eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.1هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔲🚩سالروز شهادت حضرت فاطمه 💢استاد صمدی آملی ✍《 حضرت لیله‌القدر نظام وجود، سرور زنان اهل بهشت، عصمه‌الله الکبری، فاطمه زهرا(س) در لحظات پایان عمر مبارکشان علیرغم اصرار ابوبکر و عمر بن خطاب از آنان رو گرداند و فرمودند: خدایا تو شاهدی که من بابت ظلم این دو نفر از این دو برائت و بیزاری می‌جویم و به درگاهت شکایت میکنم》 هر کس که می‌خواهد بر اساس میزان مقام عصمت عروج نماید و قرب به حق متعال یابد باید مفتخر به پیروی از مقام عصمت شود لذا باید تا قیامت از ان دو ظالم و مرام آنان بیزاری بجوید. حضرت فاطمه(س) روی دل و جانشان تا ابد از آن دو نفر برگردانده است》 @shakhehtoba
سيد بن طاوس در فلاح السائل در تعقيبات نماز ظهر دعايى را از حضرت سيده نساء عالمين فاطمه زهرا (سلام اللّه عليها) روايت مى‏كند كه در حدود دو صفحه به قطع وزيرى است، آغاز آن اين است: سبحان ذى العزّ الشامخ المنيف ...، تا آن كه گويد: «الحمد لله الذى لم يجعلنى جاحدة لشي‏ء من كتابه و لا متحيّرة في شي‏ء من أمره .... مفادش اين كه: حمد خدا را كه مرا انكاركننده مر چيزى از كتابش و سرگردان در چيزى از كار آن نگردانيده است. اين حرف دهن كسى است كه بايد با دانش و بينش خود به فهم مقامات معنوى آيات قرآنى نايل آمده باشد، آن كه در هيچ امر قرآنى متحيّر نيست بايد صاحب عصمت باشد. آرى امام صادق (عليه السلام) فرمود: حضرت فاطمه ليلة القدر است. حديث در تفسير فرات كوفى در ضمن سوره قدر روايت شده است. انسان نخستين بار از اين حديث فرات منتقل مى‏شود كه قرآن در شب قدر نازل شده است، و انسان كامل قرآن ناطق است، و حضرت فاطمه (سلام الله عليها) مادر يازده قرآن ناطق است، بايد بدين مناسبت آن حضرت ليلة القدر باشد. اين معنى در حدّ خود درست است و لكن حديث را معناى ديگرى فوق آن است كه در كتاب انسان و قرآن تقرير و تحرير كرده‏ام. در اين كتاب، دو مطلب بسيار ارزشمند و گرانقدر از دو آيت بزرگ، دو استاد بزرگوارم، هزار و يك كلمه، ج‏3، ص: 45 آقا سيد ابو الحسن قزوينى و آقا شيخ محمد تقى آملى دارم. بيش از يك سال در روايات ليلة القدر زحمت كشيدم و آنها را از جوامع روائى فريقين جمع‏آورى كرده‏ام، و در فهم آنها بسيار فكر نموده‏ام، ولى آن نكته كه اصل بود ناگفته بماند و مشكل حل نشده بود. مثلا با خود مى‏انديشيدم كه شبى در هند كه مشرقى ايران است شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و شب قدر بوده باشد و شب قبل آن در تهران، پس ليلة القدر واقعى كدام شب است كه‏ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؟ به حضور استاد آية الله حاج شيخ محمد تقى آملى رسيده‏ام و كارم را درباره ليلة القدر بديشان ارائه داده‏ام، و در فهم ليلة القدر ابراز حاجت نموده‏ام و از ايشان مدد خواسته‏ام. در جوابم فرمودند: «در آن روايتى كه امام صادق، جدّه‏اش فاطمه زهرا را ليلة القدر خوانده است دقّت كنيد». من اين حديث را در جوامع روائى نديده بودم، از اشارات استاد آملى حالت هيمانى شگفت به من روى آورد. نخستين بار همين معنى كه تازگى به عرض رسانده‏ام به ذهنم آمد، تا حديث را در تفسير فرات كوفى يافتم و از تدبّر در آن فيض فيّاض على الإطلاق فائض شده است ففاض ثمّ فاض. و نيز از مقاله‏اى بسيار رفيع القدر در اين موضوع از استاد آية الله رفيعى در مراتب ليلة القدر استفاده كرده‏ام، و تمام آن را در كتاب انسان و قرآن آورده‏ام و به نقل آن تبرك جسته‏ام. اين كتاب را در مدارج آيات قرآنى و معارج مقامات انسانى اهميّت بسزا است. @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- ناشناس.mp3
1.09M
علامه حسن زاده آملی: ...فاطمه زهرا اصلا مسلمان نه! دختر پیغمبر نه! و تو باش خلیفه مسلمانان! حق داری در کوچه جلوی زن جوان رو بگیری؟؟ مصیبت خوانی مرحوم علامه حسن زاده‌آملی ره @shakhehtoba 🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعريف ليلة القدر به بيانى رفيعتر در حدود بيست و پنج سال قبل، در فرخنده روزى به محضر مبارك علم علم و طود تحقيق، حبر فاخر و بحر زاخر آيت حق استاد بزرگوار جناب حاج شيخ محمد تقى آملى كساه الله جلابيب رضوانه، تشرف حاصل كرده بودم. در آن اوان در ليلة القدر تحقيق مى‏نمودم و به نوشتن رساله‏اى در ليلة القدر اشتغال داشتم و مطالبى بسيار در اين موضوع جمع‏آورى كرده بودم؛ به همين مناسبت از ليلة القدر سخن به ميان آوردم و نظر شريفش را در بيان آن استفسار نمودم. از جمله اشاراتى كه برايم بشارات بوده است اينكه فرمودند: به بيان امام صادق عليه السلام كه جدّه‏اش صديقه طاهره سلام الله عليها را ليلة القدر خوانده است و ليلة القدر را به آن جناب تفسير فرموده است دقت و تدبر نماييد. پس از آن براى تحصيل حديث فحص بسيار كردم تا به ادراك آن در تفسير شريف فرات كوفى رضوان الله تعالى عليه كه حامل اسرار ولايت است توفيق يافتم و صورت آن اين است: فرات قال حدثنا محمد بن القاسم بن عبيد معنعنا عن ابى عبد الله عليه السلام قال: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، الليلة فاطمة و القدر الله فمن عرف فاطمة حقّ معرفتها فقد أدرك ليلة القدر، و إنما سمّيت فاطمة لان الخلق فطموا عن معرفتها، او معرفتها،- الشك من ابى القاسم- قوله‏ وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ يعنى خير من الف مؤمن و هى أم المؤمنين‏ تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها و الملائكة المؤمنون الذين يملكون علم آل محمد (ص) و الروح القدس هى فاطمة بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ يعنى حتى يخرج القائم (ص 218 طبع نجف). در اين حديث شريف حضرت امام صادق عليه السلام جدّه‏اش حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا را ليلة القدر معرفى فرمود، چرا حضرت صديقه سلام الله عليها ليلة القدر نباشد و حال آن‏كه يازده قرآن ناطق در اين ليله نازل شده است. حديث ياد شده خيلى بلند و متضمن مباحثى عرشى است...... هزار و يك كلمه، ج‏2، ص: 372 @shakhehtoba
کلمه ۶۴۶ 《قد قیل ان الطب کان معدوماً فاوجده بقراط، و میتاً فاحیاه جالینوس، و اعمی فبصره حنین، متفرقاً فجَمعُهُ ابن زکریا.》
24.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️حضرت صادق (عليه السلام) از امّ‌ جابر پرسيد كه در چه كارى‌؟ ➖عرض كرد كه مى‌خواهم تحقيق كنم از چرنده و پرنده كدام تخم مى‌نهند و كدام بچه مى‌آورند؟ 💯فرمود كه احتياج به اين مقدار فكر نيست، بنويس كه گوش هر حيوانى كه برآمده است بچه مى‌آورد، و هر كدام كه گوشش مخفی است تخم مى‌نهد، 🔆ذلِكَ‌ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ‌. باز آن كه پرنده است و گوش او پنهان و به سر او چسبيده تخم مى‌نهد. 🐢لاک‌پشت كه چرنده است چون بدين منوال است تخم مى‌‌گذارد و 🦇گوش خفاش چون برآمده است و به سر او چسبيده نيست بچه مى‌آورد. 🐍مار و سوسمار و ماهى و مارماهى و باخه و اكثر پرندگان كه گوش آنها به سر آنها چسبيده است و لاله ندارد تخم مى‌نهند؛ و انسان و آهو و اسب و شتر و شير و شب‌پره كه گوش آنها برآمده است و لاله دارد بچه مى‌آورند. 📚منبع: علّامه حسن‌زاده آملی، هزار و یک کلمه، ج۳، ص۴۶۴ @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هزار و يک نکته، نكته 425 منقبت و فضيلت اصحاب عباء كه اصحاب كسايند بدين عنوان، از آيه مباركه مباهله است كه متن قرآنست و انكار آن انكار آن است. كلماتى چند از فريقين در اين موضوع باختصار نقل مىكنم: آيه مباهله اين است: إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ (آل عمران آيه 62). زمخشرى در تفسير كشاف در ذيل همين آيه آورده است كه: و عن عائشة رضى الله عنها ان رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم خرج و عليه مرط مرحل من شعر أسود فجاء الحسن فأدخله، ثم جاء الحسين فأدخله ثم فاطمة ثم على ثم قال انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت. ... اين كلام زمخشرى كه تصريح و تنصيص به اصحاب كساء در ذيل آيه مباهله است، از نص حديث عائشه مستفاد است. .... و ملاحظه مىفرماييد كه امر كساء و اصحاب آن در يوم مباهله تا بدان حد اهميت آن چشمگير بود كه عائشه با اين كه خود از اصحاب كساء نبود و پدرش و خويشانش هم از جمله آنان نبودند تمام خصوصيات كساء و نحوه ورود و ترتيب اصحاب كساء را اظهار داشت و ارباب سير و اصحاب خبرت و بصيرت ميدانند كه شهادت و اظهار مثل عائشه تا بدان حد دقت چه اهميت به سزائى دارد. ... من از جوامع روائى و تفاسير فريقين اگر بخواهم روايات و كلمات مفسرين را درباره اصحاب كساء عليهم السلام نقل كنم كه اصل فضيلت و منقبت اصحاب كساء بدين وصف أعنى به وصف اصحاب كساء و اصحاب عباء راجع به آيه كريمه مباهله است كتابى خواهد شد كه با دفتر نكات مناسب نيست بلكه به تنهايى موضوعى است كه منتهى به تأليف يك كتاب در پيرامون آن مىشود. حال بدانكه اگر در خبرى آمده است كه واقعه اصحاب كساء در امر ديگرى بطور عادى و متعارف پيش آمد چنانكه در بعضى از روايات آمده است و نقل آنها بطول مىانجامد، ربطى به فضيلت اصحاب كساء در امر مباهله ندارد، مطلب عمده و كلام مهم اين است كه بدانى شيعه اماميه كه در فضيلت اصحاب كساء سخن مىگويد منشأ آن آيه مباهله قرآنست كه متن قرآن و ضرورى دين و اجماع قاطبه مسلمين است. @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان کوتاه و بسیار حکیمانه علامه‌ ذوفنون (عارف، فیلسوف ، حکیم ،فقیه، منجم ، ریاضی دان و....) آیت الله العظمی حسن زاده آملی ره حضور، مراقبت، احتضار، مرگ، برزخ، قیامت
🔹خداى سبحان در انسان چند جاسوس هوشيار و بيدار گماشته است تا اين صنع بوالعجب براى ابد به صورت انسان سعادتمند، شايسته و بايسته استوار و پايدار بوده باشد: ❝ يكى چشم است؛ يعنى قوّه باصره است كه تميز راه از چاه و غذا از غير غذا مى‌دهد، و ديگر قوّه لامسه است كه در تمام بدن سريان دارد، مثلا اگر انسان دست به غذايى دراز كرده است كه خارج از متعارف سرد يا گرم است، قوه لامسه اجازه اخذ آن نمى‌دهد، و اگر اجازه داد و انسان غذا را گرفت و بخواهد به دهان بگذارد، ❝ جاسوس ديگرى به نام شامّه در كنار دهان دربانى مى‌كند، اگر آن غذا بوى بد دارد و متعفّن است، اجازه نهادن آن به دهان نمى‌دهد كه دهان است نه مزبله. و انسان بايد واردات و صادرات دهانش را مواظب باشد، و اگر شامه اجازه داد و غذا را به دهان نهاده است ❝جاسوس ديگر به نام ذائقه در دهان تعبيه شده است كه اگر آن غذا مزه بد دارد، اجازه جويدن و خوردنش را نمى‌دهد كه غذاى مهلك است. ➖تا در اين حدّ حيوانات نيز با انسان شريك‌اند. 🔻 بعد از اين انسان از حيوان جدا مى‌شود؛ ▪️مثلاً غذايى معتدل و خوشبو و شيرين و لذيذ است؛ همۀ قوى از باصره و لامسه و شامّه و ذائقه اجازه داده‌اند؛ ❝ ولى انسان را قوّه‌اى فراتر از آنها به نام عاقله است و اجازه خوردن آن غذا را نمى‌دهد، مى‌گويد اين مال حرام است، اين غذايى است كه از گناه و ناشايست تهيه شده است، اين لقمه نان مشتبه است. ✔️عزيزم! كشيك نفس بكش تا انسانى الهى شوى، و در عداد مقرّبين درآيى و وارداتى آن سويى عايدت شود. 📚منبع:هزار و یک کلمه، ج۶، ص۳۷۹و۳۸۰ @shakhehtoba
بعضى از اصطلاحات عارفين انسان در اصطلاح عرفا مرد كامل است نه صورت انسانيه و در حديث قدسى آمده كه الانسان سرى و أنا سره. پير مغان كنايه از حضرت مولانا على عليه السلام است. بزم اشاره به مجلس خاص أهل حق است. تجلى نور مكاشفه است كه بر دل عارف متجلى شود. ترسا و ترسا بچه مرد روحانى را گويند كه از صفات ذميمه نفس رذيله استخلاص يافته شود. خرابات مقام فنا و خراباتى اهل فنا را خوانند. خال كنايه از وحدت ذات مطلقه است. خط عبارت از ظهور تعلق ارواح به اجسام است. خمار و باده فروش پيران كامل و مرشدان واصل را گويند. دير مغان كنايه از مجلس عرفا و اولياست. رند اشاره است به اولياء و عرفاء كه وجود ايشان از غبار كدورات بشريت صافى و پاك گشته است. ساقى كنايه از فياض مطلق است و در بعضى مواضع مراد از ساقى كوثر است. ساغر و صراحى مراد دل عارف است و آن را خمخانه و ميخانه و ميكده گويند. شاهد كنايه از معشوق است. شراب كنايه از سكران محبت و جذبه حق است. عشق كنايه از مقام ولايت مطلقه علويات عارفى است. غمزه و كنار و بوسه‏ كنايه از فيوضات و جذبات قلبى است. قلندر كنايه از صاحب مقام اطلاق است حتى از قيد اطلاق. كليسا و كنشت كنايه از عالم معنى و شهود است. مشاهده و مكاشفه و محاضره حضور قلب است. زلف كناية است از مرتبه امكانيه از محسوسات و معقولات. منبع: نکته 687 هزار و یک نکته @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️ نگاه صحیح به ازدواج و زندگی مشترک 🔹نکاح ، حرف انشاء صورت انسانی است نه اطفاء شهوت حیوانی!
************************* نكته ۱۲۵ وحی نبى (ص) به تعبير حكماى الهى قوه قدسيه است و در لسان اخبار روح القدس و جبرئيل عليه السلام نيز روح القدس كه روح قدسى بايد تا با روح القدس ارتباط بايد و اتصال حاصل كند بلكه متحد شود كه اتحاد فوق اتصال است و به تحت العرش تا تحت الثرى عالم شود. (كتاب حجت كافى ص ۲۱۳ معرب ج۱). ************************* نكته ۹۶۳ ارواح پنج است: روح البدن، روح الشهوه، روح القوة، روح الايمان، روح القدس. (ج 1 اصول كافى، كتاب الحجة، باب فيه ذكر الارواح التى فى الائمة عليهم السلام ص 213 معرب). قوه مجره، قوه شهويه، قوه غضبيه، قوه ناطقه. روح القدس مخصوص انبياء است. اول توجه شريعت بسلامت روح است، آنگاه بسلامت بدنى كه به توسع در تعبير حامل روح است، آنگاه بمال مردم؛ لذا معاصى روحى مانند كفر و يأس از رحمت خدا و ايمن بودن من مكر الله از همه چيز بدتر است، پس از آن قتل نفس و اضرار ببدن و عرض پس از آن اموال. قوانين دنيوى براى سلامت أخروى است نه بالعكس، ايمنى براى نماز است نه نماز براى ايمنى. پيغمبر مربى ارواح است لذا اكمل از همه‏ ارواح است و ارواح اشرف از اجسام، پس او اشرف همه خلايق است. ارواح ياد شده شئون و فروع و مراتب يك هويت‏ اند زيرا كه «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ» (الاحزاب ۵). ************************* هزار و یک نکته، مرحوم استاد علامه آیة الله معظم شيخ نجم الدين حسن حسن زاده آملی اعلی الله مقاماته @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نام خوب براى فرزند پيشوايان دين فرمودند: براى فرزند نام خوب بگذاريد تا در بزرگى از نام خود شرمنده نباشد. وصى بلافصل ، امام كل (ع ) فرمود: فرزند بر پدر حقى و پدر بر فرزند حقى دارد. حق پدر بر فرزند اين است كه پدر را در هر چيز جز در نافرمانى خداوند سبحان فرمان برد و حق فرزند بر پدر اين است كه نام نيكو بر وى گذارد، و نيكو ادبش كند، و قرآن يادش دهد. @shakhehtoba
علامه حسن زاده آملی ره : عارف، حسرت از دست رفتن چیزی جز یادِخدا را نمی خورد؛ زیرا جز خدا را نمی بیند؛ وبرای امور دیگر که فانی اند، متأسّف نمی شود : کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إلَّا وَجْهَهُ . 🆔 shakhehtoba
25.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•ا﷽ا• 📜 سوال از علم شریف جفر : _چگونه می توان خدمت امام زمان علیه السلام رسید ؟! 📝 پاسخ ... 📽 علامه حسن‌زاده آملی (ره)
هفت آسمان و هفت زمین علامه حسن زاده املی: استاد علامه شعرانی در كتاب راه سعادت به فارسى فرموده است: «اگر كسى پرسد هفت آسمان و هفت زمين چيست؟ در جواب گوييم: تقسيم هر مكان را هر كس بر حسب مصلحت خود هر طور فرض كند صحي‏ح است، مثلا  شهرى را ممكن است به چهار بخش كرد و نام هر يك را محله گذاشت، يا به ده بخش كرد و هر يك را ناحيه ناميد، يا به بيست بخش كرد و هر يك را كوى و برزن گفت و همه صحيح است. زمين را قديم به هفت منطقه تقسيم مى كردند از خط استواء بشمال و هر يك را اقليم مى گفتند، و امروز ه‏مه زمين را از شمال و جنوب خط استواء به پنج منطقه تقسيم مى كنند: يك منطقه حاره و دو معتدله و دو منجمده. و براى پيغمبران خدا اين دو تقسيم مساوى است براى اين كه مى خواهند قدرت خداوند و مخلوقيت جهان را ثابت كنند خواه هفت اقليم باشد يا پنج منطقه. و نيز هفت سياره در هفت مدار سير مى كنند، قديم نام آن مدارها را آسمان گذاشتند و گمان مى كردند اجسام منفصل از هم اند و امروز مدار را تصديق مى كنند اما آنها را اثير متشابه و از يك جنس مى دانستند، و پيغمبران مى گويند اينها مخلوق خدا است خواه هفت آسمان متباين باشد، خواه هفت آسمان متشابه. و خداوند فرمود در سوره مؤمنون «: لَقَدْ خَلَقْنا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرائِقَ‏» يعنى بالاى سر شما را هفت راه آفريديم. و نيز در سوره شورى (28: 43) فرمود: وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَثَّ فِيهِما مِنْ دابَّةٍ كه در كرات سماوى هم جانور آفريده است، و اين با مذهب امروزى مطابق است». (ص 210 209 ط 1) منبع: دروس هيئت و ديگر رشته‏هاى رياضى، ج‏1، ص: 254
🖼🔺یلدا آغاز شبهای طولانی زمستان 💢 خاتم انبیا(ص) : است از# شبهاى_طولانى‌اش براى و از براى ,بهره مى گيرد. 📚وسایل الشیعه جلد 10
💐 حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏵 در افاق مائله شمالی هرگاه شمس به رأس سرطان رسیده است و آن را طلوع و غروب بود، قوس النهار آن اَطول أیّام سَنه است و قوس اللّیل آن اَقصر لیالی سنه؛ و هرگاه به رأس جدی رسیده است، به عکس مذکور قوس النّهار آن اَقصر ایام سنه و قوس اللیل آن اَطول لیالی سَنه خواهد بود که شب اوّل زمستان است. 🌼 و آن را شب یلدا می‌گوییم و می ‌دانیم که در تمام سال درازترین شب هاست. 📚 هزارو یک کلمه، ج٧، ۶٩٣ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)