eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
692 دنبال‌کننده
3هزار عکس
536 ویدیو
45 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 بسم الله الرحمن الرحیم ادامه از تفسیر آیه ۱۱۸ سوره آل عمران (خارج از متن تفسیر: تفسیر این آیه تا آیه ۱۲۰ حاوی نکات بسیار حساس و کلیدی در ارتباط با بیگانگان و دشمنان است. دشمنانی که شاید خیلی از مردم عامه و بسیاری از مسئولین فکر می‌کنند دوستی با آنها موجب سعادت مسلمانان می شود. ان شاءالله که یه کم به کلام خدا اعتقاد و اطمینان داشته باشیم) بیگانگان را محرم اسرار خود نسازید این آیه به دنبال آیاتى که مناسبات مسلمانان با کفار را بیان کرد، به یکى از مسائل حساس👌👌 اشاره کرده و ضمن تشبیه لطیفى به مؤمنان هشدار مى دهد، مى فرماید:  اى کسانى که ایمان آورده اید! غیر از هم مسلکان خود، دوست و هم رازى انتخاب نکنید، و بیگانگان را از اسرار و رازهاى درونى خود با خبر نسازید  (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ لا یَأْلُونَکُمْ خَبالاً).    بِطانَة  در لغت، به معنى لباس زیرین است، و مقابل آن  ظهارة  به معنى لباس روئین مى باشد. و در اینجا کنایه از  محرم اسرار  است. و  خَبال  در اصل، به معنى از بین رفتن چیزى است، غالباً به زیان هائى که در عقل انسان اثر مى گذارد، گفته مى شود. یعنى کفار شایستگى دوستى🤝 شما را ندارند، و نباید 🤔👌آنان دوست و محرم اسرار شما باشند. کفار در رساندن شر و فساد نسبت به مسلمانان کوتاهى نمى کنند.👌👏👏👏   هرگز 👌👌سوابق دوستى و رفاقت آنها با شما مانع✖ از آن نیست که به خاطر جدائى در مذهب و مسلک،⬅️ آرزوى زحمت و زیان شما را در دل خود نپرورانند، بلکه  پیوسته 👈علاقه آنها این است که شما در رنج و زحمت باشید  (وَدُّوا ما عَنِتُّمْ). آنها براى این که شما از مکنونات ضمیرشان آگاه نشوید، و رازشان فاش نگردد، معمولاً در سخنان و رفتار خود مراقبت مى کنند، و با احتیاط و دقت حرف مى زنند.   ولى با وجود این،  آثار عداوت و دشمنى👹 از لابلاى سخنان آنها آشکار است  (قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ). گاه به طور نا خودآگاه سخنانى بر زبان مى آورند، که مى توان گفت همانند جرقه ایست از آتش پنهانى دل هاى آنها، و مى توانید از آن، به ضمیر باطن آنان پى ببرید.   این آیه حقیقتى را بیان مى کند که امیر مؤمنان(علیه السلام) در سخنان خود توضیح فرموده است، آنجا که مى فرماید: ما أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً اِلاّ ظَهَرَ فِى فَلَتاتِ لِسانِهِ وَ صَفَحاتِ وَجْهِهِ:  هیچ کس در ضمیر باطن، رازى را پنهان نمى دارد، مگر این که از رنگ چهره و لابلاى سخنان پراکنده و خالى از توجه او آشکار مى شود.۰👌👌👏👏👏👏👏 ( خارج از متن تفسیر: این کلام را باید با طلا و الماس در سراسر تابلوها و دیوارها و خانه های سراسر عالم نوشت. گرچه طلا و الماس در قبال این سخن گوهر بار بی ارزش است)   خلاصه این که: خداوند بدین وسیله طریقه شناسائى باطن دشمنان را نشان داده، و از ضمیر باطن و راز درونیشان خبر مى دهد، و مى افزاید:  آنچه از عداوت و دشمنى در دل خود پنهان کرده اند، بمراتب از آنچه بر زبان مى آورند بزرگ تر است  (وَ ما تُخْفی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ). سپس اضافه نموده:  ما براى شما این آیات را بیان کردیم، اگر در آن تدبر کنید  (قَدْ بَیَّنّا لَکُمُ الآْیاتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ). به وسیله آن مى توانید دوست خود را از دشمن خویش تمیز دهید، و راه نجات از شرّ دشمنان را پیدا کنید. تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۹۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم هَا أَنتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ ۚ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ شما کسانى هستید که آنها را دوست دارید. امّا آنها شما را دوست ندارند. و (شما) به همه کتابهاى آسمانى ایمان دارید ولى (آنها) هنگامى که شما را ملاقات مى کنند، (بدروغ) مى گویند: « ایمان آورده ایم.» امّا هنگامى که تنها مى شوند، از شدّت خشم بر شما، سرِ انگشتان (خود را به دندان) مى گزند! بگو: «با همین خشم بمیرید! خدا از (اسرار) درون سینه ها آگاه است.» (آل عمران/119) در آیه بعد مى فرماید:  شما اى جمعیت مسلمانان! آنان را روى خویشاوندى و یا همجوارى و یا به علل دیگر دوست مى دارید، 👌🙂غافل از این که آنها شما را دوست نمى دارند، 😡👹در حالى که شما به تمام کتاب هائى که از طرف خداوند نازل شده (اعم از کتاب خودتان و کتاب هاى آسمانى آنها) ایمان دارید  (ها أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَ لا یُحِبُّونَکُمْ وَ تُؤْمِنُونَ بِالْکِتابِ کُلِّهِ). ولى آنان به کتاب آسمانى شما ایمان ندارند.   آن گاه، قرآن چهره اصلى آنها را معرفى کرده، مى فرماید:  این دسته از اهل کتاب منافق هستند،🤓 چون با شما ملاقات کنند، مى گویند: ما ایمان داریم و آئین شما را تصدیق مى کنیم، ولى چون تنها شوند، از شدت کینه و عداوت و خشم سر انگشتان خود را به دندان مى گیرند🤔👌  (وَ إِذا لَقُوکُمْ قالُوا آمَنّا وَ إِذا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیْکُمُ الأَنامِلَ مِنَ الْغَیْظِ).   اى پیامبر!  بگو: با همین خشمى که دارید، بمیرید ! 💀(قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ)، و این غصه تا روز مرگ دست از شما بر نخواهد داشت. شما از وضع آنها آگاه نبودید، و خدا آگاه است; زیرا  خداوند از اسرار درون سینه ها با خبر است  (إِنَّ اللّهَ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ). تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۹۲
❤️قرآن شفاعت کننده روز جزاست! 🌸 وَ أَنَّهُ مَنْ شَفَعَ لَهُ الْقُرْآنُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ شُفِّعَ فِيهِ، وَ مَنْ مَحَلَ بِهِ الْقُرْآنُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ صُدِّقَ عَلَيْهِ 💎كسى را كه قرآن در قيامت شفاعت كند،شفاعتش قبول شود و كسى كه قرآن از او شكايت نمايد، شكايتش پذيرفته مى شود. 📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم إِن تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا ۖ وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ اگر نیکى به شما برسد، آنها را ناراحت مى کند. و اگر حادثه ناگوارى براى شما رخ دهد، خوشحال مى شوند. ولى اگر (در برابرشان) استقامت و پرهیزگارى پیشه کنید، توطئه هاى آنان، به شما زیانى نمى رساند. زیرا خداوند بر آنچه انجام مى دهند، احاطه دارد. (آل عمران/120) در آخرین آیه مورد بحث، یکى از نشانه هاى کینه و عداوت آنها بازگو شده است که:  اگر فتح و پیروزى و پیش آمد خوبى براى شما رخ دهد،😃 آنها ناراحت مى شوند، 😠و چنانچه حادثه ناگوارى براى شما رخ دهد😔 خوشحال مى شوند😁  (إِنْ تَمْسَسْکُمْ ...  اما اگر در برابر کینه توزى هاى آنها استقامت💪 کنید، و پرهیزگار و خویشتن دار باشید،👌 آنان نمى توانند به وسیله نقشه هاى خائنانه خود به شما لطمه اى وارد کنند، زیرا خداوند به آنچه مى کنید کاملاً احاطه دارد  (وَ إِنْ تَصْبِرُوا...   بنابراین، از ذیل آیه استفاده مى شود: در امنیت بودن مسلمانان در برابر نقشه هاى شوم دشمنان، مشروط به👈 استقامت، هوشیارى و داشتن تقوا است، و تنها در این صورت است که امنیت آنها تضمین گردیده است.👌👌👌 نکته: هشدار به مسلمانان خداوند در این آیه، به مؤمنان هشدار 👌👌داده است، تا دشمنان خود را جزء خاصان خویش قرار ندهند و رازهاى مسلمانان و نیک و بدشان را، در برابر این گروه آشکار نسازند، این اعلام خطر به صورت کلى و عمومى است و باید در هر زمان و در هر حال مسلمانان به این هشدار توجه کنند.   ولى متأسفانه بسیارى از پیروان قرآن از این هشدار غفلت ورزیده اند، و در نتیجه گرفتار نابسامانى هاى فراوان شده اند، هم اکنون در اطراف مسلمانان دشمنانى هستند که خود را به دوستى مى زنند، و به ظاهر از مسلمانان طرفدارى مى کنند. اما با کارهائى که از خود نشان مى دهند، معلوم مى شود دروغ مى گویند، مسلمانان فریب ظاهر آنها را خورده به آنان اعتماد مى کنند، در صورتى که آنان براى مسلمانان جز پریشانى، بیچارگى و تباهى چیزى نمى خواهند، و از ریختن خار بر سر راه آنها و به دشوارى افکندن کار آنان، کوتاهى ندارند. تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۹۳
بسم الله الرحمن الرحیم وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَاعِدَ لِلْقِتَالِ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ و (به یاد آور) زمانى را که (در آستانه جنگ احد) صبحگاهان، از میان خانواده خود، جهت انتخاب اردوگاه جنگ براى مؤمنان، بیرون رفتى. و خداوند، شنوا و داناست. (آل عمران/121) آغاز نبرد احد از اینجا آیاتى شروع مى شود که درباره یک حادثه مهم🤔👌👌و پر دامنه اسلامى یعنى جنگ  احد  نازل شده است; زیرا از قرائنى که در آیات فوق وجود دارد استفاده مى شود این دو آیه، بعد از جنگ احد نازل شده و اشاره به گوشه اى از جریانات این جنگ وحشتناک مى کند و بیشتر مفسران نیز بر همین عقیده اند.   در آغاز اشاره به بیرون آمدن پیامبر(صلى الله علیه وآله) از  مدینه  براى انتخاب لشکرگاه در دامنه کوه  احد  کرده، مى فرماید:  اى پیامبر! به خاطر بیاور آن روز را که صبحگاهان از  مدینه  از میان بستگان و اهل خود بیرون آمدى تا براى مؤمنان پایگاه هائى براى نبرد با دشمن آماده سازى  (وَ إِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِکَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِینَ مَقاعِدَ لِلْقِتالِ). در آن روز گفتگوهاى زیادى در میان مسلمانان بود و همان طور که در شرح حادثه احد به زودى اشاره خواهیم کرد. درباره انتخاب محل جنگ و این که داخل  مدینه  بوده باشد یا بیرون  مدینه ، در میان مسلمانان اختلاف نظر شدید بود.   پیامبر(صلى الله علیه وآله) پس از مشورت کافى نظر اکثریت مسلمانان را ـ که جمع زیادى از آنان را جوانان👌👌 تشکیل مى دادند ـ انتخاب کرد و لشکرگاه را به بیرون شهر و دامنه کوه احد منتقل ساخت، و طبعاً در این میان، افرادى بودند که در دل، مطالبى پنهان مى داشتند و به جهاتى حاضر به اظهار آن نبودند.   جمله آخر آیه به این معنى اشاره کرده مى گوید:  خداوند هم سخنان شما را مى شنید و هم از اسرار درون شما آگاه بود  (وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ). تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۹۶
◽️إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا کِتابُ اللهِ 🌗همانا آغاز پدید آمدن فتنه ها ،هوا پرستی ،و بدعت گذاری در احکام آسمانی است، نوآوری هایی که قرآن با آن مخالف است. 🖋آرى ريشه اصلى فتنه ها دو چيز است: پيروى از هواى نفس و احکام دروغين خودساخته که مخالف کتاب خداست و بى شک اگر احکام قرآن در ميان مردم حاکم باشد و اصالت قوانين اسلام حفظ شود و بدعتهاى ناروا در دين خدا نگذارند و همچنين در اجراى قوانين ناب الهى هوى و هوس را حاکم نکنند فتنه اى پيدا نخواهد شد. 📘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا