eitaa logo
شهرنامه (تحلیل شاهنامه، مثنوی)
713 دنبال‌کننده
172 عکس
108 ویدیو
16 فایل
شهرنامه تنها نام یک برنامه رسانه ای نیست. حرکتی است برای بازخوانی نوین هویت ایرانی اسلامی؛ این کهن همیشه نو... ارتباط با ادمین🔻 @ghorbanighasem1367 کانال آپارات🔻 https://www.aparat.com/ghorbani_ghasem کانال تلگرام🔻 https://t.me/shahr_naame
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺معرفی سردیوان (کمالگان) 👹در نظام ثنوی اساطیر ایرانی، در برابر هر یک از امشاسپندان که برترین تجلیات اهورامزدا هستند، یک سردیو یا کماله قرار دارد. جنسیت سردیوان همچون جنسیت امشاسپندی است که ضد آن هستند. در این بریده با نامها و ویژگیهای سردیوان شش گانه آشنا می شویم. 🎞بریده ای از قسمت ششم تاریخ اساطیری ایران 📺تماشای نسخه کامل این قسمت در آپارات: https://www.aparat.com/v/y0huD 📺تماشای نسخه کامل این قسمت در یوتیوب: https://youtu.be/OZHOsXn5BLQ?si=0QLIMG6dVwLTOaSW @shahr_naame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺معرفی مهر یا همان میترا ✅مهر یا میترا یکی از مهمترین خدایانی است که ایرانیان پیش از دوران زرتشت او را می پرستیده اند. مهر به عنوان خدای پیمان ها و عهدها یکی از قدرتمندترین و مهمترین خدایان دوره پیشازرتشتی بوده است. پرستش او با قربانیهای خونین و نوشیدن هوم همراه بوده است. با ظهور زرتشت و مخالفت او با این خدا، نقش مهر در آیین های ایرانی، کمرنگ تر می شود. اما پس از زرتشت، وی مجددا به عنوان یک «ایزد» به باورهای آیینی باز می گردد. در این بریده با این ایزد آشنا می شویم. 🎞بریده ای از قسمت ششم تاریخ اساطیری ایران 📺تماشای نسخه کامل این قسمت در آپارات: https://www.aparat.com/v/y0huD 📺تماشای نسخه کامل این قسمت در یوتیوب: https://youtu.be/OZHOsXn5BLQ?si=0QLIMG6dVwLTOaSW @shahr_naame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺معرفی ایزدبانوی آناهیتا (ناهید) ✅با نزدیک شدن سبک زندگی ایرانیان به زندگی کشاورزی و شبانی، آب اهیمت بیشتری پیدا کرد. این مساله موجب پرستش بیشتر ایزد آب شد. ایزد آب در ابتدا اپام نپات بود. اما به مرور زمان، او جای خود را به آناهیتا که یک ایزدبانو است داد. 🎞بریده ای از قسمت ششم تاریخ اساطیری ایران 📺تماشای نسخه کامل این قسمت در آپارات: https://www.aparat.com/v/y0huD 📺تماشای نسخه کامل این قسمت در یوتیوب: https://youtu.be/OZHOsXn5BLQ?si=0QLIMG6dVwLTOaSW @shahr_naame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺معرفی بهرام؛ ایزد جنگ ✅بهرام به معنای شکست ناپذیر در اصل لقب ایندره خدای جنگ بوده است. پس از این که در نظام الهیاتی مزدیسنایی، ایندره به جرگه دیوان وارد و به لشکر شر ملحق شد، صفت بهرام، از او انتزاع و جدا شد و به عنوان یک شخصیت، نقش یک ایزد مستقل را در سپاه خیر به خود گرفت. ✳️بهرام ایزدی است بسیار مهم که آتش او مقدس ترین آتش است. این تقدس تا به آن جاست که گرشاسپ، بزرگترین پهلوان اساطیر ایران باستان با وجود خدمات و جانبازی های فراوان به خاطر بی احترامی به آن دچار نفرینی به درازای تاریخ شد. او نفرین زده است تا فرارسیدن جنگ آخرالزمان تا بیدار شود و ننگ از خود بزداید... 🎞بریده ای از قسمت ششم تاریخ اساطیری ایران 📺تماشای نسخه کامل این قسمت در آپارات: https://www.aparat.com/v/y0huD 📺تماشای نسخه کامل این قسمت در یوتیوب: https://youtu.be/OZHOsXn5BLQ?si=0QLIMG6dVwLTOaSW @shahr_naame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایزد اسرار آمیز و ترسناک وای: تنها ایزد ورای خیر و شر تنها ایزدی که در دوگانه نور و ظلمت نظام اساطیر ایران قرار نمی گیرد، وای یا وایو است. او به شکل توفان که هم نیک است و هم بد
❌❌ قسمت هفتم منتشر شد 🎞 فصل دوم شهرنامه | قسمت هفتم 🗺 تاریخ اساطیری ایران (7) | زندگی در میانه خیر و شر ⚡️ در این قسمت از شهرنامه میزبان شما هستیم با: آغاز سه هزاره دوم اساطیری انتخاب بزرگ اورمزد فلسفه شر در الهیات اساطیر ایران باستان تجلی وحدت گرایی در مسیر زندگی مقایسه تفسیر اساطیر ایرانی از زندگی با تفاسیر عرفانی و گنوسی ✅ برای دیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامه‌ها را از دست ندهید. 📎 مشاهده این قسمت در آپارات https://www.aparat.com/v/TwWbH مشاهده این قسمت در یوتیوب https://youtu.be/1p81zulW84c?si=waKHyHk1dHzccim0 🎙 نسخه پادکستی برنامه نیز به زودی منتشر خواهد شد. 🆔 @shahr_naame
⭕️در قسمت های اخیر شهرنامه، گاه و بی گاه به تفسیر دنیا از منظر الهیات اساطیر ایران باستان گریز زده ایم. ✅الهیات مسیحی که با شکل تحول یافته ایرانی اش یعنی آیین مانوی وارد ایران شد، دنیا را یکسره ویرانه و تاریک و تحت سیطره اهریمن می بیند و راه نجات را نادیده گرفتن دنیا و به نوعی تخریب آن و دل بستن به جهان دیگر تصویر می کند. 🔹همین الهیات بعدها در فلسفه مدرن به حیات خود ادامه داد، با این تفاوت که جهان دیگری برای التیام دردهای این جهان تاریک در کار نیست. در فلسفه مدرن نیز دنیای ما جهانی است تاریک. این جهان حادثه ای است تصادفی، پوچ، بی هدف و پر از هرج و مرج. آدمی است و خودش که باید بر روی پای خویش بایستد و در این اقیانوس بی معنا، برای خود معنایی بیافریند. 🔸در الهیات اساطیری ایران باستان، گیتی یا همین دنیای ما، محل آمیزش و تلاقی خیر و شر است و آوردگاه نبرد نور و روشنی. این الهیات هر چند دنیا را تاریک مطلق نمی بیند و برای آدمی نقشی بس مهم و اساسی در جریان تاریخ نبرد خیر و شر و رسیدن به هدف نهایی، تصویر می کند، اما همچنان در تصویر وجهه خیر و نورانی تاریکیهای دنیا عاجز است و نمی تواند در پس سیاهی ها، روشنی را نظاره کند. 🔹در میانه این جهان ها، با بعثت پیامبر اسلام (ص)، آسمان به زمین نزدیک شد. با بعثت الهیات جدیدی پا به عرصه هستی گذاشت که در آن نور از زمین به آسمان جاری می شود. در این جهان معنایی جدید، خلیفه خداوند باید بر روی زمین قرار گیرد و فلسفه خلقت جهان را تحقق بخشد. اگر زمین با همه تضادها و فسادها و خون ریزی هایش نباشد، آسمان با تمام فرشتگانش، جز تسبیح و تقدیس، داستانی پدید نخواهد آورد و این زمین است که محل نوشته شدن داستان زیبای آفرینش است. ✳️تلاقی آسمان و زمین بر شما مبارک! ————————————————— 📝پی نوشت: هیچ اثری در فرهنگ ایرانی به اندازه شاهنامه بازتاب دهنده اعتدال محمدی میان آسمان و زمین نیست. خرد، داد، روشنی، آبادی و تمامی آرمانهای شاهنامه بوی «خاک» می دهند و در عین حال، آن جهانی اند. ✅شاید بتوان گفت ماموریت تاریخی انسان ایرانی به تحقق در آوردن این اعتدال بین خاک و آسمان است. @shahr_naame
شهرنامه، اساطیر ایران 6_mixdown.mp3
47.09M
🎙 فصل دوم شهرنامه | قسمت ششم | نسخه صوتی کامل 🗺 تاریخ اساطیری ایران(۶) | ایزدان، سردیوان، دیوان و دروجان ⚡️ در این قسمت از شهرنامه میزبان شما هستیم با: معرفی شهریور، امشاسپند شهریاری نیک و امرداد، امشاسپند نامیرایی تعادل میان زنانگی و مردانگی در اساطیر ایران و مقایسه آن با انگاره های یهودی-مسیحی معرفی سردیوان معرفی ایزدان مهر (میترا)، ناهید(آناهیتا)، تیشتر، بهرام و ایزد جذاب و اسرارآمیز وایو معرفی برخی دیوان و دروجان ✅ برای دیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامه‌ها را از دست ندهید 📎 مشاهده این قسمت در آپارات https://www.aparat.com/v/y0huD مشاهده این قسمت در یوتیوب https://youtu.be/OZHOsXn5BLQ?si=0QLIMG6dVwLTOaSW 🆔 @shahr_naame
📜ایرانِ حسین بن علی ✅دستگاه خلافت به جای پیروی از ایده «مدینه» ی پیامبر (ص) تمدن بزرگ نوپدید را در چاه نظام قبیله ای و بادیه ای سنتی عربی انداخت. صلح امام حسن و قیام امام حسین این ایده را پدید آورد که می توان بدون قرار گرفتن ذیل دستگاه خلافت عربی قبیله ای، حیات سیاسی ولو در سایه داشت. 🔹این ایده به ایرانیان کمک کرد تا در زمان صفویه پس از قرن ها اشغال نظامی و انحطاط اجتماعی و سیاسی توسط دستگاه خلافت عربی و طوایف اوغوزی و مغول و تاتار، ایرانشهر را به صورت مستقل و متمایز از دستگاه خلافت عثمانی که شکل نوپدید همان خلافت سابق بود، از نو بنا کنند. بدون این ایده سیاسی که به ایران مستقل، معنا می داد، امکان برقراری یک حکومت معنادار (و نه صرفا یک واحد نظامی)، جدا از ساختار سیاسی و دینی حکومت عثمانی وجود نداشت. 🔸عاشورا پرده نمایشی کامل است از تمامی آن چه که در شاهنامه به صورت آرمان جمعی بیان شده است. از خون سیاوش تا معصومیت ایرج، از رزم آوری رستم تا بی اعتنایی کیخسرو به دنیا و مرگ طلبی او و از عدالت طلبی و داد ورزی تا جنگ خیر و شر و نور و ظلمت که در لباسهای سبز موافق خوانان و جامه های قرمز مخالف خوانان تعزیه نمود کرده است. این همخوانی در افق آرمانها موجب شد تا عاشورا بتواند به ایده اصلی و پس زمینه ناخودآگاه رفتار سیاسی و اجتماعی ایرانیان بدل شود. 🔹وجدان ناخودآگاه ایرانیان با درک این حقیقت، عاشورا را به صورت یک منسک و مراسم شورآفرین و آمیخته به انواع هنرها از شعر و آواز و موسیقی و نمایش تا نقاشی و نقالی و پرده خوانی درآورد. امروز در هر جای دنیا که مراسمی برای عاشورا برگزار شود، آثار هنر و ذوق ایرانی در آن قابل مشاهده است. ✳️حاصل آن که ایران و عاشورا امروز آن چنان در هم تنیده اند که این دو بدون همدیگر، دیده نمی شوند(1️⃣). 🎊زاد روزِ بزرگمردی که بدون او نه اسلام معنادار است و نه ایران، بر همه ایرانیان مسلمان مبارک باد! 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 📝پی نوشت 1️⃣البته حساب جریان نوپدید استعماری که در صد سال اخیر سر از خاک برآورده و قصد دارد از «هیچ» و با ترکیبی از خاطرات فراموش شده و جعلیات عامه پسند، معنای جدیدی از ایران ارائه دهد که در آن نشانی از حسین بن علی نیست، از آگاهی جمعی ایرانیان در طول قرون و هزاره های گذشته، جداست. به امید یزدان، اگر عمری بود، ویژه برنامه هایی درباره «ایران و عاشورا» و همچنین این جریان نوپدید خواهیم ساخت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺انتخاب بزرگ اهورامزدا ✅دو جهان خیر و شر در جهان مینو به صورت جدا و مستقل از یکدیگر وجود دارند. اهریمن از وجود جهان نور بی خبر است. اگر اهورامزدا او را از وجود جهان خیر آگاه نکند، هر دو جهان تا ابد به همان صورت، باقی خواهند ماند. اما اهورامزدا انتخاب دیگری می کند... 🎞در این ویدیو با تصمیم انتخاب اورمزد آشنا می شویم. تماشای این قسمت در آپارات https://www.aparat.com/v/TwWbH تماشای این قسمت در یوتیوب https://youtu.be/1p81zulW84c?si=waKHyHk1dHzccim0 @shahr_naame
❌❌ قسمت هشتم منتشر شد! 🎞 فصل دوم شهرنامه | قسمت هشتم 🗺 تاریخ اساطیری ایران (8) | سه هزار سال دوم: جهان پیش نمونه ها ✅در این قسمت خواهیم دید: 1️⃣سه هزار سال دوم از تاریخ دوازده هزارساله اساطیری ایران 2️⃣جهان پیش نمونه ها 3️⃣شش اصل آفریدگان جهان و ترتیب آفرینش 4️⃣مقایسه جهان پیش نمونه ها با عالم مُثُل افلاطونی 5️⃣تفسیر ملاصدرا از نسبت میان اساطیر ایرانی و عالم مُثُل 6️⃣مقایسه کیومرث اساطیری با کیومرث شاهنامه ✅ برای دیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامه‌ها را از دست ندهید. 📺تماشای این قسمت در یوتیوب: https://youtu.be/3VPihDT_ryY?si=LMAXxuV9dr1kLVmp 📺تماشای این قسمت در آپارات: https://www.aparat.com/v/GOlV3 🎙نسخه پادکست این قسمت هم به زودی منتشر می شود. @shahr_naame
شهرنامه، اساطیر ایران 7_mixdown (2).mp3
40.46M
🎙فصل دوم شهرنامه | قسمت هفتم (نسخه صوتی کامل) 🗺 تاریخ اساطیری ایران (7) | زندگی در میانه خیر و شر ⚡️ در این قسمت از شهرنامه میزبان شما هستیم با: آغاز سه هزاره دوم اساطیری انتخاب بزرگ اورمزد فلسفه شر در الهیات اساطیر ایران باستان تجلی وحدت گرایی در مسیر زندگی مقایسه تفسیر اساطیر ایرانی از زندگی با تفاسیر عرفانی و گنوسی ✅ برای دیدن و شنیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب و کست باکس مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامه‌ها را از دست ندهید. @shahr_naame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺روایت شاهنامه از آفرینش شش اصل گیتی ✅در روایت اساطیری پس از به خواب رفتن اهریمن، اهورامزدا شروع به آفرینش پیش نمونه های آفریدگان گیتی می کند. این پیش نمونه ها شش اصل هستند که سرچشمه همه موجودات گیتی اند: 🌥آسمان،💧 آب، 🌏زمین، 🌿گیاه، 🐄جانور و 👤انسان ✳️در روایت شاهنامه خبری از اصلهای نخستین و جهان پیش نمونه ها نیست؛ اما ترتیب آفرینش کمابیش طبق همان روایت اساطیری است. در این بریده از قسمت نهم، ابیات شاهنامه را در این باره، بازخوانی می کنیم. ✅ برای دیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامه‌ها را از دست ندهید. 📺تماشای این قسمت در یوتیوب: https://youtu.be/3VPihDT_ryY?si=LMAXxuV9dr1kLVmp 📺تماشای این قسمت در آپارات: https://www.aparat.com/v/GOlV3 🎙شنیدن این قسمت در کست باکس: قسمت هشتم در کست باکس @shahr_naame
از جمادی مردم و نامی شدم... 📖 داستان خلقت در شاهنامه، از عناصر و جمادات آغاز می شود که پویایی ندارند، سپس به گیاهان و رستنیها می رسد که هرچند بر جای خود ایستاده اند اما رشد و زایش دارند. پس از آن آفرینش پویاتر می شود و نوبت به جانوران می رسد که پویا هستند اما هوشمند و گویا نیستند. سرانجام نوبت به آدمی می رسد که گویایی و خرد را در پهنه هستی به ظهور می رساند. 🔴 گویی مولوی در ابیات مشهور زیر که روایت خلقت انسان است از شاهنامه الهام گرفته است: از جمادی مردم و نامی شدم وز نما مُردم به حیوان سر زدم مُردم از حیوانی و «آدم» شدم پس چه ترسم کی ز مُردن کم شدم؟ ⚠️ نامی در ابیات بالا از «نمو» یا همان «نما» می آید و به معنای رستنی یا همان گیاه است. در قسمت چهارم به روایت خلقت انسان می رسیم. این ماجرای جذاب را ببینید: https://www.aparat.com/v/bm9yt بامعرفی شهرنامه به دیگران در این حرکت سهیم باشید👇 🆔 @shahr_naame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺مقایسه سه هزارسال دوم در تاریخ اساطیری ایران با عالم مُثُل افلاطونی 🔰در سه هزار سال دوم، جهان پیش نمونه ها توسط اهورا مزدا آفریده می شود. آب این جهان قطره ای است به وسعت همه آبهای گیتی و گیاه این جهان تخم همه درختان و گیاهان را با خود دارد. گاو یکتا آفرید، صورت اعلای تمامی حیوانات نیکوست و کیومرث انسانی است فرا جنسیتی که مرد و زن از او پدید می آیند. ✳️این آموزه های اساطیری بی شباهت به جهان ایده ها یا عالم مُثُل افلاطونی نیست. در عین این که تفاوت های بنادین نیز میان آنها وجود دارد. در این بریده به این مساله می پردازیم. برای دیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامه‌ها را از دست ندهید. 📺تماشای این قسمت در یوتیوب: https://youtu.be/3VPihDT_ryY?si=LMAXxuV9dr1kLVmp 📺تماشای این قسمت در آپارات: https://www.aparat.com/v/GOlV3 🎙شنیدن این قسمت در کست باکس: قسمت هشتم در کست باکس @shahr_naame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺ارتباط اساطیر ایران باستان با مُثُل افلاطونی از نگاه ملاصدرا ✅ملاصدرا در یکی از مهمترین کتابهای فلسفی اش یعنی «الشواهد الربوبیة» گریزی به اساطیر ایران باستان می زند. در این تکه از قسمت هشتم تاریخ اساطیری ایران، عبارات او را از نظر می گذرانیم. 🔰برای دیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامه‌ها را از دست ندهید. 📺تماشای این قسمت در یوتیوب: https://youtu.be/3VPihDT_ryY?si=LMAXxuV9dr1kLVmp 📺تماشای این قسمت در آپارات: https://www.aparat.com/v/GOlV3 🎙شنیدن این قسمت در کست باکس: قسمت هشتم در کست باکس @shahr_naame
❌❌ قسمت نهم منتشر شد! 🎞 فصل دوم شهرنامه | قسمت نهم 🗺 تاریخ اساطیری ایران (9 | یورش اهریمن به جهان و زایش هستی ✅در این قسمت خواهیم دید: 1️⃣زمان کران مند و زمان بی کران 2️⃣یورش اهریمن به جهان 3️⃣پدید آمدن هفت کشور و جایگاه ایران ویج 4️⃣پیدایش اولین زن و مرد: مشی و مشیانه 5️⃣آفرینش روان، اولین گناه و هبوط به روایت اساطیر ایران باستان 6️⃣در ستایش نامادری! ✅ برای دیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامه‌ها را از دست ندهید. 📺تماشای این قسمت در یوتیوب: 📺تماشای این قسمت در آپارات: https://www.aparat.com/v/pimXC 🎙نسخه پادکست این قسمت هم به زودی منتشر می شود. @shahr_naame
شهرنامه، اساطیر ایران 8_mixdown.mp3
49.34M
🎙فصل دوم شهرنامه | قسمت هشتم 🗺 تاریخ اساطیری ایران (8) | سه هزار سال دوم: جهان پیش نمونه ها ✅در این قسمت خواهیم دید: 1️⃣سه هزار سال دوم از تاریخ دوازده هزارساله اساطیری ایران 2️⃣جهان پیش نمونه ها 3️⃣شش اصل آفریدگان جهان و ترتیب آفرینش 4️⃣مقایسه جهان پیش نمونه ها با عالم مُثُل افلاطونی 5️⃣تفسیر ملاصدرا از نسبت میان اساطیر ایرانی و عالم مُثُل 6️⃣مقایسه کیومرث اساطیری با کیومرث شاهنامه ✅ برای دیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامه‌ها را از دست ندهید. 📺تماشای این قسمت در یوتیوب: https://youtu.be/3VPihDT_ryY?si=LMAXxuV9dr1kLVmp 📺تماشای این قسمت در آپارات: https://www.aparat.com/v/GOlV3 🎙شنیدن این قسمت در کست باکس: تاریخ اساطیری ایران (8) @shahr_naame
🛠پنجم اسفندماه را به عنوان بزرگداشت خواجه نصیرالدین توسی «روز مهندس» نام نهاده اند. بنده هم به رسم معمول، این روز را خدمت مهندسان گرامی تبریک و شادباش می گویم. ⚒تقریبا از همان روزهای نخستینی که مشغول تحصیل در رشته مهندسی شدم، فهمیدم که مهندس بشو نیستم و مرا هوای دیگر در خاطر است. در همان ایامی که از کلاس ها و حال و هوای مهندسی گریزان بودم، با عشق فراوان نزد استادی، شرح خواجه نصیر بر اشارات و تنبیهات ابن سینا را (که کتابی فلسفی است) می آموختم. در واقع از جنبه ای از شخصیت خواجه نصیر به جنبه دیگرش پناه می بردم :) بعدها که از مهندسی به کل بریدیم و در فلسفه مقیم شدیم، به مرور فهمیدم که فلسفه تا خود را به متن زندگی نرساند، هنوز فاصله زیادی تا کمال دارد. این جا بود که خواجه سیاستمدار و مهندس و ریاضی دان، تازه برایم عظیم و عزیز شد. خدا را چه دیدید؟! شاید گردش روزگار، روزی ما را دوباره به آوردگاه مهندسی کشانید :) @shahr_naame
⭕️حالا که بحث خواجه شد، چندکلمه قلمبه سلمبه شهرنامه ای هم در وصف خواجه نصیر بنویسیم: 🔹تا زمان مأمون عباسی، قدرت سیاسی و دینی هر دو در نظام خلافت و شخص خلیفه متمرکز بود. ضعف نظام خلافت پس از مأمون، فضا را برای ایرانیها باز کرد که با تشکیل حکومتهای محلی و پدیدآوردن نظام سلطان-خلیفه، بخشی از قدرت سیاسی را بازستانند و پس از قرن ها، حیات سیاسی نیمه مستقل را تجربه کنند. حکومتهای سامانیان و آل بویه، اوج این دوران از حیات سیاسی و اجتماعی ایرانیان بودند. زبان فارسی و فرهنگ و تاریخ ایران در همین دوران احیا شد، شعر فارسی با رودکی و فردوسی و دیگران دوران باشکوهی را آغاز کرد و دانش با ابن سینا و ابوریحان بیرونی در مسیر رشد و شکوفایی قرار گرفت. 🔸افسوس که این دوران دیری نپایید و جای خود را به دوران انحطاط و ترکتازی غزنویان و سلاجقه و خوارزمشاهیان داد و حمله مغول، سنگی بود بر گور تمدن نوپای ایرانیان مسلمان. هجوم سهمگین مغولان گرچه خاکستر تمدن ایرانی-اسلامی را بر باد داد، اما با حذف کلی نظام خلافت فرصتی بزرگ را نیز برای احیای آن پدید آورد. خلأ سیاسی پدیدآمده فرصتی بود برای ایرانیان تا دوباره همچون ققنوس از خاکستر هجوم مغول زاییده شوند. 🔹بزرگمردی که این فرصت تاریخی را در سخت ترین و جانکاه ترین شرایط دید و آن نسیه را برای آینده ایران نقد کرد، بی گمان، خواجه نصیرالدین توسی بود. وی با جای گرفتن در مقام وزارت مغولان هم بسیاری از گنجینه های گذشته را حفظ کرد و هم در خلأ نظام خلافت، ایران و تشیع را بیش از پیش به قدرت سیاسی نزدیک کرد. آرزویی که با فراست و نبوغ خاندان صفویه (که فعالیتهای خود را از میانه دوران مغولی آغاز کردند) پس از چند قرن، سرانجام محقق شد و «ایران یکپارچه» به عنوان یک کشور واحد سیاسی مستقل، برای اولین بار پس از فروپاشی ساسانیان، این بار با رنگ «تشیع» تشکیل شد. @shahr_naame
این شعر مرحوم سلمان هراتی، همچنان یکی از تکان دهنده ترین اشعار فارسی در توصیف امام زمان است. تکان دهندگی آن نه به خاطر فرم و قالب، که به خاطر تصویری است که از امام زمان در آن منعکس شده است؛ تصویری بسیار متفاوت با آن چه که اهالی منبر ، برای مردم معرفی می کنند. می توان سطرهای فراوانی در تحلیل سیمای امام زمان در این شعر نوشت، اما هر چه بنویسم، تنها از ابهت آن می کاهد. خود شعر به اندازه کافی گویاست. تنها به این بیندیشید که در ابتدای دهه شصت، چنین شعری تا چه حد خلاقانه و مرزشکن بوده است. شما را به خواندن آن دعوت می کنم: او همین جاست همین جا نه در خیال مبهم جابلسا و نه در جزیره خضرا و نه هیچ کجای دور از دست من او را می بینم هر سال عاشورا در مسجد بی سقف آبادی با برادرانم عزاداری میکند او را پشت غروبهای روستا دیدم همراه مردان بیدار مردان مزرعه و کار وقتی که "بالو" بر دوش از ابتدای آفتاب بر میگشتند او را بر بوریای محقر مردم دیدم او را در میدان شوش در کوره پز خانه دیدم او را به جاهای ناشناخته نسبت ندهیم، انصاف نیست مگر قرار نیست او نقش رنجها را از آرنجمان پاک کند و در سایه استراحت آرامش را بین ما تقسیم کند او همه جا هست در اتوبوس کنار مردم می نشیند با مردم درد دل میکند و هر کس که وارد اتوبوس میشود از جایش بر می خیزد و به او تعارف میکند و لبخند فروتنش را به همه می بخشد او کار میکند، کار، کار و عرق پیشانی اش را با منحنی مهربان انگشت نشانه پاک میکند در روزهای یخبندان سرما از درز گیوه پاره اش وارد تنش میشود و او به جای همه ما از سرما می لرزد او با ما از سرما میلرزد او بیشتر پیاده راه میرود اتومبیل ندارد کفشهایش را خودش پینه میزند او ساده زندگی میکند و سادهء دیگر کسی است که مثل او هنوز هم نخلهای کوفه عظمتش را حفظ کرده اند او از خانواده شهداست شبهای جمعه به مزار شهدا می رود و روی قبر شهدا گلاب می پاشد باور کنید فقیرترین آدم روی زمین از او ثروتمند تر است او به جز یک روح معصوم او به جز یک دل مظلوم هیچ ندارد و خانهء خلاصهء او نه شوفاژ دارد نه شومینه او هم مثل خیلیها از گرانی، از تورم از کمبود رنج میبرد و از آدمهای فرصت طلب بدش میآید و از آدمهای متظاهر متنفر است او خیلی خوبست او همه جا هست برادرانم در افغانستان با حضور او دیالکتیک را سر بریدند و عشق را برگزیدند او در تشییع جنازه "مالکم ایکس" شرکت کرد و خطابه اعتراض را در سایه مقدس درخت "بائوباب" برای سیاهان ایراد کرد سیاهان او را میشناسند آخر او وقتی میبیند آفریقا هنوز حق ندارد به مدرسه برود دلتنگ میشود چندی پیش یک شاخه گل سرخ بر مزار "خالد اسلامبولی" کاشت و گامهای داغش را چنان در کوچه های یخ زده مصر کوبید که حرارت آن تا دوردستهای خاورمیانه را متفکر کرد او خیلی مهربان است وقتی "بابی سندز" را خودکشی کردند! او به دیدن مسیح رفت و ما را با خود تا مرز مهربانی برد باور کنید اگر او یک روز خودش را از ما دریغ کند تاریک میشویم خدا کند ما را تنها نگذارد و گرنه امیدی به گشودن پنجره بعدی نیست او یعنی روشنایی یعنی خوبی او خیلی خوب است خوب و صمیمی و ساده و مهربان من میگویم تو میشنوی او خیلی مهربان است او مثل آسمان است او در بوی گل محمدی پنهان است. ارباستان 18/4/1364 @shahr_naame