eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.2هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
263 ویدیو
356 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 از منظر اندیشمندان و متفکرین ایران اسلامی ✍ علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در نهضت عدالتخواهی سرش بالای دار رفت چون خواهان بود. 💠 مورخ و پژوهشگر معاصر، حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی: از مهمترین نکاتی که در اسلام نام میبرند می توان به عدالت ، عدل و انصاف اشاره کرد که نقش بسیار مهمی دارد، با عدالت حکومت کردن و حق را در نظر گرفتن از اصول مهم اسلام است.🔻 در اسلام عدل جزء اصول مذهب ماست و هر جا درحوادث و مسایل پیش آمده قطعا به مساله عدالت توجه خاصی شده است پیش نماز باید عادل، شاهد باید عادل، قاضی باید عادل بوده و در هر کاری عدالت بسیار مهم است در اسلام، دیده می شود که حتی نهضت عدالت خواهی که شهید شیخ فضل الله نوری سرش بالای دار رفت برای همین بود که خواهان عدالت بود، متاسفانه در کشور ما عناصر وابسته و مغرض و بسیاری از بیگانگان سعی کردند که از همه ی واژه ها و از همه ی اصول به نحوی سو استفاده کنند، که از جمله می توان به مساله عدالت اشاره کرد. عدالت از نظر برخی به معنای این است که یک سلسله محافظه کاری خود باختگی را تسلیم پذیری و از ان با عنوان عدالت یاد میکنند در صورتی که عدالت این نیست عدالت دفاع از حق مردم محروم تسلیم نشدن و مدارا نکردن در راه دفاع از حقوق انسان ها ست .در واقع، عدالت ان است که انسان بتواند حق مظلومی را از ظالم بگیرد، امام بزرگترین انسان عادل بود که در راه اجرای عدالت دیدیم که به همه ی مشکلات و مصیبت ها تن در داد زندان، تبعید، حتی فرزندش را به شهادت رساندند و پروا نکرد عدالت خواهی هم همین که در روز احیای کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳ با تمام قدرت به صحنه امد و هیچ پروا نکرد که شاید حمله به امریکا چه مشکلاتی را برای ایشان ایجاد کند، اما آنهایی که خواهان عدالت نبودند میبینیم که در قضیه کاپیتولاسیون هیچ عکس العملی از خود نشان ندادند، همان هایی که دم از ناسیونالیسم میزدند و خود را طرفدار ایران میدانستند و ادعای وطن پرستی داشتند اما در مقابل چنین ظلمی هیچ واکنشی نشان ندادند به همین بهانه که هرگونه حمله به امریکا برای ما مشکل افرین می باشد، اما امام از آنجا که فردی پیرو اعتدال و عدالت خواه بود وقتی دید به ملتش این ظلم شده با تمام قوا در مقابلش ایستاد مبارزه ای که امام علیه رژیم شاه و استکلبار جهانی دنبال میکرد بر مبنای عدالت بود و در مقابل، سازش کردن در مقابل ظلم و زور در دنیا یک نوع بی عدالتی و چشم پوشی از عدالت است./سخنان، در غرفه خط اعتدال نمایشگاه مطبوعات، برگرفته از کانال ایران معاصر، بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی @ShahidRabe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧👆مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، قربانی 🎙 فرمایشات حفظه الله/سال ۵۹ 🔰 ...مرجعیت تقلید را آوردند و او را به دار کشیدند، البته کسانی خون گریستند، اما کسانی هم کف زدند، البته کسی نگفت شیخ فضل الله نوری مرد خادمی بود، مرد آزادیخواهی بود و ما به جرم مسلمان بودن، او را می کشیم.بلکه شیخ فضل الله را اول متهم کردند، اول او را ضد مشروطه قلمداد کردند، و بعد او را کشتند و همیشه همینطور است. همیشه کسانی را که می خواهند از هدف ها و آرمان های عالی انسانیشان دور کنند، همیشه هرگاه می خواهند شتابندگان به سوی حکومت عدل اسلامی را متوقف کنند، آنها را به کهنه پرستی، به وابستگی، به ضدیت با آرمان های دموکراسی متهم می کنند و قربانی عدالت شد @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🍃۲۰ جمادی الثانی، ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و امام روح الله (قدس سره) تبریک و تهنیت باد🍃🌺 🌺🍃صلوات خاصه حضرت زهرا(س): بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّیقَةِ فاطِمَةَ الزَّکِیَّةِ حَبیبَةِ حَبیبِکَ وَنَبِیِّکَ وَاُمِّ اَحِبّآئِکَ وَاَصْفِیآئِکَ الَّتِى انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ الْعالَمینَ اللّهُمَّ کُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَکُنِ الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّةِ الْهُدى وَحَلیلَةَ صاحِبِ اللِّوآءِ وَالْکَریمَةَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الاَْعْلى فَصَلِّ عَلَیْها وَعَلى اُمِّها صَلوةً تُکْرِمُ بِها وَجْهَ اَبیها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّ بِها اَعْیُنَ ذُرِّیَّتِها وَاَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَالسَّلامِ. خدایا درود بفرست بر بانوی صدیقه فاطمه ی پاکیزه صالحه که اوست حبیبه ی تو و پیامبرت و مادر اولیاء و برگزیدگان تو (امامان معصوم) آن بانویی که برگزیده ای و برتری داده ای و انتخاب کرده ای او را بر زنهای جهانیان خدایا تو داد او را از ستمگرانش بستان و از کسانی که حق او را سبک شمردند باز خواست نما و خونخواه خون فرزندان او باش خدایا همچنان که او را مادر امامان هدایت و همسر صاحب لواء (علی) و بزرگوار در نزد ملأ اعلی (ملائکه) مقرر داشتی پس درود بفرست بر او و آن درود و صلواتی که روشن گردانی چشمهای ذریه ی او را و برسان به آنان از طرف من در این وقت بهترین تحیت و سلام را🍃🌺 @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ به بهانه دیدار امروز ۹۸/۱۱/۲۶ مداحان با امام خامنه ای (حفظه الله) ✅ سخن‌نگاشت | رهبر انقلاب: کار بزرگ مداحان، مدیریت شادی و عزای جامعه است. ۹۸/۱۱/۲۶ 💻 @Khamenei_ir 🔴 از تذکرات ایام گذشته رهبر معظم انقلاب به و 🔰 💠 امام خامنه ای(حفظه الله): محدث نوری [محدث بزرگ شیعه میرزا حسین رضوان الله تعالی علیه، صاحب "مستدرک الوسائل، از شاگردان طراز اول حوزه تدریس (ره)، دایی، پدر همسر و از اساتید علامه شیخ فضل الله نوری (ره)] درباره شرایط روضه خوان کتابی نوشته بنام «لؤلؤ و مرجان! این کتاب برای اینستکه روضه خوانان نگویند حالا ما که ادعای علم و اجتهاد و ارشاد مردم را نداریم؛ فقط روضه خوانیم! ۶۹/۱/۴ روضه‌خوانی و شرایط دارد. باید مداحان و سخنرانان مواظب باشند که درست برطبق معارف اسلامی حرف بزنند، تا عزاداری [و شادی] قدمی در راه عروج مردم به اوج قلّه افکار اسلامی باشد. باید سعی کنند که از اباطیل و مطالب خلاف و کارهای ناشایسته و بعضی از کارها که است و حقیقتاً شایسته دستگاه حسین بن علی نیست، اجتناب شود.۷۲/۳/۲۶ 🔸از: @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و عبرت های تاریخی ✅ شهید آیت الله سید حسن مدرس و ملاک برای یک نماینده مجلس 🔰 🔴 داشتن و عبرت گرفتن نسبت به تحولات گذشته کشور برای سیاست امروز/ دکتر ، مورخ و پژوهشگر معاصر، از: کانال دکتر نجفی ✍ از کانال حجت الاسلام والمسلمین :🔰 💠 امام خمینی (رضوان الله علیه): تاریخ انقلاب مشروطه را بخوانید و ببینید انقلاب مشروطه چه بوده است! ۶۰/۵/۱۹ 💠 امام خامنه ای (حفظه الله): مشروطیت یکی از ماجراهای تلخ تاریخ اخیر ماست! ۸۳/۱۲/۲۴ من از اینکه میبینم جوانان ما از قضایای مشروطه بی‌اطلاعند رنج میبرم! ۸۰/۸/۲۰ نسل ما باید از تاریخ کشورش اطّلاع داشته باشد؛ بخصوص از زمان مشروطیت به این طرف را بداند! ۷۹/۱۲/۲۲ 🔴 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده👇 ✅ تذکرات شهید مدرس به نمایندگان مجلس مبنی بر لزوم فداکاری کردن برای اسلام، همچون مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه رهبر نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه) ✅ ، در پی صدور فرمان مشروطیت و تصویب طرح شیخ فضل الله، در نظارت پنج مجتهد بر قوانین مجلس و در کوران حوادث پس از شهادت ایشان، طی نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس به عنوان اعلامیه علیه جمهوریت، با عنوان عقیده کلاه نمدی ها، جمهوریت [مورد نظر انگلیس و نوکرانش رضا خان و سید ضیاء الدین طباطبایی] را مقدمه ای برای مبارزه با اسلام خوانده و از خدمات مرجع شهید شیخ فضل الله نوری برای حفظ اسلام از خطر بهائیان [و دیگر دست نشاندگان انگلیس] که مذهب جعفری را در قانون اساسی گنجانید، تقدیر کرده و از نمایندگان [مجلس] خواسته، که آنان نیز چون آن شهید بزرگوار از فداکاری در راه خدا دریغ ننمایند! ✍ افشاگری و اعتراف تلخ! شهید مدرس سال ها پس از شهادت مظلومانه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه به دست مزدوران فراماسون انگلیس، این حقیقت تلخ و مهم تاریخی را در کتاب زرد افشا می کند که: کشتن شیخ فضل الله، که اعلم علمای وقت [زمان] بود، هم پیروزی بلشویک های [روس] اعزامی به ایران بود، هم پیروزی انگلیس، و هم ضایعه برای علمای [بازی خورده حامی جریان سکولار مشروطه در] نجف و ایران! (برگرفته و برداشت: کتاب تنهای شکیبا)، کانال حمید رسایی @ShahidRabe
آسیب شناسی مجلس - ابوالحسنی.pdf
984K
🔺🔺PDF ✍ آسیب شناسی مجلس شورا٬ از نگاه شهید سید حسن مدرس و مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری رضوان الله تعالی علیهما ✍ گفتگوی تفصیلی هفته نامه افق حوزه با مورخ و پژوهشگر معاصر، حجت الاسلام محمدصادق ابوالحسنی در ویژه نامه ، بهمن ۹۸ ✍ درباره تاریخ پرماجرای مجلس و آسیب هایی که در کمین نمایندگان است. @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه): محلی است که مسائل مهم کشور به آن وابسته است. گرچه بعد مشروطه تا دوره آخر ستمشاهی، مجلس فاسد بود چراکه با توطئه‌های غرب که توسط روشنفکران خائن یا نفهم صورت میگرفت، مجلس را در نظر روحانیون و متدینین به گونه‌ای ساختند که دخالت در از معاصی بزرگ بود و روحانیت بکلی به انزوا کشیده شد و دست باز شد و کشور را به آنجا کشاندند که دیدید. مع الاسف امروز هم آن افکار پوسیده از برخی معممین بی‌خبر از دنیا دیده میشود. در حالیکه اگر قانون اساسی با متمم آن، که  در راه آن شد، دستخوش تصرفات غربی نمیگردید، اسلام و مسلمین ایران آن رنجها را نمیکشید. ما باید از آن توطئه‌ها که از انزوای معممین و متدینین پیش آمد و سیلی که اسلام و مسلمین خوردند بگیریم و اگر بر اسلام و کشور اسلامی، بخاطر عدم دخالت ما در سرنوشت جامعه، صدمه وارد شود، مقابل ملت و خدا مسئولیم! ۶۲/۱۱/۲۲/ از: جهاد تبیینی @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 معرفی کتاب ◽️عنوان: "مشروطه از آغاز تا سرانجام" ◽️تألیف، تحقیق، تدوین، نشر: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت ◽️تعداد صفحه: ۱۰۷۵ ◽️۱۸ فصل + پیوست ها ✍ تاريخ، معلم انسانهاست. قرآن كريم و آموزه‌هاي اسلام بر مساله تاريخ و درس و عبرت گرفتن از آن تائيد بسيار دارد.يكي از مقاطع مهم تاريخ ايران اسلامي، كه چندان از آن فاصله هم نگرفته ايم، مشروطه است. مطالعه مقطع مشروطه به جهت وجود پديده ها و حركات و عوامل مشابه انقلاب اسلامي با نهضت مشروطه مانند: حضور مردم و روحانيت و علما، اسلامخواهي و عدالت طلبي، حضور دشمنان سرسخت و تلاشهاي آنان براي انحراف در مسير خواستهاي مردم، همواره مورد تاكيد حضرت امام و مقام معظم رهبري براي آگاهي از آن و درس و عبرت گرفتن بوده است. در اين كتاب بطور نسبتا مشروح با رويدادها و وقايع مشروطه که منجر به شهادت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) زعیم نهضت مشروعه خواهی توسط عوامل فراماسون انگلیس شد و سرانجام آن، بطور مستند و مصور بحث شده است. و پیروزی آن مرهون خون مرجع شهید علامه نوری و بیداری حاصل از آن در میان علما و حوزه های علمیه است. ◽️توزیع: تهران، خ پاستور، خ ۱۲ فروردین جنوبی، کوچه خاقانی، پ، ۸/تلفن، ۶۶۴۶۹۹۵۸-۶۶۴۱۱۱۵۱ @ShahidRabe 🔰فهرست و مقدمه PDF👇
mash1-5.pdf
910K
💢 پی دی اف 👆فهرست و مقدمه کتاب مشروطه از آغاز تا سرانجام (۲۰ صفحه) ⬅️ به همراه 📞 تلفن تماس نمایندگی های پخش در شهرستا نها @ShahidRabe
🔴 شرایط عمومی داوطلبان حضور در مجلس ✍ از منظر مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه🔰 ✅ برای مردم شناخته شده باشد ✅ مسلمان و طریقه جعفری را دارا باشد ✅ از خدا بترسد، دین به دنیا نفروشد ✅ شجاع و کاربلد و کاری باشد ✅ برای اجانب کار نکند غیر این باشد امور مردم و مملکت، اصلاح نخواهد شد ✍ برگرفته از کتاب دیده بان بیدار، اثر مورخ و پژوهشگر فقید استاد علی ابوالحسنی(منذر) @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ شورای اسلامی، آری پارلمانتاریسم غربی، نه ✍ دیدگاه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه (نظریه پرداز نظریه مشروعه و زعیم نهضت مشروعه خواهی مشروطه) در خصوص مجلس شورا، نمایندگان، قانون و... ✍ در مورد دیدگاه مرجع شهید باید خاطر نشان ساخت که، مخالفت بی امان و سازش ناپذیر ایشان، در اصل متوجه "پارلمانتاریسم مطلقه غربی" بود که پذیرای لگام شرع نیست. وگرنه، شیخ، از آن " دارالشورای کبرای اسلامی" که مسئولیتش برنامه ریزی برای تحقق احکام الهی در زمین بوده و با تصویب قوانین خودبنیاد و مخالف با موازین شرع، کمترین میانه ای ندارد، کرارا" تعریف و حمایت نیز کرده است. ایرادات تندی که مرجع شهید در دو رساله تحریم مشروطیت و تذکره الغافل، به "اعتبار و حجت" مشروطه، و مجلس و اکثریت برآمده از آن، دارد همگی ناظر به آن گونه مشروطه، مجلس و رأی اکثریتی است که مهر تنفیذ فقیه پارسا را بر پیشانی ندارد و مصوباتش، به تصدیق کارشناسان اسلام، با موازین و احکام شرع، همخوان و منطبق نیست.در واقع، مخالفت شیخ، متوجه نوع غربی مجلس و مشروطه و رأی اکثریت است. باید توجه داشت که مجلس شورای صدر مشروطه، در عمل، نوعی مجلس مؤسسان بود که پیش و بیش از تدوین قوانین عادی و معمولی، به تدوین و تنظیم قانون اساسی می پرداخت، و بنابراین، طبیعی بود که از ناحیه مرجع شهید علامه نوری نسبت به آن، همان نوع حساسیت هایی نشان داده شود که از سوی حضرت امام خمینی (ره) در قبال مجلس خبرگان تعیین قانون اساسی، ابراز گردید. همان حساسیت هایی که دیروز و امروز و فردا - و همیشه تاریخ - نسبت به مصوبات مجلس شورا (از حیث انطباق آن با موازین شرع انور) وجود داشته و خواهد داشت. به همین گونه، اگر شیخ، "اعتبار به اکثریت آرا" را ، به منطق تشیع، غلط می داند، مقصودش نفی حجیت و اعتبار آرای اکثریتی است که پروای اطاعت از حق و اجرای احکام دین را ندارد و جویا و پذیرای تطبیق آراء خود با شرع نیست.اکثریتی غرب باور، از قماش تقی زاده فراماسون در صدر مشروطه [که معتقد بود ملت ایران باید از فرق سر تا ناخن پا، غربی بشوند و نهایت او یکی از عوامل اصلی تخریب شخصیت، ترور ناکام و بردار کردن مرجع شهید شد] از نظر شیخ شهید، اگر مجلس و مجلسیان، اولا" به احکام اسلام مقید، و ثانیا" از پشتوانه نظارت و تنفیذ فقیه برخوردار باشند، خود و مصوباتشان مورد تأیید است و باید از جان و دل، به حمایت از آنها پرداخت. در غیر این صورت، حق قانون نویسی و تعیین تکلیف برای مردم نداشته و اگر چنین کنند، کاری بدعت آمیز و نامشروع بجا آورده اند. ضمن اینکه در نگاه شیخ، فردی که داوطلب نمایندگی مجلس و وکالت مردم می شود باید برای مردم شناخته شده باشد، مسلمان و طریقه جعفری را دارا باشد، از خدا بترسد، دین به دنیا نفروشد، شجاع و کاربلد و کاری باشد و برای اجانب کار نکند، که اگر غیر از این باشد امور مردم و مملکت، اصلاح نخواهد شد و به سرانجام نخواهد رسید. از نظر مرجع شهید، حفظ نظام عالم، در گرو وجود قانون است، و هر ملتی که تحت قانون داخل شدند و بر طبق آن عمل نمودند امور آنها بسته به استعداد و قابلیت قانونشان، منظم خواهد شد. بهترین قانون، " قانون الهی (اسلام) است ". چه اولا "جامع جمیع ما یحتاج الیه الناس"(تمامی آنچه که مردم [در زندگی فردی و اجتماعی خویش] بدان نیازمندند) بوده و علاوه بر عبادات، "حکم جمیع مواد سیاسیه را بر وجه اکمل و اوفی داراست. ثانیا" قانون اسلام، قانونی ابدی و جاوید است و عصرها و نسلها را شامل می شود. ثالثا" بینش اسلامی، حیات و زندگی بشر را منحصر به این جهان نمی بیند و مرگ را صرفا" و دروازه حیات جاویدان، و دنیا را مزرعه آخرت می شمرد. بر اساس این بینش "ماها باید... نظم معاش خود را قسمی بخواهیم که امر معاد ما را مختل نکند و چنین قانونی، منحصر خواهد بود به قانون الهی. زیرا اوست که جامع جهتین یعنی نظم دهنده دنیا و آخرت است"./برگرفته: ک، دیده بان بیدار، پژوهشگر فقید علی ابوالحسنی(ره) @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده ✍ پژوهشی در از سید مرتضی حسینی/مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران🔰 در بیستم رجب 1324 ه.ق و کمتر از چهل روز پس از صدور فرمان مشروطیت، قانون مجلس امضاء و اولین انتخابات مجلس شورای ملی برگزار شد. البته این انتخابات تنها در پایتخت و برای انتخاب نمایندگان تهران صورت گرفت. چرا که با توجه به مشکلات ارتباطی و فقدان یک نظام یکپارچه اداری برگزاری انتخابات در سایر مناطق در موعد مقرر مشکل بود. مشروطه‌خواهان نیز که از احتمال مخالفت و تردیدها و تشکیکها چه از جانب حکومت و چه از جانب منتقدان خود بیم داشتند به این وضعیت بسنده کردند. در نتیجه در ابتدا از بین 156 نماینده، تنها شصت نماینده تهران انتخاب شده و تعیین تکلیف نود وشش کرسی باقیمانده به تدریج صورت گرفت. سرانجام در هجدهم شعبان 1324 ه.ق (14مهر1285) اولین دوره مجلس شورای ملی با حضور نمایندگان تهران گشایش یافت. قانون اساسی مشروطه؛ طفلی که ناقص به دنیا آمد! با آغاز به کار مجلس، تهیه قانونی که ساختار حکومت را تعریف و محدود سازد، به دغدغه بنیادین نمایندگان مجلس بدل شد. نخستین مجموعه‌ای که به این منظور تهیه شد، سندی 51 ماده‌ای بود که توسط برادران پیرنیا (حسن معروف به مشیر الدوله و حسین ملقب به موتمن الملک) به نگارش درآمد. بخش عمده این سند ترجمه‌ای از قوانین اساسی چند کشور اروپایی بود. نکته‌ای که حتی احمد کسروی(خبیث فراماسون) هم در کتاب «تاریخ مشروطه» خود به آن اذعان دارد: «گویا مشیرالملک و مؤتمن الملک... آن را می‌نوشتند یا بهتر بگوییم ترجمه می‌کردند». چرا تعجیل در قانون نویسی؟ طراحان قانون اساسی و برخی از نمایندگان مجلس اول که در مقابل گفتمان «مشروطه مشروعه» مرحوم شیخ فضل الله نوری، نگرش غربگرایانه و غیردینی از مشروطه را مدنظر داشتند، با بهره‌گیری از فضای روانی و غلبه حس مشروطه‌خواهی در میان افکار عمومی، این متن را با شتاب به تصویب رساندند. فاصله گرفتن از این فضای هیجانی و آرام شدن سیر رویدادها می‌توانست فضایی عقلانی مهیا سازد تا در سایه آن، ریشه‌های فکری و اهداف غایی سردمداران این طرز تفکر، با محک نقد عالمانه سنجیده شود تا «سیه روی شود هر که در او غش باشد». امّا تعجیل در تدوین و تصویب قانون اساسی مانع از این امر شد و گفتمان شیخ فضل‌الله را به حاشیه راند... این شتاب بیش از حد باعث شد تا در اولین قانون اساسی مصوب مجلس مشروطه، فقدان ارکان و بنیانهای مرسوم در قوانین اساسی، (حتی با معیارهای غربی آن) به چشم بیاید. قانون اساسی مشروطه، عمدتاً بیانگر شیوه ایجاد مجلس شورای ملی و مجلس سنا، چگونگی کار مجلسین و طرح لوایح و طرحها و نحوه رای‌گیری از نمایندگان و همچنین ارتباط مجلس با دولت بود. در نتیجه آنچه قانون اساسی نامیده می‌شد عملاً «سند قانونی روشمندی نبود و مرکب از مجموعه شروط با عجله سرهم بندی شده‌ای بود که صرفاً برای نحوه برقراری مقررات و عملکردهای دو پیکره قانونگذاری موجود، یعنی مجلسین تنظیم شده بود».3 از این مهم تر اینکه در هیچ کدام از اصول آن به حقوق و و آزادیهای عمومی، آزادی احزاب، تفکیک قوا و استقلال قوه قضائیه نیز اشاره‌ای نشده بود. ⁉️ چرا قانون اساسی مشروطه نیاز به متمم داشت؟ متمم قانون اساسی رسما" در پانزدهم مهرماه ۱۲۸۶ ش و یک سال پس از تأسیس مجلس شورای ملی به تصویب رسید. امّا ناهمخوانی با خصلتهای مذهبی و اجتماعی جامعه، زمین ناهموار سیاست در ایران و حرکات همراه با احتیاط و مدارا و غیرمستقل، برخی نخبگان سیاسی و نمایندگان مجلس (وابستگی به غرب و اجانب) این متمم را نیز دچار ناکارآمدی کرد و زمینه های آغاز دوران سیاه دیکتاتوری رضاشاه را فراهم آورد. ✅ مهم ترین اصل آن که با تلاش علامه «شیخ فضل‌الله نوری» اعلی الله مقامه و پیگیریهای مداوم ایشان به متمم اضافه شد، اصل دوم متمم بود. در ابتدای این اصل چنین آمده بود: «مجلس .... باید در هیچ عصری از اعصار مواد قانونیه آن مخالفتی با قواعد مقدسه‌ی اسلام و قوانین موضوعه‌ی حضرت خیرالانام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسَلم) نداشته باشد و معین است که تشخیص مخالفت قوانین موضوعه با قواعد اسلامیه بر عهده‌ علمای اعلام ادام الله برکات وجودهم بوده و هست». در ادامه این اصل هم ترتیب نظارت مجتهدین بر قوانین مصوب مجلس شورای ملی را به تشکیل هیاتی پنج نفره از« مجتهدین و فقهای متدینین که مطلع از مقتضیات زمان هم باشند» منوط می‌ساخت... ✍ کامل مطلب را در لینک زیر بخوانید👇 http://www.iichs.ir/s/5001 💠 امام خمینی(رضوان الله علیه): اگر قانون اساسی (اسلامی) با متمم آن، که شیخ فضل الله در راه آن شد، دستخوش تصرفات غربی نمیگردید، اسلام و مسلمین ایران آن رنجها را نمیکشید. ما باید از آن توطئه‌ها عبرت بگیریم ... ۶۲/۱۱/۲۲ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا