eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.9هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
خدای رحمت کند استادمان جناب آقای شعرانی را .....صریحاً به من فرمود که: " اگر من کوچک‌ترین نیّت جسارتی را بخواهم به یک اهل قلمی و به یک روحانی حقیقی که مربی اجتماع است، صاحب کتاب است و عالم روحانی است داشته باشم، چوبش را می‌خورم" و نیز به من فرمود: " آن کس که نسبت به علمای الهی گستاخی داشته باشد ، اولین کیفری که می‌یابد ، این است که از برکات انفاس او محروم می‌شود" 📚 / علامه حسن‌زاده آملی / جلد ۲/ فصل هشتم 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊 🌹🕊🌹🕊🌹 🌹🕊🌹 🌹 🟫🚩درسنامه مکتب جعفری 💢آیت‌الله صمدی آملی: ✍به کرات متذکر شدیم که مردم صرفا توجه چندانی به حرف‌های ما متدینین و منسوبین به مکتب امام صادق ندارند آنچه مردم و خصوصا را به و انگیزه برای وا می‌دارد و نیک ما و پایبندی رفتاری ما به مواعظ حسنه است ولذا امام صادق(ع) با 《امر به معروف》 مخالفت ننمودند ولی فرمودند با مردم را امر به معروف کنید و نه صرفا با دانایی و . امام صادق فرمودند: 《كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَع‏: مردم را به غير از زبانتان دعوت به دين كنید. آنان باید سعى و كوشش در درستى و پرهيزگارى و خویشتن‌داری را در عمل شما مشاهده كنند》 امان از که ناله جناب حافظ(ره) را در آورده: 🔶واعظان‌کاین‌جلوه‌درمحراب‌ومنبرمی‌کنند 🔶چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند 🔶مشکلی دارم زدانشمند مجلس باز پرس 🔶توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند ‌🚩🏴🚩🏴🚩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 استاد علامه حسن زاده آملی (روحی فداه) : ❇️ براى تحصيل سمت قبله هر شهر و افق، طُرُق متعدده است و اكثر آنها احتياج به علم به قواعد فن شريف هيأت و نجوم و رياضيات دارد كه مقدور همه كس نيست. ✳️از آن طرق ، يكى اين است كه آن را خواجه نصير الدين طوسى در تذكره هيأت آورده است و اسهل و اَدَقِّ طرق است. 🔸بيان آن اين كه، در هر سال شمسى، خورشيد در اول ظهر حقيقى مكه ،دو بار يعنى در دو روز به سمت رأس مكه ميرسد و مسامت رؤوس اهل آن مى‏شود؛ زيرا كه ميل شمالى شمس از معدل النهار در آن دو روز به قدر عرض مكه است. در آن دو روز در اول ظهر حقيقى مكه كه شمس مسامت رأس آنست، شاخص و اشخاص را در مكه سايه نبود. يكى در هفتم جوزاء كه هفتم خرداد است، و ديگر بيست و چهارم سرطان كه بيست و چهارم تير است. 🔹 در اين دو روز در اول ظهر حقيقى مكه، هر كس در ساير بلاد روبه‏روى آفتاب بايستد، مواجه قبله و بسمت آن خواهد بود. و يا اگر شاخصى در زمين نصب كنند خط ظل شاخص سمت قبله مى‏باشد. 🔻زمان رسيدن خورشيد به سمت رأس مكه به حسب اختلاف آفاق متفاوت است و ما چند شهرى را كه در بعد از ظهر آنها خورشيد بسمت رأس مكه ميرسد حساب كرده در اينجا مى- نگاريم. و امروز كه وسيله و آلت راديو و تلگراف در كار است، تعيين سمت قبله بلاد خيلى آسانست زيرا در آن دو روز به محض رسيدن شمس به سمت رأس مكه چون با اين آلات رسانه اعلام شود هر كس در هر جا مواجه شمس باشد مواجه قبله حقيقى است و ظل شاخص و اظلال اشخاص خط سمت واقعى قبله مى‏باشند. تفصيل اين مباحث را در دروس معرفت وقت و قبله و فصل 29 سى فصل نگارنده طلب بايد كرد. ✳️ اما آن چند شهر موعود، بعضى بيش از يكساعت است چون مشهد رضا عليه السلام و كرمان هر يك، يكساعت و نوزده دقيقه بعد از ظهر، شيروان يكساعت و دوازده، قائن يكساعت و هفده، سبزوار يكساعت و يازده، بجنورد يكساعت و ده دقيقه. 🔸و بعضى يكساعت چون شاهرود. 🔹و بعضى كمتر از ساعت چون آمل و دماوند هر يك 49 دقيقه بعد از ظهر، اردبيل 34، اصفهان 47، اهواز 37، بروجرد 36، نجف و كربلا و بغداد هر يك 18، قزوين 41، بندرعباس و خوانسار هر يك 42، دامغان و يزد هر يك 58، زنجان و دزفول و همدان هر يك 35، سارى 53، شيراز 51، بابل 50، تهران 46، قم 44، رشت 39، كرمانشاه 29، خوى 26، تبريز 25 دقيقه بعد از ظهر. 🔶بدانكه ميل كلى در هر سال شمسى به تقريب، نصف ثانيه فلكى رو به انتقاص مى‏رود، و به تحقيق 468/ 0 ثانيه، پس در هر ده سال 680/ 4 ثانيه. و در اين سنه ما كه يكهزار و سيصد و هشتاد و پنج هجرى قمرى (1385 ه) است ميل كلى به 23 درجه و 26 دقيقه و 36 ثانيه تقريبا، رسيده است پس هر كس خواهد به طريق مذكور، سمت قبله را تحصيل كند شمس را در شش درجه و سى و پنج دقيقه جوزاء و بيست و سه درجه و سى و چهار درجه و سى و يك دقيقه سرطان أخذ كند تا عمل قريب به تحقيق باشد 📗، نکته ۸۱۲ ، ص ۶۵۱ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🕋🌻نحوه تعیین سمت دقیق قبله در دو روز از سال 🌻🕋 🔷 در ۲ روز مشخص از سال (روزهای ۷ خرداد و ۲۳ تیر)، آفتاب در لحظه ظهر شرعی شهر مکه، دقیقا در بالای خانه کعبه قرار می‌گیرد و این لحظه زمانی است که میل خورشید (فاصله مرکز خورشید تا دایره معدل النهار) معادل عرض جغرافیایی مکه است. از این نکته می توان برای تعیین قبله در اکثر نقاط زمین استفاده کرد. 🔶لذا یکی از بهترین روش ها برای تعیین قبله، این است که وقتی‌که خورشید دقیقاً در بالای سر مکه قرار گرفت (لحظه اذان ظهر مکه در همان دو روز )، ساکنین همه افق ها می توانند با نگاه کردن به خورشید، قبله شان را پیدا کنند .یعنی در واقع وقتی رو به سوی خورشید می ایستند انگار که رو به سوی کعبه ایستاده اند. 🔷برای دقیق تر مشخص شدن خط قبله ، می توان از یک شاخص نیز استفاده شود. جهت خلاف سایه شاخص در هر مکان،جهت قبله آنجا را نشان می‌دهد(مانند شکل بالا) 🔶 این اتفاق در روز ۷ خرداد ⬅️ ساعت ۱۳:۴۸دقیقه و ۲۳ تیر ساعت ۱۳:۵۷ دقیقه ➡️ به وقت رسمی ایران می افتد. (مقارن لحظه اذان ظهر در مکه معظمه) 🔴 توجه به موارد زیر در امر قبله یابی با این روش ضروری است:👇👇 ❎ توجه 1 : علاوه بر روز ۷ خرداد و ۲۳ تیر، در یک روز قبل و یک روز بعد از آن نیز می توان همین عمل را انجام داد و تفاوت زیادی در نتیجه ایجاد نمی شود . یعنی روز های ۶ و ۸ خرداد یا ۲۲و ۲۴ تیر. ❎ توجه 2 : بدیهی است که اگر در این روزهای نام برده شده ، هوا ابری باشد (خورشید در آسمان پیدا نباشد) نمی توان از این روش برای تعیین قبله استفاده نمود ❎ توجه 3 : در استفاده از شاخص باید به دو نکته زیر توجه نمود : 1️⃣ حتما سطحی که شاخص روی آن قرار می گیرد باید مسطح، صاف و بدون شیب باشد. 2️⃣ حتما شاخص باید بر آن سطح کاملا عمود باشد ⬅️ برای اطمینان از صاف بودن سطح می توان از ابزارهای ساده ای مثل تراز بنّایی و برای اطمینان از عمود بودن شاخص، می توان از شاقول بنایی یا گونیا استفاده کرد. ✅دی وی دی شماره ۲۰ - پیرامون # ❇️کتاب درس ۵۳ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
یک وقتی به محضر بزرگواری مشرّف شدم ، وی از استادش که سالک بزرگواری هم بود نقل می‌کرد که در جلسه‌ی درس اخلاق یا معارف تشر زد و تُندی کرد و فرمود: "طوری قدم برندارید و با بدن کاری نکنید که چند سال بعد کار شما همانند کار بیطار یعنی دامپزشک شود." و این کلمه‌ی بیطار را خیلی با تندی گفته بود(چون کار دامپزشک آن است که شبانه‌روز به فکر معالجه‌ی چهارپایان است و شما هم فقط به فکر معالجه‌ی بدن‌تان باشید و وقت و عمرتان را هدر دهید). لذا نظرشان این بود که خوراک و خواب و امور دیگر جسمانی را دقت کنید و مریض نشوید که معالجه کردن آن وقت می‌گیرد و از کارتان می‌افتید ، مبادا به خودسری و پندارهای کذایی بدون مربّی و معلم ، خودتان را گرفتار نمایید و مانند بیطار شوید. باید توجه داشت که پیشرفت هر شخصی به سلامتی تن او وابسته است نه این که چشم طوری ، سر جور دیگری دچار مریضی و دست طوری و دستگاه گوارش آن طور و هر جزئی از بدن دچار عوارضی باشد که سیر و سلوک به این‌ها نیست ... . 📚 دروس / علامه حسن‌زاده آملی / جلد۲/ فصل ششم       🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ستاد توسعه روستای ایرا با حضور فرماندار آمل و خانواده حضرت_علامه حسن زاده آملی خرداد ۱۴۰۱ @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌠 🌠 🌠 🌠 ؛●➼‌┅═❧═┄═❧┅ 👈 روز جمعه اول ماه ذى القعده 1392 ه- ق، كه باز شروع به اربعين كليمى كرده بودم، در قبضى عظيم به سر مى ‏بردم. به محضر مبارك جناب استاد علامه طباطبائى (شرّف اللّه نفسه القدسية) تشرّف حاصل كردم و عرض كردم : در قبضى عظيم افتاده ‏ام، چيزى بفرماييد تا از آن رهايى يابم و بسطى روى آورد. در شب دوم آن ماه، بحمد اللّه حضورم خوب بود و بسيار بى ‏تابى داشتم و به توجّه نشستم، پس از چندى مختصر روشنايى آميخته با تاريكى مشاهده كردم، معلومم شد كه مراقبت تاريك است و صاف و زلال نيست. در صبح دوم اين اربعين دوبار خودم را در حال توجّه بسيار نورانى ديدم، و در همان حال مى ‏گفتم: «الحمد للّه، معلوم است كه مراقبتم خوب است». 👈 دستور: اى عزيز، در حال قبض، ذكر «يا باسط» به عدد اسم «قابض» بسيار نافع است كه بسط مى آورد؛ چنان كه جهت حلّ بايد به عدد عقد خواند، و جهت عقد بايد به عدد حل. به نكته 504 كتاب هزار و يك نكته ما رجوع بفرماييد. 👈 اى عزيز، در قبض صابر باش كه آب را براى تشنه آفريدند؛ همان گونه كه تو تشنه آبى، خود آب هم تشنه توست. اين حقير گفته است: (ديوان، ط 2، ص 404): غافر و تائب آمدند طالب مذنب از ازل بی‏شمر اسم حق همى اين سمت اقتضا كند تشنه به سوى آب و خود تشنه تشنه است آب گدا خدا خدا كند خدا گدا گدا كند 🍀 واقعه 16 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🌠 🌠 🌠 🌠 ؛●➼‌┅═❧═┄═❧┅ 👈 غرض از تصديع تذكر به اربعين كليمى است كه از اوّل ذى القعده تا دهم ذى الحجه است. خنك آنكه در اين ايام جمع هر دو سفر كند و ميقاتش در قربانگاه عاشقان يعنى منى بود. در اين سه آيه كريمه درست تأمّل و تدبّر شود: 1️⃣ * وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً 2️⃣ * وَ لَمَّا جاءَ مُوسى‏ لِمِيقاتِنا وَ كَلَّمَهُ رَبُّهُ 3️⃣ * وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً 👈 و ديگر از غسل توبه يكشنبه ذى القعده و خواندن چهار ركعت نماز بعد از آن ‏ چنانكه مسبوقيد و هم در اعمال ماه ذى القعده مفاتيح مذكور است غفلت نشود. 👈 و هم‏چنين از خواندن دو ركعت نماز بين مغرب و عشاء در ده شب اوّل ذى الحجه تا دهم آن و به دستور اين نماز هم مستحضريد و هم در اعمال ماه ذى الحجه مفاتيح مسطور است كه در هر ركعت بعد از حمد و سوره توحيد يك بار و آيه وَ واعَدْنا مُوسى‏ نيز يك بار خوانده مى ‏شود. ✅ عمده حضور است و حضور است و حضور. 🍀 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🌠 🌠 🌠 🌠 ؛●➼‌┅═❧═┄═❧┅ 👈 به دستور حضرت استادم علامه آقا سيد محمد حسين طباطبايى (رضوان اللّه تعالى عليه) از اول ماه ذى القعده تا دهم ذى الحجه 1389 ه ق، در اربعين كليمى بودم وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ... (سوره اعراف، آيه 142)؛ در اوائل ماه ذى الحجه مذكور به توجه نشسته بودم، انتقالى روى آورد تا در كنار نهرى گذارم افتاد، درخت انجيرى در كنار آن نهر بود و انجير بسيار داشت، دو دانه از انجير آن درخت را خورده ام وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ؛ و در شبهاى ديگر هم كم و بيش حشر با افرادى بود، و گاهى سؤال و جواب هم پيش مى ‏آمد. تبصره: در بيان و تفسير كريمه ياد شده و اربعين كليمى به شرح عين 28 و 47 سرح العيون في شرح العيون رجوع شود. (ط 1، ص 423 و 585). دستور: شبى در قم در معيّت حضرت استاد علامه آقا سيد محمد حسين طباطبايى (روحى فداه) به سوى منزل آن جناب كه بيت المعمور اين كمترين بوده است مى ‏رفتيم، در اثناى راه به من فرمود: قبل از آن كه به توجّه بنشينى: «سوره مباركه و الضّحى، و الم نشرح را بخوان كه براى انتقال، و صفاى باطن، و رؤياى صالح ه در حال توجّ ه بسيار مفيد است». 👈 اى عزيز، بعد از آن كه فرعون هلاك شد حق (تعالى) با كليمش عليه السّلام بناى مواعده گذاشت، قوله (سبحانه): وَ إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْناكُمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ. وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ... (سوره بقره، آيه 50 و 51)؛ تا فرعون نفس را نكشتى از اربعين كليمى لوحى بر موسى روح لائح نخواهد شد. 🍀 واقعه 14 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
نفس‏ ناطقه چون گوهرى فوق طبيعت است همان گونه كه در بدن خود تصرف و تدبير دارد می‌تواند كه در ماده كائنات تصرف كند. آنچه كه در نبوّات و معجزات و خوارق عادات و كرامات آمده است از اين باب است. بلكه استجابت و تاثير دعا نيز بدين نهج است. 🟢مثلاْ دست بر بينندگان مى‏‌گذارى و آية الكرسى‏ را براى حفظ نور چشم‏ مى‌‏خوانى در اين حال نفس ناطقه گوهر آن‌سوئى، از توجه به ملكوت نيرو مى‌‏گيرد و به تصور و تعمّل و انشاء خود در قوى و مَحالّ آنها و در اعضاء و جوارح خود اثر مى‌‏گذارد كه توجهات و تصورات نفسانى را در بدن و قوى و احوال آن تأثيرى بسزا است، فافهم. 📗، مرحوم علامه آملی ج‏۱، ص ۴۰ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم پرسيدند: چه كسى در ميان مؤ منان از ديگران زيركتر است ؟ در جواب فرمود: آن كه به ياد مرگ بيشتر، و در آمادگى براى آن شديدتر است. 📗کتاب شریف علامه حسن زاده آملی(ره) .