eitaa logo
شهرستان ادب
1.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
292 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻خوش باد سفر (سه رباعی زیبا از کتاب #راهبندان سرودۀ #میلاد_عرفانپور) ▪️تنها و غریب مانده انسان در شهر سنگین شده سایۀ‌ رفیقان در شهر محتاج درنگیم در این کثرت رنگ این است دلیل راهبندان در شهر ▪️با خون جگر بازنگردی دل من با دیدۀ تر بازنگردی دل من دیدم که به قربان کسی می‌رفتی خوش باد سفر! بازنگردی دل من ▪️مانده‌ست میان کفر و ایمان دنیا هم کافر بوده هم مسلمان، دنیا هم مسجدِ‌ مردان خدا بوده و هم بازار بزرگ دین فروشان، دنیا ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بازخوانی پرونده کتاب «پس از بیست سال» در سایت مدرسه رمان (به بهانۀ تجلیل از این رمان در دوازدهمین #جایزه_جلال آل احمد) ▪️سایت مدرسه رمان چندی پیش پرونده‌کتاب #پس_از_بیست_سال اثر #سلمان_کدیور را در صفحات خود گشوده بود. در این پرونده‌رمان، اخبار، گزارش ها و یادداشت‌هایی منتشر شده است که گزیده‌ای از آن‌ها از این قرار است: 🔸نزاع دو اسلام در صدر اسلام | گفت‌وگو با سلمان کدیور دربارۀ رمان «پس از بیست سال» 🔗 madreseroman.com/Articles/ID/233 🔸تاریخ، حکمت و کلام سه وجه مهم رمان «پس از بیست سال» | مشروح نشست نقد و بررسی رمان «پس از بیست سال» 🔗 madreseroman.com/Articles/ID/231 🔸علی علیه‌السلام همیشه بزرگ است در تمام فصول | یادداشتی از #آزاده_جهان_احمدی 🔗 madreseroman.com/Articles/ID/225 🔸«پس از بیست سال»؛ روایتی تازه از مذهب علیه مذهب! | یادداشتی از #صادق_فرامرزی 🔗 madreseroman.com/Articles/ID/230 🔸عدالت سازشکار نیست | یادداشتی از #حسام_آبنوس 🔗 madreseroman.com/Articles/ID/241 🔸روایت دلدادگی | یادداشتی از #معصومه_خوانساری 🔗 madreseroman.com/Articles/ID/243 🔗 برای خواندن مطالب بیشتر به صفحه مخصوص این پرونده در سایت #مدرسه_رمان مراجعه نمایید: madreseroman.com/Articles/articleType/TagView?Tag=پس+از+بیست+سال ☑️ @ShahrestanAdab
🔻نشست نقد و بررسی کتاب #وقتی_دلی برگزار می‌شود 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11304 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻یکشنبه‌های داستان میزبان الهیات روایی شر! ▪️نشست هفتگی #یکشنبه_های_داستان در هفته آینده با عنوان «الهیات روایی شر» در موسسه «شهرستان ادب» برگزار می‌شود. در این برنامه که روز ۲۴ آذرماه از ساعت ۱۶:۳۰ آغاز می‌شود، دکتر #نعیمه_پورمحمدی و دکتر #محمد_حقانی_فضل درباره این موضوع و با نگاهی به کتاب #درباره_شر سخنرانی می‌کنند. حضور در این نشست ادبی که در محل موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از سه‌راه طالقانی، پلاک ۱۶۸ برگزار می‌شود، برای عموم علاقمندان ادبیات آزاد است. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش تصویری اختصاصی از اختتامیه دوازدهمین دورۀ آل احمد 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11308 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پس از بیست سال در جایزه جلال تجلیل شد (تبریک موسسه شهرستان ادب به آقای سلمان کدیور) ▪️رمان نوشته در آل احمد تجلیل شد. این رمان خواندنی که محصول شهرستان ادب است به طور ویژه خارج از بخش رقابتی دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد تجلیل شد. هیئت داوران کتاب «پس از بیست سال» نوشته سلمان کدیور را بابت «کوشش موثر در زمینه دراماتیک کردن تاریخ و وقایع دینی و هویتی»، شایسته تحسین دانستند و پیشنهاد تجلیل از این نویسنده و اثر ادبی او را به دبیرخانه این جایزه ارائه دادند. رمان «پس از بیست سال» روایتی است تاریخی در صدر اسلام که از دوران علیه‌السلام آغاز و به پس از حادثه عاشورا ختم می‌شود. این کتاب حجیم نیز با استقبال خوانندگان و منتقدان رو به رو شده است. سلمان کدیور نویسنده این اثر متولد ۱۳۶۵ در شیراز است و تحصیلات خود را تا سطح کارشناسی ارشد ادامه داده است. او پنج سالی است که داستان‌نویسی را به صورت جدی آغاز کرده است. 🔗 متن کامل این خبر را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11309 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻موفقیت رمان «وضعیت بی‌عاری» در دوازدهمین دورۀ جایزۀ جلال آل احمد (تبریک موسسه شهرستان ادب به آقای حامد جلالی) ▪️رمان #وضعیت_بی_عاری نوشته #حامد_جلالی از محصولات #مدرسه_رمان شهرستان ادب در #جایزه_جلال درخشید. هیئت داوران این رمان عاشقانه جنگی را در دوازدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی «جلال آل‌احمد»، شایسته تقدیر دانستند. «وضعیت بی‌عاری» داستان دلباختگی دختری مسلمان به جوانی است که پیرو دین صابئین مندایی است، اقلیتی مذهبی که بیشتر در جنوب ایران زندگی می‌کنند. ماجراهای این رمان از روزهای پیش از انقلاب اسلامی آغاز و به روزهای جنگ تحمیلی ختم می‌شود. حامد جلالی نویسنده این رمان متولد ۱۳۵۴ در قم و دانش‌آموخته دوره کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه صدا و سیماست. او سابقه کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی و چهره‌پردازی در تئاتر و تلویزیون را هم در کارنامه خود دارد. علاوه بر نوشتن داستان کوتاه و دریافت جوایز متعدد داستان‌نویسی، «وضعیت بی‌عاری» نخستین تجربه وی در زمینه رمان‌نویسی است. 🔗 متن کامل این خبر را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11307 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻صفحه #اینستاگرام شهرستان ادب به‌روز است 🔗 instagram.com/shahrestanadab ☑️ @ShahrestanAdab
🔻این هم پرنده بود (شعری از #احمدرضا_احمدی) ▪️این هم پرنده بود که از کنار ما گذشت روی شاخه‌های درختان رفت. از عمر ما چه مانده است که گلدان‌ها را آب می‌دهیم بر کف حوض خیره می‌شدیم ماهی قرمز را در شب در حوض سنگی صدا می‌کنیم. پارچه‌ها در کنار خانه‌ی ما بافته شدند عروسان برای خرید پارچه‌ها به بازار می‌روند فروشندگان پارچه‌ها برای عروسان نمی‌گویند: که ما مرده‌ایم هنوز پارچه‌ها آهار دارند. این هم پرنده بود که از کنار ما که از کنار عروسان گذشت روی پارچه‌ها بافته شد. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پیام تسلیت مؤسسۀ شهرستان ادب به آقای «عبدالرحیم سعیدی‌راد» ▪️با نهایت تأسف باخبر شدیم جناب آقای #عبدالرحیم_سعیدی_راد، شاعر گرامی، در سوگ از دست دادن خواهر بزرگوار خود نشسته‌اند. مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و مجموعه شاعران همراه با این مؤسسه، مصیبت وارده را به جناب آقای عبدالرحیم سعیدی‌راد و مجموعه افراد خانوادۀ گرانقدر ایشان تسلیت می‌گویند و برای آن بانوی پرهیزگار طلب علو درجات را دارند. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻حاشیۀ چشمت (شعری از کتاب #صدای_بهتر_زخم سرودۀ #علیرضا_سمیعی) ▪️تاریخ سخن بودی بی رسم نویسایی حالا چه کنم با این تألیف تماشایی در حاشیۀ چشمت من چیستم ای دیوان یک جملۀ تعلیقی در گوشۀ زیبایی هر بار تو را خواندم نشنیده‌ترم کردی پس باز نشستم در این نسخۀ تنهایی در شهر که خواندندش از غلغله ویران شد انشای صدایش بود این بی‌سر و بی‌پایی با باد چه می‌کردم بر دوش هوا رفتم وقتی که وزیدی در اوزان اهورایی در شرح تو با سر من می‌گردم و می‌گریم رقص قلمی پیرم تن داده به رسوایی پرپر شدن تفسير تأویل حلالم بود از حنجره جاری شد خون دل مینایی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻«ما را که مائیم» (متن خطابه ارزشمند #محمدرضا_شرفی_خبوشان در اختتامیه دوازدهمین #جایزه_جلال آل‌احمد) ▪️«...نویسندۀ ایرانی نیز از این جهت انسانی بی‌مانند است. شاهد و ناظر و عامل تاریخ است و راوی و حاضر و حامل رنج‌ها و حماسه‌ها و عشق‌ها و مصائب است. نویسندۀ ایرانی دریافته‌است، که حفظ و به سامان داشتن و بالندگی آرمان‌های نیک و اهداف متعالی قیامش، درگرو توجّه دادن خویشتن و مردمش به رواج و بسط و فرایادآوردن دلسوزی و مهربانی و همدلی و همراهی و هماهنگی است. چه کسی دل می‌سوزاند؟ چه کسی انسانی مهربان است؟ چه کسی همدل همسایگان و همشهریان و هم میهنان خود است؟ چه کسی همراهی و هماهنگی با نفوس جمعی را فضیلت می‌شمارد؟ نویسندۀ ایرانی پاسخ این سؤال‌ها را دریافته‌است و می‌داند که دلسوزان و مهربانان و همدلان و همراهان و هماهنگان یک سرزمین آنانند که آن سرزمین را از آن خود بدانند و نسبت بدان حسّ مالکیت داشته باشند. از خود دانستن و حسّ مالکیت است که تعهّد می‌آورد و تعهّد ایمان به انجام وظیفه در جهت انتفاع دیگری است. دیگران اگر نباشند فضیلت‌ها معنا پیدا نمی‌کنند، مهربانی و دلسوزی و همدلی و همراهی و هماهنگی واژه‌هایی می‌شوند فاقد ارزش و خالی از محتوا و اگر این دیگران، غیر از ما و من به حساب آیند، باز هم بنیاد و مایۀ تعهّد سست می‌شود و فضیلت‌ها آلودۀ ریا و رنگ و دغل می‌شوند...» 🔗 متن کامل این سخنرانی را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11311 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻غزال غزل (شعری از زنده‌یاد استاد #مشفق_کاشانی) ▪️گر چون حباب آه، قراری نیافتم در موج‌خیز اشک، کناری نیافتم در گردباد معرکۀ مرگ و زندگی بنشست تا غبار، سواری نیافتم جز نقش لحظه‌های شفق گونِ تاب‌سوز در لوح سینه، روزشماری، نیافتم این باغ کاغذین گُلِ آلوده‌رنگ را دیدم هزار بار و، بهاری نیافتم از لاله‌های سوخته، کز خاک بردمید شب سوزتر چراغ مزاری، نیافتم در جویبار صاعقه، جاری شدم چو برق توفان‌نهیب، شورِ شراری، نیافتم تا مردمان دیده، بشویم به آب عشق در آستان دوست غباری نیافتم زین غم که خار حادثه شد خانه‌زاد گل بی جوش خون، گلوی هزاری نیافتم جز لطف حق که سایه فکنده‌ست بر سرم در این کویر سوخته، یاری نیافتم ای دل مگر به اوج رسانم سرتو را برقامت بلند تو، داری نیافتم «مشفق» به جز غزال غزل‌های مشک‌بیز خوشتر به دشت شعر، شکاری نیافتم ☑️ @ShahrestanAdab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلمی کوتاه از: موفقیت رمان #وضعیت_بی_عاری نوشته #حامد_جلالی در دوازدهمین دوره #جایزه_جلال آل احمد ☑️ @mdrsroman ☑️ @ShahrestanAdab
📸 یک عکس یادگاری از سه سال پیش در چنین روزی 🔸افتتاحیه سومین دوره #مدرسه_رمان | تهران - موسسه شهرستان ادب - آذرماه ۱۳۹۵ | 🔗 برای دیدن تصاویر بیشتر به سایت شهرستان ادب مراجعه نمایید: shahrestanadab.com/Content/ID/6711 #عکس_یادگاری_شهرستان_ادبی_ها ☑️ @ShahrestanAdab
🔻نقش در نقش (شعری از سرکار خانم #سارا_جلوداریان برای فرش ایرانی) ▪️نقش در نقش، گل سرخ به دامان داری طرح در طرح، نشانی ز بهاران داری تاروپودت به غم رنگرزان آغشته‌ست خبر از تلخی و شیرینی دوران داری در دل هر گره‌ات، پینۀدستی پیداست ریشه در خاک بلادیدۀ ایران داری سينۀ‌گرم تو، میعادگه مجنون‌هاست رج به رج، خاطره‌ها از شب هجران داری رازها زیرگلی‌های ترنجت خفته‌ست چه حکایات که در حاشیه، پنهان داری گاه از جانب تبریز، سخن می‌گویی! گاه تاریخچه در خطۀ کاشان داری زیر پا، یا سر بازار... چه فرقی دارد؟ تواصیلی و خریدار، فراوان داری ☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش تصویری کارگاه #یکشنبه_های_داستان موسسه شهرستان ادب، با حضور استاد #مجید_قیصری، استاد #علی_اصغر_عزتی_پاک، دکتر #نعیمه_پورمحمدی، دکتر #محمد_حقانی_فضل و... یکشنبه بیست‌وچهارم آذرماه در این نشست، دو میهمان برنامه یعنی خانم پورمحمدی و آقای حقانی‌فضل با موضوع «الهیات شر» برای حاضران سخنرانی کردند. 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11319 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻سایت «شهرستان ادب» برگزیده دومین جشنواره کتاب در فضای مجازی شد ▪️وبگاه رسمی «شهرستان ادب» برگزیده جشنواره ملی کتاب در فضای مجازی شد. بنا به این خبر، وبگاه شهرستان ادب با نشانی ShahrestanAdab.com موفقیتی تازه کسب کرد و در بخش رقابتی «فرهنگ کتاب و کنشگران فرهنگی» در دومین دوره جشنواره «کتاب در فضای مجازی» برگزیده شد. #حسن_صنوبری سردبیر سایت شهرستان ادب، این جایزه را به نمایندگی از موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب دریافت کرد. جشنواره «کتاب در فضای مجازی» یا «صفحه خیال» همه‌ساله به همت موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود. آیین پایانی این جشنواره ملی روز دوشنبه ۲۵ آذر در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد و برگزیدگان این دوره مشخص شدند. پیش از این نیز «وبگاه شهرستان ادب» و «وبگاه #آفتابگردان_ها» نامزد نهمین جشنواره رسانه‎های دیجیتال شده بود و از این میان، وبگاه رسمی شهرستان ادب موفق شده بود نشان «سرآمد» (https://shahrestanadab.com/Content/ID/6883)، عالی‎ترین عنوان این جشنواره و لوح افتخار را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻به شاعران (شعری از #محمدرضا_عبدالملکیان) ▪️جهان را به شاعران بسپارید مطمئن باشید کلمات را بیدار می‌کنند و در کرت‌ها گل و گندم می‌کارند جهان را به شاعران بسپارید بیابان و باران هردو خوشحال می‌شوند و هردو جوانه می‌زنند از سرانگشت کودکان دبستانی جهان را به شاعران بسپارید مطمئن باشید سربازان ترانه می‌خوانند و عاشق می‌شوند و تفنگ‌ها سر بر قبضه می‌گذارند و بیدار نمی‌شوند جهان را به شاعران بسپارید دیوارها فرو می‌ریزند و مرزها رنگ می‌بازند درختان به خیابان می‌آیند در صف اتوبوس به شکوفه می‌نشینند و پرندگان سوار می‌شوند و به همۀ همشهریان تخمۀ آفتابگردان تعارف می‌کنند مگر همین را نمی‌خواستید؟ پس چرا بیهوده معطل مانده‌اید؟ از تأمل و تردید دست بردارید و جهان را به شاعران بسپارید این قافیه‌های سرگردان اگر سر از صندوق‌ها در نیاورند پیر می‌شوند و پرنده نمی‌شوند و جهان بی‌پرنده جهنمی است که فقط شلیک می‌کند ☑️ @ShahrestanAdab
🔻جلسۀ «انجمن شعر شهرستان ادب»، چهارشنبه‌های به یاد ماندنی ▪️جلسۀ #انجمن_شعر_شهرستان_ادب، چهارشنبه‌های به یاد ماندنی هر چهارشنبه از ساعت ۱۷ با حضور استاد #علی_محمد_مودب، #محمدحسین_نعمتی، #محمدمهدی_سیار و... میزبان عموم شاعران و دوست‌داران ادبیات است. خیابان شریعتی - بالاتر از سه راه طالقانی - پلاک ۱۶۸ - طبقه چهارم ☑️ @ShahrestanAdab
🔻در امتداد هم | یادداشت #علی_اصغر_عزتی_پاک مدیر دفتر داستان شهرستان ادب (به بهانۀ درخشش دو رمان #مدرسه_رمان در جایزۀ جلال) ▪️امشب که ۲۱ آذرماه سال ۱۳۹۸ است، ما در جشن اختتامیۀ #جایزه_جلال آل احمد بودیم. در این شب دو تن از دوستان نویسنده‌ام جایزه گرفتند؛ یکی تقدیر شد با #وضعیت_بی_عاری و دیگری تحسین شد با #پس_از_بیست_سال. اولی #حامد_جلالی است که من از دهۀ هفتاد دوستش هستم، و دومی #سلمان_کدیور که در دهۀ نود افتخار آشنایی ‌و رفاقتش را پیدا کردم. به این دوستی‌ها افتخار می‌کنم. تبریک می‌گویم بهشان و روزهای بهتری را برای‌شان آرزو می‌کنم. در خوانشی که من دارم، این دو کتاب در امتداد هم هستند؛ بی‌این‌که نویسنده‌هاشان چنین قصدی داشته باشند و یا خبری از کار همدیگر گرفته باشند هنگام نگارش. هر دو ریشه‌های افتخارآمیز و عبرت‌آموزمان را می‌جویند و به تصویر می‌کشند تا راهی فراروی ما بگذارند برای فردا و فرداها. هر دو دغدغه‌مند هستند و هر دو از عمق جان برآمده‌اند. پس اگر که بر دل‌ها می‌نشینند و تسخیر می‌کنند برای ساعاتی خوانندگان‌شان را، حق است و اقتضای قانونی نانوشته اما مسلط. شنیدن صدای این دو نویسنده و دیگر نویسنده‌های کشورمان، با تمام تنوع و اختلاف دیدگاه‌های‌شان، بر همگان فرض است و البته برای میهن‌مان پربرکت. ممنونم از سرکار خانم #بلقیس_سلیمانی و آقایان #محمدحسن_شهسواری و #حمیدرضا_شاه_آبادی برای همراهی و راه‌نمایی؛ و از #علی_محمد_مودب برای همه چیز. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻خندۀ غمگین (چند رباعی زیبا از #زهیر_توکلی) ▪️با گریۀ ناگهان وضو می‌بخشی چشمی که تو آبرو به او می‌بخشی چشمی که هزار سو تو را می‌نگرد چشمی که به او هزار سو می‌بخشی ▪️شوری ز طنینِ این صداهاست مرا بوی تو شنیده‌ام که دریاست مرا ای باد، غبارِ من چه وزنی دارد؟ هر جا که تویی خانه همان جاست مرا ▪️همراهِ گُل و سوسن و نسرین رفته شاد آمده با خندۀ غمگین رفته ماندم که ستایشت کنم، وَرنه مرا دل رفته بسی پیشتر از این رفته ▪️ما دست و گریبان شدگان با غم خویش اصرار نداریم به بیش و کمِ خویش آونگِ میان بیم و امّیدم من ای با همه بیگانه و ای با همه خویش ☑️ @ShahrestanAdab
🔻نگاهی دیگر به رمان «وضعیت بی‌عاری» (یادداشت بر رمان اثر ) ▪️«...برخی بر این گمان‌اند که هر اثری با موضوع جنگ را باید در حیطۀ آثار دفاع مقدسی گنجاند؛ فارغ از ماهیت و جهت‌گیری اصلی آن‌ و نوع نگاهی که به جنگ دارد؛ درست بر خلاف گروه دیگر که هر اثری با این موضوع و زمینۀ روایی را در صورت عدول از چارچوب‌های خشک و کلیشه‌های ذهنی خود، در دستۀ آثار ضد جنگ و سیاه قرار می‌دهند. حقیقت آن است که نسبت یک اثر با مفهوم دفاع مقدس را روح حاکم بر آن تعیین می‌کند و نه برداشت‌های شخصی از تکه‌های بُرش‌خورده و جداشده‌ای از ساختار کلی‌ اثر. «وضعیت بی‌عاری» را از این منظر باید داستانی به تمامه دفاع مقدسی نامید؛ اثری که با درک صحیح از ماهیت جنگِ تحمیل‌شده بر ملت مظلومی چون ایران، حضور در این میدان را با هدف ایستادگی در برابر دشمن متجاوز، امری قدسی می‌پندارد و با پذیرش مصائب و رنج‌های حاصل از آن، مرز سوگواری و تشفی آلام را از سیاه‌نمایی و نفی اصل جهاد، جدا می‌کند...» 🔗متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11305/ ☑️ @ShahrestanAdab