eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
32 عکس
173 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️اسلام واقعی و بدون پیرایه ، دوای درد بشریت 🔻اگر اسلام در ذات و طبيعت خودش اين قدرت را نداشته باشد كه نيازهاى جهان بشرى را رفع كند، اگر دواى درد بشر نباشد، ما و شما و هزاران حسينيه ‏هاى ارشاد بخواهند به زور نگهش دارند، امكان ندارد (القسر لا يدوم). 🔻ولى اگر اسلام اين قدرت و توانايى را داشته باشد باقى مى ‏ماند. 🔻تنها وظيفه ‏اى كه ما داريم اين است كه اين احساس احتياج را در بشر بيدار كنيم و اين امرِ مورد نياز را به اين بشر محتاج عرضه بداريم. 🔻نقش حسينيه ‏هاى ارشاد و امثال آن اين است كه اين احساس احتياج را در بشر بيدار كند، آگاهش كند، متوجهش نمايد كه تو به اسلام محتاجى، بعد اسلام را عارى از هر پيرايه ‏اى به او عرضه بدارد. ديگر همان كافى است، نمى ‏خواهد ما و شما نگهدارش باشيم، او خودش جاى خودش را باز مى ‏كند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى جهان امروز(پانزده گفتار))، ج‏21، ص: 457- با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ موانع شناخت (علل خطاها و گمراهی ها) از منظر قرآن (۱) 1️⃣ تكيه بر ظنّ و گمان بجاى علم و يقين‏ 🔻قرآن مى‏ گويد: «اكثر مردم چنين ‏اند كه اگر بخواهى پيرو آنها باشى تو را از راه حق گمراه مى‏ كنند، براى اينكه تكيه ‏شان بر ظنّ و گمان است (نه بر يقين) و تنها با حدس و تخمين كار مى‏ كنند.»( انعام/ 116) 🔻قرآن كريم در آيات زيادى به شدّت با پيروى از ظنّ و گمان مخالفت مى‏ كند و مى‏ گويد: مادامی‏كه به چيزى علم و يقين حاصل نكرده ‏اى آن را دنبال مكن‏( اسراء/ 36) 🔻امروز از نظر فلسفى مسلّم شده است كه يكى از عوامل عمده خطاها و اشتباهات همين بوده است. 🔻«دكارت» هزار سال پس از قرآن اوّلين اصل منطقى خويش را اين قرار داد و گفت: «هيچ چيز را حقيقت ندانم مگر اينكه بر من بديهى باشد و در تصديقات خود از شتابزدگى و سبق ذهن و تمايل بپرهيزم، و نپذيرم مگر آن را كه چنان روشن و متمايز باشد كه هيچ گونه شكّ و شبهه در آن نماند.» (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان و ايمان)، ج‏2، ص: 65- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 انسان اسیر خواهش‌های نفسانی؛ تنها راه تسلط بر نفس چیست؟ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️بحرانهاى حل ناشدنى امروز بشر 🔻بحرانهاى حل ناشدنى و مشكلات امروز بشر، تمامْ بحرانهايى است معنوى و اخلاقى. ريشه ‏اش در كجاست؟ فقدان ايمان 🔻در گذشته بشر خيلى بحرانها داشت كه منشأش جهل و نادانى و فقدان علم بود ولى امروز بحمد اللّه اين بال بشر خيلى رشد كرده. اين يك بالش كه بال علم است خوب رشد كرده ولى آن بال ديگرش كه بال ايمان است همين‏جور مانده (و مرغ با يك بال نمى ‏تواند پرواز كند) 🔻همان‏طور كه ايمان نيز در برخى محيطها رشد مى ‏كند ولى در محيط جهل و تعصّب براى بشر جز بدبختى چيز ديگرى نمى ‏آورد. قرآن تكيه ‏اش روى هر دو اينهاست: بال علم و بال ايمان، و با اين دو بال است كه مشكلات بشر آن‏چنان‏كه بايد حل مى‏شود. 🔻قرآن گاهى از علم، جدا سخن مى‏گويد و از ايمان جدا، مثل: «وَ قالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ»(قصص:80) گاهى هم علم و ايمان را با يكديگر توأم مى ‏كند: «وَ قالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ الْإِيمانَ‏ »(روم:56) آنها كه هم از موهبت دانش و روشنايى و قدرتى كه دانش مى ‏دهد [برخوردارند و هم از موهبت ايمان.] ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه اخلاق)، ج‏22، ص: 630- 629- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 تفسیری کودکانه و خودخواهانه از مهدویت: قیام حضرت حجت(ع) برای نجات ما شیعیان است، آنهم شیعیانی مثل ما! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در «تلگرام» https://t.me/motahar_1340 🔸 اندیشه مطهر (تخصصی) در تلگرام https://t.me/andishemotahar49
♦️می خواهم دستم پيش امثال تو دراز نباشد! 🔻يكى از علماى بزرگ اصفهان بود كه ما خيلى به اين مرد ارادت داشتيم. 🔻شخصى نقل مى ‏كرد كه يكى از تجار بزرگ اصفهان در كربلا با او مواجه شده بود. با هم آشنا بودند. 🔻آن عالم خيلى آدم ساده زيست و بى ‏تكلّفى بود، مثلا اگر گرسنه ‏اش مى ‏شد چنين نبود كه به منزل برود، و چون طبيب بود حال خودش را مى ‏فهميد و اغلب غذاى ساده مى ‏خورد. 🔻آن تاجر خيلى به اين مرد ارادت مى ‏ورزيد. پول زيادى هم آورده بود نجف و كربلا كه به مراجع بدهد. آمد آنجا و از ايشان خواهش كرد كه من فلان مبلغ پول آورده ‏ام، دلم مى ‏خواهد كه اين پول را بدهم شما تقسيم كنيد. 🔻گفت: من نمى ‏گيرم، به هر كس دلت مى ‏خواهد بده. گفت: پس من به شما مى ‏دهم، شما به آقا بدهيد (زمان مرحوم آيت ‏اللَّه سيد ابو الحسن اصفهانى بود). 🔻مى ‏خواست احترام عالم محل را حفظ كرده باشد. گفت: خودت برو بده. گفت: پس من فلان مبلغش را به ايشان مى ‏دهم، يك مقدار كم هم دلم مى ‏خواهد به شما بدهم، شما به هر كس مى ‏خواهيد بدهيد. گفت: من نمى ‏خواهم، به هر كه مى ‏خواهى بده. 🔻آخرش با اين كه مريدش بود عصبانى شد و به او گفت اگر احتياج ندارى پس چرا اينجا نشسته ‏اى نان و لبو مى ‏خورى؟ گفت: براى اين كه به تو محتاج نباشم و دستم پيش تو دراز نباشد. 🔸اين براى انسان ارزش دارد. براى انسان ارزش دارد دستش پيش ديگرى دراز نباشد نان و لبو بخورد، ولى ارزش ندارد چلو مرغ بخورد دستش پيش ديگران دراز باشد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 202-201- https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 آزادی و رشد فکری جامعه(۱) ✅ بسيارى از مسائل اجتماعى است كه اگر سرپرستان ‏ اجتماع افراد بشر را هدايت و سرپرستى نكنند گمراه مى‏شوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نيت (تا چه رسد به اين كه سوء نيت داشته باشند) به بهانه اين كه مردم قابل و لايق نيستند و خودشان نمى‏ فهمند و لياقت ندارند آزادى را از آنها بگيرند اين مردم تا ابد بى‏ لياقت باقى مى‏ مانند. ✅ بعنوان نمونه انتخابى مانند انتخاب وكيل مجلس مى‏خواهد صورت بگيرد. ممكن است شما كه فوق اين جمعيت قرار گرفته‏ ايد حسن نيت هم داشته باشيد و واقعا تشخيص شما اين باشد كه خوب است اين ملت فلان فرد را انتخاب كند، و فرض مى‏كنيم واقعا هم آن فرد شايسته‏ تر است. اما اگر شما بخواهيد اين را به مردم تحميل كنيد و بگوييد شما نمى‏ فهميد و بايد حتما فلان شخص را انتخاب كنيد، اينها تا دامنه قيامت مردمى نخواهند شد كه اين رشد اجتماعى را پيدا كنند. ✅ رشد جامعه به اين است كه در انتخاب آزادش بگذاريم ولو در آن آزادى ابتدا اشتباه هم بكند؛ صد بار هم اگر اشتباه كند باز بايد آزاد باشد. ▪️‏مجموعه آثاراستاد شهيدمطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ج‏24 ص 389- 391- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 شهید مطهری: اگر می‌خواهید جامعه‌ای رشید داشته باشید بگذارید تا مردم آزادانه انتخاب کنند ولو اینکه صد بار هم اشتباه انتخاب کنند.
⭕️ خطر معصوم انگاری و غیر قابل انتقادبودن شخصیت های غیر معصوم! 🔻معتقد بوده و هستم كه : هر «مقام غير معصومى» كه در وضع غير قابل انتقاد قرار گيرد، هم براى خودش خطر است و هم براى اسلام. 🔻... مانند عوام فكر نمى‏ كنم كه : هر كه در طبقه «مراجع» قرار گرفت مورد عنايت خاص امام زمان (عج) است و مصون از خطا و گناه و فسق است. 🔻اگر چنين چيزى بود، شرط عدالت ، بلاموضوع بود. ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج‏۱۹، ص۶۲۳-۶۲۲-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️آزادی و رشد (۲) 🔻بشر اگر بخواهد رشد پيدا كند بايد در كار خودش آزاد باشد، در انتخاب خودش آزاد باشد. 🔻شما بچه ‏تان را تربيت مى‏ كنيد، خيلى هم علاقه ‏مند هستيد كه او آن طورى كه دلتان مى‏ خواهد از آب دربيايد. 🔻ولى اگر هميشه از روى كمال علاقه ‏اى كه به او داريد در تمام كارها از او سرپرستى كنيد، يعنى مرتب به او ياد بدهيد، فرمان بدهيد كه اين كار را بكن،از اينجا برو؛ اگر مى‏ خواهد چيزى بخرد همراهش برويد، همواره به او دستور بدهيد كه اين را بخر، آن را نخر؛ محال است كه اين بچه شما يك آدم باشخصيت از آب دربيايد. 🔻در حدودى براى شما لازم است بچه‏ تان را هدايت كنيد و در حدودى هم لازم است او را آزاد بگذاريد، يعنى هم هدايت و هم آزاد گذاشتن. 🔻وقتى اين دو با يكديگر توأم شد، آن‏وقت بچه شما اگر يك استعدادى هم داشته باشد، ممكن است كه يك بچه با تربيت كاملى از آب درآيد. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 390-389- با تلخیص و ویرایش جزئی- eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 وای به روزی که بگردی و یک علامه طباطبایی پیدا نکنی! 🔹 خطابه پر معنا و شنیدنی استاد مطهری درباره فقدان معنویت در عصر تکنولوژی 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir‌
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 اقدام علامه طباطبایی(ره) برای کمک به مردم فلسطین 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام‌ و سروش eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️آزادی و رشد(۳) آزادی در انتخاب دین 🔻آنچه كه اسلام از مردم مى ‏خواهد ايمان است نه تمكين مطلق ؛ 🔻آن(تمکین مطلق) به درد نمى ‏خورد، نمى ‏تواند پايدار بماند، تا زور هست باقى است، زور كه رفت آن هم منتفى مى ‏شود به انتفاء علت خودش. 🔻اسلام آمده است ايمان، عشق، شور و محبت در دلها ايجاد كند. ايمان را كه نمى ‏شود به زور به كسى تحميل كرد. 🔻آيه «لا اكْراهَ فِى الدّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِ‏»(بقره: ۲۶۵) شايد ناظر به اين جهت است كه تو از مردم ايمان مى ‏خواهى، مگر با اجبار هم مى ‏شود كسى را مؤمن كرد؟! 🔻 اين است كه قرآن مى ‏فرمايد مردم را با حكمت دعوت كن: ادْعُ الى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ(نحل : ۱۲۵) : مردم را با دليل و منطق دعوت كن تا روح و قلب آنها را خاضع و عشق و محبت در دل آنها ايجاد كنى. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ؛ ج‏24 ؛ ص387- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟢شخصیت حضرت زينب كبرى‏ «سلام الله علیها» 🔻يكى از زنان اسلام كه مايه افتخار جهان است زينب كبرى «عليها السلام» است. 🔻تاريخ نشان مى‏ دهد كه حوادث خونين و مصائب بى‏ نظير كربلا زينب را به صورت پولاد آب ديده درآورد. 🔻يكى از زنان فاضله مسلمان عرب در زمان ما به نام دكتر «عايشه بنت الشاطى‏» كتابى درباره زينب نوشته به نام «بطلة كربلا» يعنى بانوى قهرمان كربلا. اين كتاب چند بار به فارسى ترجمه و چاپ شده -است - 🔻 اين بطولت و قهرمانى قسمت زيادش معلول همان حوادث و شدايد كربلاست. حوادث كربلا بود كه زبان زينب كبرى را به آن‏چنان خطابه غرا و آتشينى در مجلس يزيد جارى كرد كه همه شنيده‏ ايد. 🔻ابو تمام مى‏ گويد: «لو لا اشتعال النار فى ما جاورت‏ ما كان يعرف طيب عرف العود» : اگر آتش در كنار چوب عود مشتعل نشود و داغى و سوزندگى آن ، عود را نگيرد بوى خوش عود ، ظاهر نمى‏ گردد. تا آتش نباشد، تا درد و سوزش نباشد، هنر چوب عود ، ظاهر نمى‏ گردد. 🔻سعدى در همين مضمون مى‏ گويد: قول مطبوع از درون سوزناك آيد كه عود چون همى‏ سوزد جهان از وى معطر مى‏ شود ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج‏18(سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام) ؛ ص90- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 آزادی و رشد (۴) 🔸آزاد اندیشی در مسائل دینی 🔽اگر به مردم در مسائلى كه بايد در آنها فكر كنند از ترس اين كه مبادا اشتباه كنند، به هر طريقى آزادى فكرى ندهيم يا روحشان را بترسانيم كه در فلان موضوع دينى و مذهبى مبادا فكر كنى كه اگر فكر كنى و يك وسوسه كوچك به ذهن تو بيايد به سر در آتش جهنم فرو مى ‏روى، اين مردم هرگز فكرشان در مسائل دينى رشد نمى‏ كند و پيش نمى‏ رود. 🔽 دينى كه از مردم در اصول خود تحقيق مى‏ خواهد (و تحقيق يعنى به دست آوردن مطلب از راه تفكر و تعقل) خواه ناخواه براى مردم آزادى فكرى قائل است. 🔽- دینی که - مى‏ گويد: اصلا من از تو «لا الهَ الَّا اللَّه‏» ى را كه در آن فكر نكرده ‏اى و منطقت را به كار نينداخته ‏اى نمى ‏پذيرم، نبوت و معادى را كه تو از راه رشد فكرى انتخاب نكرده ‏اى و به آن نرسيده‏ اى من از تو نمى ‏پذيرم. پس ناچار به مردم آزادى تفكر مى‏ دهد. مردم را از راه روحشان هرگز نمى ‏ترساند، نمى‏ گويد مبادا در فلان مسئله فكر كنى كه اين، وسوسه شيطان است و اگر وسوسه شيطان در تو پيدا شد به سر در آتش جهنم مى‏روى. 🔽 پيغمبر اكرم(ص) فرمود: يكى از چيزهايى كه امت مرا هرگز به خاطر آن عذاب نخواهند كرد اين است كه انسان درباره خلقت، خدا و جهان فكر كند و وسوسه هائی در دلش پيدا شود. مادام كه او در حال تحقيق و جست و جوست، هرچه از اين شك ها در دلش پيدا شود، خدا او را معذب نمى‏ كند و آن را گناه نمى‏ شمارد. (ادامه دارد) ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيد مطهرى، ج‏24(آینده انقلاب اسلامی)، ص:391-393 - با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🔻اسلام فقط و فقط با مواجهه‏ صريح و شجاعانه با عقايد و افكار مختلف و متناقض با اسلام مى ‏تواند به حيات خودش ادامه بدهد. 🔻چنين تصور نشود كه با جلوگيرى از ابراز افكار و عقايد مى‏ شود از اسلام پاسدارى كرد. 🔻از اسلام فقط با يك نيرو مى‏ شود پاسدارى كرد و آن : منطق و آزادى دادن و مواجهه صريح و رك و روشن با افكار مخالف است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 131- با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا گناهگاران در گرو اعمال خویش‌اند ولی نیکوکاران در گرو اعمال خود نیستند؟ چرا قرآن از عمل به «کسب» تعبیر می‌کند؟ 🔸دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🔸دعوت به شرک! اكثر مردم در خداناپرستی ، موحّدند! 🔻گفتند مرحوم شيخ جعفر شوشترى، آن سالهايى كه آن منبرهاى معروف را در تهران مى ‏رفت، يك روز رفت بالاى منبر و گفت: ايّها الناس! همه پيغمبران آمده‏اند شما را به توحيد دعوت كرده‏اند، من آمده ‏ام شما را به شرك دعوت مى ‏كنم. 🔻خيلى نظرها را به خود جلب كرد كه اين چه مى ‏گويد؟ 🔻بعد گفت: همه پيغمبران آمده ‏اند گفته ‏اند فقط خدا را بپرستيد، فقط براى خدا كار كنيد، من مى ‏گويم يك كمى هم براى خدا كار كنيد، يعنى همه كارهايتان خالصانه براى غير خدا نباشد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نبرد حق و باطل، فطرت، توحيد)، ج‏3، ص: 572- 571- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/Imam1340
♦️شتابزدگى در قضاوت و اظهار نظر ⭕️موانع شناخت از دیدگاه قرآن (۲) 🔻يكى ديگر از لغزشگاهها ، شتابزدگى در قضاوت به واسطه ميل شديد به اظهار نظر است. لذا در برخى موارد نه به واسطه اينكه ظن و گمان را به جاى يقين گرفته است بلكه به واسطه اينكه شتاب دارد هرچه زودتر نظر خود را ابراز دارد با اينكه هنوز دليل كافى موجود نيست اظهار نظر مى‏ كند و حال آنكه صبر و تأنّى و آرام آرام گام برداشتن يكى از شرايط اوليه درست فكر كردن است. 🔻قرآن كريم در برخى از آيات خود به اين حقيقت گوشزد مى‏ كند كه بعضى از مردم با اينكه علم و اطلاعشان درباره يك مطلب ناقص است و احتياج دارند بيش از آنچه علم و اطلاع دارند اطلاعاتى جمع ‏آورى كنند، حوصله به خرج نداده و رأى خود را صادر مى‏ كنند. 🔻قرآن كريم مكرر بشر را متوجه مى‏ سازد به اينكه سرمايه علمى او براى پاره ‏اى قضاوتهاى بزرگ كافى نيست، اندك است، او را به كمى سرمايه‏ اش متنبه‏ مى‏ كند و مى‏ فرمايد: «وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا »(اسراء /85) : يعنى از علم ، فقط اندكى به شما داده شده نه آن قدر كه براى اين قضاوتهاى بزرگ كافى باشد. 🔻مى‏ فرمايد: «قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً»(طه/114) : يعنى - ای پیامبر- بگو خدايا بر سرمايه علمى من بيفزاى. در جاى ديگر نسبت به آنچنان مردم مى‏ فرمايد: ذلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ‏ (نجم/30) - یعنی نهایت علم و فهم برخی از انسانها تا همین حد است.- (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پنج مقاله))، ج‏30، ص: 209-208- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️سخنان حضرت زهرا(س) در آخرین ساعات حیات که دل امیرالمؤمنین(ع) را به درد آورد ◾️سالروز شهادت پاره تن رسول‌الله حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها تسلیت باد! 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️فاطمه «سلام الله علیها» نمونه کامل از یک زن مسلمان 🔻زهرا عليها السلام در جوانى از دنيا رفته است و از بس در آن زمان دشمنانش زياد بودند، از آثار ايشان كم مانده است. 🔻ولى خوشبختانه يك خطابه مفصل بسيار طولانى از ايشان باقى مانده كه اين خطابه را تنها شيعه روايت نمى ‏كند، بغدادى در قرن سوم نقل كرده است. 🔻همين يك خطابه كافى است كه نشان بدهد: زن مسلمان در عين اينكه حريم خودش را با مرد حفظ مى‏ كند و خودش را به اصطلاح براى ارائه به مردان درست نمى‏ كند، معلوماتش چقدر است، ورود در اجتماع تا چه حد است. 🔻خطبه حضرت زهرا عليه السلام توحيد دارد در سطح توحيد نهج البلاغه، يعنى در سطحى كه دست فلاسفه به آن نمى‏ رسد. 🔻يك‏دفعه وارد در فلسفه احكام مى ‏شود: خدا نماز را براى اين واجب كرد، روزه را براى اين واجب كرد و ... 🔻بعد شروع مى‏ كند به ارزيابى قوم عرب قبل از اسلام و تحولى كه اسلام در اين قوم به وجود آورد 🔻بعد در مقام استدلال و محاجّه بر مى‏ آيد. سنت پيغمبر اين بوده كه زنها جدا مى‏ نشستند و مردها جدا، و پرده‏ اى بلند ميان آنها كشيده مى‏ شد. زهراى اطهر از پشت پرده تمام سخنان خودش را گفت و زن و مرد مجلس را منقلب كرد. 🔻اين معناى آن چيزى است كه ذكر كرديم؛ هم شخصيت دارد و هم عفاف، هم پاكى دارد و هم حريم ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 406-405- با تلخیص و ویرایش- splus.ir/shakhes1340