💠امامت امام عصر علیهالسلام در کودکی
اکنون به سؤال سوم میرسیم: آمادهسازی راهبر منتظَر چگونه به انجام رسیده است، حال آن که وی تقریباً تنها پنج سال در زمان پدرش امام عسکری(ع) زیسته است؟
یک. امامت پیشوایان اهلبیت نهادی از نهادهای قدرت و نفوذ نبود که با وراثت از پدر به پسر منتقل شود و نظام حاکم از آن پشتیبانی نماید، مانند آنچه در پیشوایی خلفای فاطمی و خلافت عباسیان وجود داشت. امامت اهلبیت وفاداری پایگاههای گسترده مردمی خویش را از طریق نفوذ معنوی و اقناع فکری آن پایگاهها نسبت به شایستگی این امامت برای پیشوایی و راهبری اسلام بر پایههایی روحی و فکری، به دست میآورد…
دو. این پایگاههای مردمی از صدر اسلام بنا نهاده شد و در دوره امامان باقر و صادق علیهماالسلام شکوفا گشت و گسترش یافت…
سه. شرایط تعیین امام و شناخت شایستگی فرد برای امامت که این مکتب و پایگاههای مردمی آن در جامعه اسلامی به آنها ایمان داشتند و تقید میورزیدند، شرطهایی دشوار بودند؛ زیرا اینان باور داشتند که یک فرد تنها در صورتی امام است که عالمترین فرد دوره خود باشد…
چهار. این مکتب و پایگاههای مردمی آن در راه پایداری بر عقیده خویش در موضوع امامت، فداکاریهای بزرگی مینمودند؛ زیرا در نگاه خلفای وقت، آنها دستکم از لحاظ فکری دشمن قلمداد میشدند…
پنج. امامانی که این پایگاههای مردمی به امامت ایشان ایمان داشتند، از مردم خود کناره نمیگرفتند و همچون حکمرانان که در برج عاج مینشینند، با ملت رفتار نمیکردند. ایشان هرگز از مردم چهره نمیپوشاندند…
شش. دستگاه خلافت معاصر با امامان علیهمالسلام به ایشان و راهبری معنوی و پیشوایانه آنها بهعنوان سرچشمه خطری بزرگ برای وجود و سرنوشت خود مینگریست و برایناساس، همه تلاش خویش را به کار میبست تا این راهبری را از میان بردارد.
اگر این شش نکته را که حقایق تاریخی تردیدناپذیر هستند به دقت بنگریم، میتوانیم به یک نتیجه دست یابیم: پدیدۀ امامت زودهنگام یک پدیدۀ واقعی بود و در شمار اوهام بهشمار نمیرفت؛ زیرا امامی که به صحنه پای مینهاد و در سن کودکی خود را پیشوای معنوی و فکری مسلمانان میخواند و همه آن جریان گسترده، ولایت و امامت وی را میپذیرفتند، میبایست مقدار روشن و قابلمشاهده و بلکه عظیمی از دانش و معرفت و افق دید گسترده را میداشت و در فقه و تفسیر و عقاید چیرهدست میبود؛ چراکه اگر چنین نبود، آن پایگاههای مردمی به امامتش رضایت نمیدادند.
📚 پژوهشی درباره امام مهدی، ص۶١-۶۴ (با تلخیص)
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠تهی شدن امت اسلامی پس از دوران استعمار
بدون شک انسان جهان اسلام به اسلام بهعنوان دين و رسالتى الهى ایمان دارد كه خداوند آن را به آخرين پيامبرش فرو فرستاده و به كسانى كه خالصانه از آن پيروى مىكنند وعدۀ بهشت و به كسانى كه از آن سرپيچى مىكنند وعدۀ آتش داده است.
اين ايمان كه طى دوران انحراف و بهخصوص پس از آنكه جهان اسلام وارد عصر استعمار شد و استعمارگران تلاش كردند تا آن را نابود كرده، از محتواى انقلابى متكاملش تهى كنند، در بخش بزرگى از مسلمانان بهعنوان عقيدهاى سطحى حيات دارد كه بسيارى از حرارت و گرمابخشى خود را از دست داده است.
به همين جهت، مسلمانان، از اين به بعد ديگر ترجمانى از امت اسلامى كه خداوند آن را امت وسط قرار داده تا گواه بر جهان و بهترين امتى باشند كه براى مردم پديدار شده، بهشمار نمىروند؛ زيرا مقصود از امت اسلامى، تنها گرد آمدن فيزيكى شمارى از مسلمانان نيست، بلكه امت اسلامى به معنى تحمل مسئوليت الهى بر روى زمين، از سوى افراد آن امت است.
📚اسلام راهبر زندگی، ص٢١۵.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 مرجعیت فکری و سیاسی اهلبیت علیهمالسلام
امامت اهلبیت علیهمالسلام و امام علی علیهالسلام که در همان پدیده طبیعی (تشیع) مجسم میشود، از دو مرجعیت حکایت دارد: یکی مرجعیت فکری و دیگری مرجعیت در عمل رهبری و اجتماعی.
این هر دو مرجعیت در شخص رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نمود یافته بودند و در پرتو مطالعاتی که از شرایط زمانه ارائه نمودیم، ناگزیر باید آن پیامبر بزرگوار امتداد شایسته این هر دو را طراحی مینمود تا از سویی مرجعیت فکری، همه خلأهای ذهنی را که ممکن بود برای مسلمانان پیش آید، پر کند و آموزههای مناسب و دیدگاه اسلام را درباره مسائل نوپدید در ساحت اندیشه و عمل ارائه نماید و مشکلات و پیچیدگیهای قرآن کریم را که نخستین منبع در مرجعیت فکری اسلام است، تفسیر کند و از سوی دیگر مرجعیت رهبری اجتماعی، دنباله حرکت و پیشوایی تجربه اسلامی را در مسیر اجتماعی آن پی گیرد.
نمونه اصلی این سخنان نبوی در زمینه مرجعیت فکری، حدیث ثقلین است.
و اما نمونه اصلی سخن پیامبر در زمینه مرجعیت در عمل راهبری اجتماعی، حدیث غدیر است.
📚پژوهشی درباره ولایت، ص۶٩-٧٠.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 ارزش انسان
اسلام به محکوم کردن اهداف جاهلی و ارزشهای آن از زندگی اکتفا نمیکند، بلکه به جای این هدفها ، هدف متعالی که باید انسانها در مسیر آن حرکت کنند قرار میدهد….
قرآن به جای مال فزونتر و ثروت جاودانهتر، عمل بهتر را ایدهآل و هدف اول قرار داده است و جماعت بشری را ـ که پیامبران الهی متولی تربیت و آمادهسازی آنها بوده اند ـ در پیشی گرفتن بهسوی این هدف و رقابت در عمل صالح، تشویق کرده است….
برای اینکه این هدف جدید بر پایهای واقعی و استوار قرار گیرد، اسلام دیدگاه جدیدی درباره صحنه زندگی دنیوی ارائه داده و آن را به جهانی فراتر از جهان محسوسات پیوند داده و بهجای جاودانگی مال و ثروت، سخن از جاودانگی عمل به میان آورده و بر این نکته تأکید دارد که عمل به اعماق جان آدمی گسترش می یابد و در پایان ، بر پایه روشی که اعمال در آن جهان حقیقت نظم می یابند، شکل میگیرد.
📚 اسلام راهبر زندگی، ص۵٧.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 تغییر نگرش به صبر
صبر یک ارزش بزرگ اخلاق اسلامی است، اما همین ارزش، در نتیجۀ شرایط عقبماندگی جهان اسلام، چهرهای منفی به خود گرفته است؛ زیرا صبر در این شرایط بهمعنای خواری و تحمل ناگواریها با روحیۀ بیتفاوتی و عدم تعامل با موضوعات مهم امت اسلام و دغدغههای بزرگ آن، تبدیل شده است.
با این وضعیت تا امت اسلام درکش را نسبت به صبر تغییر ندهد و باور نکند که صبر عبارت است از شکیبایی در انجام وظیفه و تحمل سختیها در راه مقاومت در برابر ظلم و سرکشی و صرفنظر کردن از دغدغههای کوچک بهخاطر دغدغههای بزرگ، هرگز نخواهد توانست جنبشی فراگیر را در حیاتش محقق سازد.
📚اسلام راهبر زندگی، ص٢٢۵-٢٢۶.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آغاز طلبگی
🔻 آشنایی شهید سیدحسن نصرالله با شهید سیدمحمدباقر صدر
در بیان آیتالله غروی از شاگران شهید صدر
▪️ شهید صدر تربیت سید حسن نصرالله را به سید عباس موسوی، دبیر سابق حزبالله لبنان، سپرد و او اینگونه طلبگی را آغاز کرد.
#سید_حسن_نصرالله
#شهید_صدر
#حزب_الله
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔@shahidsadr
💠 غیرت اسلامی
بیایید - پیش از اینکه به گذشته بازگردیم و به اینکه چه انجام دادهایم بنگریم - از مسئله اول آغاز کنیم؛ یعنی احساسمان نسبت به بلا. پیش از هرچیز باید این احساسات را پاک کنیم، باید احساسمان به بلا را اصلاح کنیم و آن را به احساسی اسلامی تبدیل کنیم که آکنده از غیرت به اسلام باشد، نه غیرت بر منافع شخصی….
مشکل، مشکل این فرد یا آن فرد نیست، بلکه مشکل وجود کلی همۀ این افراد است. این طور نیست که این کیان، بهرایگان بهدست ما رسیده باشد که ما بتوانیم یا حتی اجازه داشته باشیم، بهبهانۀ شکست روحی آن را بهراحتی از دست بدهیم، به اختیار خودمان از آن پا پس بکشیم و بهدست خودمان نابودش کنیم. این کیان وجودی است که از پس تاریخی آکنده از فداکاری و سرشار از تلاش و جهاد صالحانه بهدست ما رسیده است.
📚 بارقهها، ص۴۴٠-۴۴۴.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 پذیرش امام مهدی علیهالسلام در پی خلأ تمدنی
چه روشی را میتوانیم تصور کنیم که آن فرد (امام عصر علیهالسلام) از رهگذر آن، عدالت را به پیروزی نهایی میرساند و نظامهای ظالمانه فراروی خویش را سرنگون میسازد؟
پاسخ مشخص به این پرسش با شناخت زمان و مرحلهای ارتباط دارد که قرار است امام مهدی(ع) در صحنه حضور یابد….
در این جا، تنها یک فرض اساسی را میتوان در پرتو احادیث مربوط و تجارب ناظر به فرایندهای تغییر بزرگ در تاریخ، پذیرفت. آن فرض این است که مهدی علیهالسلام در پی یک خلأ بزرگ که نتیجه نگونساری و بحران نفسگیر تمدنی است، رخ خواهد نمود. این خلأ زمینه را فراهم میسازد تا آن رسالت تازه گسترش یابد و این شکست و نگونساری، فضای روانی را برای پذیرش آن رسالت مهیا میسازد. این نگونساری رخدادی نیست که به صورت تصادفی در تاریخ تمدن انسانی روی داده باشد؛ بلکه پیامد طبیعی تضادهای تاریخِ گسسته از خداوند متعال است که سرانجام راهحلی نهایی برای آن یافت نمیشود و بدین روی، آتشی برافروخته میگردد که همه چیز را از میان میبرد. در آن حال، نوری میدرخشد و آن آتش را فرومینشاند و عدل آسمان را بر زمین استقرار میبخشد.
📚 پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام، ص٩١-٩٢.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید.
🆔 @shahidsadr