عوالم قرآن
قرآن را عوالم است یک عالم آن قرآن کتبی است، و آن همین قرآن است که بر روی دست میگیریم و میگشاییم و با زبان و دهن و صوت و لفظ اینجا، یعنی عالم ماده و نشئه عنصری، قرائت میکنیم، و چون صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی، همانطور که هر ذره را عوالم است که " و اِن مِن شيء اِلّا عِندنا خزائنه" آن قرآنی که کتاب مکنون است در لوح محفوظ است. "لا يمسه الا المطهرون". أن قرآنی است که از مقام شامخ اسماء و صفات الهی از خزائن ربوبی، از ملکوت عالم تنزل پیدا کرده تا به صورت کتب در آمده است. امیر المؤمنين ( ع) فرموده است: واعلم ان لكل ظاهر باطناً على مثاله، این قرآن کتبی صورت کتبیه انسان کامل است و آن قرآن عینی صورت عینیه انسان کامل است.
📗#انسان_و_قرآن، ص ۹۶، ابوالفضائل حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_671561043452887334.mp3
6.29M
نامه ها برنامه ها ۱۱
نامه ها برنامه ها ۱۱
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۱
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
نامهها بر نامهها ۱۱
#قسمت_۱
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
اَعوذ باللّه مِن الشیطان الرجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّالْعالَمِینَ، ثُم الصلاه و السلام علی جمیع الانبیاء و المرسلین و علی سَیِّدِنا ابیالقاسم مُحَمَّدٍ(ص) و علی اهل بیته الطيبين الطاهرین المعصومین
به امر مبارک حضرت جناب آقای دینپرور حفظهالله که در این محفل نورانی شما عزیزان روزهدار، بیشتر نکات اخلاقی مطرح بشود، به ذهنمان آمد که عزیزان را با یکی از کتابهای انسانساز، که از قلم و زبان و جان انسان عرشی _ قرآنی (کسی که خودش را در مسیر پیغمبر و آل پیغمبر و قرآن کریم، درست ساخته است) تنزیه فرمود به نام کتاب نامهها بر نامهها از حضرت استادمان، علامه حسنزادهی آملی روحی فداه، که در حقیقت بیان و تفسیر و شرح آیات و روایاتِ قرآن و اهل بیت علیهم السلام است.
از قدما یکی از سیرههای به جاماندنی که به ارث رسیده است، این است که بزرگوارانی مثل علامهی حلّیها، خواجهی طوسیها، شیخ مفید، همینجور تا در اعصار بعدی، بزرگانی باز این سیره را ادامه دادهاند که از محضر مبارکشان، کسانی که طالب معارف و حقایق بودند نامه مینوشتند و از نامه، از محضرشان برنامههایی را استدعا میکردند. سرّ نامهنویسی، یا جهت اطلاع از احوال متعارف جسمی شخص است به دیگران، یا سرّ نامه برمیگردد به اینکه انسان خودش را از جنبهی روحی به دیگری عرضه کند و از محضر بزرگوار، استاد، معلم، مربی برنامهای را تقاضا کند که بر اساس آن برنامه خودش را بسازد.
در بین عموم مردم، نامه دادنها به همان اطلاع از سلامت جسمی و ظاهری مطرح است. ولی برای کسانی که در مسیر سیر انسانی قرار میگیرند، نامه دادنشان مربوط به این است که برنامه بخواهند و از برنامهها خودشان را در مسیر انسانیت درست بسازند.
شاگردهای مرحوم ملا حسینقلی همدانی رحمتالله علیه به محضر او نامه مینوشتند و از محضر او استدعای برنامهها میفرمودند، شاگردان اساتید دیگر، مثل علامه طباطبایی و استاد بزرگوارشان مرحوم حاج میرزا علی آقای قاضی، اینها جزو سیرههای سَلَف صالح بودند که الحمدللّه در زمان ما هم این سیره کم و زیاد، همچنان باقی است.
یکی از کتابهایی که حضرت استادمان نوشتهاند، به نام کتاب نامهها بر نامههاست. عنوان این کتاب نامههایی است که ایشان نوشتهاند بر نامههایی که به ایشان داده شد. یکی از معانی عنوان این کتاب این است که ما هم بر نامههایی که برای ما فرستادند، نامههایی را برای این آقایان فرستادیم و لذا این کتاب، آن نامههایی است که برای ما فرستادهاند.
معنای دیگر عنوان این کتاب این است که این کتاب، مجموعهی یک سری نامههایی هست که برای این آقایان نوشتیم که این نامهها همهاش برنامه هست، همهاش دستور العمل است.
و لذا دو جور میشود عنوان این کتاب را تفسیر کرد.
اما آنچه که مهمترین تفسیرش است همین است که وقتی این کتاب را باز میکنید میفرماید این نامهای است به دوست عزیزی، نامهای است به رفیق ارجمندی، که در این نامه، برنامههایی برای آن شخص داده شد؛ به وفق استعداد آن کسانی که این نامهها را دریافت میفرمودند، برنامههایی را برای ایشان ترسیم فرمودند که این برنامهها همه از متن آیات و روایات استخراج شد.
نامه ها برنامه ها ۱۱
نامه ها برنامه ها ۱۱
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۱
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
نامهها بر نامهها ۱۱
#قسمت_۲
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
ما چون مقداری در مورد اوایل این کتاب
حرف هایی برای عزیزان زدهایم،
من همینجور گزیدههایی را از گوشههای این کتاب انتخاب میکنم، به عرض مبارکتان عرایضی تقدیم میداریم که رنگ و بوی مسائل اخلاقی هم پیدا کند.
مثلاً یکی از جملههایشان که به صورت یک برنامه است،
اگر کسی بخواهد در مسیر انسان سازی قرار بگیرد باید یک کاری بکند که
بالاخره در متن اجتماع هست، دارای خانواده و زندگی است، اینها [این امور] هم باید بگردد.
سیره.ی اهل بیت علیهم السلام را میبینیم که همیشه در متن اجتماع بودهاند، با مردم بودهاند در تمام شئون مردم.
البته آنها این مسئولیت را بر عهده داشتند برای اینکه امام مردم بودند،
امام باید همیشه در متن مردم باشد،
مثل اینکه امام جماعت نمیتواند خصوصی در منزل خودش موقع اذان ظهر که شد نماز را همان جا بخواند، بعد به مأمومیناش در مسجد اعلام کند که من که دارم در منزل نماز میخوانم شما هم در مسجد صف را ببندید
از همان جا من را نگاه کنید نماز بخوانید! این راه ندارد.
امام آن کسی است که جلوی مأموم باید طوری قرار بگیرد که نه در بین مأموم در عرض آنها باشد؛ برای اینکه اگر سعهی علمی او، سعهی وجودی و معنوی او به اندازهی خود مردم باشد که دیگر او امام مردم نیست!
او میشود جزء مردم.
نباید از مردم هم اینقدر دور باشد که مردم او را نبینند،
و لذا برای همین صف نماز جماعت را از جنبهی ظاهری هم که ترسیم میکنیم،
امام را در جلوی همهی صفها قرار میدهیم بعد مجموعهی صفها به دنبال امام باید بلند شوند برخيزند تکبیر بگویند ذکر بگویند؛ نه حق دارند جلو بیفتند نه خیلی هم حق دارند از امام جماعت عقب بیفتند.
حق ندارد جلو بیفتد؛ برای اینکه او امام است این مأموم است مأموم حق ندارد که جلوتر از امام ذکر بگوید، زودتر از او رکوع برود، زودتر از او برخیزد.
حق هم ندارد خیلی عقب بیفتد؛ امام دارد رکوع را میگوید نزدیک است سر بردارد آقا هنوز ایستاده، تازه میخواهد رکوع کند! اینجور هم حق ندارد.
یکی از لوازم نماز جماعت این است که مأموم تابع امام باشد، تابع به اندازهای که هر ذکری را که امام به محض اینکه ذکر را شروع کرده
او پشت سر آقا است، به محض اینکه امام جماعت رکوع رفت ایشان هم بلافاصله بعد از آقا برود،
دیگر برای خودش یک دکان جدا باز نکند؛ آقا ایستاده ایشان هنوز در رکوع است، آقا دارد سجده میرود ایشان تازه میخواهد از رکوع سر بردارد! این تابع امام جماعت بودن نیست.
تابع امام جماعت این است که در مطلق شئون به دنبال او باش، جلو نیفت
عرض او هم شروع نکن به محض اینکه او گفت: سبحان ربی العظیم دیگر شما درجا شروع کن [بگو] سبحان ربی العظیم!
دیگر وقف نداری.
به دنبال او باش، مطلقا تابع محض امام باش! به این میگویند امام.
آنها حالا چون مقام امامت را داشتند خدای متعال این مقام امامت مطلقه را که یک مقام تک مقامی است در هر عصری،
ولو در زمان پیغمبر اکرم هم جناب رسول الله بود هم امیرالمومنین بود هم امام حسن بود هم امام حسین؛
اما تا موقعی که جناب رسول الله هست علی دیگر امام نیست، علی مأموم این امام است.
دو فرزند او هم بعدها ولو امام میشوند، اما فعلاً امام نیستند تابع رسول الله هستند.
در زمان جناب امیرالمؤمنین اگر سه چهار امام جمع شدند، باز هم امامت مطلق مربوط به امیرالمؤمنین است؛ آنها همه مأموماند.
چون در امامت بودند ما هم بنایمان این است که در مسیر امامت قدم برداریم.
یکی از نکاتی که در مورد اهل بیت علیهم السلام است این است که ما را دعوت به مقامشان فرمودند، این هم به تبعیت از قرآن کریم؛
که قرآن فرمود که؛ کسانی که متقین هستند و کسانی که اهل همتاند از پیشگاه الهی استدعا میکنند: و اجَعَلنَا لِلمُتَّقینَ اِمَامَا
نه تنها اهل بیت اماماند، امامتشان اگرچه امامت اطلاقی است در هر عصری که یکی بیش نیست، امامت اطلاقی در هر عصری یکی بیشتر نداریم.
درست است ما در زمان خودمان حضرت مام را هم میگفتیم امام، اما امامت مطلقه نیست. آن امام علی الاطلاق، خاتم الاولیای علی الاطلاق حضرت مهدی فاطمه است (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این امامت در هیچ عصری، دو برنمیدارد.
حالا آنکه تازه امام حسین بود، امام حسن بود در زمان پدرشان امام امیرالمؤمنین امام نبودند، امام علی الاطلاق نبودند.
نامه ها برنامه ها ۱۱
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۱
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، هر کس به حسن حرفی آموخت، تو از وی راضی باش و او را از وی راضی بدار!
فراز ۵۰۳
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
قیامت و قاری قرآن
فرمود در قیامت به قاری قرآن میگویند: اقرأ وارق، یعنی بخوان و بالا برو، به هر مرتبه و مرحله قرآن که رسیدی توقف نکن، بخوان و بالاتر برو، که خبرهایی است. در هیچ مقام قرآن، توقف نکن و نگو که به قله شامخ معرفت آن رسیدم. قرآن بحر غیرمتناهی است. آن کسی که برای این اقیانوس عظيم الهي ساحل میپندارد، در محفل روشنها ننشسته و از سخندانان و زبان فهمان حرف نشنیده، و به اسرار آیات قرآنی پی نبرده است، در این دریا غواصی نکرده است. همان طوری که دار هستی را نهایت نیست، فعل خداوند را نهایت نیست، کلام خداوند را نهایت نیست. کلام هر کس به فراخور عظمت وجودی اوست. قلم هر کس به اندازه سعه وجودی اوست. هر کس حرفی میزند یا کتابی تألیف میکند و خلاصه آثار وجود هر کس مطلقاً مُعِّرف مایه و پایه و قدر و اندازه عظمت وجودیش است.
📗#انسان_و_قرآن، ص ۹۸، ابوالفضائل حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#پست_شماره_۵۳ :🌷✨🌹
✍️ فرق میان عالِم و عابد :
گفتم میان عالِم و عابد چه فرق بود
تا اختیار کردی از آن این فریق را
گفت آن گلیمِ خویش به در می برد ز موج
وین جهد میکند که بگیرد غریق را
پیغمبر فرمود : فضل و برتری عالِم به عابد همانند برتری ماه شب چهاردهم است بر سایر ستاره ها .
📗#نمط_نهم_مقامات_عارفین_ص۱۶۳
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
403-9-14 shabe shahadat hazrate fatemh.mp3
28.46M
🌑 شب شهادت حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها عصمت الله اکبری و حجت الله علی الحجج)
🔰 با افاضات استاد صمدی آملی
🟢 حسینیه کوثر آمل
🔷 تاریخ ۱۴۰۳/۹/۱۴
................................
🌐مجموعه فرهنگی قائم آمل 🔻🔻
إلهی، «یا قابض و یا باسط!» جزر بحر، مد را در پی دارد، و محاق قمر، بدر را، و ادبار فلک و عقل، اقبال را، و قوس نزول، صعود را؛ قلب حسن در قبض است و امیدوار بسط است.
فراز ۵۰۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
نامهها بر نامهها ۱۱ #قسمت_۲ #شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱ #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی ما چون مقداری در م
نامهها بر نامهها ۱۱
#قسمت_۳
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
امامت در هر عصری یکی بیشتر نیست، یک فرد بیشتر مصداق نمیتواند داشته باشد.
لحظهی ارتحال امام قبلی میبینید که امامت امام بعدی شروع میشود.
(حالا این بحث دارد طول میکشد و بیمناسبت هم با بحث کتاب نیست)
در زمان امام زینالعابدین (علیه الصلوة و السلام) جناب محمد حنفیه زنده بودند بعد از شهادت امام حسین (سلام الله علیه). محمد حنفیه هم یک جایگاه عجیبی در بین مردم عرب آن روز داشت، مضاف به اینکه شجاعتهای ایشان در جنگ جمل، نهروان، صفین زبانزد خاص و عالم شد.
درست است که در این جنگها مالک اشتر هم میرزمید، اما نوعا پرچم اصلی جنگ را امام امیرالمؤمنین به دست جناب محمد حنفیه فرزند خودشان میدادند.
شجاعتهایی که محمد حنفیه در این جنگها به ظهور رساند، باعث شد که در بین عرب و عجم معروف شد.
علاوه از اینکه جناب رسول الله راجع به تولد محمد حنفیه هم از قبل اطلاع فرمود. که اتفاقا راجع به محمد حنفیه هست که حضرت فرمود که ای علی فرزندی از تو دنیا میآید که، اسم او را اسم من بگذار بنام محمد (صلی الله علیه و اله و سلم )حتی کنیهاش را هم به کنیه من بگذار (ابوالقاسم) که دیگر بعد از من هیچکس به این اسم و کنیه نیست جز دوازدهمین فرزند من نام بقیهالله؛ آن یکی چرا!
او هم اسماش به اسم پیغمبر است، منتها تا زمانی که ظهور نفرمود، روایات ما فرمودند؛ لازم است اسم او را اگر بخواهید ببرید اسم اصلی او را، ترکیبی نبرید به صورت تجزیه ببرید؛ م ح م د ابن العسکری.
منتها حالا چون که ما اسم ترکیبیاش را بنا نیست ببریم (چون اسم ترکیبی جناب رسول الله محمد است صلی الله علیه وآله) اسم جناب امام زمان هم همین اسم مبارک شریف است، منتها به صورت تجزیه باید نام ببریم؛ م ح م د ابن العسکری، به صورت تجزیه است.
چه عجیب که حضرت در آن روایت نقل شده (محدث قمی هم نقل کرد که) به امام امیرالمؤمنین فرمود: فقط این فرزند تو به نام محمد حنفیه (ایشان حالا بعدها به خاطر ناحیه مادریاش لقب حنفیه را هم گرفت) اسماش محمد است لقباش ابوالقاسم است (این را دارد).
بعد از امام حسین علیه الصلوة و السلام که شهید شد، محمد حنفیه؛
که البته بعضیها این را توجیه هم کردهاند، گفتهاند: شأن محمد حنفیه اجلّ از این است که: از پیغمبر تصریح امامت امام زینالعابدین را شنیده، از امام امیرالمؤمنین پدرش به صراحت شنید که بعد از امام حسین ، امام زینالعابدین امام است، از امام حسین هم شنیده از امام حسن هم شنیده، اما با اینحال باز بیاید لو بدهد!
اما گفتهاند که، آمد محضر امام زینالعابدین عرض کرد که ما عموی شماییم، پسر علی بن ابیطالب هستیم، اگر اجازه بفرمایید امامت را ما بر عهده بگیریم. که این را توجیه کردهاند گفتهاند: مراد محمد بن حنفیه این بود که میخواست برای دیگران کاری کند که واقعیت روشن بشود وگرنه برای خودش واقعیت روشن بود.
که امام زین العابدین به ایشان فرمودند که عموجان! شما دیگر برای امامت هوس نورزید!
این یک مقامی است که شما شایستگی این مقام را ندارید. حالا درست است که پیغمبر راجع به تو تعریفهایی کرده، درست است که شجاعتهای تو در آن جنگهای صدر زمان پدر من زبانزد خاص و عام است، اما امامت، چیز دیگری است.
بعد به ایشان فرمود: عموجان حالا که این است با همدیگر (این کار در مکه رخ داد) گفت: با همدیگر میرویم پیش حجرالاسود، شما اول او را خطاب کن که راجع به امام بعد از حسین بن علی به حرف در بیاید، من هم خطاب میکنم.
که هر دو بزرگوار به حجرالاسود رفتند. اول، جناب محمد حنفیه اعلام کرد، از حجرالاسود خواست که امام بعد از حسین بن علی را معرفی کند، دید حجرالاسود به صدا در نمیآید!
این است که حضرت به او فرمود: عموجان! این که گفتم لیاقت امامت چیز دیگری است، دیدید که حجر حرف نزد؟ حالا من او را سوال میکنم ببین چطور حرف میزند!
از حجر سوال کرد به حق آن خدایی که چه چه چه، بگو که آیا بعد از حسین بن علی چه کسی امام است؟ حجرالاسود به حرف درآمد.
این سخن در بین همهی مردم پخش شد و امامت امام زین العابدین( سلام الله علیه) تثبیت شد.
گرچه یک عدهای با دیدن این همه معجرات و کرامات باز هم متأسفانه بعد از حسین بن علی، محمد حنفیه را امام میدانند؛ که اینها الآن گروهی هستند که هنوز هم متاسفانه از این گروه نسلشان در گوشه و کنار جهان باقی مانده، اینها کسانی هستند که امامت را تا محمدبن حنفیه میدانند.#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۱
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
028(78M10)_۲۰۲۴_۱۲_۰۸_۰۱_۲۳_۱۶_۹۱۳_۲۰۲۴_۱۲_۰۸_۰۱_۲۸_۱۴_۶۴۰.mp3
1.37M
🎤 #علامه_حسن_زاده_آملی
سلسله #مباحث_اخلاقی
حضرت علامه حسن زاده آملی (ره)
#فایل_صوتی_شماره۴۸
#معرفت_نفس
#برنامه_انسان_سازی
#توصیه_اخلاقی
#ولایت
کاری از #گروه_شاخه_طوبی
لطفا در نشر حداکثری این مطالب ناب معرفتی و عرشی همراهی بفرمایید🙏
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
قلب پیغمبر(ص)
امام حسن مجتبی (ع) فرمود: "چون خداوند قلب پیغمبر را از قلبهای دیگر بزرگتر دید، او را به رتبت رسالت ختمی برانگیخت."
این قلب قابل مستفیض است که خداوند دربارهی آن فرمود: "نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الأَمِينُ
على قلبك"
در کلمهی سی و یکم «صد کلمه» فرمود:
"آن که به سرّ سورهی قدر کشف تامّ محمّدی برسد، انسان را صاحب مقام فوق تجرّد شناسد، چه این که قرآن مجید بیکران در لیلهی مبارکهی بنیهی محمّدیه، از غایت فسحت قلب و نهایت شرح صدرش به انزال دفعی فرود آمده است."
📗#شرح_دفتر_دل، جلد اول، ص ۱۸۰، ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
نامهها بر نامهها ۱۱ #قسمت_۳ #شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱ #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی امامت در هر عصری
نامهها بر نامهها ۱۱
#قسمت_۴
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
یعنی امام اول علی، امام دوم امام حسن، امام سوم حسین بن علی، امام چهارم محمد حنفیه. بعد میگویند که؛ محمد حنفیه هم رفت در کوه رَضوا غایب شد و الان ما منتظر امام زمان هستیم به نام محمد حنفیه، هنوز اینها این را قائلاند.
این استکه امامت یک همچین جایگاهی است، اگرچه اینها چون امام بودند جایگاه امامت این است که باید دائماً امام در بین مردم باشد (همیشه) و مردم باید امام را ببینند.
برای همین است که یکی از لطایفی که وقتی مأمون دعوت میکند از امام رضا سلام الله علیه، امام رضا از مدینه راه افتاد به خراسان، چون در حقیقت امام حقیقی، اوست. مأمون کاذبانه خودش را به عنوان خلافت در بین مردم معرفی کرد. امام رضا سلام الله علیه باید به عنوان امام حقیقی مردم در بین مردم خراسان هم حاضر بشود. او را مدینهایها دیدهاند اما اهل خراسان که امامشان را هنوز ندیدهاند باید بیاید در بین مردم حاضر بشود.
حالا علی الظاهر ولیعهدی مأمون هست که آن هم یک امر (به اصطلاح) از باب تقیه هست یا امور دیگر.
اما بالاخره باید بیاید مردم آقا را ببینند، ببینند آقاشان چهجور آقایی است؟
این آقا چه جوری میخورد، چه جوری راه میرود، چه جوری حرف میزند، چه جوری اخلاق دارد؟ مردم باید آقاشان را ببینند تا به دنبال او باشند.
این است که خدا لعنت کند معاویه و عمروعاص و امثال اینها را که نگذاشتند همهی مردم آن روز امام امیرالمؤمنین را ببینند، فقط آقا را درگیر کردند به مسائل جمل، به مسائل نهروان، به مسائل صفین، که دیگر بعد از آن هم اختلافات داخلی بین صحابهی امام امیرالمؤمنین رخ داد. اصحاب او را از هم متفرق کردند، سربازان او را متفرق ساختند، دشمن یکدیگر ساختند.
و در نتیجه شمشیر کشیدند همین یاران جنگی علی بن ابیطالب بر روی علی و در حقیقت آمدند باز حضرت را در محراب مسجد کوفه از پای درآوردند، نگذاشتند مردم آقا را ببینند.
درست است که امامت یک حالات خاصی است، اما چه جالب این است که ائمهی اطهار علیهم السلام ما را به تمام مقامشان دعوت کردهاند، یعنی از هیچ مقامی برای ما، در مقام دعوت، چیزی را خصوصی قرار ندادهاند که بگویند این یکی را نه.
پیغمبر امیرالمؤمنین را به مقاماش دعوت کرد، اما به نبوت تشریعی نه.
رسماً میگفت: "انه لا نبی بعدی". یعنی "لا نبی تشریعاََ بعدی".
اینجا دیگر جای شوخی نیست. اینکه به علی بن ابیطالب میگویند: تو در تمام امور با من باش، بعد به مردم هم میگویند بعد از من علی خلیفهی من است، اما آن چیزی را که علی بن ابیطالب نباید در آن امر داخل شود رسماً اعلام میکند؛ میگوید که او بعد از من خلیفهی من است "الّا انه لا نبی بعدی" اما بعد از من نبی تشریعی نیست، ولی نبوت انبائیه هست.
اما اهل بیت علیهم السلام، ما را به تمام شئونشان دعوت کردهاند؛ یکی از شئونی که امروز حضرت بقیة الله ما را با خودش دعوت میکند، این است که میگوید بیایید غایب بشوید!
چون یکی از مقاماتی که حضرت پیدا کرد، این است که به اسم اعظم غیبت رسید. چون غایبین در طول تاریخ فراوان داریم (شاید سال قبل هم به عرض محضر رساندیم تکراراً برای اینکه برایتان ملکه بشود باز هم عرض میکنم) غایبها زیاد داریم؛ الان حضرت خضر هم غایب است، دیگران هم غایباند، خیلی از اولیاء الله غایباند. حضرت عیسای مسیح هم غیبت دارد او هم غایب است، اگر مسیحیت میگوید ما منتظر ظهور حضرت عیسای مسیح هستیم، اگر هم قائل باشند یک عدهشان، که اکثرشان قائلاند که آن بزرگوار را کشتهاند و به صلیب کشیدهاند، ولی ما قائل به غیبت حضرت عیسای مسیح هستیم.
اما آنکه اسم اعظم غیبت است این است که این آفتاب که ظهور کرد تمام ستارههای غایبین همه افول میکنند.
این است که اگر ابن عربی در فتوحات در یک جایی میگوید: حضرت عیسای مسیح هم غایب است ظهور میکند حرف، حرف درستی است. اما این معنایش این نیست که ابن عربی شیعه نیست، منتظر ظهور عیسای مسیح است پس معلوم است او شیعه نیست چون قائل به حضرت بقیة الله نیست!
نه، معنایش این نیست، او در جای دیگر آن ظهور اسم اعظم غیبت بقیة الله را هم میگوید.
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۱
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#پست_شماره_۵۴ :🌷✨🌹
✍️ دنیا « دارِ غرور » است :
از دنیا تعبیر به دار غرور شده یعنی «گول زننده» .
دنیا با وَهم و خیال ، انسان را به سوی خود می کشاند، تسویل میکند و می آراید.
دنیا ، دنیا را می آراید و باطل و حرام و گناه و اعمال ناشایست را آرایش و زرق و برق می دهد .
انسانی که بیدار شده است، می بیند دنیا عجب دار غروری بود که او خیال می کرد اینها هم استقلالِ وجودی دارند و یک خدایی هم آن طرف است ! الان می بیند چنین نبوده است ، کم کم آن چشمِ عقلانی و عرفانی و قرآنی و برهانی اش باز می شود و حقایق را می بیند.
📗#نمط_نهم_مقامات_عارفین_ص۱۶۳
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی،
از قبض شاکی نیستم،
که در مصحف عزیزت
قبض را بر بسط مقدم داشته ای:
(والله یقبض و یبسط و الیه ترجعون)
فرموده ای،
و نمایندگانت در مناجات ها
به تأسّی کلامت
«یا قابض و یا باسط»
گفته اند.
فراز ۵۰۵
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
حضرت علامه طباطبایی رحمه الله در «المیزان» فرماید:
مراد از شرح صدر رسول خدا ( ص) در آیهی مورد بحث ( الم نشر لک صدرک) این است که خدای تعالی آن جناب را به گونهای قرار داد که قلب نازنینش برای حقائق و معارفی که به وی القا میشود گنجایش داشته باشد و از پذیرش آن به تنگ نیاید و نیز آزارهایی که از ناحیهی مردم میبیند تحمل کند، نه این که بخواهد صرفاً آن جناب را خوشحال کرده باشد، همچنان که این گونه تفسیرش نمودهاند.
و به عبارتی دیگر نفسِ شریف آن جناب را طوری قرار داد که نهایت درجهی استعداد را برای قبول افاضات الهی دارا باشد...
📗#شرح_دفتر_دل، جلد اول، ص ۱۸۱، ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
علامه حسن زاده، چنگ زدن به عالم طبيعت وفرو رفتن در عالم كثرت و اختلاف،مبدل به حجاب میگردد،اگر انسان خود را ازآن پاك كندوبه آنچه حق واصيل است روى آورد،معناى توحيد را میفهمد و موحد میگردد
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢