عصمت
بخش نهم: حديث اشتقاق
رسول اکرم( ص) خلیفهی مطلق حق در تمامی نظام هستی
حضرت استاد علامه - روحی فداه - در باب دوم رسالهی انسان کامل از دیدگاه نهجالبلاغه، حدیث اشتقاق را که در شأنیت مقام خليفة اللهي انسان كامل بوده و در تفسیر صافی مرحوم فیض ذیل آیهی كريمه، إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِخليفة ذكر شده است بیان میکنند:
حضرت علی بن الحسین(ع) فرمود: پدرم از پدر خود از پیامبر(ص) نقل کرد که فرمود:
ای بندگان خدا وقتی آدم(ع) ، نوری را از صلب خود درخشان دید در زمانی که خداوند اشباح ما را از بالای عرش به صلب او منتقل کرده بود آن نور را مشاهده کرد، اما اشباح را ندید. گفت: «خدایا این نورها چیست؟ »
خداوند فرمود: «نور اشباحی است که از بهترین جای عرش به پشت تو منتقل کردهام و به همین جهت ملائکه را دستور به سجده ی تو دادم؛ چون تو ظرف این انوار بودی.»
آدم گفت: «خدایا برایم توضیح بده» فرمود:
« آدم! نگاه کن به بالای عرش» آدم نگاه کرد. نور اشباح ما از صلب آدم به بالای عرش افتاد، در آن صورتهایی نقش بست مثل آینه که در آن صورت نقش میبندد. پس اشباح ما را مشاهده کرد و عرض کرد:
«خدایا! این شبحها چیست؟»
خداوند فرمود:
«اینها اشباح بهترین خلق و مردماند: این محمد است و من حمید محمود در افعالم، اسمی از اسمای خود برای او جدا کردهام، و این علی است و من علی عظیم هستم نامی از نام های خود برای او جدا کردهام، و این فاطمه است و من فاطر آسمانها و زمینهایم و جدا کنندهی دشمنان خود از رحمتم در روز قیامت و جدا کنندهی دوستانم هستم از چیزهایی که موجب ناراحتی و آلودگی آنها می شود، برای او یک اسم از اسمهای خود جدا کردهام، و این حسن و این حسین است و من محسن نیکوکارم، یک اسم از اسمهای خود برای آن دو جدا کردهام.
اینها بهترین مخلوق و گرامیترین افراد هستند، به وسیلهی آنها مؤاخذه می کنم و توسط آنها میبخشم و به واسطهی آنها کیفر میکنم و به وسیلهی آنها ثواب میدهم.
آدم! هر گاه ناراحتی به تو رسید. آنها را شفیع خود در نزد من قرار بده. من سوگند یاد کردهام بر خود سوگندی به حق، کسی که به وسیلهی آنها امیدی داشته باشد.
نا امید نکنم و هر کس به وسیلهی آنها درخواستی نماید رد نکنم.
(امام علی بن الحسین(ع) در ادامه فرمودند:) به همین جهت وقتی از او لغزشی سر زد خدا را به واسطهی آنها خواند و از او گذشت و او را بخشید.
( ادامه دارد...)
📔کتاب#شرح_انسان_کامل_در_نهجالبلاغه ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی،داود صمدی آملی، ص۲۳۵_۲۳۷
#عصمت
#نبوت
#امامت
🏴کانال شاخه طوبی 🏴
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
عصمت
ادامه بخش نهم: حديث اشتقاق
رسول اکرم( ص) خلیفهی مطلق حق در تمامی نظام هستی
این حدیث شریف حاوی اشارات و لطایف بسیار زیادی است که برای ادراک یکایک آنها سزاوار است انسان سالیانی درس بخواند و در محضر استاد کتل طی کرده ای شاگردی کند.بر اساس آنچه که در این حدیث آمده است تمامی ائمهی معصومین تمثل وجودی و تجسم اسمای الهی در نظام هستیاند و مطابق با شخصیت و شأنیت وجودی خود در هر عصری به یک اسم از اسمای حسنای الهی که در آن ها غلبه کرده است متجلی شده و در تحت آن یک اسم غالب، تمامی اسمای الهیه را نمایان می سازند. و معلوم می شود تنزل اسمای الهی در مرتبهی ظاهر به این اشباح نوریه است. و از آن جا که مقامات این نفوس قدسيه فوق مقام حضرت آدم است در حدیث تعبیر به ظهر (پشت) شده است. فتدبر!
از اصول مهمی که از این حدیث و احادیثی شبیه آن استفاده میشود این است که انسانهای کامل خلیفهی اسمای الهیه هستند؛ زیرا تمامی اسماءالله درنظام هستی خلیفهای دارند و آن خلیفه انسانهای کامل هستند.
مراد از اشتقاق اسمایی نیز دارایی اسمایی است به دانایی به الفاظ و مفاهیم اسماء الله. به تعبیر شریف حضرت علامه: این انشقاق انشقاق و انفطار اسمی از ذات بی چون سبحانه است.
از آنجا که انسان کامل تمامی اسماء الله را داراست، از او تعبیر به کلمهی علیا و مظهر اتّم الهی میشود و از آن جا که جناب رسول اکرم ( ص) تمامی اسماء الله را به نحو اتّم دارا هستند که فرمود: «أوتيت جوامع الكلم» خلیفهی مطلق حق در تمامی نظام هستی هستند و تمامی انبیاء و اولیای الهی خلیفهی این خلیفهی مطلق هستند. چرا که آن حضرت هم در خلیفه اللهی حق بیشریک است و هم در مقام نبوّت، رسالت و ولایت. چون چنین است صاحب بزرگترین کتاب تمامی ادوار و اکوار نظام هستی به نام قرآن شدهاند که از این جهت نیز بی شریکاند. لذا حضرتش قبلهی کل تمامی اسمای حسنای الهیه است.
نکتهی دیگر این که جعل خلیفه هرگز محدود به زمان خاص و مربوط به دورهی خاصی نیست، بلکه در هر زمان و در هر دورهای از دوره های رتق و فتق این سنت الهی جاری و ساری است جملهی اسمیه
إنّي جاعل في الأرض خليفة .
گویای این حقیقت است که جعل خلیفه در زمین امری دایمی است و زمان بردار نیست. این یک قاعدهی کلی برای تمامی دورههاست.
📔کتاب#شرح_انسان_کامل_در_نهجالبلاغه ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی،داود صمدی آملی، ص۲۳۸_۲۳۹
#عصمت
#نبوت
#امامت
🏴کانال شاخه طوبی 🏴
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
الهی،
خوشا آنان که در فلوات عشق تو هایمند و از خود به در شدند و به تو قائمند!
فراز ۴۱۹
@shakhehtoba
#پست_شماره_۶۴ : ✨✨🌷🌷
🌱 بالاخره همه چیز را از تو می گیرند ، حتی تویی تو را ، و میرسی به جایی که ، می یابی اوست و بس .
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۵۵۶
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
قلب انسان کامل، جامع اسمای حسنای الهی
قلبی که جامع همهی اسمای حسنا و مظهر جميع صفات علیاست، آن قلب انسان کامل... و زباندانان وی را به اسامی مختلف خوانند:
مِن جمله :
جبرئیلش میگویند که از عالم حقائق و دقایق خبر میدهد.
میکائیلش میگویند که از معارف و مکارم به طالبان، رزق بخش است.
اسرافیلش میگویند که از معاد و بازگشت، مریدان را آگاه میفرماید.
عزرائیلش میگویند که قتل نفس امارهی مریدان مینماید.
آدمش میگویند زیرا که معلم طالبان راه هدایت است.
نوحش میگویند برای آن که نجات دهنده از طوفان بلاست.
ابراهیمش میگویند زیرا از نار هستی گذشته و نمرود خواهش را کشته است و خلیل حضرت حق جلّ شانه گشته است.
موسایش میگویند برای این که فرعون هستی را به نیل نیستی غرق نموده، در طور قربِ اله، مناجات میکند.
خضرش میگویند به جهت آن که از آب حیوان علم لدنی خورده و به حیات جاودانی پی برده...
لقمانش نیز میگویند زیرا که حکیم الهی است و به حقیقت اشیا، او را کمال آگاهی است.
#هزار_و_یک_کلمه، کلمه ۲۱۱،ج ۲،ص ۹ و ۱۰
حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
#تفسیر_انفسی
#انسان_کامل
🏴کانال شاخه طوبی 🏴
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
عصمت
بخش دهم: مشکات خاتم النبیین
هر پیغمبری از آدم تا آخرین پیغمبر (بلکه خود آدم ) هیچ یک از آنها نیستند مگر این که نبوت را از مشکات خاتمالنبیین گرفتند اگرچه که وجود طینت خاتم به حسب زمان از آنها متأخر است، زیرا حقیقت او موجود بود (و انبیا نبوت را از این حقیقت که روحانیت اوست گرفتهاند) از این رو فرمود: من نبی بودم در حالی که آدم بین آب و گل بود و انبیای دیگر نبی نبودند مگر حین بعث.
#شرح_فصوص_الحکم_قیصری، تصحیح و تعلیقات علامه حسن زاده آملی،ص ۳۶۱
#عصمت
#نبوت
#امامت
🏴کانال شاخه طوبی 🏴
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
نبی است و ولیّ مشکات و مصباح
از این دو نور اشباح است و ارواح
مشکات یعنی منفذ و جایی که در آن چراغ بگذارند، و مصباح، یعنی چراغ.
در خانههای قدیمی طاقچهای مخصوص با زینت خاص برای قرار دادن چراغ در آن میساختند که با آمدن برق آنها برداشته شد. عرب از این طاقچهی چراغ تعبیر به مشکات مینماید که روی این طاقچه شبکه داشت و چراغ را در آن مینهادند تا از دسترس اطفال به دور باشد و بعضی سلیقه به کار میآورند و روی شبکه را با شیشههای رنگارنگ پوشش میدادند وقتی که چراغ در آن روشن میشد صحن منزل از انوار مختلف زینت پیدا میکرد
مراد آن است که نبی مشکات و ولیّ مصباح واسطهی فیض الهیاند که از این واسطهی فیض، موجودات عالم ماده که اشباح عالم عقلاند و موجودات عالم عقل که ارواح این اشباحاند محقق میشوند.
📔کتاب#شرح_دفتر_دل ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی،داود صمدی آملی، ص۵۲۰
🏴کانال شاخه طوبی 🏴
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، گاهی «أعوذُ بالله مِنَ الشّیطان الرّجیم» می گفتم، و گاهی (أعوذُ بِکَ مَن هَمَزاتِ الشَّیاطین)، و گاهی «أعوذُ بِکَ مِن شرّ الوسواس الخَنّاس».از امشب که لیلۀ سبت رابع صفر 1393 هـ . ق. است اجازت می طلبم که «رَبِّ أعوذُ بِکَ مِنّی» بگویم.
فراز ۴۳۲
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
دانلود+زیارت+آل+یاسین+فرهمند.mp3
12.06M
📝زیارت آل یس
#سلامامامزمانم
#امام_زمان
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🍃 #نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان ع
🍃 جلسه سوم #ماه_مبارک_رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
🍃 حضرت علّامه حسن زاده آملی (ره)، در فرمایشات و مکتوباتشان، به خصوص در رساله شریف "نهجالولایة"، ولایت را طریق معرفت به حضرت بقيّة الله (عج) میدانند.
🍃 هر کس به هر اندازه، به مقام ولایت برسد و ولیّ الله شود، به همان مقدار، انسان کامل و امام عصر خود را میشناسد.
🍃 در حال حاضر ما در عصر غیبتِ تامّهی حضرت بقیة الله (عج) هستیم که این عصر، فصلِ اخیر اَعصار انسانی است.
🍃 منظور از اَعصار انسانی، عصر هر یک از انسانهای کامل اولوالعزم الهی است که اولیاء خاصّه حق متعال هستند.
🍃 این اَعصار، از عصر حضرت آدم شروع میشود تا میرسد به عصر نوح نجیّالله. بعد از آن، عصر ابراهیمی، عصر موسای کلیم و عصر عیسای مسیح است و در این سِیر، نهایتاً به عصر محمّدی (ص) میرسیم.
🍃 در عصر محمّدی نیز بعد از جناب رسول الله، عصر ولایت مطلقهی امام امیرالمؤمنین است که از ایشان، یازده امام صاحب عصمت آمد که هر یک از آنها نیز خودشان یک عصرند.
🍃 در حال حاضر ما در عصر حضرت بقيةالله (عج) هستیم. این عصر، عصر موعودی است که تمامی اعصار، انتظار تحقّق آن را کشیدهاند و همه، برای تحقّق آن مقدّمه شدند.
🍃 یکی از مسائلی که در این عصر مطرح است، مسأله ولادت حضرت بقیةالله (عج) است. اهل سنّت نیز قائل به آخرین امام عصر هستند امّا معتقدند که ایشان، فرزند عبدالله بن حسن بن علی بن ابیطالب هستند در حالی که شیعه، حضرت بقیة الله را فرزند امام حسن عسکری (ع) و از نسل امام حسین (ع) میداند نه از نسل امام حسن مجتبی (ع).
🍃 اهل سنّت در این اعتقاد خود، به حدیثی از جناب رسول الله (ص) استناد میکنند. آنها قائلاند به اینکه پیامبر اکرم فرمودند آخرین حجّت الهی در زمین، کسی است که اسم او، اسم من، کُنیهی او، کُنیهی من و اسم پدر او هم، اسم پدر من است.
🍃در حالی که شیعه در روایات خود، جمله آخر حدیث را ندارد. شیعه این روایت را به این صورت نقل میکند که پیامبر اکرم فرمودند آخرین حجّت الهی، کسی است که اسم او، اسم من و کُنیهی او، کُنیهی من است.
🍃 منتها اسم پیامبر اکرم (ص)، به صورت ترکیبی است (محمّد) و اسم حضرت بقیةالله (عج)، به صورت مقطّع است (م ح م د).
🍃 تفاوت و مِیز دیگری که بین ما و اهل سنّت راجع به حضرت بقيةالله (عج) وجود دارد، آن است که ما معتقدیم حضرت در نیمهی شعبان سال دویست و پنجاه و شش هجری قمری به دنیا آمدند و بیش از هزار و یکصد سال است که در قید حیاتاند و در غیبت به سر میبرند.
#ماه_رمضان_1444
#استاد_صمدی_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
عصمت
بخش یازدهم _ اتصاف به همه اسمای حسنای الهی
اگر از ملت پاک خلیلی
چرا در جود حق داری بخیلی
انسان برای آن ساخته شده است که اتصاف به همهی اسمای حسنا و صفات علیا پیدا نماید. معیاری که میتوان در تمام شئون انسانی آن را به کار بست، آن است که انسان ببیند آنچه را که خداوند بدان خود را ستود و اسم و صفت خویش ساخت، بدان متّصف گردد و از هر چه که خلاف اسماء الله و صفات الهی است بر حذر باشد. مثلاً حق تعالی منزه از شریک است، انسان هم سعی نماید که در امور زندگی شریک نداشته باشد و نیز حق تعالی متصف به صفت جود و جواد است و بخل ندارد، انسان نیز بکوشد تا اهل جود باشد و سر سفرهی خداوند بخل نورزد. اگر انسان این یک کد و رمز یعنی اتصاف به اسماء و صفات الهی و تنزیه از مقابل آنها را خوب به کار گیرد، در مسیر تکاملی انسانی قدم نهاده است که "و علم آدم الأسماء كلها " که انسان با حفظ عنوان انسانی جز تعلیم اسماء کار دیگری ندارد.
پس از ملت پاک خلیل الهی بودن آن است که اهل جود و سخا باشد تا بر قدم و مشرب آن حضرت قرار گیرد، در این صورت ابراهیمی مشرب می گردد. و به آن چه که ذات الهی اتصاف دارد او نیز بدان متصف می گردد که خلیل حق می گردد و حق و اسماء و صفات او در او تخلل پیدا می کنند.
📔کتاب#شرح_دفتر_دل،ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی،داود صمدی آملی، ج اول،ص۶۷۹
#عصمت
#نبوت
#امامت
🏴کانال شاخه طوبی 🏴
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
عصمت
بخش دوازدهم: ولایت خاتم الانبیاء(ص) أفضل الولایات
در بین امامان از انبیاء و رسولان، خاتم الانبیاء امام الائمه است. پس در مقام ختمیت یک مقامی دارد که همهی انبیا مادون اویند و او در مقام رتبهی نفس ناطقهی انسانی از همه برتر است، چه این که امام امیرالمؤمنین و بی بی جان فاطمهی زهرا تا حضرت بقیةالله، این ۱۳ معصوم هم در مقام رتبهی نفس ناطقهی انسانی پایینتر از خاتم الانبیاءاند. لذا در مقام افق عروج انسانی مقام شامخ خاتمیت پیغمبر اکرم جامع همهی مقامات قبلیها و جامع همهی مقامات بعدى إلى الابد است.
لذا از امیرالمؤمنین پرسیدند که نسبت شما با پیغمبر چیست؟ فرمود: " أنا عبد من عبید محمد(ص)".
لذا حضرتش هم بخش نبوت دارد هم بخش رسالت و هم بخش ولایت، گرچه تمام انبیاء و رسولان الهی همگی اولیاءاللهاند و صاحب عصمت و صاحب ولایتاند ولی در بخش ولایت، ولایت خاتم الانبیاء، أفضل الولایات است.
📔کتاب#امامت_و_اکمال_دین_قیم_الهی،داود صمدی آملی، ص۱۴۸ و ۱۴۹
#عصمت
#نبوت
#امامت_ولایت
🏴کانال شاخه طوبی 🏴
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، شکرت که از ابلهان رنج می برم.
فراز ۴۳۳
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
#پست_شماره_۶۷ : ✨✨🌷🌷
🌱 از خاموشی گفتار زاید و از اندیشه کردار ،
لذا در دیوان راقم آمده است که:
مُهرِ دهن ، کلیدِ دل آمد به گفتِ پیر
حاشا گمان رَود که تو را این مقاله چیست
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۶۳۹
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
28.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیارت رسول الله(ص) از راه دور
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🏴کانال شاخه طوبی 🏴
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
به بسم الله الرحمن الرحیم است
گرت فتحی زفتاح علیم است
حدیث حضرت ختمی مآبست
که بسم الله کلید هر کتابست
#علامه_حسن_زاده_آملی
#دیوان_اشعار
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
عصمت
بخش سیزدهم_ حفظ دین اسلام از آدم تا خاتم (ع)
دین اسلام از آدم تا خاتم در هر مقطعی با یک قیّمی مثل آدم، ابراهیم موسی و عیسی و خود رسول الله سلام الله عليهم محفوظ ماند و حال که رسول الله میخواهد از این عالم برود، طبیعتاً باید جانشینی به اوصاف خودش تعیین کند که قیّومیت و سرپرستی دین را بر عهده داشته باشد تا برداشت درست از دین تحقق یابد و تحریفی در تفسیر دین نشود و سعادت بشری به خطر نیفتد و این میزان انسانسازی، یعنی دین الهی اسلام، خودش دچار اشتباهات و در معرض خطر هواهای نفسانی این و آن قرار نگیرد. پس باید جانشین رسول الله هم به وزان خود او باشد منتها فقط نبّوت تشریعی ندارد که نبّوت تشریعی به رسول الله ختم شده است و آن جانشینی هم در روز غدیر انجام گرفت و سپس این آیه نازل شد که اليَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نعمتی با این حال دین به اکمال رسید، یعنی پیامبر یک امام و یک پیشرو و پیشوا را برای ما قرار داد تا دین اسلام را با آن امام در خودمان به درستی پیاده کنیم و آن امام این دین را برای ما شرح و بیان کند تا به کمالات انسانی دست پیدا کنیم.
📔کتاب#امامت_و_اکمال_دین_قیم_الهی،داود صمدی آملی، ص ۲۹۰
#عصمت
#نبوت
#امامت_ولایت
🏴کانال شاخه طوبی 🏴
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، اگر حسن جهنمی است، جهنمی عاقلی را رفیق او گردان!
فراز ۴۳۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba