🔻کارگاه هندسه کلمات با تدریس استاد میرشکاک برگزار میشود
▪️کارگاه ادبی «هندسه کلمات» با تدریس استاد #یوسفعلی_میرشکاک در مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو برگزار میشود.
در کارگاه هندسهی کلمات وجوه مختلف ساختار شعر کلاسیک و مدرن (قدیم و جدید) مورد تجزیه و ترکیب قرار میگیرد و نقش عاطفه و خیال و تفکر در ساخت زبان، به نحوی بررسی میشود که هنرآموز در یکی از دو وجه شعر (موزون و ناموزون) با انجام مشقهایی که داده خواهد شد بتواند اندکاندک ما فیالضمیر خود را به سادگی بیان کند. زیرا شعر نیز مانند دیگر هنرها (نقاشی، موسیقی و خوشنویسی و… ) آموختنی است. با آموختن مقدمات، هنرآموز خواهد توانست با تلاش و تکاپو و مطالعه سریعتر به مقصد و مقصود خود دست پیدا کند.
این کارگاه از تاریخ ۴ آذرماه ۱۳۹۸ هر هفته روزهای دوشنبه از ساعت ۱۸ الی ۲۰ و به مدت ۸ هفته برگزار خواهد شد.
🔗 برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شهرستان اداب مراجعه نمایید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11245
☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش تصویری کارگاه #یکشنبه_های_داستان شهرستان ادب با حضور استاد #مجید_قیصری، یکشنبه بیستوششم آبانماه
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11243
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پربازدیدترین مطالب سایت شهرستان ادب در آبانماه ۱۳۹۸ در حوزههای مختلفِ شعر و داستان به ترتیب میزان بازدید از این قرارند:
▪️روضۀ رضوان | شعری از #سعید_بیابانکی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11163
▪️بررسی ادبیات در کتاب فارسی سال اول ابتدایی به قلم #مهدیه_موسی_زاده
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11198
▪️بهترین شعرهای #قیصر_امین_پور به انتخاب شاعران
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11171
▪️زیارت | یک شعر نوجوان از #منیره_هاشمی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11166
▪️دیدن خزان | شعری پاییزی از #مظاهر_مصفا
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11176
▪️بررسی ادبیات در کتاب فارسی سال سوم ابتدایی به قلم #مرتضی_شمس_آبادی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11200
▪️بیهقی شاعر، بیهقی داستاننویس | جستاری از #حسن_صنوبری
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11151
▪️دیباچه پرونده تخصصی بررسی #ادبیات_در_کتابهای_درسی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11202
▪️بررسی ادبیات در کتاب فارسی سال دوم ابتدایی به قلم #عصمت_زارعی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11199
▪️بررسی ادبیات در کتاب فارسی سال ششم ابتدایی به قلم #احمدرضا_رضایی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11226
▪️حریق خزان | شعری از #فریدون_مشیری
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11152
▪️بررسی ادبیات در کتاب فارسی پایه هفتم به قلم #المیرا_شاهان
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11227
#پربازدیدترینها
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پیام تسلیت مؤسسۀ شهرستان ادب به جناب آقای اکبر شیخی
▪️بانهایت تأسف و تأثر باخبر شدیم مادر گرامی جناب «علیاکبر شیخی»، دار فانی را وداع گفته است.
مؤسسه شهرستان ادب و شاعران همراه با این مجموعه، این ضایعۀ دردناک را به آقای شیخی و خانوادۀ محترم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحومه از خدای متعال رحمت و مغفرت طلب میکند.
گفتنیست #اکبر_شیخی از شاعران و نوحهسرایان اهل بیت و فعالان موفق حوزه شعر و موسیقی آیینی و مذهبی است.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پیام تسلیت مؤسسۀ شهرستان ادب خدمت جناب آقای آرش شفاعی
▪️بانهایت تأسف و تأثر باخبر شدیم پدر گرامی جناب آقای #آرش_شفاعی، دار فانی را وداع گفته است.
مؤسسه شهرستان ادب و شاعران همراه با این مجموعه، این ضایعۀ دردناک را به آقای شفاعی و خانوادۀ محترم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم از خدای متعال رحمت و مغفرت طلب میکند.
گفتنیست آقای آرش شفاعی از منتقدان، شاعران و روزنامهنگاران ادبی توانمند کشورمان است.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻مورد عجیب تاریخ
(یادداشت #سیده_زهرا_محمدی بر کتاب #پس_از_بیست_سال)
▪️«...در رمان "پس از بیست سال" نویسنده توانسته هم آرمانها و ارزشهایی که سالها برای آن مبارزه کرده را نشان بدهد و هم رمان جذابی بنویسد. اگر کمی #سلمان_کدیور را بشناسید، بعد از خواندن رمانش متوجه میشوید که این رمان از جان و دل نویسنده برخاسته و سلیم همان سلمان کدیوری است که سالها در پی حقیقت و عدالتخواهی بود و هست و خواهد بود. این را حتی میشود از امضاهای آقای نویسنده هم فهمید. زیر همۀ یادداشتهای کدیور ما اسم سلیم را میبینیم. سلیمی که بیشتر از نام خود نویسنده پای امضاهایش حضور دارد...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11247
☑️ @ShahrestanAdab
🔻آشناییزدایی در خدمت کمال شعر
(یادداشت #سیدعلی_اصغرزاده بر مجموعهشعر #صدای_بهتر_زخم)
▪️«...به شکلی که از رُخدادهای زبانی (هنجارگریزیها) و تصویرهای خیالی پدید میآید و یکسان و قابل پیشبینی نیست. ریختار (فُرم) حتمیترین وسیله برای جلوه و سر و سامان دادن به ساختار شعر است که چیرگی و نیرومندی سراینده را در گردآوری اندیشههای خود میرسانَد و ذوق ویژهای میخواهد. بدون هماهنگی آن، چهبسا که رنجها بیهوده شده و در کار سراینده، شلوغی رُخ میدهد. مانند این است که در تاریکی و به هوای پای کسی راهش را میرود.
از چیزهای شگفتی که در این کتاب رُخ داده، تأثیرگذاری زبان غزلها بر شعرهای آزاد است. برای نمونه در غزل دوم این کتاب بنگرید:
در حجابید، از این روست که دیدن دارید
مگر این قوسقُزَح نیست که بر تن دارید
که مصرع دوم با این مصرع از شعر (هفته) همانندی دارد:
باران برداشته بود تنَش را
آشناییزدایی یا هنجارگریزی زبانی در سرودههای این کتاب به زیباتر شدن و کمال شعریاش کمک کردهاند...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11264
#علیرضا_سمیعی
☑️ @ShahrestanAdab
🔻لایقترین
(شعری از کتاب #آنجا_که_نامی_نیست سرودۀ استاد #یوسفعلی_میرشکاک)
▪️به رخبرتافتن از من مپوشان آفتابم را
زمستانِ توام لبریز کن از خویش خوابم را
مشو آشفته گر حرفی به لب میآیدم گاهی
دلِ بیچاره گنجایش ندارد التهابم را
فرو میریزدم همواره چون ساحل به دریایت
نمیدانی به کف دارد چه موجی اضطرابم را
برآورد از تو خورشیدم، شدم باران به کوهستان
به دریایت که خواهد برد پیغامِ حبابم را
کلامِ تلخ و کامِ تلخ من شیرین شد از نامت
به بارانِ عسل سردادهای گویا سرابم را
خدایان را پرستیدم، تو را لایقترین دیدم
جنونم رهنمونی کرد حسنِانتخابم را
پرم از عطرِ پیغامت، چنان کز بردنِ نامت
تو گویی باغ اندامت در آغوش است خوابم را
به عشقِ زهرهی چنگی گرفتارم، کز او دارم
به لب ناورده پرسش در دل آهنگِ جوابم را
به رسوایی زلیخا داشت پاسِ عصمتم يوسف
چرا نشناختم آیینهی امّالکتابم را؟
☑️ @ShahrestanAdab
🔻وقت حساب
(شعری اجتماعی از کتاب #آتشگردان سرودۀ #امید_مهدی_نژاد)
▪️وقتی که زاهدانِ خداجو دنبال مال و جاه میافتند
مردم به خندههای نهانی، رندان به قاهقاه میافتند
یکعده اهل مال و منالند، یکعده اهل حیله و حالند
در انتخاب اصلح مردم بعضاً به اشتباه میافتند
وقت حساب، دانهدرشتان، از فرط التفات به مردم
مثل سهچار دانۀ گندم در تودههای کاه میافتند
امروزهروز جمعی از ایشان فرماندهان هنگِ خروجند
لب ترکنند خیل پیاده، از هر طرف به راه میافتند
اما همین گروهِ سواره، این ساکتانِ عربدهفرمای
شبهای بار، با کت و شلوار در صحن بارگاه میافتند
یعنی برای آخر بازی، بسته به موقعیت صفحه
شد این طرف، نشد طرف خصم، رسماً به پای شاه میافتند
این روزها به دل نه امیدی، نه اشتیاق حرف جدیدی
تنها همین دو رشتۀ اشکند کز چشم گاهگاه میافتند
عاقل شدیم و گوشه گرفتیم تا با خیال تخت ببینیم
دیوانههای سنگپران نیز با سنگها به چاه میافتند
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بررسی ادبیات در کتاب فارسی پایه یازدهم
(یادداشتی از #نیلوفر_بختیاری در صفحۀ یازدهم پرونده)
▪️«...در فصل ادبیات غنایی کتاب بخشهای مهمی از مرصاد العباد گزینش شده که با وجود زیبایی ادبی، بیشتر با ادبیات عرفانی همسویی دارد تا ادبیات غنایی و جای غزلیات سعدی و اشعار غنایی شاعران معاصر در این بخش خالیست.
همچنین نمونۀ شعر ادبیات پایداری از مهدی حمیدی شیرازی از درسهای بحث برانگیز این کتاب است که بازخوردهای مختلفی داشته است. برخی معتقدند این شعر با ادبیات پایداری هماهنگی ندارد و مبتنی بر واقعیت نیست و شعر حمیدی شیرازی بیشتر حس وطنپرستانه دارد تا پایداری و انتقاداتی در تردید به صحت تاریخی روایت این شعر وجود دارد...
در بخش ادبیات غنایی، وجه غنایی شعر "آفتاب حسن" نسبت به وجه عرفانیاش اندک است...
بخشهای گنج حکمت کتاب اگر متناسب با محتوای هر فصل میبود قطعا بهتر بود. البته در بعضی فصول مثل فصل آخر یا فصل انقلاب اسلامی چنین است و در بعضی چنین نیست و صرفا حکمتآموز است و با محتوای فصل همسویی ندارد. مثلا در بخش ادبیات انقلاب اسلامی متن سید ضیاءالدین شفیعی با وجود مرتبط بودن با موضوع فصل بسیار ساده و نه چندان شاخص است که بخواهد در کتاب درسی بیاید. از سوی دیگر با سایر بخشهای گنج حکمت که برگرفته از متون کهن و عموما عرفانیست هیچگونه تناسبی ندارد....»
🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11236
#بررسی_ادبیات_در_کتابهای_درسی
☑️ @ShahrestanAdab
🔻استخدام مکاتب غربی برای مسائل شرقی!
(نگاهی به دورمان #بختیار_علی نویسندۀ کرد عراقی بهقلم #مجید_اسطیری)
▪️«...در واقع نویسنده تنها در یکی از عناصر واقعیت دستکاری میکند: جاذبه! و آن هم فقط درمورد یکی از شخصیتهای داستان. با دستکاری نویسنده نمیشود برخورد علمی کرد و فقط باید قرارداد او را پذیرفت. این قرارداد نانوشته نویسنده با مخاطب نسبتهای واقعی زندگی را در قاب داستان به هم میریزد. این موقعیت بسیار شبیه موقعیتی است که نقاشان سوررئالیست مثل رنه ماگریت و سالوادور دالی از آن برای خلق هنرشان بهره میگرفتند. همانگونه که در جهان سالوادور دالی فیلها میتوانند پاهایی به بلندای کوهها داشتهباشند و در جهان رنه ماگریت یک سیب میتواند از چنگ جاذبه بگریزد و روبروی صورت "فرزند انسان" قرار بگیرد، در جهان بختیار علی هم جمشیدخان میتواند تمام وزنش را از دست بدهد و با باد از زمین برخیزد...»
🔗 متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11214
☑️ @ShahrestanAdab