.
❖ جذبه ای در ماه رجب هنگام گفتن ذکر لا اله الّا الله توسط علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه
• در شب جمعه يازدهم رجب ۱۳۸۸ ه ق مطابق با ۱۳۴۷/۷/۱۲ ه ش، بر اثر مراقبت و حضور، التهاب و اضطراب شديدى داشتم؛ و با برنامه عملى جناب استاد علامه طباطبايى -رضوان الله عليه- روزگار مىگذراندم؛ تا قريب يك ساعت به اذان صبح كه به ذكر كلمه طيبه لا اله الا الله اشتغال داشتم، ديدم سرتاسر حقيقت و همه ذرات مملكت وجودم با من در اين ذكر شريف همراهند و سرگرم به گفتن لا اله الا الله اند. ناگهان به فضل الهى جذبه اى دست داد كه بسيار ابتهاج به من روى آورد؛ مثل اين كه تندبادى سخت وزيدن گيرد آنچنان صدايى پى در پى بدون هيچ مكث و تراخى بر من احاطه كرد، و سيرى سريع پيش آمد كه هزار بار از سرعت سير جت سريع السير در فضا فزونتر بود، و رنگ عالم را بدان گونه كه ديده ام از تعبير آن ناتوانم. عجب اينكه در آن اثناء گفتم: چه خوش است كه به دنيا برنگردم. وقتى اين معنى در دلم خطور كرده، به ياد عائله افتادم كه آنها سرپرست مىخواهند، باز گفتم: آنها خودشان صاحب دارند، به من چه. تا چيزى نگذشت كه از آن حال شيرين باز آمدم و خودم را در آنجا كه نشسته بودم ديدم. ان الله سبحانه فتّاح القلوب و منّاح الغيوب.
• از رویداد اين حالت گفته ام:
از مردم ديو و دَد بردن چه خوش است
در گوشه خلوت آرميدن چه خوش است
بى ديدن چشم و راه پيمودن پا
سير دو جهان كردن و ديدن چه خوش است
👤 علامه حسن زاده آملی، کتاب انسان در عرف عرفان، واقعه سوم
✍ پن: علامه مجلسی فرموده که در هر شب از شبهای ماه رجب، هزار مرتبه ذکر لا اله الا الله توصیه شده است.
#علامه_حسن_زاده_آملی #مکاشفه #ماه_رجب #لا_اله_الا_اللهv
21.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اعمال ماه رجب
#حضرت_علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
کتابشناسی فهرستنویس برایم حکایت کرد که در سنهٔ نهصد وبیست وشش هجری قمری که ده سال بعد از اختراع
چاپ است ، رساله صنائع جابر بن حیان را در خارجه به آلمـانی
و فرانسوی و انگلیسی ترجمه و چاپ کردهاند. در آن رساله آمده است که شخصی در معیت امام صادق عليهالسلام از آنجناب سؤالاتی می کرد تا وقتی به بازار مسگرها رسیدند از امام سؤال کرد: مس چیست؟
فرمود: نقره فاسد شده است و دوایی دارد که چون آن را به مس زنند نقره خالص شود.
سائل نپرسید که آن دوا چیست، مترجم آلمانی خیلی به سائل عصبانی شده است که چرا نپرسیدی دوای آن چیست!!!
📚هزار و یک نکته / علامه حسنزاده آملی/ نکته ۸۶۱
#علامه_حسن_زاده
#علامه_حسن_زاده_آملی #علامه_حسنزاده_آملی #حسن_حسن_زاده_آملی #حسن_زاده_آملی #استاد_صمدی_آملی #صمدی_آملی #علامه_طباطبایی #علم_اعداد #کیمیا #علم_اوفاق #ن_والقلم_ومايسطرون #سحر #طلسم #طلسمات #شیمی #علم_شیمی #نقره #مس #نقره_جات #جابر_بن_حيان #امام_صادق #امام_جعفر_صادق #یا_امام_رضا #مسگری #آلمانی #مازندران #آمل #لاریجان #علوم_غریبه
🟫🌻درخواست نامگذاری
سالروز وفات
حضرت علامه حسنزاده آملی
به #روز_عرفان
-https://farsnews.ir/my/c/120921
🔶این پیشنهاد فاخر و کمپین ارزشمند و مقدس توسط خبرگزاری فارس مطرح و راه اندازی شده است
❤️شما عزیزان فرهیخته هم گامی در این بنای الهی بنهید
مهر 1344حضرت امام به همراه فرزندشان آیتالله حاج آقا مصطفی خمینی از ترکیه به تبعیدگاه دوم یعنی کشور عراق، اعزام شدند. به محض اقامت امام در نجف سیل نامهها و تلگرافها به سمت ایشان سرازیر شد. علما و شخصیتهای مختلف از نقاط گوناگون ایران، به ویژه از حوزه علمیه قم، سعی کردند با ارسال نامه و تلگراف، خوشحالی خود را از تشرف ایشان به عتبات عالیات آشکار نمایند. در همین زمان (مهرماه 1344) علامه حسنزاده آملی نیز به همراه سایر فضلا و محصلان حوزه علمیه قم[29] در نامهای به
«محضر مقدس بزرگ مرجع عالم تشیع حضرت آیتالله العظمی آقای خمینی متعالله المسلمین بطول بقائه» ضمن ابراز خرسندی از انتقال ایشان از ترکیه به عتبات عالیات مینویسند: «ادامه تبعید آن مرجع عالیقدر که به خاطر دفاع از قرآن و حقوق ملت اسلام و حمایت از استقلال و تمامیت ارضی کشور اسلامی ایران صورت گرفته است، [را] بسی موجب تأثر و تنفر عموم ملت ایران... ملت شریف مسلمان ایران و حوزه علمیه قم که از منویات مقدس آن قائد عظیمالشأن پیروی میکنند و برای تأمین و اجرای آن از هیچگونه فداکاری دریغ ندارند، انتظار دارند که به زودی موانع برطرف شود تا با مراجعت حضرتعالی به حوزهی علمیه قم و با تدبیرات خردمندانه و رهبریهای ارزنده آن زعیم عالیقدر، مصالح عالیه اسلام و حقوق از دست رفته ملت تأمین گردد.»[30]
علاوه بر این در 30 آبان همین سال، علامه حسنزاده بار دیگر به همراه جمعی از علما و فضلای حوزه علمیه قم[31] در نامهای دیگر به امیرعباس هویدا با اشاره به این که «بیش از یک سال است که پیشوای عالیقدر و مرجع تقلید حضرت آیتالله العظمی آقای خمینی ادامالله ظله بر خلاف قانون در زندان استعمار (ترکیه) تحت نظر و سپس در عراق بطور تبعید به سر میبرند. [و] در طی این مدت، مردم ایران به ویژه حوزهی علمیه قم از رهبریهای ارزنده و تعالیم و تربیتهای فروزنده ایشان محروم بوده و با کمال بیصبری در انتظار قدوم شریف ایشان دقیقه شماری کردهاند.» آمده است:
«وضع مسلمانان و روش ناهنجار دولتهای غیر ملی به جایی کشیده که مرجع دینی یک ملت نتواند احکام الهی را صریحاً بیان کند و از آزادی ملت و استقلال کشور خود دفاع نماید و به جرم اعتراض (به کاپیتولاسیون) بیش از یک سال در حال تبعید و ناراحتی به سر برد؛ آری به جرم اعتراض به کاپیتولاسیون یعنی به جرم اعتراض به لایحهای که میگوید ملت ایران باید در برابر اراده و خواستههای اجانب تسلیم و حق هیچگونه دفاع از مال و جان و ناموس خود نداشته باشد. ما نفهمیدیم اگر کاپیتولاسیون به نفع و صلاح ملت است چرا یک روز برای الغای آن جشنها گرفتهاند و الغای آن را از افتخارات هیئت حاکمه آن روز شمردند و اگر به ضرر است، چرا دو مرتبه آن را با وضع فجیعتری به ملت ایران تحمیل کردند...»
در ادامه این نامه با اشاره به مبارازات آیتالله میرزا محمدحسن شیرازی و سید جمالالدین اسدآبادی آمده است: «امروز همان بزرگ مرجع شیعه و همان نابغه شرق هر دو در شخصیت حضرت آیتالله العظمی آقای خمینی متمثل است شده و تاریخ همان آزادیخواهی، همان مبارزه با استعمار و استبداد، همان تبعید و همان محرومیت ملت ایران را به صورت تازه منعکس میسازد. با این تفاوت که مردم امروز ایران در تشخیص حقایق از خرافات و تمیز خادم از خائن دقیقتر، و در برابر افکار متضاد بهتر از عهده قضاوت بر میآیند...» در ادامه به سانسور مطبوعات در بازتاب جنایات رژیم و ادامه «حبسهای دستهجمعی، اعدام، شکنجه، آزار روحانیون و مردم» اشاره شده است و «ادامه تبعید حضرت آیتالله خمینی در هر جا و به هرصورتی که باشد [را] مایه ناراحتی و خشم ملت ایران» میداند.
همچنین با خطاب قرار دادن شخص هویدا آمده است: «هرچه در نظر شما محترم است، وجدان، مذهب، قانون اساسی و اعلامیه حقوق بشر با این طرز حکومت مخالف است. شما یقین بدانید حکومتهایی که پایه آن بر ظلم و ستم به ملت است، بقا و ثباتی ندارد...» در خاتمه متذکر شدهاند که «لازم است به این وضع اسفناک خاتمه داده شود و با ارجاع حضرت آیتالله العظمی آقای خمینی به قم و خاتمه دادن به حبس، شکنجه، اعدام و مبارزه با دین و ملت، شکاف بین مردم و دولت» پر شود
امیرالمؤمنين ع در روایتی فرمودند فرزندم مهدی آل محمد ، چهار اوتاد، ۴۱ ابدال و ۳۶۰ صلحا دارد...
اینها کسانی هستند که شبانهروز در کره زمین دور میزنند ، گوششان باز است، صداها را می شنوند و تا کسی "یا بقیة الله يا حجة الله" میگوید ، زود حاضر میشوند و می گویند با آقا چه کار داری؟ و حوائجشان را خود برآورده میسازند.
خداوند رحمت کند آیتالله کشمیری را ، ایشان یکی از بزرگواران و یکی از اوتاد بود .....
در فیلمی که از ایشان دارم ، لبخند ملیحی میزنند و میفرمایند در صحن امیرالمومنین ع دیدم که کسی نشسته و آقا امام زمان را صدا می زند و حاجتی دارد؛ من هم رفتم و زیر گوشش گفتم : " با امام زمان چه کار داری؟ حاجتت این است و اینطور برآورده میشود"
آن شخص که مرا ندیده بود ، بعد از شنیدن این صدا داد و بیداد کرد و معرکه گرفت ، همه مردم را جمع کرد و گفت :
" امام زمان عج آمده و من آقا را دیدم !!!"
📚حضور و مراقبت / داوود صمدی آملی / مجلس شانزدهم
#استاد_صمدی_آملی #صمدی_آملی #داوود_صمدی_آملی #آیت_الله_کشمیری #ن_والقلم_ومايسطرون #یا_امام_رضا #علامه_حسن_زاده #علامه_حسنزاده_آملی #علامه_حسن_زاده_آملی #حسن_زاده_آملی #امام_زمان #ابدال #اوتاد #عرفان #علامه_طباطبایی #عرفا #آیت_الله_قاضی #آیت_الله_بهجت #مازندران #آمل #کتاب #کتابخوانی #امام_زمان_عج #ظهور #حضرت_مهدی #امیرالمومنین #حضرت_علی #یا_علی #یا_صاحب_الزمان #علوم_غریبه
بهترين خلق 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 امام جواد عليه السلام فرمود: هيچ دو مردى به گرد يكديگر نيامدند، جز آنكه بهترينشان نزد خدا، كسى است كه مؤدب تر است.
پرسيدند: اى فرزند رسول خدا! ما آنرا نزد مردم دانيم كه چيست ؛ اما بيان فرما كه نزد خداوند چيست؟
فرمود: قرآن را همانگونه كه نازل شده است قرائت كنيد و سخن ما را همان طور كه گفته ايم، روايت كنيد و خداوند را به حالتى كه محتاج و نيازمند اوييد بخوانيد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کتاب فضائل و سیره چهارده معصوم علیهم السلام در آثار استاد علامه حسن زاده آملی#شرح_انسان_کامل #استاد_صمدی_آملی
السلام علیک یا جوادالائمه
همه از “جود” تو دارند وجود
پیش ذاتت به رکوع و به سجود
چون به هستی ز تو در آثاریم
چشم بر لطف عمیمت داریم
‘جود’ مصدر به جیم و سه حرف است، عارف رومی در مثنوی گوید:
من نکردم خلق تا سودی کنم
بلکه تا بر بندگان جودی کنم
قفطی در اخبارالحکماء در ترجمه سقراط حکیم آورده است که: سَأله رجل ماالعلة التی خلق لهاالعالم؟ فقال: جود الله
یکی از اسمای حسنی الهی “جواد” است.
شیخ الرئیس در فصل پنجم اشارات در بیان ‘جود’ نیکو فرموده است که: أتعرف ماالجود؟ الجود هو افادة ما ینبغی لالعوض؛ فلعلّ من یهب السکّین لمن لاینبغی له لیس بجواد ؛
و لعلّ من یهب لیستعیض معامل و لیس بجواد. و لیس العوض کلّه عینا بل و غیره حتی الثناءِ والمدح ، والتخلص من المذمّة، والتوصل إلی أن یکون علی الأحسن أو علی ما ینبغی، فمن جاد لیشرف أو لیحمد أو لیحسن به ما یفعل فهو مستعیض غیر جواد،
فالجواد الحق هوالّذی تفیض منه الفوائد لا لشوق منه و طلبٍ قصدیٍ یعود الیه...
اثر اسم به هر اندازه
که بخوانند به هر آوازه
هیچ شک نیست که در اسرع حال
به اجابت برسد بی اهمال
✍️حضرت علامه حسن زاده آملی
چه بسا ممکن است حوادث روزگار به گونهای رقم خورد که شاگردان یک ولیّ الهی نتوانند از او تلمذ کرده و آنگونه که باید ، علوم و حقایق را مشافهةً (رو در رو و به صورت مستقیم) از او اخذ کنند ، در این گونه موارد شاگردان باید صبر به خرج داده و افق دیدشان را به نشأههای مافوق معطوف دارند. نباید زود ناامید و خسته شوند و ...
آنچه اصل است ، یکی طهارت در تمامی مراتب انسانی است و دیگری خود را در محضر یک ولیّ الهی دیدن ، به وی تمسّک جستن و از وی یاری طلبیدن است.
از آن پس آن ولیّ الهی خود به میدان آمده و زمام امور شخص را به دست میگیرد و او را به بالاتر از آن کمالاتی که شخص انتظار آنها را داشته است میرساند. ....
📚شرح رساله انسان کامل از دیدگاه نهجالبلاغه / استاد صمدی آملی / باب دوم
#استاد_صمدی_آملی #صمدی_آملی #علامه_حسن_زاده #علامه_حسنزاده_آملی #علامه_حسن_زاده_آملی #حسن_زاده_آملی #علامه_طباطبایی #علامه_شعرانی
ذوق در لغت چشیدن ودر اصطلاح اهل تحقیق یعنی العارفین بالله به معنی داراشدن انسان اسمی از اسماالله تعالی را است که مظهر آن اسم گردد و تواند به اذن الله مطابق سلطان آن اسم کار خدائی کند مثلا در غیر تصرف کند چنانکه عیسی روح الله علیه السلام ذائق یعنی دارای اسم شریف محیی و شافی بود که مرده زنده میکرد و اکمه و ابرص را شفا میداد.این اسم معنای اسم لفظی است که عین مسمی است به لحاظی و غیر مسمی است به اعتباری و این دارایی غیر از دانایی به مفاهیم اسما الله است
📔دومین یادنامه علامه طباطبایی(مقاله علامه حسن زاده آملی)
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علامه_طباطبایی
#علامه_طهرانی
#آیت_الله_قاضی
#آیت_الله_بهجت
#سیر_و_سلوک
#عارف
#محیی_الدین_ابن_عربی
#فتوحات_مکیه
#فصوص_الحکم
#ملاصدرا
#ملا_حسینقلی_همدانی
بياني عرشي از اسرار حروف :
"الف" قطب حروف است كه در همه حروف يا بي واسطه و يا با واسطه دركار است و مقوّم هر حرف است و به منزله ماده آن حرف است. اما بيواسطه مثل با تا يا ثا صاد ضاد واو ، و اما به واسطه مثل ميم و نون و جيم و سين كه قوام آنها بر واو و يا است و قوام واو و يا به الف است علاوه بر اينكه هريك از واو و يا در مقام الف قرار مي گيرند
و به اين سبب آن را قطب حروف گويند، و به همين جهت اين اسم شريف را حرف ذات اقدس حق دانند كه ظهور حق در صوَر موجودات چون ظهور الف است در صور حروف.
"الف" قطب حروف است زيرا كه زبر ملفوظي "ا" كه الف است لفظ قطب است ( ا=١ ، ل=٣٠ ، ف=٨٠ جمع آن ١١١ كه عدد قطب است )
و بيّنه الف هم مطابق با "علي" است و زبر الف هم مطابق با "علي" است.
بيانش اينكه زبر ملفوظي الف همزه است و عدد آن صد و ده است.
و از بيّنه الف "علي" را بطلب ( ها=٦ ، ميم=٩٠ ، زا=٨٠ ، ها=٦ كه مجموع آنها صد و ده است ).
و بيّنه الف كه لف است هم صد و ده است كه مطابق با "علي" است.
پس هم ظاهر الف "علي" است، و هم باطن الف "علي" است.
لذا فرموده اند : من عرف ظاهر الالف و باطنه و صل الي درجة الصديقين و مرتبة المقربين.
و لااله الاهو مساوي با "علي" است.
📚 هزارويك كلمه حضرت علامه حسن زاده آملی
.
" فَاِن تَوَلَّوا فَقُل حَسبِيَ اللهُ لااِلهَ اِلّاهو عَلَيهِ تَوَكَّلتُ وَ هُوَ رَبُّ العَرشِ العَظيم :
و هرگاه خلق عوام از تو رو گردانيدند بگو خداي مرا كافيست و جز او خدايي نيست، من بر او توكل كرده ام كه رب عرش عظيم اوست. "
📚 سوره مباركه توبه آيه آخر
@shakhehtoba