🔻آقای خوب ما | معرفی کتابهای عاشورایی برای کودکان و نوجوانان
(یادداشتی از #عارفه_سادات_میریوسفی در پرونده #ادبیات_کودک_و_نوجوان)
▪️«از کودکی میخواستم بدانم که برای امامحسین علیهالسلام و یاران بزرگوارشان در روز عاشورا چه اتفاقی افتاده است. به مطالبی که از روضهها میفهیدم، قانع نبودم و مدام دربارۀ آن روزها میپرسیدم و میخواندم. آن سالها کتابهایی که هم مرتبط با امامحسین علیهالسلام و واقعۀ عاشورا و هم مناسب گروه سنی کودک و نوجوان باشد کمتر پیدا میشد، اما این روزها به لطف خدا کتابهای زیادی در این حوزه وجود دارد که هرکدام از طریقی ما را به محرم سال شصتویک هجری و روزهای قبلترش و حتی کودکی و نوجوانی امامحسین علیهالسلام پیوند میزند.
به مناسبت ایام محرم به سراغ کتابهای مستندی رفتهام که به امامحسین علیهالسلام، خانوادۀ ایشان، یاران بزرگوارشان و واقعۀ عاشورا مربوط میشوند. کتابهایی که مناسب گروه سنی کودک و نوجوان هستند تا آنها نیز به فهم بهتری از واقعۀ عاشورا دست پیدا کنند...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/10968
☑️ @ShahrestanAdab
🔻https://www.instagram.com/p/B131QHxBAOD/
▪️تصاویری از کارگاه #یکشنبه_های_داستان موسسه شهرستان ادب، با حضور استاد #مجید_قیصری
یکشنبه دهم شهریورماه (دهمین جلسه #ایران_سرزمین_اسطوره)
☑️ @ShahrestanAdab
🔻دستۀ هیئت
(پرونده #ادبیات_عاشورایی و پرونده تخصصی #ادبیات_کودک_و_نوجوان سایت شهرستان ادب را با شعری از سرکار خانم #مریم_زندی بهروز میکنیم)
◾️یک دستۀ هیئت اینجا
یک دستۀ هیئت آنجا
بر پرچمی نوشته
یک یا حسین زیبا
رفتیم توی هیئت
بابا و من دوتایی
بابا به من نشان داد
یک پرچم طلایی
آن را بلند کردم
با یاحسین بر لب
رویش نوشته بودند
جانم فدای زینب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بررسی داستان «شرق بنفشه» از #شهریار_مندنی_پور
(مشروح چهارمین جلسه #ایران_سرزمین_اسطوره با حضور #مجید_قیصری در #یکشنبه_های_داستان شهرستان ادب)
▪️«...نزدیکترین اسطوره به شرق بنفشه، داستان "آدم وحوا" و "لیلی و مجنون" است. ذبیح تمثیل آدم، ارغوان تمثیل حوا، کتابخانه و حافظیه -که مأمن این دو عاشق است- به منزلۀ باغ عدن و بهشت، پدر ارغوان و مسئول کتابخانه تمثیل خدای منعکننده و مجازاتگر، راوی تمثیل شیطان وسوسهگر و کتاب تمثیل میوۀ ممنوعه است". طاهر گامهایی از داستان شرق بنفشه را با ماجراهای آدم وحوا نظیر حضور در بهشت، میثاق خدا با آنان، وسوسه، آلودگی به گناه و هبوط منطبق دانست و دربارۀ پایانبندی گفت: "دیدگاهی که در داستان نسبت به اسطوره تفاوت پیدا کرده، این است که مرگ ذبیح و ارغوان نه به منزلۀ سقوط بلکه در معنای صعود و جاودانگی عشق آن دو است. درواقع این داستان، پایانبندی تازهای به یک ماجرای اسطورهای بخشیده است"...»
🔗 ادامۀ این گزارش را در سایت شهرستان ادب بخوانید.
(https://shahrestanadab.com/Content/ID/10973)☑️ @ShahrestanAdab
🔻موفقیت مجموعهشعرهای «سالهای بیترانگی» و «پریروز» در جایزۀ کتاب سال الوند
◾️دکتر #محمدرضا_ترکی، برگزیدۀ دومین دوره #جایزه_ادبی_الوند شناخته شد.
«جایزه کتاب سال شعر الوند» برای دومین سال در دیار الوند در سه بخش کتاب سال، کتاب برگزیده انجمن علمی نقد ادبی ایران و بخش استانی با حضور گلچینی از شاعران و ادبای کشور برگزار شد.
در پایان با حضور هیئت داوران و جمعی از هنرمندان پیشکسوت همدانی چون حسن شیوا، احمد فتوت و علیرضا سهرابی، برگزیدگان دومین دورۀ جایزه الوند معرفی شدند.
دکتر محمدرضا ترکی با مجموعه شعر #سالهای_بی_ترانگی به عنوان برگزیده، تندیس ویژۀ انجمن نقد ادبی ایران را دریافت کرد و از سرکار خانم #حسنا_محمدزاده با مجموعه شعر #پری_روز در این بخش تقدیر شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻بزم ضیافت
(ستون شعر و پروندۀ #ادبیات_عاشورایی سایت شهرستان ادب را با شعری از حجتالاسلام #نیر_تبریزی بهروز میکنیم. این شعر از معروفترین سرودههای نیّر تبریزی است که در سالهای اخیر توسط بعضی مداحان کشور نیز خوانده شده است.
میرزا محمدتقی حجتالاسلام، فقیه و شاعر تبریزی، از عالمان دینی و شاعران شناخته شده دوران قاجار است. وی در تبریز به دنیا آمد و در همانجا مقدمات را فرا گرفت. سپس به نجف رفت، و پس از فراگیرى فقه و اصول و حکمت، و کسب فیض از محضر علما به تبریز بازگشت. او و پدرش از اولین کسانى هستند که بر مسلک على محمد باب ردیه نگاشتند.
در خوشنویسى متبحر بود و با شعراى زمان خود از جمله: ادیب الممالک فراهانى، حاج فضلعلى مولوى متخلص به صفا، میرزا محمد ملا باشى طسوجى، حاج میرزا کاظم طباطبایى معروف به حاج وکیل، میرزا على منجم باشى و شریف العلماى اصفهانى مصاحبت داشت. او در تبریز درگذشت و پیکرش به نجف منتقل و در وادى السلام دفن شد)
◾️گفت؛ ای گروه هر که ندارد هوای ما
سر گیرد و برون رود از کربلای ما
ناداده تن به خواری و ناکرده ترک سر
نتوان نهاد پای به خلوتسرای ما
تا دست و رو نَشُست به خون مینیافت کس
راه طواف بر حرم کبریای ما
این عرصه نیست جلوهگه روبه و گراز
شیرافکن است بادیۀ ابتلای ما
همراز بزم ما نبوَد طالبان جاه
بیگانه باید از دو جهان آشنای ما
برگردد آنکه با هوس کشور آمده
سر ناورد به افسر شاهی گدای ما
ما را هوای سلطنت مُلک دیگر است
کاین عرصه نیست در خور فرّ همای ما
یزدان ذوالجلال به خلوتسرای قدس
آراستهست بزم ضیافت برای ما
برگشت هر که طاقت تیر و سنان نداشت
چون شاه تشنه کار به شمر و سَنان نداشت
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«گویی ولیشناسان رفتند از این ولایت»
(نگاهی به رمان #نامیرا به قلم #آزاده_جهان_احمدی در پرونده #ادبیات_عاشورایی)
▪️«...در زمان این رخداد از دوربین فیلمبرداری و عکاسی، GPS ، دستگاه ضبط صدا و ماهواره خبری نبود، اما عاشورا از پس قرنها، جنگها و غبارها عبور کرده و به ما رسیده است.
حالا بیش از هزار سال بعد از آن واقعه #صادق_کرمیار با قدرت کلمات و روایت داستانی مبتنی بر مستندات تاریخی، دست ما را گرفته و به کوفهای برده که اهالیاش بعد از مرگ معاویه و جانشینی یزید با اشتیاق نامههای دعوت به سوی حسینِ علی فرستادند.
کرمیار با رمان نامیرا ما را به میان مردمان زمانهای دور برده تا تردید، طمع، ترس و حقیقتطلبی آنها را در بزنگاههای حساس زندگی و تاریخ ببینیم، بسنجیم و حتی قضاوت کنیم و احتمالاً از خودمان بپرسیم اگر من بودم، چه میکردم؟...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/10979
☑️ @ShahrestanAdab
🔻نقد و بررسی داستان «خلق تنگ ابلیس» از #علی_مؤذنی
(مشروح پنجمین جلسه #ایران_سرزمین_اسطوره با حضور #مجید_قیصری در #یکشنبه_های_داستان شهرستان ادب)
▪️«...از دیدگاه آقای مؤذنی، عالم غیب به اندازۀ عالم شهود ملموس و دستیافتنی است. کتاب، بازآفرینی داستان حضرت یوسف بوده و ویژگی ممتاز آن بروز و ظهور شیطان است. اسطورههایی که در داستان حضرت یوسف وجود دارند عبارتند از: رابطۀ یوسف با پدر، حسادت برادران و افتادن در چاه، وارد شدن یوسف به عنوان برده به قصر عزیز مصر و گرامی داشته شدن، ماجرای یوسف و زلیخا، زندانی شدن، تعبیر خواب، آمدن برادران پیش یوسف و ماجرای دزدی، رسیدن یعقوب و یوسف به همدیگر. این نمونهها در برخی اساطیر ایرانی نیز دیده میشوند، مانند حفر چاه در داستان رستم و برادرش...»
🔗 ادامۀ این گزارش را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10980
☑️ @ShahrestanAdab
15.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نماهنگ #قاب_آه
خواننده: #محمد_معتمدی
شاعر:#محمدمهدی_سیار
آهنگساز: #امیرحسین_سمیعی
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نینامه
(مطلب جدید پرونده #ادبیات_عاشورایی سایت شهرستان ادب را به بازخوانی شعر عاشورایی معروف زندهیاد #قیصر_امین_پور اختصاص میدهیم)
◾️خوشا از دل نم اشکی فشاندن
به آبی آتش دل را نشاندن
خوشا زان عشقبازان یاد کردن
زبان را زخمه فریاد کردن
خوشا از نی خوشا از سر سرودن
خوشا نی نامه ای دیگر سرودن
نوای نی نوایی آتشین است
بگو از سر بگیرد، دلنشین است
نوای نی نوای بی نوایی ست
هوای ناله هایش نینوایی ست
نوای نی دوای هر دل تنگ
شفای خواب گل بیماری سنگ
قلم تصویر جانکاهی ست از نی
علم، تمثیل کوتاهی ست از نی
خدا چون دست بر لوح و قلم زد
سر او را به خط نی رقم زد
دل نی ناله ها دارد از آن روز
از آن روز است نی را ناله پرسوز
چه رفت آن روز در اندیشه نی
که این سان شد پریشان بیشه نی؟
سری سرمست شور و بی قراری
چو مجنون در هوای نی سواری
پر از عشق نیستان سینه او
غم غربت غم دیرینه او
غم نی بند بند پیکر اوست
هوای آن نیستان در سر اوست
دلش را با غریبی آشنایی ست
به هم اعضای او وصل از جدایی ست
سرش بر نی، تنش در قعر گودال
ادب را گه الف گردید، گه دال
ره نی پیچ و خم بسیار دارد
نوایش زیر و بم بسیار دارد
سری بر نیزه ای منزل به منزل
به همراهش هزاران کاروان دل
چگونه پا ز گل بردارد اشتر
که با خود باری از سر دارد اشتر؟
گران باری به محمل بود بر نی
نه از سر، باری از دل بود بر نی
چو از جان پیش پای عشق سر داد
سرش بر نی، نوای عشق سر داد
به روی نیزه و شیرین زبانی!
عجب نبود ز نی شکر فشانی
اگر نی پرده ای دیگر بخواند
نیستان را به آتش می کشاند
سزد گر چشم ها در خون نشیند
چو دریا را به روی نیزه بیند
شگفتا بی سر و سامانی عشق
به روی نیزه سرگردانی عشق
ز دست عشق عالم در هیاهوست
تمام فتنه ها زیر سر اوست
☑️ @ShahrestanAdab