◼️انا لله وانا اليه راجعون
آیتالله سید نورالدین اشکوری از قدیمیترین شاگردان آیتالله شهید سید محمدباقر صدر، به ملکوت اعلی پیوست.
آیتالله اشکوری همچنین وکیل بسیاری از مراجع همچون حضرات آیات سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی و مدتی نیز نماینده مقام معظم رهبری در کشور سوریه بود.
ایشان با تأسیس پژوهشگاه تخصصی شهیدصدر و گردآوری، ترجمه و نشر آثار شهیدصدر، نقش بیبدیلی در بهرهمندی امت اسلامی از میراث آن اندیشمند والامقام داشت.
🆔 @shahidsadr
◼️ پیام بیت حضرت آیتالله اشکوری
◾️إنا لله وإنا الیه راجعون
ارتحال جانسوز عالم مجاهد و وارسته حضرت آیت الله حاج سیدنورالدین حسینی اشکوری را به پیشگاه بقیة الله الأعظم، مراجع بزرگوار تقلید و حوزههای علمیه تسلیت میگوئیم.
مراسم تشییع پیکر آن عالم ربانی:
پنجشنبه ۵/ ۲/ ۱۳۹۸
ساعت ۱۶
قم المقدسة، مسجد امام حسن عسکری علیهالسلام
به سمت حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام.
همچنین مجلس بزرگداشت
همان روز بعد از نماز مغرب و عشا، در حسینیه شهدا، خیابان صفائیه برگزار خواهدشد.
شرکت عموم مؤمنین و علمای اعلام موجب امتنان خواهدبود.
بیت معظم له
و فامیلهای وابسته
🆔 @shahidsadr
بسم الله الرحمن الرحيم
قال عزّ اسمه في محكم كتابه: ﴿ وَلَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ * وَلَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُونَ﴾. آل عمران: ١٥٧-١٥٨.
لقد أعظم حزني، وزاد غمّي وألمي نبأ رحيل أخي العزيز ورفيق دربي سماحة حجّة الإسلام والمسلمين السيّد نور الدين الإشكوريّ قدّس الله روحه الشريفة، ليت المنيّة عاجلتني قبل أن تسبقني إليه، إذ كان ناصراً مخلصاً ورفيقاً صادقاً لي، وولياً وفيّاً لاُستاذنا الشهيد قدّس سرّه.
صرف عمره الشريف في العمل لله والإرشاد إلى سبيله، كان -رحمه الله- من أعظم الناس في عيني، وكان رأس ما عظم به صِغرُ الدنيا في عينه، إذ كابر هواه، وكذّب مناه، وجعل الصبر مطيّة نجاته، والتقوى عدّة وفاته، ركب الطريقة الغرّاء، ولزم المحجّة البيضاء، كان خارجاً من سلطان الجهالة والضلالة، سلك سبيل الهدى بوعي أصيل وبصيرة ثاقبة. دُعي إلى رشادٍ فدنا، وأخذ بحجزة هادٍ فنجا، راقب ربّه، وخاف ذنبه، قدّم خالصاً، وعمل صالحاً.
اعزّي بهذا المصاب الجلل نفسي وجميع الحوزات العلمية الشريفة، ولاسيما اُسرته المكرّمة وذويه ومحبّيه.
إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ.. لا يبرح الحزن من قلبي أو يختار الله لي دارك التي أنت فيها مقيم وهوّن عليّ مصابك قولُه تعالى: ﴿وَبَشِّرِ الصابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ﴾. البقرة: ١٥٥-١٥٦.
ولا حول ولا قوّة إلا بالله العليّ العظيم.
🔹 ملف PDF:
http://almarjeya.com/uploads/statements/jpg/104.jpg
🔹لمعرفة المزيد من بيانات سماحة السيد المرجع دام ظله يراجع:
http://almarjeya.com/pages/statments-qom.php
◼️ ترجمه پیام حضرت آیتالله العظمی سید کاظم حائری به مناسبت درگذشت آیتالله سید نورالدین حسینی اشکوری
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَئِن قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ. وَلَئِن مُّتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُونَ. آلعمران ١۵٧ـ١۵٨.
خبر درگذشت برادر عزیز و همراه دیرینم جناب حجتالاسلام و المسلمین سید نورالدین اشکوری قدس الله روحه الشریفة، موجب اندوه فراوان و داغ و دردی بسیار برای اینجانب شد و ای کاش دست اجل پیش از او جان مرا میگرفت. او یاوری مخلص و دوستی صادق برای من و یاری باوفا برای استاد شهیدمان قدسسره بود. عمر شریفش را در راه خدا و برای هدایت مردم صرف کرد. آن برادر گرانقدر از عظیمترین افراد در نظر من بود و اولین چیزی که او را در نظر من عظمت میبخشید، کوچکی دنیا در نظر او بود؛ چراکه آن مرحوم [چنانکه امیرالمومنین ع فرمود:] همواره با هوای نفس جنگید و هرگز در پی آرزوها نرفت و صبر را مَرکب نجات و تقوا را توشه وفات خویش ساخت و راه روشن حق و روش درخشنده حقیقت را در پیش گرفت و همواره از سلطه جهل و گمراهی بیرون بود و با آگاهی عمیق و بصیرت نافذ راه هدایت را پیمود و «به راه استوار فراخواند و تقرب یافت و به هدایتگران تمسک جست و نجات پیدا کرد و پیوسته خداوند را در نظر داشت و از گناه بیمناک بود و اعمال خالصانه خویش را از پیش برای آخرت فرستاد و در دنیا صالحانه عمل کرد».
من این مصیبت بزرگ را به خودم و همه حوزههای علمیه و بهویژه خانواده مکرم و وابستگان و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت میگویم.
إنما اشکو بثی و حزنی الی الله… این غم تا آن زمان که خداوند من را نیز به سرایی که برادرم سید نورالدین اشکوری را بدان بُرد، منتقل کند، همواره در قلبم خواهد ماند و تنها چیزی که این مصیبت را برای من قابل تحمل میکند سخن خداوند متعال است که فرمود: «وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ». آلعمران ١۵۵ـ ١۵۶.
🆔 @shahidsadr
◼️ بخشهایی از پیام حضرت آیتالله العظمی سید کاظم حائری به مناسبت درگذشت آیتالله سید نورالدین حسینی اشکوری:
◾️خبر درگذشت برادر عزیز و همراه دیرینم جناب حجتالاسلام و المسلمین سید نورالدین اشکوری قدس الله روحه الشریفة، موجب اندوه فراوان و داغ و دردی بسیار برای اینجانب شد و ای کاش دست اجل پیش از او جان مرا میگرفت.
◾️او یاوری مخلص و دوستی صادق برای من و یاری باوفا برای استاد شهیدمان قدسسره بود. عمر شریفش را در راه خدا و برای هدایت مردم صرف کرد.
◾️ آن مرحوم [چنانکه امیرالمومنین ع فرمود:] «به راه استوار فراخواند و تقرب یافت و به هدایتگران تمسک جست و نجات پیدا کرد و پیوسته خداوند را در نظر داشت و از گناه بیمناک بود و اعمال خالصانه خویش را از پیش برای آخرت فرستاد و در دنیا صالحانه عمل کرد».
◾️إنما اشکو بثی و حزنی الی الله… این غم تا آن زمان که خداوند من را نیز به سرایی که برادرم سید نورالدین اشکوری را بدان بُرد، منتقل کند، همواره در قلبم خواهد ماند.
🆔 @shahidsadr
🔻آیت الله سید علی اکبر حائری، از شاگردان شهید صدر و از اساتید حوزه نجف:
☑️ آیتالله اشکوری تمام عمر خود را در راه خدمت به اسلام گذراند
🔹ایشان در نجف اشرف خدمت مرحوم شهید صدر پیشرفت علمی داشته و از شاگردان قدیمی مرحوم شهید سید محمد باقر صدر بود و قبل از درس خارج، درس کفایه را نزد شهید صدر تلمذ کرده و بعد از آن درس خارج را یاد گرفته و بعدها نماینده مراجع وقت در عراق شد.
🔹ایشان از فضلایی است که تمام عمر خویش را در راه خدمت به اسلام گذراند و از جمله فعالیتهای دینی و علمی ایشان جمع آوری و تحقیق و چاپ جدید آثار شهید صدر است.
🔹موسسه ای علمی زیر نظر ایشان برای تحقیق آثار شهید صدر تأسیس شد که تا به حال ادامه دارد و ۲۱جلد از آثار شهید صدر را به صورت دایرةالمعارف منتشر کرده است و من عضو این موسسه هستم و هم اکنون این موسسه برقرار است.
🔸 متن کامل مصاحبه:
🆔 http://hawzahnews.com/detail/News/490008
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 به یاد استاد صدق و اخلاص و احیاگر یاد و اندیشه علامه شهید آیتالله العظمی سید محمدباقر صدر، مرحوم آیتالله سید نورالدین حسینی اشکوری.
🆔 @shahidsadr
💢شهید صدر پیشگام در فقه نظامات است/برخی نخوانده، نسنجیده و نادیده میگویند زمان عبور از #شهید_صدر رسیده است
✔️ گزارش کوتاه نشست «اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان با بازخوانی اندیشه اجتماعی شهید صدر»:
🔹استاد سید منذر حکیم:
متاسفانه برخی از افراد اندیشههای شهیدر صدر را نخوانده، نسنجیده و نادیده نقد کرده و میگویند زمان عبور از شهید صدر رسیده است.
🔹استاد حمید پارسانیا:
شهید صدر با فتوای فقها توانستند فقه نظامات را استخراج کنند که ورود به این مساله کار نویی از ایشان بود. لذا شهید صدر را میتوان پیشگام در فقه نظامات دانست.
🔹استاد مجتبی الهی خراسانی:
شهید صدر بر خلاف دیگران، پیش از ورود به مباحث معرفت شناسی درک کردند که ساخت مکتب و نظام اسلامی جز با معتبر دانستن یافتههای تجربی ممکن نیست.
🔹دکتر مهدی حسین زاده یزدی:
در مواجهه با آثار شهید صدر نباید دچار سوء فهم شویم، ایشان دوگانههایی دارند که باید در کنار یکدیگر بررسی شود.
🆔 @shahidsadr
📚 #تازه_های_نشر
#اعتقادما جدیدترین ترجمه از آثار #شهیدصدر منتشر شد.
◀️ استاد شهید آیتالله #سیدمحمدباقرصدر در این کتاب به تبیینی استدلالی از اصول #عقاید_شیعه پرداخته و در استدلالهای خود بهجای بهرهگیری از روشهای کلامی و فلسفی مرسوم، #روش_علمی رایج در #علوم_تجربی را بهکار گرفته است. خود او در توضیح معنای #دلیل_علمی مینویسد: «دلیل علمی هر دلیلی است که بر حس و تجربه تکیه دارد و از #روش_استقرایی مبتنی بر حساب احتمالات پیروی میکند.» البته #شهید_صدر در فصل اثبات وجود خداوند متعال از #دلیل_فلسفی نیز بهره میگیرد. این دلیل او ریشه در استدلالهای دیرین فلسفی دارد، اما بهشکلی کاملاً نوآورانه ارائه شده است. او با توجه به غلبۀ اندیشۀ مدرن و شیوههای پژوهشی آن بر ذهن فرهیختگان زمانۀ خود، در تطبیقهای این دو استدلال از مثالهایی دقیق و روزآمد در علم جدید و فلسفۀ مدرن استفاده میکند و در عین حال تلاش میکند مطالب برای عموم خوانندگان مفید باشد.
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
💠گزیدهای از نامههای شهید صدر به مرحوم آیتالله سید نورالدین اشکوری
🔸به عزیز بزرگوار و تکیهگاه پاک و پیراسته و باوفایم... در حالی این چند خط را برایت مینویسم که هنوز هم که هنوز است داغ فراقمان تمام جانم را فراگرفته است و هنوز آن لحظهای که در روز پنجشنبه با من خداحافظی کردی و پس از آن یکدیگر را ندیدیم، پیش چشمم است. آن روز خیال نمیکردم که در پی آن لحظه، چنین فراق طولانی و رنج جانکاهی روی خواهد داد...
🔹علویه که اخیراً به محضر عزیز شما رسیده بود، نامهات را به من رساند. نفحات خوش مهرورزی را از آن سطور استشمام کردم؛ از آن کلمات پراکنده در نامه و قطرههای اشکی که بر روی آن جامانده بود و شعلههای وفاداری فرزندی مخلص را نشان میداد؛ از آن احساسات منعکس در نامه که امتداد تاریخی است که این پدر و فرزندانش با همه سختیها و خوشیهایش و با همه تنگناها و راحتیهایش با هم گذراندهایم. این تاریخ همیشه خاطراتش را مثل سیل به جان من میریزد و تو همواره در این خاطرات مانند ستاره درخشانی هستی که در شرافت و وفا و فداکاری دائماً و چون ضربالمثل به یاد میآیی...
🔻متن کامل:
🆔 http://yon.ir/wqKi5
🆔 @shahidsadr
◼️ مراسم بزرگداشت هفتمین روز درگذشت عالم مجاهد حضرت آیتالله سیدنورالدین اشکوری
▫️پنجشنبه ١٢ اردیبهشتماه ١٣٩٨، پس از نماز مغربوعشا
▪️قم، حسینیه نجفیها، خیابان انقلاب (چهارمردان)
سخنران: حجتالاسلام والمسلمین سید مرتضی حسینی از شاگردان مرحوم آیتالله اشکوری و نماینده سابق مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی
مرثیهسرایی: حاج عباس حیدرزاده
مجلس ویژه بانوان، همزمان در بیت معظمله، واقع در بلوار شهید روحانی، پلاک ٢۶ برگزار میشود.
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
📚 کتاب پژوهشی درباره ولایت، ترجمه «بحث حول الولایة» نوشته استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر منتشر شد
🔸شهید صدر ابتدا این کتاب را به عنوان دیباچهای بر کتاب «تاریخ الشیعة الإمامیة و أسلافهم؛ منذ نشأة التشيع حتى مطلع القرن الرابع الهجري» تألیف دکتر عبدالله فیاض نگاشته است. دکتر فیاض در سال ١٩٧٠م (١٣۴٨ش) این کتاب را تألیف کرد و در آن به موضوع پیدایش شیعه و مراحل حیات آن در طول تاریخ پرداخت.
🔹این دیباچه با استقبال مؤلف روبهرو شد و او آن را پیش از مقدمه خود در کتاب به چاپ رساند و خود در مقدمهاش نوشت: «به حکم وفا باید از علامه گرانقدر سید محمدباقر صدر که لطف کرد و بر این کتاب مقدمه نوشت و نظرات ارزشمندش را درباره شیعه و تشیع شرح داد، تشکر کنم. ایشان اشاره کرده است که برخی از نظراتش با نظرات من در این کتاب اختلاف دارد. من بسیار خوشحال شدم که دیدم برخی، نظراتی متفاوت با شماری از دیدگاههای من در این کتاب دارند؛ زیرا اختلاف سازنده است و…».
🔸با انتشار کتاب، دکتر علی شریعتی آن را مطالعه کرد و نقدهایی را درباره آن برای مترجم فرستاد. شریعتی در نوشته خود مینویسد: «... طرح مسئله (چگونگی تولد شیعه در قلب اسلام و متن دعوت پیامبر(صلىاللهعليهوآله) و نیز ضرورت منطقی و فوریت حیاتی وصایت که هم سرنوشت انقلاب اسلامی و هم سرگذشت امت انقلابی بدان پیوسته است) در افقی بسیار وسیع، با نگرشی دقیق و بسیار علمی و روشی تحلیلی آغاز شده است و نویسنده آگاه و پژوهنده و حاکم بر زمینه کار و مطمئن از سرانجام بحث، همه عناصر را بیرون ریخته و در صحنهای بسیار وسیع گسترش داده و تمامی احتمالات و فرضیات موجود و ممکن را با جرأت مطرح کرده و همه جوانب مختلف واقعیت را بررسی نموده و به هر راهی رفته و به هر جایی سر زده و این منشور را از همه سو دیده و هر پرتویی را بر آن تابانده و در پایان، هوشیارانه و با مهارت بسیار، همه را سر بههم آورده و خوب تمام کرده و در نهایت موفق بیرون آمده است... خواننده احساس میکند که بحری را در کوزهای ریخته و همچون مرغی دورپرواز با اینکه تمامی این شهر عظیم را دیده است، بشتاب از آن گذشته است».
🔹این اثر بهرغم حجم اندک، در نوع خود بینظیر است و افزون بر محتوای غنی، نمونهای زیبا از همافزایی فکری و الگویی خردپسند و دلپذیر از پاسداری مرزهای مذهب را به نمایش میگذارد. صدر در این کتاب با روشی نو و با تکیه بر مسلمّات تاریخی به اثبات این مطلب میپردازد که تشیع رهاورد طبیعی اسلام است، نه اینکه در گذر زمان و بر اثر حوادث سیاسی و یا اجتماعی پدید آمده باشد.
🔸دکتر الأسعد بن علی التونسی (نویسنده کتاب التجديد الكلامي عند الشهيد محمد باقر الصدر) که تشیع خود را مدیون این کتاب میداند می نویسد: «محمدباقر صدر با درنظرگرفتن ریشههای تاریخی به تکامل زمانی نبوت پرداخته و کتاب «بحث حول الولاية» نمونهای دیگر از این تعامل تاریخی با نبوت است که البته در این کتاب نه به پیشینه، بلکه به آینده نبوت و تکامل و استمرار پسینی آن پرداخته است و با روشی نو، بینظیر و مبتنیبر حساب احتمالات، ضرورت ولایت را بهعنوان استمرار خط نبوت در تاریخ اثبات کرده است.»
متن کامل:🔻
🆔 yon.ir/sadrbpv
🔹کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
💠 في رحاب القرآن (۱)
🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
قال سبحانه وتعالى: «ذلِكَ بِأَنَّهُمْ لا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَ لا يَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ * وَ لا يُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً وَ لا يَقْطَعُونَ وادِياً إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» [التوبه ۱۲۰ و ۱۲۱]. والطريق شائك لا شك في ذلك ومن قال أنه ليس بشائك وهو طريق صنع الامّة من جديد وإعادتها إلى مركزها القرآني الذي انحرفت عنه؟ إنّه طريق بناء الإنسانية كلها وتصميمها في قوالب السماء، ولكن الشوك و إن أدمى الأيدي التي تحاول اقتلاعه إلا أنه يرضخ في النهاية للارادة القوية والتصميم الثابت.
🔸 المدرسة القرآنية، ص ۳٥۰.
🆔 @shahidsadr
✅ در محضر قرآن (۱)
🔹 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
«اين بهخاطر آن است كه هيچ تشنگى و خستگى و گرسنگى در راه خدا به آنها نمیرسد و هيچ گامى كه موجب خشم كافران میشود برنمیدارند و آسیبی از دشمن نمیبینند، مگر اينكه به خاطر آن، عمل صالحى براى آنها نوشته میشود؛ زيرا خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نمیكند. و هيچ مال كوچک يا بزرگى را انفاق نمیکنند، و هيچ سرزمينى را نمیپيمايند، مگر اينكه براى آنها نوشته میشود؛ تا خداوند آنچه را انجام میدادند به بهترين شکل پاداش دهد» [توبه: ۱۲۰ و ۱۲۱].
راه سخت و پر از خار است و تردیدی در این نیست. چه کسی گفته که راه خار ندارد، درحالیکه این راه، راهی است که امتی را از نو میسازد و آن را به کانون قرآنیای که از آن دور شده بود، بازمیگرداند؛ راهی که راه ساختن همه انسانها و شکلدهی آنها در قالبهای آسمانی است؟ [این راه پرخار است] اما خارهای سر راه، هرچند دستهای انسانی که برای ریشهکن کردن آنها تلاش میکند را میخراشند، ولی در نهایت، در برابر ارادههای قوی و عزمهای استوار تسلیم خواهند شد.
🔸 پژوهشهای قرآنی، ص ۳۶۵.
🆔 @shahidsadr
❇️ في رحاب القرآن (۲)
🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
وكما كان القرآن محيطاً بالماضي، كذلك كان محيطاً بالمستقبل، فكم من خبر مستقبل كشف القرآن حجابه فتحقق وفقاً لما أخبر به، ورآه المشركون؛ من هذا القبيل إخبار القرآن بانتصار الروم على الفرس في بضع سنين، إذ قال تعالى:
«غُلِبَتِ الرُّومُ* فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَ هُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ* فِي بِضْعِ سِنِينَ ...» [الروم: ٢- ٤].
وقد أخبر القرآن بذلك على أعقاب هزيمة فضيعة مُني بها الروم، وانتصار ساحق سجّله الفرس عليهم، ففرح المشركون بذلك لأنهم رأوا فيه انتصاراً للشرك والوثنية على رسالات السماء، نظراً الى أنّ الفرس المنتصرين كانوا وثنيين والروم كانوا نصارى، فنزل القرآن يؤكّد انتصار الروم في المستقبل القريب، فهل يمكن لكتاب غير نازل من اللَّه تعالى أن يؤكد خبراً غيبياً من هذا القبيل، ويربط كرامته ومصيره بالغيب المجهول، وهو يهدّد مستقبله بالفضيحة إذا ظهر كذبه في نبوءته؟
وهكذا نجد أنّ القرآن يتحدى الغيب في الماضي والمستقبل على السواء، ويتحدث بلغة المطمئن الواثق، الذي لا يخالجه شك فيما يقوله، وهذا ما لا يقدر عليه انسان، أو كتاب انسان وفقاً للقوانين الطبيعية.
🔸 المدرسة القرآنية، ص ٢٨٦.
🆔 @shahidsadr
✅ در محضر قرآن (۲)
🔹 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
قرآن همانگونه که نسبت به گذشته احاطه کامل داشت، درباره آینده هم به همین شکل سخن گفت. قرآن خبرهای بسیاری را از آینده بیان کرد که به همان صورت نیز اتفاق افتاد و مشرکان نیز خود، شاهد آن بودند. یکی از این خبرهای قرآنی، پیروزی روم بر ایران در کمتر از ده سال است: «روميان شکست خوردند. [و اين شكست] در سرزمين نزديكى رخ داد، امّا آنان پس از [اين] شکست، بهزودى پیروز خواهند شد؛ در ظرف چند سال» [روم: ۲- ۴].
این خبر را قرآن مجید زمانی اعلام فرمود که روم به شکستی سخت دچار شده بود و ایرانیان به پیروزی چشمگیری دست یافته بودند و مشرکان بهخاطر این پیروزی شادی میکردند و آن را پیروزی شرک و بتپرستی بر ادیان آسمانی میشمردند؛ زیرا ایرانیان پیروز، بتپرست و رومیان، مسیحی بودند. آیات قرآن فرود آمد و بر پیروزی روم در آیندهای نزدیک تأکید نمود.
آیا کتابی به جز کتاب نازل شده از سوی خداوند متعال میتواند خبری غیبی از این قبیل را اعلام کرده، کرامت و سرنوشت خود را به امری غیبی و ناشناخته پیوند زند که اگر دروغ از کار درآید آیندهاش در معرض رسوایی و تهدید قرار خواهد گرفت؟
میبینیم که قرآن کریم درباره گذشته و آینده به یک نسبت تحدی کرده، از غیب خبر میدهد و با زبانی مطمئن که هیچ تردیدی در آن راه ندارد سخن میگوید و این چیزی است که هیچ انسانی و یا هیچ کتابی انسانی بر اساس قوانین طبیعت نمیتواند از عهده آن برآید.
🔸 پژوهشهای قرآنی، ص ۲۹۶.
🆔 @shahidsadr
💠في رحاب القرآن (۳)
🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
إنّ القرآن بشّر به وأعلنه على العالم فَرْدٌ من أفراد المجتمع المكي، ممن لم ينل ما يناله حتى المكيون من الوان التعلم والتثقيف، فهو امي، لا يقرأ ولا يكتب، وقد عاش بين قومه اربعين سنة فلم تؤثر عنه طيلة هذه المدة محاولة تعلم أو اثارة من علم أو ادب:
«وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَالْمُبْطِلُونَ» [العنكبوت: ٤٨].
«قُلْ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما تَلَوْتُهُ عَلَيْكُمْ وَ لا أَدْراكُمْ بِهِ فَقَدْ لَبِثْتُ فِيكُمْ عُمُراً مِنْ قَبْلِهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ» [يونس: ١٦].
وهذا يعتبر تحدياً آخر من القرآن للقوانين الطبيعية، اذ لو كان القرآن جارياً وفق هذه القوانين، لما كان من الممكن ان يجيء به فرد امي، لم يشارك حتى في ثقافة مجتمعه، بالرغم من بساطتها، ولم يؤثر عنه اي بروز في عالم اللغة بمختلف مجالاتها، فيبذ به الانتاج الادبي كله ويبهر بروعته وحكمته وبلاغته، أعاظم البلغاء والعلماء.
🔸 المدرسة القرآنية، ص ٢٨٢.
🆔 @shahidsadr
✅ در محضر قرآن (۳)
🔹 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
فردی از اهالی مکه بشارت قرآن را آورد و آن را به جهانیان اعلام کرد که حتی مانند سایر اهالی این شهر نیز از آموزش و پرورش رایج بهره نبرده بود. او درسنخوانده بود و خواندن و نوشتن نمیدانست و در مدت چهل سالی که در میان قومش زندگی کرده بود، هیچ تلاشی برای درس خواندن، یا نشانهای از دانش و ادبیات در او دیده نشده بود.
«و پيش از اين [قرآن]، تو هيچ نوشتهاى را نمیخواندى و آن را با دست خود نمینوشتى وگرنه باطلگرايان ياوهگو [در وحى بودن و حقّانيّت آن] شک میکردند» [عنکبوت: ۴۸].
«بگو: اگر خدا میخواست، من اين آيات را بر شما نمیخواندم؛ و خداوند از آن آگاهتان نمیكرد؛ چه اينكه مدتها پيش از اين، در ميان شما زندگى کردم [و هرگز درس نخواندم یا ادعایی نداشتم]؛ آيا نمیاندیشيد؟» [یونس: ۱۶].
این مبارزهطلبی دیگری از سوی قرآن در برابر قوانین طبیعت است؛ زیرا اگر قرآن بر اساس این قوانین جریان مییافت، ممکن نبود یک فرد درسنخوانده آن را به ارمغان بیاورد؛ فردی که حتی در فرهنگ جامعه خویش، بهرغم ابتدایی و ساده بودن آن، حضوری نداشت و هیچ درخششی در صحنههای مختلف ادبی از خود نشان نداد، اما قرآنی آورد که بر همه دستاوردهای ادبی برتری یافت و زیبایی و حکمت و بلاغت آن، دانشمندان و سخنوران بزرگ را مات و مبهوت ساخت.
🔸پژوهشهای قرآنی، ص ۲۹۰.
🆔 @shahidsadr
🔘في رحاب القرآن (٤)
🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
كانت الأساطير والخرافات شائعة بين العرب، نظراً لانخفاض مستواهم الفكري واميتهم بصورة عامة.. وقد جاء القرآن الكريم برسالة الاسلام، فحارب تلك العقائد والخرافات، ومحا تلك الأوهام عن طريق تنوير عقول العرب والدعوة الى التفكير الاصيل، والتدبر والاعتماد على العقل، والمطالبة برفض التقليد، وعدم الجمود على تراث السلف، بدون تمحيص أو تحقيق؛ قال اللَّه تعالى: «وَ إِذا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما أَلْفَيْنا عَلَيْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ» [البقرة: ١٧٠].
وقد أدت هذه الدعوة من القرآن الى تعريض كل الافكار السابقة والموروثة الى الامتحان من جديد على ضوء المنطق، والعقل، وعلى هدى الاسلام، فأسفر ذلك عن اضمحلال تلك الخرافات، وزوال تلك العقائد الجاهلية، وتحرر العقول من قيودها، وانطلاقها في طريق التفكير السليم.
🔸 المدرسة القرآنية، ص ٢٤٢.
🆔 @shahidsadr
❎ در محضر قرآن (۴)
🔹 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
بهدلیل سطح پایین اندیشه و بیسوادی عمومی عربها، اسطورهها و خرافات در بین آنان رواج داشت... تا اینکه قرآن کریم دین اسلام را به ارمغان آورد و با اینگونه باورها و خرافات مبارزه کرد و توانست آن اوهام را بهکلی از اندیشهها بزداید؛ چراکه اسلام، خرد اعراب را روشن نمود و آنها را به تدبر و ژرفاندیشی و تکیه بر عقل، فراخواند و از آنان خواست تا دست از تقلید و پیروی کورکورانه از میراث گذشتگان، بردارند. خداوند متعال میفرماید: «و هنگامى كه به آنها گفته شد: از آنچه خدا نازل كرده است پيروى كنيد، گفتند: نه، ما از آنچه پدران خود را بر آن يافتيم، پيروى مینماييم. آيا حتی اگر پدران آنها، چيزى نمیفهميدند و هدايت نيافتند [باز از آنها پيروى خواهند كرد]»[بقره: ۱۷۰].
این فراخوانی قرآنی سبب شد که تمامی اندیشههای موروثی بهجامانده از گذشتگان، بار دیگر در پرتو منطق و خرد و هدایت اسلامی، در بوته آزمایش گذاشته شود و در نتیجه، آن خرافهها و باورهای جاهلانه نابود شد و خردهای دربند، رهایی یافت و عقلها، در راه درستْ اندیشیدن به حرکت درآمد.
🔸پژوهشهای قرآنی، ص ۲۴۸.
🆔 @shahidsadr
آنروز که اسلام تنها و بییاور بود، خدیجه همه دارایی خود را در راه آن فدا کرد...
🆔 @shahidsadr