هدایت شده از کانال شاخه طوبی
Scienc01(2).mp3
5.62M
دروس شرح صوتی کتاب "#شرح_رساله_علم_و_دین"
جلسه اول
#استاد_صمدی_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
بسم اللّه الرحمن الرّحیم الحمد لله رب العالمین حضور انور استاد بسیار گرانقدر، رئیس بزرگوار پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى جناب آقاى دکتر مهدى گلشنى (أیّده اللّه سبحانه بإلقاءاته السبّوحیّة).
با سلام و دعاى خالصانه و ارائه ارادت بى پیرایه، همواره صحّت و عزّت آن وجود شریف و توفیقات به دوام آن عزیز گرانمایه را در راه إعلاء و اعتلاى معارف حقّه إلیه و خدمت فرهنگى به کشور جمهورى اسلامى ایران گرامى از خداوند متعال مسألت دارم.
در امتثال امر مبارک، مطابق هر یک از سؤالهاى هشتگانهاى که طرح فرمودهاید، پاسخهایى با رعایت ایجاز و اختصار و تجدید ذکر سؤال به همان عبارت متین و استوار سرکار به ترتیب عرض مى شود:
8 سؤال در رابطه علم و دین:
1- تعریف حضرت عالى از علم و دین چیست؟
علم معرفت واقعى به مصنّف کتاب نظام هستى و کلمات وجودى آن به قدر طاقت بشرى است. علم وجود نورى و فعلیّت مجرد از مادّه است، و انسان به یافتن فعلیتهاى وجودى نورى استکمال مى یابد و ترقى وجودى مى کند و فعلیت بر فعلیت مى افزاید و از نقص به کمال مى رود. به گفته شیوا و شیرین منوچهرى دامغانى:
به کردار چراغ نیم مرده که هر ساعت فزون گرددش روغن
و چون علم و عمل دو جوهر انسان سازند، و عالم و عامل را اتحاد وجودى بدانهاست در حکمت الهى فرموده اند- و چه نیکو فرموده اند- که: «انسان به فراگرفتن حکمت- که همان تحصیل علم و عمل است- عالم عقلى مشابه با عالم عینى مى گردد».
و چون علم، چشم ذات نفس ناطقه انسانى مى شود، و انسان به نور علم، حق را از باطل تمیز مى دهد، و مدینه فاضله بدست مى آورد، و سعادت جاویدانى خود را کسب مى کند، حضرت خاتم انبیاء محمّد مصطفى (صلوات اللّه علیه) فرموده است: «العلم إمام العمل».
و اما تعریف دین: دین عبارت از برنامه حقیقى و دستور واقعى نگاهدار حدّ انسان و تحصیل سعادت ابدى آن است. و همه آداب و متون آن محض علم و عین صواب است. لاجرم تدوین و تنظیم این چنین برنامه از کسى به جز آفریدگار انسان ساخته نیست- یعنى آن دست و قلمى که کتاب تکوینى نظام هستى عالم و آدم را بدین زیبایى نگاشته است که زیباتر از آن تصوّر شدنى نیست، و هر یک از کلمات وجودى آنها را دین و آیینى داده است که به قدر یک میکرون اعوجاج و اختلاف و نارسایى و ناروایى در آنها راه ندارد، همان قلم براى جمیع شئون این صنع عظیمش به نام انسان دستورى که محض حکمت است نهاده است تا این دستور در متن آن چنان صنع پیاده شود و او را به هدف نهایى و کمال غایى او برساند.
مناسب است که علق نفیس را از رسول اللّه صاحب قرآن فرقان اهدا کنیم، و آن این که: «إنّ هذا القرآن مأدبة اللّه فتعلّموا مأدبته ما استطعتم ...». مأدبه- به فتح و ضم دال- طعام مهمانى است. یعنى قرآن سفره خداست، و تا مى توانید از این سفره بهره ببرید. و نیز مأدبه- به فتح دال- ادب و دستور است. قرآن براى ادب و تقویم انسان است. ادب نگاهداشت حدّ هر چیز است. و تقویم راست و درست ایستاندن است. این وجه با «تعلّموا» مناسبتر است. یعنى قرآن ادب و دستور الهى است، پس از آن ادب فرابگیرید و حدّ انسانى خود را حفظ کنید و نگاه بدارید، و بدین دستور، خود را راست و درست به بار آورید و به فعلیت برسانید، چنان که هم آن حضرت فرموده است: «أدّبنى ربّى فأحسن تأدیبى»، و نیز فرموده است: «أدّبنى ربّى بمکارم الأخلاق».
#علامه_حسن_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
Scienc02.mp3
6.37M
دروس شرح صوتی کتاب "#شرح_رساله_علم_و_دین"
جلسه دوم
#استاد_صمدی_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه اول ماه مبارک رمضان (شب دوم)
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
#بخش_اول
🔶 در روایات آمده است که در روز قیامت تمام مردم به صورت دسته دسته محشور میشوند. هر طیفی هر قومی هر طایفه ای که با همدیگر مناسبت دارند دل هایشان با همدیگر تناسب دارد، اینها کنار هم جمع میشوند.
🔶 یک نردبان و یا یک راه پله داریم؛ اگر داریم راه پله را بالا میرویم این پله ها را میگویند درجات، اگر راه پله ها را پایین میآییم این پله ها را میگویند درکات.
🔶 هر حرفی هر کلامی که می شنوید اگر می بینید شما را بالا میبرد این بالا رفتن ارتقا پیدا کردن انبساط وجودی، تعالی روحی که موجب میشود روحیه اش قوی تر شود، مقامات وجودی او برایش ظاهر میشود، القاء این حقیقت یک القاء رحمانی است.. یک القاء سبوحی است.
اما اگر حرفی میشنود که انسان را پایین میکشد سقوط میدهد انسان این سویی میشود این القاء شیطانی است، تنزلی است. این آدم را پایین میآورد.
🔶 موت طبیعی برای خودش کمال آور نیست موت ارادی کمال آور است. موت طبیعی کمال نمیآورد اما پرده از روی چشم انسان بر میدارد و انسان آن سوی عالم را برزخ افراد را برزخ خودش را طور وجودی اخروی خودش و دیگران را مشاهده میکند.
🔶 سوال میکنند ما سلککم في سقر..
همینجور خودشان دارند میروند..
کسی اینها را به زور بگیرد ببرد نیست!
فعل را قرآن کریم مفرد (جمع) مذکر به صورت ثلاثی مجرد آورده..
🔶 جواب میدهند ما از نمازگزاران نبودیم معلوم است کسانی که اهل نماز نیستند دیگر نیاز نیست کسی محاکمه شان کند طبق این آیه، نیازی نیست نامه به دست چپشان بدهند به دست راستشان بدهند. جایگاهشان اینجوری است... مقامشان این هست.. میگویند که لم نک من المصلین.
مصلی نیستیم.. حالا شاید نماز میخوانده، اما هنوز جزو مصلین و نمازگزاران نشده..!
🔶 خدای متعال به زبان مبارک خاتم انبیاء فرمود:
"ان الله فی قبلة المصلی"
یا "الله فی قبلة المصلی"
برای همین است که راجع به سمت قبله ایستادن این همه دقتها شده. هر چیزی حسابی دارد در هنگام نماز اینطوری است..
🔶 قبله اصلا تسامح را قبول نمی کند.
بحث طولانی آن را در دروس معرفت الوقت و القبله فرموده اند..
که قبله یعنی آن حجم محازی با کعبه.
کعبه یعنی همان مکعب شکل حجمی نه سطحی که در داخل مسجد الحرام مکه ی حجاز است.
که این حجم از جنبه ارتفاع و انحطاط من تخوم الارض شروع میشود تا به عنان آسمان.
🔶 عمده این است که وقتی انتقال روحی به شخص دست میدهد از طور ظاهری به طور باطنی، این عناوین و این الفاظ بر او صدق کند؛ یعنی جوهره ی اینگونه از ملکات در ذات او، در کمون سرّ او، در کِنّ او کِن یعنی باطن او سرّ او در کِن او مکنون شده باشد، باید اینطوری باشد که تا آنجا مثلا به سوی بهشت برود وگرنه اگر رفتن به سوی بهشت تقوا میخواهد و این تقوا در کِنّ این شخص که مکنونش بشود محقق نباشد، اینجا به ظاهر القاب بر او صادق هست اما با انتقال جوهری که نفس او از مرتبه ظاهر به مرتبه برزخی پیدا میکند با این انتقال جوهری برای او اینگونه از اوصاف و عناوین مکنون نشده در کنّ او قرار نگرفته مستور او نشده، در سرّ او واقع نشده مستسرّ او به این سرّ توصّف پیدا نکرده وصف پیدا نکرده ملکه اش نشده و لذا آنجا جواب نمیدهد!
🔶 این بر اساس بسم الله الرحمن الرحیم است؛ آن بسم الله موجب تجمع است. موجب تفرع است. اگر با همدیگر در بسم الله الرحمن الرحیم به یک طیفی مناسبت دارند این بسم الله الرحمن الرحیم این شخص را با طیفی غیر از این طیف انس نمیدهد. آنجا بینشان ارتباط برقرار نمیشود.
(به بسم الله الرحمن الرحيم است
دلى با دل حميم است و صميم است)
🔶 یک رُل فرض بفرمایید یک رُلی که هفتاد سال عمرمان باشد که داریم هفتاد سالگی از این نشئه میرویم این رل را همینجور دقیقه به دقیقه ساعت به ساعت روز به روز هفته به هفته ماه به ماه سال به سال داریم همینجور هی قیچی میکنیم این عمر این رل همینجور هی باز میشود دارد میرود.....
هی دارد باز میشود مکشوف میشود این مطوی دارد منتشر میشود.
آنچه را که در ما براساس حقیقت خلقت که به کمون ما توحید صمدی قرآنی تعبیه شده است در صفحه جان ما این دارد میآید این کتاب وجودی مکنونی ما دارد منتشره میشود در عالم محو و اثبات هی محو میشود اثبات میشود اثبات میشود محو میشود تا چه معنا کنیم همه این الفاظ را.
🔶 (خواب شخصی) من دیدم که یک حوض استخر آب است به وفق آن اتاق استخر آبی است. اینها همه چون صور برزخی است به وفق جدول وجودی او برایش اینجوری ظاهر شده وگرنه شاید یکی می گفت رفتیم مثلا یک جای بیکرانی. ایشان میگوید یک جای محدودی. خب پس معلوم میشود الان به وفق جدول وجودی او دارند به او محدود نشان میدهند.
🔻گنجینه شاخه طوبی @shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه اول ماه مبارک رمضان (شب دوم)
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
#قسمت_دوم
🔶 یکی از لطائف در توجیهات تعبیری صور برزخیه در منام در مکاشفات این است که آب به صورت علم، علم به صورت آب در نشئه طبیعت تجلی میکند؛ در صور مادیات، چه اینکه حکمت به صورت شیر تجلی میکند.
🔶 مثلا دیروز چه حرفی چه چیزی چه برخوردی چیزی پیش آمده باشد که دیروز تا الان کتاب وجودی را مندرس نوشته باشیم؛ چون هر روز به روز هر ساعت به ساعت انسان دارد کتاب وجودی خودش را مینویسد.
🔶 نباید نمازخوان را ببینی و نماز شناس بشوی.
باید اول نماز شناس بشوی بعد بگردی در بین اینهایی که مدعی نماز خواندن هستند یک نمازخوان حقیقی پیدا بکنی.
آیا اینهایی که میگویند ما نمازخوانیم ما جزو مصلین هستیم آیا اینها نمازگزاران حقیقی هستند یا نیستند؟!
🔶 کوثرِ نماز یک کوثری است که تک تک مردها پیدا میشوند که میروند از این کوثر آب مینوشند؛ جزو مصلین میشوند. بسیاری از این نمازخوان ها روز قیامت راهی سقر هستند!
🔶 یکی از فرمایشات آقاجان فرمودند: شنیدم داری میروی تبلیغ؟ گفتم هرجور امر بفرمایید. فرمودند بروید.. خلق الله را بندگان خدا را، دستگیری بشوند. ولی از سه گروه بترس؛ عرق چین به سر عبا به دوش صف اول نماز جماعت..!
دوم فرمود از آنهایی که تصور به خیالت این است که خیلی با هم دوست هستید با هم رفیق هستید از اینها بترسید اینها خطرناکند.
سومی را نمیگویم یک کمی سنگین میشود؛ جمله را نمیگویم به یک معنا این میشود از خودت هم بترس که آدم خطرناک میشود برای خودت.
(البته من اینجوری دارم معنا می کنم از باب اینکه اون طیف سومی اسمشان را نبرم!)
🔶 (ادامه خواب شخص)
یک در دیگری به روی من باز کردند، دیدم بَه اینجا هم یه استخر آب است. به آب نگاه می کنم آنقدر زلال، صاف، گوارا. جذاب.. من مجذوب واقع شدم بیچاره شدم.. آن آقا به من فرمود: این را می بینی؟ این علمِ آقای حسن زاده آملی است.. قسم میخورد در حرم حضرت معصومه س...
🔶 بر روی این سفره ی رحمت رحیمیه الهی تشرف حاصل کردید سالیانی..
حمام دارید شستشو می کنید علوم و معارف را این آب زلال را بدون هیچ املاح مضرّ به جسم به روح به حقیقت دارید ارتزاق می فرمایید...
🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
گنجینه شاخه طوبی
🔷 ماه مبارک رمضان 1445 🔶 افاضات استاد صمدی آملی 🔰موضوع: سیری در معارف قرآنی و روایی 🔶 جلسه 2 (شب
بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه دوم ماه مبارک رمضان (شب سوم)
۲۳ اسفند
#بخش_اول
🔶 امام موسی کاظم سلام الله علیه فرمودند که
ان الله عزوجل غضب علی الشیعه
خدای متعال بر شیعه در زمان امام کاظم غضب کرد...
فخیرنی نفسی او هُم
امام کاظم می فرماید که خداوند مرا مخیر ساخته بین خودم و شیعه
فوقیهم والله بنفسی
من خودم را سپر شیعه قرار دادم
🔶 آقاجان برای اولین بار اصول کافی را معرّب ساختند. به تعبیری اعراب گذاری کردند که برای همگان قرائت اصول کافی راحت باشد.
🔶 ای شیعه! امیرالمؤمنین را آنجور خون به دل کردید کشتید امام حسن را کشتید امام حسین را دعوت کردید بیعت کردید کشتید
امام زین العابدین مسموم شد امام باقر مسموم شد شهید شد امام صادق مسموم شد شهید شد الان زمان امام موسی کاظم علیه است و شیعه همچنان در سهل انگاری و در بی توجهی است.
ان الله یغضب علی الشیعه....
🔶 عده ای که قائل به امامت امیرالمومنین بودند را شیعه میگوییم
اعتقاد شیعه چون اعتقاد پاکیست و مقدس ترین اعتقادات عالم هست باید این شیعه حفظ بشود امیرالمؤمنین با همه خون دل کیان شیعه را حفظ کرد؛ با اینکه به دست خودشان کشته میشود اما کیان شیعه را حفظ میکند.
امام حسن همینطور امام حسین همینطور تا زمان امام موسی کاظم دیگر خدا غضب کرده
فخیرنی که این ضمیر باید برگردد به ان الله غضب علی شیعه
خداوند مرا مخیرم کرده گفته خودت را ببرم یا کل شیعه را ببرم دیگر این شیعه لیاقت ندارد با امام خودش باشد
دیگر نمیخواهم این شیعه با امام یک جا در این عالم باشد
فوقیهم من خودم رو وقایه شیعه قرار دادم سپر شیعه قرار دادم
فوقیهم والله بنفسی
این واو، واو قسم است
به خدا سوگند به خدا قسم من خودم را سپر شیعه قرار دادم.
🔶 بلای قوم حضرت نوح ع غرق شدن است در آبی که باید از زمین بجوشد و به سوی بالا فوران کند. به تعبیر قرآن و فار التنّور
فار فوران که این کلمات فارسی همه نوعا همان عربی است
چطور تنور ظاهری را آتش میکنی شعله های آتش از درون تنور میآید بالا زمین جوری بشود که آب از دل زمین بجوشد و بیاید بالا
شبیه آتشی که از تنور جوشیده میشود که حالا ما میگوییم تنور ولی ظاهرا باید فصیحش همان تنّور باشد که در قرآن آمده.
🔶 حضرت نوح ع نهصد و پنجاه سال آخر عمرش برای مردم به نبوت مبعوث شد که حدود نهصد سال به مردم اخبار از آینده و مغیب می کرد.
🔶 مردم وقتی به جایی برسند که در مقابل حق و حقیقت نخواهند حق را استماع کنند از شنیدن حق نه تنها جذب حق نمیشوند فرار از حق برایشان روی میآورد.
ولم یزدهم دعایی الا فرارا
اصابع انگشتانشان را میگذارند در گوششان
نهصد سال..
ثیاب پیراهن هایشان آستین هایشان را میگذاشتند روی چهره هاشان
🔶 اولیاء الله مأیوس نمیشوند
از بس که محب بندگان خدایند
از بس که ما را دوست دارند میخواهند ما به سعادت برسیم ما به خیر برسیم ما خودمان خودمان را پیدا کنیم راهمان را پیدا کنیم.
🔶 بعضی از این کتابهای تاریخی را دیدم برای حضرت جناب آدم علیه السلام صد و هفتاد سال عمر نوشته اند و جناب شیخ اکبر محی الدین ابن عربی برای این جناب نهصد و سی سال عمر مطرح کرده و میگوید به بیش از هفتصد لغت علم داشت حضرت آدم و علم آدم الاسماء کلها..
بعضی از کتب تاریخی تا صد و هفتاد فرزند برای حضرت آدم نام برده اند..
🔶 زمین تحدّث اخبارها
اخبار میکند زمین در نظام هستی خبر از انسان به ماوراء طبیعت میدهد
چون خدای متعال زمین را دحوالارض کرد برای این که خاک پدید بیاید و از خاک با عناصر سه گانه دیگر یا عناصر بیش از صدگانه دیگر به انضمام عنصر خاکی آدم از او پدید بیاید ولی این زمین دائما در حال اخبار است
اینهایی که در من پدید آمده اند و این همه از مواهب عالم طبیعت برخوردارند از مواهب آفتاب و ستاره ها و ماه و کهکشانها دارند بهره میگیرند از این همه دریاها و دشت ها و کوه ها و جنگل ها و معادن و باران ها و از مواهب طبیعت استفاده میکنند خیال نکنند که هر جوری که دلشان میخواهد باید زندگی کنند..
🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
گنجینه شاخه طوبی
بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه دوم ماه مبارک رمضان
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه دوم ماه مبارک رمضان (شب سوم)
۲۳ اسفند
#بخش_دوم
🔶 خداوند آزادی داده.. گفته در زندگیتان آزادید.. آزادی در این که خودتان را چه جور بسازید.
اگر خودت را به شکل انسان ساختی، با همین شکل در عوالم دیگر محشور میشوی؛ اما اگر خودت را به روش صحیح نسازی خودسازی نکنی... وقتی موت طبیعی یا ارادی برایت پیش آمد بخصوص موت طبیعی که نوعا برای همه افراد پیش میآید چون نمیتوانند خودشان را با عالم تطابق بدهند، بین اینها و بین عالم تزاحم پیش میآید و لذا افراد یا مریض میشوند یا پیر میشوند یا فرتوت میشوند یا ضعیف میشوند.. بالاخره به موت طبیعی تن در می دهند وگرنه خدای متعال ما را برای زندگی آفرید. خدای متعال بشر و موجودات را برای حیات آفرید نه برای ممات. اگر موتی مطرح هست موت، ارتقا وجودیست نه انعدام وجودی.
لا اکراه فی الدین.. یک اصل است.
اختیار دارید مختارید آزادید منتها فردا سر سفره آزادی خودتان مینشینید..
اگر به شکل انسان ساخت روی سفره صورت انسانی خودش مي نشيند.. جان اندر جان روح اندر روح.. روح و ریحان و جنت نعیم..
اگر نه براساس صورت و سیرت انسانی خودش را نساخت امام صادق ع فرمود: شبیه یکی از این حیواناتی که اطراف شما هستند میشود..
بسته به اینکه با کدوم یک از این حیوانات مناسبت بیشتری پیدا می کنید..
کسی که دنبال شهوت میرود به خروس شبیه میشود.. یکی دنبال هرزه خوری و لجن خوری میرود به اردک خیلی شبیه میشود.
یکی دنبال زیبایی طلبی ميرود شبیه طاووس در می آید..
یکی هم به دنبال مکر و حیله و نقشه کشی میرود و شبیه روباه در میآید.
فرمود در مسیر انسانی هیچ اکراه نمی کنم در خیر اکراهتان نمی کنم تا چه برسد به شرّ.
در خیر که میگویم نماز بخوان روزه بگیر.. دستور اکراهی ندارم..
به پیغمبرش چند جا که اینقدر غصه میخورد فرمود تو غصه شان را نخور..
تو باید ابلاغ بکنی؛ خیر و سعادت مردم را بگویی.. میخواهند بروند یا نروند..
🔶 إنما عليك البلاغ وعلينا الحساب
شما بنا نیست اینجا مردم را به سلاخی بکشی چرا نماز نمیخوانی چرا روزه نمیگیری..
دین، دین آزاد است. نظام خلقت نظام آزادیست.
و لذا امیرالمؤمنین ع فرمود: نه مثل تجار خدا را عبادت می کنم که تاجران معمولا همیشه به دنبال سودآوری هستند.. میخواهد نماز بخواند، روزه بگیرد و شب داشته باشد و خلوت داشته باشد سکوت داشته باشد که برود آنجا بهشت بگیرد! فرمود نه تاجرانه عبادت می کنم نه عبیدانه..
مزد بر.. باید برود کار کند مزد ببرد..
خدا مرا نه تاجر میخواهد نه عبید بلکه من آزادانه خدا را عبادت می کنم که عبادت احرار است...
در باب هجدهم دفتر دل آقاجان میگوید:
بیا تو هم یک مرد آزاده می باش..
منتها از باب دلسوزی صد و بیست و چهار هزار پیغمبر این همه کتابهای آسمانی بخصوص قرآن کریم و خاتم انبیاء و چهارده صاحب عصمت را فرستادند که بیایند به کمک عقل ما؛ عقل را کمک کنند تا بر نفس غلبه کند و راه سعادتش را پیدا کند...
تا درست این راه را طی کند و با یک صورتی بعد از موت طبیعی در آن عالم، در برزخ، در عوالم وجودی ظاهر بشود که الی الابد بر شاکله ی انسان باشد..
🔶 افرادی از جنّ آمدند خدمت امام حسین ع عرض کردند آقاجان انت بمکانک شما در همین جای خودت در مدینه یا مکه همینجا باش تکان نخور ما تمام دشمنانتان را از بین می بریم آقا فرمود اگر بنا باشد که دشمن را با اینگونه از قوای قهریه از بین ببریم نحن اقدر منکم ما از شما قادرتر هستیم قویتر هستیم..
ما اگر بخواهیم به صرف اراده اذا شاء علموا علموا اذا شاء ان عملوا عملوا
اقدر منکم اما بنای ما بر اینها نیست خانه مالک دارد، جانِ برادر، صاحبِ خانه هست.. الله مالک الملک.. مگر نمیخوانی شبانه روز در نمازت مالک یوم الدین؛ هر روز به روز دین هست، کل عالم دین الله است.. زمین دین الله است.. قرآن هم دین الله است.. این دین تشریعی است.. آن دین تکوینی است.. مالک این دین علی نحو الاطلاق خداست..
مالک یوم الدین است
چه خدایی؟ قبل از این که مالک را بگوید خدا را معرفی کرد.. خدای رحمانی.. خدای رحیمی.. خدایی که رب است، رب العالمین است. خدایی که باز الرحمان است.. الرحیم است.. یک چنین خدایی، مالک دین است.. هم دین تشریعی هم دین تکوینی.. ام دین نفسی انسانی، هم کتاب وجودی تکوین؛ هم کتاب وجودی نفس ناطقه ی انسانی.. مطلقا مالک کل این دین ها همه اوست خانه صاحب دارد.. خانه مالک دارد... ما چه کاره ایم...
🔶 این جور بشر این زمین به این خوبی را جای فساد قرار داده و فساد در ارض میکند.. زمین را فاسد میکند.. که مراد از این افساد فی الارض نفس ناطقه انسانی است... تمام مردم، جان خودشان را فاسد کرده اند... تباه میکنند...
🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار حضرت علامه حسن زاده آملی ره @shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
گنجینه شاخه طوبی
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه دوم ماه مبارک رمضان (شب سوم) ۲۳ اسفند #بخش_
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه دوم ماه مبارک رمضان (شب سوم)
۲۳ اسفند
#بخش_سوم
🔶 حضرت نوح ع همه را دارد می بیند که اینها لم یلد الّا فاجرا کفارا یک دانه بچه به درد بخور در آینده متولد نمیشود ولادت پیدا نمیکند اینجور کتاب وجودی را حضرت نوح ع مطالعه کرده
و این مردم آنچنان خودشان را ضایع کردند که لم یلد الا فاجرا کفارا
و در طی این نهصد سال هفتاد و دو نفر آمدند با آقا.. ولی بچه خودش همسر خودش به طرف آقا نیامده تا آخرین لحظه هم با آقا مبارزه کرده...
آمار متراژی کشتی نوح در تاریخ چنین آمده.. به طول صد متر به عرض سی متر به عمق پانزده متر.. که ساختش پنجاه سال طول کشید
کل زمین یک اقیانوس میشود
کل زمین را کلا آب فرا میگیرد
دیگر ربع مسکون به تعبیری یا ربع خشکی این هم میرود زیر آب..
این کشتی باید در این امواج سهمگین دریاها طاقت داشته باشد.. که احیانا این کشتی بین این امواج در هم کوبیده نشود..
🔶 دعای آخرین لحظات امام کاظم ع:
یا مخلص الشجر من بین رمل و ماء وطین..
یا مخلص النار من بین الحدید و الحجر..
یا مخلص اللبن من بین فرث و دم....
ای خدایی که درخت را از دل گل و شن و ماسه و سنگ بیرون می کشی..
شیر را برای کودک از پستان مادر بیرون می کشی می جوشانی... مرا هم دیگر خلاص کن.
خدایا مرا خلاص کن بگذار من بیایم پیش تو شیعه ها را کلا جمع آوریشان نکن
جناب ملّا صالح مازندرانی در شرح این حدیث میگوید خداوند بر شیعه غضب کرد لکثرت مخالفتهم از بس که شیعه با امامانش مخالفت کرده و قلّت اطاعتهم و عدم نصرتهم للامام الحق امامشان را کمک نکردند..
🔶 فخیرنی نفسی او هم
اَی فخیّرنی بین ارادت موتی او موتهم
خدای متعال مخیر کرده یا بگو خودت را از این نشئه ببرم من دیگر نمیخواهم این شیعیان با امامشان با هم روی زمین باشند دوست ندارم؛
دیگر اینها آن ارزشش را ندارند..
که امام فرمود همان من را ببر... تا شیعه حفظ بشود... هرچه تیر بلا داری که الان تیر موت است بر من اصابت کن..
و لئلا ان ینقطوا نسل الشیعه بالمرّه
برای اینکه نسل شیعه به طور کلی منقطع نشود
و لتوقع ان یخرج من اصلابهم رجال صالحون
امام توقع و انتظارش این است که این شیعه بماند..
🔶 در آخر یک تعدادی سوار کشتی شدند و از این حیوانات مورد نیاز زندگی بشر هشت جفت حیوان را در سوره انعام دارد اینها را آورده داخل کشتی که نسل این حیوانات خشکی منقرض نشود حیوانات دریایی که نسلشان منقرض نمیشود
من المعز اثنین و من الابل اثنین
دوتا شتر نر و ماده دو تا بز نر و ماده دوتا گوسفند نر و ماده...
اما اینجا امام کاظم ع ناامید از نسل شیعه نیست..
یکی پس از دیگری امام کشی میشود خلیفه الله و انسان کامل کشته میشوند هیچ کاری نمیکنند، عقلشان به وقت کار نمیکند دقت نمیکنند در محضر صاحب عصمت نیستند..
اما در آینده ازباب یخرج الحی من المیت خدا از دل این شیعیان کسانی را بیرون می کشد که می بینید شیخ مفیدها، علامه حلی ها تا برسد به زمان ما آقاها و هزاران انسان دانشمند عالم فهیم...
🔶 آقا در اول الهی نامه فرمود:
الهی سالیانی میپنداشتم كه ما حافظ دین تو ایم، «استغفرك اللهمّ». در این لیله الرغائب ۱۳۹۰ فهمیدم كه دین تو حافظ ماست، «أحمدك اللهمّ»!
🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
گنجینه شاخه طوبی
🔷 ماه مبارک رمضان 1445 🔶 افاضات استاد صمدی آملی 🔰موضوع: سیری در معارف قرآنی و روایی 🔶 جلسه 3(شب
بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه سوم ماه مبارک رمضان (شب چهارم)
۲۴ اسفند ۱۴۰۲
🔶 استدعا می کنم که ماه رمضان را در شهرتان در منطقه تان بمانید بگذارید که روزه ماه رمضان شما از دست شما در نرود.
🔶 عقاید پاک شیعه باید محفوظ بماند..
اعتقاد به توحید الصمد قرآن داریم
اعتقاد به نبوت عامّه و نبوت خاصه خاتم الانبیاء داریم
و اعتقاد به ائمه اطهار به عنوان جانشین خاتم انبیا الی یوم القیامة داریم
که الان معتقدیم در خدمت جانشین دوازدهم آن بزرگوار حضرت بقیه الله هستیم و در زمان غیبت تامه آن حضرت به سر می بریم و معتقدیم که روزی خواهد آمد آن حضرت ظهور خواهند کرد در کعبه الهی و جهان را پر از عدل و داد می کنند
یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً
🔶 هدف غایی خلقت عالم را به انسان کامل و بر پایه حکومت عدل جهانی ما به دنیا وعده داده ایم و انشاءالله دنبال این هستیم که حضرت بقیة الله ظاهر بشوند و عدالت مطلق را در سراسر عالم برقرار بفرمایند
🔶 و قائل به اعتقاد عدل هستیم که خدای متعال خالق عالم و آدم به عدل محض عالم را آفرید که بالعدل قامت السموات و الارض
و قائل به معاد هستیم هم معاد جسمانی و هم معاد روحانی
🔶 ما که در این لباس هستیم به نحو مطلق اگر لباس را به حساب جناب رسول الله پوشیدیم به حساب امیرالمؤمنین و اهل بیت آن حضرت به حساب اینکه سرباز امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستیم باید در تمام شئونمان توفیق داشته باشیم کاری بکنیم که این عقاید پاک شیعه خدشه دار نشود با اعمالمان با کردارمان با گفتارمان خود کاری بکنیم که این عقاید خدشه دار نشود.
🔶 در این فضاهای مجازی هم حمله به عقاید حقه شیعه میشدد کیان شیعه مورد هدف واقع شده دلیلش هم این است کسانی که مدعیان تبلیغ عقاید حقه ی شیعه هستند متأسفانه براساس یا اجتهادشان یا برداشتشان یا نظری که خودشان در فهم پیدا کردند و خیال می کنند که درست فهمیده هستند اینها باعث شده که کردار ما رفتار ما اعمال ما دینداری ما مسلمانی ما صداقت ما درستکاری ما درست رفتاری ما اینها باعث شده که مردم نسبت به عقاید حقه ی شیعه بدبین میشوند. جهان نسبت به عقاید شیعه بدبین میشود عالم نظرش از شیعه برگردد جوانان داخل ما نظرشان از اهل بیت برگردد..
🔶 در عصر ما خدای متعال حضرت آقا را به ما عطا فرمود و ایشان هم در محضر آن بزرگان آن روزِ عصر طلایی عصر حدود پنجاه شصت هفتاد سال قبل، قبل از پیروزی انقلاب یا آن هشتاد سال قبل که حضرت آقا طلبه شدند در سال هزار و سیصد و بیست و سه عصر قوی حوزه های علمیه ما بود.
🔶 مثل آمل ما وجود مبارک بزرگانی چون مرحوم آقای فرسیو را داشت که سه تا حوزه عظیم آن روز جهان شیعه را ادراک کرد حوزه تهران حوزه اصفهان حوزه نجف. مرحوم آیت الله غروی را اینجا داشتیم که حوزه نجف آن روز را ادراک کرده بودند. مرحوم آشیخ عزیز الله طبرسی را داشتیم که حوزه تهران و قم آن روز را ادراک کرده بودند و در مثل محضر حکیم هیدجی ها ملا علی اکبر حکمی یزدی ها در بخش حکمت و بزرگان عظیمی در عالم فقه و فقاهت مثل علمای فقیه در نجف در تهران در همینجا در طبرستان.
🔶 آقا به حوزه تهران رفت که اوایل درسهای عمومی معروف حوزه ی تهران را دیدند درسها و اساتید آنطور از یک قوت لازم برخوردار نیستند تا اینکه به خدمت مرحوم آشیخ محمدتقی آملی رفت و خداوند توفیق عطا فرمود از طریق مرحوم آشیخ محمدتقی آملی به خود وجود مبارک ایشان به علامه شعرانی مرحوم آقای الهی قمشه ای مرحوم آقای رفیعی قزوینی مرحوم فاضل تونی مرحوم آمیرزا احمد آشتیانی و همینجور بزرگان دیگر بعد به قم رفتند بزرگانی مثل مرحوم علامه طباطبایی اخوی بزرگوارشان مرحوم جناب آقای الهی طباطبایی و فرزند بزرگوار قاضی بزرگ آقا میرزا مهدی قاضی طباطبایی و این بزرگان را ادراک فرمودند که توانستند زلال حقایق قرآنی را و زلال فقه و فقاهت و تفسیر و قرآن و اهل بیت را و هم به مقام اجتهاد نائل بشوند بیش از پنجاه سال قبل در حدود شصت سال قبل هم به اجتهاد نائل بشوند هم معنون و متوّج به تاج روات احادیث اهل بیت متنعم بشوند و هم به عنوان قاری قرآن.
🔶 عقاید شیعه سنگین است جز ملک مقرب و نبی مرسل و مؤمنی که قلبش را خدای متعال امتحان کرده باشد جز اینها نمیتوانند عقاید شیعه را درست حمل کنند.
🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
گنجینه شاخه طوبی
🔷 ماه مبارک رمضان 1445 🔶 افاضات استاد صمدی آملی 🔰موضوع: سیری در معارف قرآنی و روایی 🔶 جلسه 4(شب
بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه چهارم ماه مبارک رمضان (شب پنجم)
۲۵ اسفند ۱۴۰۲
#بخش_اول
🔶 حضرت آقا روحی فداه در حقیقت تمام صحف نوریه ی وجود مقدسشان سیر در قرآن کریم و معراج و تطوّر صعودی برزخی در احادیث اهل بیت و قرآن است. و تمام وجودشان را قرآن و اهل بیت پر کرده بود. توفیق الهی شان بر این بود که در این دو ارث حضرت خاتم انبیاء مستغرق بودند.
🔶 در رساله ی لقاء الله حدود شش وجه معنا برای این لفظ مهم تاریخی (وحدت وجود) مطرح فرمودند که معنای اول آن را مورد تایید قرار ندادند؛ سپس در ادامه بحث معانی وحدت وجود چهار تا معنای دیگر هم مطرح فرمودند که این معانی را پذیرفتند منتها بینشان مراتب قائل شدند که بالاترین این مراتب کدام است و متوسطات و نازلترین این مراتب چگونه است.
🔶 برای وحدت وجود در یک سطر مطرح فرمودند که هر کس واقعا به این حقیقت رسیده باشد زبان بسته میشود و دهان بسته میشود و هیچ به سخن در نمی آید در واقع هیچگاه یافته ملکوتی این حقیقت ها تفوّه به آن نمی کنند که تفوّه از ماده فاه فِ و الف و که حالا فَوَهَ یا فَیَهَ که یا باشد یا واو باشد قلب به الف شده باشد که دهان را فوه (فاه) میگویند فیه هم میگویند یعنی با فا و یا و هِ ی هوّز. تفوّه یعنی به دهان و زبان و لفظ در نیاید که اگر کسی به این حقیقت رسیده ساکت میشود دهان باز نمیکند اگر دهان باز بکند فقد کَفر.
حالا باید آن کفر که کافر میشوند را معنا کرد. وقتی وارد این وادی شدید تمام کلمات اینجا برای خودشان معنا دارن باید به دنبال لطایفشان باشید به دنبال فهم اسرارشان باشید.
🔶 آنی که آن طرف را میبیند حقایق موجودات را میبیند میآید در مرتبه ی ظاهر، دوست دارد که ما را هم با خودش ببرد از باب اینکه دوست دارند ما را. انبیاء آمدند گفتند آقا ما پیغام خدا را داریم برای شما می رسانیم..
🔶 جناب شیخ اکبر محی الدین فرمود جناب حضرت آدم با بیش از هفتصد لغت تکلم میکرد حالا ایشان عدد هفتصد را آورده ایشان پدرجدّ علم اعداد است پدرجد علم اوفاق است تمام کسانی که بعد از اسلام در این علوم عجیب و غریب هر چه دارند از روی سفره ی جناب شیخ اکبر محیی الدین دارند و شیخ اکبر هر آنچه که دارد از خرده ریزه های سفره ی امام امیرالمؤمنین دارد.
🔶 آقا جان چقدر دلشان میخواهد که هر جور شده دست ما را بگیرند و ببرند. از بس که از آن طرف خبر دارند از بس که جانشان پاک بوده نطفه شان پاک بوده کن مادر پاک پدر پاک غذای حلال شیر پاک پستان پاک دامن پاک از بس که پاک بودند آنقدر گرفتند آقا، بعد همینجور دوست دارند برای ما هرچه دارند بگویند بعد می بینند که مثلا ما قابلیتش را نداریم یا کم، او میخواهد به ما دریا دریا القاء کند ما مثلا به اندازه ی یک بچه ی شیرخوار هم اگر بشویم که قطره قطره بخوریم اینها دوست دارند از بس که آقاجان من و شما را دوست دارند.
🔶 قابلیتهای من و شما رو می داند آن خدایی که من و شما را آفرید می داند چه کسی آفریده الان هفت میلیارد هشت میلیارد انسان در کل زمین که هر کدامشان می توانند میلیون ها عوالم بشوند و بدن ها داشته باشند حرف یک بدن و دو بدن و اینها نیست در دروس معرفت نفس عنایت فرمودید انسان را به تعبیر آقاجان بدن هایی است این بدن ها در طول همند.
🔶 به خواب میروی صورتها می بینی اشکال می بینی دریاها می بینی جنگل ها می بینی درختها می بینی بوها استشمام می کنی غذاها میل می فرمایی طعم ها را به ذوق در میآوری و مبصرات داری مسموعات داری اینها همه ابدان شما هستند.
زمین می بینی آفتاب می بینی ستارها می بینی ماه می بینی جنگل می بینی درختان می بینی آنقدر چیزها می بینی و می شنوی و می بویی و می چشی و لمس می کنی به محض این که از خواب بیدار شدی طور وجودیت از آن طور به این طور در آمده آنوقت می بینی که آنچه در اینجا ملاحظه می فرمایی از زمین و آفتاب و ستارها و کهکشانها و دریاها و حیوانات و جنگل ها و کوه ها و مردم و اینها به منزله همانی است که روایات فرمودند ریگی را بگیری در یک بیابان بیکران ریگزار بیندازی.
🔶 اینجا که ما هستیم آفتاب را که می بینیم ماشاءلله خیلی بزرگ نشان میدهد. همه جا را هم روشن کرده.
وقتی که موشک وار میروید (خلوت میخواهد، عزلت میخواهد) میبینید آفتاب کم کم شده به اندازه ی فلان ستاره.
دورترین ستاره ای که جدای از ستارگان دیگر ما با چشم نورش را می بینیم شعرای یمانی است.
ما فقط کهکشان راه شیری را میبینیم که نزدیکترین کهکشان به ماست و به یک تعبیری خودمان و منظومه شمسی و منظومه ولکا و ده ها و صدها منظومه های دیگر همه توی گوشه ای از این کهکشان مستکن هستیم.
وقتی کم کم فاصله میگیریم میبينيم آفتاب شده به اندازه یک شعرای یمانی
نور آفتاب مفقود شده.
🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار @shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
#بخش_دوم
🔶 مرکز زمین را نقطه هسته مرکزی زمین را به اصطلاح مبدا خروج شعاع قرار بدهیم و از آن خطوط شعاعیه استخراج کنیم بیاوریم در محیط زمین. الان ما در این جمعی که در محضر عزیزان هستیم هر کداممان میشویم منتهای یه خط شعاعی از مرکز زمین به محیط به اندازه قدّمان.
همه این خطوط شعاعیه را دور در دور همینطور امتداد بدهید... تمام اشیاء نقاط محیط کره زمین چه نقاط آبی و چه نقاط خشکی اینها همه به منزله ی طرف خط شعاعی باشد که از مرکز زمین به این نقطه محیط زمین آمده و از اینجا میخواهد امتداد پیدا بکند برود تا کجا؟! تمام نمیشود..
🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار علامه حسن زاده @shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه چهارم ماه مبارک رمضان (شب پنجم)
۲۵ اسفند ۱۴۰۲
#بخش_سوم
🔶 این دیدن عجیب است.. این جنابعالی بصیر هستید سمیع هستید سمع اینقدر قدرت شنوایی ندارد الان در کرات آسمانی اینقدر صداهای مهیب و سهمگین کذایی وجود دارد که به گوش ما در زمین نمیرسد کمی رعد و برق و اینها بالای سر ما از تصادم ابرها به میان میآید شدت صدایی به گوش ما میرسد وحشتناک است وگرنه اگر آن همه شهاب سنگها آن همه کراتی که بعضی ها بهم میخورند و صداهای آنها که ایجاد میشود اگر بخواهد به گوش ما برسد به طور کلی زندگی ما مختل میشود.
شنوایی اینقدر شعاع ندارد.
کسی صدایی بزند پنجاه متر صد متر دویست متر پانصد متر هزار متر. حالا یک بلندگو شیپور دست بگیریم فوقش صدای ما بشود پنج کیلومتر ده کیلومتر چیزی نیست.
چشم که باز می فرمایید، می بینید، اگر مماس با زمین کنید به اندازه فوق افق حسی مشهود شما میشود. هر مقدار که بالا بیاییم مثلا به اندازه قد ما، به اندازه شعاع افق تُرسی به وفق قامت شخص مشهود ما واقع میشود. یک فوق افق حسی نصیب ما میشود.
در درس های هیئت مراجعه بفرمایید دقت بفرمایید..
🔶 اینقدر الان می شنوی دعوای لفظی که آقا عربها آمدند الفاظ را آوردند ریختند در فارسی ما! فارسی ما را از بین بردند.. از این فرمایشات.. آقا جان تو چرا اینقدر معطل الفاظی! کی میخواهی به دنبال معانی بروی کی میخواهی معانی عالم ماده الفاظ را احصاء کنی تا چه برسد به معانی مثالی الفاظ به معانی عقلی الفاظ..
🔶 آنها که خبر از آنطرف دارند حقایق را میبینند وقتی میآید اینجا میخواهد حقایق را به من بیچاره منتقل بکند من که اینقدر توانایی ندارم که ارتباط وجودی با نفس ناطقه او برقرار کنم ببینم نفس او در مرتبه صعود برزخی چه چشیده چه دیده چه شنیده چه لمس کرده چه استشمام کرده
باید من اینقدر قوی باشم هر آنچه را که تو دیدی و شنیدی بروم در کمون ذات تو نفس من أنای من با أنای تو منِ من با من تو اتحاد وجودی برقرار کند و تو هر آنچه را که می خواهی به من بگویی بدون اینکه نیازی به لفظ باشد به عبارت به کلمه حالا یا فارسی یا عربی یا پشتو یا هندی یا انگلیسی یا فرانسوی لفظ نمیخواهد..
🔶 از بس که آقا از این جهال ضربه خوردند بسیاری از این مطالب را مجبور شدند به کد و به رمز و به اشاره و به اعداد کسری و امثال اینها بگویند.
🔶 نظام هستی، خلقت، بی حکمت نیست.
یس و القرآن الحکیم انک لمن المرسلین حرف از حکمت است حکمت علم به احوال اعیان موجودات علی ما هی علیها است. منتها حکمت هر کسی به قدر طاقت است. طاقت البشریه. به مقدار توانمندی هر شخصی است. هر کسی در فهم حقایق عالم و معرفت به اشیاء نظام وجود علی ما هی علیها به مقداری که میفهمد حکمت اوست.
و این حکمت ضاله المؤمن است. الحکمه ضاله المؤمن. حکمت گم شده مؤمن است. مؤمن دنبالش می گردد. مؤمن یعنی هر کسی که در رتبه ی ایمان ایقانی قرار گرفته است. اینجا ایمان یعنی ایقان.
🔶 فصل چهارم انسان در عرف عرفان آقا جان را مشاهده می فرمایید که آنجا میگوید در این فصل یک سری اصول ایقانی و ایمانی.. که در اول سوره ی مبارکه بقره هم حرف از یومنون دارد هم حرف از یوقنون دارد..
ایمان ایقانی، ایقان ایمانی،
وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ
اینجا دیگر لحن یومنون شده یوقنون
این یوقنون فقط و فقط مال آخرت نیست.
🔶 علمای ما همه سر سپردند به آستان قدس انسان کامل معلَّم به تمام اسمای حسنای الهی.
🔶 در یک روز در بیتُ المَقدِس یا مُقدّس که معروف است هفتاد و دو پیغمبر خدا را سر بریدند. اما خدا و انبیاء او دست از دلسوزی برنداشتند خلق من است ساخته ی من است دوست داشتم و ساختم..
کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن اُعرف فخلقتُ الخلق لکَی اُعرف
و به تعبیر آقاجان سید الشهدا در دعای عرفه الهی تَعَرّفتَ لی فی کل شیء
بارالها هم نه آن بارالها مال اللهم است؛ الهی یعنی خدای من اله من اله من تَعَرّفتَ لی فی کل شیء تو خودت را به من در تمام اشیاء معرفی کردی
حتی لا اجهلک فی شیء
که من در هیچ چیز نسبت به تو جاهل نباشم به هرچه نگاه می کنم تو ببینم..
🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار علامه حسن زاده @shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه چهارم ماه مبارک رمضان (شب پنجم)
۲۵ اسفند ۱۴۰۲
#بخش_چهارم
🔶 هر لفظی را وقتی در وادی متقابل ها ببری بالاتر از متقابلات بالاتر ببری عنایت می فرمایید الفاظ متقابل مثلا قابض و باسط مضلّ و هادی
رافع و خافض
غاضب (غضبناک) و فرح فارح مرتاح
تمام این الفاظ که متقابلات دارند معانی تقابلی دارند،
یک پله زحمت بکشیم یک کمی برخیزیم می بینیم متقابل ها همه متجانس ها میشوند همه متناسب ها میشوند.
اگر شیطان نباشد وحی معنا ندارد بدون ابلیس وحی معنا ندارد.. سبحان الله..
و در قرآن کریم ابلیس، شیطان، حتی برای این که بیاید بندگان خدا را به تور بیندازد و نگذارد که به حضور حق متعال مشرف بشوند میرود از خدا اجازه میگیرد.
میگوید ربِّ ربّ من به من اجازه می فرمایی که الی یوم یبعثون تا آن روزی که همه مبعوث میشوند من وقت داشته باشم که مزاحم بندگانت شوم؟
بسیارخب باشد تو هم آزادی
انک من المنظرین
🔶 وقتی طور وجودی خلق الله عوض میشود در منگنه ها گیر میکنند در بزنگاه ها گیر میکنند
در عبور جدول وجودیشان که حالا برای آنها در مقام صعود برزخی به صورت تونلی یک جای ضیقی که به تعبیر بعضی از روایات آمد کانّه مثل عبور کردن یک نخ از یک سوراخ سوزن نه بالاتر می خواهی که یک انگشت را از این سوراخ عبور بدهی نخیر بالاتر میخواهی یک مشت را از این سوراخ عبور بدهی نخیر بالاتر.. اینها میشود جداول وجودی افراد..
ما جدولی از بحر وجودیم همه
🔶 بعضی از شبها هزار رکعت نماز...
اشکالی ندارد از جنبه زمانی چون مبدأ حرکت شما شب باشد ولو اینکه ادامه حرکت به روز منتهی بشود به اسم شب شماست.
یک کاری را روز شروع کنی از جنبه زمانی نتوانی این ذکرت را به اتمام برسانی بخوری به شب مانند روز عرفه اشکال ندارد شروعت چون در روز است ولو به شب برسی به عنوان روز عرفه است.
🔶 بعد از نماز تعفیر کنید خودتان را خاک مالی کنید پیشانی را بگذارید روی مهر بردارید مهر را بوسه بزنید گونه سمت راست را بگذارید روی مهر بردارید مهر را بوسه بزنید گونه سمت چپ صورت را بگذارید روی مهر، مهر را بوسه بزنید این را میگویند تعفیر..
🔶جاهل اگر به جنگ عالم بیاید هرگز با علم و عالم جنگ ندارد با جهل خودش جنگ دارد.
آنهایی که در کربلا به جنگ ابی عبدالله آمدند با حسین فاطمه جنگ نداشتند با جهالت خودشان جنگ داشتند داشتند با خودشان میجنگیدند. حسین که جنگ نمی کند طرفدار جنگ نیست طرفدار کشمکش نیست.
🔶 ذاکر اگر ذکر ببیند و مذکور که خداست ببیند و ذاکر که خودش است به ظاهر ببیند این تثلیثی است.
اگر ذکر ببیند و ذاکر که خودش هست را ببیند مشرک کفری است. اگر مذکور را که خداست ببیند و ذکر خودش را هم ببیند باز هم مشرک است و نتیجه تابع اخس مقدمتین است.یعنی باز هم مشرک کفری است در حقیقت مذکور نیست. ذکر خودش است. اگر خودش که ذاکر است را ببیند و خدای مذکور را ببیند باز هم مشرک است!
اگر فقط او رو میبیند نه خود را نه ذکر را نه ذاکر را نه عالم را نه غیری را
اما نه اوی محدود به وحدت عددی را اوی به محدود به سعه ی الله الصمد؛ الصمد میخواهد ببیند این تازه میشود توحید.
🔶 آزادی یعنی جنابعالی آزادی از تمام قیدهای خودت در بیایی از هر چه که غیر غیر اوست بیرون بیایی مطلقا مطلقا آزاد محض بشوی یعنی حق محض؛ وجود محدود است یا غیر محدود است؟! حق متناهی است یا غیرمتناهی است؟! الله محدود است یا غیر محدود است؟! الله، الصمد است که در قرآن تلاوت می کنی.. یک بار هم این اسم الصمد در قرآن آمده دو بار نیامده
در سوره ی قل هو الله احد آمده
چون صمد بیش از یکی نداریم آقا
🔶 آزادی؛ آزادی خودت را هر جور دوست داری بسازی و بدان فردا روی سفره آزادی خودت مینشینی
هر جور خودت را ساختی همانی
🔶 فرشته.. صدایی که میشنوی... همه اش خودت هستی
تمام اینها همه ابدان صور برزخی تو اند..
🔶 تازه محدودش است هنوز پرده به نحو مطلق برکنار نرفته..
آزادی خودت را بسازی که فردا وقتی روی آزادی صناعت نفس ات ساختن خودت نشستی می بینی در هیچ چیزی محدود نمیشوی نه در بهشت میگنجی نه در جهنم
نه جهنم میبرندت چون جهنم جا ندارد! چجوری میخواهد شما را جا بدهد! بهشت هم جا ندارد بهشت محدود است.
جهنم محدود به جلالیات است و بهشت محدود به جمالیات است و جنابعالیِ آزادمرد روی سفره آزادی خودت نشستی و بالا آمدی تو غیرمتناهی هستی..
🔶 در بهشت و جهنم هرکجا میگردی حسن زاده را پیدا نمیکنی!
این فرمایش امامِ آقای حسن زاده است، امامِ حسنزاده علی است که فرمود: عارف را نه در جهنم می توانی بیابی و نه در بهشت.
هیچ جای بهشت جای عارف نیست بهشت کجا عارف کجا!
فقط فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر
فقط پیش خدا
🔶 آنجایی که یک جهنمی به صدق بگوید یا الله یکدفعه میبینی آنجا علیست چون هر کجا خداست علی آنجاست هر کجا خداست حسنزاده آنجاست هرکجا خداست آقای طباطبایی آنجاست.
بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه چهارم ماه مبارک رمضان (شب پنجم)
۲۵ اسفند ۱۴۰۲
#بخش_پنجم
🔶 تمام مؤمنین متدینین همه در هنگام ارتحال، به لحظه انتقال جوهری وجودی از این عالم به طور دیگر امیرالمؤمنین را زیارت میکنند.
برای اینکه مومن وجه الله را میخواهد ببیند علی میبیند.
🔶 عالم گنجایش انسان را ندارد؛ بهشت گنجایش امیرالمؤمنین را ندارد نمیتواند علی را در خودش جای بدهد آخر از بس که سعه ی وجودی زیاد است این محدود نمیتواند این غیرمتناهی بالفعل را به اینجا برساند.
🔶 هرچه که بهشتی ها در بهشت مشاهده میکنند میبینند چه آنهایی که در دنیا هستند مثل همینگونه غشوه تصادف بیهوشی در اتاق عمل در خواب، خواب هیپنوتیزمی در مرگ در موت طبیعی
در موت اخترامی در سکته در سرطان مطلقا هرچه در وادی انصراف هرچه خوبی بعد از انصراف می بینید فرمودند اینها از تجلیات فعلی حسین ابن علی است از تجلیات فعلی سیدالشهداء است.
هنوز تجلیات صفاتی اینجا پیاده نمیشود
تجلیات ذاتی هم پیاده نمیشود فوق اینهاست آنها بالاتر از این حرف هاست..
هرچه بهشتیها در بهشت میبینند میشنوند می بویند میچشند همه از منشئات شان است، همه از انشائات نفس ناطقه شان است، همه از تجلیات فعلی جناب سیدالشهداست... تا برسیم به تجلیاتِ.....
🔶 تا الان حرف حضرت نوح را گوش نکردند..
این امر واقع میشود حتمی است این امر لازمه وجودی خودتان است این امر لازمه ی افعال خود شما مردم است. این تحقق عینی اش برای من مثل روز روشن است.
🔶 کشتی اش بسم الله الرحمن الرحیم است..
از آن ابعاد ۱۰۰، ۳۰ و ۱۵ متر برو بالاتر
بسم اللّه مجریها ومرسیها
کشتی و سفینه ی من بسم الله الرحمن الرحیم است.
در یک مرتبه ای پیاده کنی طولش میشود صد متر عرضش میشود سی متر عمقش میشود پانزده متر
میروی جلوتر می بینی حرف صد متر و سی و پانزده نیست صد هزار متر و سی هزار متر و پانزده هزار متر است...
مثل اعداد؛ الفِ ابجد را به یک معنا می گیری میگویی یک وقتی ارتقاء وجودی پیدا می کنی یکش میشود هزار
وقتی اتحاد وجودی پیدا کردی یک دفعه می بینی الف ابجد به جای اینکه بشود یک میشود هزار میشود هزار هزار میشود میلیون
وقتی ارتقاء وجودی پیدا کردی میشود الف الف الف میشود میلیارد. و هکذا إلی غیر النهایه چون تو بی نهایتی....
🔶 آن عارف گفت من تمام عالم را یک لقمه کردم و بلعیدم باز می گویم هل من مزید
چون انسان تشنه هرگز نمی ایستد..
🔶 آه از دست صرافان گوهر ناشناس
هر زمان خرمهره ای با در برابر میکنند..
🔶 آقا جان فرمودند که اینها نه از باب من و شما، شخصی است اینها همه از مکتب خاتم انبیاء است.
که اگر من و امثال من خودمان را به اندازه یک کرمک شب چراغ در مقابل آفتاب عالم تاب وجودی خاتم انبیاء هم خودمان را تمثیل بکنیم تنظیر بکنیم و تشبیه بکنیم باز برای خودمان خیلی احترام قائل شده ایم..
🔶 آقا جان امیرالمؤمنین یک روزی آمدند در بین شاگردان در بین خواص در بین کمیل ها عمارِ یاسر ها اویس قرنی ها عثمان ابن حنیف ها این خواص؛ فرمود: چرا هنوز شما نباید به جایی رسیده باشید که من دیشب چیزهایی از جناب خضر گرفتم را به شما بدهم! دعوا میکنند با ما چرا نباید به آنجا برسیم...
🔶 آمل محل صدور معارف و حقایق در طول تاریخ است به تمام بشریت نه به فقط جهان فعلی به جهان فعلی به جهان قبلی به جهان آینده...
🔶 هر کسی اهل الله بشود خدا در خدمت اوست اهل الله باشید اهل دنیا نه اهل آخرت هم نه...
این راه را بروید آقا به خدا آقا دستتان را می گیرد.
🔶 این همه در این جلسات گفتید استاد میخواهید استاد میخواهید قبول است استادتان خود آقا، به ایشان مراجعه بفرما به صدق مراجعه بکن حالا ببین چه خبرها میشود!
4_5798494011840792687.mp3
31.36M
هدایت:ازکانال حکیم عارف استادامامی...
موضوع: و واعدنا موسی ثلاثین لیله ...
فصل شکوفایی آدم
جلسه اول
25 تیرماه 1399
4_5819014326198995161.mp3
34.21M
هدایت:ازکانال حکیم عارف استادامامی...
موضوع: و واعدنا موسی ثلاثین لیله ...
فصل شکوفایی آدم
ایام ذی الحجه
جلسه اول
سه شنبه 99/4/31
4_5819014326198995187.mp3
30.67M
هدایت:ازکانال حکیم عارف استادامامی...
موضوع: و واعدنا موسی ثلاثین لیله و ....
فصل شکوفایی آدم
ایام ذالحجه
جلسه دوم
چهار شنبه 99/5/1
4_5821266126012680697.mp3
32.58M
هدایت:ازکانال حکیم عارف استادامامی...
موضوع: و واعدنا موسی ثلاثین لیله و ....
جلسه سوم
فصل شکوفایی آدم
ذالحجه
پنج شنبه 99/5/2
4_5825589787985184817.mp3
32.73M
هدایت:ازکانال حکیم عارف استادامامی...
موضوع: و واعدنا موسی ثلاثین لیله و ....
جلسه چهاروم
فصل شکوفایی آدم
ذالحجه
پنج شنبه 99/5/3
4_5830336173523863823.mp3
31.46M
هدایت:ازکانال حکیم عارف استادامامی...
موضوع: و واعدنا موسی ثلاثین لیله و ....
جلسه پنجم
فصل شکوفایی آدم
ذالحجه
پنج شنبه 99/5/4
🔰گنجینه کامل بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (ره)
⭕️ صوتی و تصویری
⬅️ در یک فلش با ظرفیت 64 گیگ (قابل استفاده ازهرچیزی فلش خورپخش خواهد شد)
⬅️ در یک حافظه (رم ) 64 گیگ (قابل استفاده با موبایل )
🔷شامل :
🔻سخنرانی های عمومی : 66 3جلسه صوتی
🔻پیرامون مباحث اخلاقی : 45جلسه صوتی
🔻شرح اشارات و تنبیهات : 443 جلسه صوتی
🔻شرح اسفار اربعه : 499 جلسه صوتی
🔻سخنرانی های تصویری : 25 جلسه
🔶 قیمت فلش : 600 هزار ت
🔶 قیمت حافظه (رم) : 500 هزار ت
—————✨✨✨—————-
❇️ جهت سفارشات به آیدی زیر در ایتا یا تلگرام پیام دهید
⬇️⬇️
@ghaemAdmin1
✅ ارسال پستی سفارشات به سراسر کشور رایگان
—————✨✨✨—————
🌐 مجموعه فرهنگی قائم آمل :
☎️ 01143266835
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
استادصمدی-حقیقت زمانی ظهور.mp3
8.89M
#فایلصوتیکوتاه
#استادصمدیآملی
👈 برگرفته از جلسات سخنرانی ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲ شمسی.
شرح رساله شریف " نهج الولایه"
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢