eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ‍ 💠اعمال روز ♦️روز بيستم روز اربعين و به قول شَيْخَيْن روز رُجُوع حرم امام حسين عليه السلام است از شام به مدينه و روز وُرُود جابربن عبدالله انصارى است به كربلا بجهت زيارت امام حسين عليه السلام و او اوّل زائر آن حضرت است و زيارت آن حضرت در اين روز مستحب است ♦️زيارت امام حسين(ع) و زيارت اربعين از اعمال چهلمين روز شهادت امام حسين(ع) عنوان شده است، زيارت اربعين بر دشمن شناسي و امام شناسي تأكيد دارد. ♦️در روايتى كه «شيخ طوسى» از امام حسين(ع) نقل كرده چنين آمده است: نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: ♦️بجاى آوردن پنجاه و يك ركعت نماز (17 ركعت نماز واجب و 34 ركعت نافله)، زيارت اربعين (امام حسين)، انگشتر به دست راست نهادن، پيشانى را به هنگام سجده بر خاك گذاردن و بسم اللّه الرّحمن الرّحيم را در نماز بلند گفتن. زيارت امام حسين(ع) و زيارت اربعين از اعمال حسنه اربعين حسيني عنوان شده‌اند. 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘▪️ 🔘▪️ 4️⃣ 🔘▪️ 👈 جناب سیدالشهدا دید کار افتاد دست کی ها؟ چه گرگها و چه درنده ها! « فأعذَرَ في الدّعاء و منح النّاس و بذل مُهجَتَهُ فیک » آقا دادش بلند شد؛ فریاد کشید مردم شما رهبرتان کیست؟ چه کسانی دارند رهبری تان می کنند؟ مردم را بیدار کرد؛ نصیحت کرد. و جانش را، جانش را نثار کرد تا بندگان را از حیرت ضلالت و جهالت رهایی بدهد. این هدف الهی جناب اباعبدالله الحسین بود. بیدار کند مردم را. مردم را از حیرت ضلالت و جهالت رهایی بدهد. کار علمای دین این است. کار علمای دین این است که مردم را از حیرت ضلالت و جهالت رهایی بدهند. چقدر بی انصافند درنده های دنیا زده ها. ما خیر و سعادتشان را می خواهیم. ما سعادت ابدی شان را می خواهیم آنها در پی کشتن ما هستند. ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا. « وَ بذلَ مُهجَتَهُ فیک » جانش را در راه تو نثار کرد. « لِیَستَنقِذَ عبادکَ من الجهالة و حیرة الضّلالة » تا بندگانت را از جهالت و از حیرت گمراهی و ضلالت رهایی بدهد. مردم بدانند که چه کاره اند. مردم به مبدأ و معادشان آشنا بشوند. و بدانند که این خانه صاحب دارد. و بدانند که نظمی هست و حسابی هست و کتابی هست. جناب سیدالشهدا برای این جهت قیام فرمود. @shakhehtoba @samad10001
▪️ و صفر شماره در ثواب گريستن بر مصيبت حسين و ثواب لعن بر قاتلان او و اخباري كه در شهادت آن حضرت وارد شده است‌ : ابن‌قولويه به اسناده از حماد بن عثمان از ابي‌عبدالله روايت كرده است كه: آن شب كه نبي صلي الله عليه و آله را به آسمان بردند به او گفتند: خداي تعالي تو را در سه چيز امتحان مي‌كند تا صبر تو را بداند، گفت: من امر تو را گردن نهم اي پروردگار و توانايي بر صبر ندارم مگر به توفيق تو، پس آن سه چيز كدام است؟ گفته شد: اول آنها گرسنگي است و اينكه اهل حاجت را بر خود و خاندان خود مقدم داري، گفت: پذيرفتم، اي پروردگار و پسنديدم و حكم تو را گردن نهادم و توفيق و صبر از جانب توست، اما دومين؛ پس تكذيب و ترس شديد و بذل جان در راه من و جنگ با اهل كفر به مال و جان و صبر بر آزاري كه از آنها و از اهل نفاق به تو رسد و رنج و زخم در جنگ، گفت: اي پروردگار پذيرفتم و پسنديدم و حكم تو را گردن نهادم و توفيق و صبر از جانب توست؛ اما سيم؛ پس آنچه خاندان تو را پس از تو رسد از قتل، اما برادرت؛ پس دشنام شنود و درشتي و سرزنش بيند و محروم شود و سختي و ستم كشد و آخر به قتل رسد، گفت: اي پروردگار تسليم نمودم و پذيرفتم از توست توفيق و صبر؛ اما دخترت؛ و مصائب او را خبر داد تا اينكه گفت: دو پسر آورد از برادرت؛ يكي از آنها به خيانت و حيله كشته شود و جامه‌هاي او را بربايند و طعن زنند به خنجر و اين كارها را امت تو كنند، گفت: پذيرفتم اي پروردگار «انا لله و انا اليه راجعون» و تسليم نمودم و توفيق و صبر از جانب توست، اما پسر ديگرش، پس امت تو او را به جهاد خوانند آنگاه او را به زاري بكشند و هم فرزندان و هر كس از خاندان كه با او باشند و حرم او را تاراج كنند، پس از من ياري جويد و قضاي من به شهادت او و كساني كه با او هستند گذشته است و كشته شدن او حجت است بر اهل زمين، پس اهل آسمان‌ها و زمينها بر او گريه كنند از جزع و فرشتگاني كه نصرت او را درنيافتند [ صفحه 59] هم گريان باشند، آنگاه از صلب او مردي بيرون آوردم و به او تو را ياري كنم و شبح او نزد من است زير عرش». 🔴کتاب تأليف شيخ عباس قمي ♦️ترجمه ان دمع السجوم توسط استاد ميرزا ابوالحسن شعراني ▪️كانال شاخه طوبي▪️ @shakhehtoba
4_448884392362770454.mp3
331.1K
سخن جابر با امام حسين (ع ) حضرت علامه حسن زاده آملي كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حضرت‌علامه‌حسن‌زاده‌آملی #شرح‌زیارت‌اربعین 5️⃣ #گول‌خوردگان‌دنیا 👈جمله ی دیگر از زیارت اربعین امروز. امام صادق فرمود: « وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا، وَباعَ حَظَّهُ بِالاَْرْذَلِ الأَْدْنی، وَشَری آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاَْوْکَسِ، وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّی فی هَواهُ، وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ، وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ، وَحَمَلَةَ الاَْوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ، فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً، حَتّی سُفِکَ فی طاعَتِکَ دَمُهُ، وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ» فرمود: « وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا » ابن سعد سردار لشکر، ابن سعد گول خورده ی دنیا، گول خورده ی دنیا، یزید به او جایزه می دهد: « أطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ»؛ اطاعت از یزید کرده برای جایزه. @shakhehtoba @samad1001
🏴🏴🏴🏴🏴 ... ■..گویا انسان به غیر از براهین منطقی و فلسفی طریقی دیگر هم در پیش دارد که مورد تأکید بزرگانی از اهل معقول است که بین معرفت فکری و شهودی فرق بگذارید و انسان را فوق طور عقل ، راهی برای سیر در حقائق عالم هست، همانطوری که در فصول آینده کتاب می آید_عبارت از حضور و شهود می باشد. از یکطرف این همه اختراعات و نوآوریهای علمی در صنایع و حِرَف بنا نهاده از علم و برهان است.و بااینهمه باز میفرماید " وما اوتیتم من العلم الاّ قلیلا" و از طرف دیگر به طهارت و حضور در سیر و سلوک به عزم و اراده و استقامت ، آن شهود حاصل می شود.در مسیر اولیای الهی گاهی بارقه ایی نصیب انسان میشود که کار "ره صدساله" را میکند.چه اینکه هریک از ما جدولی از بحر وجودیم واین جدول با لایروبی و تحصیل طهارت و پاکی ، قرآنی میشود. ■از همین امروز تصمیم بگیرید که یاوه و لغو "والذین هم عن اللغو معرضون " را مطلقا از خود قیچی و ترک کنید. فردا در خودت نورانیتی می یابیداگر پس فردا ادامه دهید عجیب تر.پله پله بالا می روید.و همینطور آسمان به آسمان پیش می روید.حرفی که به کار نمی آید و غذائی که مزاج نمی خواهد و نمی پذیرد ، بلاهت می آورد و انسان را خفه می کند و مانع فطانت و زیرکی عقل و انبساط و شروق نور بر نفس می گردد. و انسان تصمیم بگیرد که قرآنی بشود. ■●شرح اشارات و تنبیهات | نمط چهارم | ص ۲۱۶ استاد علامه حسن زاده ی آملی●■ @shakhehtoba
4_201623271160939768.mp3
1.21M
استاد #صمدی آملی آه، اسمی از اسماءالله @sHakhehtoba
4_201623271160939774.mp3
593.7K
#علامه_حسن_زاده کمک به دیگران @sHakhehtoba
🔵هزار و یک کلمه🔵 خواب و خوراك و كار زندگى را اندازه است كه در كم آن بيم تباهى است، و در افزون آن ترس رسوائى. شكم تهى رهزن شود چنان‏كه آكنده آن؛ كه سير گرسنه ديدار نمى‏شود، و سيراب تشنه دلدار نگردد. ميانه‏روى مايه بلند پايگى و ارجمندى و نيكبختى است. تنها از آفريدگارت شرم بدار نه از آفريده‏هايش. بگذار تا ديگران از تو رنگ بگيرند نه تو از آنان. @sHakhehtoba
4_201623271160939781.mp3
1.08M
#علامه_حسن_زاده مقامات اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه @shakhehtoba
🔴هزار و يك كلمه🔴 در فضيلت سجده بر تربت حسينيه روايت است كه انّ السجدة على التربة الحسينية تخرق الحجب السبع اين هفت حجاب بايد چه باشد. البته استحضار داريد حجبى كه در روايات به طرق گوناگون نقل شده است حجب نور است كه از شدّت ظهورشان حجابند، «زانكه هفتصد پرده دارد نور حق» بلكه از زبان جبرئيل (ع): بينى و بين الله سبعون الف حجاب من نور لودنوت واحدا لاحترقت هزار و يك كلمه، ج‏2، ص: 82 @shakhehtoba
🔴هزار و یک نکته🔴 📝خلافت مرتبه‏اى است جامع جميع مراتب عالم لاجرم آدم را آينه مرتبه الهيه گردانيده تا قابل ظهور جميع اسما باشد و اين مرتبه انسان كامل را بالفعل بود و غير كامل را بالقوة اين كامل قطب است و همه گرد او دور ميزنند و بر حول او حركت دوريه دارند شيخ اكبر را در اين مقام در اواخر فص نوحى كتاب شريف فصوص بيانى بلند است آنجا كه گويد: فالحائر له الدور و الحركة الدورية حول القطب فلا يبرح منه الخ و قطب در هر عصر و زمان بيش از يك شخص نيست و آن مقام در اين زمان قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله) مهدى موعود منتظر روحى له الفداء را است. 🔹و چنين در خاطر دارم كه سيد جزائرى در انوار نعمانيه از جناب على عليه السلام روايت كرده است كه هميشه در زمين يك قطب و چهار اوتاد و چهل ابدال و هفتاد نجباء و سيصد و شصت صلحا مى‏ باشند . نکته26 @shakhehtoba
4_201623271160939794.mp3
1.08M
#علامه_حسن_زاده تمثل قرآن برای انسان @shakhehtoba
بلبلان را لــحن خوش از بای بِسْمِ اللَّه‌ستی نقشی از سـرّ نهان در هر سـخن پیداسـتی آنـکه رحمن‌ و رحیمش ذکر دائم شد به لب زمـزم جانـش بجوشـد ، عقل نامیـراسـتی هـر کسی را مشـربـی و هـر امــامی امـتی روزگــار مــا کــه دور غیـبت کبــرا‌سـتی نسـل سـرگردان و نافرمـانی  از نـوع بشـر در زمیــن چون عهد موسی واله و شیداستی ز آتشی کـز  بار عصیان خرمن آدم بسوخت کـار خلـقان بـر مـزاج زهره و صفـراسـتی مـردمی در انتــظار میـم و حا و میـم و دال راز ایـن حـرف مقـطع مــژدۀ فــرداسـتی در چنـین ایـام تـاریک و پریشـان روزگار صـد هـزاران شکر بـاید که مـرا مولا‌‌سـتی پیـر ما کـز اهل شـام است، آفتاب ملک ری  پرتـوی بر وی فکـند و شاه و شاهنشاسـتی ای‌کـه در ره مانده و آتش بجـویی یک قبس شـعله‌ای بنـگر که در مازانـدرون برپـاسـتی نقـشۀ کـوه دمـاوند از حکـیم طـوس پُـرس تا بـدانی کـآن هـزار و یک رهـش ایـراستی مُلک کیـخسرو چه باشد، تاج فرخزاد چیست؟ پیــر مـا بـوذرجْمِـهـر و جـام‌جـم داراسـتی آن شـهان‌شـه که سکنـدر وار عالم را گرفت هرچه خـواهد، هـر زمان ، با امر کُنْ انشاستی سـرو قـامت ، شـیر پیکر، با عصـای موسوی مـوج‌ جـان‌ها می‌شـکافد آن‌که خـود دریاستی ذوالـحسن بر آب و بـاد و ابـر می‌بیـنی سـوار رام خـرقـانی اگـر آن شیــر و اژدرهـاسـتی حافـظ و عـطار اگـر مـرغان عشقی دیـده‌اند پیـر مـا رهـپـوی فـتـح قـاف بـا عنقـاسـتی از جلالـش پـرده بـردارد ، همـه حیرت شوی از جمـالـش بـا تــو گـفتـا لـؤلـؤ لالاسـتی درّی از بـَحـر محبـت بـر لـب سـاحل فتـاد کـاین زمان دشت خزر از نور آن خضراسـتی گوشـه خلـوت گزید و دامـن صـحرا گـرفت زین سبب دیگـر نه انـدر شهر ما غوغـاستی بی‌خبر از قیصـر و کسـری و خاقان و خدیو راهب و مرتاض و شیـخ و مـرشد و باباستی عالـمی در عالـم دیگـر نمایـد نـو بـه نـو کـاش دیدی که قیامت در تنی برپـاسـتی خاکیانش در ستایش، عرشیانش کـف‌زنان پای بر فـرش و سفیر نَّشْـئَه الْأُولى‌سـتی دفتر و دیوان ندارد،  شطح و طاماتش مدان خـاطرات جبـرئـیل  از لیلـه‌الاسـراء‌سـتی گر نشان شام و شاماتش بخـواهی نیک‌بین این شـراب و خـون دل از پیـاله عیسـا‌ستی نیک بنگـر تـا بـدانـی بـا امـام عـاشـقان در حجــاز و در نمـاز مَسْـجِدِ الْأَقْصَی‌‌ستـی  از صفـورا و طهـورا روضــه خواند بر امـام شأن ابنــای نبــوت یک به یک دانـاسـتی یک فــدک از علـم عالم در فصوص جان او منقبـت گـوی مـقـام حضـرت زهـراسـتی نوجوانـی کـه گرفتی جام توحید از رضـا(ع) مـظهـر خُــذِ الْـکِتـاب و قُـوَّت یحیـاستی بازگویم آنچه گفتش روزگـاری پیش از این محـرم اسـرار حــقّ از ذرّه تـا بیضـاسـتی آنـچه نـادانی بپـرس و لاتُـؤاخِذْنی مگـوی کَیْفَ تَصْبِر نشنـوی ، بر حکـم شاءَ اللَّه‌ستی فـاش می‌گـوید هُـوَ اللَّهُ أَحَـد را بـا همـه کارو بـار چـرخ گـردون نـزد او افشاسـتی رتـق و فتق آسمان‌ها درس دشواری نبود دور هر اختر در اسطـرلاب او احصـاسـتی این کنـایات و اشاراتـش بـه رمـز ابجدی یک سرانگشت از حساب عَلَّمَ الْأَسْماستی این الهی و الهی‌ها کـه ‌می‌آیـد به گـوش امتثـال سَبِّـحِ اسْـمَ رَبِّکَ  الْأَعْـلی‌سـتی مونس ‌جانش بخوانی اُنس‌گیـری با ملک دسـت ردّ بـر سینـۀ دنـیا و مافیـهاسـتی أَنَّهُ الْحَقّ را تلاوت می‌کند باصوت خوش بـر مـزار هر چه گبـر و شیخ ناترساسـتی این‌کـه خـواند قـوم را بـر پیـروی از انبیـا در مقام آل یـاسیـن، جـاءَ مِنْ أَقْصَاسـتی قُلْ تَـعالَوْا خواند و مـا را بدان سو  برکشد ای دریغا نفس کـاندر کجـروی برجـاسـتی گـر دعـایش هیچ آهـی بـر نمی‌آرد ز مـن مـار و کــژدم انـدرون شیشـۀ دل‌هاسـتی جـان آدم را به قـرآن و بـه برهـان وانمود انـدر این صنعت بـدان استـاد بی‌همتاسـتی گـر هزاران تن گمـان همسـری با او کنند آن خیـال بـاطـل و تنهـای در تن‌هاسـتی جمـله دانـایـان عالـم سر به تعظیـم آورند مدعـی خـود دانـد او مهـر جهـان‌آراسـتی آنچه گفتم کی بود در وصف ماه و مشتری وصف خورشید از زبـان شب پَره اعماسـتی جـان نابینای مـن کِی خود تـواند دیـد او قصـۀ مـور و سلیـمان حـرف استثنـاستی خلق گوینـدم مگو از خُلق شاهان بیـم دار در امـانم زانـکه رمـزی در میـان ماسـتی رو به روی کعبه بنشـینی ثـنا آیـد به لب شاه خوبـان، پیر عارف،  قبله جان‌هاستی در دبستان ولایت درس و مشقی کی بود ار بـود، اوصاف مـولا از الـف تـا یـاستی  (شهریور ۱۳۹۳، منصور متین) @shakhehtoba