شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«از خشم من حصار زمان لرزه میکند»
یادی از #بازار_صابر : شاعر ملی تاجیکستان
(یادداشت #حسن_صنوبری در هفتمین روز درگذشت او)
▪️«...یکی از مهمترین اخبار ادبیات فارسی در هفت روز گذشته، درگذشت استاد «بازار صابر» شاعر ملی تاجیکستان بود؛ خبری که کمتر مورد توجه رسانهها قرار گرفت.
«مومن قناعت»، «لایق شیرعلی»، «گلرخسار صفیآوا» و «بازار صابر» (و تا حدی امثال «فرزانه خجندی») را شاید بتوان مهمترین چهرههای شعر و ادبیات امروز تاجیکستان دانست. از جهاتی میتوان این چهرهها را با استوانههای شعری دهه چهل و پنجاه ایران، یعنی «مهدی اخوان ثالث»، «فروغ فرخزاد»، «سهراب سپهری» و «احمد شاملو» مقایسه کرد، هرچند ایشان نسبت به شاعران ایران جوانتر هستند؛ چنانچه «صدرالدین عینی» بزرگ شاعر تاجیکستانی هم از دیرباز همواره با «نیما یوشیج» مقایسه میشده است.
باری، در این میان، بازار صابر مقامی دیگر و جایگاهی ممتاز دارد. او از جهات مختلف بیشتر به اخوان ثالث ما شباهت دارد. چه اینکه هم از منظر زیباییشناسی و هنری و هم در داوریِ محتوایی و اندیشهای، در میان سرایندگان فارسیزبان این منطقه بینظیر است...
...از طرفی همهی مبارزهها و شعرهای سیاسی و اجتماعی و ملی بازار صابر، در حالیست که او در عاشقانهسرایی هم چهرهای بینظیر است. این جدیت در عاشقانهسرایی و نیز وا ندادن در برابر هجمهی فرهنگی سیاسی گستردهی کمونیستها در دوران اقتدار شوروی، دو فرق و فضل بازار صابر بر اخوان و امثال اخوان عزیز در ایران است. بعد عاشقانهسرایی بازار صابر تا آنمقدار درخشان بوده که در جراید کمونیستی و اوضاع فرهنگی آن زمان او را به شعر مبتذل و غیراخلاقیسرودن متهم میکردند...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9010
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻از وطن دور مردنِ مردان
(در هفتمین روز درگذشت شاعر بزرگ تاجیکستان استاد #بازار_صابر شعری از ایشان بخوانید)
▪️«از وطن دور گرچه بسيار است
زنده و مردۀ به نام و نشان
ليک آسان نبود و آسان نيست
از وطن دور مردنِ مردان
از وطن دور میتوان جنگيد
در همه سنگران نوع بشر
بگذشت از درون آتش و آب
خيست از بين دود و خاکستر
میتوان جمله درد آدم را
بى دوا ديد و در تن خود ديد
از همه زهر و آب آدم کش
از وطن دور قطره قطره چشيد
میتوان همچو مرد نافرمان
در ميان هزار ملت بود
یکه بر جاى سربدارانى
بندى صدهزار دولت بود...»
متن کامل این شعر را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9009
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نشانی برخی از نشرهای شعر و داستان در سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ☑️ @ShahrestanAdab
🔻نشانی برخی از نشرهای شعر و داستان در سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
🔸نسخهی به روز شده
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نشانی برخی از نشرهای شعر و داستان در سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران 🔸نسخهی به روز شده ☑
نشانی نشر.jpg
1.53M
🔻نشانی برخی از نشرهای شعر و داستان در سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
🔸نسخهی به روز شده
🔹نسخهی با کیفیت
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻لیلاج
(شعری میخوانید از کتاب تازه منتشر شدهی #از_پیله_تا_پروانگی سرودهی دکتر #محمدرضا_روزبه)
▪️بر بساط هست و نیست،
گرچه سهم و سرنوشت ما نبود
جز همین بازندگی
هرچه میخواهی تو، باش
باز با یکدندگی
من که در فکر قماری دیگرم
من که میمیرم برای زندگی!
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻شاعران جوان برگزیده در هفتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور
▪️دفتر شعر موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب طی دو بیانیه اسامی برگزیدگان دوره آموزشی #آفتابگردانها را منتشر کرد:
دبیرخانه دورههای آموزشی شعر جوان کشور (آفتابگردانها) اسامی شاعران برگزیده برای عضویت در هفتمین دوره آموزشی آفتابگردانها را پس از دو دوره داوری، به شرحی که میآید اعلام میکند. گفتنیست در این دوره پانصد شاعر جوان از اکثریت قریب به اتفاق استان های کشور شرکت کردند و سطح کیفی آثار نیز بالاتر از دوره های پیشین ارزیابی شده است. این موضوع مراحل داوری را پیچیده تر و دشوارتر کرد اما داوران محترم نهایت سعی خود را کردند که با توجه به معیارهای متعدد، مستعدترین افراد برای عضویت در این دوره انتخاب شوند. بی شک از میان شاعرانی که افتخار نداریم امسال در خدمتشان باشیم شاعران بسیار خوب و آینده داری هستند که ممکن است در دورههای آتی به عضویت #آفتابگردان_ها درآیند.
🔸نام برگزیدگان فراخوان هفتمین دوره شعر جوان کشور را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔹اسامی آقایان:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9003
🔹اسامی بانوان:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9002
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻گزارش تصویری غرفه شهرستان ادب در دومین روز نمایشگاه بیناللملی کتاب تهران 🔗 shahrestanadab.com/Con
🔻گزارش تصویری غرفه شهرستان ادب در هشتمین روز نمایشگاه بیناللملی کتاب تهران
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9015
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پرندهتر
(شعری میخوانید از کتاب تازه منتشر شدهی #لحظه_های_بی_ملاحظه سرودهی #مبین_اردستانی)
▪️نشست، خستگیاش را تكاند روی درخت
شكسته پرهایش را نشاند روی درخت
پرنده از دل مجروح و جان رنجورش
چهها چهها كه برايم نخواند روی درخت
دم غروب كه شد با نسيم آوازش
پرندههای جهان را كشاند رویي درخت
هوای لانهی خود كرد و بالهايش را
ز گرد و رنگ تعلق تكاند روی درخت
پرنده بود رها بود مثل ما كه نبود
پرندهتر شد و پر زد نماند روی درخت
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻چگونه مثل استادان دانشگاه شعر بخوانیم؟
یادداشتی از توماس فوستر
▪️«...#توماس_فوستر، استاد سابق دانشگاه و نویسنده، در این یادداشت شرح میدهد که چگونه شعر مدرن را بفهمیم. او که پس از سی سال تدریس بازنشسته شده است، در سالهای اخیر آثار متعددی نوشته و منتشر کرده است. اغلب این آثار، برای علاقمندان تازهکار ادبیات مناسب است و مشهورترین آن «چگونه مثل استادان دانشگاه بخوانیم» نام دارد که در سال 2014، در فهرست پرفروشها قرار گرفته بود. فوستر در این یادداشت شفاهی به دوستداران شعر مدرن، راهکارهایی عملی و ساده، برای خواندن درست این گونه ادبی میآموزد.
کلمات را بخوانید
ازرا پاوند معتقد است که شعر باید در سطح انسانی کار کند که از نظر او عقاب فقط عقاب است. این توصیهای معرکه است. بنابراین در ابتدا، شعر را به همین شیوه بخوانید، یعنی در سطح معنای لفظی آن [و نه معانی نمادین و ثانویه]. چیزی را بخوانید که جلوی چشمانتان است. نکتهی بعدی -که ذکر آن تا حدی زائد به نظر میرسد اما به گمان من دانستن آن لازم است-، خواندن همهی کلمات است. نه تنها ضرورت دارد که آنها را بخوانید، بلکه باید به همان شیوهای که در کنار هم قرار گرفتهاند آنها را بخوانید. من چنین نگاهی را نه نزد خوانندگان مبتدی شعر دیدهام و نه نزد کسانی که تا حدی صاحب تجربهاند، چون افراد تمایل دارند که خیلی زود از زبانی که روی صفحه میبینند به سراغ معناهای پنهان یا نمادهایی بروند که احتمالا در دل شعر وجود دارد. زمانی برای آزمایش این نکته، از برخی دانشجویانم خواستم تا تعمداً هنگام خواندن شعری، از عبارتی کلیدی چشم بپوشند. بواقع اگر از روی کلمهای منفیساز نظیر "نه" بپرید معنا به کل عوض میشود. خلاصه اینکه تا وقتی متوجه نشدهاید که متن در همان سطح الفاظ، چه معنایی میدهد، نباید دغدغه معناهای ثانویه یا اشارات نمادین متن داشته باشید...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9020
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻اینجا ابدی هستیم
(در تازه ترین مطلب پرونده #ادبیات_مقاومت و همزمان با جنایات رژیم صهیونیستی شعر معروفی از زندهیاد #محمود_درویش شاعر مقاومت فلسیطین را باز میخوانیم)
▪️اقِفون هُنا
قاعِدون هُنا
دائمون هنا
خالدون هنا
وَ لَنا هَدَفٌ واحد
واحد ... واحد
أن نکون
و سَنَکون ...؛
اینجا میایستیم
اینجا مینشینیم
اینجا دائمی هستیم
اینجا ابدی هستیم
و همه ما یک
و فقط یک هدف داریم
اینکه هستیم
و خواهیم بود ... .
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻شاهنامهای به نثر | یادداشتی از #سعید_فرمانی
(ویژه پرونده پرتره #فردوسی)
▪️«...#شاهنامه را نمیفهمیم. زبانش سخت است. یکجوری است. حوصلهمان نمیگیرد. اصلاً شعر قدیمیها مفهوم نیست و... . اینها بخشی از جملاتی است که ممکن است خیلیهایمان از این و آن شنیده باشیم؛ یا شاید این و آن از ما شنیده باشند! اما در وقت مناسب چنان به خود میبالیم و مباهات میکنیم که فردوسی از ماست و چنین و چنان. بگذریم؛ محض اطلاع باید عرض شود که زبان شاهنامه یکجوری نیست؛ این ماییم که زبانمان را روزافزون به سمت قهقهرا هدایت میکنیم! از مجریهای صوتی و تصویری بگیرید تا همین خود من و شما. باز هم بگذریم؛ نمیخواهیم به این بپردازیم که چرا زبان شاهنامه شاید سخت باشد، که خود موضوعی دیگر و مفصّل است. کوتاه اینکه اگر ماییم، که زبان تمام کتابها سخت است!
اما اگر بهانهتراشی نکنیم و دستکم بخواهیم بفهمیم که کلیت شاهنامه چه گفته و بخشهایی درخور از آن را بخوانیم، ماجرا فرق خواهد کرد و گزینههایی مطلوب و ارزشمند پیش چشممان پیدا خواهد شد...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9023
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻اگر تندبادی براید ز کنج
(به مناسبت روز بزرگداشت و در جدیدترین مطلب #پرونده_پرتره_فردوسی، مقدمه داستان سهراب را برای بازخوانی انتخاب کرده ایم)
▪️اگر تندبادی براید ز کنج
بخاک افگند نارسیده ترنج
ستمکاره خوانیمش ار دادگر
هنرمند دانیمش ار بیهنر
اگر مرگ دادست بیداد چیست
ز داد این همه بانگ و فریاد چیست
ازین راز جان تو آگاه نیست
بدین پرده اندر ترا راه نیست
همه تا در آز رفته فراز
به کس بر نشد این در راز باز
برفتن مگر بهتر آیدش جای
چو آرام یابد به دیگر سرای
دم مرگ چون آتش هولناک
ندارد ز برنا و فرتوت باک
درین جای رفتن نه جای درنگ
بر اسپ فنا گر کشد مرگ تنگ
چنان دان که دادست و بیداد نیست
چو داد آمدش جای فریاد نیست
جوانی و پیری به نزدیک مرگ
یکی دان چو اندر بدن نیست برگ
دل از نور ایمان گر آگندهای
ترا خامشی به که تو بندهای
برین کار یزدان ترا راز نیست
اگر جانت با دیو انباز نیست
به گیتی دران کوش چون بگذری
سرانجام نیکی بر خود بری
#فردوسی
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻#فردوسی و دو گانه ایرانی و اسلامی | یادداشتی از #علیرضا_سمیعی
(ویژه #پرونده_پرتره_فردوسی)
▪️«...سیر از وحدت به کثرت، ذوابعاد است و حماسه و لطافت و زیبایی و ... دارد. اما در هر دوری، شاعران به وفق زمانه، طوری از آن را یافتهاند. یافت شاعر صرف بافتهی ذهنی نیست. فردوسی آینهگردان روح حماسی دورهای از تمدن اسلامی شد که وقت ظهور جهانگیری آن بود. تمدنها پس از ظهور به دوران جهانگیری میرسند و بعد به عرضهی زیبایی میپردازند و آنگاه مشغول درون-نگری میشوند و همینطور پیش میروند تا عصر انحطاط فرا رسد. لااقل در تاریخ ایران که پس از ظهور اسلام به نوعی تاریخ اسلام محسوب میشود این رویه را میبینیم. یعنی ابتدا شعر حماسی و در مرحلهی بعد قصایدی که غالباً توصیف هستند (مدح نیز چون نیک بنگریم وصف است) و در مرحلهی پس از آن شعر عرفانی (که نشان از دروننگری دارد) پیش میآیند و ... چنانچه تاریخ شعر را تاریخ روح ایرانیان مسلمان بدانیم، تاریخ شعر خود مؤید این مدعاست...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9024
☑️ @ShahrestanAdab