eitaa logo
از بهشتی برای امروز
883 دنبال‌کننده
108 عکس
56 ویدیو
22 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
احراز صلاحیت؛ تعهد یا تخصص؟ در انتخاب و به كار گماردن مسئولان مختلف بايد شرايطي قطعی رعايت شود. در اين مورد اسلام - اسلام به طور كلي اعم از شيعه و سنی- می آيد يك قطعي می دهد و آن اين است؛ مي‌گويد: مسئوليت‌های اداری جامعه را به‌خصوص آنجا كه با سپردن قدرت، به‌خصوص قدرت توأم با يك سنگر ، به دست كسی بدهيد كه زندگی او نشان دهد كه اين آدم، به برايش از هر مسئله ديگر در زندگی، مهم‌تر است. ... شكي نيست كه اين افراد بايد لايق و كاردان باشند ... خوب معلوم است كه بايد كاردان و لايق باشند. اين مطلب آمده اما آنقدر روی آن تأكيد نشده است، براي اين كه يك چيز معلومی است. ... گاهی آن قدر كه به اهميت مي‌دهيم، به اهميت نمی‌دهيم غافل از اينكه: چو دزدي با چراغ آيد گزيده تر برد كالا اين است كه يك دگم در اسلام وجود دارد و آن دگم است. در همه كساني كه به آنها سپرده ميشود، بايد اين شرط وجود داشته باشد: قدرت قضايی، اداری، اجرايي و هر قدرت كه متمم اينها باشد. منبع: اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا؛ (1386) صص133-134 @shahiddoctorbeheshti
توصیه های تبلیغاتی در آستانه انتخابات مردم ما باید در انتخاب رئیس جمهور هم دقیق باشند و هم در شناخت رئیس جمهور از هر نوع مبالغه و گزافه گویی و گزافه اندیشی پرهیز کنند. هم در تبلیغ برای رئیس جمهور مورد علاقه شان از هر گونه دروغ و خلاف واقع گویی و مبالغه گویی پرهیز کنند و هم اینکه در مورد نامزدهای مورد علاقه ی افراد و گروه های دیگر، منصفانه داوری کنند و موضع گیری کنند، تا نوع انتخاب و تبلیغات ریاست جمهوری در جامعه ی اسلامی، انقلابی ما، نوعی اسلامی‌باشد و دور باشد از آن آلودگی هایی که در انتخاب ریاست جمهوری یا انتخاب نمایندگان مجلس در جامعه ای غیر اسلامی‌و جامعه های منحط پیش می‌آید. 3 بهمن ماه 1358 @shahiddoctorbeheshti
حكومت و رهبر در يك جامعه مسلكى در درجه اول است، در درجه دوم است. اداره آن جامعه، آهنگ تربيت دارد. منبع: ، ولایت رهبری روحانیت(۱۳۹۰) صص 190-191 @shahiddoctorbeheshti
نمونه اى ملت عزيز و انقلابى و مسلمان ايران، اگر مى‏خواهى به سمت جمهورى اسلامى و نظام اسلامى جلو بروى بايد آن دورنمايى كه در برابرت از نظام جمهورى اسلامى و نظام اسلامى ترسيم مى‏شود، خوب بنگرى. در آن دورنما در آينده بايد رئيس جمهورت، نخست‌وزيرت، وزرايت، استاندارت، چهره‏های برجسته مديريت جامعه‏ات كساني باشند كه از نظر آگاهي و از نظر عمل براي تو، امام و الگو و نمونه باشند. در آن جامعه است كه به بقا و رشد اسلام مي‏توان اميدوار بود. ، صورت مشروح مذاكرات قانون اساسى، ‏ج1: ص۳۷۹ @shahiddoctorbeheshti
مملكت ما و جامعۀ اسلامی ما در نظام ، از بالا گرفته تا پايين بايد به وسيلۀ كسانى اداره شود كه هر عمل آنها نزديك‌كنندۀ مردم به باشد. ، حزب جمهوری اسلامی (1390)؛ صص49-50 @shahiddoctorbeheshti
در يك محيط اجتماعى كه دائماً زير فشار اشعه مرئى و نامرئى جاذبه‌هاى جنسى قرار دارد، آيا انسان واقعاً آنجا آزاد است‌؟ البته كه نيست. منبع: ، 1397. سخنرانی . انتشارات روزنه @shahiddoctorbeheshti
در یک جامعه‌ای که قرار است مردم را به سوی عدل جامع ببریم، کی ها می برند جامعه را؟ آنها که جامعه را می گردانند و اداره می کنند باید جامعه را بر محور عدل بگردانند. آدمی که خودش عادل نباشد، چقدر توانایی دارد جامعه را بر محور عدل بگرداند؟ می‌توانید بفرمایید؟ چقدر می‌شود از او انتظار داشت؟ چقدر می شود به او اعتقاد و اطمینان داشت که این جامع را بر محور عدل خواهد گرداند؟ منبع: ، گفتارها 2 (1390)، ص16 @shahiddoctorbeheshti
شهیدبهشتی از مرحوم دکتر می‌گوید از استعدادها و قریحه های سرشار پرارزش و پرخروش زمان ماست. اجازه دهید نگویم "بود" چون ... آرائش اندیشه هایش برداشتهای اسلامی اش برداشت‌های اجتماعی اش در حال دگرگونی و در مسیر شدن بود. چون انسان موجودی در حال شدن است. و نه فقط انسان بلکه همه موجودات عالم طبیعت واقعیتهای شدنی هستند. ولی انسان در میان همه موجودات شدنش شگفت انگیزتر است. ای انسان! تو سراپا شدنی. ... از آنجا که دکتر یک پویش و یک حرکت بود طبیعی است که در اندیشه ها و کارهایش موارد متعددی وجود داشته باشد که از دیدگاه صاحب‌نظران اسلامی مردود بود یا حتی پایه های اصیلی نداشت. به همین دلیل در موارد زیاد حساسیتهایی در برابر گفته ها و نوشته هایش به وجود می آمد البته نه از جانب کسانی که نگرش سطحی نسبت به اسلام دارند بلکه از جانب صاحب‌نظران ژرفنگر اسلام. ولی آنچه درباره دکتر باید همیشه منصفانه داوری شود نقش مؤثر او بود در بازگشت نسل جوان به خویشتن و اسلام خویشتن و اینکه این نسل بار دیگر هویت خودش را در اسلام بازبیابد. منبع: ، کتاب شریعتی جستجوگری در مسیر شدن (۱۳۸۵) صص ۱۵-۲۸-۹۳-۹۴ @shahiddoctorbeheshti
رنج انتخاب ✅ هر كس افتخار انسان بودن و حامل روح خدا بودن را مى‌خواهد داشته باشد، بايد بار سنگين مسئوليت داشتن و كردن را هم به دوش بكشد. ✅ اگر قرار باشد در جامعه‌اى مردم بخواهند زمام‌دار انتخاب كنند و كار را به دست منتخب خودشان بسپارند، كار مشكلى خواهد بود. شناختن، و بعد جمع‌آورى و متمركز كردن اكثريت آرا روى يك فرد يا يك گروه، چقدر كار مشكلى است. ✅ جامعه‌اى كه بخواهد داشته باشد، بايد بداند كه رنج انتخاب هم دارد. ✅ كى من مى‌گويم انتخاب كردم‌؟ وقتى در برابر كشش‌ها و قطب‌هاى مغناطيسى گوناگون قرار بگيرم. هر قطبِ مغناطيسى، مرا به‌سويى بكشد، آن‌وقت مى‌گويم يكى من را اين‌طرف مى‌كشد و يكى آن‌طرف مى‌كشد، اما من انسانى انتخاب‌گر هستم و هوشيارانه آنچه را كه بايد، انتخاب مى‌كنم. منبع: 1400. در مکتب قرآن. ج۴. تهران:روزنه. صص229-230 @shahiddoctorbeheshti
فرازهایی از نامه خصوصی به تهران جمعه 22 اسفند 1359 بسم الله الرحمن الرحیم استاد و رهبر بزرگوار السلام علیکم و رحمت الله و برکاته سنگینی وظیفه فرزندتان را بر آن داشت که این نامه را به حضورتان بنویسد و حقایق را به عرضتان برساند. موجود میان کشور بیش از آن که جنبهی شخصی داشته باشد، به اختلاف مربوط میشود . یک بینش معتقد و ملتزم به و ، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعهد در برابر کتاب و سنتباشد، بینش دیگر در پی اندیشهها و ، که نه به کلی از وحی بریده است و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پایبند و گفتهها و نوشتهها و کردهها براین موضوع بینابین گواه. در برابر و به نظام سخت به توکل برخدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوریها یا معتقد و ملتزم. ، هرچند دلش همین را میخواهد و زبانش همین را میگوید و قلمش همین را مینویسد، اما چون همهی مختصات لازم برای پیمودن این راه دشوار را ندارد، . بینش اول به نظام و شیوهای برای زندگی ما معتقد است که در عین گشودن راه به سوی ، مانع حل شدن مسلمانها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام و ارزش و استوار دارد. بینش دیگر با و بخشی از ارزشهای آن، جامعه را به راهی میکشاند که خود به خود درها را به روی ارزشهای بیگانه از اسلام و بلکه ضد اسلام میگشاید. بینش اول روی شرایطی در تکیه میکند که جامعه را به سوی و بر همهی سطوح راه میبرد. بینش دیگر بیشتر روی شرایطی تکیه میکند که خود به خود راه را برای بی مبالاتها یا کم مبالاتها در همهی سطوح و حاکم شدن آنها برسرنوشت انقلاب هموار میسازد. ... @shahiddoctorbeheshti
💠 سوال اول تعهد؛ سوال دوم تخصص 🔸 شهید آیت الله دکتر بهشتی: در جامعه‌ای که قرار است کارها بر محور اسلام و ارزش‌های اسلام بگردد، در انتخاب مسئولان از کوچک تا بزرگ، سؤال اول درباره پای‌بندی آن‌ها به اسلام، معرفت آن‌ها نسبت به اسلام و تقوای آن‌ها بر اساس معیارهای اسلام است. سؤال دوم درباره تخصص و کاردانی و کارایی آن‌هاست؛ این یک مسئله روشن است. 📚 سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید آیت‌الله بهشتی، ج۲، ص۴۴۸ 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
چرا علی؟ چرا غدیر؟ اگر با شما مشورت می‌شد، چه کسی را غیر از علی معرفی می کردید؟ نگرانی پیامبر در مورد گرانبهایش! منصف باشید! قصه و مطرح نيست در سال‌هايى كه ما اين جشن بزرگ را در مسجد جشن مى‌گرفتيم، در آن چند سال كه آنجا بودم همه ساله خود به خود من سخن مى‌گفتم خوب به خاطر دارم كه در هيچ سال ناچار نشدم مطلبى را تكرار كنم يا براى اجتناب از تكرار مطلب، موضوع سخنرانى را مسأله‌اى غير از و عليه‌السلام، قرار دهم. همواره با خودم فكر مى كردم كه اگر سالها بگذرد و بخواهم براى همان مردم درباره غدير سخن بگويم قافيه سخن تنگ نيست، چون مسأله‌اى كه موضوع عيد غدير است يك مسأله جزئى پيش‌پاافتاده نيست بلكه مسأله اى بسيار مهم است. مطلب اين است كه پيامبرى به فرمان خدا مأموريت يافته در جهان پرغوغاى چهارده قرن پيش اى بر مبناى اسلام بسازد. جامعه اى كه به تمام معنا يك است. جامعه اى است كه وضع موجود را كاملاً دگرگون كرده است. ... پيغمبر بزرگوار اسلام به فرمان خدا و با اتكا بر وحى خدا، بر پايه توحيد و يكتاپرستى، بر پايه احترام به ارزشهاى عالى انسانى و بر پايه كنار زدن همه ارزشهاى ضد انسانى ديروز، جامعه‌اى نو ساخته است. حالا چنين بنيانگذارى الهام گرفته است كه ماه‌ها، هفته‌ها و روزهاى پايان عمرش نزديك مى‌شود. نگران است. نگران اينكه اين جامعه نوبنياد را با اين خصلتهاى نو بايد به دست چه كسى سپرد و چه كسى مى‌تواند پس از او اين جامعه را اداره كند؛ اداره اى كه همراه با آن، حتى يك درجه زاويه انحرافى در مسير نهضت به وجود نيايد. اين نگرانى بزرگ است. مسأله شوخى_نيست ... پيغمبر احساس مى كند، مى‌يابد، مى‌داند و به عنوان رهبرى الهى، دانا، تيزبين و ژرف‌نگر مى بيند كه با انقلاب اسلام، عده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيه هم به اسلام و آمده‌اند، نماز مسلمانى را مى‌خوانند، ماه رمضان هم روزه مى‌گيرند، حتى زكات هم مى‌دهند، حتى به ميدان جنگ و جهاد هم مى‌روند و براى اسلام شمشير هم مى‌زنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها است؟ نه! تعجب نكنيد. ... چطور پيغمبر اسلام نگران است كه اين بزرگترين ميراث را پس از او چه كسى نگهدارى خواهد كرد؟ پيغمبر به اطراف خودش نگاه مى‌كند و هر بار نگاه مى‌كند مقدم بر همه فقط يك انسان واجدشرايط مى‌باشد؛ انسانى كه اصولاً از نسل انقلاب اسلام است، چون ده ساله بوده كه مسلمان شده و چند سال از همان ده سال را نيز زير دست پيغمبر بزرگ شده است. او كسى است كه چند سال قبل از بعثت را هم با خصلتهاى پيغمبر بزرگوار اسلام رشد كرده است: . اين انسان زبده آگاه هوشمند بافضيلت، كودك بود كه به خانه محمد رفت. دوران كودكى را در خانه پاك پيغمبر گذراند. ده ساله شد كه نهضت اسلام شروع شد. اولين مردى بود كه اسلام را پذيرفت. چه اسلام پذيرفتنى؟ خالص، مخلص، باصفا، باصميميت، بى‌دغل، بى‌طمع .نه طمع در رياست دارد، نه طمع در ثروت دارد، نه طمع در سالارى لشكر دارد. هيچ طمعى ندارد. خالص در راه خدا! شما اصلا از فرمان خدا صرف‌نظر كنيد، از تصميم پيغمبر صرف نظر كنيد؛ فكر كنيد كه به جاى پيغمبر، يك رهبر ديگر، جامعه اى را با آن خون دل ساخته بود، مى آمد با شما و با آنها كه با تاريخ سرنوشت اسلام آشنايى دارند و با اين حقايق اجتماعى هم كه عرض كردم آشنا هستند مشورت مى‌كرد و مى‌گفت چه كسى مى‌تواند پس از من اين ميراث را به خوبى نگه دارد و نهضت اسلام را در مسيرش نگه دارد تا منحرف نشود؟ چه كسى را مى‌توانيم معرفى كنيم غير از على؟ منصف باشيد. قصه و مطرح نيست. ... آیا پيغمبر نگران بود كه اگر دست ، را بگيرد و بگويد « » مردم على را ترور كنند؟ نگرانى پيغمبر اين نبود. او چنين ترسى از مردم نداشت .پيغمبر نگرانى ديگرى داشت. از اين طرف نگران بود كه اگر على بر سر كار نيايد ميراث گرانبهايش، يعنى جامعه نوساخته و نوخاسته اسلامى، به چه سرنوشتى دچار خواهد شد، و از آن سو نگران بود كه اگر على را به فرمان خدا به زمامدارى منصوب كند عكس‌العمل سياسى دارد. مسأله اين است كه پيغمبر از عكس‌العملهاى سياسى اين امر كه ممكن بود يك بحران سياسى در مسير نهضت اسلام به وجود بياورد بيمناك بود ... منبع: ، ولایت رهبری روحانیت (1390) صص74-83 سخنرانی در سال 1351 آبادان @Shahiddoctorbeheshti
💠 از اهالی «مرام» انتخاب کنید! 🔸شهید آیت الله دکتر بهشتی: در مملکت‌ها و جامعه‌هایی که «مرام» حکومت می‌کند، مسلما کارهای حساس را به دست اهل آن مرام می‌دهند. محال است ما بگوییم در این جامعه‌ها، پست‌های حساس را به دست کسانی بدهند که قلبا ضد این مرام هستند. آیا این کار شدنی است؟ محال است، عاقلانه نیست، بلکه شاعرانه است. این شعر است که بگوییم این آدم انسان است، وجدانش اجازه نمی‌دهد در حکومت، خلاف کند با اینکه برخلاف مرام حکومت عقیده دارد. بگوییم چون قسم یاد می‌کند که وفادار به حکومت باشد، پس هرگز برخلاف مصالح حکومت کاری نمی‌کند. این‌ها شعر است. 📚 در مکتب قرآن، ج۵، ص۱۱۴ 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
دو تفکر در اداره کشور بینش اول به نظام و شیوهای برای زندگی امت ما معتقد است که در عین گشودن راه به سوی همه نوع پیشرفت و ترقی، مانع حل شدن مسلمانها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام و ارزش اصیل و مستقل استوار دارد. بینش دیگر با حفظ نام اسلام و بخشی از ارزشهای آن، جامعه را به راهی میکشاند که خود به خود درها را به روی ارزشهای بیگانه از اسلام و بلکه ضد اسلام می‌گشاید. @shahiddoctorbeheshti
دو تفکر در اداره کشور بینش اول روی شرایطی در گزینش مسؤولان تکیه می‌کند که جامعه را به سوی و گسترش این امامت بر همه‌ی سطوح راه می‌برد. بینش دیگر بیشتر روی شرایطی تکیه میکند که خود به خود راه را برای بی مبالات‌ها یا کم‌مبالاتها در همه‌ی سطوح مدیریت امت اسلامی و حاکم شدن آنها بر سرنوشت انقلاب هموار می‌سازد. @shahiddoctorbeheshti