eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
32 عکس
175 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
◾ السلام علیک یا اباجعفر یا مُحَمَّدَ بْنَ علی ایها التقی الجواد یابن رسول الله ♦️سالروز شهادت مظلومانه حضرت جواد الائمه علیه السلام را تسلیت می گوئیم
♦️ امام جواد (ع) و سياست مکارانه خلفاى عباسى (به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه امام جواد علیه السلام) 🔻امام جواد از ائمه ‏اى هستند كه خيلى زود شهيد شدند؛ يعنى ۲۵ سال بيشتر از سن مباركشان نگذشته بود كه شهيد شدند و بعد از پدر بزرگوارشان حضرت على بن موسى الرضا عليه السلام ايشان عمر زيادى در دنيا نكردند. 🔻سياست خلفاى عباسى با سياست امويها فرق داشت. امويها خشن ‏تر بودند ولى اينها موذى‏ تر بودند يعنى سياستمدارانه ‏تر عمل مى‏ كردند. 🔻يكى از كارهايى كه اينها مى‏ كردند اين بود كه چون مى‏ خواستند ائمه را تحت نظر داشته باشند، به زور و اجبار، يكى از دخترهايشان را به آنها مى‏ چسباندند كه بايد با اين ازدواج كنى‏ ! بعد كه ازدواج مى‏ كردند، مى‏ گفتند: دختر ما كه نمى ‏شود از ما دور باشد! دختر ما و داماد ما بايد همين جا كنار خودمان باشند! 🔻اين براى چه بود؟ براى اين كه به يك شكلى كه مردم نفهمند اينها را تحت نظر و تحت مراقبت شديد و اذيت شديد داشته باشند. 🔻برعكس مامون - که مرد عالم و تحصيلكرده ‏اى بود- برادرش معتصم ، يك آدم بى‏ سواد عجيبى است. خيلى بى ‏سواد است. خودش به خودش مى‏ گفت: خَليفَةٌ امّى. 🔻به ‏هرحال معتصم به شكل ديگرى موجبات آزار امام را فراهم كرد، تا بالاخره سبب شد كه همسر امام يعنى امّ الفضل امام را مسموم كرد، آن هم با يك وضع خيلى ناراحت‏ كننده‏ اى‏ 🔻چون براى همه مسموم‏ كننده‏ ها معلوم و محرز بود كه دستور خليفه بوده، جرأت اين كه بدن امام را دفن كنند، نداشتند. 🔻حتى معتصم دستور داد: بدنش را بيندازيد در كوچه. دو سه روز بدن امام در ميان كوچه افتاده بود. 🔻بعد به معتصم خبر دادند كه يك وضع خارق‏ العاده ‏اى پيش آمده. هر ميّتى اگر سه چهار روز روى زمين افتاده باشد بدنش عفونت پيدا مى ‏كند و بدن اين مرد روز به روز بر بوى خوشش افزوده مى شود، و اگر مردم اين موضوع را بفهمند اوضاع خيلى بد مى ‏شود. اين بود كه خودش زودتر اجازه داد بدن امام را دفن كنند. 🔻وجود مقدسش را در كنار جدش موسى بن جعفر در همين محل معروف يعنى كاظمين (عليهما السلام) دفن كردند. و حالت ايشان ازاين ‏جهت، تأسّى داشت به جدّ بزرگوارشان حسين بن على عليه السلام كه فرمود: مُلْقا ثَلاثا بِلا غُسْلٍ وَ لا كَفَنٍ‏ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(10 - 14))، ج‏28، ص: 366-364- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️درسی از سیره امام جواد (ع) در مناظره مخالفین فکری 🔻در زمان معتصم مباحثه‏ اى با حضور حضرت امام جواد عليه السلام- كه جوان بودند- و علماى زيادى از اهل تسنن تشكيل دادند، نظير كارى كه مأمون با حضرت رضا و علماى مذاهب و اديان مى‏ كرد ولى اينجا فقط علماى اهل تسنن بودند. 🔻اينها - به امام جواد - گفتند: شما در باره فضيلت ابوبكر و فضيلت عمر و در باره رواياتى كه ما در اين زمينه داريم چه مى‏ گوييد؟ فرمود : چه رواياتى؟ روايتى خواندند كه جبرئيل بر پيغمبر اكرم نازل شد و گفت: يا رسولَ‏ اللَّه خداى متعال مى‏ فرمايد من از بنده خودم ابوبكر راضى هستم، شما از ابوبكر سؤال كنيد كه آيا او هم از ما راضى هست يا نه؟ بپرسيد كه ما خبرش را ببريم. 🔻فرمود: ما فضيلت ابوبكر را انكار نداريم ولى اين قدر مى‏ دانيم كه پيغمبر اكرم در حجةالوداع فرمود دروغگويان بر من زياد شده‏ اند: «كَثُرَتْ عَلَىَّ الْكَذّابَةُ» كسانى‏ كه به من دروغ مى‏ بندند زيادند، ( اين حدیث را سنّي ها هم نقل كرده‏ اند) و بعد به ما دستور داد كه هر حديثى كه از من نقل كرده ‏اند آن را بر قرآن كريم عرضه بداريد، اگر ديديد مخالف قرآن است بدانيد من نگفته ‏ام من هرگز حرفى بر خلاف قرآن نمى‏ زنم. ما نمى‏ خواهيم فضل ابوبكر را انكار كنيم ولى اين حديث را بر قرآن عرضه مى ‏داريم. وقتى كه بر قرآن عرضه مى‏ داريم مى‏ بينيم كه قرآن مى‏ فرمايد: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» ( ق/ 16 ) ما انسان را آفريديم و از همه خاطرات ذهن او آگاهيم، از رگ گردن به او نزديكتريم بنابراين معنى ندارد خدا به بنده خودش- كه او پيغمبر است- پيغام بدهد كه من از آن بنده ديگرم راضى ‏ام، از او بپرس كه او از من راضى است يا راضى نيست! 🔻آنها گفتند پس چه مى ‏فرماييد در باره اين حديث از پيغمبر اكرم كه : «ابوبَكْرٍ وَ عُمَرُ سَيِّدا كُهولِ اهْلِ‏الْجَنَّةِ»: اينها آقاهاى پيرمردهاى اهل بهشت هستند. ( در مقابل این حدیث که اين را هم شيعه و سنى نقل كرده‏ اند- که پيغمبر فرمود- ‏«الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ سَيِّدا شَبابِ اهْلِ‏ الْجَنَّةِ» : حسن و حسين دو آقاى جوانان اهل بهشت‏ اند) 🔻امام جواد علیه السلام فرمود : البته باز نمى‏ خواهيم فضل آنها را انكار كنيم ولى متأسفانه بهشت پير ندارد كه اينها بخواهند آقاى آن پيرها باشند! ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏27، ص: 116-115- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️اخلاق انتخاباتی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (2) 🔻هر کدام از نامزدهای محترم هم طرفدارانی دارند. بعضیها از این طرفداران متعصب هم هستند، خیلی علاقه‌مند سرسختند به آن نامزد خودشان. خیلی خوب، باشند، حرفی نیست؛ اما مواظب باشید، مراقب باشید که این علاقه‌مندیها به اصطکاک نینجامد؛ به اغتشاش نینجامد. 🔻شما دارید برای عقیده‌ی خودتان، برای ایمان خودتان تلاش می کنید؛ نگذارید دشمنِ این ایمان، دشمنِ این آرمان از شما سوء استفاده کند..( ۱۳۸۸/۰۳/۱۴ ) https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=7089&nt=2&year=1388&tid= https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️رهبری و انتخابات(1) دشمن می خواهد با کاهش مشارکت مردم، مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرد. ♦️اعتماد ملت به نظام، به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌ی جمهوری اسلامی...- بوده - و دشمنان اسلام و ایران تلاش می‌کنند با ایجاد شکّ و تردید درباره‌ی انتخابات، این اعتماد ملی را متزلزل کنند و با کاهش مشارکت مردم، مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرند که اگر این هدف شوم محقق شود، با هیچ زیان و خسارت دیگری قابل مقایسه نیست. ▪️بیانات رهبری در تاریخ 29خرداد 1388- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/rahbari1340
🔸ازدواج در سيستم غربی و سيستم اسلامى(۱) 🟢 به مناسبت سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) 🔻يكى از چيزهايى كه پايه خانواده و محيط خانوادگى را محكم مى‏ كند مسئله [ممنوعيت كاميابى جنسى در خارج از كانون خانواده‏] است 🔻علت اين كه پايه كانون خانوادگى در دنياى اروپا سست و متزلزل است [رعايت نكردن اين اصل‏] است، امروز هم در جامعه ما به هر نسبت كه از فرنگيها پيروى كنيم كانون خانوادگى را متزلزل كرده ‏ايم. 🔻وقتى كه جامعه ما به دستور اسلام واقعاً عمل مى‏ كرد؛ يعنى پسرها واقعاً قبل از ازدواج، با زنى و دخترى در تماس نبودند و به اصطلاح فرنگيهاى امروز يك گرل فرند(girl friend) نداشتند( رفیق دختر نداشتند) و دخترها هم همين طور، ازدواج براى يك پسر يا دختر يك آرزو بود. 🔻 يك پسر به سن پانزده شانزده سالگى كه مى‏ رسيد، احساس طبيعى نياز به همسر در او پيدا مى ‏شد، يك دختر هم همين طور، و اين طبيعى است كه آرزوى يك پسر اين بود كه زن بگيرد چون به وسيله ازدواج از محدوديت و ممنوعيتِ استفاده از زن خارج مى‏ شد و به مرز آزادى استفاده از زن مى‏ رسيد. آن وقت «شب زفاف كم از صبح پادشاهى» نبود 🔻چون روى خاصيت روانى، اولين موجودى كه اين پسر را به اين‏ حظّ و بهره رسانده يعنى از محدوديت به آزادى رسانده همسرش بوده، براى دختر هم اين پسر اولين كسى بوده كه او را از محدوديت به آزادى رسانده است. 🔻اين بود كه پسر و دخترهايى كه اصلًا همديگر را نديده بودند و ازدواج كرده بودند، آنچنان با يكديگر الفت مى‏ گرفتند كه وضع عجيبى بود. 🔻نمى‏خواهم بگويم كه نديدن، كار درستى است. نه، اسلام اجازه داده است كه ببينند، ولى اگر هم نديده بودند، وقتى به يكديگر مى‏رسيدند تا لب گور به يكديگر عشق مى‏ورزيدند. 🔻اما سيستم فرنگى به پسر اجازه مى‏ دهد كه تا زمانى كه زن نگرفته روابط جنسى‏ اش آزاد باشد و به دختر هم اجازه مى‏ دهد تا شوهر نكرده روابط جنسى‏اش آزاد باشد. ادامه دارد) ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى(آشنایی با قرآن ج۴) ، ج‏26، ص 396-392- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🔸ازدواج در سيستم غربی و سيستم اسلامى(۲) 🔻...اما سيستم فرنگى به پسر اجازه مى‏ دهد كه تا زمانى كه زن نگرفته روابط جنسى‏ اش آزاد باشد و به دختر هم اجازه مى‏ دهد تا شوهر نكرده روابط جنسى‏اش آزاد باشد. 🔻نتيجه اين است كه براى يك پسر ، ازدواج محدوديت است و براى يك دختر هم ازدواج محدوديت است. قبل از ازدواج، آزادى داشته با هر كسى [رابطه داشته باشد]، حال كه مى‏ خواهد ازدواج كند به يك نفر محدود مى‏ شود. اين است كه يك پسر وقتى مى‏ خواهد زنى را بگيرد، مى‏ گويد: «من از امروز يك زندانبان براى خودم درست كردم.» يك دختر هم شوهرش برايش زندانبان مى‏ شود؛ يعنى از آزادى به محدوديت مى ‏آيند. 🔻ازدواج در سيستم فرنگى يعنى آزاد را محدود كردن، از آزادى به محدوديت آمدن، و ازدواج در سيستم اسلامى يعنى از محدوديت به آزادى آمدن. 🔻ازدواجى كه خاصيت روانى‏ اش از محدوديت به آزادى آمدن است، به دنبال خود استحكام مى ‏آورد و آن كه پايه ‏اش از آزادى به محدوديت آمدن است: اولًا خودش استحكام ندارد (يعنى زود منجر به طلاق مى‏ شود) و ثانياً آن پسرى كه به تعبير خود فرنگيها دهها و گاهى صدها دختر را «تجربه» كرده و آن دخترى كه دهها و صدها پسر را تجربه كرده است، مگر حالا با يكى پابند مى‏ شود؟ مگر مى ‏شود پابندش كرد؟ ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى(آشنایی با قرآن ج۴) ، ج‏26، ص 396-392- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ دستور مهم قرآن در باره «تهمت» که بسیاری اساسا نشنیده یا از آن غافلند!
♦️عوامل دین گریزی یا کاهش تاثیر معارف دینی در دنیای معاصر (۱) 1️⃣ عدم ارائه صحیح و معقول مفاهیم دینی 🔻مسلّماً علّت انكار و اعراض بسيارى از افراد تحصيل كرده اين است كه مفاهيم مذهبى و دينى به طرز صحيحى به آنها تعليم نشده است. در واقع آن چيزى كه آنها انكار مى‏ كنند مفهوم واقعى خدا و دين نيست، چيز ديگرى است. 🔻افرادى مانند من كه با پرسشهاى مردم درباره مسائل مذهبى مواجه هستيم كاملًا اين حقيقت را درك مى‏ كنيم كه : بسيارى از افراد تحت تأثير تلقينات پدران و مادران جاهل يا مبلّغان بى‏ سواد، افكار غلطى در زمينه مسائل مذهبى در ذهنشان رسوخ كرده است و همان افكار غلط اثر سوء بخشيده و آنها را درباره حقيقت دين و مذهب دچار ترديد و احياناً انكار كرده است. 🔻ازاين‏رو كوشش فراوانى لازم است صورت بگيرد كه اصول و مبانى مذهبى به صورت صحيح و واقعى خود به افراد تعليم و القا شود. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(خورشید دین هرگز غروب نمی کند)) ؛ ج‏3 ؛ ص403-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️عوامل دین گریزی یا کاهش تاثیر معارف دینی در دنیای معاصر (2) 2️⃣ مبارزه با نیازهای طبیعی مردم به اسم دین 🔻يكى ديگر از موجبات اعراض و روگرداندن از دين، جنگ و ستيزى است كه برخى از داعيان و مبلّغان دينى بى ‏خرد ميان دين و ساير غرايز فطرى و طبيعى بشر ايجاد مى‏ كنند و دين را به جاى اينكه مصلح و تعديل كننده غرايز ديگر معرفى كنند آن را ضد و منافى و دشمن ساير فطريّات بشر معرّفى مى‏ كنند. 🔻بعضى از مقدّس ‏مآبان و مدّعيان تبليغ دين، به نام دين با همه چيز به جنگ برمى ‏خيزند. شعارشان اين است : اگر مى ‏خواهى دين داشته باشى پشت پا بزن به همه چيز، ... بنابراين اگر كسى بخواهد به غريزه دينى خود پاسخ مثبت بدهد بايد با همه چيز(حتی با اموری که از فطریات و نیازهای طبیعی بشر است) در حال جنگ باشد! (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى ‏كند)، ج‏۳، ص: ۴۰۵-۴۰۶- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 دعای خاص امام خمینی(ره) برای شهید مطهری پس از تأییدی استثنایی از آثار استاد
⭕️ عوامل دین گریزی یا کاهش تاثیر معارف دینی در دنیای معاصر (3) 3️⃣ درک سطحی و عامیانه از دین 🔻مردم در حال جهالت از هيچ چيز استفاده كامل نمى‏ كنند حتى از دين. منشأ بسيارى از بى‏ دينى ‏ها ، بى‏ علمى و آشنا نبودن به تعليمات الهى است. 🔻قرآن كريم درباره كسانى كه منكر قرآن بودند اين طور مى‏ فرمايد: «بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ‏ »(یونس:۳۹) يعنى : اين گروه چيزى را منكر شدند و نسبت جعل و افتراء به آن دادند كه آن را بدرستى ندانسته و نفهميده ‏اند و حقيقت آن چيز بر آنها كشف نشده است گذشتگان هم كه منكر نبوت انبيا بودند روى همين جهت بوده، يعنى روى اصل نادانى و بى‏ اطلاعى بوده. 🔻امروز پاره ‏اى از مردم روى بى ‏اطلاعى از اصول و مبانى محكمِ مسئله خداشناسى، راه ماديت را مى‏ پيمايند و خيال مى ‏كنند دليل اساسى و منطقى بر اين موضوع نيست. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حكمتها و اندرزها(1 و 2))، ج‏22، ص: 309-308-با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️انسان نماها را بشناسیم! 🔻بعضى افراد هرچند ذليل و خوار و زبون باشند احساس رنج نمى ‏كنند، فشار تملّق و چاپلوسى را احساس نمى ‏كنند، سنگينى محكوم بودن را احساس نمى ‏كنند، درد ديگران را احساس نمى ‏كنند، شريك غم آنها نيستند. 🔻حالا آيا آن كسى كه اينها را حس مى ‏كند حاضر است يك معامله بكند و آن حساسيت خود را با اين آسايش و لختى اين طرف معاوضه كند؟ البته نه. 🔻آن كه اين فشارها را حس نمى ‏كند انسان نيست. به قول سعدى: تو كز محنت ديگران بى ‏غمى‏ نشايد كه نامت نهند آدمى‏ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حكمتها و اندرزها(1 و 2))، ج‏22، ص: 281- 280- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ سخن گرانسنگ امام باقر علیه السلام در باره : «حال مومن در مواجهه با سختی ها و گشایش ها» (به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه امام باقر علیه السلام)
⏺ امام شناسی(۶) 🔸امامت به معنى ولايت‏ معنوی ، انسان کامل یا حجت زمان (۲) 🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارائه خواهد شد 🔻مسأله ولايت در شيعه معمولًا به آن معناى خيلى به اصطلاح غليظش مطرح است، به معنى حجّت زمان كه هيچ زمانى خالى از حجّت نيست: وَ لَوْ لَا الْحُجَّةُ لَساخَتِ الْارْضُ بِاهْلِها يعنى هيچ وقت نبوده و نخواهد بود كه زمين از يك انسان كامل خالى باشد؛ و براى آن انسان كامل مقامات و درجات زيادى قائل‏ند 🔻ما که در اغلب زيارتها كه مى ‏خوانيم، به چنين ولايت و امامتى اقرار و اعتراف مى ‏كنيم؛ يعنى معتقديم كه امام داراى چنين روح كلى است. 🔻ما در زيارت مى ‏گوييم (اين را همه ما هميشه مى ‏خوانيم و جزء اصول تشيع است): اشْهَدُ انَّكَ تَشْهَدُ مَقامى وَ تَسْمَعُ كَلامى وَ تَرُدُّ سَلامى ‏ (تازه ما براى مرده ‏اش مى ‏گوييم. البته از نظر ما مرده و زنده او فرقى ندارند؛ چنين نيست كه زنده‏اش اين طور نبوده و فقط مرده ‏اش اين طور است.) من گواهى مى ‏دهم كه تو الآن وجود مرا در اينجا حس و ادراك مى ‏كنى، من اعتراف مى ‏كنم كه تو سخنى را كه من الآن مى ‏گويم: السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلِىَّ بْنَ موسىَ الرِّضا مى ‏شنوى، من اعتراف مى ‏كنم و شهادت مى ‏دهم كه سلامى را كه من به تو مى ‏كنم: السَّلامُ عَلَيْكَ‏ تو به من جواب مى ‏دهى. اينها را هيچ كس براى هيچ مقامى قائل نيست. 🔻اهل تسنن (غير از وهّابيها) فقط براى پيغمبر اكرم قائل هستند و براى غير پيغمبر براى احدى در دنيا چنين علوّ روحى و احاطه روحى قائل نيستند. ولى اين مطلب جزء اصول مذهب ما شيعيان است و هميشه هم آن را مى ‏گوييم. ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى (امامت و رهبری)، ج‏4، ص: 720- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️فاصله فکری و رفتاری ما با امام باقر «علیه السلام» نسبت به کسانی که همانند ما نمی اندیشند! 🔻 زرارة نقل مى‏ كند كه: «با برادرم حمران- يا برادر ديگرم بكير- بر امام باقر (ع) وارد شديم؛ 🔻من به امام گفتم : ما افراد را با شاقول اندازه مى‏ گيريم، هر كس مانند ما شيعه باشد، خواه از اولاد على و خواه از غير آنها، با او پيوند دوستى (به عنوان يك مسلمان و اهل نجات) برقرار مى‏ كنيم و هر كس با عقيده ما مخالف باشد ما از او (به عنوان يك گمراه و اهل هلاك) تبرّى مى ‏جوييم.» 🔻امام علیه السلام فرمود: «اى زرارة! سخن خدا از سخن تو راست‏تر است؛ اگر آنچه تو مى‏ گويى درست باشد، پس سخن خدا آنجا كه مى‏ فرمايد: «إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ. وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا» (نساء: 98) كجا رفت؟! پس «المرجون لامر اللّه »(توبه:106 )چه شد؟! آنها كه خدا درباره آنها مى ‏فرمايد: «خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً»(توبه: 102) كجا رفتند؟! «اصحاب الاعراف» چه شدند؟! «الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ»(توبه: 60) چه كسانى هستند و كجايند؟!» 🔻اگر كسى در رواياتى كه از ائمه اطهار (عليهم السلام) رسيده است كه بيشترين آنها در «كتاب الحجّة» كافى و «كتاب الايمان و الكفر» كافى گرد آمده است دقت كند مى ‏يابد كه : ائمه (عليهم السلام) تكيه‏ شان بر اين مطلب بوده كه هر چه بر سر انسان مى‏ آيد از آن است كه حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصّب و عناد بورزد، و يا لااقل در شرايطى باشد كه مى‏بايست تحقيق و جستجو كند و نكند؛ 🔻اما افرادى كه ذاتا و به واسطه قصور فهم و ادراك و يا به علل ديگر در شرايطى بسر مى ‏برند كه مصداق منكر و يا مقصّر در تحقيق و جستجو به شمار نمى‏ روند، آنها در رديف منكران و مخالفان نيستند، 🔻آنها از «مستضعفين»( يعنى بيچارگان و دست‏ نارسان ) و «مرجون لامر اللّه» ( يعنى كسانى كه درباره آنها بايد گفت كار اينها با خداست، خداوند خودش به نحوى كه حكمت و رحمتش ايجاب مى‏ كند عمل خواهد كرد.) به شمار مى ‏روند؛ 🔻از روايات استفاده مى‏ شود كه ائمه اطهار بسيارى از مردم را از اين طبقه مى ‏دانند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج‏1 ؛ ص323-322-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟡 دوره دوم «اسلام شناسی» بر اساس آثار استاد شهید مطهری(ره) 🟢 رهبر معظم انقلاب : - مبنا را تفکرات شهید مطهرى بگذارید و کارهاى بعدى را روى آن بنا کنید.( ‌۱۵/ ۰۴/ ۱۳۸۳ ) - راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد(۱۳۶۹/۲/۱۲) 🔸به اطلاع اعضای ارجمند کانال های «اندیشه مطهر»(عمومی) در«ایتا» ، «واتساپ» و «تلگرام» می رساند : 🔻طبق وعده داده شده مبنی بر ارسال پست هایی تحت عنوان «دوره های اسلام شناسی ۱ و ۲ » بر اساس آثار شهید مطهری ، مرحله نخست آن تحت عنوان «مشخصات اسلام» در سه محور کلی : شناخت ، جهان بینی و ایدئولوژی در طی ۴۰ پست ارسال گردید؛ 🔻اینک به لطف الهی دوره دوم این سلسله از مباحث « اسلام شناسی ۲ » که مرحله تکمیلی دوره نخست خواهد بود از امروز (۲۶ خرداد۱۴۰۳) به تدریج در این کانال ها بارگزاری خواهد شد. 🔻به دلیل اهمیت این دوره از مباحث اسلام شناسی و نیز جهت فرصت بیشتر اعضای محترم برای مطالعه و تحقیق ، فقط روزهای شنبه به این سلسله از مباحث اختصاص خواهد داشت. 🔹ضمناً تمام پست های ارسالی در کانالهای اندیشه مطهر از ابتدا تا کنون ، در وبلاگ ذیل قابل دریافت است : http://shakhes1340.blogfa.com
⭕️ شخصيّت‏ گرايى ممنوع! 🔻يكى از موجبات لغزش انديشه، گرايش به شخصيّتهاست. شخصيّت هاى بزرگ تاريخى يا معاصر از نظر عظمتى كه در نفوس دارند بر روى فكر و انديشه و تصميم و اراده ديگران اثر مى‏ گذارند و در حقيقت، هم فكر و هم اراده ديگران را تسخير مى‏ كنند. 🔻قرآن كريم ما را دعوت به استقلال فكرى مى ‏كند و پيروي هاى كوركورانه از اكابر و شخصيّت ها را موجب شقاوت ابدى مى ‏داند، لهذا از زبان مردمى كه از اين راه گمراه مى ‏شوند نقل مى‏ كند كه در قيامت مى‏ گويند: رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا (احزاب/ 67.) : پروردگارا! ما بزرگان و اكابر خويش را پيروى و اطاعت كرديم و در نتيجه ما را گمراه ساختند. 🔻قرآن مى‏ گويد بايد با سلاح عقل و انديشه با مسائل روبرو شد؛ نبايد عقيده ‏اى درست را به دليل آنكه ديگران انگ و برچسب به انسان مى ‏زنند رها كرد و نبايد عقيده ‏اى را به صرف تعلق داشتن به اين يا آن شخصيت بزرگ و معروف پذيرفت. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان و ايمان)، ج‏2، ص: 68-67؛ ج 26 (آشنايى با قرآن(1 - 5))ص 66؛ با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸امام خمینی: توصيه مى‏ كنم كه كتابهاى اين استاد عزيز (شهید مطهری) را نگذارند با دسيسه‏ هاى غير اسلامى فراموش شود. 🔸رهبر معظم انقلاب: راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد (۱۳۶۹/۲/۱۲) 🔸 شهید مطهری : ✅ بشر را بايد در مسائلی نظیر انتخابات آزاد گذاشت تا به حد رشد و بلوغ اجتماعى لازم برسد. ✅ اگر به بهانه اين كه اين ملت رشد ندارد و بايد به او تحميل كرد، آزادى را براى هميشه از او بگيرند، اين ملت تا ابد غير رشيد باقى مى ‏ماند. ✅رشد جامعه به اين است كه مردم را در انتخابات آزاد بگذاريم ولو در آن آزادى ابتدا اشتباه هم بكند. ✅ صد بار هم اگر اشتباه كند باز بايد آزاد باشد.
✳️ عید قربان ، یادآور خاطره بزرگ قهرمان توحید نظری و عملی(1) ✅ گاه به انسان دستورى مى‏ دهند كه فلسفه آن روشن است، يعنى عقل آن را درك مى ‏كند و مى‏ فهمد. خوب، آدم يك كارى مى‏ كند كه هم دستور خداست و هم چيزى است كه عقل خودش هم فلسفه‏ اش را درك مى‏ كند. ✅ اما اگر فلسفه حکم را نفهمد و صرفاً روى اعتماد كامل به فرمانِ فرمان‏دهنده عمل كند، اين از نظر اطاعت و عبادت مقام بالاترى دارد. او به قدرى به دستورهاى اين آقا يا به دستورهاى اين طبيب مطمئن است كه با اينكه يك ذره از فلسفه آن چيزى نمى ‏داند ولى مى‏ گويد من آن را مى‏ دانم. ✅ فهميدن فلسفه احکام ، مقدمه معرفت است ولى عمل كردن من به اين است كه اسلام دستور داده باشد. اين است كه عابد در مقام عبادت و در مقام عمل سراغ اين نمى‏ رود كه فلسفه را بفهمد، بعد عمل كند. در مقام معرفت ، سراغ فلسفه مى ‏رود، در مقام عمل ، تسليم محض است. ✅ خداوند به ابراهيم مى‏ گويد: برو زن و بچه را تنها در بيابان وحشتناك بگذار و بيا. ولى ابراهيم چون مى‏ داند اين امر خداست «لِمَ» نمى‏ گويد، «چرا» نمى‏ گويد. مى‏ داند اين يك فلسفه‏ اى دارد و بى‏ حساب نيست. زن و بچه را مى‏ گذارد و مى‏ رود. بعد قبيله «جُرهُم» آمدند و چون آب زمزم پيدا شده بود- و عرب هم كه نياز زيادى به آب دارد- آنجا چادر زدند و كم‏ كم آنجا يك دهى شد و اسماعيل به اين شكل در آنجا بزرگ شد. ✅ چه جوانى! برومند، رشيد، با معرفت، آن‏چنان بامعرفت كه خود قرآن نقل مى‏ كند وقتى كه حضرت ابراهيم به اسماعيل اعلام مى‏ كند كه پسركم! در عالم رؤيا اين‏چنين به من دستور مى‏ دهند كه سر تو را به دست خودم ببُرم، فوراً عرض مى‏ كند: «يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ» پدرجان! امر خداست، اطاعت كن. يك همچو پسرى! ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حج)، ج‏25، ص 117-111-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
✳️ عید قربان ، یادآور خاطره بزرگ قهرمان توحید نظری و عملی(۲) ✅ قرآن مى‏ گويد: «فَلَمّا اسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبينِ. وَ نادَيْناهُ انْ يا ابْراهيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا»؛ (صافات:۱۰۳-۱۰۵) : همين كه اين این دو (ابراهیم و اسماعیل) اسلام خودشان را ظاهر كردند (اسلام يعنى تسليم) يعنى پدر و پسر تا اين اندازه نشان دادند كه به دستور خدا اعتماد دارند، تسليم امر خدا هستند، در مقابل موضوعى كه از طرفى يقين دارند دستور خداست ولى از طرفى هيچ فلسفه ‏اى و توجيهى برايش نمى ‏فهمند تسليم هستند، دستور رسيد كه كافى است. ✅ خدا هم كه واقعاً نمى ‏خواست ابراهيم فرزندش را بكشد، چون فايده و خاصيتى نداشت كه پدرى به دست خودش پسرش را بكشد بلكه يك سنتى بود كه قبلًا انسانها را مى ‏كشتند و ابراهيم بايد اين سنت را نسخ كند. ✅ اما چطور اين سنت را نسخ كند؟ اگر ابراهيم قبل از اين قضيه اين سنت را نسخ مى ‏كرد، مردم حق داشتند بگويند ابراهيم خودش ترسيد، براى اينكه بچه ‏اش را قربانى نكند گفت: انسان را قربانى كردن، ديگر ملغى! اما ابراهيم مقام تسليم را تا اينجا رساند كه صد در صد حاضر شد بچه ‏اش را به دست خودش قربانى كند، مقام اسلام و تسليمش در نهايت درجه ظاهر شد، آن‏وقت دستور رسيد كه نه، كافى است: «قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا» ✅ بنابراين يك ركن عيد قربان كه ما مسلمين بايد آن را عيد بگيريم براى اين است كه : يك يادگار و خاطره بزرگى از قهرمان توحيد دارد كه نه تنها توحيد فكرى است، بلكه توحيد عملى است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حج)، ج‏25، ص 117-111-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸امام خمینی: توصيه مى‏ كنم كه كتابهاى اين استاد عزيز (شهید مطهری) را نگذارند با دسيسه‏ هاى غير اسلامى فراموش شود. 🔸رهبر انقلاب: راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد (۱۳۶۹/۲/۱۲) 🔸قسمتی از سخنان روشنگرانه شهید مطهری در : تبیین حقیقت تشیع و معیار تشخیص حق از باطل در فتنه های اجتماعی - سیاسی