شهرستان ادب
🔻رمانهای «موهای تو خانۀ ماهیهاست» و «باغ خرمالو» نامزدهای بخش نوجوان جایزۀ «شهید اندرزگو»
(دو نماینده شهرستان ادب در بخش رمان کودک و نوجوان نخستین جایزۀ شهید اندرزگو)
◾️رمانهای نوجوان #باغ_خرمالو نوشتۀ #هادی_حکیمیان و #موهای_تو_خانه_ماهی_هاست نوشتۀ #محمدرضا_شرفی_خبوشان موفق به کسب عنوان نامزدی نخستین دورۀ جایزۀ ادبی «شهید اندرزگو» در بخش داستان کودک و نوجوان شدند.
گفتنیست ولین دورۀ جایزۀ ادبی و مردمی «شهید اندرزگو» با محوریت مبارزۀ ادبی با تحریف تاریخ معاصر و همچنین بیان حقایق و روشنگری دربارۀ رژیم پهلوی، در سه بخش داستان بلند، رمان و شعر بزرگسال، داستان کودک و نوجوان و نیز روایت تاریخ در حال برگزاری است.
باغ خرمالو اثر هادی حکیمیان پیش از این نامزد سیوششمین جایزۀ کتاب سال شده بود و در شانزدهمین جایزۀ قلم زرین نیز شایستۀ تقدیر شناخته شده بود.
موهای تو خانۀ ماهیهاست (سال ۱۳۹۷) و باغ خرمالو (سال ۱۳۹۶) هر دو توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر و روانۀ بازار شدهاند.
شهرستان ادب و همۀ هنرمندان همراه با این مجموعه، این موفقیت را به جناب آقای حکیمیان و جناب آقای خبوشان تبریک گفته و برای این دو نویسندۀ خوب کشورمان آرزوی موفقیتهای روزافزون دارد.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻ایران و سایههای آن
(یادداشتی از #محسن_حسن_نژاد در پروندهکتاب #سایه_های_باغ_ملی)
▪️«...شیوۀ رفتار مردم یککشور در ایام کشمکشهای انقلابی را نباید تنها براساس صفات رایج آن مردم تبیین کرد. در این موقعیتها، جامعه بیش از هرچیز تحتتأثیر غلیان و جریانیافتن سایهها است. همان سایههایی که در طول تاریخ، سرکوب شدهاند و در انقلاب مجال عیانشدن پیدا میکنند..
سایههای باغ ملّی، حکایت جوانی است که در میان درگیریهای سیاسی پهلوی دوم برای تحصیل در دانشگاه به تهران پا میگذارد. به قول خود شخص اول داستان، تهران مانند دریای مواجی است که در آن احساس گمشدن میکند. او که به قصد مطالعۀ جامعهشناسی پا به این دریای مواج گذاشته، در طی داستان با چالشهایی مواجه میشود. چالشهایی که خودش را در قبال آنها منفعل احساس میکند...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/10900
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بلِّغ یا مُحمّد
(ضمن عرض تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم، عید ولایت و امامت، شما را به خواندن شعر زیبایی از استاد #محمدعلی_مجاهدی در وصف این عید بزرگ دعوت میکنیم)
◾️چشمهها جوشید و جاری گشت دریا در غدیر
باغ عشق و آرزوها شد شکوفا در غدیر
فصل باران بود و رویش، فصل سبز زیستن
خنده، گل میکرد بر لبهای صحرا در غدیر
بود پیدا در زلال جاری تکبیرها
نقطۀ پایان عمر تشنگیها در غدیر
جبرئیل آمد که: بلِّغ یا محمّد! زانکه نیست
این تجلّی را مجال جلوه إلاّ در غدیر
رفت بالا از جهاز اشتران و خطبه خواند
خطبهای شورآفرین و شورافزا در غدیر
تا که بردارد پیمبر پرده از رازی بزرگ
کرد بیرون زآستین دست خدا را در غدیر
عرشیان، در اشتیاق خاکیان میسوختند
تا علی با دست احمد رفت بالا در غدیر
«گفت: هرکس را منم مولا، علی مولای اوست»
کرد گل، گلنغمۀ احمد چه زیبا در غدیر
دستِ رد بر سینۀ اغیار میزد آشکار
«عادِ مَن عاداهِ» او افکند غوغا در غدیر
گاهِ بیعت بود و بدعت پا به پای فتنهها
خیمه میزد در کنار آرزوها در غدیر
خشمهای شعلهور، پژواک کینِ جاهلی
خطِّ سیر خود جدا کرد آشکارا در غدیر
یاد دارید ای قیامت قامتان! مولا علی
از قیام خود قیامت کرد برپا در غدیر؟!
کهکشان در کهکشان، اشراق بود و روشنی
از طلوع آفتابِ عالمآرا در غدیر
طور بود و نور بود و کشف و اشراق و شهود
شد بهشت آرزوها آشکارا در غدیر
لَنْ تَرانی گو، ترانی گوی شد تا جلوه کرد
با تماشاییترین تصویر، مولا در غدیر...
#عید_غدیر
☑️ @ShahrestanAdab
🔻#محمدرضا_وحیدزاده : بحران شعر مدرن، بحران مخاطب
▪️گزارش مشروح و تصویری دومین روز اردوی آقایان دورۀ هفتم #آفتابگردان_ها
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10917
☑️ @ShahrestanAdab
🔻کبوترخانه
(همزمان با اردوی سوم آفتابگردانهای دورۀ هفتم، شعری میخوانیم از خانم #مائده_عابدیان، آفتابگردان دورۀ هفتم)
◾️هرچه میخواهم بگویم، باز پنهان میکنم
تا میآید موقع ابراز، پنهان میکنم
با زمین بیگانهام هرچند از بیم قفس
آنچه را میدانم از پرواز پنهان میکنم
میگذارم دست خود را بر تپشهای دلم
این کبوترخانه را از باز پنهان میکنم
عاقبت در کوچه و بازار هم خواهند گفت
آنچه را بیهوده از آغاز پنهان میکنم
با تو قهرم! با توام آری! نمیبینی چرا
آن نیازی را که پشت ناز پنهان میکنم؟
آه... ساکت میشوم، حس میکنم بیفایدهست
هرچه خود را پشت این الفاظ پنهان میکنم
#آفتابگردان_ها
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻کارگاه مقدماتی آموزش #گرافیک با نرمافزار #فتوشاپ با تدریس #حسین_جریان_پور در #مدرسه_رسانه ▪️ظرفیت
🔻 ثبتنام دورۀ مقدماتی «کارگاه آموزشی گرافیک با نرمافزار فتوشاپ» در #مدرسه_رسانه شهرستان ادب آغاز شد.
▪️علاقمندان تا ۵ شهریورماه ۱۳۹۸ فرصت دارند تا با کسب اطلاع از شرایط، در این دوره ثبتنام کنند.
کارگاه آموزشی #گرافیک در شش جلسه هر کدام به مدت دو ساعت و نیم برگزار میشود.
نرمافزار #فتوشاپ یکی از متداولترین ابزارهای خلق آثار گرافیکی است. در این دوره میکوشیم تا ضمن مروری بر فنون زیباییشناسی و تولید آثار گرافیکی، به معرفی ابزارهای مختلف این نرمافزار در راستای تولید محتوای گرافیکی بپردازیم.
#حسین_جریان_پور از جمله مدرسان باتجربه در این حوزه است. از دورههای برگزارشده توسط او میتوان به:
– دورۀ مقدماتی و متوسطۀ فتوشاپ (مدرسۀ پسرانۀ معلم)
– دورۀ مقدماتی فتوشاپ (پایگاه مقاومت بسیج نینوا)
– دورۀ مقدماتی و متوسطۀ فتوشاپ (پایگاه مقاومت بسیج النبی)
– دورۀ مقدماتی فتوشاپ برای نوجوانان
– دورۀ مقدماتی فتوشاپ برای دانشجویان
– برگزاری دورههای مجازی فتوشاپ و نقاشی دیجیتال
اشاره کرد.
سرفصلهای جریانپور برای این دورۀ آموزشی به شرح زیر است:
ایجاد فایلهای جدید در نرمافزار فتوشاپ
معرفی ابزارهای گروههای Eraser / Marquee / Move/ Lasso / Quick selection
کار با ابزارها و پالت Brush
انتخاب رنگها و ابزارهای انتخاب رنگ
ابزارهای نقاشی دیجیتال و رنگآمیزی در photoshop
دستورهای ویرایشی
کار با تنظیمات، گروهبندی و اصول ویرایشی لایهها
ابزارهای درج و اصول ویرایش متن
اصول Transform
خطکشها / خطوط راهنما / خطوط شبکهای هوشمند و ابزارهای اندازهگیری
ابزارهای رتوش و بهینهسازی تصاویر و اصول ترمیم تصاویر
ابزارهای مجموعه Stamp و ویرایش تصاویر
ترسیم اشکال
ابزارهای مجموعه Pen
و...
🔴 گفتنیست همراه داشتن رایانۀ شخصی جهت شرکت در کلاس گرافیک برای هنرجویان گرامی الزامی است.
علاقمندان میتوانند برای اطلاع دقیقتر از شرایط برگزاری کارگاهها به سایت مدرسه رسانه با نشانی madreseresane.ir یا سایت رسمی شهرستان ادب مراجعه کنند و یا با شماره ۷۷۵۱۷۸۳۰ داخلی ۱۳۹ بین ساعات ۱۰ صبح تا ۵ عصر تماس بگیرند.
مهلت ثبتنام در کارگاههای مدرسه رسانه تا ۵ شهریورماه ۹۸ است.
فارغالتحصیلان مدرسه رسانه به همکاری پارهوقت با دفتر رسانۀ شهرستان ادب نیز دعوت خواهند شد.
ثبتنام دورۀ مقدماتی «کارگاه آموزشی گرافیک با نرمافزار فتوشاپ» در سایت مدرسه رسانه:
🔗 madreseresane.ir/event/ID/27/
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«بیگناهی» به روایت #آلبر_کامو | از کتاب #سقوط
(بیستوششمین صفحه از #یک_صفحه_خوب_از_یک_رمان_خوب)
▪️«...همۀ ما وضعی استثنایی داریم. همه میخواهیم از چیزی تقاضای فرجام کنیم. هریک میخواهیم به هرقیمتی که هست بیگناه باشیم، حتی اگر برای این کار لازم باشد که نوع بشر و قضای آسمانی را متهم کنیم. وقتی به کسی که بر اثر جدّ و جهد خویش، هوشمند یا سخاوتمند شده است، خوشآمد میگویید، او را مختصری خوشحال میکنید. در عوض، اگر سخاوت فطری او را بستایید، بالاترین شادی را به او میدهید. متقابلاً اگر به جنایتکاری بگویید که خطای او مولود فطرت و شخصیتش نیست، بلکه زادۀ مقتضیات ناگوار است، بهراستی شکرگزار میشود. حتی در ضمن خطابۀ دفاعیۀ شما، همین لحظه را برای گریستن انتخاب میکند. با این همه، هوش و شرافت مادرزادی به هیچوجه در خور تحسین نیست، همچنان که بهطور قطع مسئولیت جنایتکارِ بالفطره از مسئولیت کسی که مقتضیات، او را به جنایت واداشته است، بیشتر نیست...»
🔗 متن کامل این صفحه را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/10859/
☑️ @ShahrestanAdab
🔻صحن غریب
(#عید_غدیر، برای ما شیعیان از مهمترین اعیاد مذهبی است. شاعران نیز این عید بزرگ را دستمایۀ اشعار زیبایی قرار دادهاند. با تبریک این عید گرامی به شما مخاطبان سایت شهرستان ادب، شعری میخوانیم از #مهدی_جهاندار)
◾️علی بجنگ، حسن صلح کن، حسین فدا شو
غدیر معنیاش این است عبد محض خدا شو
هدف خداست، امیر و شهید هر دو بهانه است
اگر به کوفه میسّر نبود، کربوبلا شو
غدیر صحن غریبیست ای مسافر مشهد
از این مسیر بیا زائر امام رضا شو
پر از سؤال بیا تا غدیر را بشناسی
ولی به او که رسیدی بدون چون و چرا شو
علی خداست؟ نه آیینۀ تمام نمایش
برای آینه آیینۀ تمام نما شو...
☑️ @ShahrestanAdab
🔻داستانِ تاریخ
(در روز مبارک عید غدیر، یادداشتی میخوانیم از خانم #آزاده_جهان_احمدی که به بررسی ضرورت بازنویسی وقایع مهم تاریخ اسلام در قالب رمان پرداختهاند و چند نمونۀ مهم را بررسی کردهاند)
▪️ «...باید توجه داشت روایت داستانی از تاریخ اسلام به دوگونه امکانپذیر است؛
اولین شیوه که راحتترین شکل هم هست این است که نویسنده به سراغ شخصیت میرود و او را در قالب داستان به خواننده میشناساند. هستۀ مرکزی در این داستانها فرد است که معمولاً از حضرات معصومین علیهمالسلام و یا صحابۀ ایشان هستند و همهچیز اعم از آدمها و وقایع، حول این شخصیت تعریف میشوند. بهعلاوه اینکه بهواسطۀ وجود عنصر عصمت، امکان خلق شخصیتهای خاکستری وجود ندارد. در این بخش بیشترین آثار برای گروه سنی نوجوان نوشته شده است. "چهاردهقصه از کودکی معصومین"، "باغهای همیشهبهار"، "چه شمشیر زیبایی" و "یکباغ لبخند" از این دست آثار هستند...
اما شیوۀ دومین، نوشتن از وقایع است که کاری پیچیدهتر و دشوارتر بهنظر میرسد...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10919
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بلعم، تیپ یا شخصیت؟
(#بلعم باعورا از علمای بنی اسرائیل بود که داستانش در عهد عتیق و قرآن آمده است، اما به دو گونۀ متفاوت. #محمدقائم_خانی در یادداشتی این دو روایت را از منظر داستانی و کنش شخصیت مورد بررسی قرار داده است. )
▪️ «...اگر ماجرای الاغ و بلعم را در روایات خودمان مورد توجه قرار دهیم، به چالشهایی برمیخوریم که نشان از روایتی مدرن در داستان بلعم دارند. ظاهراً در روایات اسلامی واقعیت پیچیدهتر از این حرفهاست و چالشهای حول بلعم را باید بیشتر جدی گرفت. در روایات ما نزاع بلعم با الاغ را مرحلۀ مهمی از هدایت خدا برای منصرف کردن وی از نفرین میدانند، که البته به نتیجه نرسیده است. الاغ، تحت امر خدا بوده و تن به لعن ولیّ خدا نمیداده، ولی بلعم متنبه نشده و الاغ را مجروح ساخته تا به خواستۀ خویش برسد. در این روایات، ما با بلعمی صاحب عزم روبهروییم که ارادۀ انجام کاری دارد...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10682
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 کارگاه تخصصی #ریویونویسی با تدریس #حسن_صنوبری در #مدرسه_رسانه ▪️ظرفیت محدود ▪️ دعوت به همکاری از
🔻ثبتنام دورۀ مقدماتی «کارگاه تخصصی ریویونویسی» در #مدرسه_رسانه شهرستان ادب آغاز شد.
▪️علاقمندان تا ۵ شهریورماه ۱۳۹۸ فرصت دارند تا با کسب اطلاع از شرایط، در این دوره ثبتنام کنند.
کارگاه #ریویونویسی در چهار جلسه هر کدام به مدت دو ساعت و نیم برگزار میشود.
«ریویونویسی» (یا یاداشتهای مروری) گونهای خاص از نگارش پیرامون نقد و معرفی محصولات، بهویژه محصولات ادبی و هنری است. کاربرد و روش نگارش این گونۀ ادبی نگارشی علیرغم اهمیت، جذابیت و تأثیرگذاری بالایش در معرفی کتابها، فیلمها و دیگر محصولات هنری و غیر هنری، در ایران کمتر شناخته شده است.
#حسن_صنوبری، سردبیر سایت شهرستان ادب و از منتقدان ادبی هنری که سالها تجربۀ نگارش در روزنامهها، مجلات و سایتهای فرهنگی هنری را داشته است مدرس این دوره از کارگاههای ریویونویسی است. سرفصلهای آموزشی صنوبری برای ریویونویسی چنین است:
- تعریفِ ریویو و ریویونویس و معرفی منابع
- توضیح تفاوتهای ریویو با دیگر گونههای نگارشی مشابه
- هنرِ چشیدن
- مواجهۀ درست با اثر هنری و ادبی
- ریویو، بازار و اقتصاد فرهنگ
- بایستههای مطالعاتی و فنی ریویونویس
- آشنایی با رسانههای معتبر ریویونویسان جهان (گودریدز، آیامدیبی، نیویوکر و...)
- آغاز ریویونویسی
- افقِ حرفهایشدن در ریویونویسی
علاقمندان میتوانند برای اطلاع دقیقتر از شرایط برگزاری کارگاهها به سایت مدرسه رسانه با نشانی madreseresane.ir یا سایت رسمی شهرستان ادب مراجعه کنند و یا با شماره ۷۷۵۱۷۸۳۰ داخلی ۱۳۹ بین ساعات ۱۰ صبح تا ۵ عصر تماس بگیرند.
مهلت ثبتنام در کارگاههای مدرسه رسانه تا ۵ شهریورماه ۹۸ است.
فارغالتحصیلان مدرسه رسانه به همکاری پارهوقت با دفتر رسانۀ شهرستان ادب نیز دعوت خواهند شد.
ثبتنام کارگاه تخصصی ریویونویسی در سایت مدرسه رسانه:
🔗 madreseresane.ir/event/ID/23
☑️ @ShahrestanAdab
🔻کفشهای کهنۀ تنهایی
(در تازهترین مطلب ستون شعر سایت شهرستان ادب، شعری میخوانیم از مرحوم #نجمه_زارع، بانوی شاعر توانمند)
◾️از همان اول دلم را در تب و تاب آفرید
خاک بود؛ اما مرا از آتش و آب آفرید
کفشهای کهنۀ تنهاییام را جفت کرد
نیمۀ گمکردۀ من را چه نایاب آفرید
ماندهام حافظ تو را در چندمین دفتر نوشت
ماندهام سعدی تو را در چندمین باب آفرید
آستین بالا زد امشب پلکهایم تا تو را
آنچنانی که خودش میخواست در خواب آفرید
ماه، نیم دیگرش را جستجو کرد و نیافت
بعد جای آن خودش را در دل آب آفرید
☑️ @ShahrestanAdab
🔻ده ترانه از ده شاعر جوان آفتابگردان
◾️در تازهترین مطلب پروندۀ #ترانه_خوانی به سراغ ده ترانهسرای جواب رفتهایم و ترانهای از هر یک تقدیم کردهایم. ترانههای پیش رو ازجمله آثار موفق شاعرانی است که در ادوار گوناگون دورۀ شعر جوان انقلاب اسلامی #آفتابگردان_ها حضور داشتهاند و بعضاً آثارشان در کتابهای گزیدهاشعار آفتابگردانها همچون مجموعههای #یک_چمدان_بهار، #یک_دشت_دویدن، #به_تماشا_رسیدن و... منتشر شده است.
این ده ترانه را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10492
☑️ @ShahrestanAdab
🔻یک روزِ صد و نود و دو صفحهای | معرفی کتاب #زیبا_صدایم_کن
(یادداشتی از #نیلوفر_نیک_بنیاد در پروندۀ #ادبیات_کودک_و_نوجوان)
▪️«"زیبا صدایم کن" رمانی برای نوجوانان است؛ ماجرای دختر پانزده سالهای به نام زیبا که خیلی بیشتر از سنش تجربۀ زندگی دارد. او در مرکز نگهداری کودکان بیسرپرست زندگی میکند، پدرش در یک بیمارستان روانی بستری است، مادرش دوباره ازدواج کرده و ناپدری بداخلاقی دارد که گاهی او را مجبور به دستفروشی و کارهای دیگر میکند. اما این کتاب همۀ زندگی زیبا را روایت نمیکند، بلکه فقط یک روز از زندگی او را شرح میدهد؛ آن هم روز تولد پانزده سالگیاش؛ روزی که پدرش از او میخواهد کمکش کند از تیمارستان فرار کند تا بتوانند یک جشن تولد دو نفره برگزار کنند و همین فرار است که جرقۀ تمام اتفاقات بعدی داستان را میزند...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/10119
☑️ @ShahrestanAdab
🔻عرض تسلیت خدمت سرکار خانم #عاطفه_شیرمحمدی
◾️باخبر شدیم سرکارخانم عاطفه شیرمحمدی، همکار ما در اردوهای دفتر شعر شهرستان ادب و همسر گرامی آقای #علی_داودی، در سوگ از دست دادن خالهی گرامی خود هستند.
مؤسسه شهرستان ادب و هنرمندان همراه با این مجموعه این مصیبت را به سرکارخانم شیرمحمدی تسلیت عرض نموده و برای ایشان صبر جزیل و برای آن مرحوم مغفرت الهی را طلب میکند.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻آفتاب حُسن
(ضمن تبریک به مناسبت ولادت #امام_کاظم علیهالسلام شعری میخوانیم از استاد #سیدرضا_مؤید در مدح این امام همام)
◾️«ای آفتاب حُسن به زیبائیات سلام
وی آسمان فضل به دانائیات سلام
در صبر شاخصی به شکیبائیات سلام
تنها تو کاظمی که به تنهائیات سلام
هرگه غضب به قلب رئوف تو یافت دست
از آب عفو آتش خشمت فرو نشست
ای صرف گشته عمر گران تو در نماز
دُرِّ خداست اشک روان تو در نماز
مطلوب ایزد است بیان تو در نماز
واجب بُود درود به جان تو در نماز
آنسان که نور عشق خدا در وجود توست
از صبح تا به ظهر، زمان سجود توست...»
🔗 متن کامل این شعر را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/10925
☑️ @ShahrestanAdab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 با خاطرات اردوی رامسر #آفتابگردان_ها در مرداد ۹۸
🌻اردوی سوم هفتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، ویژه آقایان
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بیدل چگونه در شعر دلبری میکند؟
▪️گزارش مشروح و تصویری سومین روز اردوی آقایان دورۀ هفتم #آفتابگردان_ها
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10927
☑️ @ShahrestanAdab
🔻دیوار سکوت
(همزمان با برگزاری اردوی سوم #آفتابگردانها در رامسر، سه رباعی میخوانیم از #حمیدرضا_مداح، آفتابگردان دورۀ هفتم)
◾️گفتم غزلی بخوان! نخواندی رفتی
فریاد شدم بمان! نماندی رفتی
برخاسته بود تا که از دل برود
غم را سر جای خود نشاندی رفتی
◾️دیوار سکوت تا ثریا رفته
آجر آجر فاصله بالا رفته
بر صورت آسمان خراش افتاده
تنهایی شهر تا کجاها رفته
◾️میخندی و روزگار خندان شده است
زیبایی شهرمان دوچندان شده است
باران زده و من و تو با هم هستیم
خوشحالم از اینکه راهبندان شده است
☑️ @ShahrestanAdab