بر "زلالاندیشه" #جرعهنوش_قلزم_غدیر
غدیریه(۴)
💢حضرت آیتالله صمدی آملی(حفظهالله):
علی(ع)؛
#تجلی_اعظم
#محبت_الهی و راه رسیدن به سعادت انسانی
✍چرا امیرالمؤمنین(ع) بعد از واقعهی وفات جناب رسول الله(ص) و افتادن حکومت به دست دیگران، این همه ناراحت است؟
برای اینکه قرار شد خانوادهای تشکیل بدهند تا بتوانند مجموعهی خانواده را به سوی سعادت انسانی آنها سوق بدهند و بالا ببرند.
اینکه ما مکرّر دم از
《غدیر》 میزنیم، یعنی
دم از《سعادتی انسانی》میزنیم؛
در واقع میخواهیم بگوییم
بیایید به سعادت خودتان برسید!
وگرنه امیرالمؤمنین(ع) نه از شما
دنیا میخواست و نه حتّی از شما
آخرت میخواهد.
آن کسی که حتی با خدا هم،
این طوری حرف میزند و میگوید:
《بارالها! نه برای بهشت تو را عبادت میکنم؛
و نه برای ترس از جهنم؛ بلکه چون تو را
دوست دارم و میبینم که شایستگی
عبادت و بندگی داری، تو را عبادت میکنم》
با این بیانِ حضرت، حالا ایشان بیاید
روی مبنای حب به حکومت،
از مردم دنیا را مطالبه نماید⁉️ حاشا و کلا...
این است که جناب رسول الله(ص)،
این 《خانواده ایمانی》 را در روز غدیر تشکیل داد،
محور این خانواده را روی اساس
#محبت و #مودت دایر کرد.
البته اگر برخی از کلام ما برداشت غلطی که منجر به انکار خلافت بلافصل وصی(ع) بعد نبی(ص) بشود ارائه ندهند،
از یک جنبه به این آقایانی که میفرمایند :
مولی به معنای محبّت و مودّت است،
عرض میکنیم بله، درست است؛
اگر مودّت و محبّت نبود،
علی #اولی_به_تصرف و ولیّ شما نمیشد.
این جانشینی بلافصل حضرت(ع) بعد از نبی(ص)
زیر سر محبّت و مودّت الهی است.
یک خانوادهای با مسئولی را میخواهیم
تشکیل بدهیم که درون این خانواده با این همه کشمکش مودّت باشد. و اگر مودّت نبود، حضرت امیرالمؤمنین(ع) میتوانست با ذوالفقار، صحنه را برگرداند، و نکرد و به بضاعت تشخیص مردم واگذار کرد.
این در حقیقت نهایت حرمت آزادی و آزادیخواهی است؛ یعنی اگر نمادی از دموکراسی بخواهد مطرح بشود نهایت مردمداری است و به تعبیری بر مردم ارفاق و شفقّت کرده است.
چقدر حضرت آبروداری کردند آبروی آنها نرود و بالآخره خودشان آبروی خودشان را بردند. همهی آنها آبروی خودشان را بردند.
✍《این افتخار ماست که
به محضر یک "آقاجانی(ع)"
جان و دلمان را تقدیم کردیم که ایشان
حقّ این تقدیم کردن را برگردن ما داشت
کجا یک چنین آقایی را پیدا کنیم
که این طور زجر بکشد و
هیچ به روی غاصبین نیاورد و
حتّی نگذارد که آبروی آنها برود.
اگر آقایان مثل یک چنین شخصی دارند،
معرّفی بفرمایند.》
┈┉┅━❀✨❀━┅ه┈┉❀✨❀┈┉┅━
💢اندیشکده قلب بصیر:
✍《به محضر "جرعهنوش قلزم ولایت" عرض مینماییم
دهن آنست تو داری که چه شیرین سخن است
منبع آب حیاتست و بنام دهن است
@shakhehtoba
بر "زلالاندیشه" #جرعهنوش_قلزم_غدیر
غدیریه(۵)
💢حضرت آیتالله صمدی آملی (حفظه الله) :
#تنازع و #تشاجر
#صحابه_ظلمانی عامل
#رجم_و_سقوط_ابدی از
محضر جناب رسولالله(ص) و
#سکوت_صحابه_شهودی عامل
#اتحاد_و_معیت_ابدی با خاتم انبیاء (ص)
✍در روایات داریم:
حضرت رسولالله(ص)، نه تنها
《شفیع مردم》 است بلکه حتی
《شفیع همه انبیاء》 است.
این صحابه یک چنین آقایی(ص) داشتند.
این صحابه ظلمانی و نزاعی که آمدند خودشان را به بدبختیهای دنیا دچار کردند،
معرفت نداشتند که
در محضر چه کسی تشرّف دارند؟!
ببینید فرق رفتار دو صحابه در زمانی که پیامبر(ص) در حالت کسالت جسمی هستند و میخواهند از این نشئه به نشئه بالاتر تشرّف فرما شوند؛
1⃣یک صحابه میگوید:
این آقا(ص) هذیان میگوید(نعوذ بالله)؛
2⃣اما صحابه دیگر(امام علی(ع)) میفرماید:
همان موقعی که تو میگویی
خاتم انبیا(ص) هذیان میگوید
برای من هزار باب علم گشوده شد
و از هر بابی از آن هزار باب
هزاران باب علم باز شد.
چه صحنهای مشاهده میشود⁉️
تمام علمای اهل سنّت و تمام منابع روایی اهل سنّت، حدیث ابنعبّاس در واقعهی زمان وفات حضرت(حدیث قرطاس و قلم یا یوم خمیس) را نقل کردهاند که یک عدهای در محضر حضرت بودند؛ بین آنان کشمکش و تنازع برخواست؛ چون جناب رسول الله(ص) فرمودند:
برای من قلم و کاغذ بیاورید
تا من کتابی را بنویسم که
هرگز گمراه نشوید؛
یکی از صحابه در مورد پیغمبر(ص) گفت:
ایشان الآن تب کرده است؛ «قد غلبه الوجع»؛
و با این حالش نمیتواند مطلبی بنویسد و
وانگهی هذیان میگوید.(نعوذ بالله)
خلاصه یک عده به دفاع از امر پیغمبر(ص) و یک عده هم در مخالفت با امر نبی(ص) با طرف مقابل، در محضر انسان کامل تنازع میکردند؛
در همین لحظه جناب خاتم انبیاء(ص) به امیرالمؤمنین(ع) که در گوشهای نشسته و سکوت کرده بودند و اصلاً در بین متنازعین نبودند، فرمودند:
علی جان! گوش خودت را بیاور. امام علی(ع) جلو رفتند و برگشتند؛ چند لحظهای طول کشید؛ بعداً از جناب امیرالمؤمنین(ع) سؤال کردند چه اتفاقی افتاد؟ فرمودند:
هزار باب به من علم یاد داد که از هر دری از این هزار باب، هزار در به روی من باز شد.
ای نظام هستی!
ای همهی عالم!
ای آقایان اهل سنّت!
ای آقایان اهل تشیّع!
بفرمایید! این کتاب صحنهی وفات جناب رسول الله(ص)
را محضر شما میگشاییم؛
یک شاگردی است که میگوید:
پیغمبر(ص) هذیان میگوید
و یک شاگرد دیگر همین لحظه
از او هزار باب علم میگیرد.
❤️ما به دنبال این آقاجان(ع) هستیم❤️.
@shakhehtoba
هو العلّی الا علی
یوم غدیر یوم الله ولایت وصی ولیّ علی الاطلاق
به بسم الله الرحمن الرحیـم اســـت که در عالم امــام لطـف عمیم اســت
امــــامـت در جهان اصلی است قائم چو اصل قائمش نسلی اسـت دائـــم
عــــلی ما را امـــــام اولیـن است امــــــام اولــین و آخــریــن اســـت
کـــه سّـــر انبـیــا و عــــالمیـــن است لســــان صـــــدق قـــرآن مبیـن است
سلام صلوات الهی بر سّر اسرار و مُشرِق انوار،سِرّ انبیاء و مرسلین و سیدا وصیا و صدیقین، فاتحه مصحف وجود، بسمله کتاب موجود، حقیقت نقطه ی بائیه و نَیِّر جَلِیّ و نجم ثاقب، امام الائمّه علیّ عالی أعلی حضرت وصیّ امیرالمومنین امیر عالم و آدم علیّ ابن ابیطالب علیه السلام که غدیرش پیام آور آزادی انسانی بر اساس امامت و ولایت و خلافت الهیه است ، لذا ولایت فصل حقیقی و صورت دین است که دین الهی با آن کامل شده است"پس حق به حقیقت علی است "
عـــــلی نـــــــور دل و تـــــــاج ســر دل عـــلی ســـر لوحــه و سر دفتــر دل
حضرت #علامه-حسن زاده آملي روحي الفداء
@shakhehtoba
8.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وصف علی علیه السلام
#حضرت_علامه_حسنزاده_آملی
@shakhehtoba
31.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعه غدیر و تشکیل خانواده ایمانی خطاب به يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
قسمت سوم
✍چرا امیرالمؤمنین(ع) بعد از واقعهی وفات جناب رسول الله(ص) و افتادن حکومت به دست دیگران، این همه ناراحت است؟
برای اینکه قرار شد خانوادهای تشکیل بدهند تا بتوانند مجموعهی خانواده را به سوی سعادت انسانی آنها سوق بدهند و بالا ببرند.
اینکه ما مکرّر دم از
《غدیر》 میزنیم، یعنی
دم از《سعادتی انسانی》میزنیم؛
در واقع میخواهیم بگوییم
بیایید به سعادت خودتان برسید!
وگرنه امیرالمؤمنین(ع) نه از شما
دنیا میخواست و نه حتّی از شما
آخرت میخواهد.
آن کسی که حتی با خدا هم،
این طوری حرف میزند و میگوید:
《بارالها! نه برای بهشت تو را عبادت میکنم؛
و نه برای ترس از جهنم؛ بلکه چون تو را
دوست دارم و میبینم که شایستگی
عبادت و بندگی داری، تو را عبادت میکنم》
با این بیانِ حضرت، حالا ایشان بیاید
روی مبنای حب به حکومت،
از مردم دنیا را مطالبه نماید⁉️ حاشا و کلا...
این است که جناب رسول الله(ص)،
این 《خانواده ایمانی》 را در روز غدیر تشکیل داد،
محور این خانواده را روی اساس
#محبت و #مودت دایر کرد.
البته اگر برخی از کلام ما برداشت غلطی که منجر به انکار خلافت بلافصل وصی(ع) بعد نبی(ص) بشود ارائه ندهند،
از یک جنبه به این آقایانی که میفرمایند :
مولی به معنای محبّت و مودّت است،
عرض میکنیم بله، درست است؛
#استاد_صمدی_آملی_حفظه_الله
@shakhehtoba
الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْن
#شيرمادر پس از دو سال به #مزاج_طفل آسيب می رساند؛
🔸 چنانكه پيش از پايان دو سال اگر مادر باردار شده است؛
🔸شير پستان او مهلك طفل رضيع (شیرخواره ) است،
🔸زيرا كه #نفس_مادر متوجه به پرورش فرزند در #رحم می شود، و شير در پستان مانند مايع مانده در مَشكى، لجن می گردد و براى مزاج طفل رضيع، سخت مضرّ است؛
بلكه مهلك اوست.
📚هزار و یک کلمه
علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
نكته 946
شيخ رئيس ابو على سينا رساله اى در خواص كاسنى نوشته است اين رساله در كتابخانه مشهد رضا عليه السلام و روحى لتربته الفداء بشماره «5090» موجود است. مرحوم استادم جناب آقا ميرزا مهدى الهى قمشه اى شبى در اثناى درس حكايت فرمود كه باعث شيخ بر تصنيف اين رساله در خواص كاسنى يك حديث حضرت رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم شده است كه در آن حديث رسول الله فرمود ريشه كاسنى را نشوييد اين سخن موجب اعجاب شيخ رئيس شد كه حضرت رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم آن همه سفارش كه در مراعات نظافت فرموده است و نظافت را از ايمان دانسته است چرا درباره ريشه كاسنى فرمود آنرا نشوييد، پس اگر شسته شود خاصيت او زايل گردد و اين كلام پيغمبر او را برانگيخت كه آن رساله را در خواص كاسنى نوشت.
و آنكه گفته ام شبى، جهتش اين است كه درس ما در ساليان دراز بعد از نماز مغرب و عشاء كه با ايشان اقتدا مى كرديم، به تعبير شيرين آن بزرگوار بجاى تعقيبات نماز درس مي خوانديم.
آن جناب در نماز سوز و گداز عجيبى داشت و اكنون در اين حال نوشتن، آن زمزمه آتشين دلنشين او را در قنوت نماز كه با آهنگى خاص مترنم بود مى شنوم كه الهى و ربى من لى غيرك اسأله كشف ضرى و النظر فى أمرى
📗#هزار_و_يك_نكته
#علامه_حسن_زاده_آملي
@shakhehtoba
نكته 974
ميكائيل موكل ارزاق است، و اسرافيل مفيد ارواح و آن اصل كه صور نوعيه را بر ماده تبديل مى كند، و عزرائيل ترقى دهنده مواد است از صور نازلتر به كاملتر، و جبرئيل متوجه سازنده مجردات كه ادراك مى كنند بفهم و تعقل و آن سه اول مظاهر رحمت رحمانيه اند، و جبرئيل رحمت رحيميه. و همه اين چهار را مى شناسيم براى اين كه به زندگى ما مربوط اند. فافهم.
📗#هزار_و_يك_نكته
#علامه_حسن_زاده_آملي
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
حدیثی از جناب رسول الله در رفتار پدر با خانواده در بیان حضرت علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba