eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.9هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
کسانى که از امام و امامت باخبرند مظهر امام‏اند که از نظرها غائب ‏اند فتبصر. نکته329 هزار و یک کلمه @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من و ديندارى از تقليد هيهات   برون آ از دعابات و خيالات  خداوندم يكى گنجينه صدر   ببخشوده است رخشنده تر از بدر  در اين گنجينه عرفانست و برهان   در اين گنجينه اخبار است و قرآن  چو تقليد است يك نوع گدايى   نزيبد با چنين لطف خدايى  چو اين گنجينه نبود سينه تو   بود آن عادت ديرينه تو  در كلمه 296 هزار و يك كلمه فرمود: ((من در يكى از نوشته هايم درباره ديندارى خودم به عنوان ((و اءما بنعمة ربك فحدث )) گفته ام كه الحمد لله دينداريم به تقليد از پدر و مادر و آباء و اجداد و طايفه و اجتماع نيست بلكه با نور عرفان و برهان ديندار شده ام )) و در نكته 692 هزار و يك نكته فرمود: ((اين كمترين از ديندارى ماءلوف بدر آمده است ، و دوباره ديندار شده است )). در فرمايشات حضرت مولى نوعا اين مطلب به گوش مى رسد كه پيروى من از ائمه معصومين (عليهم السلام ) از روى تقليد نيست بلكه با تحقيق كامل در كتب و اديان و بررسى دقيق حرفى بهتر از كلمات نوريه اهل بيت عصمت و وحى نيافتم و لذا الان كه همه كتابخانه هاى جهان از هم خبر دارند و كسى پيدا بشود و اگر مى تواند حرفى بهتر از كلمات ما بياورد و دستورالعملى بهتر از شرع مقدس اسلام بياورد و لذا اگر آورد و من ببينم كه حرف آنان از گفته هاى ائمه معصومين ما بالاتر است من تابع آنان مى شوم كه ندارند و امكان ندارد كه در نظام هستى از كره زمين و كرات ديگر حرفى بلندتر از كلام امير المؤ منين (عليه السلام ) و اولاد معصومين او پيدا شود. ما كه هر چه گشتيم نيافتيم . پس ديندارى و دوستى با اهل بيت براى من از روى تقليد نيست. @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برادرم خلوت را بخصوص در وقت سحر از دست ندهد وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً قرآن عهد الله است عهد خدا را فراموش نکند. برادرم خویشتن را باشد و پا در کفش این و آن نکند وگرنه جهان با این فراخى بر وى تنگ مى‏شود. دوستم بداند که کثرت عمل ملاک تقرّب نیست بلکه تعقّل و تفکّر مى‏ باید و بداند که از آن سوى بخل و امساک نیست تا ندهند بلکه از این جانب کوتاهى است که نمى‏ گیرند لذا تعبیرات الهى را مى‏بینى که از آن سوى مى‏ فرماید یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ و از این سوى مى ‏فرماید نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ. وَ لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ. برادرم مواظب باشد که بى‏ نباشد و بداند که با حالت جنابت خوابیدن کراهت دارد، و هر وقت که وضو گرفت تا برایش مقدور است دو رکعت نماز بخواند و از خداى متعال قرب و حضور طلب کند که مستجاب است و مى‏تواند که‏ این دو رکعتهاى بعد از وضوها را بجاى نوافل یومیه قرار دهد. اکثر مردم بى‏دردند و باید هم باشند که کَلَّا بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانوا یکسبون اکثرهم لا یعقلون، وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ، وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرِینَ با دردمندان باش اگرچه کم‏اند و باید هم کم باشند وَ قَلِیلٌ ما هُمْ، وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُورُ، وَ جاءَ رَجُلٌ مِنْ أَقْصَى الْمَدِینَةِ. برادرم وقت چندان نمانده است ابدت را دریاب به قول جناب خواجه حافظ: صد ملک دل به نیم نظر مى‏توان خرید          خوبان در این معامله تقصیر مى‏کنند هزار و یک کلمه، ج‏2، ص: 147 @shakhehtoba
🟫🚩 ادب الهی براعت استهلال ادب و معرفت ساقی ✍ فاطمه کلابیه، بعد از گذشت مدتی از زندگی مشترک با (علیه السلام)، به حضرت امیرالمؤمنین پیشنهاد کرد که به جای «فاطمه»، که اسم قبلی و اصلی وی بوده، او را ام البنین صدا زند تا فرزندان (سلام الله علیها) از ذکر نام اصلی او توسط پدرشان، به یاد مادر خویش، (س) نیفتند و در نتیجه، خاطرات گذشته، در ذهن آن‌ها تداعی نگردد و رنج بی‌مادری آن‌ها را آزار ندهد. ♦️ فرزندان ♦️ ✍ ثمره زندگی مشترک ام البنین (رض) با حضرت أمیرالمؤمنین علی (ع)، چهار پسر بود که به دلیل داشتن همین پسران، او را ام البنین، یعنی مادر پسران می‌خواندند. نام فرزندان ایشان به ترتیب عبارتند از: 🚩قمربنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) 🚩عبداللّه ، 🚩جعفر 🚩عثمان( امام علی(ع) او را به یاد و نام دوست و همرزمش عثمان بن مظعون که در رکاب پیامبر بود نامید) 🚩فرزندان ام البنین همگی در کربلا به شهادت رسیدند. 😞😪😭😭 @shakhehtoba
در حدیث قدسی آمده که خداوند میفرماید: لا یسعنی أرضی و لا سمائی یعنی آسمان و زمین نمیتوانند مرا در خود جای دهند همانند اینکه چشم ما نمیتواند ما را در خود جای دهد و نمی شود بگوییم ما همین چشم هستیم،اما در ادامه حدیث اینکه میفرمایند: لکن یسعنی قلب عبدی المومن بدین معنی است که جان انسان عرشی به کمال رسیده و سعه ی وجودی پیدا کرده میتواند خداوند را در خود جای دهد که این نیز از باب شرافت و بیان سعه ی وجودی قلب انسان کامل نسبت به ما سوی الله است نه احاطه وجودی قلب او نسبت به ذات اقدس حق متعال... ص104 حضور و مراقبت @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آن یکی پرسید اشتر را که هی از کجا می‌آیی ای اقبال پی گفت از حمام گرم کوی تو گفت خود پیداست در زانوی تو @shakhehtoba
ماجرای پیاده رفتن سلطان سلیمان به زیارت امیرالمومنین(ع) سلطان سلیمان از سلاطین عثمانى بود. نهر حسینیه را که منشعب از شط فرات است در کربلاى معلى احداث نمود و بعد از آن به زیارت حضرت امیر المؤمنین علیه السلام مشرف‏ گردید و در نزدیکى مشهد علوى قصد نمود که پیاده محض احترام آن حضرت مشرف شود لذا از اسب پیاده شده. قاضى عسکر که مفتى جماعت بود چون از اراده سلطان اطلاع یافت بعرض رسانید که صلاح نیست که پیاده بروید به جهت این که شما سلطان زنده هستید و در انظار موهون است با این وضع تا قبه منوره رفتن. سلطان مردد شد قرار شد که به قرآن تفأل جویند، سلطان قرآن را باز نمود این آیه اول ما یرى بود فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً سلطان بقاضى گفت سخن تو سبب شد برهنگى پا را هم مزید نمودى پس کفشها را از پاى درآورده پیاده از حدود نجف تا قبه منوره مسافت طى نمود. نکته 686 هزار و یک نکته @shakhehtoba
گناه را مراتب است از گناه پیش پا افتاده چون سرقت و کذب و قمار و نحوها، تا پله پله انسان بجایى مى‏ رسد که عبادتش را گناه مى ‏بیند و بعد خودش را که وجودک ذنب لا یقاس به ذنب. سعدى گوید: عابدان از گناه توبه کنند           عارفان از عبادت استغفار  خواجه کائنات صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: انه لیغان على قلبى و انى لاستغفر الله فى الیوم مائة مرة و در حدیث دیگر: انه لیران على قلبى و انى لاستغفر الله بالنهار سبعین مرة. به شرح حدیث بیست و دوم اربعین شیخ بهائى رجوع شود. نکته642 هزار و یک نکته @shakhehtoba
لسان اللّه امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: و اعلم ان کل عمل‏ نبات‏ و کل نبات لا غنى به عن الماء و المیاه مختلفة فما طاب سقیه طاب غرسه و حلت ثمرته و ما خبث سقیه خبث غرسه و أمرت ثمرته‏. این سخن بسیار بسیار بلند است. فرمود: هر عملى نباتى (گیاهی) است و نبات را از آب بى ‏نیازى نیست، و آب ها گوناگونند، آن نباتى که آب وى پاکیزه است غرس (نهال) وى پاک و میوه ‏اش شیرین شود و آن‏که آب وى بد، غرس وى بد و بارش تلخ گردد. بارها از ما شنیده ‏اید که گفتیم اعمال شما بذرهایى است که در مزرعه جانتان مى‏ افشانید.   منبع: نامه‏ ها برنامه‏ ها، ص 136، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
در احادیث اهل عصمت و طهارت وارد است که قبورنا قلوب من والانا. و أیضا، قبورنا قلوب شیعتنا. از این نکته مراتب‏ قبر را دریاب. بیاناتى در این باب در رسائل و تعلیقات خودمان از قبیل انه الحق و اتحاد عاقل بمعقول و حواشى بر اسفار تحریر و تقریر کرده‏ ایم. نکته 752 @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢جهت هر چه بیشتر نشر کانال کپی با ذکر لینک 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دنیا به سرای ابدی این‏قدر بدان که در نشئه هرچه بمانى نسبت به سراى ابدى که در پیش دارى آنى است بلکه کمتر از آن است. عاقل را اشاره کافى است. منبع: نامه ها برنامه ها، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
نزول ملائکه بر محراب زهرا(س) در علل الشرایع به اسنادش از عیسی بن زید بن علی علیه السلام روایت کرده است که گفت: از ابو عبد الله امام صادق علیه السلام شنیدم که: فاطمه علیه السلام بدین علت محدثه نامیده شده است که ملائکه از آسمان فرود می آمدند و او زا ندا می کردند، چنانکه مریم فرزند عمران را ندا می کردند، پس می گفتند: ای فاطمه! خداوند تو را برگزید و پاکت گردانید و تو را بر همه زنان عالمیان برتری داد. ای فاطمه! پروردگارت را فرمان بردار باش، و سجده کن و با رکوع کنندگان رکوع کن.، و ملائکه را حدیث می کرد و ملائکه او را حدیث می کردند. با ملائکه سخن می گفت و ملائکه با او سخن می گفتند پس در شبی به ملائکه گفت: آیا مریم دختر عمران برتر از همه زنان عالمیان نیست؟  ملائکه گفتند: همانا که مریم سیده زنان عالم خودش بوده است، و خداوند عزوجل تو را سیده نساء عالم خودت و عالم مریم و سیده نساء اولین و آخرین گردانیده است. شرح فص حکمة، ص 368 و 369. @shakhehtoba
- دوری محب فاطمه از آتش رسول خدا صلی اله علیه و آله فرمود: او را فاطمه نامیدم؛ زیرا خدای، او را و آن کس را که دوستش داشته باشد از آتش دور کرده است. فص حکمة عصمتیة، حسن زاده آملی، ص 63. @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ نَبِىِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ حَبيبِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَليلِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ صَفىِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَمينِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَيْرِ خَلْقِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَفْضَلِ اَنْبِياءِ اللهِ وَرُسُلِهِ وَمَلائِكَتِهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَيْرِ الْبَرِّيَةِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا سِيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمينَ مِنَ الاَْوَّلينَ وَالاْخِرينَ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللهِ وَخَيْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا اُمَّ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ سَيِّدَىْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ ، اَلسـَّلامُ عـَلَيْكِ اَيَّتـُهَا الْفاضِلـَةُ الزَّكِيـَّةُ ، اَلسـَّلامُ عـَلَيْكِ اَيَّتـُهَا الْحَوْراءُ الاِْنْسِيَّة..🍃