شهرستان ادب
🔻کبوتر گنبد
(ضمن تبریک فرارسیدن سالروز میلاد #امام_رضا علیه السلام شعری از سرکارخانم #مریم_کرباسی در مدح ایشان بخوانید)
▪️کبوتری که به شوق تو لانه می سازد
از آسمان تو خود را جدا نمی سازد
کبوتری که تو را برگزیده هم از دور
به هر طریق دلش را روانه می سازد
همیشه آب و هوای ملایم گنبد
به حال پر زدگان زمانه می سازد
چقدر مثل من است آن کبوتر گنبد
که با زیاد و کم آب و دانه می سازد
کسی که عاشق تو...قانع است و می داند
که عشق با همه کس بی بهانه می سازد
کبوتری که شبیه من است بر گنبد
نشسته است و برایت ترانه می سازد
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻مشروح و گزارش تصویری پانزدهمین میزگرد #بوطیقا منتشر شد.
(گفتگو پیرامون داستانهای علمی - تخیلی)
▪️«...در ایران، قبل از انقلاب، داستانهایی از این ژانر به فارسی ترجمه شدند و تأثیرات خود را هم داشتند. بعضی از آنها ترجمۀ خوبی هم داشتند، مثل "راز کیهان" یا "سهگانۀ جان کریستوفر"، "کوههای سفید"، "شهر طلا و سرب" و "برکۀ آتش". همچنین داستانهایی در مجلۀ «دانشمند» منتشر میشد که تکوتوک تألیفی هم بینشان بود. طبعاً انقلاب باعث شد تا مدتی ادبیات به یک مسألۀ ثانوی تبدیل شود، چون حرکتهای اجتماعی، اولویت پیدا کرد. با رشد دوبارۀ هنر و ادبیات، ژانر علمیـتخیلی هم مورد توجه قرار گرفت.
در مجلۀ "ادبیات داستانی" به مناسبت بیستمین سالگرد انقلاب اسلامی مقالهای نوشتم که در آن ادبیات علمیـتخیلی قبل و بیستسال بعد از انقلاب را مورد بررسی قرار دادم؛ از کجا شروع شد و به کجا رسید. از اواسط دهۀ ۸۰ در ایران جهشی در ادبیات علمیـتخیلی داشتیم. در این سالها داستانهایی طی یک موج در نشرهایی مثل افق، شقایق و پاسارگاد ترجمه و منتشر شدند. در همین دوره، علم هم در ایران ارزش و جایگاه خودش را پیدا کرده بود و همه به اهمیت پیشرفت علمی پی برده بودند. در همین سالها بین جوانها که اکثراً مخاطبان این ژانر بودند، علاقه به تألیف داستانهای علمیـتخیلی ایجاد شد. من اولین رمان علمیـتخیلیام را در نیمۀ اول دهۀ ۷۰ نوشتم. رمانی بود باعنوان "جهش؛ خاطرات روز بعد". همان زمان، فیلمنامهای هم از آن تهیه کردم که به من گفتند ۳۰۰ میلیون تومان هزینۀ ساختش است و رفت در بایگانی.
الآن به نظر من روند تألیف این داستانها خیلی خوب شده است. مسابقات داستاننویسی که برگزار میشود، ناشرانی که حاضرند ریسک مالی کنند و کتابهای علمیـتخیلی تألیفی را منتشر کنند و حتی حرکات مثبتی که در حوزۀ تصویرگری میبینیم ما را به آیندۀ این ژانر در ایران، امیدوار کرده است...»
برای خواندن متن کامل سخنانِ #محمد_قصاع، #محمد_شمس_الدینی، #مجید_اسطیری، #مهدی_خلیلی، #مسعود_آذرباد و #محمدقائم_خانی در پانزدهمین بوطیقا پیرامون داستانهای علمی - تخیلی این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9283
همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید:
🔗 shahrestanadab.com/بوطیقا
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻تب اشرافزادگی
(شعری انتقادی-اجتماعی میخوانید از #سیدعلیرضا_شفیعی شاعر توانمند شهر اهواز و از #آفتابگردان_ها ی ادوار گذشته)
▪️یادش بخیر خاطرهی ایستادگی
زندان شدیم در قفس بیارادگی
ما را که سالها غم مردم به سینه بود
مشغول کرده دغدغهی خانوادگی
بر شانهی صبور خیابان غمی گذاشت
ویراژ دادن تب اشرافزادگی
ما هم اسیر بند تجمل شدیم... آه
چندیست نخنما شده مفهوم سادگی
ما تیرهدل شدیم ولی سینهی شما
خالی مباد از تپش ایستادگی!
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نگاهی به رمان «من گرسنهام، من تشنه» به قلم پری رضوی:
▪️«کلیدواژۀ اصلی داستان، معضل مهم و فراگیر جهان است که در سه حرف خانمانسوز خلاصه میشود؛ ف. ق. ر.
فقر، نه فقط به آن معنی که شکم یا جسممان گرسنه باشد، فقر در هر زمینهای میتواند زمینهساز مشکلات بزرگ در دنیا شود؛ فقر فرهنگی، فکری، مالی و دوراندیشی.
این واژه ابتدا در شکل گستردهتر نشان داده میشود و سپس رفتهرفته در قسمتی از آمریکای جنوبی و بعد از آن در نمونۀ کوچک جامعه، در زیرزمین نمور و بیدروپیکر، با مرگ بیرحمانۀ کارلوتا به اوج خود میرسد...
داستان از آنجا آغاز میشود که خانوادۀ سوتو بهخاطر زمستان سخت، مجبور به کوچ در قسمت پایین کوه در تپهای به نام تپۀ بُز میشوند. سه نسل بهخوبیوخوشی در این تپه روزگار میگذارنند و تعلّق آنها به این تپه بهحدی در ذهن مردم، بهطور قطعی حک میشود که آنها بدون نیاز به هیچمدرکی خود را صاحب آنجا میدانند. تااینکه با مرگ پدر خانواده و حضور غول صنعتی یخچالسازی در آنجا، ورق برمیگردد. مرد ثروتمند برای تصاحب این تپه با تطمیع و بهنوعی تهدید، آنها را از زندگی سادۀ روستایی به زندگی شهری پرتاب میکند. زنی که حتی پولشمردن هم بلد نبود، ناگهان با تلی از اسکناس روبهرو میشود و بالاخره تمام آن پول را بدون حسابوکتاب در قمار شهرنشینی میبازد و بعد از اینکه انواع حوادث ناگوار را تجربه میکند، دوباره به روستا بازمیگردد.
داستان بهصورت مدور و دایرهای شکل است. زندگی از روستا به شهر و دوباره به روستا برمیگردد.»
برای خواندن ادامهی یادداشت خانم #پری_رضوی بر کتاب #من_گرسنه_ام_من_تشنه، به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9296/
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 بوی باروت، عطر عربی
( یادداشتی از آزاده جهان احمدی)
▪️ «در مجموعهداستان عطر عربی با چند مسأله مواجه هستیم. در این کتاب با تکثر ملیت شخصیتهای داستانها روبهرو هستیم؛ از ایران، عراق، سوریه، لبنان گرفته تا روسیه، افغانستان، اروپا و آمریکا. توجه نویسندۀ ایرانی به ملیتهای دیگر، نشانهای از مرحلۀ گذار و نوعی بلوغ است. نگاهی گذرا به پیشینۀ ادبیات داستانی ایران، مؤید این موضوع است که برای داستاننویس ایرانی، ملیت های دیگر موضوعیت نداشته است. اما در این کتاب، ملیت اثری ندارد و آشناییزدایی اتفاق افتاده است. از این جهت «عطر عربی» یک تجربۀ کمنظیر محسوب میشود.
تنوع دیدگاههای نویسندگان نیز از دیگر ویژگیهاست که عطر عربی را نمونۀ متمایزی میکند. تنوع دیدگاهها یعنی تنوع زاویههای مختلفی که هر نویسنده به این جنگ، نگاه کرده است؛ روایت احوال و حدیث نفس، ترس از دست دادن و انتظار همسر یک رزمنده. با اینکه پنج اثر از این مجموعه مختص به این مسأله است اما هیچیک، شبیه دیگری نیست. یا نگاه از لنز دوربین یک عکاس و حتی از زوایۀ نگاه یک داعشی.»
ادامهی یادداشت خانم #آزاده_جهان_احمدی بر مجموعه داستان #عطر_عربی را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9275/
☑️ @ShahrestanAdab
هدایت شده از شهرستان ادب
🔻 #مدرسه_رمان دوره ی آموزشی #بوطیقای_روایت_در_مثنوی را برگزار میکند
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9248
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻کارگاه آموزشی #ویکی_نویسی با تدریس #احمد_پرهیزی در #مدرسه_رسانه ▪️ظرفیت محدود ▪️برگزاری در صورت ر
🔻ثبتنام دوره مقدماتی «کارگاه تخصصی ویکینویسی» در #مدرسه_رسانه شهرستان ادب آغاز شد.
▪️علاقمندان تا پانزدهم مردادماه 1397 فرصت دارند تا با کسب اطلاع از شرایط، در این دوره ثبتنام کنند. کارگاه ویکینویسی در سه جلسه هر کدام به مدت دو ساعت و نیم همراه با یک جلسه رفع اشکالات کاربران برگزار میشود.
ویکیپدیا دانشنامهای است آنلاین که با همکاری کاربران نوشته میشود. بنابراین هر کسی، میتواند آن را ویرایش کند. در عین حال، نگارش در این دانشنامه کار چندان سادهای نیست و برای تسلط سریع بر نگارش در آن، کاربر نیاز به آموزش دارد.
شرکتکنندگان در کارگاه ویکینویسی با قوانین نگارش و فعالیت در ویکی پدیا، شناخت منابع معتبر، شیوه ایجاد و گسترش مقالات، تعامل با دیگر کاربران و مسایل ضروری دیگر آشنا میشوند، طوری که در پایان دوره قادر خواهند بود تا حد زیادی در این دانشنامه و دانشنامههای مشابه دیگر، به صورت حرفهای، مشارکت کنند.
«احمد پرهیزی»، مترجم ادبی که سالها تجربه نگارش در ویکیپدیای فارسی و انگلیسی را دارد، مدرس این دور از کارگاههای ویکینویسی است.
زمان برگزاری کلاسها (در نیمه دوم مردادماه) بعد از ظهر روز شنبه از ساعت 14:30 تا 17 است. (ساعت برگزاری احتمال دارد تغییر پیدا کند.)
شایان توجه است که فارغالتحصیلان برگزیده این کارگاه به همکاری پارهوقت با دفتر رسانه شهرستان ادب دعوت میشوند.
علاقمندان برای ثبتنام در این کارگاهها و آگاهی از کم و کیف و هزینه کلاسها میتوانند از سایت مدرسه رسانه با نشانی madreseresane.ir یا سایت رسمی شهرستان ادب بازدید کنند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباب چگونگی روند کلاسها، تخفیفهای ویژه و... میتوانند با شماره 77517830 داخلی 139 هرروز بین ساعات ده تا دوازده تماس بگیرند.
☑️ @ShahrestanAdab