eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
304 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻برای فرزندم چه کتابی بخرم؟| یادداشتی از (در تازه‌ترین مطلب پروندۀ خانم مریم سجادی‌نژاد _کارشناسی ارشد ادبیات‌کودک_ یادداشتی نوشته است دربارۀ اینکه چه کتاب‌هایی برای کودکان و نوجوانان مناسبند و در زمان انتخاب کتاب، باید به چه نکاتی توجه کنیم) ▪️«...از نظر موضوع کودکان نوپا علاقه‌مندند به ترانه‌های قومی ساده؛‌ لالایی و اشعار نشاط‌‌انگیز و قصه‌های با اصوات جالب و آن‌هایی که شرکت خود آن‌ها را می‌طلبد. کودکان 3-5 سال وزن و تکرار را دوست‌دارند. طرح‌های صریح و ساده؛ ‌گفت‌وگوهای کوتاه؛ تصورات روشن و ساده؛ حادته‌ای که به‌سرعت به‌اوج می‌رسد و پایانی خوش. اینان تخیل و واقعیت را در هم می‌آمیزند؛ هم‌چنین قصۀ حیوانات و قصه‌هایی دربارۀ کودکان هم‌سن خودشان را دوست‌دارند. کودکان 6، 7، 8 ساله‌ علاقه‌ای سرشار به قصه‌های قومی کهن و افسانه‌های پریان دارند. 9 تا 11 ساله‌ها، قصه‌های قومی پیچیده‌تر با قهرمانانی حقه‌باز؛ یا شخصیت‌هایی که قانون‌ها را زیاد جدی نمی‌گیرند؛ همانند ماتیلدا، نیکولا کوچولو و حتی قصه‌های هولناک. نوجوانان 11-13 ساله‌ بیداری جنسی را تجربه می‌کنند و درگیر کسب هویت شخصی هستند. اینان از طرح قوی، زیبایی زبان و معانی ژرف‌تری که در پس کلمات خفته‌اند استقبال می‌نمایند...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10531 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻«مهدی کفاش» و «یوسف قوجق» در میان برگزیدگان جشنوارۀ داستانی خاتم ▪️چهارمین دوره جشنوارۀ داستان‌نویسی «خاتم» برگزیدگان خود را شناخت. در میان برگزیدگان #جشنواره_خاتم نام دوتن از مؤلفان شهرستان ادب نیز به چشم می‌خورد؛ مهدی کفاش و یوسف قوجق. #مهدی_کفاش برای داستان «حکایت آن گردن‌آویز ظفار» توانسته است رتبۀ دوم این جشنواره را (به صورت مشترک با نویسندۀ دیگری) کسب کند. گفتنی‌ست رمان «وقت معلوم» از مهدی کفاش توسط انتشارات شهرستان ادب در سال 96 به چاپ رسیده است. در میان داستان‌های تقدیری نیز نام #یوسف_قوجق، نویسندۀ کتاب لحظه‌ها جا می‌مانند در انتشارات شهرستان ادب (سال 93)، نیز دیده می‌شود. یوسف قوجق برای داستان «بهای آدم ماندن» به دلیل نگاه نو، ساختار داستانی مناسب، سوژۀ قابل توجه، زبان داستانی و نثر روان از سوی هیئت داوران شایسته تقدیر شناخته شد. مجموعۀ شهرستان ادب این موفقیت را به آقایان مهدی کفاش و یوسف قوجق تبریک عرض نمونده و برای این بزرگواران آرزوی موفقیت‌های پیاپی دارد. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻دوره جدید کارگاه داستان با عنوان #ایران_سرزمین_اسطوره در شهرستان ادب برگزار می‌شود. ▪️در ادامه سلسله جلسات «کارگاه داستان کوتاه» که با تدریس #مجید_قیصری برگزار می‌شد، گروه داستان مؤسسه شهرستان ادب قصد دارد، دورۀ آموزشی «ایران، سرزمین اسطوره» را برگزار کند. در این دوره ده جلسه ای، ده داستان کوتاه برجسته فارسی با رویکرد اسطوره ای مورد بررسی قرارخواهندگرفت. کارگاه «ایران، سرزمین اسطوره» از آغاز خرداد ۹۸، روزهای یکشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان به شرکت در این جلسات می‌توانند با مراجعه به سایت مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ثبت‌نام نمایند: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10535 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شمشیر و جغرافیا (گاه‌گاهی بهانه‌های سیاسی باعث شده‌اند که ما بر پیوندمان با برادران و خواهران افغانستانی تأکید بیشتری داشته باشیم. این‌روزها نیز شاهد همدلی هموطنان خود با عزیزان افغانستانی هستیم. به این بهانه، شعری می‌خوانیم از ، شاعر بزرگی که بر گردن بسیاری از شاعران ایرانی، حق معلمی دارد. این شعر از کتاب سرودۀ این شاعر گرامی، ‌انتخاب شده است) ▪️بادی وزید و دشت سترون درست شد طاقی شکست و سنگ فلاخن درست شد شمشیر روی نقشۀ جغرافیا دوید این‌سان برای ما و تو میهن درست شد یعنی که از مصالح دیوار دیگران‌ یک خاکریز بین تو و من درست شد بین تمام مردم دنیا گل و چمن‌ بین من و تو آتش و آهن درست شد یک‌سو من ایستادم و گویی خدا شدم‌ یک‌سو تو ایستادی و دشمن درست شد یک‌سو تو ایستادی و گویی خدا شدی‌ یک‌سو من ایستادم و دشمن درست شد یک‌سو همه سپهبد و ارتشبد آمدند یک‌سو همه دگرمن و تورَن درست شد آن طاق‌های گنبدی لاجوردگون‌ این‌گونه شد که سنگ فلاخن درست شد آن حوض‌های کاشی گلدار باستان‌ چاهی به پیشگاه تهمتن درست شد آن حله‌های بافته از تار و پود جان‌ بندی که می‌نشست به گردن درست شد آن لوح‌های گچ‌بری رو به آفتاب‌ سنگی به قبر مردم غزنین و فاریاب‌ سنگی به قبر مردم کدکن درست شد سازی بزن که دیر زمانی است نغمه‌ها در دستگاه ما و تو شیون درست شد دستی بده که ـ گرچه به دنیا امید نیست ـ شاید پلی برای رسیدن، درست شد شاید که باز هم کسی از بلخ و بامیان‌ با کاروان حلّه بیاید به سیستان‌ وقت وصال یار دبستانی آمده است بویی عجیب می‌رسد از جوی مولیان‌ سیمرغ سالخورده گشوده است بال و پر «بر گِردِ او به هر سر شاخی پرندگان» ما شاخه‌های توأم سیبیم و دور نیست باری دگر شکوفه بیاریم توأمان‌ با هم رها کنیم دو تا سیب سرخ را در حوض‌های کاشی گلدار باستان‌ بر نقشه‌های کهنه، خطی تازه می‌کشیم از کوچه‌های قونیه تا دشت خاوران تیر و کمان به دست من و توست، هموطن لفظ دری بیاور و بگذار در کمان ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻همه چیز دربارۀ | یادداشتی از (حتما همۀ شما نام فرهاد حسن‌زاده را شنیده‌اید؛ نویسندۀ محبوب کودک و نوجوان کشورمان که هم فروش آثارش و هم جوایز مهم بین‌‌المللی‌اش ثابت می‌کند که از بهترین نویسنده‌های کودک و نوجوان کشورمان است. خانم فاطمه قاسمی‌پور در یادداشتی به آثار این نویسندۀ خوب کشورمان پرداخته است. شما را به خواندن تازه‌ترین یادداشت پروندۀ دعوت می‌کنیم) ▪️«از کودکی، نویسنده‌ها برایم آدم‌هایی فراواقعی بودند. آدم‌هایی که خیال می‌کردم در دنیایی جداگانه زندگی می‌کنند و فقط کلمه‌هایشان با ما یکی است که حرفشان را می‌فهمیم؛ وگرنه، چطور می‌شود با همین کلمه‌های ساده که هر روز توی حرف‌هایمان هستند، دنیایی ساخت که بیرون‌آمدن ازش کار هفته و ماه باشد. آن‌قدر غرق می‌شدم در دنیای داستان‌ها که حتی شک می‌کردم نویسنده، خودش با همۀ آدم‌های داستان زندگی نکرده یا نمی‌شناسدشان. از کودکی فکر می‌کردم نویسندگی آن‌قدر کار متفاوتی است که تکرار نمی‌شود. ادبیات نوجوان، چندصباحی است که راهش را پیدا کرده و حتی گاهی در سرازیری، آوازخوان و خندان‌خندان، قل خورده و جلو رفته. آن‌قدری جلو رفته که نوجوانان، می‌دانند کسانی در همین مملکت خودمان برایشان می‌نویسند. می‌دانند ادبیات نوجوان فقط ترجمه نیست؛ نویسنده‌های ایرانی هم کتاب می‌نویسند! از طنز گرفته تا تخیلی و وحشت. این اتفاق برای ادبیاتی که عمر زیادی ندارد، بیشتر از "خوشایند" است. ادبیاتی که ترجمه‌زده بود و مخاطبش باور نمی‌کرد می‌شود داستان‌های ایرانی خواند که برای او نوشته شده‌اند و اتفاقاً جذاب‌ هم هستند...» ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10546 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻فراخوان چهارمین #چالش_شعر_کوتاه (با موضوع ماه مبارک رمضان و مناسبت‌های این ماه) ▪️سایت شهرستان ادب به تازگی ستونی را به چالش‌های ادبی اختصاص داده است و هربار یکی از پرونده‌های سایت یا رویدادهای مهم ادبی یا اجتماعی جهان فارسی را بهانه‌ای برای این چالش‌ها می‌کند. در چهارمین چالش ادبیاتی شهرستان ادب به بهانه فرارسیدن #ماه_رمضان و بازگشایی پرونده تخصصی #رمضانیه از شما دعوت می‌کنیم تک‌بیت، دوبیتی، رباعی و شعر نوی کوتاه خود یا دیگران را (با ذکر نام شاعر) با موضوع ماه مبارک رمضان و مناسک و مناسبت‌های این ماه (آداب روزه‌داری + میلاد #امام_حسن مجتبی + شب‌های قدر + شهادت #امام_علی +...) برای ما بنویسید. گزیده‌ای از بهترین‌های این چالش در سایت شهرستان ادب نیز منتشر می‌شود. 🔸شعرهای کوتاهی که به نظرتان زیباست را در در بخش‌کامنت‌های همین‌ مطلب در سایت شهرستان ادب یا به نشانی ادمین کانال تلگرام (@shahrestaneadab) برای ما بنویسید. 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10547 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻کاروان می‌گذرد (ستون شعر و پرونده #رمضانیه سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #لحظه_های_بی_ملاحظه سرودۀ #مبین_اردستانی به‌روز می‌کنیم) ▪️عشق یعنی بَری از غفلتِ خودخواهی شو هجرت از خود کن و سرچشمه‌ی آگاهی شو به تمنّای تو دریاست همه‌تن آغوش از خودت کوچ کن و رود شو و راهی شو محضِ خورشید شدن ذرّه‌ای از خویش برآ قد بکش، دلزده از این‌همه کوتاهی شو قرن‌ها فاصله است از رمضان تا رمضان کاروان می‌گذرد... بیرقِ همراهی شو نکند خواب بمانی... نَفَسَت یخ بزند گرم از سوزِ مناجاتِ سحرگاهی شو روزه یعنی که بمیر از طلبِ هر چه جز او روز و شب تشنه‌ی انوارِ هواللّهی شو زردروییت شود آینه‌ی خطّ نگار قلمِ حضرتِ حق را ورقِ کاهی شو در دلِ برکه‌ی حق تا تپشی مهلت هست از شدن خسته نشو، ماه نشد ماهی شو چند گویم به تو هر لحظه که این شو یا آن آنِ او باش، برو هر چه که می‌خواهی شو ☑️ @ShahrestanAdab
🔻درآمدی بر شعرهای عرفانی ، با نگاهی به | یادداشتی از ▪️«...فوران و انباشتگی معارف، به ویژه معارف و زیبایی‌های برگرفته از قرآن کریم آنقدر که در شعرهای عارفانۀ جهاندار حضور دارد در شعرهای شاعران مدعی محضِ شعر دینی و آیینی، هرگز دیده نمی‌شود شعر جهاندار _مخصوصا غزل‌هایش_ شعری موسیقی‌آکند، قلندرانه، شورانگیز، طرب‌انگیز، عادت‌ستیز و رسمیت‌گریز است. شعرهای او گرچه از معانی، مضامین، معارف و حکم انباشته است، اما مخاطب عمومی هم _به خاطر همین ویژگی‌های ساختاری_ از خواندنش کیف می‌کند و این همان جایگاه عالی و آرمانی هنر است. جایی دقیقا بین مخاطب خاص و عام. شعر جهاندار نه مانند شعر علی معلم دامغانی مردم‌گریز و نخبه‌پسند است نه مانند شعر فاضل نظری است که محبوب عوام باشد و مطرودِ فرهیختگان. از این جهت می‌توان آن را از عالی‌ترین و آینده‌دارترین نمونه‌های شعر امروز دانست...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10549 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بازگشایی پرونده‌پرتره در سایت شهرستان ادب (به مناسبت روز بزرگداشت حکیم طوس) ▪️امروز، ۲۵ اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت شاعر نامدار ایران، حکیم ابوالقاسم فردوسی است. شاهنامه، حماسۀ ملی میهنی ایرانیان، سرودۀ حکیم طوس است که از برترین حماسه‌های جهان شمرده می‌شود. به این مناسبت، پرونده‌پرترۀ فردوسی را در سایت شهرستان ادب بازگشایی کرده و شما مخاطبان عزیز را به خواندن مطالب تازۀ این پرونده دعوت می‌کنیم. در این پرونده جدا از گزارش‌ها، اخبار و یادداشت‌های تحلیلی خواندنی هیئت تحریریه، مصاحبه‌ای اختصاصی با دکتر کزازی و کلیپی که شهرستان ادب بر اساس سخنان آیت‌الله جوادی آملی با موضوع فردوسی ساخته است را مشاهده می‌کنید. صفحه این پرونده: 🔗 shahrestanadab.com/پرونده-پرتره-فردوسی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻فردوسی با اسلام است یا علیه آن؟ | یادداشتی از #پژمان_سرلک (ویژه #پرونده_پرتره_فردوسی) ▪️«امروز همه‌کس می‌داند که #فردوسی بزرگترین شاعر ایران و شاهنامۀ او زنده‌ترین شاهکار جاودانی زبان و اندیشه و فرهنگ ایرانی است و بسیاری از محققان به‌حق، آن را بزرگترین حماسۀ جهان دانسته‌اند. با این‌حال نباید گفتۀ محقق فقید، استاد مجتبی مینوی را از نظر دور داشت که در یکی از سخنرانی‌های‌شان در خارج از کشور گفته بودند: دور باد از من اگر بگویم فردوسی بزرگترین شاعر ایران است؛ چراکه برترین‌های این‌هنر در تاریخ ادبیات ما دست کم شش یا هفت نفراند. سخن از فردوسی است و مجال، کوتاه. همۀ ما در دوره‌ای از زندگی‌مان راجع به این‌شاعر بزرگ، تصورها و برداشت‌هایی طبق شنیده‌های‌مان داشته‌ایم و جملگی بیش و کم در یک‌مسألۀ مهم، مشترک هستیم که با یک‌سؤال بسیار بزرگ همراه است و آن این‌که "سرایندۀ داستان‌های حماسی رستم و اسفندیار مسلمان است یا از اهالی زردشت؟"...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10550 ☑️ @ShahrestanAdab