eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
648 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
494 ویدیو
45 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَمْ آتَيْنَاهُم مِّنْ آيَةٍ بَيِّنَةٍ ۗ وَمَن يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ از بنى اسرائیل بپرس: «چه اندازه نشانه هاى روشن (و نعمت هاى فراوان) به آنها دادیم؟» و کسى که نعمت خدا را، پس از آن که به سراغش آمد، تبدیل کند (و در مسیر خلاف به کار گیرد، گرفتار عذاب خواهد شد) که خداوند سخت کیفر است. (بقره/211) (خارج از متن تفسیر: این آیه برای تمام دوران ها و از همه نعمت ها می گوید. اگر نگاه کنید ما در برخی از مواقع و برهه ها دقیقا مصداق این قسمت از کلام خداوند هستیم) تبدیل نعمت به عذاب منظور از تبدیل نعمت ، این است که انسان امکانات و منابع مادى و معنوى را که در اختیار دارد، در مسیرهاى انحرافى و گناه به کار گیرد، و مى دانیم خداوند به بنى اسرائیل انواع نعمت ها را ارزانى داشت، پیامبران بزرگ، زمامداران نیرومند، امکانات مادى فراوان، ولى آنها نه از آن مربیان الهى بهره گرفتند، و نه از مواهب مادى استفاده صحیح کردند و به این ترتیب، مرتکب تبدیل نعمت شدند، و نیز به همین دلیل، در دنیا سرگردان گشتند و در قیامت عذاب دردناکى در انتظار دارند. این که مى فرماید: سَلْ بَنِى اِسْرائِیْلَ: از بنى اسرائیل بپرس ! براى این است که هم از آنها اعتراف گرفته شود و هم درس عبرتى براى مسلمانان و هشدار به کسانى باشد که از نعمت ها و مواهب الهى بهره گیرى لازم را نمى کنند. مسأله تبدیل نعمت، و سرنوشت دردناک ناشى از آن، منحصر به بنى اسرائیل نیست، هر قوم و ملتى گرفتار آن شود، گرفتار عذاب شدید الهى در این جهان و جهان دیگر خواهد شد. هم اکنون دنیاى صنعتى، گرفتار این بدبختى بزرگ است; زیرا با این که خداوند مواهب، نعمت ها و امکاناتى در اختیار انسان امروز قرار داده که در هیچ دورانى از تاریخ سابقه نداشته، ولى به خاطر دورى از تعلیمات الهى پیامبران گرفتار تبدیل نعمت شده و آنها را به صورت وحشتناکى در راه فنا و نیستى خود به کار گرفته و از آن مخرب ترین اسلحه ها را براى ویرانى جهان ساخته و یا از قدرت مادى خویش براى توسعه ظلم و استعمار و استثمار بهره گرفته و دنیا را به جایگاهى نا امن از هر نظر، مبدل کرده است. نعمت خدا در این آیه، مى تواند اشاره به آیات الهى باشد، و تبدیل آن همان تحریف آن است، و یا معنى وسیعى داشته باشد که امکانات و مواهب الهى را نیز شامل گردد، و ترجیح با معنى دوم است. تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۱۱۰
✨﷽✨ ☀️قرائت قرآن آثار محیرالعقولی دارد! ✍قرائت زیاد و همیشگی قرآن شریف، با صرف نظر از حفظ و تدبر در آن، بسیار ارزنده است و حتی باید گفت آثار محیرالعقولی دارد. شما اگر به باب قرائت قرآن در کافی شریف نگاه کنید و همچنین آنچه را که مرحوم علامه مجلسی در کتاب القرآن بحارالانوار جمع فرموده اند، ببینید، آن وقت تصدیق می فرمایید که واقعا محیرالعقول است، چون این بابی است که غالبا هرکسی که وارد آن می شود، زمینه ی پرداختنش به امور مرتبط با معارف الهی فراهم می گردد. و شاید علت این همه تشویق ها و ترغیب ها که در روایات شریف ذکر شده است، همین باشد. قرآن، پیمانی بین خدای متعال و بندگانش است. ممکن است در یک معنای وسیع تر این جور نباشد که فقط انسان ها از قرآن بهره برداری کنند، شاید بالاتر از این هم باشد و جمادات هم در یک معنایی همین طور باشند. انسان وقتی با کسی میثاق نامه ای بسته است، باید هرچند وقتی نگاه کند و به یاد خودش بیاورد که چه پیمان هایی بسته است. اینجا سزاوار است به این میثاق نامه ای که بین خود و پروردگارش هست، نظر کند و ببیند که چه پیمان هایی بین این دو هست. در روایات معتبر، برای خواندن بعضی از سوره ها آثار مهمی بیان شده است. برای مثال، اگر سوره ی واقعه هرشب خوانده شود، آثاری دارد که واقعا تجربه شده است، مثلا مانع از فقیر شدن انسان می گردد. و مورد سفارش اهل معنا است. همچنین اگر عصرهای جمعه به خواندن سوره ی مبارکه ی صافات ملتزم باشد، دیده شده کسانی که ملتزم بوده اند، از بیچارگی های مادی نجات پیدا کرده اند. 🌾مرحوم آیت الله العظمی سید احمد خوانساری "قدس سره" به خواندن سوره ی مبارکه ی المومنون در هر جمعه سفارش می کردند که باعث عاقبت بخیری انسان می شود و ایشان هم روی همین نکته تاکید می کردند. 📚پندهای سعادت - سلسله درس های اخلاق آیت الله شب زنده دار ✅‌‌کانال استاد قرائتی ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ http://eitaa.com/joinchat/3818061843C235cbc6c5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا ۘ وَالَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ زندگى دنیا براى کافران زینت داده شده است. (از این رو) افراد باایمان (و تهى دست) را مسخره مى کنند. در حالى که پرهیزگاران در روز رستاخیز، بالاتر از آنان هستند. و خداوند، هر کس را بخواهد بدون حساب روزى مى دهد. (بقره/212)  آیه مى گوید:  زندگى دنیا براى کافران زینت داده شده است.لذا از باده غرور سرمست شده  و افراد با ایمان را که احیاناً دستشان تهى است به باد مسخره مى گیرند. این در حالى است  که این افراد با ایمان و تقوا در قیامت برتر از آنها هستند.آنها در اعلى عِلّیین بهشت اند و اینها در دَرَکات جهنم. زیرا در آن جهان، مقامات معنوى صورت عینى به خود مى گیرد و مؤمنان در درجات بالایى قرار خواهند گرفت، آنها گوئى بر فراز آسمان ها سیر مى کنند در حالى که اینها در اعماق زمین مى روند. و این جاى تعجب نیست;  زیرا خداوند هر کس را بخواهد بى حساب روزى مى دهد  (وَ اللّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِساب). اینها در حقیقت، بشارت و آرامش است براى مؤمنان فقیر، و هشدار و تهدیدى است براى ثروتمندان مغرور و بى ایمان. این احتمال نیز وجود دارد که: جمله اخیر اشاره به این باشد که خداوند در آینده به مؤمنان روزى بى حساب مى دهد، همان گونه که با پیشرفت اسلام این معنى تحقق یافت. بى حساب بودن روزى خداوند به افراد با ایمان، اشاره به این است که هرگز پاداش ها و مواهب الهى به اندازه اعمال ما نیست بلکه مطابق کرم و لطف اوست و مى دانیم لطف و کرمش حدّ و حدود ندارد. نکته: همیشه افراد بى ایمان و دنیاپرست، که سخت فریفته زرق و برق دنیا مى باشند و افق دیدشان از چهار دیوارى ماده فراتر نمى رود، امکانات مادى را مقیاس ارزیابى همه ارزش ها مى دانند و به همین دلیل، در فکر کوتاه و علیل آنها کسانى که دستشان از ثروت تهى است فاقد شخصیت هستند و لذا آنها را به باد مسخره مى گیرند، در حالى که صاحبنظران با ایمان که بدین مشت خاک نظرى ندارند ارزش هاى مادى را در برابر ارزش هاى معنوى بى رنگ مى بینند و به آنها همچون بازیچه کودکان مى نگرند. و اگر طالب مواهب مادى دنیا هستند، براى این است که آخرت را در لابلاى آن جستجو مى کنند. تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۱۱۳    
هدایت شده از بسیج فرهنگیان ناحیه ۳
🔔⚠️ : نشست توی تاکسی دیــد راننده نوار گذاشته! گفـــت: آقـا کسی مُـرده راننده با لبخـند گفـت بله دل مـــن و شــــما!! {قـرآن مال مـرده ها نیـست باقرآن اُنس‌بیشتری بگیریم} 🕌سخنان ناب📖 👇🔅👇🔅👇 https://eitaa.com/joinchat/1350500352C441bf7fe0d
🌹بسم الله الرّحمن الرّحيم 🌹 📣 اطلاع رسانی 📣 ✳️ جلسه تحلیل سیاسی با موضوع انتخابات ✳️ 💠 سخنرانان : 👈حاج عظیم ابراهیم پور ⏰ شنبه ۲۲ خرداد ماه همزمان با نماز مغرب و عشاء 👈 حجت‌الاسلام تویسرکانی ⏰ دوشنبه ۲۴ خرداد ماه همزمان با نماز مغرب و عشاء 🕌مکان : مسجد حضرت خدیجه(عليهاالسلام) @shahidanpanahi @mosquekhadija
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ ۚ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ ۖ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ ۗ وَاللَّهُ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ مردم (در آغاز) امت واحدى بودند. (بتدریج جوامع و طبقات پدید آمد و اختلافاتى پیدا شد. در این حال) خداوند، پیامبران را برانگیخت. تا مردم را بشارت و بیم دهند و کتاب آسمانى را، که به سوى حق دعوت مى کرد، با آنها نازل نمود. تا در میان مردم، درباره آنچه اختلاف داشتند، داورى کند. تنها(گروهى از)کسانى که کتاب را دریافت داشته بودند، پس از آنکه نشانه هاى روشن به آنها رسیده بود، به سبب انحراف از حق و ستمگرى، در آن اختلاف کردند. ولى خداوند، کسانى را که ایمان آورده بودند، بر حقیقت آنچه مورد اختلاف بود، به فرمان خودش، هدایت نمود. و خدا، هر کس را بخواهد، به راه راست هدایت مى کند. (بقره/213) راه وصول به وحدت بعد از بیان حال مؤمنان، منافقان و کفار در آیات پیشین، در این آیه به سراغ یک بحث اصولى، کلى و جامع در مورد پیدایش دین و مذهب و اهداف و مراحل مختلف آن مى رود. نخست مى فرماید:  انسان ها (در آغاز) همه امت واحدى بودند.   و در آن روز تضادى در میان آنها وجود نداشت، زندگى بشر و اجتماع او ساده بود، فطرت ها دست نخورده، و انگیزه هاى هوا و هوس، اختلاف و کشمکش در میان آنها ناچیز بود، خدا را طبق فرمان فطرت مى پرستیدند و وظایف ساده خود را در پیشگاه او انجام مى دادند (این مرحله اول زندگانى انسان ها بود)، که احتمالاً فاصله میان زمان آدم و نوح(علیهما السلام) را پر مى کرد.   پس از آن، زندگى انسان ها شکل اجتماعى به خود گرفت و مى باید هم چنین شود; زیرا انسان براى تکامل آفریده شده و تکامل او تنها در دل اجتماع تأمین مى گردد (و این مرحله دوم زندگى انسان ها بود).   ولى به هنگام ظهور اجتماع، اختلاف ها و تضادها به وجود آمد، چه از نظر ایمان و عقیده، و چه از نظر عمل، و تعیین حق و حقوق هر کس و هر گروه در اجتماع، و در اینجا بشر تشنه قوانین و تعلیمات انبیاء و هدایت هاى آنها گردید تا به اختلافات او در جنبه هاى مختلف پایان دهد (این مرحله سوم بود).   لذا مى فرماید:  در اینجا خداوند پیامبران را برانگیخت تا مردم را بشارت دهند و انذار کنند  (فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ). (و این مرحله چهارم بود). ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۱۱۶
دوستان سعی کنند در همه‏ی اوقات- بخصوص در ماه رمضان- تلاوت قرآن را از یاد نبرند. قرآن نباید از زندگیتان حذف شود. تلاوت قرآن را حتماً داشته باشید؛ هرچه ممکن است. تلاوت قرآن هم با تأمل و تدبر اثر می‏بخشد. تلاوت عجله‏یی که همین‏طور انسان بخواند و برود و معانی را هم نفهمد یا درست نفهمد، مطلوب از تلاوت قرآن نیست؛ نه اینکه بی‏فایده باشد- بالاخره انسان همین‏که توجه دارد این کلام خداست، نفس این یک تعلق و یک رشته‏ی ارتباطی است و خود همین هم مغتنم است و نباید کسی را از این‏طور قرآن خواندن منع کرد لیکن تلاوت قرآنی که مطلوب و مرغوب و مأمورٌ به است، نیست. بیانات حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در دیدار اعضای هیأت دولت‌‌۱۳۸۴/۰۷/۱۷
آماده سازی پایگاه به منظور ویژه برنامه های تابستان ( نظافت اماکن ، سرویس آبسرد کن ، کولرها و....) @shahidanpanahi
آماده سازی پایگاه جهت ویژه برنامه های تابستانی ( خط کشی زمین فوتبال و والیبال ) @shahidanpanahi
آماده سازی پایگاه جهت ویژه برنامه های تابستانی ( مونتاژ و راه اندازی فوتبال دستی ها و میز پینگ پنگ ) @shahidanpanahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۲۱۳ سوره بقره   در این هنگام انسان ها با هشدارهاى انبیاء و توجه به مبدأ و معاد و جهان دیگر، که در آنجا پاداش و کیفر اعمال خویش را در مى یابند براى گرفتن احکام الهى و قوانین صحیح که بتواند به اختلافات پایان دهد، و سلامت جامعه و سلامت انسان ها را تأمین کند آمادگى پیدا کردند. به همین دلیل به دنبال آن مى فرماید:  خداوند با آنها کتاب آسمانى به حق نازل کرد تا در میان مردم در آنچه اختلاف داشتند حکومت کند  (وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النّاسِ فیمَا اخْتَلَفُوا فیهِ).   و به این ترتیب، ایمان به انبیاء، و تمسک به تعلیمات آنها و کتب آسمانى، آبى بر آتش اختلافات فرو ریخت و آن را خاموش ساخت (و این مرحله پنجم بود). این وضع، مدتى ادامه یافت ولى کم کم وسوسه هاى شیطانى و امواج خروشان هواى نفس، کار خود را در میان گروهى کرد و با تفسیرهاى نادرست، تعلیمات انبیاء، کتب آسمانى و تطبیق آنها بر خواسته هاى دلشان، پرچم اختلاف را بار دیگر برافراشتند ولى این اختلاف، با اختلافات پیشین فرق داشت، سرچشمه اختلافات پیشین جهل و بى خبرى بود که با بعثت انبیاء و نزول کتب آسمانى بر طرف گردید.   در حالى که سرچشمه اختلافات بعد، همان ستمگرى، لجاجت و انحراف آگاهانه از راه حق و در یک کلمه  بَغْى  بود، و لذا در ادامه این آیه مى فرماید:  در آن اختلاف نکردند مگر کسانى که کتاب آسمانى را دریافت داشته بودند و بینات و نشانه هاى روشن به آنها رسیده بود، آرى آنها به خاطر انحراف از حق و ستمگرى در آن اختلاف کردند  (وَ مَا اخْتَلَفَ فیهِ إِلاَّ الَّذینَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ). (و این مرحله ششم بود). ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۱۱۷
قرآن, تدبر در قرآن, انس با قرآن هرچه شما از قرآن فرا بگیرید، باز یک باب دیگری هست که گشوده بشود؛ گره دیگری هست که باز بشود؛ مجهول دیگری هست که معلوم بشود؛ قرآن اینگونه است. بیانات حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در جمع قاریان قرآن در روز اول ماه رمضان‌۱۳۸۸/۰۵/۳۱
🔶🔶🔸 به نام خدا 🔸🔶🔶 👨‍💻آموزش جذاب و تخصصی برنامه نویسی و رباتیک . تحت نظارت و برنامه ریزی اساتید مجرب فیزیک و برنامه نویسی . گروه سنی ۱۰ تا ۱۸ سال ظرفیت ثبت نام محدود @shahidanpanahi
🌹بسم الله الرّحمن الرّحيم 🌹 📣 اطلاع رسانی 📣 ✳️ جلسه تحلیل سیاسی با موضوع انتخابات ✳️ 💠 سخنران : 👈 حجت‌الاسلام تویسرکانی ⏰ دوشنبه ۲۴ خرداد ماه امروز ساعت ۲۱:۰۰ 🕌مکان : مسجد حضرت خدیجه(عليهاالسلام) @shahidanpanahi @mosquekhadija
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۲۱۳ سوره بقره در اینجا مردم به دو گروه تقسیم شدند، مؤمنان راستین که در برابر حق تسلیم بودند، آنها براى پایان دادن به اختلافات جدید به کتب آسمانى و تعلیمات انبیاء بازگشتند و به حق رسیدند، مى فرماید:  خداوند، مؤمنان از آنها را به سوى حقیقتِ آنچه در آن اختلاف داشتند به فرمان خود هدایت فرمود  (در حالى که افراد بى ایمان، ستمگر و خودخواه همچنان در گمراهى و اختلاف باقى ماندند) (فَهَدَى اللّهُ الَّذینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ). (و این مرحله هفتم بود).   و در پایان آیه مى فرماید:  خداوند هر که را بخواهد (و لایق ببیند) به راه مستقیم هدایت مى کند  (وَ اللّهُ یَهْدی مَنْ یَشاءُ إِلى صِراط مُسْتَقیم). اشاره به این که مشیت الهى که آمیخته با حکمت اوست گزاف و بى حساب نیست و از هر گونه تبعیض ناروا بر کنار است.   تمام کسانى که داراى نیت پاک و روح تسلیم در برابر حق اند مشمول هدایت هاى او مى شوند. اشتباهات عقیدتى آنها اصلاح مى گردد و از روشن بینى هاى مخصوصى برخوردار مى شوند، بر توفیق آنان براى یافتن راه راست، مى افزاید، آنها را از اختلافات و مشاجرات دنیا پرستان بى ایمان، بر کنار مى دارد و آرامش روح، اطمینان خاطر و سلامت جسم و جان به آنها مى بخشد. نکته ها: ۱ ـ دین و اجتماع از آیه فوق به خوبى این حقیقت استفاده مى شود که دین و جامعه بشرى در حقیقت ناگسستنى هستند، هیچ جامعه اى نمى تواند بدون مذهب، ایمان به خدا و رستاخیز زندگى صحیحى داشته باشد.   قوانین بشرى، علاوه بر این که غالباً مایه اختلاف و پراکندگى ملت هاست، چون از ضامن اجرائى از درون، یعنى ایمان به خدا، سرچشمه نمى گیرد، تنها یک مسئولیت برون ذاتى ایجاد مى کند و نمى تواند به طور کامل به اختلافات و تضادها پایان دهد، آزمایش هاى انسانى در این چند قرن اخیر، این حقیقت را به خوبى ثابت کرده است و دنیاى به اصطلاح متمدن اما فاقد ایمان، مرتکب فجایع و گناهانى مى شود که هیچ گاه در جامعه هاى عقب افتاده دیده نشده است. ضمناً منطق اسلام در عدم جدایى دین از سیاست، یعنى تدبیر جامعه اسلامى نیز، روشن مى شود. ادامه دارد ... تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۱۱۸
قرآن, دعا, تدبر در قرآن, انس با قرآن, تعمیق اعتقادات انس با قرآن و تدبر در آن، همچنین تدبر در ادعیه‌ی مأثوره‌ای که اعتبار دارد در تعمیق معرفت دینی خیلی نقش دارد. بیانات در دیدار وزیر علوم و استادان دانشگاه تهران‌۱۳۸۸/۱۱/۱۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۲۱۳ سوره بقره   ۲ ـ آغاز پیدایش شریعت از آیه فوق، به طور ضمنى این حقیقت نیز روشن شد که آغاز پیدایش دین و مذهب به معنى واقعى کلمه، همان زمان پیدایش جامعه انسانى به معنى حقیقى بوده است، بنابراین جاى تعجب نیست که نخستین پیامبر اولوا العزم و صاحب کتاب و قانون و شریعت، حضرت نوح(علیه السلام) بوده است نه حضرت آدم(علیه السلام).   ۳ ـ خاورمیانه مرکز پیدایش مذاهب بزرگ از آیه فوق، جواب این سؤال را هم مى توان پیدا کرد که: چرا تمام ادیان بزرگ الهى از منطقه خاورمیانه برخاسته اند؟ (آئین اسلام، آئین مسیحیت، آئین یهود، آئین ابراهیم و...); زیرا به گواهى تاریخ، گاهواره تمدن بشرى در این منطقه از جهان به حرکت در آمد و نخستین تمدن هاى بزرگ، از این منطقه برخاستند، و با توجه به رابطه مستحکم دین و تمدن، و نیاز مبرم جوامع متمدن به مذهب، براى پیشگیرى از اختلافات و تضادهاى مخرب، معلوم مى شود باید مذاهب از اینجا برخیزند.   و اگر مى بینیم: اسلام از محیط عقب مانده اى همچون  مکّه  و  مدینه  آن روز، برخاست به خاطر این بود که: این منطقه بر سر راه چند تمدن بزرگ آن زمان قرار داشت، تمدن ایران و باقى مانده تمدن بابل در شمال شرقى جزیرة العرب، تمدن روم در شمال، تمدن مصر باستان در شمال غربى، و تمدن یمن در جنوب. در واقع مرکز ظهور اسلام، مرکز دایره اى است، که تمام تمدن هاى مهم آن زمان در اطراف آن جاى مى گیرند (دقت کنید).   ۴ ـ پایان دادن به اختلافات، از مهمترین اهداف آئین هاى الهى اهداف زیادى را، از جمله تهذیب نفوس انسانى و رسانیدن او به مقام قرب الهى، تعقیب مى کند، ولى مسلماً یکى از مهمترین اهداف، رفع اختلافات بوده است.   زیرا همیشه نژادها، قومیت ها، و زبان و مناطق جغرافیائى عامل جدائى جوامع انسانى بوده، چیزى که مى تواند به عنوان یک حلقه اتصال، همه فرزندان آدم را از هر نژاد و زبان و قومیت و منطقه جغرافیائى به هم پیوند دهد، آئین هاى الهى است ، که تمام این مرزها را در هم مى شکند، و همه انسان ها را زیر یک پرچم جمع مى کند که نمونه آن را در مراسم عبادى سیاسى حج مى توان مشاهده کرد. و اگر مى بینیم: پاره اى از مذاهب، عامل اختلاف و درگیرى شده اند، به خاطر آمیخته شدن آنها با خرافات و تعصب هاى کورکورانه است، و گرنه مذاهبِ دست نخورده آسمانى، همه جا عامل وحدت به شمار مى آیند. تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۱۱۹
✍امـام علی علیه السلام: شفاى دردهاى خود را از قــــرآن بجوييد و در سختیها و گــــرفتاری هايتان از آن كمك بخواهيد؛ چرا كه در آن، درمان بزرگ‏ترين دردهاست و آن درد کفر و نفاق و انحـــراف و گـــم‏راهى است. هر کس که قرآن در روز قـــيامت برايش شفاعت كند، شفاعت میشود و هر كس كه قرآن در روز قيـامت از او شکایت کند محکوم می‌گردد. 📗 از خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم ۖ مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ آیا گمان کردید داخل بهشت مى شوید، بى آن که حوادثى همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که سختى ها و زیان ها به آنها رسید، و آنچنان بى قرار شدند که پیامبر و افرادى که با او ایمان آورده بودند گفتند: «پس یارى خدا کى خواهد آمد؟!» (به آنها گفته شد:) آگاه باشید، یارى خدا نزدیک است! (بقره/214) بدون امتحان وارد بهشت نمى شوید! از آیه فوق، چنین بر مى آید که: جمعى از مؤمنان مى پنداشتند عامل اصلى ورود در بهشت تنها اظهار ایمان به خداست و به دنبال آن نباید ناراحتى و رنجى را متحمل شوند، و بى آن که تلاش و کوشش به خرج دهند، خداوند همه کارها را روبراه خواهد کرد و دشمنان را نابود خواهد ساخت.   قرآن در برابر این تفکر نادرست، به سنت همیشگى خداوند اشاره کرده مى فرماید:  آیا گمان کردید داخل بهشت مى شوید بى آن که حوادثى همچون حوادث سخت گذشتگان به شما برسد(أَمْ حَسِبْتُمْ ..    همانها که شدائد و زیان هاى فراوان به آنها رسید و آن چنان ناراحت و متزلزل شدند که پیامبر الهى و افرادى که ایمان آورده بودند گفتند: پس یارى خدا کى خواهد آمد ؟ (مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ ... و چون آنها نهایت استقامت خود را در برابر این حوادث به خرج دادند و دست به دامن الطاف الهى زدند به آنها گفته شد:  آگاه باشید! یارى خدا نزدیک است  (أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَریبٌ).    بَأْساء  از ماده  بَأس  به گفته  معجم مقاییس اللغة : در اصل، به معنى شدت و مانند آن است و به هر گونه رنج و عذاب و ناراحتى گفته مى شود، و به افراد شجاع که در میدان جنگ شدیداً مقاومت مى کنند،  بَئیس  یا  ذو البأس  گفته مى شود.   و  ضَرّاء  به گفته  راغب  در  مفردات : نقطه مقابل  سَرّاء  یعنى آنچه مایه مسرت و موجب منفعت است، مى باشد، بنابراین هر گونه زیانى که دامنگیر انسان بشود در امور جانى، مالى، عرضى و امثال آن را شامل مى گردد. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۱۲۳