شهرستان ادب
🔻مرثیهٔ قهوهچی
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری به یاد استاد #ابوالفضل_زرویی_نصرآباد سرودهٔ #حسن_صنوبری تازه میکنیم)
▪️بدون قلیون و چُپُق، قهوهچی
نشسته بیحال و عُنُق قهوهچی
براش نداره آسمون قشنگی
چاییِ زعفرون نداره رنگی
خیالش از زیاد و کم خالیه
تختِ کنار حوض هم خالیه
گم شده از تو سینیا قندونش
اون لبای شبانهروز خندونش
به چشمِ حوصلهاش هوا برفیه
قُلقُلِ آبِ جوش، پرحرفیه
زنگمیزنن، نمیشنفه صدارو
نمیشنفه زنگ پیامکارو
خسته شده، دیگه نداره اصلا
حالِ جوابدادن به مشتی حسن
دلِ لیوانای حصیری خونه
تلخه شبیه قهوه، قهوهخونه
درنمیاد صدایی از قناری
نمیخونه رادیو افتخاری
سوارِ تختا نشدن مشتیا
به هم دیگه تکیهدادن پُشتیا
تعطیله قهوهخونه وقت ناهار
ترمز دستیو کشیده انگار
چه گردوخاکی چه آت و آشغالی
نِشسته روی پردۀ نقالی
مایتابه چرک، استکانا نَشُسته
اینهمه بینظمی آخه درسته؟
مغازه رو تعزیه کردی که چی؟
بگو چته؟! چه مرگته قهوهچی؟!
***
نشسته بیحال و عُنُق قوهچی
بدون قلیون و چُپُق، قهوهچی
براش تموم آسمون بیرنگه
حنای چای زعفرون بیرنگه
نگاش به دیواره و محو رویاست
دودوزنون، میونِ قابِ عکساست
دنبالِ یه جای قشنگ و نازه
برا یهدونه قابِ عکسِ تازه
🔸گفتنیست این شعر با توجه به یکی از شعرهای زندهیاد ابوالفضل زرویی نصرآباد در مجموعۀ «گفتوگوهای تنهایی» سروده شده که با این مطلع شروع میشود:
منگ و شکستهبستهام، قهوهچی
خرد و خمیر و خستهام، قهوهچی
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«شبهای بیستاره» در بین نامزدهای بخش رمان هجدهمین جشنواره شهید حبیب غنیپور
▪️محمد ناصری، دبیر هجدهمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی پور نامزدهای بخش نوجوانان این جشنواره را معرفی کرد.
بنا بر اعلام دبیر جشنواره، از تعداد ۵۶۳ عنوان اثر بررسی شده که در چرخه داوری قرار گرفتند ۴۰ عنوان به مرحله دوم راه یافتند. داوران این بخش پس از بحث و گفتوگو در جلسه حضوری، پنج اثر زیر را به عنوان نامزدهای بخش نوجوان معرفی کردند که عبارتند از:
🔸۱. روایتی ساده از ماجرای پیچیده، نویسنده ابراهیم بیگی، انتشارات سوره مهر
🔸۲. #شب_های_بی_ستاره، نویسنده #مرضیه_نفری، انتشارات شهرستان ادب
🔸۳. مترسک، نویسنده معصومه عیوضی، انتشارات سوره مهر
🔸۴. زمستان بیشازده، نویسنده فاطمه نفری، انتشارات سوره مهر
🔸۵. نجات الاغ، نویسنده فاطمه دهقان، انتشارات محراب قلم
گفتنی است داوران این بخش آقایان خسرو باباخانی، علیاصغر جعفریان و حبیب یوسفزاده همگی از اعضای شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه میباشند. همه ساله مراسم اختتامیه این جشنواره مقارن با ایام شهادت حبیب غنیپور در اسفند ماه و در شبستان مسجد جوادالائمه برگزار میشود.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻قاعدۀ عشق
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #بهانه_ها سرودهی سرکار خانم #پروانه_نجاتی تازه میکنیم)
▪️برای ماهی مبهوت، آب بیمعنیست
برای شب، هوس آفتاب بیمعنیست
برای باغچه در سردِ سایه روییدن
برای زنجره، زنجیر خواب بیمعنیست
برای خیل مترسک که خالیاند از دل
خیال و خاطره و اضطراب بیمعنیست
کسی که قاعده عشق را نمیفهمد
برایش آتش و اشک و شتاب بیمعنیست
زبان که بند بیاید، که بغض باز شود
میان گریه، سؤال و جواب بیمعنیست
لهیب شعله دوزخ به عاشقان نرسد
برای سوخته، ترس از عذاب بیمعنیست
بدون اینکه بخواهیم پیش میآید
برای فرصت عشق، انتخاب بیمعنیست
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«هویت ما بهعنوان ایرانی مسلمان در جهان امروز تعریف نشده»
(گفتگوی #محمدقائم_خانی با #مهدی_نورمحمدزاده در پروندهکتاب #نعلین_های_آلبالویی)
▪️«...واقعیت این است که سالهای اول که سراغ داستاننویسی رفتم، قصهگویی در داستان را چندان مهم نمیدانستم و تمرکزم بیشتر روی طراحی فرم و ساختارهای متفاوت در داستان بود. اما چندسالی میشود که موضع من درخصوص اهمیت قصهگویی در داستان تغییر کرده است. راستش حالا معتقدم هرداستانی حتماً باید قصهای جذاب برای روایت داشته باشد، وگرنه بهسختی میتواند مخاطب را با خود همراه کند. در اینمجموعه هم این دیدگاه حاکم است و داستانها از همان شروع، قصهای خاص را روایت میکنند، هرچند که به تناسب فضای داستانها تأکید بر قصه هم در آنها متفاوت است.
سیر تحول داستان و سینما در سالهای اخیر تقریباً متمایل به قصهگویی بوده است. تحلیل چرایی اینموضوع، بحث مفصلی است که بماند، اماً شخصاً دوست دارم بتوانم طوری داستان بنویسم که یکمخاطب عمومی داستان را هم جذب کند. البته این به معنی بیتوجهی به محتوای جدی و قابل تأمل در داستان نیست، اما سعی میکنم در لایۀ اول داستان که همان قصه و روایت است، جذابیت و سادگی را حفظ کنم...»
ادامۀ این گفتوگو را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9848
☑️ @ShahrestanAdab
🔻نوزدهمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب
🔖خلاصه:
eitaa.com/shahrestanadab/1185
📖مشروح و 📸گزارش تصویری این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نوزدهمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب 🔖خلاصه: eitaa.com/shahrestanadab/1185 📖مشروح و 📸گزارش تصوی
📕 نوزدهمین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی #بوطیقا در مؤسسهی شهرستان ادب برگزار شد و محمدحسین بادامچی، مجتبی گلستانی، محمدقائم خانی و علیرضا سمیعی دربارهی دوگانگی در جهانِ جلال به بحث و گفتوگو پرداختند.
خلاصهی جلسه:
✔️ #مجتبی_گلستانی: «ما با آلاحمدی روبروییم که اول یک روشنفکر متناقض (چون هم روشنگری را نفی میکند هم برآمده از آرمانها و پیشفرضهای عصر روشنگری است) و دوم یک مدرنیست ارتجاعی است.»
✔️ #محمدحسین_بادامچی: «من معتقدم ما در حال حاضر در نقطهی گسستی شبیه به نقطهی گسست جلال قرار گرفتهایم، چون اسلامیزاسیون امروز به همان ابتذال مدرنیزاسیون آن دوره است.»
✔️ #علیرضا_سمیعی: «یکی از مهمترین و دلالتمندترین تاثیرات بر زبان فارسی توسط نثر جلال آلاحمد صورت گرفته است. هرگاه نثر ما متحول شده انگار کل جامعه دچار تغییر شده است.»
✔️ #محمدقائم_خانی: «به خاطر ساخت منحصربفرد زبان فارسی وقتی به خویشتن بازمیگردیم تازه تنشهایمان شروع میشود. وقتی از جلال بعد از بازگشت به خویشتنش حرف میزنیم دیگر نمیتوانیم از جلال چپگرا یا راستگرا صحبت کنیم.»
▪️گزارش و مشروح این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻با الهام از امام
(#هادی_فردوسی از شاعران شیرازیست که در رباعیسرایی و سرودن شعر آیینی دست توانایی دارد. از فعالیتهای ادبی او که شایان تحسین است، رباعیهایی است که برمبنای حدیث معصومین سروده شده است. از جملۀ آنها، رباعیهای فردوسی است که سخنان امام حسن عسکری علیهالسلام را به نظم درآورده است. دیروز به روایتی و فردا هم به روایتی دیگر ولادت #امام_حسن_عسکری علیهالسلام است به همین مناسبت چند نمونه از این رباعیها را با یکدیگر میخوانیم)
▪️«...امام حسن عسکری علیهالسلام:
«إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا يُدْرَكُ إِلا بِامْتِطَاءِ اللَّيْلِ»
رسیدن به خداوند متعال، سیر و سفری است که جز با شب زندهداری حاصل نگردد.
بحار الأنوار، ج۷۵، ص۳۸۰؛ مسند الامام العسکری(علیهالسلام) ص۲۹۰
بینور عبادت، دل ما دل نشود
باران امید و شوق، نازل نشود
همواره رسیدن به خدا یک سفر است
آن جز به شبِ سجود، حاصل نشود...»
برای خواندن دیگر رباعیها به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید:
🔗shahrestanadab.com/Content/ID/9884
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بررسی مفهوم «هویت» در ادبیات کلاسیک پارسی
(#شروین_وکیلی در گفتگو با شهرستان ادب)
▪️«...هویت هرچند مفهومی مدرن است، اما واقعیت آن است که از زمانیکه انسان در این جهان میزیسته، هویت و کیستی، مسألۀ اساسی او بوده است. در طول تاریخ، رد پای این جستجوگریها را میتوان در ادبیات یافت. ادبیات، جایی است که انسان به «خویشتن خویش» بیش از هرزمان دیگری نزدیک است واتفاقاً ماندگاریاش را وامدار همین درد مشترک است که هرکس با زبان حال خویش از کیستی خود میگوید.
یکی از درخشانترین شیوههای بیان مفهوم هویت، در ادبیات کلاسیک پارسی، بروز یافته است. بهطوریکه آن را سراسر جولانگاه بیقراریها و ناآرامیهای انسانهایی کرده است که در اشتیاق وصل خویش میسوزند. هرچند که هرکدام از خوبان پارسیگوی با نگاهی متفاوت به مفهوم هویت پرداختهاند .
بهعنوان مثال «فردوسی» هویت را با مفهوم ملیت، «سعدی» و «حافظ» هویت را با مفهوم شخصیت وعارفانی چون «مولوی» و «عطار» آن را در پیوند با عشق مطرح کردهاند...»
ادامۀ گفتوگوی #فرشته_اثنی_عشری با شروین وکیلی را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9871
☑️ @ShahrestanAdab
8.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 معرفی رمان بی کتابی در #کتاب_باز
🔸در این برنامه رمان «بی کتابی»
نوشته #محمدرضا_شرفی_خبوشان
توسط #احسان_رضایی معرفی شد.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻آسمان گنبد طلا
(ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالگرد وفات بانوی کرامت، #حضرت_معصومه سلاماللهعلیها، شعری از #سما_روشنایی در رثای ایشان میخوانیم)
▪️چقدر غصه داشته که پشت در گذاشته
کسی که بر ضریح نقرهی تو سر گذاشته
بپرس از نگاه خیره ای که سالها به توست
چه روزهای سخت را که پشت سر گذاشته
قدم زدم میان صحن تو! همین قدم زدن
همیشه روی شعرهای من اثر گذاشته
نگاه می کنم به آسمان گنبد طلا
که روی شانه های شهر بال و پر گذاشته
اسیر ترس شب شدن خیال تلخ گم شدن
چراغ های روشن حرم مگر گذاشته؟
هوای قم شبیه مشهد است با حضور تو
خوشا به حال آنکه پا در این سفر گذاشته
شکسته می شوم به صحن آینه که میرسم
خدا کنار هم چقدر چشم تر گذاشته
خدا محبت تو را درون سینه های ما
به پاس گریه های مادرو پدر گذاشته
☑️ @ShahrestanAdab