eitaa logo
گنجینه شاخه طوبی
2.2هزار دنبال‌کننده
177 عکس
98 ویدیو
37 فایل
گنجینه شاخه طوبی کانال دوم شاخه طوبی مرجع معرفی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec کانال درسی @shakhehtoba
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
متن رساله علم و دین: این کلمه حاوى هشت سؤال در علم و دین و جواب آنها به تفصیل ذیل است: باسمه تعالى‏ حضرت آیة الله حسن‏ زاده آملى (دامت افاضاته) با عرض سلام و تحیّات خاطر شریف را مستحضر مى ‏دارد: به علّت مطرح بودن بعضى شبهات در اذهان طبقات مختلف جوامع اسلامى، خصوصا جوانان، در مورد رابطه علم و دین، تعدادى سؤال تهیه شده و براى بعضى از دانشمندان علوم تجربى، فلاسفه و متکلّمین مسلمان و مسیحى داخل و خارج ارسال شده است. در اینجا به دلیل سهولت بحث، علم به مفهوم علوم تجربى بکار رفته است. پاسخها قرار است به صورت کتاب به زبانهاى فارسى و انگلیسى منتشر شود. شرکت حضرتعالى در پاسخگویى به این سؤالات موجب امتنان خواهد بود و در انتشار دیدگاههاى اندیشمندان مسلمان در سطح جهان تأثیر بسزائى خواهد داشت. با تشکر و آرزوى مزید توفیقات براى حضرتعالى‏ دکتر مهدى گلشنى- رئیس پژوهشگاه علم انسانى و مطالعات فرهنگى‏ 6/ 8/ 75 8 سؤال درباره رابطه علم و دین‏: 1- تعریف حضرتعالى از علم و دین چیست؟ 2- آیا جنابعالى تعارضى بین این دو تعریف مى‏بینید یا خیر؟ 3- در کجا (یا در چه صورت) ممکن است بین علم و دین تعارض پیدا شود؟ 4- در گذشته زمینه ‏هاى پیدایش تعارض بین این دو چه بوده است؟ 5- نقش دین در رونق گرفتن علم در تمدن درخشان اسلامى و در غرب چه بوده است؟ 6- آیا «علم دینى» امکان دارد؟ 7- آیا علم مى ‏تواند از دین به کلّى مستغنى باشد؟ 8- آیا مى ‏توان حوزه‏ هاى علم و دین را به کلّى از یکدیگر تفکیک کرد؟ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
رساله علم ودین.pdf
562.4K
دانلود رساله علامه حسن زاده آملی (pdf) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
Scienc01(2).mp3
5.62M
دروس شرح صوتی کتاب "" جلسه اول 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
بسم اللّه الرحمن الرّحیم الحمد لله رب العالمین حضور انور استاد بسیار گرانقدر، رئیس بزرگوار پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى جناب آقاى دکتر مهدى گلشنى (أیّده اللّه سبحانه بإلقاءاته السبّوحیّة). با سلام و دعاى خالصانه و ارائه ارادت بى ‏پیرایه، همواره صحّت و عزّت آن وجود شریف و توفیقات به دوام آن عزیز گرانمایه را در راه إعلاء و اعتلاى معارف حقّه إلیه و خدمت فرهنگى به کشور جمهورى اسلامى ایران گرامى از خداوند متعال مسألت دارم. در امتثال امر مبارک، مطابق هر یک از سؤالهاى هشتگانه‏اى که طرح فرموده‏اید، پاسخهایى با رعایت ایجاز و اختصار و تجدید ذکر سؤال به همان عبارت متین و استوار سرکار به ترتیب عرض مى ‏شود: 8 سؤال در رابطه علم و دین: 1- تعریف حضرت عالى از علم و دین چیست؟ علم معرفت واقعى به مصنّف کتاب نظام هستى و کلمات وجودى آن به قدر طاقت بشرى است. علم وجود نورى و فعلیّت مجرد از مادّه است، و انسان به یافتن فعلیتهاى وجودى نورى استکمال مى ‏یابد و ترقى وجودى مى ‏کند و فعلیت‏ بر فعلیت مى ‏افزاید و از نقص به کمال مى‏ رود. به گفته شیوا و شیرین منوچهرى دامغانى: به کردار چراغ نیم مرده‏  که هر ساعت فزون گرددش روغن‏  و چون علم و عمل دو جوهر انسان سازند، و عالم و عامل را اتحاد وجودى بدانهاست در حکمت الهى فرموده ‏اند- و چه نیکو فرموده ‏اند- که: «انسان به فراگرفتن حکمت- که همان تحصیل علم و عمل است- عالم عقلى مشابه با عالم عینى مى ‏گردد». و چون علم، چشم ذات نفس ناطقه انسانى مى ‏شود، و انسان به نور علم، حق را از باطل تمیز مى‏ دهد، و مدینه فاضله بدست مى ‏آورد، و سعادت جاویدانى خود را کسب مى ‏کند، حضرت خاتم انبیاء محمّد مصطفى (صلوات اللّه علیه) فرموده است: «العلم إمام العمل». و اما تعریف دین: دین عبارت از برنامه حقیقى و دستور واقعى نگاهدار حدّ انسان و تحصیل سعادت ابدى آن است. و همه آداب و متون آن محض علم و عین صواب است. لاجرم تدوین و تنظیم این چنین برنامه از کسى به جز آفریدگار انسان ساخته نیست- یعنى آن دست و قلمى که کتاب تکوینى نظام هستى عالم و آدم را بدین زیبایى نگاشته است که زیباتر از آن تصوّر شدنى نیست، و هر یک از کلمات وجودى آنها را دین و آیینى داده است که به قدر یک میکرون اعوجاج و اختلاف و نارسایى و ناروایى در آنها راه ندارد، همان قلم براى جمیع شئون این صنع عظیمش به نام انسان دستورى که محض حکمت است نهاده است تا این دستور در متن آن چنان صنع پیاده شود و او را به هدف نهایى و کمال غایى او برساند. مناسب است که علق نفیس را از رسول اللّه صاحب قرآن فرقان اهدا کنیم، و آن این که: «إنّ هذا القرآن مأدبة اللّه فتعلّموا مأدبته ما استطعتم ...». مأدبه- به فتح و ضم دال- طعام مهمانى است. یعنى قرآن سفره خداست، و تا مى ‏توانید از این سفره بهره ببرید. و نیز مأدبه- به فتح دال- ادب و دستور است. قرآن براى ادب و تقویم انسان است. ادب نگاهداشت حدّ هر چیز است. و تقویم راست و درست ایستاندن است. این وجه با «تعلّموا» مناسبتر است. یعنى قرآن ادب و دستور الهى است، پس از آن ادب فرابگیرید و حدّ انسانى خود را حفظ کنید و نگاه بدارید، و بدین دستور، خود را راست و درست به بار آورید و به فعلیت برسانید، چنان که هم آن حضرت فرموده است: «أدّبنى ربّى فأحسن تأدیبى»، و نیز فرموده است: «أدّبنى ربّى بمکارم الأخلاق». 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
Scienc02.mp3
6.37M
دروس شرح صوتی کتاب "" جلسه دوم 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه اول ماه مبارک رمضان (شب دوم) ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ 🔶 در روایات آمده است که در روز قیامت تمام مردم به صورت دسته دسته محشور می‌شوند. هر طیفی هر قومی هر طایفه ای که با همدیگر مناسبت دارند دل هایشان با همدیگر تناسب دارد، اینها کنار هم جمع می‌شوند. 🔶 یک نردبان و یا یک راه پله داریم؛ اگر داریم راه پله را بالا می‌رویم این پله ها را می‌گویند درجات،  اگر راه پله ها را پایین می‌آییم این پله ها را می‌گویند درکات. 🔶 هر حرفی هر کلامی که می شنوید اگر می بینید شما را بالا می‌برد این بالا رفتن ارتقا پیدا کردن انبساط وجودی، تعالی روحی که موجب می‌شود روحیه اش قوی تر شود، مقامات وجودی او برایش ظاهر می‌شود، القاء این حقیقت یک القاء رحمانی است.. یک القاء سبوحی است. اما اگر حرفی می‌شنود که انسان را پایین می‌کشد سقوط می‌دهد انسان این سویی می‌شود این القاء شیطانی است، تنزلی است. این آدم را پایین می‌آورد. 🔶 موت طبیعی برای خودش کمال آور نیست موت ارادی کمال آور است. موت طبیعی کمال نمی‌آورد اما پرده از روی چشم انسان بر میدارد و انسان آن سوی عالم را برزخ افراد را برزخ خودش را طور وجودی اخروی خودش و دیگران را مشاهده می‌کند. 🔶 سوال میکنند ما سلککم في سقر.. همینجور خودشان دارند می‌روند.. کسی اینها را به زور بگیرد ببرد نیست! فعل را قرآن کریم مفرد (جمع) مذکر به صورت ثلاثی مجرد آورده.. 🔶 جواب می‌دهند ما از نمازگزاران نبودیم معلوم است کسانی که اهل نماز نیستند دیگر نیاز نیست کسی محاکمه شان کند طبق این آیه، نیازی نیست نامه به دست چپشان بدهند به دست راستشان بدهند. جایگاهشان اینجوری است... مقامشان این هست.. میگویند که لم نک من المصلین. مصلی نیستیم.. حالا شاید نماز میخوانده، اما هنوز جزو مصلین و نمازگزاران نشده..! 🔶 خدای متعال به زبان مبارک خاتم انبیاء فرمود: "ان الله فی قبلة المصلی" یا "الله فی قبلة المصلی" برای همین است که راجع به سمت قبله ایستادن این همه دقتها شده. هر چیزی حسابی دارد در هنگام نماز اینطوری است.. 🔶 قبله اصلا تسامح را قبول نمی کند. بحث طولانی آن را در دروس معرفت الوقت و القبله فرموده اند.. که قبله یعنی آن حجم محازی با کعبه. کعبه یعنی همان مکعب شکل حجمی نه سطحی که در داخل مسجد الحرام مکه ی حجاز است. که این حجم از جنبه ارتفاع و انحطاط من تخوم الارض شروع می‌شود تا به عنان آسمان. 🔶 عمده این است که وقتی انتقال روحی به شخص دست می‌دهد از طور ظاهری به طور باطنی، این عناوین و این الفاظ بر او صدق کند؛ یعنی جوهره ی اینگونه از ملکات در ذات او، در کمون سرّ او، در کِنّ او کِن یعنی باطن او سرّ او در کِن او مکنون شده باشد، باید اینطوری باشد که تا آنجا مثلا به سوی بهشت برود وگرنه اگر رفتن به سوی بهشت تقوا میخواهد و این تقوا در  کِنّ این شخص که مکنونش بشود محقق نباشد، اینجا به ظاهر القاب بر او صادق هست اما با انتقال جوهری که نفس او از مرتبه ظاهر به مرتبه برزخی پیدا میکند با این انتقال جوهری برای او اینگونه از اوصاف و عناوین مکنون نشده در کنّ او قرار نگرفته مستور او نشده، در سرّ او واقع نشده مستسرّ او به این سرّ توصّف پیدا نکرده وصف پیدا نکرده ملکه اش نشده و لذا آنجا جواب نمی‌دهد! 🔶 این بر اساس بسم الله الرحمن الرحیم است؛ آن بسم الله موجب تجمع است. موجب تفرع است. اگر با همدیگر در بسم الله الرحمن الرحیم به یک طیفی مناسبت دارند این بسم الله الرحمن الرحیم این شخص را با طیفی غیر از این طیف انس  نمی‌دهد. آنجا بینشان ارتباط برقرار نمی‌شود. (به بسم الله الرحمن الرحيم است دلى با دل حميم است و صميم است) 🔶 یک رُل فرض بفرمایید یک رُلی که هفتاد سال عمرمان باشد که داریم هفتاد سالگی از این نشئه می‌رویم این رل را همینجور دقیقه به دقیقه ساعت به ساعت روز به روز هفته به هفته ماه به ماه سال به سال داریم همینجور هی قیچی می‌کنیم این عمر این رل همینجور هی باز میشود دارد می‌رود..... هی دارد باز می‌شود مکشوف می‌شود این مطوی دارد منتشر می‌شود. آنچه را که در ما براساس حقیقت خلقت که به کمون ما توحید صمدی قرآنی تعبیه شده است در صفحه جان ما این دارد می‌آید این کتاب وجودی مکنونی ما دارد منتشره میشود در عالم محو و اثبات هی محو میشود اثبات می‌شود اثبات می‌شود محو می‌شود تا چه معنا کنیم همه این الفاظ را. 🔶 (خواب شخصی) من دیدم که یک حوض استخر آب است به وفق آن اتاق استخر آبی است. اینها همه چون صور برزخی است به وفق جدول وجودی او برایش اینجوری ظاهر شده وگرنه شاید یکی می گفت رفتیم مثلا یک جای بیکرانی. ایشان می‌گوید یک جای محدودی. خب پس معلوم میشود الان به وفق جدول وجودی او دارند به او محدود نشان می‌دهند. 🔻گنجینه شاخه طوبی @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه اول ماه مبارک رمضان (شب دوم) ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ 🔶 یکی از لطائف در توجیهات تعبیری صور برزخیه در منام در مکاشفات این است که آب به صورت علم، علم به صورت آب در نشئه طبیعت تجلی می‌کند؛ در صور مادیات، چه اینکه حکمت به صورت شیر تجلی می‌کند. 🔶 مثلا دیروز چه حرفی چه چیزی چه برخوردی چیزی پیش آمده باشد که دیروز تا الان کتاب وجودی را مندرس نوشته باشیم؛ چون هر روز به روز هر ساعت به ساعت انسان دارد کتاب وجودی خودش را می‌نویسد. 🔶 نباید نمازخوان را ببینی و نماز شناس بشوی. باید اول نماز شناس بشوی بعد بگردی در بین اینهایی که مدعی نماز خواندن هستند یک نمازخوان حقیقی پیدا بکنی. آیا اینهایی که میگویند ما نمازخوانیم ما جزو مصلین هستیم آیا اینها نمازگزاران حقیقی هستند یا نیستند؟! 🔶 کوثرِ نماز یک کوثری است که تک تک مردها پیدا می‌شوند که می‌روند از این کوثر آب می‌نوشند؛ جزو مصلین می‌شوند. بسیاری از این نمازخوان ها روز قیامت راهی سقر هستند! 🔶 یکی از فرمایشات آقاجان فرمودند: شنیدم داری میروی تبلیغ؟ گفتم هرجور امر بفرمایید. فرمودند بروید.. خلق الله را بندگان خدا را، دستگیری بشوند. ولی از سه گروه بترس؛ عرق چین به سر عبا به دوش صف اول نماز جماعت..! دوم فرمود از آنهایی که تصور به خیالت این است که خیلی با هم دوست هستید با هم رفیق هستید از اینها بترسید اینها خطرناکند. سومی را نمی‌گویم یک کمی سنگین می‌شود؛ جمله را نمی‌گویم به یک معنا این می‌شود از خودت هم بترس که آدم خطرناک میشود برای خودت. (البته من اینجوری دارم معنا می کنم از باب اینکه اون طیف سومی اسمشان را نبرم!) 🔶 (ادامه خواب شخص) یک در دیگری به روی من باز کردند، دیدم بَه اینجا هم یه استخر آب است. به آب نگاه می کنم آنقدر زلال، صاف، گوارا. جذاب.. من مجذوب واقع شدم بیچاره شدم.. آن آقا به من فرمود: این را می بینی؟ این علمِ آقای حسن زاده آملی است.. قسم می‌خورد در حرم حضرت معصومه س... 🔶 بر روی این سفره ی رحمت رحیمیه الهی تشرف حاصل کردید سالیانی.. حمام دارید شستشو می کنید علوم و معارف را این آب زلال را بدون هیچ املاح مضرّ به جسم به روح به حقیقت دارید ارتزاق می فرمایید... 🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
گنجینه شاخه طوبی
🔷 ماه مبارک رمضان 1445 🔶 افاضات استاد صمدی آملی 🔰موضوع: سیری در معارف قرآنی و روایی 🔶 جلسه 2 (شب
بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه دوم ماه مبارک رمضان (شب سوم) ۲۳ اسفند 🔶 امام موسی کاظم سلام الله علیه فرمودند که ان الله عزوجل غضب علی الشیعه خدای متعال بر شیعه در زمان امام کاظم غضب کرد... فخیرنی نفسی او هُم امام کاظم می فرماید که خداوند مرا مخیر ساخته بین خودم و شیعه فوقیهم والله بنفسی من خودم را سپر شیعه قرار دادم 🔶 آقاجان برای اولین بار اصول کافی را معرّب ساختند. به تعبیری اعراب گذاری کردند که برای همگان قرائت اصول کافی راحت باشد. 🔶 ای شیعه! امیرالمؤمنین را آنجور خون به دل کردید کشتید امام حسن را کشتید امام حسین را دعوت کردید بیعت کردید کشتید امام زین العابدین مسموم شد امام باقر مسموم شد شهید شد امام صادق مسموم شد شهید شد الان زمان امام موسی کاظم علیه است و شیعه همچنان در سهل انگاری و در بی توجهی است. ان الله یغضب علی الشیعه.... 🔶 عده ای که قائل به امامت امیرالمومنین بودند را شیعه میگوییم اعتقاد شیعه چون اعتقاد پاکیست و مقدس ترین اعتقادات عالم هست باید این شیعه حفظ بشود  امیرالمؤمنین با همه خون دل کیان شیعه را حفظ کرد؛ با اینکه به دست خودشان کشته میشود اما کیان شیعه را حفظ می‌کند. امام حسن همینطور امام حسین همینطور تا زمان امام موسی کاظم دیگر خدا غضب کرده فخیرنی که این ضمیر باید برگردد به ان الله غضب علی شیعه خداوند مرا مخیرم کرده گفته خودت را ببرم یا کل شیعه را ببرم دیگر این شیعه لیاقت ندارد با امام خودش باشد دیگر نمیخواهم این شیعه با امام یک جا در این عالم باشد فوقیهم من خودم رو وقایه شیعه قرار دادم سپر شیعه قرار دادم فوقیهم والله بنفسی این واو،  واو قسم است به خدا سوگند به خدا قسم من خودم را سپر شیعه قرار دادم. 🔶 بلای قوم حضرت نوح ع غرق شدن است در آبی که باید از زمین بجوشد و به سوی بالا فوران کند. به تعبیر قرآن و فار التنّور فار فوران که این کلمات فارسی همه نوعا همان عربی است چطور تنور ظاهری را آتش میکنی شعله های آتش از درون تنور می‌آید بالا زمین جوری بشود که آب از دل زمین بجوشد و بیاید بالا شبیه آتشی که از تنور جوشیده میشود که حالا ما میگوییم تنور ولی ظاهرا باید فصیحش همان تنّور باشد که در قرآن آمده. 🔶 حضرت نوح ع نهصد و پنجاه سال آخر عمرش برای مردم به نبوت مبعوث شد که حدود نهصد سال به مردم اخبار از آینده و مغیب می کرد. 🔶 مردم وقتی به جایی برسند که در مقابل حق و حقیقت نخواهند حق را استماع کنند از شنیدن حق نه تنها جذب حق نمیشوند فرار از حق برایشان روی می‌آورد. ولم یزدهم دعایی الا فرارا اصابع انگشتانشان را میگذارند در گوششان نهصد سال.. ثیاب پیراهن هایشان آستین هایشان را میگذاشتند روی چهره هاشان 🔶 اولیاء الله مأیوس نمی‌شوند از بس که محب بندگان خدایند از بس که ما را دوست دارند می‌خواهند ما به سعادت برسیم ما به خیر برسیم ما خودمان خودمان را پیدا کنیم راهمان را پیدا کنیم. 🔶 بعضی از این کتابهای تاریخی را دیدم برای حضرت جناب آدم علیه السلام صد و هفتاد سال عمر نوشته اند و جناب شیخ اکبر محی الدین ابن عربی برای این جناب نهصد و سی سال عمر مطرح کرده و میگوید به بیش از هفتصد لغت علم داشت حضرت آدم و علم آدم الاسماء کلها.. بعضی از کتب تاریخی تا صد و هفتاد فرزند برای حضرت آدم نام برده اند.. 🔶 زمین تحدّث اخبارها اخبار میکند زمین در نظام هستی خبر از انسان به ماوراء طبیعت می‌دهد چون خدای متعال زمین را دحوالارض کرد برای این که خاک پدید بیاید و از خاک با عناصر سه گانه دیگر یا عناصر بیش از صدگانه دیگر به انضمام عنصر خاکی آدم از او پدید بیاید ولی این زمین دائما در حال اخبار است اینهایی که در من پدید آمده اند و این همه از مواهب عالم طبیعت برخوردارند از مواهب آفتاب و ستاره ها و ماه و کهکشانها دارند بهره میگیرند از این همه دریاها و دشت ها و کوه ها و جنگل ها و معادن و باران ها و از مواهب طبیعت استفاده میکنند خیال نکنند که هر جوری که دلشان می‌خواهد باید زندگی کنند.. 🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
گنجینه شاخه طوبی
بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه دوم ماه مبارک رمضان
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه دوم ماه مبارک رمضان (شب سوم) ۲۳ اسفند 🔶 خداوند آزادی داده.. گفته در زندگیتان آزادید.. آزادی در این که خودتان را چه جور بسازید. اگر خودت را به شکل انسان ساختی، با همین شکل در عوالم دیگر محشور میشوی؛ اما اگر خودت را به روش صحیح نسازی خودسازی نکنی... وقتی موت طبیعی یا ارادی برایت پیش آمد بخصوص موت طبیعی که نوعا برای همه افراد پیش می‌آید چون نمی‌توانند خودشان را با عالم تطابق بدهند، بین اینها و بین عالم تزاحم پیش می‌آید و لذا افراد یا مریض می‌شوند یا پیر می‌شوند یا فرتوت می‌شوند یا ضعیف میشوند.. بالاخره به موت طبیعی تن در می دهند وگرنه خدای متعال ما را برای زندگی آفرید. خدای متعال بشر و موجودات را برای حیات آفرید نه برای ممات. اگر موتی مطرح هست موت، ارتقا وجودیست نه انعدام وجودی. لا اکراه فی الدین.. یک اصل است. اختیار دارید مختارید آزادید منتها فردا سر سفره آزادی خودتان می‌نشینید.. اگر به شکل انسان ساخت روی سفره صورت انسانی خودش مي نشيند.. جان اندر جان روح اندر روح.. روح و ریحان و جنت نعیم.. اگر نه براساس صورت و سیرت انسانی خودش را نساخت امام صادق ع فرمود: شبیه یکی از این حیواناتی که اطراف شما هستند می‌شود.. بسته به اینکه با کدوم یک از این حیوانات مناسبت بیشتری پیدا می کنید.. کسی که دنبال شهوت میرود به خروس شبیه میشود.. یکی دنبال هرزه خوری و لجن خوری می‌رود به اردک خیلی شبیه می‌شود. یکی دنبال زیبایی طلبی ميرود شبیه طاووس در می آید.. یکی هم به دنبال مکر و حیله و نقشه کشی می‌رود و شبیه روباه در می‌آید. فرمود در مسیر انسانی هیچ اکراه نمی کنم در خیر اکراهتان نمی کنم تا چه برسد به شرّ. در خیر که میگویم نماز بخوان روزه بگیر.. دستور اکراهی ندارم.. به پیغمبرش چند جا که اینقدر غصه میخورد فرمود تو غصه شان را نخور.. تو باید ابلاغ بکنی؛ خیر و سعادت مردم را بگویی.. می‌خواهند بروند یا نروند.. 🔶 إنما عليك البلاغ وعلينا الحساب شما بنا نیست اینجا مردم را به سلاخی بکشی چرا نماز نمیخوانی چرا روزه نمی‌گیری.. دین، دین آزاد است. نظام خلقت نظام آزادیست. و لذا امیرالمؤمنین ع فرمود: نه مثل تجار خدا را عبادت می کنم که تاجران معمولا همیشه به دنبال سودآوری هستند.. میخواهد نماز بخواند، روزه بگیرد و شب داشته باشد و خلوت داشته باشد سکوت داشته باشد که برود آنجا بهشت بگیرد! فرمود نه تاجرانه عبادت می کنم نه عبیدانه.. مزد بر.. باید برود کار کند مزد ببرد.. خدا مرا نه تاجر میخواهد نه عبید بلکه من آزادانه خدا را عبادت می کنم که عبادت احرار است... در باب هجدهم دفتر دل آقاجان می‌گوید: بیا تو هم یک مرد آزاده می باش.. منتها از باب دلسوزی صد و بیست و چهار هزار پیغمبر این همه کتابهای آسمانی بخصوص قرآن کریم و خاتم انبیاء و چهارده صاحب عصمت را فرستادند که بیایند به کمک عقل ما؛ عقل را کمک کنند تا بر نفس غلبه کند و راه سعادتش را پیدا کند... تا درست این راه را طی کند و با یک صورتی بعد از موت طبیعی در آن عالم، در برزخ، در عوالم وجودی ظاهر بشود که الی الابد بر شاکله ی انسان باشد.. 🔶 افرادی از جنّ آمدند خدمت امام حسین ع عرض کردند آقاجان انت بمکانک شما در همین جای خودت در مدینه یا مکه همینجا باش تکان نخور ما تمام دشمنانتان را از بین می بریم آقا فرمود اگر بنا باشد که دشمن را با اینگونه از قوای قهریه از بین ببریم نحن اقدر منکم ما از شما قادرتر هستیم قویتر هستیم.. ما اگر بخواهیم به صرف اراده اذا شاء علموا علموا اذا شاء ان عملوا عملوا اقدر منکم اما بنای ما بر اینها نیست خانه مالک دارد، جانِ برادر، صاحبِ خانه هست.. الله مالک الملک.. مگر نمیخوانی شبانه روز در نمازت مالک یوم الدین؛ هر روز به روز دین هست، کل عالم دین الله است.. زمین دین الله است.. قرآن هم دین الله است.. این دین تشریعی است.. آن دین تکوینی است.. مالک این دین علی نحو الاطلاق خداست.. مالک یوم الدین است چه خدایی؟ قبل از این که مالک را بگوید خدا را معرفی کرد.. خدای رحمانی.. خدای رحیمی.. خدایی که رب است، رب العالمین است. خدایی که باز الرحمان است.. الرحیم است.. یک چنین خدایی، مالک دین است.. هم دین تشریعی هم دین تکوینی.. ام دین نفسی انسانی، هم کتاب وجودی تکوین؛ هم کتاب وجودی نفس ناطقه ی انسانی.. مطلقا مالک کل این دین ها همه اوست خانه صاحب دارد.. خانه مالک دارد... ما چه کاره ایم... 🔶 این جور بشر این زمین به این خوبی را جای فساد قرار داده و فساد در ارض می‌کند.. زمین را فاسد می‌کند..  که مراد از این افساد فی الارض نفس ناطقه انسانی است... تمام مردم، جان خودشان را فاسد کرده اند... تباه میکنند... 🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار حضرت علامه حسن زاده آملی ره @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
گنجینه شاخه طوبی
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه دوم ماه مبارک رمضان (شب سوم) ۲۳ اسفند #بخش_
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه دوم ماه مبارک رمضان (شب سوم) ۲۳ اسفند 🔶 حضرت نوح ع همه را دارد می بیند که اینها لم یلد الّا فاجرا کفارا یک دانه بچه به درد بخور در آینده متولد نمی‌شود ولادت پیدا نمیکند اینجور کتاب وجودی را حضرت نوح ع مطالعه کرده و این مردم آنچنان خودشان را ضایع کردند که لم یلد الا فاجرا کفارا و در طی این نهصد سال هفتاد و دو نفر آمدند با آقا.. ولی بچه خودش همسر خودش به طرف آقا نیامده تا آخرین لحظه هم با آقا مبارزه کرده... آمار متراژی کشتی نوح در تاریخ چنین آمده.. به طول صد متر به عرض سی متر به عمق پانزده متر.. که ساختش پنجاه سال طول کشید کل زمین یک اقیانوس می‌شود کل زمین را کلا آب فرا میگیرد دیگر ربع مسکون به تعبیری یا ربع خشکی این هم میرود زیر آب.. این کشتی باید در این امواج سهمگین دریاها طاقت داشته باشد.. که احیانا این کشتی بین این امواج در هم کوبیده نشود.. 🔶 دعای آخرین لحظات امام کاظم ع: یا مخلص الشجر من بین رمل و ماء وطین.. یا مخلص النار من بین الحدید و الحجر.. یا مخلص اللبن من بین فرث و دم.... ای خدایی که درخت را از دل گل و شن و ماسه و سنگ بیرون می کشی.. شیر را برای کودک از پستان مادر بیرون می کشی می جوشانی...  مرا هم دیگر خلاص کن. خدایا مرا خلاص کن بگذار من بیایم پیش تو شیعه ها را کلا جمع آوریشان نکن جناب ملّا صالح مازندرانی در شرح این حدیث میگوید خداوند بر شیعه غضب کرد لکثرت مخالفتهم از بس که شیعه با امامانش مخالفت کرده و قلّت اطاعتهم و عدم نصرتهم للامام الحق امامشان را کمک نکردند.. 🔶 فخیرنی نفسی او هم اَی فخیّرنی بین ارادت موتی او موتهم خدای متعال مخیر کرده یا بگو خودت را از این نشئه ببرم من دیگر نمیخواهم این شیعیان با امامشان با هم روی زمین باشند دوست ندارم؛ دیگر اینها آن ارزشش را ندارند.. که امام فرمود همان من را ببر... تا شیعه حفظ بشود‌‌... هرچه تیر بلا داری که الان تیر موت است بر من اصابت کن.. و لئلا ان ینقطوا نسل الشیعه بالمرّه برای اینکه نسل شیعه به طور کلی منقطع نشود و لتوقع ان یخرج من اصلابهم رجال صالحون امام توقع و انتظارش این است که این شیعه بماند.. 🔶 در آخر یک تعدادی سوار کشتی شدند و از این حیوانات مورد نیاز زندگی بشر هشت جفت حیوان را در سوره انعام دارد اینها را آورده داخل کشتی که نسل این حیوانات خشکی منقرض نشود حیوانات دریایی که نسلشان منقرض نمیشود من المعز اثنین و من الابل اثنین دوتا شتر نر و ماده دو تا بز نر و ماده دوتا گوسفند نر و ماده... اما اینجا امام کاظم ع ناامید از نسل شیعه نیست.. یکی پس از دیگری امام کشی می‌شود خلیفه الله و انسان کامل کشته میشوند هیچ کاری نمیکنند، عقلشان به وقت کار نمیکند دقت نمیکنند در محضر صاحب عصمت نیستند.. اما در آینده ازباب یخرج الحی من المیت خدا از دل این شیعیان کسانی را بیرون می کشد که می بینید شیخ مفیدها، علامه حلی ها تا برسد به زمان ما آقاها و هزاران انسان دانشمند عالم فهیم... 🔶 آقا در اول الهی نامه فرمود: الهی سالیانی می‌پنداشتم كه ما حافظ دین تو ایم، «استغفرك اللهمّ». در این لیله الرغائب ۱۳۹۰ فهمیدم كه دین تو حافظ ماست، «أحمدك اللهمّ»! 🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
گنجینه شاخه طوبی
🔷 ماه مبارک رمضان 1445 🔶 افاضات استاد صمدی آملی 🔰موضوع: سیری در معارف قرآنی و روایی 🔶 جلسه 3(شب
بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه سوم ماه مبارک رمضان (شب چهارم) ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ 🔶 استدعا می کنم که ماه رمضان را در شهرتان در منطقه تان بمانید بگذارید که روزه ماه رمضان شما از دست شما در نرود. 🔶 عقاید پاک شیعه باید محفوظ بماند.. اعتقاد به توحید الصمد قرآن داریم اعتقاد به نبوت عامّه و نبوت خاصه خاتم الانبیاء داریم و اعتقاد به ائمه اطهار به عنوان جانشین خاتم انبیا الی یوم القیامة داریم که الان معتقدیم در خدمت جانشین دوازدهم آن بزرگوار حضرت بقیه الله هستیم و در زمان غیبت تامه آن حضرت به سر می بریم و معتقدیم که روزی خواهد آمد آن حضرت ظهور خواهند کرد در کعبه الهی و جهان را پر از عدل و داد می کنند یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً 🔶 هدف غایی خلقت عالم را به انسان کامل و بر پایه حکومت عدل جهانی ما به دنیا وعده داده ایم و ان‌شاءالله دنبال این هستیم که حضرت بقیة الله ظاهر بشوند و عدالت مطلق را در سراسر عالم برقرار بفرمایند 🔶 و قائل به اعتقاد عدل هستیم که خدای متعال خالق عالم و آدم‌ به عدل محض عالم را آفرید که بالعدل قامت السموات و الارض و قائل به معاد هستیم هم معاد جسمانی و هم معاد روحانی 🔶 ما که در این لباس هستیم به نحو مطلق اگر لباس را به حساب جناب رسول الله پوشیدیم به حساب امیرالمؤمنین و اهل بیت آن حضرت به حساب اینکه سرباز امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستیم باید در تمام شئونمان توفیق داشته باشیم کاری بکنیم که این عقاید پاک شیعه خدشه دار نشود با اعمالمان با کردارمان با گفتارمان خود کاری بکنیم که این عقاید خدشه دار نشود. 🔶 در این فضاهای مجازی هم حمله به عقاید حقه شیعه میشدد کیان شیعه مورد هدف واقع شده دلیلش هم این است کسانی که مدعیان تبلیغ عقاید حقه ی شیعه هستند متأسفانه براساس یا اجتهادشان یا برداشتشان یا نظری که خودشان در فهم پیدا کردند و خیال می کنند که درست فهمیده هستند اینها باعث شده که کردار ما رفتار ما اعمال ما دینداری ما مسلمانی ما صداقت ما درستکاری ما درست رفتاری ما اینها باعث شده که مردم نسبت به عقاید حقه ی شیعه بدبین می‌شوند. جهان نسبت به عقاید شیعه بدبین میشود عالم نظرش از شیعه برگردد جوانان داخل ما نظرشان از اهل بیت برگردد.. 🔶 در عصر ما خدای‌ متعال حضرت  آقا را به ما عطا فرمود و ایشان هم در محضر آن بزرگان آن روزِ عصر طلایی عصر حدود پنجاه شصت هفتاد سال قبل، قبل از پیروزی انقلاب یا آن هشتاد سال قبل که حضرت آقا طلبه شدند در سال هزار و سیصد و بیست و سه عصر قوی حوزه های علمیه ما بود. 🔶 مثل آمل ما وجود مبارک بزرگانی چون مرحوم آقای فرسیو را داشت که سه تا حوزه عظیم آن روز جهان شیعه را ادراک کرد حوزه تهران حوزه اصفهان حوزه نجف. مرحوم آیت الله غروی را اینجا داشتیم که حوزه نجف آن روز را ادراک کرده بودند. مرحوم آشیخ عزیز الله طبرسی را داشتیم که حوزه تهران و قم آن روز را ادراک کرده بودند و در مثل محضر حکیم هیدجی ها ملا علی اکبر حکمی یزدی ها در بخش حکمت و بزرگان عظیمی در عالم فقه و فقاهت مثل علمای فقیه در نجف در تهران در همینجا در طبرستان. 🔶 آقا به حوزه تهران رفت که اوایل درسهای عمومی معروف حوزه ی تهران را دیدند درسها و اساتید آنطور از یک قوت لازم برخوردار نیستند تا اینکه به خدمت مرحوم آشیخ محمدتقی آملی رفت و خداوند توفیق عطا فرمود از طریق مرحوم آشیخ محمدتقی آملی به خود وجود مبارک ایشان به علامه شعرانی مرحوم آقای الهی قمشه ای مرحوم آقای رفیعی قزوینی مرحوم فاضل تونی مرحوم آمیرزا احمد آشتیانی و همینجور بزرگان دیگر بعد به قم رفتند بزرگانی مثل مرحوم علامه طباطبایی اخوی بزرگوارشان مرحوم جناب آقای الهی طباطبایی و فرزند بزرگوار قاضی بزرگ آقا میرزا مهدی قاضی طباطبایی و این بزرگان را ادراک فرمودند که توانستند زلال حقایق قرآنی را و زلال فقه و فقاهت و تفسیر و قرآن و اهل بیت را و هم به مقام اجتهاد نائل بشوند بیش از پنجاه سال قبل در حدود شصت سال قبل هم به اجتهاد نائل بشوند هم معنون و متوّج به تاج روات احادیث اهل بیت متنعم بشوند و هم به عنوان قاری قرآن. 🔶 عقاید شیعه سنگین است جز ملک مقرب و نبی مرسل و مؤمنی که قلبش را خدای متعال امتحان کرده باشد جز اینها نمیتوانند عقاید شیعه را درست حمل کنند. 🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a