدُ...
اینجا بود که ورق برگشت و خداوند پیروزى شما را به شکست تبدیل کرد تا شما را بیازماید، تنبیه کند و پرورش دهد (ثُمَّ صَرَفَکُمْ عَنْهُمْ لِیَبْتَلِیَکُمْ).
ولى سرانجام خداوند همه این نافرمانى ها و گناهان شما را بخشید 😔👌(در حالى که سزاوار مجازات بودید😠); زیرا خداوند نسبت به مؤمنان فضل و بخشش دارد و از اعطاء هرگونه نعمتى فروگذار نمى کند (وَ لَقَدْ عَفا عَنْکُمْ وَ اللّهُ ذُو فَضْل عَلَى الْمُؤْمِنینَ).😌🙏🙏
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۷۱
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیح استاد دانشگاه در خصوص اقدامات اقتصادی دولت
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۱۹- به اشعث بن قیس سوابق تاریخی نکوهیده اشعث بن قیس چه کسی تو را آگاه
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۲۰- در منع از غفلت
علل پنهان بودن اسرار پس از مرگ
آنچه را که مردگان دیدند اگر شما می دیدید، ناشکیبا بودید، و می ترسیدید، و می شنیدید و فرمان می بردید، ولی آنچه آنها مشاهده کردند بر شما پوشیده است، و نزدیک است که پرده ها فرو افتد.
گر چه حقیقت را به شما نیز نشان دادند، اگر بدرستی بنگرید، و ندای حق را به شما شنواندند. اگر به خوبی بشنوید، و به راه راست هدایتتان کردند. اگر هدایت بپذیرید، راست می گویم، مطالب عبرت آموز اندرزدهنده را آشکارا دیدید،
و از حرام الهی نهی شدید، و پس از فرشتگان آسمانی، هیچ کس جز انسان، فرمان خداوند را ابلاغ نمی کند.
نهج البلاغه امیر بیان
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم