💠 مرجعیت فکری و سیاسی اهلبیت علیهمالسلام
امامت اهلبیت علیهمالسلام و امام علی علیهالسلام که در همان پدیده طبیعی (تشیع) مجسم میشود، از دو مرجعیت حکایت دارد: یکی مرجعیت فکری و دیگری مرجعیت در عمل رهبری و اجتماعی.
این هر دو مرجعیت در شخص رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نمود یافته بودند و در پرتو مطالعاتی که از شرایط زمانه ارائه نمودیم، ناگزیر باید آن پیامبر بزرگوار امتداد شایسته این هر دو را طراحی مینمود تا از سویی مرجعیت فکری، همه خلأهای ذهنی را که ممکن بود برای مسلمانان پیش آید، پر کند و آموزههای مناسب و دیدگاه اسلام را درباره مسائل نوپدید در ساحت اندیشه و عمل ارائه نماید و مشکلات و پیچیدگیهای قرآن کریم را که نخستین منبع در مرجعیت فکری اسلام است، تفسیر کند و از سوی دیگر مرجعیت رهبری اجتماعی، دنباله حرکت و پیشوایی تجربه اسلامی را در مسیر اجتماعی آن پی گیرد.
نمونه اصلی این سخنان نبوی در زمینه مرجعیت فکری، حدیث ثقلین است.
و اما نمونه اصلی سخن پیامبر در زمینه مرجعیت در عمل راهبری اجتماعی، حدیث غدیر است.
📚پژوهشی درباره ولایت، ص۶٩-٧٠.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 ارزش انسان
اسلام به محکوم کردن اهداف جاهلی و ارزشهای آن از زندگی اکتفا نمیکند، بلکه به جای این هدفها ، هدف متعالی که باید انسانها در مسیر آن حرکت کنند قرار میدهد….
قرآن به جای مال فزونتر و ثروت جاودانهتر، عمل بهتر را ایدهآل و هدف اول قرار داده است و جماعت بشری را ـ که پیامبران الهی متولی تربیت و آمادهسازی آنها بوده اند ـ در پیشی گرفتن بهسوی این هدف و رقابت در عمل صالح، تشویق کرده است….
برای اینکه این هدف جدید بر پایهای واقعی و استوار قرار گیرد، اسلام دیدگاه جدیدی درباره صحنه زندگی دنیوی ارائه داده و آن را به جهانی فراتر از جهان محسوسات پیوند داده و بهجای جاودانگی مال و ثروت، سخن از جاودانگی عمل به میان آورده و بر این نکته تأکید دارد که عمل به اعماق جان آدمی گسترش می یابد و در پایان ، بر پایه روشی که اعمال در آن جهان حقیقت نظم می یابند، شکل میگیرد.
📚 اسلام راهبر زندگی، ص۵٧.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 تغییر نگرش به صبر
صبر یک ارزش بزرگ اخلاق اسلامی است، اما همین ارزش، در نتیجۀ شرایط عقبماندگی جهان اسلام، چهرهای منفی به خود گرفته است؛ زیرا صبر در این شرایط بهمعنای خواری و تحمل ناگواریها با روحیۀ بیتفاوتی و عدم تعامل با موضوعات مهم امت اسلام و دغدغههای بزرگ آن، تبدیل شده است.
با این وضعیت تا امت اسلام درکش را نسبت به صبر تغییر ندهد و باور نکند که صبر عبارت است از شکیبایی در انجام وظیفه و تحمل سختیها در راه مقاومت در برابر ظلم و سرکشی و صرفنظر کردن از دغدغههای کوچک بهخاطر دغدغههای بزرگ، هرگز نخواهد توانست جنبشی فراگیر را در حیاتش محقق سازد.
📚اسلام راهبر زندگی، ص٢٢۵-٢٢۶.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آغاز طلبگی
🔻 آشنایی شهید سیدحسن نصرالله با شهید سیدمحمدباقر صدر
در بیان آیتالله غروی از شاگران شهید صدر
▪️ شهید صدر تربیت سید حسن نصرالله را به سید عباس موسوی، دبیر سابق حزبالله لبنان، سپرد و او اینگونه طلبگی را آغاز کرد.
#سید_حسن_نصرالله
#شهید_صدر
#حزب_الله
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔@shahidsadr
💠 غیرت اسلامی
بیایید - پیش از اینکه به گذشته بازگردیم و به اینکه چه انجام دادهایم بنگریم - از مسئله اول آغاز کنیم؛ یعنی احساسمان نسبت به بلا. پیش از هرچیز باید این احساسات را پاک کنیم، باید احساسمان به بلا را اصلاح کنیم و آن را به احساسی اسلامی تبدیل کنیم که آکنده از غیرت به اسلام باشد، نه غیرت بر منافع شخصی….
مشکل، مشکل این فرد یا آن فرد نیست، بلکه مشکل وجود کلی همۀ این افراد است. این طور نیست که این کیان، بهرایگان بهدست ما رسیده باشد که ما بتوانیم یا حتی اجازه داشته باشیم، بهبهانۀ شکست روحی آن را بهراحتی از دست بدهیم، به اختیار خودمان از آن پا پس بکشیم و بهدست خودمان نابودش کنیم. این کیان وجودی است که از پس تاریخی آکنده از فداکاری و سرشار از تلاش و جهاد صالحانه بهدست ما رسیده است.
📚 بارقهها، ص۴۴٠-۴۴۴.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 پذیرش امام مهدی علیهالسلام در پی خلأ تمدنی
چه روشی را میتوانیم تصور کنیم که آن فرد (امام عصر علیهالسلام) از رهگذر آن، عدالت را به پیروزی نهایی میرساند و نظامهای ظالمانه فراروی خویش را سرنگون میسازد؟
پاسخ مشخص به این پرسش با شناخت زمان و مرحلهای ارتباط دارد که قرار است امام مهدی(ع) در صحنه حضور یابد….
در این جا، تنها یک فرض اساسی را میتوان در پرتو احادیث مربوط و تجارب ناظر به فرایندهای تغییر بزرگ در تاریخ، پذیرفت. آن فرض این است که مهدی علیهالسلام در پی یک خلأ بزرگ که نتیجه نگونساری و بحران نفسگیر تمدنی است، رخ خواهد نمود. این خلأ زمینه را فراهم میسازد تا آن رسالت تازه گسترش یابد و این شکست و نگونساری، فضای روانی را برای پذیرش آن رسالت مهیا میسازد. این نگونساری رخدادی نیست که به صورت تصادفی در تاریخ تمدن انسانی روی داده باشد؛ بلکه پیامد طبیعی تضادهای تاریخِ گسسته از خداوند متعال است که سرانجام راهحلی نهایی برای آن یافت نمیشود و بدین روی، آتشی برافروخته میگردد که همه چیز را از میان میبرد. در آن حال، نوری میدرخشد و آن آتش را فرومینشاند و عدل آسمان را بر زمین استقرار میبخشد.
📚 پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام، ص٩١-٩٢.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید.
🆔 @shahidsadr
راه خدا، همان خدمت به مردم است
«راه خدا» (فی سبیل الله) تعبیری انتزاعی از «راه خدمت به انسان» است؛ زیرا هر کاری برای خداست، درحقیقت برای بندگان اوست؛ چراکه خداوند از بندگانش بینیاز است.
بنابراین کارکردن در راه خدا و برای خدا، همان کار کردن برای همه مردم و به نفع آنهاست و یک تمرین روحیروانی مداوم برای نیکی به مردم است.
در دین هر جا سخن از راه خدا آمده است، میتوان آن را بهمعنای راه همه انسانها دانست.
📲 راههای مشارکت در پویش «ایران همدل ۴»؛ کمک به مردم فلسطین و لبنان:
۱- شمارهگیری #۱۴*
۲- شماره کارت
۶۰۳۷۹۹۸۲۰۰۰۰۰۰۰۷۳ـ شماره شبا
IR۳۲۰۲۱۰۰۰۰۰۰۱۰۰۰۱۶۰۰۰۰۵۲۶۴- پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 📚 انسان و عبادت، ص۵١. #ایران_همدل 🔗 پژوهشگاه #شهید_صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید: 🆔 @shahidsadr
💠 دستاورد خلافت در اسلام
دستاورد مفهوم انسانى خلافت در اسلام اين است كه خداوند متعال، حكومت كردن بر افراد و اداره جامعه و رهبرى هستى و آبادانى طبيعى و اجتماعى آن را به جماعت بشرى واگذار كرده است و حكومت مردم بر مردم و مشروعيت عهدهدارى حكومت از سوى مردم، بهعنوان جانشين خدا بر روى زمين، بر همين شالوده استوار است.
📚 اسلام راهبر زندگی، ص۱۵۰.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در ایتا و اینستاگرام دنبال کنید.
🆔 @shahidsadr