eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
643 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
518 ویدیو
45 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیه ۱۷۷ سوره بقره ریشه و اساس همه نیکى ها ...آنگاه، قرآن به بیان مهم ترین اصول نیکى ها در ناحیه ایمان، اخلاق و عمل ـ ضمن بیان شش عنوان پرداخته ـ چنین مى گوید:  بلکه نیکى (نیکوکار) کسانى هستند که به خدا، روز آخر، فرشتگان، کتاب هاى آسمانى و پیامبران ایمان آورده اند. وَ لکِنَّ الْبِرَّ.... در حقیقت این نخستین پایه همه نیکى ها و خوبى ها است: ایمان به مبدأ و معاد و برنامه هاى الهى، و پیامبران که مأمور ابلاغ و اجراى این برنامه ها بودند، و فرشتگانى که واسطه ابلاغ این دعوت محسوب مى شدند، ایمان به اصولى که تمام وجود انسان را روشن مى کند و انگیزه نیرومندى براى حرکت به سوى برنامه هاى سازنده و اعمال صالح است. جالب این که نمى گوید:  نیکوکار  کسانى هستند که... بلکه مى گوید:  نیکى  کسانى هستند که... این به خاطر آن است که در ادبیات عرب و همچنین بعضى زبان هاى دیگر هنگامى که مى خواهند آخرین درجه تأکید را در چیزى بیان کنند، آن را به صورت مصدرى مى آورند، نه به صورت وصف، مثلاً گفته مى شود: على(علیه السلام)عدل جهان انسانیت است، یعنى آن چنان عدالت پیشه است که گوئى تمام وجودش در آن حل شده و سر تا پاى او در عدالت غرق گشته است، به گونه اى که هر گاه به او نگاه کنى چیزى جز عدالت نمى بینى! و همچنین در نقطه مقابل آن مى گوئیم: بنى امیه ذلت اسلام بودند گوئى تمام وجودشان تبدیل به خوارى شده بود. از این تعبیر، ایمان محکم و نیرومندى در سطح بالا استفاده مى شود. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۶۷۵
هدایت شده از طرح شهید چمران گروه هفتم تا دهم
اطلاعیه تعطیلی با عرض سلام و ادب بدینوسیله به اطلاع می رساند با توجه به اوج گیری تاسف بار بیماری کرونا ، ♦️♦️ کارگاه ولایت فقیه ♦️♦️ امشب در تمامی سطوح سنی تعطیل می باشد . @shahidanpanahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیه ۱۷۷ سوره بقره ریشه و اساس همه نیکى ها پس از ایمان به مسأله انفاق، ایثار و بخشش هاى مالى اشاره مى کند، مى فرماید:مال خود را با تمام علاقه اى که به آن دارند به خویشاوندان، یتیمان، مستمندان، واماندگان در راه، سائلان و بردگان مى دهند. وَ آتَى الْمالَ عَلى حُبِّهِ ... (خارج از متن تفسیر: دقت کنید اینکه اینقدر بر انفاق تاکید می شود به این دلیل است که بعد از ایمان به خدا بلافاصله توجه به خلق آمده که انفاق است. و در عظمت انفاق عجیب تر اینه که نماز بعد از آن آمده است. انفاق خیلی مسئله مهمی است. ان شاء الله اهتمام بیشتری داشته باشیم.) بدون شک، گذشتن از مال و ثروت براى همه کس کار آسانى نیست، مخصوصاً هنگامى که به مرحله ایثار برسد; چرا که حبّ آن تقریباً در همه دل ها است، و تعبیر  عَلى حُبِّه  نیز اشاره به همین حقیقت است که آنها در برابر این خواسته دل، براى رضاى خدا مقاومت مى کنند. جالب این که در اینجا به شش گروه از نیازمندان اشاره شده: در درجه اول بستگان و خویشاوندان آبرومند، و در درجه بعد، یتیمان و مستمندان، سپس آنهائى که نیازشان کاملاً موقتى است مانند واماندگان در راه و بعد سائلان، اشاره به این که نیازمندان همه اهل سؤال نیستند، گاهى چنان خویشتن دارند که ظاهر آنها همچون اغنیا است در حالى که در باطن سخت محتاجند، چنان که قرآن در جاى دیگر مى گوید: یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّف:  افراد ناآگاه آنها را به خاطر شدت خویشتن دارى اغنیاء تصور مى کنند. و سرانجام به بردگان اشاره مى کند که: نیاز به آزادى و استقلال دارند هر چند ظاهراً نیاز مادى آنها به وسیله مالکشان تأمین گردد. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۶۷۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیه ۱۷۷ سوره بقره ریشه و اساس همه نیکى ها سومین اصل از اصول نیکى ها را بر پا داشتن نماز مى شمرد و مى گوید:  آنها نماز را بر پا مى دارند  (وَ أَقامَ الصَّلاةَ). نمازى که اگر با شرائط و حدودش، و با اخلاص و خضوع، انجام گیرد، انسان را از هر گناه باز مى دارد و به هر خیر و سعادتى تشویق مى کند. چهارمین برنامه آنها را اداء زکات و حقوق واجب مالى ذکر کرده مى گوید:  آنها زکات را مى پردازند  (وَ آتَى الزَّکاةَ). بسیارند افرادى که در پاره اى از موارد حاضرند به مستمندان کمک کنند اما در اداء حقوق واجب سهل انگار مى باشند، و به عکس، گروهى غیر از اداى حقوق واجب، به هیچ گونه کمک دیگرى تن در نمى دهند، حاضر نیستند حتى یک دینار به نیازمندترین افراد بدهند، آیه فوق با ذکر  انفاق مستحب و ایثارگرى  از یکسو، و  اداى حقوق واجب  از سوى دیگر، این هر دو گروه را از صف نیکوکاران واقعى خارج مى سازد و نیکوکار را کسى مى داند که در هر دو میدان انجام وظیفه کند. و جالب این که: در مورد انفاق هاى مستحب کلمه عَلى حُبِّه  با این که ثروت، محبوب آنها است  را ذکر مى کند، ولى در مورد زکات واجب، نه، چرا که اداى حقوقِ واجبِ مالى یک وظیفه الهى و اجتماعى است و اصولاً نیازمندان ـ طبق منطق اسلام ـ در اموال ثروتمندان به نسبت معینى شریکند، پرداختن مال شریک نیازى به این تعبیر ندارد. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۶۷۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیه ۱۷۷ سوره بقره ریشه و اساس همه نیکى ها پنجمین ویژگى آنها را وفاى به عهد شمرده مى گوید:  کسانى هستند که به عهد خویش به هنگامى که پیمان مى بندند وفا مى کنند  (وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا). چرا که سرمایه زندگى اجتماعى، اعتماد متقابل افراد جامعه است، و از جمله گناهانى که رشته اطمینان و اعتماد را پاره مى کند و زیربناى روابط اجتماعى را سست مى نماید، ترک وفاى به عهد است، به همین دلیل در روایات اسلامى چنین مى خوانیم: مسلمانان موظفند سه برنامه را در مورد همه انجام دهند، خواه طرف مقابل، مسلمان باشد یا کافر، نیکوکار باشد یا بدکار، و آن سه عبارتند از: وفاى به عهد، اداى امانت و احترام به پدر و مادر. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۶۷۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیه ۱۷۷ سوره بقره ریشه و اساس همه نیکى ها سومین اصل از اصول نیکى ها را بر پا داشتن نماز مى شمرد و مى گوید:  آنها نماز را بر پا مى دارند  (وَ أَقامَ الصَّلاةَ). نمازى که اگر با شرائط و حدودش، و با اخلاص و خضوع، انجام گیرد، انسان را از هر گناه باز مى دارد و به هر خیر و سعادتى تشویق مى کند. چهارمین برنامه آنها را اداء زکات و حقوق واجب مالى ذکر کرده مى گوید:  آنها زکات را مى پردازند  (وَ آتَى الزَّکاةَ). بسیارند افرادى که در پاره اى از موارد حاضرند به مستمندان کمک کنند اما در اداء حقوق واجب سهل انگار مى باشند، و به عکس، گروهى غیر از اداى حقوق واجب، به هیچ گونه کمک دیگرى تن در نمى دهند، حاضر نیستند حتى یک دینار به نیازمندترین افراد بدهند، آیه فوق با ذکر  انفاق مستحب و ایثارگرى  از یکسو، و  اداى حقوق واجب  از سوى دیگر، این هر دو گروه را از صف نیکوکاران واقعى خارج مى سازد و نیکوکار را کسى مى داند که در هر دو میدان انجام وظیفه کند. و جالب این که: در مورد انفاق هاى مستحب کلمه عَلى حُبِّه  با این که ثروت، محبوب آنها است  را ذکر مى کند، ولى در مورد زکات واجب، نه، چرا که اداى حقوقِ واجبِ مالى یک وظیفه الهى و اجتماعى است و اصولاً نیازمندان ـ طبق منطق اسلام ـ در اموال ثروتمندان به نسبت معینى شریکند، پرداختن مال شریک نیازى به این تعبیر ندارد. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۶۷۷
با عرض سلام و ادب بدینوسیله به اطلاع می رساند با توجه به اوج گیری تاسف بار بیماری کرونا ، حلقه های معرفتی امشب در تمامی سطوح سنی تعطیل می باشد . @shahidanpanahi
با عرض سلام هم اکنون سپاه در حال برنامه ریزی در جهت عملیاتی نمودن ایده های کاربردی تولید و جهش تولید است و از پایگاههای محلات خواسته است هر گونه ظرفیت در این خصوص را اعلام نماید این ظرفیت در حوزه های مختلف از کشاورزی و دامپروری تا حوزه تولیدات الکترونیکی ، دیجیتالی و .... و تا تولیدات خانگی و شبکه سازی در این خصوص می باشد . از سوی دیگر ظرفیتهایی همچون وجود زمین ، کارگاه ، سوله و یا ظرفیتهایی مانند متخصصین در حوزه های مختلف در حال احصاء است . لذا دوستان عزیز هرگونه ظرفیت ، پیشنهاد و برنامه کاربردی خود را هر چه سریعتر به اینجانب اعلام نمایند تا در کارگروه اشتغال و تولید بسیج سازندگی مورد بررسی اولیه و در صورت امکان به سپاه پیشنهاد شود . لازم بذکر است که شاید ما بتوانیم بخشی از زنجیره یک تولید باشیم مثلا متخصصینی در یک حوزه داشته باشیم ولی امکانات آن را نداشته باشیم و .... و این هیچ ایرادی ندارد و سپاه بدنبال اتصال این ظرفیتها در کل شهر و یا استان و حتی کشور می باشد . منتظر نظرات ، برنامه ها و ظرفیتهای اعلامی شما هستیم . @shahidanpanahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیه ۱۷۷ سوره بقره ریشه و اساس همه نیکى ها و بالاخره ششمین، و آخرین برنامه این گروه نیکوکار را چنین شرح مى دهد:  کسانى هستند که در هنگام محرومیت و فقر، و به هنگام بیمارى و درد،و همچنین در موقع جنگ در برابر دشمن، صبر و استقامت به خرج مى دهند، و در برابر این حوادث زانو نمى زنند  (وَ الصّابِرینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ وَ حینَ الْبَأْسِ). و در پایان آیه به عنوان جمع بندى و تأکید بر شش صفت عالى گذشته مى گوید:  اینها کسانى هستند که راست مى گویند و اینها پرهیزگارانند  (أُولئِکَ الَّذینَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ). راستگوئى آنها از اینجا روشن مى شود که: اعمال و رفتارشان از هر نظر با اعتقاد و ایمانشان هماهنگ است، و تقوا و پرهیزگاریشان از اینجا معلوم مى شود که: آنها هم وظیفه خود را در برابر  اللّه ، هم در برابر نیازمندان و محرومان و کل جامعه انسانى و هم در برابر خویشتن خویش انجام مى دهند. جالب این که شش صفت برجسته فوق، هم شامل اصول اعتقادى و اخلاقى و هم برنامه هاى عملى است. در زمینه اصول اعتقادى تمام پایه هاى اصلى ذکر شده، و از میان برنامه هاى عملى به انفاق، نماز و زکات که سمبلى از رابطه خلق با خالق، و خلق با خلق است اشاره گردیده و از میان برنامه هاى اخلاقى تکیه بر وفاى به عهد و استقامت و پایدارى شده که ریشه همه صفات عالى اخلاقى را تشکیل مى دهد. تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۶۷۸
🗓 | یک‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ سالروز سقوط هلی‌کوپترهای آمریکایی در طبس @shahidanpanahi