eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.2هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
263 ویدیو
356 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
mash1-5.pdf
910K
💢 پی دی اف 👆فهرست و مقدمه کتاب مشروطه از آغاز تا سرانجام (۲۰ صفحه) ⬅️ به همراه 📞 تلفن تماس نمایندگی های پخش در شهرستا نها @ShahidRabe
🔴 شرایط عمومی داوطلبان حضور در مجلس ✍ از منظر مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه🔰 ✅ برای مردم شناخته شده باشد ✅ مسلمان و طریقه جعفری را دارا باشد ✅ از خدا بترسد، دین به دنیا نفروشد ✅ شجاع و کاربلد و کاری باشد ✅ برای اجانب کار نکند غیر این باشد امور مردم و مملکت، اصلاح نخواهد شد ✍ برگرفته از کتاب دیده بان بیدار، اثر مورخ و پژوهشگر فقید استاد علی ابوالحسنی(منذر) @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ شورای اسلامی، آری پارلمانتاریسم غربی، نه ✍ دیدگاه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه (نظریه پرداز نظریه مشروعه و زعیم نهضت مشروعه خواهی مشروطه) در خصوص مجلس شورا، نمایندگان، قانون و... ✍ در مورد دیدگاه مرجع شهید باید خاطر نشان ساخت که، مخالفت بی امان و سازش ناپذیر ایشان، در اصل متوجه "پارلمانتاریسم مطلقه غربی" بود که پذیرای لگام شرع نیست. وگرنه، شیخ، از آن " دارالشورای کبرای اسلامی" که مسئولیتش برنامه ریزی برای تحقق احکام الهی در زمین بوده و با تصویب قوانین خودبنیاد و مخالف با موازین شرع، کمترین میانه ای ندارد، کرارا" تعریف و حمایت نیز کرده است. ایرادات تندی که مرجع شهید در دو رساله تحریم مشروطیت و تذکره الغافل، به "اعتبار و حجت" مشروطه، و مجلس و اکثریت برآمده از آن، دارد همگی ناظر به آن گونه مشروطه، مجلس و رأی اکثریتی است که مهر تنفیذ فقیه پارسا را بر پیشانی ندارد و مصوباتش، به تصدیق کارشناسان اسلام، با موازین و احکام شرع، همخوان و منطبق نیست.در واقع، مخالفت شیخ، متوجه نوع غربی مجلس و مشروطه و رأی اکثریت است. باید توجه داشت که مجلس شورای صدر مشروطه، در عمل، نوعی مجلس مؤسسان بود که پیش و بیش از تدوین قوانین عادی و معمولی، به تدوین و تنظیم قانون اساسی می پرداخت، و بنابراین، طبیعی بود که از ناحیه مرجع شهید علامه نوری نسبت به آن، همان نوع حساسیت هایی نشان داده شود که از سوی حضرت امام خمینی (ره) در قبال مجلس خبرگان تعیین قانون اساسی، ابراز گردید. همان حساسیت هایی که دیروز و امروز و فردا - و همیشه تاریخ - نسبت به مصوبات مجلس شورا (از حیث انطباق آن با موازین شرع انور) وجود داشته و خواهد داشت. به همین گونه، اگر شیخ، "اعتبار به اکثریت آرا" را ، به منطق تشیع، غلط می داند، مقصودش نفی حجیت و اعتبار آرای اکثریتی است که پروای اطاعت از حق و اجرای احکام دین را ندارد و جویا و پذیرای تطبیق آراء خود با شرع نیست.اکثریتی غرب باور، از قماش تقی زاده فراماسون در صدر مشروطه [که معتقد بود ملت ایران باید از فرق سر تا ناخن پا، غربی بشوند و نهایت او یکی از عوامل اصلی تخریب شخصیت، ترور ناکام و بردار کردن مرجع شهید شد] از نظر شیخ شهید، اگر مجلس و مجلسیان، اولا" به احکام اسلام مقید، و ثانیا" از پشتوانه نظارت و تنفیذ فقیه برخوردار باشند، خود و مصوباتشان مورد تأیید است و باید از جان و دل، به حمایت از آنها پرداخت. در غیر این صورت، حق قانون نویسی و تعیین تکلیف برای مردم نداشته و اگر چنین کنند، کاری بدعت آمیز و نامشروع بجا آورده اند. ضمن اینکه در نگاه شیخ، فردی که داوطلب نمایندگی مجلس و وکالت مردم می شود باید برای مردم شناخته شده باشد، مسلمان و طریقه جعفری را دارا باشد، از خدا بترسد، دین به دنیا نفروشد، شجاع و کاربلد و کاری باشد و برای اجانب کار نکند، که اگر غیر از این باشد امور مردم و مملکت، اصلاح نخواهد شد و به سرانجام نخواهد رسید. از نظر مرجع شهید، حفظ نظام عالم، در گرو وجود قانون است، و هر ملتی که تحت قانون داخل شدند و بر طبق آن عمل نمودند امور آنها بسته به استعداد و قابلیت قانونشان، منظم خواهد شد. بهترین قانون، " قانون الهی (اسلام) است ". چه اولا "جامع جمیع ما یحتاج الیه الناس"(تمامی آنچه که مردم [در زندگی فردی و اجتماعی خویش] بدان نیازمندند) بوده و علاوه بر عبادات، "حکم جمیع مواد سیاسیه را بر وجه اکمل و اوفی داراست. ثانیا" قانون اسلام، قانونی ابدی و جاوید است و عصرها و نسلها را شامل می شود. ثالثا" بینش اسلامی، حیات و زندگی بشر را منحصر به این جهان نمی بیند و مرگ را صرفا" و دروازه حیات جاویدان، و دنیا را مزرعه آخرت می شمرد. بر اساس این بینش "ماها باید... نظم معاش خود را قسمی بخواهیم که امر معاد ما را مختل نکند و چنین قانونی، منحصر خواهد بود به قانون الهی. زیرا اوست که جامع جهتین یعنی نظم دهنده دنیا و آخرت است"./برگرفته: ک، دیده بان بیدار، پژوهشگر فقید علی ابوالحسنی(ره) @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده ✍ پژوهشی در از سید مرتضی حسینی/مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران🔰 در بیستم رجب 1324 ه.ق و کمتر از چهل روز پس از صدور فرمان مشروطیت، قانون مجلس امضاء و اولین انتخابات مجلس شورای ملی برگزار شد. البته این انتخابات تنها در پایتخت و برای انتخاب نمایندگان تهران صورت گرفت. چرا که با توجه به مشکلات ارتباطی و فقدان یک نظام یکپارچه اداری برگزاری انتخابات در سایر مناطق در موعد مقرر مشکل بود. مشروطه‌خواهان نیز که از احتمال مخالفت و تردیدها و تشکیکها چه از جانب حکومت و چه از جانب منتقدان خود بیم داشتند به این وضعیت بسنده کردند. در نتیجه در ابتدا از بین 156 نماینده، تنها شصت نماینده تهران انتخاب شده و تعیین تکلیف نود وشش کرسی باقیمانده به تدریج صورت گرفت. سرانجام در هجدهم شعبان 1324 ه.ق (14مهر1285) اولین دوره مجلس شورای ملی با حضور نمایندگان تهران گشایش یافت. قانون اساسی مشروطه؛ طفلی که ناقص به دنیا آمد! با آغاز به کار مجلس، تهیه قانونی که ساختار حکومت را تعریف و محدود سازد، به دغدغه بنیادین نمایندگان مجلس بدل شد. نخستین مجموعه‌ای که به این منظور تهیه شد، سندی 51 ماده‌ای بود که توسط برادران پیرنیا (حسن معروف به مشیر الدوله و حسین ملقب به موتمن الملک) به نگارش درآمد. بخش عمده این سند ترجمه‌ای از قوانین اساسی چند کشور اروپایی بود. نکته‌ای که حتی احمد کسروی(خبیث فراماسون) هم در کتاب «تاریخ مشروطه» خود به آن اذعان دارد: «گویا مشیرالملک و مؤتمن الملک... آن را می‌نوشتند یا بهتر بگوییم ترجمه می‌کردند». چرا تعجیل در قانون نویسی؟ طراحان قانون اساسی و برخی از نمایندگان مجلس اول که در مقابل گفتمان «مشروطه مشروعه» مرحوم شیخ فضل الله نوری، نگرش غربگرایانه و غیردینی از مشروطه را مدنظر داشتند، با بهره‌گیری از فضای روانی و غلبه حس مشروطه‌خواهی در میان افکار عمومی، این متن را با شتاب به تصویب رساندند. فاصله گرفتن از این فضای هیجانی و آرام شدن سیر رویدادها می‌توانست فضایی عقلانی مهیا سازد تا در سایه آن، ریشه‌های فکری و اهداف غایی سردمداران این طرز تفکر، با محک نقد عالمانه سنجیده شود تا «سیه روی شود هر که در او غش باشد». امّا تعجیل در تدوین و تصویب قانون اساسی مانع از این امر شد و گفتمان شیخ فضل‌الله را به حاشیه راند... این شتاب بیش از حد باعث شد تا در اولین قانون اساسی مصوب مجلس مشروطه، فقدان ارکان و بنیانهای مرسوم در قوانین اساسی، (حتی با معیارهای غربی آن) به چشم بیاید. قانون اساسی مشروطه، عمدتاً بیانگر شیوه ایجاد مجلس شورای ملی و مجلس سنا، چگونگی کار مجلسین و طرح لوایح و طرحها و نحوه رای‌گیری از نمایندگان و همچنین ارتباط مجلس با دولت بود. در نتیجه آنچه قانون اساسی نامیده می‌شد عملاً «سند قانونی روشمندی نبود و مرکب از مجموعه شروط با عجله سرهم بندی شده‌ای بود که صرفاً برای نحوه برقراری مقررات و عملکردهای دو پیکره قانونگذاری موجود، یعنی مجلسین تنظیم شده بود».3 از این مهم تر اینکه در هیچ کدام از اصول آن به حقوق و و آزادیهای عمومی، آزادی احزاب، تفکیک قوا و استقلال قوه قضائیه نیز اشاره‌ای نشده بود. ⁉️ چرا قانون اساسی مشروطه نیاز به متمم داشت؟ متمم قانون اساسی رسما" در پانزدهم مهرماه ۱۲۸۶ ش و یک سال پس از تأسیس مجلس شورای ملی به تصویب رسید. امّا ناهمخوانی با خصلتهای مذهبی و اجتماعی جامعه، زمین ناهموار سیاست در ایران و حرکات همراه با احتیاط و مدارا و غیرمستقل، برخی نخبگان سیاسی و نمایندگان مجلس (وابستگی به غرب و اجانب) این متمم را نیز دچار ناکارآمدی کرد و زمینه های آغاز دوران سیاه دیکتاتوری رضاشاه را فراهم آورد. ✅ مهم ترین اصل آن که با تلاش علامه «شیخ فضل‌الله نوری» اعلی الله مقامه و پیگیریهای مداوم ایشان به متمم اضافه شد، اصل دوم متمم بود. در ابتدای این اصل چنین آمده بود: «مجلس .... باید در هیچ عصری از اعصار مواد قانونیه آن مخالفتی با قواعد مقدسه‌ی اسلام و قوانین موضوعه‌ی حضرت خیرالانام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسَلم) نداشته باشد و معین است که تشخیص مخالفت قوانین موضوعه با قواعد اسلامیه بر عهده‌ علمای اعلام ادام الله برکات وجودهم بوده و هست». در ادامه این اصل هم ترتیب نظارت مجتهدین بر قوانین مصوب مجلس شورای ملی را به تشکیل هیاتی پنج نفره از« مجتهدین و فقهای متدینین که مطلع از مقتضیات زمان هم باشند» منوط می‌ساخت... ✍ کامل مطلب را در لینک زیر بخوانید👇 http://www.iichs.ir/s/5001 💠 امام خمینی(رضوان الله علیه): اگر قانون اساسی (اسلامی) با متمم آن، که شیخ فضل الله در راه آن شد، دستخوش تصرفات غربی نمیگردید، اسلام و مسلمین ایران آن رنجها را نمیکشید. ما باید از آن توطئه‌ها عبرت بگیریم ... ۶۲/۱۱/۲۲ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ جواب مورخ و پژوهشگر معاصر، دکتر موسی نجفی به پرسش یکی از مخاطبین کانال خود. ۹۸/۱۲/۱🔰 ❓✍ استاد، اگر شورای نگهبان [به ادعای برخی مغرضین] می تواند را به نفع یک جناح، مهندسی و مصادره کند، پس چطور دو قوه مجریه و مقننه هم اکنون در دست جناح مقابل است؟! ✍ دکتر نجفی: این مطلب برای کسی که تاریخ مشروطه را خوب بخواند و بفهمد چندان عجیب نیست، چرا که شیخ فضل الله نوری مظلومانه بالای دار رفت، اسمش را گذاشتند" مستبد" ؛ و قاتلینش شدند آزادیخواه!! @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ایها الناس! 👈 من به هیچ وجه منکر مجلس شورای ملی نیستم، صریحا" می گویم: من آن مجلس شورای ملی را می خواهم که عموم مسلمانان آن را می خواهند، به این معنی که البته عموم مسلمانان مجلسی می خواهند که اساسش بر اسلامیت باشد و برخلاف قرآن و برخلاف شرعیت محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) و برخلاف مذهب مقدس جعفری، قانونی نگذارند. ✍ از فرمایشات مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه، در تحصن انقلابیون اسلام خواه در حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام بر ضد اعمال دین ستیزانه جریان انگلیسی حاکم بر مشروطه/خرداد-تیر ۱۲۸۶ شمسی/سکانس ماندگار سریال سال های مشروطه @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده 🔴 به بهانه ۲۸ ربیع الثانی، سالمرگ ادیب الممالک فراهانی؛ شاعر دربار قاجار! مشروطه خواه غربزده! عضو لژ ! از دشمنان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و شاعر مورد علاقه رضاخان!/ ۱۳۳۵ق ✍ ادیب الممالک به عضویت لژ ماسونی «بیداری ایران» در آمد و در ترویج آیین ماسونی و «برادران ماسون» اشعار مطول سرود. آن گونه که از محتوای بسیاری از اشعار او بر می آید ادیب الممالک از مروجان ناسیونالیسم و در عین حال در اشعارش تعلقات غربزدگی منورالفکرانه کاملا مشهود است! ادیب الممالک فراهانی را می توان برجسته ترین شاعر زمینه ساز غربی در ایران دانست. نام او محمد صادق است و زیر برخی اشعار خود را "امیری قائم مقام فراهانی" امضا کرده است. آن گونه که در مقدمه دیوان اشعارش آمده، کُنیه اش "ابو عیسی" بود. محمد صادق، از طریق آشنایی با یکی از شاهزادگان قاجاری و سرودن شعری در مدح او دارای مشاغل دیوانی و دولتی گردید و صاحب مال و منال شد. در سال 1314 ه.ق مظفرالدین شاه لقب ادیب الممالک را به او اعطا کرد.او به لحاظ فرم و قالب شعری، در برخی از اشعارش به ترویج محتوای تجدد خواهانه پرداخت.در مشروطه به فعالیت های مطبوعاتی نیز اشتغال داشت و به ترویج آراء دین ستیزانه و غربگرایانه خود از طریق مطبوعات پرداخت. او در مشروطه، اشعاری در هجو و تخریب شخصیت شیخ فضل الله نوری(ره) زعیم نهضت مشروعه خواهی، سرود و هواخواه اعدام او بود. ، یکی از اشعار ادیب الممالک را به عنوان "سرود ملی" سلطنت انتخاب نمود.../برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی مشرق نیوز، کد خبر 694078 @ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده 🔴 به بهانه کودتای انگلیسی سوم اسفند ۱۲۹۹ شمسی ✍ یکی از وقایع مهم تاریخ معاصر ایران، کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ ش رضا قلدر میرپنج است که دولت انگلیس به دلایلی چند همچون تصویب نشدن قرارداد 1919میلادی در مجلس، جلوگیری از نفوذ روسیه کمونیستی در ایران و حفظ منافع خود در هندوستان، نقش اصلی را در آن ایفا کرد. انگليسي‏ها پس از مشروطه و جنگ جهاني اول به اين نتيجه رسيدند که جهت دستيابي کاملتر و بيشتر به منابع ايران، به ناچار بايد کودتايي در ايران انجام دهند و حلقه سرسپردگان خود را تکمیل نمایند. در اين راستا آنان دو مهره وابسته سياسي و نظامي نياز داشتند که از اين ميان سيدضياءالدين طباطبايي را به عنوان چهره سياسي، و رضا قلدر را به عنوان چهره نظامي برگزيدند. قبل از کودتا، رضا میرپنج توافق کرد که پس از فتح تهران توسط نيروهاي قزاق، مقام نخست‏ وزيري به سيد ضياءالدين سپرده شود.دولت انگلیس از ابتدا سیدضیاءالدین طباطبایی را به عنوان مهره اصلی در نظر گرفت بود و مقدمات کودتا را با مشورت و مذاکره با وی فراهم آورد. سپس رضا میرپنج را به عنوان فرمانده قزاق ها انتخاب کرد. سرانجام در اوايل اسفند ۱۲۹۹ش، قواي قزاق به فرماندهي رضا میر پنج از قزوين به سوي تهران حرکت کردند و در سحرگاه سوم اسفند، وارد تهران شدند و با مختصر زدوخوردی با ژاندارمری، تهران را بر اساس تبانی های قبلی تصرف کردند. احمدشاه قاجار از روي ترس و ناچاري، بدون هيچ واکنش جدي، رضا قلدر را به عنوان فرمانده کل قوا و همدست وي، سيدضياءالدين طباطبايي را به سمت نخست وزيري منصوب کرد. سپس کودتاچیان تصمیم های بعدی خود را مثل انتشار اعلامیه هایی با مضمون اعلام حکومت نظامی، دستگیری افراد مورد نظر، لغو ظاهری قرارداد 1919 و... به اجرا درآوردند...ادامه👇 http://moaser.iki.ac.ir/node/328 ✍ عوامل مؤثر در کودتای سوم اسفند/ادامه از قبل👇 http://moaser.iki.ac.ir/node/327 💠 برگرفته از فرمایشات امام خامنه ای(حفظه الله):🔰 ...ماجرای به [قدرت] و سلطنت رسیدن رضاخان از ماجراهای بسیار پر عبرت تاریخ است، ماجرایی که جوانان ما باید آنرا بدانند! ۷۹/۷/۱۴ رضاخان را انگلیسیها بر سر کار آوردند، این حرف مخالفین او نیست بلکه اعتراف وابستگان اوست، برای یک ملت هیچ ننگی بالاتر از این نیست که حکام کشور را سفارت انگلیس بیارد و ببرد! ۷۷/۲/۲ ⁉️ چه گناهی باعث شد که رضاخان بر این ملت مسلط شود؟ گناه بزرگی که باعث شد، در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشکیل شود و در آن‌ انتقال سلطنت و حکومت به رضاشاه را تصویب کنند؟ ...ملتی [عوام و خواصی] که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که مجتهد بزرگی مثل شیخ فضل‌اللَّه نوری _را که از بانیان و بنیانگذاران و رهبران  بود، به جرم اینکه با و غربگرای همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند، که هنوز هم یک عده قلمزن های ما، گوینده ها و نویسنده های ما همین حرف دروغ بی مبنای بی منطق را نشخوار می کنند و تکرار می کنند_ [در مرداد ۱۲۸۸ ش و در روز ولادت امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام] بالای دار کشیدند و دم نزدند!؟...بعد چوبش را خوردند...در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشکیل شد و در آن‌جا انتقال سلطنت و حکومت به رضاشاه را تصویب کردند. این یک بود! گناه جمعی ملت ها که مجازات عمومی را به دنبال دارد! گناهی که نعمت های بزرگ را زایل میکند و بلاهای سخت را بر سر جماعت ها و ملت های گنهکار مسلط می نماید! گناهی که مخصوص خود را دارد.۸۴/۸/۸ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
34.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆لحظه شناسی در تاریخ از منظر امام خامنه ای (حفظه الله) @ShahidRabe
🏴 ایام ارتحال مورخ و پژوهشگر بصیر و شهیر، استاد علی ابوالحسنی(منذر) رضوان الله علیه.۹۰/۱۲/۳ 🌹 عالمی که از اسرار تاریخ ایران آگاه بود و منذرِ تاریخ شد 🔻 ✍ ۸ سال پیش، در چنین روزهایی٬ عالمی دقیق النظر و مورخی ژرف اندیش روی از جهان برگرفت، که به باور بسیاری از صاحبنظران از نمونه‌های نادر تاریخ پژوهی در میان روحانیون به شمار می‌رفت. ◽️ مرحوم استاد علی ابوالحسنی (مُنذِر) از سلسله جنبانان مواجهه با انحرافات فکری و سیاسی در دوران معاصر بود که در مقابل جریانات انحرافی چون وهابیت، بهاییت، فرقانیسم، غربزدگی، باستان‌زدگی و تاریخ نگاری سکولار ایستاد و «مکتب بازنگری تاریخ معاصر» را بنا نهاد. ◽️ «غیرت دینی»، «جریان شناسی»، «جامعیّت علمی» و «اجتهاد در تاریخ پژوهی» او را به یکی از «سرمایه‌های بزرگ تاریخنگاری ایران» تبدیل کرد و توانست در طول عمر کوتاه و پربارش، قریب به 50 کتاب و بیش از 300 مقاله را در رشته های تاریخ، ادبیات، فرهنگ اسلامی و مقامات و شعائر اهل بیت (ع) سامان دهد. ◽️ افشای چهره حقیقی استعمار و عوامل آن در ایران، خشم فرقه های ضاله و جریانات انحرافی را برانگیخت و بارها وی را در معرض تهدید، تخریب و ترور قرار دادند اما تا آخرین نفس در این مسیر ثابت قدم ماند. ◽️ او در پی سالیان طولانی تحقیق و جست وجو، صاحب تئوری ویژه‌ای در نگرش به تاریخ اسلام و ایران بود که رابطه ایران و تشیع را به مثابه ظرف و مظروف می دانست و ارزش ظرف را در گروی بقای مظروف قلمداد می کرد. اغلب آثار وی نیز در همین چارچوب قابل ارزیابی و تحلیل است. 🌹 شادی روحش «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ نکات تاریخی از منظر متفکرین و اندیشمندان ایران اسلامی ✅ پیوند شهید آقا سید حسن و علامه شیخ فضل الله نوری، رضوان الله تعالی علیهما ✍ از نگاه مورخ و پژوهشگر معاصر، محمد صادق ابوالحسنی🔰 هنر شیخ فضل الله در تاریخ مشروطه این است که به مشروطه سکولار و سرکش، مهار می زند و اصل دوم متمم قانون اساسی را به تصویب می رساند که همان " نظارت فائقه و رسمی مجتهدان طراز اول بر مصوبات مجلس شورا " است. بر این مبنی، تصمیمات مجلس بدون نظارت فقها، فاقد مشروعیت است. اصل دوم متمم، قطعا دستاورد رنجها و مجاهدات جناح مشروعه خواه به رهبری شهید نوری است. مبتکر این اصل، شخص شیخ فضل الله است که برای تصویب آن، جان خود را به خطر افکند. در حقیقت، مرحوم مدرس با زمینه و شرایط مناسبی که شهید نوری با پایمردی خونین اش برای تصویب اصل دوم قانون اساسی فراهم کرد، مجال امکان حضور مقتدرانه در مجلس شورا و از آن طریق، ورود به عرصه سیاست در مرکز کشور را پیدا کرد. نقطه کانونی پیوند شیخ فضل الله با شهید مدرس این است که مرحوم مدرس [پس از شهادت شیخ و حضور در تهران] به عنوان مجتهد طراز اول، وارد مجلس می شود و پا جای پای شیخ فضل الله گذاشته و با تقی زاده ها و شیخ ابراهیم زنجانی ها درگیر می شود و فضای تهران را از نزدیک و آنگونه که شیخ فضل الله هشدار می داد به عینه می بیند./ برگرفته از هفته نامه افق حوزه، ویژه نامه ، بهمن ۹۸ @ShahidRabe