eitaa logo
شهرنامه (تحلیل شاهنامه، مثنوی)
712 دنبال‌کننده
164 عکس
107 ویدیو
16 فایل
شهرنامه تنها نام یک برنامه رسانه ای نیست. حرکتی است برای بازخوانی نوین هویت ایرانی اسلامی؛ این کهن همیشه نو... ارتباط با ادمین🔻 @ghorbanighasem1367 کانال آپارات🔻 https://www.aparat.com/ghorbani_ghasem کانال تلگرام🔻 https://t.me/shahr_naame
مشاهده در ایتا
دانلود
بیست و پنجم اردیبهشت سالروز بزرگداشت حکیم سترگ توس، ابوالقاسم فردوسی است و بیست و هشتم اردیبهشت سالروز بزرگداشت خیام. به مناسبت نزدیکی این دو مناسبت، پارسال برنامه ای ساختیم و عناصر شعر خیامی را در شعر فردوسی به نظاره نشستیم. دیدن این برنامه را به شما همراهان شهرنامه پیشنهاد می کنم.
شهرنامه قسمت شانزدهم - قاسم قربانی.mp3
23.5M
🎙صوت قسمت شانزدهم شهرنامه 🔰ویژه برنامه بزرگداشت خیام و فردوسی ❇️خیام در آینه فردوسی
📅چند خطی پیرامون تعطیلی شنبه ✅ مجلس جمهوری اسلامی ایران، امروز تصمیم گرفت که در راستای هماهنگی اقتصادی با دیگر کشورهای دنیا، روز شنبه از این به بعد تعطیل رسمی باشد. در ظاهر و به لحاظ ریاضی، اتفاق خاصی نیفتاده است. فقط چند ساعت به ساعات تعطیلی کارگران و کارمندان افزوده شده است. اما... 🔸در قسمت اول تاریخ اساطیری، توضیح دادیم که تاریخ، جغرافیا، زمان و زمین، معنا دارند و مشتی عدد و رقم و شکل نیستند. انسان متمدن پیش از آن که بر روی مولکولهای خاک زندگی کند، در عالمی زندگی می کند که در آن به همه چیز معنابخشی می کند. 🔹درست یا غلط، برای انسان ها این طرف و آن طرف رودخانه مرزی با یکدیگر تفاوت می کند، حتی اگر از نظر فیزیکی خاکشان کاملا مشابه باشد. این که چرا انسان این گونه است و چرا طرحی درونی را بر عالم بیرون می افکند و با آن در جهان زندگی می کند، بحثی فلسفی است که فعلا مجال طرح آن نیست. به هر روی بخواهیم یا نخواهیم، انسان این چنین است و بدون این چنین بودن، تمدن و شهر بی معناست. این را هم در قسمتهای مختلف شهرنامه، به خصوص در داستان جمشید توضیح دادیم. 🔸در قسمت اول تاریخ اساطیری توضیح دادیم که لحظه اکنون را اگر در سال 2024 میلادی قلمداد کنیم یا 1403 هجری شمسی با هم متفاوت است. انسانی که در تاریخ هجری شمسی زندگی می کند با کسی که در تاریخ میلادی زندگی می کند، متفاوت است و دو جهان مختلف دارد. هر یک به گونه ای با زمان و جهان ارتباط دارد که دیگری ندارد. 🔹هر تقویم، پیشینه ای فرهنگی و تاریخی دارد که بیان گر وضع اهالی آن تقویم در نسبت با زمان است. داستان تقویم هفت روزه و پیدایش هفته و نحوه ورود آن به ایران را شاید زمانی با هم بررسی کردیم. اما به هر روی قرن هاست که در تقویم انسان ایرانی، «جمعه» روز آخر هفته است و تعطیلی آن معنای بسیار خاصی دارد. همین طور تعطیلی «شنبه» دارای معنای فرهنگی است و از گذشته تا امروز، داستانی مجزا برای خود دارد. 🔸«مجلس جمهوری اسلامی ایران، امروز تصمیم گرفت که در راستای هماهنگی اقتصادی با دیگر کشورهای دنیا، روز شنبه از این به بعد تعطیل رسمی باشد». در حال حاضر بحثی در رابطه با این که این تصمیم به صلاح جامعه ایرانی هست یا نه و چه تاثیراتی بر وجدان تاریخی و فرهنگی ملی می تواند داشته باشد، ندارم. آن چه می خواهم به آن بپردازم، فارغ از خوب یا بد بودنش، دلیل ذکر شده برای چنین تصمیمی است: هماهنگی اقتصادی با دیگر کشورهای دنیا. 🔹روده درازی نکنم. این تصمیم را نظامی گرفته است که سالها پیش به دلیل یا به بهانه استقلال فرهنگی، با «کراوات» مخالفت کرده است و هنوز هم در محافل رسمی مانند صدا وسیما و مجامع دیپلماتیک آن را برای ایرانیها مجاز نمی شمرد. همان نظامی که بر روی دیگر عناصر فرهنگی مانند زبان، پوشش، مذهب و ... حساسیت بالایی دارد. حالا همان ساختار، در یکی از مهمترین نمادهای هویت ملی یعنی تقویم دست برده است و عنصری اساسی از فرهنگ مسلط جهانی را به آن وارد کرده است. (برای دریافت اهمیت موضوع فرض کنید، سال نو را از نوروز به کریسمس منتقل کنیم؛ تصمیم گرفته شده، ابعادی این چنین (و حتی بزرگتر) دارد). 🔸خلاصه مطلب این که، اگر با حساسیت های کشور در حوزه های مختلف فرهنگی و امنیتی و سیاسی و مشکل دارید، به جای بحث فکری و فرهنگی و دینی و فلسفی و تاریخی و جامعه شناسی و روانشناسی و ... درباره آزادی و دموکراسی و سنت و مدرنیته و فرهنگ و هویت ملی و دهکده جهانی و ارتباطات و موشک و گفتمان و فقه پویا و هر چیز دیگری، مانند اتاق بازرگانی افسانه درست کنید که تطعیلی شنبه از ضرر هشت میلیارد دلاری جلوگیری می کند. حالا مهم نیست که این عدد چرت محض است و کلا دویست هزار نفر هم با بقیه دنیا، ارتباط تجاری ندارند. مثلا با خرج کمی پول در رسانه ها و دیدن دم سرمایه داران و جور کردن دو تا صبحانه کاری با نمایندگان مجلس، بگویید: تغییر تقویم رسمی کشور از هجری شمسی به میلادی سالی 20 میلیارد دلار آورده دارد. به جای ریختن در خیابان و زد و خورد، بگویید: هم گونی پوشش مردم با فرهنگ جهانی ده میلیارد دلار در سال سود دارد. زبان رسمی، البته قیمتش بیشتر است و دردسر دارد ولی از اکنون برای آن هم می توانید کار کنید. الغرض، تفکر سرمایه سالاری (چه دولتی باشد، چه شبه دولتی و چه خصوصی) همه گیرنده های حساس انسانی درباره مسائل فرهنگی و تمدنی و فلسفی و مذهبی را کرخت می کند و هزینه های تغییرات کلان در این حوزه ها را در برابر آرزوی دروغین چند میلیارد دلاری به هیچ می شمارد. واقعیت آن است که دنیای کنونی یک دین و ایدئولوژی فراگیر بیشتر ندارد و آن تفکر سرمایه سالار است. 🔹با ذکر عبارتی از کارشناس مذهبی جلسه ای که در آن، تصمیم تغییر تقویم پخت و پز شده است، شما را به «آدام اسمیت» (تبارک و تعالی) می سپارم:
⭕️«در این جلسه به دعوت میثم زالی یک کارشناس مذهبی به صورت آنلاین در جلسه حضور پیدا کرد. فخرالدین صابری به عنوان کارشناس مذهبی بر لزوم بهبود مسائل اقتصادی و اولویت آن در جامعه تاکید کرد و گفت: وقتی معاش مردم دچار مشکل شده است، مسائل دیگری مثل شباهت به یهود و دیگر مسائل به حاشیه می‌رود. از نظر دینی هم ابتدا باید معاش و اقتصاد مردم تقویت شود و اگر این امر با جابه‌جایی تعطیلات محقق خواهد شد پس نباید در آن تردید کرد».💰🕋💰 @shahr_naame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺چند دقیقه حرف حساب درباره شاهنامه ✅شاهنامه داستان ایران است، از نگاه اسلام 🔸فردوسی را تا می توانید بزرگ کنید. 🔹فردوسی بر قله است. کلیپی از سخنان رهبر انقلاب پیرامون فردوسی و شاهنامه @shahr_naame
در قسمت بعدی با یک شگفتانه روبرو هستیم :)))
🎙مثبت شهرنامه | گودزیلا (1) | گودزیلا در برابر اوپنهایمر | گودزیلا از دو زاویه!! 🦖گودزیلا شاید در نگاه اول یک هیولای سینمایی صرفا سرگرم کننده باشد؛ اما گاهی در دم دستی ترین پدیده ها می توان مطالب عمیقی یافت. پس بیایید با هم در چشمان این هیولا زل بزنیم و ببینیم چه حرفهایی برای گفتن دارد. به قول فردوسی بزرگ: تو آن را دروغ و فسانه مدان به یکسان روشن زمانه مخوان از آن چند اندر خورد با خرد دگر بر ره رمز معنی برد... 📻این قسمت را می توانید بر روی کست باکس بشنوید (اگر از نرم افزار استفاده می کنید با جست و جوی شهرنامه، می توانید آن را بیابید): https://castbox.fm/vb/702375313 @shahr_naame
پیدایش شهر در تاریخ بشر همراه با ایجاد نهاد حاکمیت بوده است. با پیدایش نهاد حاکمیت، قدرت توده های مردم متمرکز شد و بشر پای به دورانی گذاشت که توانست بر زمین مسلط شود. مفهوم "خیر" از این پس، وجهه ای اجتماعی هم پیدا کرد و خیر عمومی مردم، همواره با بنیان حاکمیت، ارتباط پیدا کرد. سست شدن نهاد حاکمیت، بنیان قدرت مردم را از بین می برد و آنها را در معرض ناپایداری قرار می دهد. جدا از شخصیت نجیب و آرام آقای رئیسی که انصافا قوت قلب بود، ملت از حادثه پیش آمده به شدت نگران است، چرا که بنیان ملت، ارتباط جدی با آن دارد. خدایا، این حادثه را با دست تدبیر خودت برای ملت ایران، ختم به خیر کن... در این لحظات سخت، برای سلامتی رئیس جمهور و همراهانش، دعا کنیم که الدعا یرد القضاء ولو ابرم ابراما... @shahr_naame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅تعریف دقیق هویت ملی، دشوار و شاید چه بسا ناممکن باشد. سرزمین مشترک، تاریخ مشترک، دردها، شادیها، غمها، آرزوها، حماسه ها، شکستها، تعلقات و «نگرانی»های مشترک، اموری هستند که آدمهایی را که همدیگر را ندیده اند و شاید هرگز نبینند، به هم متصل می کند و یک هویت ملی را پدید می آورد. ⏳ساعاتی هستند که روح جمعی یک ملت، حول یکی از این پیوستگی ها احضار می شود و یک ملت در تمامیت خود، ظهور می کند. در چنین ساعات خطیری هر کدام از ما، تنها یک «فرد» نیستیم؛ بلکه در حال تجربه امری فراتر از فردیت در درون خودمان هستیم. خداوندا! نگرانیهای «ما» را به شادکامی تبدیل گردان... @shahr_naame
دمی را با ابیات تکان دهنده حکیم توس در باب تزلزل بنیان جهان و دشواری مرگ بگذرانیم: جهان کشتزاریست با رنگ و بوی درو مرگ و، عمر آب و، ما کشت اوی چنان چون درو راست همواره کشت همه مرگ رائیم ما خوب و زشت ... فلک را ندانم چه دارد گمان که ندهد کسی را بجان خود امان کسی را اگر سالها پرورد در او جز بخوبی همی ننگرد چو ایمن کند مرد را یک‌زمان از آن پس بتازد بر او بی گمان ز تخت اندر آرد نشاند بخاک ازین کار نی ترس دارد نه باک ... برنجید و گسترد و خورد و سپرد برفت و به جز نام نیکی نبرد بسی رنج برد اندر آن روزگار به افسون و اندیشهٔ بی‌شمار چو پیش آمدش روزگار بهی از او مردری ماند تخت مهی نپیوست خواهد جهان با تو مهر نه نیز آشکارا نمایدت چهر @shahr_naame
📜پیرامون "وزیر" یا: رئیسی عزیز، وارث کدام کهن الگوی تاریخ ایران است؟ 🖊شهرنامه؛ قاسم قربانی 🔹شاهنامه را به عنوان سند مادر روایت ملی، می توان به سه بخش تقسیم کرد. قهرمان بخش نخست «شاه» است. از دوران کیومرث تا پایان پادشاهی فریدون، شاه مظهر و جامع تمامی خصلتهای ستوده حکمرانی است. او هم حاکم شهر است، هم پهلوان میدان مبارزه است و هم حکیم و مدبر امور سیاسی. با پایان فصل اول شاهنامه، شاه جامه رزم و پهلوانی را به در می آورد و آن را به پهلوان واگذار می کند. سخنان سام، نیای رستم به منوچهر شاه در ابیات زیر نمایان گر آغاز این فصل از شاهنامه است: تو از باستان یادگار منی به تخت کئی بر بهار منی از این پس همه نوبت ماست رزم تو را جای تخت است و شادی و بزم 🔹قهرمان این فصل از شاهنامه، جهان پهلوان رستم است و شاه در سایه پهلوان، سررشته امور را به دست دارد. با عروج کیخسرو به آسمان و رسیدن شاهی به لهراسب و سپس گشتاسب، این فصل نیز به پایان می رسد. با مرگ اسفندیار و سپس مرگ رستم و خاندانش و به بند کشیده شدن زال توسط بهمن، طومار دوران پهلوانی نیز در هم پیچیده می شود و فصل سوم که فصل تاریخی شاهنامه است آغاز می گردد. 🔹در این دوران، دیوان سالاری دربار، تاب تحمل آزادگی و بی چارچوبی پهلوان را ندارد. کهن الگوی قهرمان این فصل «وزیر» و نماد آن شخصیت «بزرگمهر» است. شخصیتی که با سرپنجه تدبیر امور را به سامان می رساند. وزیر، هر چند در دل دیوان سالاری ظهور کرده است اما، همچنان گوهر پهلوانی را در نهان به همراه دارد و سعی می کند ایران شهر را از ورطه سیاست منحط نجات دهد. حکیم توس، بارها به عمد برای وزیران از واژه «پهلوان» استفاده می کند تا خط روایی این شخصیت گم نشود. گویی شمّ و ذوق حکیمانه او دریافته بود که امر خطیر سیاسی در زمانه او و بار حفظ معنای ایران در زمانه غلبه سلسله های ترک و مغول در آینده، بر دوش وزیر خواهد بود. دوران پر محنت حاکمیت سلسله های بیگانه بر ایران، دوران ظهور وزیران و دبیران بزرگی همچون خواجه نظام الملک، خواجه نصیر و بیهقی است. 🔹در دوران معاصر، صفویه معنای «شاه» را از نو زنده کردند و ایران جدید را پایه گذاری کردند. با زوال صفویه و انحطاط شاه، مجددا وزیر می بایست بار سیاست را بر دوش می کشید. شیخ علی خان زنگنه وزیر سالهای پایانی صفویان، قائم مقام فراهانی و امیرکبیر، امتداد این خط کهن تاریخی و فرهنگی بودند و نگذاشتند پیکر نیم جان ایران از رمق بیفتد. کهن الگوی «وزیر»، در کنار تدبیر، جوهره ای رندانه و خارج از چارچوب سیاست رسمی دارد که آن را به معنای کهن ایران پیوند می زند. این کهن الگو به هنگامه انحطاط سیاست رسمی، پدیدار می گردد و نقش تاریخی خود را بازی می کند. 🔹ابراهیم رئیسی در زمانه ای پا به عرصه سیاست جمعی نهاد که شخصیت پهلوان در فرودگاه بغداد با تیر دشمن از میان ما رفته بود و عرصه سیاست رسمی، به جولانگاه بازیهای رسانه ای و جناح بندی و صف کشی های طائفه ای و خیابانی و مجازی بدل گشته بود. کار این گونه منحط سیاست ورزی به جایی رسیده بود که حتی امنیت و مصالح بین الملل کشور نیز بیش از هر چیز توسط سیاستمداران به مفاهیم و واژگانی برای له و لورده کردن رقبای سیاسی تبدیل شده بود. در این چنین فضایی معنای «هوش سیاسی» بیش از هر چیز به قدرت ایجاد هیجانات اجتماعی و سوار شدن بر موج آنها نزدیک شده بود. شخصیت ابراهیم رئیسی، هیچ تناسبی با فضای سیاست رسمی در ایران پایان دهه نود شمسی، نداشت و طبیعی بود که با عینک عادت کرده به این گونه از سیاست، رئیسی شخصیتی ساده دل، کم هوش، کم دانش و بی اراده دیده شود. 🔹هر زمان که ساحت عادی و رسمی به انحطاط می گراید، راه حل را باید در خلاف آمد عادت جست و جو کرد. در زمانه ای که هوش سیاسی معنایی جز «رندی» و مسوولیت ناپذیری و سخنوری نداشت، خلاف آمد عادت و رندانگی حقیقی در «سادگی»، معمولی بودن و سکوت بود. آری ابراهیم رئیسی، مردی بود به غایت ساده، ساکت و معمولی. گوهری کمیاب که در عصر انحطاط سیاست ایران پدیدار شد و سیاست ایران را از منجلاب هیاهو و جنجال و رسانه زدگی بیرون آورد. او شبانه روز دوید و کار کرد و سرانجام به صورتی رازآلود در غریبستانی دور از تمامی دوربین ها، به ملاقات پروردگار رفت. 🔹سیاست بازان بر او خرده گرفته اند و باز هم خرده خواهند گرفت که او ساکت و کم هوش و بی اراده بود و ما خواهیم گفت: چه باک؟ این فحشها که به عنوان شلاق ملامت بر شخصیت او روانه می گردد، در واقع جز تعریف و تمجید از او نیست. ابراهیم رئیسی نامی برای خود نخواست و نداشت و چه خوب که این گونه بود. او پیش از آن که بدنش در غریبستانی دور بسوزد، نامش را سوزانده بود تا نام ایران بماند. اکنون او در سکوت و با تیغ برنده واقعیت به ما ثابت کرده است که می توان تحریم را خنثی کرد، مقاوم بود و زندگی کرد. اکنون ماییم و میراث او. خداحافظ آقای وزیر... @shahr_naame
پی نوشت: هنوز "شهید رئیسی" بر قلب و قلمم نمی چرخد. از این بابت، ملامتم نکنید. باورش بسیار سخت است...
نشانی این برنامه در یوتیوب: https://youtu.be/lHCJ_pGImK8?si=R1n18VoADhXV1P45 نشانی این برنامه در آپارات: https://www.aparat.com/v/wti0wl2 @shahr_naame
مثبت شهرنامه؛ گودزیلا (1) ؛ گودزیلا در برابر اپنهایمر.mp3
42.96M
🎙مثبت شهرنامه | گودزیلا (1) | گودزیلا در برابر اوپنهایمر | گودزیلا از دو زاویه!! صوت کامل 🦖گودزیلا شاید در نگاه اول یک هیولای سینمایی صرفا سرگرم کننده باشد؛ اما گاهی در دم دستی ترین پدیده ها می توان مطالب عمیقی یافت. پس بیایید با هم در چشمان این هیولا زل بزنیم و ببینیم چه حرفهایی برای گفتن دارد. به قول فردوسی بزرگ: تو آن را دروغ و فسانه مدان به یکسان روشن زمانه مخوان از آن چند اندر خورد با خرد دگر بر ره رمز معنی برد... 📻این قسمت را می توانید بر روی کست باکس بشنوید (اگر از نرم افزار استفاده می کنید با جست و جوی شهرنامه، می توانید آن را بیابید): https://castbox.fm/vb/702375313 @shahr_naame
متن این برنامه را می توانید از طریق پیوند زیر مطالعه کنید: متن برنامه گودزیلا در برابر اوپنهایمر لطفا ما را در سایت ویرگول دنبال کنید و شهرنامه را به صورت متن بخوانید: https://virgool.io/@shahrnameh.podcast @shahr_naame
🦖قسمت دوم و نهایی مباحث گودزیلا یعنی «الهیات گودزیلا» ضبط شده و در حال تدوینه.
هر شخص و ملتی که داستان نداشته باشد، ابتدا تبدیل به امری روزمره و سپس پیکره ای بی جان و منجمد می شود. او در دورانی ظهور کرد که داستان ایران، کپی دست چندم داستان بارها نوشته شده جامعه ای استعمارزده بود. با او ما "داستان" پیدا کردیم و بازیگران قصه ای پرماجرا شدیم. ما با او زنده شدیم و حضور در تاریخ را تجربه کردیم. @shahr_naame
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نقش اسطوره های ملی در بازسازی هویت دکتر موسی نجفی : 🔴نقش قهرمانان و نماده و اسطوره ها در روحیات و حیات ملی یک کشور و جایگاه هر یک از آنان 🔵اسطوره هایی که به بازسازی هویت ملی کمک می کنند چگونه احساس خود تحقیری یک ملت را از بین می برند ؟ 🔶امام خمینی از جمله شخصیت هایی است که به صورت اسطوره گونه با هویت ملی ایرانیان پیوند خورده است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi. https://rubika.ir/drmousanajafi
سلام پیوندهایی که در پیامهای زیر فرستاده می شود، فیلمهای تدریس ادبیات فارسی سال دهم است که توسط بنده تدریس شده است. برای کسانی که می خواهند برای امتحان نهایی سال دهم آماده شوند، ان شاءالله مفید است. اگر خودتان یا آشنایان دانش آموز سال دهم هستید، می توانید استفاده کنید.
📜فهرست ویدیوهای آموزشی درسهای فارسی دهم: 1️⃣ستایش https://www.aparat.com/v/42BfL 2️⃣آرایه ادبی مجاز https://www.aparat.com/v/z01grsn 3️⃣درس اول: شعر چشمه https://www.aparat.com/v/a5692pk 4️⃣گنج حکمت: پیرایه خرد https://www.aparat.com/v/k0259zd 5️⃣درس سوم: شعر پاسداری از حقیقت https://www.aparat.com/v/w913c2e 6️⃣درس پنجم: شعر بیداد ظالمان https://www.aparat.com/v/l10uq71 7️⃣استعاره و مجاز https://www.aparat.com/v/c925w0j 8️⃣شعرخوانی: همای رحمت https://www.aparat.com/v/E5g1p 9️⃣درس ششم: شعر مهر و وفا https://www.aparat.com/v/e82tcyt 🔟شعرخوانی: بوی گل و ریحانها https://www.aparat.com/v/1MqGg 1️⃣1️⃣گنج حکمت: شبی در کاروان https://www.aparat.com/v/udjr2rp 2️⃣1️⃣انواع واو: واو عطف، ربط، میان وند https://www.aparat.com/v/gegkpo5 3️⃣1️⃣جمله وابسته و جمله هسته https://www.aparat.com/v/sya16pl 4️⃣1️⃣گنج حکمت: یک گام فراتر https://www.aparat.com/v/bmph2ei 5️⃣1️⃣درس یازدهم: شعر خاک آزادگان https://www.aparat.com/v/eymergo @shar_naame در حال تکمیل...
ادامه: 6️⃣1️⃣ رزم رستم و اشکبوس (درس دوازدهم) https://www.aparat.com/v/hjy6xk2 7️⃣1️⃣ گنج حکمت: عامل و رعیت https://www.aparat.com/v/dds4n52 8⃣1⃣رزم گردآفرید و سهراب (درس سیزدهم) https://www.aparat.com/v/jgzzt7h 9⃣1⃣شعرخوانی: دلیران و مردان ایران زمین https://www.aparat.com/v/aqj7hk9 @shahr_naame
دو درس رزم رستم و اشکبوس و رزم گردآفرید و سهراب، از زیباترین صحنه های نبرد در شاهنامه است که دوستان غیر دانش آموز هم می توانند آنها را ببینند و از هنر و حکمت فردوسی لذت ببرند.