eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
ج - این چنین که تشریح کرده اید و کنجکاوی نموده اید، باید همین طور باشد که نتیجه گرفته اید. س۔ حالا بفرمایید آن که می گوید منم، من چنین و چنان کردم، گفتم و شنیدم من چه، و چه، و چه، آیا آن من موجود است یا معدوم؛ به عبارت ساده تر، آن من که جز بدن است،«هست» است یا«نیست» است؟ ج- آقا، این دیگر خیلی روشن است که آن من موجود است و هست است. معدوم که «نیست» است و نیست «نیست» است. نیست چگونه فکر می کند، می یابد و می گوید من؟ نیست که از خود خبر نمی دهد و نمی شود از آن خبر داد. هر چه که منشأ آثار است از هست است. س - آفرين! همین طور است که تقریر می فرمایید؛ پس از این پرسش و پاسخ و از این روش و کاوش بهره گرفتم که آنچه را هر انسانی به فرهنگ فارسی «من» و یا به تازی «أنا» و یا به واژه های دیگر از خود خبر می دهد و حکایت می کند، این کلمه ی «من»، «أنا» و مانند آنها اشارت به موجودی دارد که آن موجود جز بدن اوست. ج- همین طور است که می فرمایید. س - پس آن که می گفت تاریک بودم و روشن شدم، ناقص بودم و کامل شدم، نادان بودم و دانا شدم و از قوت به فعل رسیدم، این حقیقت موجود بود که جز بدن است و کلمه ی «من» و «أنا» اشاره به آن است؟ ج- باید این طور باشد. س - آیا آن را با چشم سر می بینیم. ج- نه خير! س - آیا می شود با چشم مسلح مثلا با ذره بین ها و دوربین ها او را دید؟ ج- نمی دانم. شما دوستان گرامی ام در این بحث و فحص دقت بفرمایید. این درس ها را سرسری نگیرید. ببینید الان به موجودی رسیده ایم که آن حقیقت ذات هر فرد انسان است. اکنون همین اندازه نتیجه حاصل کرده ایم که آن گوهری که به لفظ «من» و «أنا» بدان اشارت می کنیم، موجودی است غیر از بدن. این بحث و فحص، ما را به چنین موجودی رسانده است. اکنون در بود چنین موجودی که حقیقت من و شماست یقین حاصل کرده ایم. اگر چه با چشم سر او را نمی بینیم و از منظر دیدگان پنهان است و نمی توانیم آن را لمس کنیم، به بود او اعتراف داریم. اما چگونه موجودی است، غیر از بدن است و با بدن است، نسبت بدن با او چگونه و تعلق او به بدن چگونه است، به چه نحو از نقص به کمال می رسد و سؤال های بسیار دیگر در این باره، باید پس از این روشن شود. ما در سفر علمی خود حق داریم که بگوییم اکنون گامی برداشته ایم. این مطلب در درس های بعدی روشن تر می شود. اکنون در این روش به همین اندازه اکتفا می کنیم. پایان درس بیست و یکم قسمت دوم
48-400-05-11_LA98.mp3
11.54M
جلسات شرح رساله لقاءالله (ادامه جلسات ماه مبارک رمضان) ✅ جلسه 98 ( جلسه 48 بعد ماه مبارک) 📆11 مرداد 1400, دوشنبه ساعت 5 صبح
از این بنده شرمنده دستور نماز شب خواستی: 1- چون از خواب بیدار شدی بگو: «اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِی اَحْیانِی بَعدَ مَا اَماتَنِی وَ اِلَیهِ النُّشُورُ». 2- بعد از وضو 11 رکعت نماز می‌خوانی که 8 رکعت از آن نماز شب است و دو رکعت شفع و یک رکعت وتر. هیچ یک اذان و اقامه ندارد، همه دو رکعتی‌اند، مگر وتر که یک رکعت است و در هر دو رکعت یک سلام «السلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته» کافی است و همچنین در وتر. 3- در قنوت نماز وتر چهل مؤمن را دعا می‌کنی، مثلاً «اللهم اغفر لفلان»، بعد از آن هفت بار می‌گویی: «هَذَا مَقَامُ الْعَائِذِ بِکَ مِنَ النَّارِ» و پس از آن هفتاد بار می‌گویی «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ» و بعد از آن سیصد بار می‌گویی: «العفو» و نماز را خاتمه می‌دهی. ها و برنامه ها حسن زاده آملی حفظه الله @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : '' حاسِبوا أنْفُسَكُم قَبلَ أنْ تُحاسَبوا... .'' ↩️ پيش از آن كه مورد حسابرسى قرار گيريد، خود به حساب نفستان برسيد... ⚠️برای تربیت نفس، مقدمات و مراقبه و محاسبه لازم است.. 📛همانطور که در ظرف آلوده غذای تمیز نمی ریزیم، ظرف وجود انسان تا آماده نشده برای انجام برنامه های تربیتی، خطاها و اشتباهات گذشته باعث میشه راه به جایی نبره...!!! @shakhehtoba
49-400-5-14 legha alla j 99=.mp3
15.33M
🌸 جلسه ۹۹ شرح « » بخش « آداب سالک الی الله » 🔸پنج شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ( جلسه ۴۹ سری جدید) 🌺 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
50-400-5-15 legha alla j 100=.mp3
15.25M
🌸 جلسه ۱۰۰ شرح « » بخش « آداب سالک الی الله » 🔸جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ( جلسه ۵۰ سری جدید) 🌺 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بمناسبت روز خبرنگار یادی کنیم ازتهیه گزارشی ودیدارصمیمی باعلامه حسن زاده آملی درتابستان سال ۱۳۸۲ درزادگاه ایشون روستای ایراء لاریجان #
🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹 🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊 🌹🕊🌹🕊🌹 🌹🕊🌹 🌹 🔲🚩ملائکه؛ سفیران اعلام آغاز 🔲🚩ماه‌صرخه بر مصائب‌حسینی(ع) 💢آیت‌الله صمدی آملی: ✍ در روایت آمده است که بعداز شهادت امام حسين(ع) فرشته‌اي از فرشتگان بهشتي بر درياها فرود آمد و بالهاي خود را بر فراز آن گسترد و سپس (فریاد بشدت بلند و ممتد) كشيد و گفت: اِلبسوا اَثواب الحُزن فَانَّ رَسولُ اللهِ فَذبُوحٌ : اي اهل عالم برتن كنيد كه جوجه(فرزند) رسول خدا (ص) را .》 📚منبع: بحارالانوار، مجلسی، ج۴۵، ص۲۲۱ @shakhehtoba
درس بیست و دوم مطلب درس پیش این بود، آن گوهری که هر کس از خود خبر می دهد و به کلمه ی من، أنا و مانند آن بدان اشارت می کند، غیر از بدن اوست که بین آن و بدن مباينت و مغایرت است و در اثبات آن به دلیلی تجربی از راه تفکر پیش آمدیم. خلاصه ی آن این بود که انسان در حال تعمق و تمعن فكری از بدن غافل است و به خود شاعر ؛ پس این جز آن است. اکنون این درس نیز در اثبات همان مطلب درس پیش است به دلیلی دیگر. این دلیل از جهتی بهتر از دلیل پیش است که در اثنای بیان آن دانسته می شود، چنان که تذکر خواهیم داد. این دلیل نیز دلیلی تجربی است که از ابتکارات فیلسوف بزرگ «شیخ الرئیس ابوعلی ابن سینا» است. این استدلال ها را به عینه در فلسفه ی دکارت فرانسوی نیز می یابیم؛ ولی محققین از فلاسفه ی اروپا مانند واليو و فورلانی معتقدند که دکارت به آرای فیلسوف ایرانی ابن سینا اطلاع یافته است و این دلیل تجربی را از او گرفته است. این فیلسوف بزرگ، ابن سینا، در رشته های گوناگون دانش به تازی و پارسی کتاب های بسیار ارزش مند نوشته است که یکی از آنها معروف به «اشارات و تنبيهات» است و به «اشارات» شهرت دارد، و یکی دیگر به نام «شفا» است، که این هر دو کتاب را به تازی نوشته است. «اشارات» در منطق و فلسفه است و «شفا» یک دوره دایرة المعارف که باز در میان دانش مندان و دانش پژوهان، همان دو قسم فلسفه و منطق آن متداول است. حکمت «اشارات» را به ده نَمَط، هر نمط را به چندین فصل و هر فصل را به عنوان اشارة، یا تنبیه، یا وهم و تنبیه، و گاهی هم به عنوان تذنيب، تكملة، استشهاد و عناوین دیگر معنون کرده است. حکمت «شفا» یش را نیز به چند فن، هر فن را به چند مقاله و هر مقاله را به چند فصل تنظیم کرده و ترتیب داده است. آن دلیل تجربی را در این هر دو کتابش آورده است. در کتاب «اشارات» در فصل اول نمط سوم، و در «شفا» در دو جا، یکی درآخر فصل نخستین مقاله ی نخستین فن ششم (ج یک ص ۲۸۶ چاپ سنگی) و دیگر در اواسط فصل هفتم مقاله ی پنجم فن ششم (ج ۱، ص ۳۶۳، چاپ سنگی). چون به تازی آشنایی ندارید ناچار باید دلیل نامبرده را به پارسی بازگو کنم، و به گفته ی ملای رومی: پارسی گو، گرچه تازی خوش تر است. بهتر این است که به ترجمت تحت اللفظی گفتار شیخ از تازی به پارسی نپردازیم، بلکه خامه را آزاد بگذاریم و خواسته ی وی را آنچنان که خواست برسانیم. اینک نقل دلیل: خویشتن را چنین پندار که: تمام اندام تندرست و خردمند، چشم ها بسته، انگشتان گشاده، دست ها و پاها باز و دور از بدن و از یکدیگر، در هوایی که اندازه ی گرمی آن با گرمی تنت برابر، در فضایی آرام و خاموش که نه به چیزی وابسته ای و نه بر چیزی ایستاده، به یکبارگی آفریده شدی، و در آن گاه تنها به بود خودت آگاهی و جز آن از همه چیز ناآگاه. این بود دلیل تجربی شیخ که بازگو کرده ایم. حالا یک یک کلمات دليل را بشکافید تا بهتر به مغز و مغزای آن برسید: چون تمام اندام، هیچ عضوی از اعضای ظاهر و باطن در فرض مذكور فروگذار نشده است. چون تندرستی، بیماری های بدنی نیست تا به درد عضوی و بیماری تن، بدان توجه داشته باشی و منصرف به بدن گردی، و به حالی از احوال خودت که جز ذات تو است توجه کنی. چون خردمندی و در حال صحت عقلی، به ذات خویشتن آگاهی داری. چون چشم ها بسته است، به بدن خود نمی نگری و بدان توجه نداری که آیا این بدن تویی تو است یا چیز دیگر است و با تو چه نسبت دارد. انگشتان گشاده و دست ها و پاها باز و دور از بدن و از یکدیگرند تا به تماس آنها به یکدیگر و به برخورد آنها به بدن، توجه تو را به عضوی از اعضایت و به بدنت جلب نکنند. در هوایی که گرمی آن با گرمی تنت برابر است تا به زیادت و نقص درجه ی حرارت هوا نسبت به درجه ی حرارت تن از گرما و سرما، توجه به بدن نکنی در فضایی آرام و خاموش تا آواز بیرون تو را باز ندارد و متوجه غیر خود نشوی و یا خود آن سبب توجه تو به بدنت نشود. در آن فضا نه به چیزی وابسته ای، تا وابستگی تو به آن چیز تو را هم به آن چیز و هم به بدنت توجه ندهد. و نه در آن فضا بر چیزی ایستاده ای، که اگر بر زمین و چیز دیگر ایستاده باشی، بر اثر تماس و برخورد پاها به آن چیز، متوجه بدن می شوی،چنان که به غیر بدن هم. چون فرض شود در فضا معلق و آویخته باشی نه وابسته به چیزی و نه ایستاده بر چیزی،به بدن و غیر بدن توجه نداری. چون به یکبارگی آفریده شدی، هیچ حالت تذکر به اندام و اعضایت نداری که مبادا این تذکر تو را توجه به عضوی از اعضایت دهد؛ چه اگر آفریده ی یکبارگی نباشی و تدریجی باشی، این خلقت تدریجی موجب تذکر به بدن، اعضا و اندام تو خواهد شد. تذکر:آن که در آغاز این درس گفته ایم که دلیل شیخ بهتر از دلیل پیش است، از این روست که در دلیل سابق چون شخص مسبوق به اعضا، جوارح و اندام خود است، ممکن است که این تذکر به اعضا و اندام رهزنش شود؛ولی این دلیل از آن هول و هراس ایمن است.
این بود تذکری که بدان وعده داده ایم . حالا درست دقت بفرمایید و از روی درایت و انصاف حکم کنید. در چنین فرض مذکور، اصلا می گفتی بدنی دارم تا بگویی بدنم مرکب از سر، دست، مغز، قلب، خون و چه و چه است؟ و من آن مغزم، یا آن قلبم و یا آن خونم. نه این است که در فرض مذکور، نه می دانی زمینی است، نه آسمانی و نه ماه، خورشید و ستارگانی، و نه اینی و نه آنی؛ حتی نه دست، پا، سر و زبانی، و نه خون، قلب، مغز و استخوانی، در عین حال که از همه چیز بی خبری به خودت آگاهی، از خویشتن خبرداری و مثبت مدرک ذات خودی، و تو خود با خودی؛ پس آن گوهری که به من و أنا بدان اشارت می شود موجودی است غیر از بدن. بیست ودوم @shakhehtoba
51-400-5-16 legha alla j 101=.mp3
14.94M
🌸 جلسه ۱۰۱ شرح « » بخش « آداب سالک الی الله » 🔸شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ( جلسه ۵۱ سری جدید) 🌺 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
52-400-5-17 legha alla j 102.mp3
14.52M
🌸 جلسه ۱۰۲ شرح « » بخش « آداب سالک الی الله » 🔸یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ( جلسه ۵۲ سری جدید) 🌺 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علامه حسن زاده آملی: معاد بحار الانوار را نگاه بفرمایید، چه فرمایشات عجیبی از زبان ائمه اطهار در آنجا آورده است؛ مثلا جناب سید الشهداء برای بهشتیان ظهور می‌کند و آنها را شاد و خرم می‌نماید و این شادمانی بر اثر تشریف فرمایی و تجلی آن جناب است. این‌ها به زبان نمی‌آید که چگونه به تشریف فرمایی یک انسان الهی و ملکوتی، سرور و ابتهاج و قرب و معانی و معارف و حقایق به بهشتی ها دست می‌دهد. بهشت هم مراتب دارد و این طور نیست که جناب سید الشهداء برای هر بهشتی تجلی کند، بلکه قابلیت و استعداد می خواهد، "الدنیا مزرعة الاخرة". اگر انسان در این دنیا حسینی بود، آن‌جا چنین توفیقی خواهد داشت و سید الشهداء بر او تجلی خواهد کرد. (شرح اشارات وتنبیهات) @shakhehtoba
54-400-5-19 legha alla j 104=.mp3
12.01M
🌸 جلسه ۱۰۴ شرح « » بخش « آداب سالک الی الله » 🔸سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ( جلسه ۵۴ سری جدید) 🔹اول محرم ۱۴۴۳ - ۵/۳۰ صبح 🌺 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
400-5-19-1=.mp3
12.15M
🌸 جلسه اول - ماه محرم ۱۴۴۳ 🔸سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ — ۱۷/۳۰ عصر 🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
AUD-20151023-WA0002.mp3
5.89M
روضه امام حسین علیه السلام علامه حسن زاده آملی حفظه الله @shakhehtoba
400-5-20-2=.mp3
13.99M
🌸 جلسه دوم - ماه محرم ۱۴۴۳ 🔸چهار شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ — ۱۷/۳۰ عصر 🌺 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
55-400-5-20 legha alla j 105.mp3
16.62M
🌸 جلسه ۱۰۵ شرح « » بخش « آداب سالک الی الله » 🔸چهار شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ( جلسه ۵۵ سری جدید) 🔹دوم محرم ۱۴۴۳ - ۵/۳۰ صبح 🌺 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
56-400-5-21 legha alla j 106=.mp3
12.94M
🌸 جلسه ۱۰۶ شرح « » بخش « آداب سالک الی الله » 🔸پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ( جلسه ۵۶ سری جدید) 🔹سوم محرم ۱۴۴۳ - ۵/۳۰ صبح 🌺 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از شعائر شخص امام حسین علیه السلام این است که « صَرخَةُ الحسین » است. وقتی ماه محرم فرا رسید ندا می آید ماه صرخه الحسین فرا رسید. صرخه یعنی داد کشیدن ، فریاد کشیدن یعنی از امروز اول ماه محرم تا آخر ماه صفر ماه شهادت امام حسین ماه محرم است ماه اسارت اهل بیت ِامام حسین ماه صفر است ( بیشتر زمان اسارت اهل بیت ِامام ، در ماه صفر بوده ) - در این دو ماه برای امام صرخه کنید ، داد بکشید. نه گریه یواشکی ، بلکه گریه همراه با جیغ و داد و فریاد 🚩 « صرخة الحسین » 🚩« یا لثارات الحسین » 🚩« لبیک یا حسین » 🚩« یا حسین » گفتن باید بلند باشد. همراه با جیغ کشیدن باشد . « صرخه حسینی » ان شاء الله در این ماه این توفیقات نصیب همگان بشود