eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.9هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
عصمت انبیاء بخش چهارم:ظهور حق به صفات مختلف هر حکمی موطن خاصی دارد که آن حکم به آن موطن ظاهر می شود و از آن موطن تجاوز نمی کند. یعنی حق تعالی چون در صورت ابراهیم متخلل است و وجود ابراهیم احکامی را یعنی صفات و افعالی را داراست پس همان طور که حق در صورت ابراهیم متخلل است در احکامی که تابع وجود ابراهیم است و بروز و صدور آنها از آن وجود صحیح است نیز متخلل است و در هر موطنی که آن حکم یعنی صفت و فعل از وجود ابراهيم صادر می‌شود که صفات کونیه هستند حق در آنها ظاهر است.چون استهزاء كه: اللهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ و مکر که: وَمَكَرَ اللهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الماكرين و ابذاء و تأذى كه : إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ و سخريه: سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ اين همه استشهاد است برای تخلل حق در وجود عبد و اتصافش به صفات کونیه و همچنین؛ مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً و حديث: مرضت فلم تعدني. (خطاب به موسی که عیادت نکرد بیماری را). ألا ترى الحق یظهر بصفات المحدثات و أخبر بذلك عن نفسه و بصفات النقص و بصفات الذم؟ آیا نمی بینی حق به صفات محدثات ظاهر می‌شود و به این ظهور از خویشتن خبر داد و به صفات نقص و صفات ذم نیز ظاهر می‌شود. 📗، ص ۹۹، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888
عصمت انبیاء بخش پنجم:ولایت تکوینی مظاهر ولايت مطلقه و وسائط فيوضات الهيّه انسانها را به نداى تَعالَوا به سوى خود، كه در قلّه‌ى شامخ معرفت قرار گرفته‌اند دعوت كرده‌اند. يعنى ما را ببينيد و به سوى ما بالا بياييد، و دعوت آن ارواح طاهره و افواه عاطره، حاشا كه به سخريّه و استهزاء و هزل و لغو باشد: قٰالُوا أَ تَتَّخِذُنٰا هُزُواً قٰالَ أَعُوذُ بِاللّٰهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجٰاهِلِينَ پس اگر نيكبختى ندايشان را به حقيقت نه به مجاز لبيك بگويد تواند كه به قدر همّت خود به مقاماتى منيع و درجاتى رفيع ارتقاء و اعتلاء نمايد. و به قرب نوافل بلكه به قرب فرائض نايل آيد هرچند به فضل رتبت عبوديّت و نبوّت و رسالت و امامت تشريعى منادى دست نمى‌يابد. اين امر همان ولايت تكوينى است كه بايد در کنار سفره ی رحمت رحیمیّه تحصیل کرد. 📗، ص ۱۸۵، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888
دستوری در حشر با ابی‌عبداللّه الحسین (ع) اگر در شبانه روز توفیق رفیقتان شد و هر گاه حال و وقت تان به شما اجازه داد رو به سوی کربلا بایستیدو چهار سلام را چهل وپنج مرتبه به محضر جناب سید الشهدا تقدیم کنید. السلام علی الحسین وعلی علي بن الحسین وعلی أولاد الحسین وعلی أصحاب الحسین یک مرتبه محسوب می شود. و باید چهل وپنج مرتبه بگویید. انشاءاللّه با حضرت محشور شوید و انشاءاللّه این دستور جزو برنامه‌ی زندگی ما قرار گیرد.چندان وقتی از ما نمی برد و موجب حشر یافتن با آقا ابا عبداللّه است.بسا حال انسان سنگین شود که وادی مصیبت سیدالشهداء سنگین است و تحمّلش دشوار است. به اندازه ی مصیبت حضرت سنگین است. 📗، جلد اول،مجلس نهم، حدیث اول (شرح کتاب دمع السجوم یا نفس‌المهموم ) حضرت استاد صمدی آملی 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888
هدایت شده از گنجینه شاخه طوبی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی استاد صمدی آملی مراسم شب موکب فاطمة الزهرا سلام‌الله‌علیها 📆 ۱۹صفر۱۴۴۶ | ۳شهریور۱۴۰۳ 📍کربلا معلی —————✨✨✨————— 🌐 مجموعه فرهنگی قائم آمل
4_5935770598369137166.mp3
83.91M
سخنرانی استاد صمدی آملی مراسم شب اربعین 📆 ۱۹صفر۱۴۴۶ | ۳شهریور۱۴۰۳ 🏴 موکب فاطمه الزهرا سلام‌الله‌علیها کربلا معلی
إلهی، شکرت که از اساتید بی رنگ رنگ گرفته ام. فراز ۴۲۸ @shakhehtoba
: ✨✨🌷🌷 🌱 گناه را مراتب است ، از گناه پیش پا افتاده چون سرقت و کذب و قمار و نحوها ، تا پله پله انسان به جایی می رسد که عبادتش را گناه می بیند و بعد خودش را ، که وجودک ذنب لایقاس به ذنب . سعدی گوید : عابدان از گناه توبه کنند عارفان از عبادت استغفار خواجه کائنات (ص) فرمود: انّه لیغان علی قلبی و انّی استغفرالله فی الیوم سبعین مرّه (گاه قلبم را غبارى مى گيرد . و من روزى هفتاد مرتبه از درگاه خدا آمرزش مى طلبم.) 📗 ۶۴۲ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
عصمت انبیاء بخش ششم: نبوت مقام اختصاصی مردان نیست وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یَمَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ و طهرک ... (آل عمران / ۴۳) و آن گاه که فرشتگان به مریم گفتند ای مریم خداوند تو را برگزیده و پاک‌ات داشته و بر زنان جهان برتری داده است. نبوت مقامی اختصاص به مردان ندارد بلکه مردان و زنان در آن یکسان اند؛ خدای سبحان فرمود: وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلائِكَةُ ... و آنگاه که فرشتگان به مریم گفتند ای مریم خداوند تو را برگزیده و پاک‌ات داشته است و بر زنان جهان برتری داده است (آل عمران (۴۳) حال که مریم چنین است پس چه می پنداری به خامس اصحاب کساء فاطمه ی زهرا که ليلة القدر بوده است و از کسانی است که خداوند پلیدی را از آنان برده است یعنی صاحب عصمت بوده اند. 📗، ص ۱۲۷، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888
إلهی، لطف فرموده ای این کمترین را با کتب آشنا کرده ای؛ لطفت را مزید بفرما و با صاحبان کتب آشنایش کن! فراز ۴۲۹ @shakhehtoba
: ✨✨🌷🌷 🌱 هر کسی سفرهٔ خود و مهمان سفرهٔ خود است . بعبارت دیگر: هر کس زارع و مزرعهٔ خودش است ، و نیّات و علوم و اعمالش ، بذرهایش . بنگر تا در مزرعه خویش چه کاشته ای ، که علی التحقیق علم و عالِم و معلوم، و عمل و عامل و معمول ، اتحاد وجودی دارند و « آن تویی» . 📗 ۵۶۶ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
عصمت بخش هفتم: چهار طبقه پیامبران در کافی، از حضرت امام صادق روایت شده است که فرمود: پیامبران خدا بر چهار طبقه‌اند: اول: پیامبری که تنها برای خود پیامبر است و وظایف شخصی خود را از خدا دریافت می کنند و به دیگری ابلاغی ندارد و تکلیف دیگری را معین نمی کند. دوم: پیامبری که در خواب می‌بیند و آواز را می‌شنود ولی ملک را به چشم نمی‌بیند و بر احدی مبعوث نیست و خود، رهبر و امامی دارد؛ چنانکه حضرت ابراهیم امام بود نسبت به لوط . سوم: پیامبری که در خواب ببیند و آواز شنود و فرشته را به چشم بیند و معاینه کند و به یک گروه کم یا بیش مبعوث است، چون یونس ، و خدا درباره‌ی یونس می فرماید: ما او را برای صد هزار، بلکه بیشتر به رسالت فرستادیم و نیز فرماید سی هزار بیشتر بودند و بر آنان امامی بود. چهارم: آن پیامبری که هم در خواب بیند و هم آواز شنود و هم در بیداری به چشم بیند و خود، امام است؛ مانند پیامبران اولوالعزم. ابراهیم مدتی پیامبر بود و امام نبود و خداوند (درباره‌ی او) فرمود: به درستی من تو را برای مردم امام قرار دادم عرض کرد و همچنین از ذریه‌ی من؟ خدای تعالی فرمود: نبوت من به ستمکار نرسد؛ یعنی هر که بتی را پرستیده است به امامت نمی‌رسد. 📗، ص ۲۱۳، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888
عصمت بخش هشتم: سفرای الهی اهل طهارت و عصمت دین عبارت است از جعل و تنظیم اسرار تکوینی و طبیعی تکامل انسانی که بر طبق ناموس آفرینش و متن حقیقت و واقعیت خارج بلسان سفراء الهی که اهل طهارت و عصمت و امام قافله انسانیت اند بیان شده است و همان صراط مستقیم و صراط الى الله و صراط الله است ان ربی علی صراط مستقیم که چون صراط مستقیم بازگو شود بصورت دین در می آید و چون دین را در خارج پیاده کنیم متن صراط مستقیم و مسير الى الله وصراط الله است و صراط مستقيم يك راه و يك حقیقت بیش نیست. 📔، نکته ۸۱، حضرت علامه حسن زاده آملی 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888
شباهت نفس و حضرت یونس(ع) نفس را با یونس شباهت‌ها است چنانکه خداوند یونس را در دریا به حوت مبتلا کرد نفس را به تعلق در جسم مبتلا نموده است و چنانکه یونس در ظلمات ندا کرد كه : لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين و خداوند در حق او فرمود : و نجيناه من الغم و كذلك ننجى المؤمنين همچنین نفس در عین ظلمات طبیعت و بحر هیولانی و جسم ظلمانی به ربّ خود توجه نموده است، پس وحدانیت و فردانیت حق برای او منکشف شده است و به آن اقرار نموده است و به عجز و قصور خود اعتراف کرده است، پس خداوند او را از مهالك طبیعت نجات داده و در انوار شریعت و طریقت و حقیقت داخل نموده است که این سه در مقابل آن ظلمات ثلاث که ظلمات طبیعت و بحر هیولانی و جسم ظلمانی می‌باشند،مقابله کرده است. حديث رسول الله است که : الشريعة أقوالي، والطريقة أفعالي، والحقيقة أحوالی و خداوند به نفس ناطقه، نعیم روحانی را در عین جحیم جسمانی روزی کرده است. و نیز مقارنه کلمه یونسی با حکمت نفسی از مناسبات دیگر بین نفس و یونس است که حوتِ{ماهی} رحم ، نطفه مشتمل بر روحانیت نفسی که انوار آن مجرد است را می‌بلعد و در ظلمات ثلاثی که یکی رحم و دیگر مشیمه و دیگر پوست نازکی است که در آن جنین قرار می‌گیرد. و نیز از جهت دیگر مناسباتی که آن را راسخون در علم می دانند. 📔کتاب،در ذکر و ذاکر و مذکور، ص۲۴ و ۲۵،حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888
41.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیرامون قرآنی و عرفانی بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888
إلهی، درجات پدر و مادرم را مزید گردان که اگر ایشان أحسن نمی بودند، من حسن نمی شدم! فراز ۴۳۰ @shakhehtoba
ذکر کثیر خداوند ابن قداح از امام صادق علیه السلام نقل کرد که آن جناب چنین فرمود: هر چیزی را حدی است که بدان پایان می پذیرد، مگر یاد خداوند که برای آن حدی وجود ندارد. مثلاً خداوند نمازهای پنجگانه را واجب ساخت که بجا آوردن آنها عبارت از حد آنهاست و یا اینکه روزه ماه رمضان را واجب قرار داد که روزه داری آن ماه، حد آن است. و یا اینکه حج را واجب کرد که گزاردن آن حد آن است مگر ذکر که خداوند از آن به کم راضی نگشت و برایش حدی قرار نداد. سپس آن حضرت به کریمه یا ايها الذين أمنوا اذكروا الله ذكراً كثيراً و سبحوه بكرة واصيلاً، (احزاب/۴۲) تمسک نمود. ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را فراوان یاد کنید و هر بامداد و شبانگاه تسبیحش کنید. 📔کتاب، در ذکر و ذاکر و مذکور، ص ۱۴۰ و ۱۴۱،حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
انسان کامل عبدالله، عندالله است انسان كامل عبدالله وعند الله است و صاحب مرتبه ولایت اعنی ولی الله است و قلب او اوعی و اوسع قلبها است، و قطب عالم امکان وحجة الله وخليفة الله است و راسخ در علم و خازن و منبع علم لدني و ينبوع حکم و زارع قلوب و شوراننده دفائن عقول و مأمون و امین الله است، و متصرف در کائنات و مسخّر جن و انس و وحوش و طیور و در عین حال بی اعتنای به دنیا است، و شجاع و در مرتبه یقین و برطريق واضح و صراط مستقيم و مسير عدل و در افق اعلای انسانی و عالم ربانی است و زمین هیچ گاه خالی از چنین انسان کامل نیست. کتاب،ص۴۹ حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
ولی از اسمای الهی است ولی از اسماء الله است: «وينشر رحمته وهو الولى الحميد» و اسماء الله باقی و دائم اند: «فاطر السموات والأرض أنت ولیي في الدنيا والآخرة» لذا انسان کامل که مظهر اتم و اکمل این اسم شریف است، صاحبِ ولایتِ کلیه است که تواند باذن الله در ماده کائنات تصرف کند و قوای ارضیه و سماویه را در تحت تسخیر خویش در آورد و هر محال از دست او ممکن شود. کتاب،ص۵۰، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢