eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
AKHLAG19{www.zolfonun.com}.wma
7.12M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه نوزدهم
حضرت علامه حسن زاده آملی می فرمایند: وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی، تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: «دعای سحر حضرت امام باقر علیه‌السلام را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست. اگر بهشت شیرین است، بهشت‌آفرین شیرین‌تر است» @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اشعار تبری علامه حسن‌زاده آملی🔰 🔷با نغمات روح‌بخش داودی🔷 🔶ماه رمضون ماه خدائه یارون 🔶ماه روزه و ذکر و دعائه یارون 🔶قرآن بخونین شمه شفاء یارون(۱) 🔶حاجت بخواهین حاجت روا یارون ترجمه: ♦️ماه رمضان ماه خداست یاران ♦️ماه روزه و ذکر و دعاست یاران ♦️قران بخوانید ، قرآن شفاست یاران ♦️حاجت بخواهید ، حاجت رواست یاران __________________ ۱) امیرمؤمنان(ع) در خطبه 176 نهج البلاغه در این رابطه می‌فرماید: «از قرآن برای بیماری‌های خود شفا طلبید و به آن برای حل مشکلات خویش استعانت جویید؛ چه اینکه در قرآن شفای بزرگترین دردهاست که آن درد کفر، نفاق، گمراهی و ضلالت است.» @shakhehtoba
akhlag-22.mp3
13.47M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ۲۲ @shakhehtoba
🔴 و ششم موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠اتحاد نفوس مکتفیه به نفس رحمانی و عقل بسیط ♦️و نيز بدان كه مراد از سريان ولايت كه در السنه(زبان های) اهل تحقيق دائر است, همين سريان وجود منبسط و نفس رحمانى و فيض مقدس است, چنانكه فرموده اند: ♦️وجود و حيات جميع موجودات به مقتضاى قوله تعالى "و من الماء كل شىء حى" به سريان ماء ولايت يعنى نفس رحمانى است كه به منزلت هيولى و به مثابت ماده سارى در جميع موجودات است. ♦️و همين نفس رحمانى را حقيقت انسانيه نيز گويند كه عالم را صورت حقيقت انسانيه گفته اند چنانكه علامه قيصرى در فصل هشتم مقدمات شرح فصوص الحكم فرمايد: "العالم هو صوره الحقيقة الانسانية، الخ." ♦️در نيل به اين مطلب اعلى, بايد از مبحث اتحاد نفس با عقل بسيط كه در حكمت متعاليه مبرهن است, مدد گرفت. "والله يهدى من يشاء الى سواء السبيل." منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
4_5990133055996560410.mp3
4.01M
🌹🌹🌹 دوازدهم (تندخوانی) با صوت استاد معتز آقایی زمان : 33دقیقه کانال شاخه طوبي @shakhehtoba
گوش‌نمودن‌وسکوت شاکله‌ذاتی‌قابل‌حقیقی ✍یکی از دستورات قرآن کریم برای ارتقاء قابل به علوم باطنی قرآن در آیه《وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ》(اعراف/204) محفوف است. سامع: فقط صدا به‌شنونده بی‌توجه می‌رسد : گوش‌جان و دل به صدا و صاحب‌صدا بسپارد فاستمعوا در آیه بر باب افتعال است و از ۷ معنی باب افتعال مهمترینش طلب و میل درونی است لذا این گوش کردن از کشش، شوق، ذوق، میل و حب ذاتی نشات می‌گیرد و هیچ تلاش و تکلیف و ریاضت برایش نیست تَنصّت: سکوت به اکراه. : سکوت محضه براساس شاکله، سرشت و حب و میل ذاتی ✍فیض‌برنده از قرآن است و ماده قابلیت و پذیرش محضه است و هم که و در مقام و آن‌به‌آن است ولذا قابل باید مطلق باشد تا افاضه فاعل را که است تلقی نماید ✍چه عجب که فعل《قُرِئَ》و《تُرْحَمُونَ》 یعنی آقای قابل تو به ۲ موضوع کار نداشته باش: 1⃣قاری کیست؟ 2⃣رحمت‌کننده کیست؟ اما و در حال افاضه‌اند @shakhehtoba
نقطه زمانی حدوث ملکه عصمت و مراتب آن ✍بنابر بیانات حضرت آیت‌الله صمدی آملی(مدظله) در مبحث عصمت بین اندیشمندان مسلمان در سه گستره و جنبه در موضوع عصمت معصومین تفاوت دیدگاه وجود دارد: 1⃣ شروع‌زمانی‌حدوث یا تلقی‌ملکه‌عصمت برای معصوم: ✍درمورد نقطه زمانی شروع عصمت چند نظر مطرح است: الف) با آغاز ، ب) عده‌ای از ج) بعضی علما از و د) حضرت علامه حسن‌زاده آملی(مدظله) و حضرت آیت‌الله صمدی آملی آنرا به معصوم دانسته که با تجلی اسم《》الهی از زمان ؛ یعنی در فرآیند محقق می‌گردد. ✍اسم از اول‌امر(اول‌مقدمات‌تکون‌نطفه) در کسب و کار پدر، لقمه‌های پدر، غذای مادر و در تجلی کامل نموده و بر اساس چنین نطفه پدر و مادر تلاقی نموده و تمام لحظات را در بر می‌گیرد. ✍لذا خواجه عبدالله انصاری گوید: 《الهی! همه از نالند و خواجه عبدالله از 》 چرا که حضرت خیرالبشر(ص) فرمودند: 《السعید سعید فی 》(۱) در احوالات حضرت بایزید بسطامی(ره) آمده است که مادرش به او گفت : "هرگاه که لقمه به شبهت در دهان نهادمی، تو در شکم من در تپيدن آمدی، و قرار نگرفتی تا بازانداختمی" مصداق اين سخن آن است که از شيخ پرسيدند که مَرد را در اين طريق چه بهتر است؟ گفت: 《》(۲) 2⃣ حدود سریان عصمت در گستره شئون زندگی و ارکان رسالت نبی(ص): الف) برخی علما عصمت نبی(ص) را فقط می‌دانند به و بقیه شئون ایشان را معصوم نمی‌دانند. ب) برخی به غیر از تلقی قرآن گستره ملکه عصمت نبی را در می‌دانند. ج) بعضی هم به غیر از دو گستره فوق در هم قائل به حضور ملکه عصمت هستند. ✍اما شامخین در عرفان الهیه و راسخین در حکمت الهیه که مویّد به صید مروارید معانی در لجّه اقیانوس ولایت و شاه‌باز عروج به گلشن کمون ذات الهیّه هستند قائل به اعم از ، خُلقی، ، روحانی و ملکوتی از مرتبه فرش تا عرش و تا فوق‌عرش در گستره وجودی صاحب 《》 یا 《(ص)》 اعنی حضرت خاتم انبیاء(ص) هستند. اسم الهی در تمام شئون وجودی حضرت(ص) تجلی اطلاقی نموده است. 3⃣ تفاوت در شدت و قوت(تشکیک) در انبیاء: در انبیاء متفاوت است که از مصادیق کریمه 《و تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض》 یکی همین تفاوت در فضلیت در است. ┅─────ه💥☪💥ه──────┅ 📚منابع: ۱) التوحيد،صدوق،ص356؛ کافي،کلینی،ج8،ص81 ۲) تذکرة‌الاولیا، عطار نیشابوری @shakhehtoba
🔴 و هفتم موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠اتحاد نفوس مکتفیه به نفس رحمانی و عقل بسیط ♦️وقتی خدای تعالی بر اساس عنایت سابقش بخواهد که کسی از بندگانش را بر حقایق اشیاء به نحو تعینشان در علم او مطلع سازد، به واسطه ی معراج روحانی وی را به سوی خودش جذب می کند پس آن شخص جدایی نفس از بدنش را مشاهده می کند و ترقی آن در مراتب عقول و نفوس را می بیند که با هر عقل و نفسی پی در پی متحد می شود آن نحوه اتحادی که او را از همه ی احکام جزئی و امکانی در هر مقامی منسلخ می سازد(بیرون می آورد) تا جایی که با نفس کلی متحد می شود. ♦️سپس با عقل اول اتحاد می یابد در صورتی که معراجش کامل می شود پس همه لوازم ماهیت عقل اول به جز یک حکم بر او آشکار می شود. پس در این صورت بین او و بین ربش مناسبت اثبات می شود و قربی برایش حاصل می شود که اولین از درجات وصول است که می تواند بدون واسطه همانند عقل اول از حق تعالی بگیرد. ♦️و برای انسان این توان هست که بین اخذ از خداوند تعالی -بدون واسطه عقول و نفوس- به موجب امکانی که از او باقی است و بین اخذ از خدای تعالی بدون واسطه بر اساس حکم وجوبش جمع کند. در این صورت مقام انسانیت وارد یک حقیقتی می شود که بالاتر از خلافت کبری است. این مطلب را صدرالدین قونوی در "هادیه" بیان کرده است. منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @sHakhehtoba
♦️قدر خود بشناس جناب حضرت بقیه الله"عج الله تعالی فرجه الشریف" در دعای افتتاح می فرمایند:"فلم ار مولی کریما اصبر علی عبد لییم منک علی یارب انک تدعونی،فاولی عنک و تتحبب الی فاتبغض الیک و تتودد الی فلا اقبل منک ..." من مولی و آقایی ندیدم که اینقدر کریم باشد و من به او بد کنم و او در جواب به من خوبی کند،من مولای کریمی شکیباتر از تو ندیدم که بر بنده پستش صبر کند،پروردگارا تو هر چه مرا می خوانی،من از تو روی بر می گردانم،تو با من دوستی می ورزی من کینه توزی می کنم و تو به من مهربانی می کنی و منقبول نمی کنم ... خداوند فقط عطا می کند وبعد این همه ناز ما را هم می کشد،که بیایید که خریدار شما هستم. پرده پندار ما شد حاجب دیدار دلبر ورنه یار مهربان سرخیل خوبان است،یاران ♥️ #جلسه_سی_و_هشتم استاد الله @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
ذکری عظیم از خضر نبی(ع) به آقا امیرالمؤمنین جهت رفع گرفتاری ها،،در بیان حضرت علامه حسن زاده_آملی_روحی_له_الفداء @shakhehtoba
🔲 🔲 دربیان‌حضرت علامه‌حسن‌زاده‌آملی ۱۴رمضان‌سالروزشهادت‌غریبانه‌مختارثقفی🟫 💢حضرت‌آیت‌‌الله صمدی آملی: ✍در محضر مولای عظیم‌الشّأنم علامه‌ حسن‌زاده‌ آملی روحی‌فداه یادی از جناب‌مختار شد فرمودند: 《هر چه جناب مختار را می‌بینم》 ✍از عترت‌طاهرین روایاتی در قیام‌مختار آمده: 💢حضرت‌امیر(ع): به زودی ستمکاران، توسط کسی که خداوند برای انتقام ما بر آنان خواهد فرستاد، به بلایی گرفتار خواهند شد... او جوانی از قبیله ثقیف است که او را "مختار بن ابی عبید" می‌گویند 💢امام‌حسین(ع)فرمودند: خدایا، آن جوانمردثقیفی را بر آنان مسلّط کن تا جام تلخ مرگ و ذلت را به ایشان بچشاند و از قاتلان ما احدی را معاف نکند به جای هر قتلی، کشتنی و به جای ضربت، ضربتی؛ و انتقام مرا و خاندان و دوستان و شیعیانم را از این‌ها بگیرد 💢امام‌سجاد(ع): «حمد خدایی را که انتقام ما را از دشمنانمان گرفت و خداوند به مختار، پاداش خیر دهد 💢نزد امام‌باقر به مختار ناسزا گفتند. حضرت فرمود: به مختار ناسزا نگوئید، زیرا او بود که قاتلین شهدای ما را کشت و انتقام خون ما را گرفت @sHakhehtoba
🌸🍂🍃🍂🍃🍂 🍂🍃🍂🍃 🍂🍃 🍂 🔲مرحوم‌ولایی‌؛ موحدی‌فانی‌در ولایت🔲 💢حضرت آیت‌الله صمدی آملی: ✍《به‌حق حضرت‌آقای‌حاج‌رضاولایی(ره) از و مصداق انفسی کریمه (()) و واصل به مقام عظیم‌الشان (())و پیش از رحلت به موت‌طبیعی‌طبی متنعم به تلقی مرصد اسنای (توان نفسانی تشرف‌ به‌ محضر ارواح انبیا و ائمه از اینسوی عالم به ملکوت) بوده‌اند ایشان وقتی به حضرت‌علا‌مه‌روحی فداه رسیدند هر چه در دل و جان و سر داشتند تخلیه تام نمودند: 🔶هر کس که هوای کوی دلبر دارد 🔶از سر بنهد هر آن چه در سر دارد و متنعم به دستورالعمل سنگین خاتم‌انبیاء(ص) بودند که فرمودند: 》 ✍عارف کامل واصل حضرت آقای حاج رضا ولایی ملقب به ابوسعید ابوالخیر آملی فرزند حضرت آیت‌الله حاج شیخ حبیب‌الله ولایی متولد ۱۳۰۶ شمسی و در ۲۱ تیرماه ۱۳۹۳ (۱۴رمضان) وفات نمودند. برخی از کتب نوریه حضرت علامه‌حسن‌زاده (مدظِله العالی) همچون: فص حکمه عصمتیه فی کلمه الفاطمیه، نامه و برنامه‌ها، الهی‌نامه و ابیات طبری را به جناب ولایی اهداء نمودند @shakhehtoba
🔴 و هشتم موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠اتحاد نفوس مکتفیه به نفس رحمانی و عقل بسیط و نیز به نقل چند جمله ای از کلمات مکنونه ی صدرالمتالهین تبرک می جوییم. در کتاب "مفاتیح" گوید: "همانا انسان کامل یک حقیقتی است که برای او اطوار مقامات و درجات فراوانی در قیود است و برای او به حسب هر طور و مقامی اسمی خاص است." و نیز در مورد دیگر گوید: "نفس انسانی شانیت آن را دارد که به درجه ای برسد تا همه موجودات به عنوان اجزای ذات او شوند و آن نفس انسانی در همه آن ها سریان یابد و وجود او به عنوان هدف و غایت عالم و خلق گردد." و نیز در موضع دیگر گوید: "بدان که باری تعالی وحدانی الذات است در اول اول ها و خلیفه الله آیینه ذات او در آخر آخرها است که قرآن فرمود:'همچنان که آغاز شده اید بر می گردید(اعراف 30)' پس خدای سبحان پروردگار زمین و آسمان است و خلیفه الله آیینه ای است که همه اسماء در او ظاهر می شود و به واسطه او صور همه ی اشیاء دیده می شود." منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي @shakhehtoba
روح انسانی هر چقدر بیشتر نائل به حقایق نوری شد استعداد وی برای تحصیل بیشتر می شود، سرّ این جمله بلند در دعای افتتاح که از منشآت امام عصر است نیز معلوم می گردد. @shakhehtoba
4_5882243872658032836.mp3
3.84M
✴️🎙 (تند خوانی) استاد معتز آقایی @shakhehtoba
دعای سلامتی امام زما ن عج.mp3
658.8K
دعای سلامتی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف استاد صمدی آملی @shakhehtoba
💠فضائل امام حسن مجتبي (ع) ♻️بخشي از سخنرانی پانزدهمین روز ماه مبارک رمضان ۱۳۹۵ 🔻استاد صمدي آملي 🔹هم در کتب اهل سنت و هم در کتب شیعه آمده است که پیامبر(ص) «حکم بن عاص» و فرزندش «مروان» را لعنت کرد. اما همین مروان با همه دشمنی که نسبت به اهل بیت(ع) داشت و حتی همسر پیامبر(ص) را به تقابل با جنازه امام حسن(ع) برد اقرار به حلیم بودن امام مجتبی(ع) می کند. 🔹استادصمدی آملی افزود: وقتی جنازه مبارک حضرت مجتبی(ع) به سوی بقیع رفت، مروان مجدداً خودش جزو تشییع کنندگان قرار گرفت و در پاسخ به اعتراض کسانی که می‌گفتند تو تا دیروز خون به دلش می‌کردی و اینک جنازه اش را تشییع می‌کنی، گفت: «جسد کسی را تشییع می کنم که تمامی کوه‌ها در برابر سنگینی حلم او سبک می‌نمودند». 🔹وی با اشاره به مظلومیت های مختلف امام حسن(ع) گفت: شام محل بذرافشانی کینه نسبت به اهل بیت(ع) بود. کسی از اهل شام را دیدند که نام پسرش را حسن گذاشته بود. پرسیدند: چرا؟ پاسخ داد: برای اینکه این پسر موجب شود که شب و روز یاد حسن بن علی(ع) بیفتم و به او ناسزا بگویم. 🔹این خطیب دینی ادمه داد: بیشترین جسارت ها را به ایشان می کردند اما آقا از آنها می گذشت. دشمنان از یک سو امام مجتبی(ع) را ترور شخصیت کردند تا جایی که یارانش به او حرف های نامناسب زدند؛ و از سوی دیگر به وسیله همسر آن حضرت، وی را ترور فیزیکی کردند و به شهادت رساندند. 🔹وی با اشاره به تفاوت شرایط امام حسن با امام حسین(ع) هم گفت: در کربلا همه نیروهای امام حسین(ع) مستمیت بودند؛ یعنی طالب شهادت بودند و مرگ را می خواستند. اما نیروهای امام حسن(ع) جوری بودند که در یک شب 4000 هزار نفر با فرماندهان خود به لشکر معاویه پیوستند. 🔹استاد صمدی آملی با تأکید بر اینکه امام حسن(ع) در این شرایط، بار سنگین امامت را به سر منزل مقصود رساند گفت: هم عهد امامت سنگین است؛ هم حفظ امامت سنگین است؛ و هم تبلیغ حقایق امامت سنگین است. 🔹وی در توصیف صفت "قائم" گفت: قائم کسی است که بتواند به بار امامت متصف شود، امامت را اخذ کند و آن را حمل نماید. قائم باید بتواند بار امامت را از امام قبلی بگیرد و قدرت و قوام این کار را داشته باشد. لذا امیرالمؤمنین(ع) قائم است چون تنها کسی که بود می توانست قیام کند و امامت را از پیامبر(ص) بگیرد؛ امام حسن(ع) پس از امام علی(ع) قائم بود؛ و امام حسین(ع) پس از او قائم بود؛ و امروز قائم علی الاطلاق امام زمان(عج) است که ستون خیمه جهان است. 🔹استاد صمدی آملی با تأکید بر اهمیت دو صفت بارز امام مجتبی(ع) ـ حلم و کرامت ـ گفت: این دو  صفت می توانند جامعه را قوام بخشند و خانواده را مستحکم کنند. اگر پدر و مادر متصف به دو صفت صبر و کرامت و صبر باشند قوام و استحکام خانواده محفوظ می ماند؛ و اکر حاکمان اجتماع هم دارای صبر و علم و کرامت شوند راه تحمل را در پیش می گیرند. 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
🌙سالروزولادت‌کریم‌اهل‌بیت‌مبارک🌙🟪 💢حضرت‌آیت‌الله‌صمدی‌آملی: ✍امام حسن(ع) در برهه‌ا‌ی قرار گرفت که مانند حضرت وصی جهت دفاع از اسلام‌حقیقی بایست به تقابل با جریان نفاق می‌پرداخت. پیامبر برابر مقاومت نمود امام حسن مقابل ✍نکته مهم اینکه امام(ع) با معاویه ننوشت؛ بلکه پیمان《》نوشت که اشتباها به 《》شهرت یافت. امام به عنوان مظهر توحید، حق و عقلانیت هیچ مصالحه‌ای با جریان جهل، باطل و ننمودند بلکه برای حفظ جان شیعیان که از اهم وظایف امام‌ هر عصر است قبول به با (جریان‌اسلام‌نفاق) نمود همانگونه که پیامبر در (بیعت‌رضوان) با پیمان《》 امضا نمودند. @shakhehtoba