********************************************
حرز لمولانا القائم علیه السلام
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
يَا مَالِكَ الرِّقَابِ وَ يَا هَازِمَ الْأَحْزَابِ يَا مُفَتِّحَ الْأَبْوَابِ يَا مُسَبِّبَ الْأَسْبَابِ سَبِّبْ لَنَا سَبَباً لَا نَسْتَطِيعُ لَهُ طَلَباً
بِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ أَجْمَعِين.
مهج الدعوات و منهج العبادات، سيد ابن طاوس، ص: ۴۶
حرز قائم آل محمد صلوات الله و سلامه عليه به قلم مرحوم علامه #حسنزاده آملی
************************************
حرز مولاى ما حضرت قائم صلوات الله و سلامه عليه
به نام خداى بخشنده مهربان
اى صاحب گردنها و اى گريزاننده گروه لشكرها، اى گشاينده درهاى بسته، اى برانگيزنده سببها، برانگيز براى ما سببى را كه قدرت نداريم مر آن را از طلب نمودن، به حق كلمه (نيست خدائى مگر خدا)، (محمّد فرستاده خداست)، رحمتهاى خداى و درود او باد بر آن حضرت و بر آل او همه
مهج الدعوات-ترجمه طبسى ص۸۵
اى مالك بندگان و اى شكست دهنده گروهها، اى گشايندهی درها، اى سبب ساز سببها، آن سبب كه توان جستجويش را نداريم براى ما فراهم آور، به حقّ خداوندى كه جز او خدايى نيست و محمّد پيامبر خدا كه درود خدا بر او و همه خاندانش باد
الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة شهید اوّل، ترجمهفارسى عبد الهادى مسعودی ، ص: ۴۷
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قدر سرمایه وجودت را بدان
#حضرت_علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
sal tah vil 1401 .mp3
16.43M
🌷« مراسم تحویل سال ۱۴۰۱ »
✳️با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
❇️ حسینیه روستای میخران
هو
از حضرت رسالت پناه صلى الله عليه و آله منقول است
كه چون روز قيامت شود دو بنده را از اهل ايمان حاضر كنند،
فرمان آيد كه قبهاى بزنيد و بنده مرا در آنجا نشانيد.
بعد از آن، او (سبحانه) به وى خطاب كند كه «اى بنده من، نعمت مرا سرمايه معصيت ساختى و چندان كه نعمت را بر تو زياده گردانيدم تو در عصيان بيشتر افزودى».
بنده سر خجالت در پيش افكند، خطاب آيد كه «اى بنده من، سر بردار كه همان ساعت كه معصيت كردى من تو را آمرزيدم».
بندهاى ديگر را حاضر كنند و به جهت بسيارى گناه، وى را سرزنش كنند، وى از خجالت خود به گريه در آيد،
حقتعالى فرمايد كه «اى بنده من، آن روز كه گناه مىكردى مىخنديدى، تو را شرمسار نساختم، امروز كه گناه نمىكنى و تضرع و زارى مىنمايى چگونه تو را عذاب كنم، گناهت آمرزيدم و رخصت دخول بهشت دادم».
تفسير خلاصه منهج الصادقين
تصحیح و تحقیق حضرت علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
نامهايست كه به دلشكستهاى (مرحوم حاج عبدالله ملکزاده)رحمة اللّه عليه نوشتهايم:
بسم اللّه خير الأسماء
يار مفروش بدنيا كه بسى سود نكرد
آنكه يوسف بزر ناسره بفروخته بود
ندانم خواجه در چه حال و منوال است آيا به همان شيوه پيشين و رسم ديرين خود شاد است و يا از خود سفرى كرد و خبرى يافت. جسارة عرض مىشود هنوز ملكزاده است يا عبداللّه است. دردمندان بسيار ديدم و از آنان نالههاى زارزار شنيدم كه آن نيكبختان از روزگار به غفلت گذشته خود مىسوختند، و از التهاب حرمان مىجوشيدند، و از درد هجران مىخروشيدند، و از سوزوگداز آه آتشين از كوره دل بر مىكشيدند...
نامهها برنامهها، علامه #حسنزاده آملی ص: ۶۶
#ماه_رمضان
#ماه_شعبان
@shakhehtoba
اشعار استاد طاهریان در فراق علامه دهر عارف کامل سالک توحیدی علامه حسن زاده آملی
نورتوحید:
درفراق علامه حسن زاده آملی
گرفته از غم هجران دلم کجایی تو
زجمع این همه خوبان چرا جدایی تو
غبار این تن خاکی زچهره افکندی
زغیر این من ومایی دگر رهایی تو
هوای شوق وصالش چه بیقرارت کرد
زلال اینه بودی چه حق نمایی تو
شراب لعل رضا را زجان تونوشیدی
به عشق نام رضا جمله مبتلایی تو
به حسن خلق وفا کس به پایتان نرسد
چرا که پهنه دریای بیریایی تو
تورازکنکره عرش خوش ندا دادند
ندیده چشم فلک همچو دلربایی تو
جمال حسن حسن جمله در تو پیدا شد
تو آن یگانه دهری چو انمایی تو
همیشه خاطرسبزت صفای این جان است
به شام وهرسحرم به سرهوایی تو
اگرچه کم شد ازاین انجمن مهی چون تو
هنوز برسر این خانه مقتدایی تو
اقل التلامیذ ابراهیم طاهریان
#علامه_حسن_زاده_املی
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاثیرات جوّی قمر در عقرب
استاد علامه صمدی آملی
اوثق الاقوال فی ذلک هو کون القمر فی صورة العقرب ای البرج الطبیعی منه حقیقة علی ما هو المقرر عند اهل الصناعة
( ترجمه: مطمئن ترین قول در آن ( اشاره به اختلاف در انتخاب برج یا صورت دارد ) بودن قمر در صورت عقرب دارد یعنی برج طبیعی حقیقی عقرب (منظور از برج طبیعی حقیقی همان صورت است ) که در نزد اهل نجوم مقرر است .
دروس معرفة الوقت و القبله
ص157
@shakhehtoba
آیا در انجام امور مهمه باید قمر در برج عقرب نباشد یا صورت عقرب ؟
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام خدمت دوستان
جناب آقای رحیمی مدیر محترم وبلاگ طب اسلامی در نظری برای بنده نوشته اند که :
((سلام علیکم .... مطلبی در مورد قمر در عقرب و مسائل مرتبط در سایت ها درج شده است. قسمتی از آن بدین شرح است:
آنچه از اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسّلام در اجتناب از برخى امور مانند عقد ازدواج، اقدام برای انعقاد نطفه و سفر، هنگام قمر در عقرب وارد شده است، آیا مراد، بودن قمر (ماه) در خود برج عقرب است و یا در صورت آن؟
ارباب نجوم، ملاک استنباط را از هر جهت به خود بروج میدانند، نه به صور آنها.اکثر فقها هم گفتهاند مراد از قمر در عقرب، برج عقرب است نه صورت و منزل آن. (نگاه کنید: مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام، ج7، ص، 21 ؛ العروة الوثقى (للسید الیزدی)، ج2، ص 799)
آیت الله حسنزاده آملی در هزار و یک کلمه، کلمه 554 میفرماید: «در هیچ کتب فقهى، قمر در عقرب را به غیر از آنچه که در نزد ارباب هیئت متعارف است، نگفتهاند ........
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
http://rajanews.com/detail.asp?id=172779))
و اما جواب بنده :
تذکر : در ترجمه متون به مواردی که اصل کلام بوده اند بسنده کرده ام و دوستانی که زبان عربی بلد نیستند میتوانند فقط ترجمه ها رو بخونند.
علامه حسن زاده آملی ( حفظه الله ) در کتابدروس معرفة الوقت و القبله ص153میفرمایند :
((و لمّا كانت الثوابت تتحرك بحركتھاالخاصّة البطیئة فلا جرم تنتقل ھذه الصور عن مواضعھا من البروج و الصور أى مجامیع الكواكب تسمّى بالبروج الطبیعیّةو.....))
ترجمه موردی :
در اینجا علامه صور را بروج طبیعی مینامند.
تذکر : بروج طبیعی یعنی بروجی که مردم با دیدن طبیعت ( آسمان) آن را میبینند و اینبروج طبیعی فرق میکند با بروج حسابی منجمین .
این نکته را بخاطر بسپارید که صور یعنی بروج طبیعی .
ادامه متن :
علامه حسن زاده آملی ( حفظه الله ) در کتاب دروس معرفة الوقت و القبله ص 155میفرمایند :
((و بما قدّمنا دریت مقصود أرباب التقویم في تعابیرھم بأنّ القمر في برج العقرب أو في صورة العقرب، و قداختلف الفقھاء في قول الصادق علیه السّلام « من سافر أو تزوج و القمر في العقرب لم یر الحسني » بأنّ لفظ الخبر ھل ھو مقول على عرف أھل النجوم أعنى الكون في برج العقرب، أو على ما یرى عند عامة الناس من كون القمر في العقرب لا على ما یقرره أھل النجوم من الدرجات و الدقائق و نحو ذلك مما ھو جار على مصطلحاتھم، أو یكون محمولا على إطلاقه أي كون القمر في برج العقرب أو صورته فما دام القمر انتقل إلى برج القمر یكره التزوج و السفر مثلا إلى أن یخرج من صورته.))
ترجمه موردی :
در اینجا جناب علامه 3 قول برای قمر در عقرب بیان میکنند :
1 - آنچه که عرف منجمین است و آن برج عقرب است.
2 - آنچه که عوام الناس با دیدن آسمان به آن پی میبرند و آن صورت عقرب است .
3 - آنچه قول احتیاطی است و جمع بین برج و صورت عقرب است .
ادامه متن :
((ذھب الفاضل الھندي في كشف اللثام و الشھید الثاني في شرح اللمعة إلى الأولو وجھه ظاھر و یمكن أن یعاضد بان أرباب الھیئة و أھل صناعة الأحكام لم یغیّروا ما علیه مدار استخراج الأحكام النجومیّة من الشرف و الھبوط و غیرھا عن مبني المتقدمین أعنى عن البروج كما یشھد بذلك الزیجة و غیرھا. و لكن یعارض بأن الفلك له طبیعة واحدة بسیط لیس لبعض قطعه و أجزائه أثر خاص دون بعض فلو اعتبر الأحكام من أوضاع الكواكب بالنسبة إلى نفس الفلك دون كواكبه للزم التفاوت في أجزاء شي ء واحد سازج بسیط، فتأمل. ))
ترجمه :
در اینجا علامه 2 نفر از فقها که قائل به قول اول که همان برج عقرب است را نام میبرد :
1 - فاضل هندی در کتاب کشف اللثام
2 - شهید ثانی فی شرح اللمعه
ادامه متن :
((على أنك قد علمت من كلام المیبدي أنّه لا یبعد أن یكون الخطاء في الأحكام النجومیّة مستندا إلى تغیّر صورة البروج بالحركة الثانیة و یؤید ذلك أن منجّمي الھند یرتبطون الأحكام على نفس الصور كما ذكره بعض المحققین. و ما جعل مبني المحاسبة من البروج عند القدماء و علیه جداول الأزیاج إنما ھو في المسائل الریاضیّة من ھذه الصناعة و أما جعل الأحكام على ھذا المبنى فھو أول الكلام، و اشتمال الزیجات في الأحكام على مبني الریاضیّات لا یكون حجّة، إلّا أن یحاسب من البروج ثانیا و یرتبط الأحكام على نفس الصور. فالأزیاج جعلت الأحكام على ذلك المبنى طردا للباب و على المحاسب استنباط ذلك الارتباط كما أنّھا حوت الشھور و الأیام الوسطیة و التعدیلات و المحاسب یستخرج منھا الشھور الحقیقیّة. ))
ترجمه موردی :
در اینجا علامه سخنی از میبدی در رد قائلین به قول اول را میاورد .
ادامه متن :
((و ذھب صاحب الجواھر إلى الثاني و ظاھر قوله "على ما یرى عند عامة الناس من كون القمر في العقرب لا على ما یقرّره إلخ،" أنّ الملاك كون القمر في صورة العقر
ب حیث یراه و یعاینه عامة الناس في السماء فما دام القمر كذلك فھو في العقرب فالمدار و العبرة فیه رؤیة عامّة الناس بالبصر عادة لا على الدقّة الریاضیّة من تعیین الدرجات و الدقائق من بدأ وروده إلى آخر خروجھ من الصورة كما قرر عند أھل النجوم فإنّ عامّة الناس لم یكلفوا في أمثال ھذه الأمور بتلك الدقّة الّتي لا تخلو لھم من مشقة لأنهم ما كانوا ذوي معرفة بالھندسة و لا بالآلات الرصدیة و لا یمكنھم الاقتحام في ذلك الأمور الصعبة العلمیة. ))
ترجمه موردی :
در اینجا علامه قائل به قول دوم یعنی صورت عقرب را نام میبرد و علتشان را میگوید:
1 - صاحب جواهر
علت : چون عوام الناس ریاضیات و هندسه و.... رو بلد نیستند و همچنین کار با آلات رصدی روبلد نیستند پس ممکن نیست که نظر معصوم ( سلام الله علیهم ) برج بوده باشد بلکه آنچه در آسمان میبینند برایشان کافی است .
ادامه متن :
((و ذھب السید الطباطبائي في آداب السفر من كتاب الحج من العروة الوثقي إلى الثالث حیث قال: و لیتجنّب السفر من الشھر و القمر في محاق أو في برج العقرب أو صورته فعن الصادق علیه السّلام من سافر أو تزوّج و القمر في العقرب لم یر الحسنى انتھى.))
ترجمه موردی :
در اینجا علامه قائل به قول سوم یعنی قول احتیاطی جمع بین برج و صورت عقرب را نام میبرد:
1 - علامه سید محمد کاظم یزدی ( رضوان الله تعالی علیه )
ادامه متن :
و ھو موافق الاحتیاط لا ینبغي تركه و وجھه ظاھر،
ترجمه :
در اینجا علامه میفرمایند : سزاوار است که قول احتیاطی را عمل کنیم .
ادامه متن :
((و أوثق الأقوال في ذلك ھو كون القمر في صورة العقرب أى البرج الطبیعي منه حقیقة على ما ھو المقرّر عند أھل الصناعة.))
ترجمه :
در اینجا علامه نظر خودشون رو اعلام میکنند که : مطمئن ترین قول همان قول دوم یعنیصورت عقرب است .
وهم لفظ صورةرا بکار برده است و هم لفظ برج طبیعی (میدانید که برج طبیعی یعنی صور و لفظ برج شما را به اشتباه نیاندازد ) .
در آخر هم میفرمایند که برج طبیعی ای ملاک است که منجمین محاسبه میکنند واین به حرکت صور از جایگاه اولیه اشان اشاره میکند و این از موضوع بحث ما خارج است .فقط کلمه اهل الصناعة (منجمین) شما رو به اشتباه نیاندازد .
تذکر : قائلین به هر قول بیشتر از این افرادی هستند که نام برده شده است و فقط از باب مثال بوده است .
وحال سری به قرآن بزنیم و ببینیم که در قرآن لفظ برج به چه معناست ؟
چون میدانید فرمایشات معصومین ( سلام الله علیهم ) تفسیر آیات قرآن است .
علامه حسن زاده آملی ( حفظه الله ) در کتاب دروس معرفة الوقت و القبله ص 128میفرمایند :
(( تذییل : قد نطق القرآن الكریم ببروج السماء في ثلاثة مواضع :
أحدھا : قوله تعالى" و لَقَدْ جَعَلْنا فِي السَّماءِ بُرُوجاً وَ زَیَّنَّاھا لِلنَّاظِرِینَ وَ حَفِظْناھا مِنْ كُلِّ شَیْطانٍ رَجِیم "(الحجر ١٧)
و ثانیھا : قوله تعالى " تبارَكَ الَّذِي جَعَلَ فِي السَّماءِ بُرُوجاً وَ جَعَلَ فِیھا سِراجاً وَ قَمَراً مُنِیرا" (الفرقان ۶٢ ).
و ثالثھا : قوله تعالى" وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوج" (البروج ٢)
ھل المراد من البروج في الآیات ھو ذلك المعنى المقدم المصطلح عند أھل النجوم أو غیره؟
ترجمه موردی :
در اینجا علامه 3 آیه ای رو که لفظ برج در آنها آمده رو نقل میکند و در پایان سوالی مطرح میکند که لفظ برج به چه معنا در قرآن آمده ؟ آیا به معنای مصطلح منجمین است یا به معنای دیگری است .
ادامه متن :
(( قد ذھب أكثر المفسرین و اللغویین إلى الأول و كأنّ أنسھم بذلك المعني السائر في ألسنتھم أوجب ذھابھم إلیه. و أنت تعلم بما حققناه آنفا من معنى البروج عند الفلكیین أن البروج أقسام اعتباریة من منطقة البروج اعتبروھا لترتیب حركات النجوم و تنظیم أمور كثیرة فلكیّة و ھذا الأمر الاعتبار المقدّر بالدوائر الموھومة لا یصلح لأن یكون معنى البروج في الآیات. و لا یصح تطبیق آیات القرآن بالمصطلحات المستحدثة و المعاني الوضعیّة لأھل صناعة علمیة كما ھو دأب أھل عصرنا.))
ترجمه موردی :
در اینجا علامه میفرمایند که اکثر مفسرین و لغویین معنای برج را به معنای مصطلح منجمین حمل کرده اند در حالی که اشتباه است بخاطر اینکه الفاظ قرآن را با الفاظ منجمین تطبیق داده اند و الفاط بشری وضعی است وممکن است هر زمانی عوض بشود .
ادامه متن :
(( التام الدقیق في الآیات الثلاثة لا یجوز حمل البروج على ذلك المعنى الاعتباري المصطلح عند قوم حتى یقول الله (عزوجل) فیه: تَبارَكَ الَّذِي جَعَلَ فِي السَّماءِ بُرُوجا ، و ذلك الأمر الاعتباري الاصطلاحي یضاھي أسامي الصور الموھومة المنتزعة من ھیئة اجتماع الكواكب كما تقدم فھل یصحّ أن یقول عز من قائل تبارك الذي جعل في السماء صورا مثلا؟! و الحق أن الآیات لیست ناظرة إلى ذلك الاصطلاح الخاص بل البروج فیھا بمعنى الكواكب .
ترجمه موردی :
در اینجا علامه میفرمایند : که در اینجا یک خلطی پیش آمده است و اینکه مفسریین و
لغویین لفظ برج را لفظ خاص منجمین میدانند در حالی که در اینجا بمعنی کواکب ( صور ) است . و اینکه خداوند تبارک و تعالی در قرآن لفظ برج را به جای صور بکار برده است بخاطر این است که اگر میخواست لفظ صور را بکار ببرد باید میفرمود صور حمل یا صور ثور و....یعنی صور رو مشخص میکرد که منظورش چه صورتی است . در حالی که لفظبرج هم بر برج حسابی منجمین دلالت دارد و هم بر برج طبیعی که همان صور (کواکب )است .
ادامه متن :
((قال أبو الحسن على بن إبراھیم بن ھاشم القمي في تفسیر القرآن في سورة الفرقان في روایة أبي الجارود عن أبي جعفر علیه السّلام في قوله تبارك و تعالى تبارَكَ الَّذِي جَعَلَ فِي السَّماءِ بُرُ وجا فالبروج الكواكب.
و كذا في تفسیر ابن عباس في سورة الحجر ھي النجوم التي یھتدي بھا في ظلمات البر و البحر.
و قال الطریحي في مجمع البحرین: و البروج أیضا الكواكب العظام سمّ یت بھا لظھورھا قال تعالى (وَ السَّماءِ
ذاتِ الْبُرُوج) .
و في الدر المنثور في سورة الحجر: أخرج ابن أبي شیبةئو ابن المنذر عن مجاھد في قوله و لقد جعلنا في السماء
بروجا قال كواكب. قال و أخرج ابن جریر و ابن أبي حاتم عن قتادة (و لقد جعلنا في السماء بروجا قال الكواكب.)
قال و أخرج ابن أبي حاتم عن أبي صالح في قوله (و لقد جعلنا في السماء بروجا ) قالالكواكب العظام.
و قال الشیخ الطوسي في التبیان في سورة الحجر: قال الحسن و مجاھد و قتادة المراد بالبروج النجوم،
و كذا قال الطبرسي في مجمع البیان: البروج النجوم عن ابن عباس و الحسن و قتادة.
فمعنى آیة الحجر و لقد جعلنا في السماء كواكب و زینّا السماء بالكواكب للناظرین و حفظنا السماء من كل شیطان رجیم كما قال تعالى( إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزِینَةٍ الْكَواكِبِ وَ حِفْظاً مِنْ كُلِّ شَیْطانٍ مارِد (الصافات ٩) و قال تعالى وَ زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِمَصابِیحَ وَ حِفْظا (حم السجدة ١٢ ) و الضمیر المؤنث في زینّاھا و حفظناھا و جعل فیھا راجع
إلى السماء لأنھا تؤنث قال تعالى (وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُ وج) ، و قال السماء الدنیا .
ترجمه موردی :
در اینجا علامه چند تا شاهد برای کلامشون از احادیث و بزرگان نقل میکند که همگی فرموده اند که منظور از لفظ برج در قرآن همان کواکب ( صور ) است .
ادامه متن :
((و القوم لمّ ا فسروا البروج بالمعنى المصطح عند الفلكیین احتاجوا أن یقدروا كلمةبالكواكب بعد قوله تعالى زَیَّنَّاھا حتى یستقیم المعنى و أمّا على ما ذھبنا إلیه فلا حاجةإلیه لأن معناھا حینئذ و زینّاھا بالبروج، على أن سیاق الآیات تأبى إلا ذلك المعنى المختار كما .یعلم بالغور و التعمق فیھا.))
ترجمه موردی :
در اینجا علامه یک ایراد ادبی بر قائلین به قول منجمین میگیرد که اگر لفظ برج را بر معنای مصطلح منجمین بدانیم باید لفظ کواکب در تقدیر بگیریم در حالی که اگر به معنای کواکب بگیریم نیازی به تقیر گرفتن نیست .
اصل ادبی : عدم تقدیر اولی من تقدیر . یعنی تقدیر نگرفتن بهتر از تقدیر گرفتن است .
یک اصل ادبی بین اعراب فصیح است که نباید کلمه ای را در تقدیر گرفت.
حال چگونه ممکن است که خداوند که صاحب فصاحت و بلاغت و بوجودآورنده آنهااست در کلامش از این اصل پیروی نکند .
ادامه متن :
((و قد سبقنا في ھذه الدقیقة الفاضل السنیور كرلونلّینو في علم الفلك فأفاد في المحاضرة السادسة عشرة (ص ١٠٧) بقوله:
كانت أھل البادیة من أحوج الناس إلى معرفة الكواكب الثابتة الكبرى و مواقع طلوعھا و غروبھا لأنّھم كثیرا ما اضطرّوا إلى قطع الفیافي و القفار لیلا مھتدین برؤیة الدراري فلولاھا لضلّت جیوشھم و ھلكت قوافلھم في الكثبان و البراري كما ورد في سورة الانعام فلا غرو انھم عرفوا عدة من الكواكب الثابتة و سموھا بأسماء مخصوصة یذكر جزء منھا في أشعارھم،
اما البروج الاثناعشر :
اولا فأظنھا عند العرب مجھولة و انھا لیست المراد بلفظ البروج الوارد في القرآن الشریف.
و ثانیا أن الصور النجومیة الاثني عشرة التي تسمى البروج لیست أكثر من الصور الأخرى ضیاء أو حسنا أو عظما أو غرابة الشكل فلا تحوى شیئا مرئیا یستوجب تفضیلھا على سائرھا.
و ثالثا ان قسمة فلك الشمس إلى البروج الاثني عشر لاتھم إلا أصحاب أحكام النجوم و معلوم أن العرب ما كانوایشتغلون بعلم ھذه الأحكام.
و رابعا أن أسماء كل البروج ما عدا الجوزاء ھي مترجمة من أسمائھا الیونانیة و السریانیة و ذلك مع كثرة أسماء نجوم و صور عند عرب الجاھلیة و مع عدم موافقة صور العرب لصور الیونان.
فیتضح منھا أن البروج الأثنى عشر الواقعة في فلك الشمس الظاھر كانت شیئا بلا فائدة مخصوصة لعرب الجاھلیة .
ترجمه موردی :
در اینجا علامه کلام سنیور ایتالیایی را میاورد که میگوید :
1 - لفظ بروج برای عرب مجهول بوده است .
2 - بروج تقسیم بندی منجمین احکامی بوده است درحالی که عرب جاهلی به نجوم احکامی مشغول نبوده است .
3 - اسماء بروج بجز جوزا بقیشون یونانی و سریانی است و با اسماء صور
نزد عرب متفاوت است .
در نتیجه بروج برای عرب جاهلی بدون استفاده بوده است .
و به قول ایشان :
((دعویهم فیها سبحانک اللهم و تحیتهم فیها سلام و آخر دعویهم آن الحمدلله رب العالمین))
موفق باشید
التماس دعا
منبع:
http://nojoumeahkami.blogfa.com/post/79
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشهد ان مولانا و مقتدنا امیرالمومنین علیا الوصی و اولاده المعصومین حجج الله
اشهد ان سیدتناو مولاتنا فاطمه بنت رسول الله عصمه الله کبری حجت الله علی الحجج
اشهد ان صاحبنا "م ح م د"ابن عسکری بقیه الله القائم من آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شما را برای جهنم نیافریدند
#علامه_حسن_زاده_آملی (ره)
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا
آماده اند شما را بیم بدهند
از عاقبت وخیم بدکاران
خودتان را #گرگ نسازید
خودتان را #حیوانات نسازید
خودتان را #جهنم نسازید
خداوند شما را نیافرید
که شما جهنم بوده باشید
و جهنمی بوده باشید
#خداوند شما را نیافریده که
مثل وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَت
در مورد شما #صادق بوده باشد
خداوند شما را #انسان آفریده
شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا
#بشارت بدهد از عواقب خوشتان
و شما را بیم بدهد از عواقب اعمال بدتان
هیچ کس کسی را نکوهش نکند
مگر خودش را
و بداند که هرکسی #مهمان #سفره خودش است.