eitaa logo
از بهشتی برای امروز
890 دنبال‌کننده
108 عکس
56 ویدیو
22 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
برای سخنرانی در جمع ارتشیان آذربایجان شرقی؛ مرداد 1359 ما می دانستیم از که انقلاب ما به یک چنین پشتوانه نیاز دارد. به همین دلیل در اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی آنقدر که آمریکا از دست این عصبانی است کمتر از دست نهاد دیگری عصبانی است. وقتی چشمان ما وقتی چشم و گوش ملت ما مراقب کشف توطئه ها است وقتی نیروی پرتوان و فداکار سپاه آماده در هم کوبیدن توطئه ها است ... البته آمریکا عصبانی است البته ناراحت است امریکا از دست این نهادها عصبانی است از دست آن چهره ها و شخصیتهایی که خط ضد امپریالیسم را خط اصلی این انقلاب در بعد خارجی اش ترسیم کرده اند عصبانی است. از آنها که می گویند در این مقطع از زمان دشمن اصلی ما امریکا است عصبانی است. از روزنامه ها و روزنامه هایی که در این خط مردم را آگاه می کنند عصبانی است از تشکیلات سیاسی که ملت را در این خط بسیج و متشکل می کند عصبانی است ولی به آمریکا بگویید عصبانی باش و از عصبانیت خودت بمیر. ملت ما همین است که می بینی و می شناسی و به آنها باید گفت که این ملت ابعاد فراوان ناشناخته دارد که خبر نداری ( تکبیر حضار) منبع:؛ جاودانه_تاریخ؛ گفتارها 3؛ (1390) @shahiddoctorbeheshti
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لباس و رفتار و گفتار جلوه اعتقاد درونی اوست معلمی از کودکیاری تا استاد دانشگاه همگی شغل کلیدی هستند @shahiddoctorbeheshti
جامعه مقدس؛ جامعه آلوده ببینید در عصر خودش و را مسئول چه وظیفه بزرگ و عهده دار کدام نقش حساس معرفی می کند. روایت از امام صادق است. لابد اگر نمی گفتم از امام صادق است شما فکر می کردید از امام علی در زمانی است که شمشیر به دست دارد. ... روایت این است 《ما قُدِّسَت أُمَّة لَم یُؤخَذ لِضَعيفِها مِن قَویِّها غَیرَ مُتَعتَع》 جامعه و امتی که در آن حق ضعیف از قوی چنان با قدرت گرفته نشود که قوی با تواضع و خضوع حق ضعیف را به او بپردازد، جامعه ای که چنین شیوه ای در آن ساری و جاری نباشد، جامعه مقدس و منزّه و پیراسته ای نیست، بلکه جامعه ای است آلوده. منبع: بایدها و نبایدها؛ (۱۳۸۰)؛ ص۱۶۵ @shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱| رهرو مکتب بهشتی 💠 شهید سید ابراهیم رئیسی: آن شبی که خبر شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از نیروهای انقلاب اعلام شد، بر یاران انقلاب بسیار سخت گذشت. نیروهای انقلاب برای همه این شهیدان ناراحت بودند؛ اما از همه بیشتر برای شهادت آیت‌الله بهشتی متأثر بودند؛ چراکه می‌دانستند نقش شهید بهشتی برای کشور نقشی کلیدی بود. ایشان رئیس دیوان عالی جمهوری اسلامی ایران بودند؛ در کشور اثرگذار بودند و در بخش‌های مختلف اجرایی هم نقش داشتند. ...آنچه امام خمینی رحمه‌الله درباره آن حادثه و نسبت به آیت‌الله بهشتی فرمودند، بیش از موضوع شهادت ایشان، موضوع مظلومیتشان بود: «آنچه بیشتر از همه من را رنج داد، مظلومیت شهید بهشتی بود». دشمن در آن دوران شایعات و حرف‌های نادرست بسیاری را علیه آیت‌الله بهشتی پخش کرد و اتهامات بی‌شماری را به ایشان وارد ساخت. بنی‌صدر تلاش می‌کرد چهره آیت‌الله بهشتی را نزد مردم بد و سیمای خود را بر حق جلوه دهد؛ به این علت به شهید بهشتی بسیار اتهام زد. 📚 مواضع بهشتی، ص ۱۲-۱۳ 📥 مشاهده کیفیت بالاتر 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
نعمت امام انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ و مسألۀ چقدر مهم است. نشان داد وقتی جامعه يك محور قابل‌اطمينان پيدا می‌كند، يك امام پيدا می‌كند و در پی آن حركت می‌كند، چه سعادتی دارد. نعمت چه نعمت بزرگی است و جامعه بايد هميشه در راهی برود كه امام ها در آن ساخته شوند. همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزی برای سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است. و اين نقطۀ مركزی، هميشه بايد پرتوان‌ترين و پاك‌ترين و صادق‌ترين و اصيل‌ترين و خداپرست‌ترين و باتقواترين نقطه باشد. اين ها را همه در طی انقلاب ياد گرفتيم. منبع: (سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219 @shahiddoctorbeheshti
🔻ویژگی‌‌های رئیس جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه آیت الله شهید بهشتی(ره) 🔻 باید قدرت جذب همکاران فعال و مؤمن را داشته باشد ۱- اعتقاد قلبی و جزمی به اسلام. واقعاً مسلمان و مؤمن باشد و پایبندی عملی به مقررات و تعالیم اسلام داشته باشد. رئیس جمهور یک جامعه اسلامی باید هر جا می‌رود، در داخل خانه‌اش، در بیرون خانه‌اش، در دفتر ریاست جمهوریش، در مهمانی‌ها و ملاقات‌ها و دیدارهای داخلی و خارجی نشان بدهد که یک انسان پایبند به تعالیم اسلام است. از نظر اخلاقی هم باز نمونه یک انسان مسلمان باشد، صداقتش، راستیش، قابلیت اعتمادش برای همکاران و عموم مردم، برخوردش برخورد متواضعانه باشد، با مردم به فروتنی برخورد کند. ۲- باید مردی باشد آشنا به سیاست، آشنا به کشورداری، آشنا به تنظیم روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مسلمان و غیرمسلمان، چون تنظیم این روابط ساده نیست، نکته‌های ظریف و ریزه‌کاری‌هایی در این زمینه هست که خیلی در خور توجه است. گاهی یک نفر در برخورد با یک سفیر از یک کشور، یک جمله نابجا می‌گوید و روابط میان این دو کشور را تیره می‌کند. یا یک جمله نابجا می‌گوید و یک کشوری را نسبت به قدرت و استقرار یک نظام در کشور خودش دچار شک و تردید می‌کند. بنابراین باید انسانی باشد آشنا به سیاست و به رموز سیاست. ۳- باید قدرت جذب همکاران فعال و مؤمن را داشته باشد. یعنی کسی باشد که افراد با ایمان و انقلابی و فعال و خلاق این جامعه را جذب کند. بعضی از چهره‌ها هستند که افرادی را می‌توانند جذب کنند که چندان به نظام حکومت اسلامی آشنا نیستند، یا معتقد نیستند، ملتزم نیستند. بعضی‌ها هستند که نه، مبانی و رفتار و موضع اجتماعی آنها طوری است که افراد و عناصر فعال مؤمن به اسلام و نظام جمهوری اسلامی را جذب می‌کنند. ۴- در ایجاد هماهنگی باید مقتدر باشد، مدیریت رئیس جمهور غیر از مدیریت یک وزیر است، غیر از مدیریت حتی یک نخست‌وزیر است، غیر از مدیریت یک مدیرکل و یک رئیس اداره است، غیر از مدیریت یک شرکت است. نقش مهم رئیس جمهور در مدیریت این است که بتواند میاں قوه اجرایی یعنی دولت، قوه قانونگذاری یعنی مجلس شورای اسلامی و قوه قضایی در رابطه با مردم و در رابطه با رهبری هماهنگی ایجاد کند. ۵- باید قاطع باشد، چون هماهنگی ایجاد کردن معمولاً به مقدار قابل توجهی از قاطعیت احتیاج دارد. البته قاطعیت غیر از خشونت است. قاطعیت یعنی به موقع تصمیم بگیرد و در تصمیم‌گیری‌ها دچار تزلزل نباشد. باز قاطعیت غیر از عجله کردن در تصمیم‌گیری است، اتفاقاً باید بسیار مرد دورنگر و همه‌سونگر باشد که قدرت تصمیم‌گیری را پس از همه‌سونگری داشته باشد. ۶- در زمینه سیاست خارجی مخصوصاً رئیس جمهور باید فرد آگاهی باشد. برای اینکه پذیرش سفرا در قانون اساسی به عهده او گذاشته شده است، پذیرش رؤسای کشورهای دیگر که به ایران می‌آیند یا شرکت در دعوت‌هایی که رؤسای کشورها از ایران می‌کنند، بر عهده اوست. بنابراین باید به سیاست خارجی مخصوصاً آشنا و آگاه باشد و در هر جا بتواند عمل یا عکس‌العمل مناسبی را انجام دهد. ۷- رئیس جمهور باید در جمع، به عنوان یک نمونه مطلوب در جامعه قدرت درخشیدن داشته باشد و واقعاً انسانها و افراد و اعضای جامعه وقتی به او و رفتار او می‌نگرند، احساس اعتماد و اطمینان کنند. اطمینان به اینکه مدیریت درجه اول و رهبری درجه اول کشور را پس از مقام رهبری، به دست انسانی داده‌اند که آن انسان نسبت به این امت و نسبت به این نظام و نسبت به امامت این امت وفادار است. روزنامه جمهوری اسلامی؛ ۲۷ تیر ۱۳۶۰ @shahiddoctorbeheshti
اعتقاد قاطع امام خمینی نسبت به ولایت مطلقه از روز اول در میان فقهای معاصر ما فقیهی که از اول به این مسئله خیلی قاطع معتقد بود، تا آخرش هم ایستاد و در این راه موفقیت تاریخی جهانی را برای به وجود آورد امام [خمینی] بودند. ایشان در بحثهایشان خیلی قاطع از آن اول به امامت معتقد بودند؛ می خواهد امام معصوم، می خواهد امام غیرمعصوم؛ امامت به طور کلی. و همین اواخر شاید چند ماه قبل که با ایشان باز مطرح کردیم دیدیم بله ایشان همچنان این امامت مطلق را رویش تکیه می کنند. منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) صص ۶۳ تا ۶۴ @shahiddoctorbeheshti
آيا زنان مى‌توانند رئيس‌جمهور شوند؟ در اين كه خانمها مى‌توانند رئيس‌جمهورى باشند يا خير، در ميان فقها، چه در ميان مراجع و چه در ميان فقيهان مجلس خبرگان [قانون اساسی]، نظر يكسانى وجود نداشت. عده‌اى آن را منطبق با موازين اسلام مى‌دانستند و عده‌اى نمى‌دانستند. قانون اساسى ناچار بود مطابق با رأى اكثريتِ دو سوم كل نمايندگان، كه تقريباً به صورت معدل نمايشگر رأى اكثريت دو سوم مردم ما باشند، تنظيم شود تا پشتوانه اسلامى و اعتقادى و دينى آن محكم باشد و چون رأى نياورد متن به صورتى تنظيم شد كه ان شاءالله در آينده اگر اين بينشى كه مى‌تواند گسترده‌تر شود حمايت دو سوم مردم را به دست آورَد، آنوقت راه براى اين منظور هموار شود. دقت بفرماييد خواهران! شما مى‌دانيد كه عملاً و براى مدت طولانى، جامعه ما وقتى مى‌خواهد رأى بدهد و انتخاب بكند، به آن مرحله‌اى كه خواهرى براى تصدى اين گونه سمت‌ها فرصت و رأى كافى را به دست بياورد نمى‌رسد. اين مسأله‌اى است كه از نظر زمان با آن روبه‌رو خواهيم بود. اين بود كه اصل به اين صورت تنظيم شد. ابتدا اصل را طورى تنظيم كرده بودند كه صريحاً مى‌خواست بگويد از نظر اسلامى بانوان نمى‌توانند رئيس‌جمهور شوند كه اين رأى نياورد، چون آراء مخالف حتى از فقهاى حاضر در جلسه زياد بود. بنابراين به اين صورت درآمد كه قانون اساسى به بن بست كشيده نشود ولى معلوم باشد كه اين مسأله در روند زمان بايد همچنان مورد توجه قرار بگيرد و همه خواهران و برادران به اين اهميت بدهيد كه قانون اساسى شما قانونى باشد كه لااقل از طرف دو سوم مردمتان مورد حمايت قرار گرفته باشد. اين خيلى مهمتر است. اين مطلب را كمى توضيح مى‌دهم. سنت بيانگر قرآن است. سنّت باطل كننده قرآن نيست ولى بيانگر قرآن است. در قرآن كريم آيه‌اى كه با صراحت امكان رياست جمهورى يك زن را نفى كند نداريم. به همين دليل برخى از صاحب‌نظران فقيه در مجلس هم اين مطلب را نمى‌پذيرفتند. چند روايت داريم كه مفاد آنها فرمانروايى و زمامدارى را از زن سلب مى‌كند. منتها اين روايات ضد قرآن نيست تا يكباره درباره آنها تصميم بگيرند و بگويند آنها را كنار بگذاريم. در قرآن اين مسأله نه نفى و نه اثبات مى‌شود، يعنى نه در قرآن آيه‌اى هست كه با صراحت و دلالت كافى بگويد كه زن نمى‌تواند زمامدار باشد و نه در قرآن آيه‌اى هست كه با صراحت بگويد زن مى‌تواند زمامدار باشد. اگر در قرآن آيه صريحى داشتيم كه مى‌گفت و تصريح مى‌كرد كه زن مى‌تواند زمامدار باشد، آنوقت احاديث از اعتبار مى‌افتاد. حديث مخالف قرآن اعتبارى ندارد. ولى وقتى درباره مسأله‌اى در قرآن با صراحت بحثى نمى‌شود آنوقت نوبت به روشنگرىِ سنّت مى‌رسد. دقت بفرماييد! ما مى‌گوييم در جامعه زن و مرد وجود دارد. مسلّماً، و نه منحصراً، مرد مى‌تواند اين سمت را بپذيرد. براى پذيرش او نه در كتاب منعى هست و نه در سنت. به اين ترتيب قدر مسلم اين است كه مرد مى‌تواند اين كار را بكند. آنچه در آن سؤال هست اين است كه آيا زن مسلمان هم مى‌تواند رئيس‌جمهورى باشد يا خير؟ چرا اين سؤال وجود دارد؟ به دليل اين روايات. قرآن نفى كننده آن نيست. در قرآن نسبت به اين قسمت، نه راجع به مرد و نه راجع به زن، نصىّ وجود ندارد. درباره نفى زمامدارى مرد مطلبى نيست و بنابراين تكليف مرد روشن مى‌شود. اما راجع به زن، چون بعضى از روايات هست، يك سؤال و يك ابهام به وجود مى‌آيد كه بايد آن را فقيهانه روشن كرد نه با احساسات، كه ان شاءالله در آينده براى شوراى فقها مسأله حل مى‌شود. براى خود من دلايلى كه در روايات آورده مى‌شود كه زن نمى‌تواند زمامدار و رئيس‌جمهورى باشد كافى نيست و هيچ وقت هم كافى نبوده است. از ابتدا كه در اين مسأله به صورت بررسى اجتهادى تحقيق كردم دلايل برايم غير كافى بوده است. ولى تا اين نظر به صورت گسترده مورد قبول تحقيقىِ دو سوم آراء ملت و فقهاى ملت در نيايد و مورد قبول قرار نگيرد براى آن شتابزدگى نكنيد. بنابراين عرض من اين است كه قانون اساسى فعلى آن قدرِ مسلّم را گفته است، يعنى رجال مذهبى مى‌توانند زمامدار باشند و فعلاً راجع به زنان مسأله را مسكوت گذاشته تا وقتى كه زمينه فقاهتى گسترده آن به صورت روشن آماده شود. در آن موقع مى‌توان اين را مطرح كرد و به تصويب رساند و به آن مرحله رسيد. منبع: بهشتی سید محمد. 1392. مبانی نظری قانون اساسی. تهران - ایران: روزنه. صص67-68 @shahiddoctorbeheshti
احراز صلاحیت؛ تعهد یا تخصص؟ در انتخاب و به كار گماردن مسئولان مختلف بايد شرايطي قطعی رعايت شود. در اين مورد اسلام - اسلام به طور كلي اعم از شيعه و سنی- می آيد يك قطعي می دهد و آن اين است؛ مي‌گويد: مسئوليت‌های اداری جامعه را به‌خصوص آنجا كه با سپردن قدرت، به‌خصوص قدرت توأم با يك سنگر ، به دست كسی بدهيد كه زندگی او نشان دهد كه اين آدم، به برايش از هر مسئله ديگر در زندگی، مهم‌تر است. ... شكي نيست كه اين افراد بايد لايق و كاردان باشند ... خوب معلوم است كه بايد كاردان و لايق باشند. اين مطلب آمده اما آنقدر روی آن تأكيد نشده است، براي اين كه يك چيز معلومی است. ... گاهی آن قدر كه به اهميت مي‌دهيم، به اهميت نمی‌دهيم غافل از اينكه: چو دزدي با چراغ آيد گزيده تر برد كالا اين است كه يك دگم در اسلام وجود دارد و آن دگم است. در همه كساني كه به آنها سپرده ميشود، بايد اين شرط وجود داشته باشد: قدرت قضايی، اداری، اجرايي و هر قدرت كه متمم اينها باشد. منبع: اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا؛ (1386) صص133-134 @shahiddoctorbeheshti
توصیه های تبلیغاتی در آستانه انتخابات مردم ما باید در انتخاب رئیس جمهور هم دقیق باشند و هم در شناخت رئیس جمهور از هر نوع مبالغه و گزافه گویی و گزافه اندیشی پرهیز کنند. هم در تبلیغ برای رئیس جمهور مورد علاقه شان از هر گونه دروغ و خلاف واقع گویی و مبالغه گویی پرهیز کنند و هم اینکه در مورد نامزدهای مورد علاقه ی افراد و گروه های دیگر، منصفانه داوری کنند و موضع گیری کنند، تا نوع انتخاب و تبلیغات ریاست جمهوری در جامعه ی اسلامی، انقلابی ما، نوعی اسلامی‌باشد و دور باشد از آن آلودگی هایی که در انتخاب ریاست جمهوری یا انتخاب نمایندگان مجلس در جامعه ای غیر اسلامی‌و جامعه های منحط پیش می‌آید. 3 بهمن ماه 1358 @shahiddoctorbeheshti
حكومت و رهبر در يك جامعه مسلكى در درجه اول است، در درجه دوم است. اداره آن جامعه، آهنگ تربيت دارد. منبع: ، ولایت رهبری روحانیت(۱۳۹۰) صص 190-191 @shahiddoctorbeheshti
نمونه اى ملت عزيز و انقلابى و مسلمان ايران، اگر مى‏خواهى به سمت جمهورى اسلامى و نظام اسلامى جلو بروى بايد آن دورنمايى كه در برابرت از نظام جمهورى اسلامى و نظام اسلامى ترسيم مى‏شود، خوب بنگرى. در آن دورنما در آينده بايد رئيس جمهورت، نخست‌وزيرت، وزرايت، استاندارت، چهره‏های برجسته مديريت جامعه‏ات كساني باشند كه از نظر آگاهي و از نظر عمل براي تو، امام و الگو و نمونه باشند. در آن جامعه است كه به بقا و رشد اسلام مي‏توان اميدوار بود. ، صورت مشروح مذاكرات قانون اساسى، ‏ج1: ص۳۷۹ @shahiddoctorbeheshti
مملكت ما و جامعۀ اسلامی ما در نظام ، از بالا گرفته تا پايين بايد به وسيلۀ كسانى اداره شود كه هر عمل آنها نزديك‌كنندۀ مردم به باشد. ، حزب جمهوری اسلامی (1390)؛ صص49-50 @shahiddoctorbeheshti
در يك محيط اجتماعى كه دائماً زير فشار اشعه مرئى و نامرئى جاذبه‌هاى جنسى قرار دارد، آيا انسان واقعاً آنجا آزاد است‌؟ البته كه نيست. منبع: ، 1397. سخنرانی . انتشارات روزنه @shahiddoctorbeheshti
در یک جامعه‌ای که قرار است مردم را به سوی عدل جامع ببریم، کی ها می برند جامعه را؟ آنها که جامعه را می گردانند و اداره می کنند باید جامعه را بر محور عدل بگردانند. آدمی که خودش عادل نباشد، چقدر توانایی دارد جامعه را بر محور عدل بگرداند؟ می‌توانید بفرمایید؟ چقدر می‌شود از او انتظار داشت؟ چقدر می شود به او اعتقاد و اطمینان داشت که این جامع را بر محور عدل خواهد گرداند؟ منبع: ، گفتارها 2 (1390)، ص16 @shahiddoctorbeheshti
شهیدبهشتی از مرحوم دکتر می‌گوید از استعدادها و قریحه های سرشار پرارزش و پرخروش زمان ماست. اجازه دهید نگویم "بود" چون ... آرائش اندیشه هایش برداشتهای اسلامی اش برداشت‌های اجتماعی اش در حال دگرگونی و در مسیر شدن بود. چون انسان موجودی در حال شدن است. و نه فقط انسان بلکه همه موجودات عالم طبیعت واقعیتهای شدنی هستند. ولی انسان در میان همه موجودات شدنش شگفت انگیزتر است. ای انسان! تو سراپا شدنی. ... از آنجا که دکتر یک پویش و یک حرکت بود طبیعی است که در اندیشه ها و کارهایش موارد متعددی وجود داشته باشد که از دیدگاه صاحب‌نظران اسلامی مردود بود یا حتی پایه های اصیلی نداشت. به همین دلیل در موارد زیاد حساسیتهایی در برابر گفته ها و نوشته هایش به وجود می آمد البته نه از جانب کسانی که نگرش سطحی نسبت به اسلام دارند بلکه از جانب صاحب‌نظران ژرفنگر اسلام. ولی آنچه درباره دکتر باید همیشه منصفانه داوری شود نقش مؤثر او بود در بازگشت نسل جوان به خویشتن و اسلام خویشتن و اینکه این نسل بار دیگر هویت خودش را در اسلام بازبیابد. منبع: ، کتاب شریعتی جستجوگری در مسیر شدن (۱۳۸۵) صص ۱۵-۲۸-۹۳-۹۴ @shahiddoctorbeheshti
رنج انتخاب ✅ هر كس افتخار انسان بودن و حامل روح خدا بودن را مى‌خواهد داشته باشد، بايد بار سنگين مسئوليت داشتن و كردن را هم به دوش بكشد. ✅ اگر قرار باشد در جامعه‌اى مردم بخواهند زمام‌دار انتخاب كنند و كار را به دست منتخب خودشان بسپارند، كار مشكلى خواهد بود. شناختن، و بعد جمع‌آورى و متمركز كردن اكثريت آرا روى يك فرد يا يك گروه، چقدر كار مشكلى است. ✅ جامعه‌اى كه بخواهد داشته باشد، بايد بداند كه رنج انتخاب هم دارد. ✅ كى من مى‌گويم انتخاب كردم‌؟ وقتى در برابر كشش‌ها و قطب‌هاى مغناطيسى گوناگون قرار بگيرم. هر قطبِ مغناطيسى، مرا به‌سويى بكشد، آن‌وقت مى‌گويم يكى من را اين‌طرف مى‌كشد و يكى آن‌طرف مى‌كشد، اما من انسانى انتخاب‌گر هستم و هوشيارانه آنچه را كه بايد، انتخاب مى‌كنم. منبع: 1400. در مکتب قرآن. ج۴. تهران:روزنه. صص229-230 @shahiddoctorbeheshti
فرازهایی از نامه خصوصی به تهران جمعه 22 اسفند 1359 بسم الله الرحمن الرحیم استاد و رهبر بزرگوار السلام علیکم و رحمت الله و برکاته سنگینی وظیفه فرزندتان را بر آن داشت که این نامه را به حضورتان بنویسد و حقایق را به عرضتان برساند. موجود میان کشور بیش از آن که جنبهی شخصی داشته باشد، به اختلاف مربوط میشود . یک بینش معتقد و ملتزم به و ، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعهد در برابر کتاب و سنتباشد، بینش دیگر در پی اندیشهها و ، که نه به کلی از وحی بریده است و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پایبند و گفتهها و نوشتهها و کردهها براین موضوع بینابین گواه. در برابر و به نظام سخت به توکل برخدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوریها یا معتقد و ملتزم. ، هرچند دلش همین را میخواهد و زبانش همین را میگوید و قلمش همین را مینویسد، اما چون همهی مختصات لازم برای پیمودن این راه دشوار را ندارد، . بینش اول به نظام و شیوهای برای زندگی ما معتقد است که در عین گشودن راه به سوی ، مانع حل شدن مسلمانها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام و ارزش و استوار دارد. بینش دیگر با و بخشی از ارزشهای آن، جامعه را به راهی میکشاند که خود به خود درها را به روی ارزشهای بیگانه از اسلام و بلکه ضد اسلام میگشاید. بینش اول روی شرایطی در تکیه میکند که جامعه را به سوی و بر همهی سطوح راه میبرد. بینش دیگر بیشتر روی شرایطی تکیه میکند که خود به خود راه را برای بی مبالاتها یا کم مبالاتها در همهی سطوح و حاکم شدن آنها برسرنوشت انقلاب هموار میسازد. ... @shahiddoctorbeheshti
💠 سوال اول تعهد؛ سوال دوم تخصص 🔸 شهید آیت الله دکتر بهشتی: در جامعه‌ای که قرار است کارها بر محور اسلام و ارزش‌های اسلام بگردد، در انتخاب مسئولان از کوچک تا بزرگ، سؤال اول درباره پای‌بندی آن‌ها به اسلام، معرفت آن‌ها نسبت به اسلام و تقوای آن‌ها بر اساس معیارهای اسلام است. سؤال دوم درباره تخصص و کاردانی و کارایی آن‌هاست؛ این یک مسئله روشن است. 📚 سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید آیت‌الله بهشتی، ج۲، ص۴۴۸ 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
چرا علی؟ چرا غدیر؟ اگر با شما مشورت می‌شد، چه کسی را غیر از علی معرفی می کردید؟ نگرانی پیامبر در مورد گرانبهایش! منصف باشید! قصه و مطرح نيست در سال‌هايى كه ما اين جشن بزرگ را در مسجد جشن مى‌گرفتيم، در آن چند سال كه آنجا بودم همه ساله خود به خود من سخن مى‌گفتم خوب به خاطر دارم كه در هيچ سال ناچار نشدم مطلبى را تكرار كنم يا براى اجتناب از تكرار مطلب، موضوع سخنرانى را مسأله‌اى غير از و عليه‌السلام، قرار دهم. همواره با خودم فكر مى كردم كه اگر سالها بگذرد و بخواهم براى همان مردم درباره غدير سخن بگويم قافيه سخن تنگ نيست، چون مسأله‌اى كه موضوع عيد غدير است يك مسأله جزئى پيش‌پاافتاده نيست بلكه مسأله اى بسيار مهم است. مطلب اين است كه پيامبرى به فرمان خدا مأموريت يافته در جهان پرغوغاى چهارده قرن پيش اى بر مبناى اسلام بسازد. جامعه اى كه به تمام معنا يك است. جامعه اى است كه وضع موجود را كاملاً دگرگون كرده است. ... پيغمبر بزرگوار اسلام به فرمان خدا و با اتكا بر وحى خدا، بر پايه توحيد و يكتاپرستى، بر پايه احترام به ارزشهاى عالى انسانى و بر پايه كنار زدن همه ارزشهاى ضد انسانى ديروز، جامعه‌اى نو ساخته است. حالا چنين بنيانگذارى الهام گرفته است كه ماه‌ها، هفته‌ها و روزهاى پايان عمرش نزديك مى‌شود. نگران است. نگران اينكه اين جامعه نوبنياد را با اين خصلتهاى نو بايد به دست چه كسى سپرد و چه كسى مى‌تواند پس از او اين جامعه را اداره كند؛ اداره اى كه همراه با آن، حتى يك درجه زاويه انحرافى در مسير نهضت به وجود نيايد. اين نگرانى بزرگ است. مسأله شوخى_نيست ... پيغمبر احساس مى كند، مى‌يابد، مى‌داند و به عنوان رهبرى الهى، دانا، تيزبين و ژرف‌نگر مى بيند كه با انقلاب اسلام، عده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيه هم به اسلام و آمده‌اند، نماز مسلمانى را مى‌خوانند، ماه رمضان هم روزه مى‌گيرند، حتى زكات هم مى‌دهند، حتى به ميدان جنگ و جهاد هم مى‌روند و براى اسلام شمشير هم مى‌زنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها است؟ نه! تعجب نكنيد. ... چطور پيغمبر اسلام نگران است كه اين بزرگترين ميراث را پس از او چه كسى نگهدارى خواهد كرد؟ پيغمبر به اطراف خودش نگاه مى‌كند و هر بار نگاه مى‌كند مقدم بر همه فقط يك انسان واجدشرايط مى‌باشد؛ انسانى كه اصولاً از نسل انقلاب اسلام است، چون ده ساله بوده كه مسلمان شده و چند سال از همان ده سال را نيز زير دست پيغمبر بزرگ شده است. او كسى است كه چند سال قبل از بعثت را هم با خصلتهاى پيغمبر بزرگوار اسلام رشد كرده است: . اين انسان زبده آگاه هوشمند بافضيلت، كودك بود كه به خانه محمد رفت. دوران كودكى را در خانه پاك پيغمبر گذراند. ده ساله شد كه نهضت اسلام شروع شد. اولين مردى بود كه اسلام را پذيرفت. چه اسلام پذيرفتنى؟ خالص، مخلص، باصفا، باصميميت، بى‌دغل، بى‌طمع .نه طمع در رياست دارد، نه طمع در ثروت دارد، نه طمع در سالارى لشكر دارد. هيچ طمعى ندارد. خالص در راه خدا! شما اصلا از فرمان خدا صرف‌نظر كنيد، از تصميم پيغمبر صرف نظر كنيد؛ فكر كنيد كه به جاى پيغمبر، يك رهبر ديگر، جامعه اى را با آن خون دل ساخته بود، مى آمد با شما و با آنها كه با تاريخ سرنوشت اسلام آشنايى دارند و با اين حقايق اجتماعى هم كه عرض كردم آشنا هستند مشورت مى‌كرد و مى‌گفت چه كسى مى‌تواند پس از من اين ميراث را به خوبى نگه دارد و نهضت اسلام را در مسيرش نگه دارد تا منحرف نشود؟ چه كسى را مى‌توانيم معرفى كنيم غير از على؟ منصف باشيد. قصه و مطرح نيست. ... آیا پيغمبر نگران بود كه اگر دست ، را بگيرد و بگويد « » مردم على را ترور كنند؟ نگرانى پيغمبر اين نبود. او چنين ترسى از مردم نداشت .پيغمبر نگرانى ديگرى داشت. از اين طرف نگران بود كه اگر على بر سر كار نيايد ميراث گرانبهايش، يعنى جامعه نوساخته و نوخاسته اسلامى، به چه سرنوشتى دچار خواهد شد، و از آن سو نگران بود كه اگر على را به فرمان خدا به زمامدارى منصوب كند عكس‌العمل سياسى دارد. مسأله اين است كه پيغمبر از عكس‌العملهاى سياسى اين امر كه ممكن بود يك بحران سياسى در مسير نهضت اسلام به وجود بياورد بيمناك بود ... منبع: ، ولایت رهبری روحانیت (1390) صص74-83 سخنرانی در سال 1351 آبادان @Shahiddoctorbeheshti
💠 از اهالی «مرام» انتخاب کنید! 🔸شهید آیت الله دکتر بهشتی: در مملکت‌ها و جامعه‌هایی که «مرام» حکومت می‌کند، مسلما کارهای حساس را به دست اهل آن مرام می‌دهند. محال است ما بگوییم در این جامعه‌ها، پست‌های حساس را به دست کسانی بدهند که قلبا ضد این مرام هستند. آیا این کار شدنی است؟ محال است، عاقلانه نیست، بلکه شاعرانه است. این شعر است که بگوییم این آدم انسان است، وجدانش اجازه نمی‌دهد در حکومت، خلاف کند با اینکه برخلاف مرام حکومت عقیده دارد. بگوییم چون قسم یاد می‌کند که وفادار به حکومت باشد، پس هرگز برخلاف مصالح حکومت کاری نمی‌کند. این‌ها شعر است. 📚 در مکتب قرآن، ج۵، ص۱۱۴ 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
دو تفکر در اداره کشور بینش اول به نظام و شیوهای برای زندگی امت ما معتقد است که در عین گشودن راه به سوی همه نوع پیشرفت و ترقی، مانع حل شدن مسلمانها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام و ارزش اصیل و مستقل استوار دارد. بینش دیگر با حفظ نام اسلام و بخشی از ارزشهای آن، جامعه را به راهی میکشاند که خود به خود درها را به روی ارزشهای بیگانه از اسلام و بلکه ضد اسلام می‌گشاید. @shahiddoctorbeheshti
دو تفکر در اداره کشور بینش اول روی شرایطی در گزینش مسؤولان تکیه می‌کند که جامعه را به سوی و گسترش این امامت بر همه‌ی سطوح راه می‌برد. بینش دیگر بیشتر روی شرایطی تکیه میکند که خود به خود راه را برای بی مبالات‌ها یا کم‌مبالاتها در همه‌ی سطوح مدیریت امت اسلامی و حاکم شدن آنها بر سرنوشت انقلاب هموار می‌سازد. @shahiddoctorbeheshti