eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
32 عکس
175 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ عید قربان ، یادآور خاطره بزرگ قهرمان توحید نظری و عملی(1) ✅ گاه به انسان دستورى مى‏ دهند كه فلسفه آن روشن است، يعنى عقل آن را درك مى ‏كند و مى‏ فهمد. خوب، آدم يك كارى مى‏ كند كه هم دستور خداست و هم چيزى است كه عقل خودش هم فلسفه‏ اش را درك مى‏ كند. ✅ اما اگر فلسفه حکم را نفهمد و صرفاً روى اعتماد كامل به فرمانِ فرمان‏دهنده عمل كند، اين از نظر اطاعت و عبادت مقام بالاترى دارد. او به قدرى به دستورهاى اين آقا يا به دستورهاى اين طبيب مطمئن است كه با اينكه يك ذره از فلسفه آن چيزى نمى ‏داند ولى مى‏ گويد من آن را مى‏ دانم. ✅ فهميدن فلسفه احکام ، مقدمه معرفت است ولى عمل كردن من به اين است كه اسلام دستور داده باشد. اين است كه عابد در مقام عبادت و در مقام عمل سراغ اين نمى‏ رود كه فلسفه را بفهمد، بعد عمل كند. در مقام معرفت ، سراغ فلسفه مى ‏رود، در مقام عمل ، تسليم محض است. ✅ خداوند به ابراهيم مى‏ گويد: برو زن و بچه را تنها در بيابان وحشتناك بگذار و بيا. ولى ابراهيم چون مى‏ داند اين امر خداست «لِمَ» نمى‏ گويد، «چرا» نمى‏ گويد. مى‏ داند اين يك فلسفه‏ اى دارد و بى‏ حساب نيست. زن و بچه را مى‏ گذارد و مى‏ رود. بعد قبيله «جُرهُم» آمدند و چون آب زمزم پيدا شده بود- و عرب هم كه نياز زيادى به آب دارد- آنجا چادر زدند و كم‏ كم آنجا يك دهى شد و اسماعيل به اين شكل در آنجا بزرگ شد. ✅ چه جوانى! برومند، رشيد، با معرفت، آن‏چنان بامعرفت كه خود قرآن نقل مى‏ كند وقتى كه حضرت ابراهيم به اسماعيل اعلام مى‏ كند كه پسركم! در عالم رؤيا اين‏چنين به من دستور مى‏ دهند كه سر تو را به دست خودم ببُرم، فوراً عرض مى‏ كند: «يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ» پدرجان! امر خداست، اطاعت كن. يك همچو پسرى! ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حج)، ج‏25، ص 117-111-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
✳️ عید قربان ، یادآور خاطره بزرگ قهرمان توحید نظری و عملی(۲) ✅ قرآن مى‏ گويد: «فَلَمّا اسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبينِ. وَ نادَيْناهُ انْ يا ابْراهيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا»؛ (صافات:۱۰۳-۱۰۵) : همين كه اين این دو (ابراهیم و اسماعیل) اسلام خودشان را ظاهر كردند (اسلام يعنى تسليم) يعنى پدر و پسر تا اين اندازه نشان دادند كه به دستور خدا اعتماد دارند، تسليم امر خدا هستند، در مقابل موضوعى كه از طرفى يقين دارند دستور خداست ولى از طرفى هيچ فلسفه ‏اى و توجيهى برايش نمى ‏فهمند تسليم هستند، دستور رسيد كه كافى است. ✅ خدا هم كه واقعاً نمى ‏خواست ابراهيم فرزندش را بكشد، چون فايده و خاصيتى نداشت كه پدرى به دست خودش پسرش را بكشد بلكه يك سنتى بود كه قبلًا انسانها را مى ‏كشتند و ابراهيم بايد اين سنت را نسخ كند. ✅ اما چطور اين سنت را نسخ كند؟ اگر ابراهيم قبل از اين قضيه اين سنت را نسخ مى ‏كرد، مردم حق داشتند بگويند ابراهيم خودش ترسيد، براى اينكه بچه ‏اش را قربانى نكند گفت: انسان را قربانى كردن، ديگر ملغى! اما ابراهيم مقام تسليم را تا اينجا رساند كه صد در صد حاضر شد بچه ‏اش را به دست خودش قربانى كند، مقام اسلام و تسليمش در نهايت درجه ظاهر شد، آن‏وقت دستور رسيد كه نه، كافى است: «قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا» ✅ بنابراين يك ركن عيد قربان كه ما مسلمين بايد آن را عيد بگيريم براى اين است كه : يك يادگار و خاطره بزرگى از قهرمان توحيد دارد كه نه تنها توحيد فكرى است، بلكه توحيد عملى است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حج)، ج‏25، ص 117-111-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸امام خمینی: توصيه مى‏ كنم كه كتابهاى اين استاد عزيز (شهید مطهری) را نگذارند با دسيسه‏ هاى غير اسلامى فراموش شود. 🔸رهبر انقلاب: راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد (۱۳۶۹/۲/۱۲) 🔸قسمتی از سخنان روشنگرانه شهید مطهری در : تبیین حقیقت تشیع و معیار تشخیص حق از باطل در فتنه های اجتماعی - سیاسی
⭕️ عوامل دین گریزی(۴) 🔸غرق شدن در شهوات حيوانى 🔻يكى از چيزهايى كه موجب اعراض و تنفّر مردم از خدا و دين و همه معنويّات مى‏ شود آلوده بودن محيط و غرق شدن افراد در شهوت‏ پرستى و هواپرستى است. محيط آلوده همواره موجبات تحريك شهوات و تن‏ پرورى و حيوان صفتى را فراهم مى‏ كند. 🔻- از اینرو - اقوام و ملّتهايى كه تصميم مى‏گيرند روح مذهب و اخلاق و شهامت و شجاعت و مردانگى را در ملّتى ديگر بكشند وسائل عيّاشى و شهوت‏رانى و سرگرميهاى نفسانى آنها را فراهم و تكميل مى‏ كنند. 🔻در تاريخ اندلس اسلامى يعنى اسپانياى فعلى مى‏ خوانيم كه: نقشه‏ اى كه مسيحيان براى تصرّف اندلس و بيرون كشيدن آن از دست مسلمين كشيدند اين بود كه به صورت دوستى و خدمت، وسائل عيّاشى براى آنها فراهم كردند: باغها و بوستانها وقف ساختن شراب و نوشانيدن مسلمين شد. دختران زيبا و طنّاز در خيابانها به دلربايى و عاشق‏ سازى پرداختند. سرگرميهاى شهوانى ازهرجهت فراهم شد و روح ايمان و جوانمردى مرد. پس از اين جريان بود كه توانستند مسلمانان را بى‏درنگ از دم تيغ بگذرانند. 🔻استعمار غرب نيز اين برنامه را در قرون اخير به صورت دقيقى در كشورهاى اسلامى اجرا كرد. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهر (خورشید دین هرگز غروب نمی کند)) ؛ ج‏۳ ؛ ص۴۰۳-۴۰۴- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️هشدار امام علی (ع) به کاندیداهای انتخابات یا معیار تشخیص «خائن» از «خادم» از منظر امام علی علیه السلام: مَنْ تَقَدَّمَ عَلَی قَوْمٍ وَ هُوَ یَرَی فِیهِمْ مَنْ هُوَ أَفْضَلَ فَقَدْ خَانَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ المُؤمِنینَ،(الغدیر، ج ۸، ص۲۹۱) هرکس خود را در عرصه مدیریت جامعه بر دیگران مقدم بدارد؛ درحالی که بداند فردی شایسته تر از او هست، قطعا چنین شخصی خائن به خدا ، پیامبر و مؤمنان خواهد بود. 🔸لازم به ذکر است : مضمون فوق ، در منابع روایی با تعابیر گوناگون از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام ذکر شده است 🔹از جمله اینکه در برخی روایات بجای واژه «مومنین» ، «مسلمین» بکار رفته که در این صورت چنین شخصی (که به رغم علم به وجود فرد اصلح ، خود را معرض مدیریت جامعه اسلامی قرار داده) خائن به خدا ، پیامبر و همه مسلمانان خواهد بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 رابطه بلا و کمال آیا در دنیا «بلای مطلق» وجود دارد؟
♦️امام شناسی (۷) 🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارائه خواهد شد 🔻حديث معروفى است از پیامبر اکرم (ص) كه آن را، هم شيعه روايت كرده است و هم سنى. (معمولًا حديثى را كه مورد اتفاق شيعه و سنى باشد، نمى‏شود كوچك شمرد زيرا وقتى هر دو فريق از دو طريق روايت مى ‏كنند، تقريباً نشان‏دهنده اين است كه پيغمبر اكرم يا امام قطعاً اين مطلب را فرموده است.) البته عبارتها كمى با هم فرق مى ‏كنند ولى مضمون آنها تقريباً يكى است: مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ امامَ زَمانِهِ ماتَ ميتَةً جاهِلِيَّةً (دلائل الصّدق، ص 6 و 13) هركس بميرد و پيشواى زمان خود را نشناسد، مرده است از نوع مردن زمان جاهليت 🔻اين، تعبير خيلى شديدى است چون در زمان جاهليت مردم اصلًا مشرك بودند و حتى توحيد و نبوت هم نداشتند. 🔻كسانى كه امامت را تنها به معنى رهبرى اجتماعى مى ‏دانند، مى ‏گويند ببينيد پيغمبر اكرم به مسأله رهبرى تا كجا اهميت داده كه معتقد شده است اگر امت رهبر و پيشوا نداشته باشد، اصلًا مردنش مردن جاهلى است، براى اينكه صحيح تفسير كردن و صحيح اجرا كردن دستورات اسلامى‏ بستگى دارد به اينكه رهبرى، رهبرى درستى باشد و مردم پيوندشان را با رهبر محكم كرده باشند. 🔻آنها كه امامت را به مفهوم مرجعيّت دينى معنى مى ‏كنند، [در معنى اين حديث‏] مى ‏گويند كسى كه مى ‏خواهد دين داشته باشد، بايد مرجع دينى خودش را بشناسد و بداند كه دين را از كجا بگيرد. اينكه انسان دين داشته باشد ولى دينش را از مأخذى بگيرد كه ضد آن است، عين جاهليت است. 🔻آن كسى كه امامت را در حد ولايت معنوى مى ‏برد، مى ‏گويد اين حديث مى ‏خواهد بگويد كه اگر انسان مورد توجه يك ولىّ كامل نباشد، مانند اين است كه در جاهليت مرده است. ادامه دارد ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏4، ص: 722- 721- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ دستور مهم قرآن در باره «تهمت» که بسیاری اساسا نشنیده یا از آن غافلند!
🟡السلام علیک یا ابالحسن یا علی بن محمد ایها الهادی النقی یابن رسول الله 🟢سالروز میلاد خجسته امام هادی علیه السلام را تبریک و تهنیت می گوئیم
🔸 دوره دوم اسلام شناسی بر اساس آثار شهید مطهری (۲) 🔹الف. از نظر شناخت (سلسله مباحث دوره دوم اسلام شناسی فقط روزهای شنبه ارسال می گردد) 2️⃣ امكان شناخت‏ (1) 🔻اولين سخن در باب شناخت كه از قديم مطرح بوده و امروز هم مطرح است اين است كه اصلا آيا شناخت ممكن است؟ آيا مى‏شود جهان را شناخت؟ آيا مى‏شود انسان را شناخت؟ آيا مى‏شود هستى را شناخت؟ 🔻عده ‏اى از بيخ منكرند، مى ‏گويند شناخت براى بشر غير ممكن است، يعنى يك شناخت قابل اعتماد و اطمينان براى بشر يك امر ناممكن است، «لاادرى ‏گرى» يعنى «نمى ‏دانم ‏گرى» سرنوشت محتوم بشر است. 🔻ابتدا به نظر مى ‏رسد كه اين مكتب خيلى مكتب سستى است و اساساً قابل توجه نيست، ولى از قضا طرفداران اين مكتب دلائل بسيار قوى اقامه كرده ‏اند كه جوابگويى به آنها كار ساده ‏اى نيست؛ نمى ‏خواهم بگويم غير ممكن است، مى ‏خواهم بگويم كار ساده ‏اى نيست. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج‏13، ص: 343- 342-با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 درسی از مکتب امام هادی «علیه السلام» : از شر کسی که در روح خود ، احساس شخصیت اخلاقی و معنوی نمی کند ایمن مباش!
🟡 اسلام واقعی و بدون پیرایه ، دوای درد بشریت 🔻اگر اسلام در ذات و طبيعت خودش اين قدرت را نداشته باشد كه نيازهاى جهان بشرى را رفع كند، اگر دواى درد بشر نباشد، ما و شما و هزاران حسينيه ‏هاى ارشاد بخواهند به زور نگهش دارند، امكان ندارد (القسر لا يدوم). 🔻ولى اگر اسلام اين قدرت و توانايى را داشته باشد باقى مى ‏ماند. 🔻تنها وظيفه ‏اى كه ما داريم اين است كه اين احساس احتياج را در بشر بيدار كنيم و اين امرِ مورد نياز را به اين بشر محتاج عرضه بداريم. 🔻نقش حسينيه ‏هاى ارشاد و امثال آن اين است كه اين احساس احتياج را در بشر بيدار كند، آگاهش كند، متوجهش نمايد كه تو به اسلام محتاجى، بعد اسلام را عارى از هر پيرايه ‏اى به او عرضه بدارد. ديگر همان كافى است، نمى ‏خواهد ما و شما نگهدارش باشيم، او خودش جاى خودش را باز مى ‏كند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى جهان امروز(پانزده گفتار))، ج‏21، ص: 457- با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پرتوی از عدالت علی(ع) خلیفه مسلمین در کنار یک مسیحی در مقابل قاضی!
⏺ عوامل دین گریزی 5️⃣ نارسائى مفاهيم اجتماعى و سياسى‏ ( تضاد بین حاکمیت ملی و حاکمیت دینی یا ارتباط تصنعی ميان اعتقاد به خدا و اعتقاد به لزوم تسليم در برابر حاکمان) 🔻- از دیگر علل - گرايشهاى مادّى - و دین گریزی- ، نارسايى برخى مفاهيم اجتماعى و سياسى بوده است. 🔻در تاريخ فلسفه سياسى مى ‏خوانيم كه : آنگاه كه مفاهيم خاصّ اجتماعى و سياسى در غرب مطرح شد و مسأله حقوق طبيعى و مخصوصاً حقّ حاكميّت ملّى به ميان آمد عدّه ‏اى طرفدار استبداد سياسى شدند و براى توده مردم در مقابل حكمران حقّى قائل نشدند و تنها چيزى كه براى مردم در مقابل حكمران قائل شدند وظيفه و تكليف بود، 🔻اين عدّه در استدلالهاى خود براى اينكه پشتوانه‏اى براى نظريّات سياسى استبدادمآبانه خود پيدا كنند، به مسأله خدا چسبيدند و مدّعى شدند كه : **حكمران در مقابل مردم مسئول نيست،* * بلكه او فقط در برابر خدا مسئول است، ولى مردم در مقابل حكمران مسئول‏اند و وظيفه دارند. مردم حقّ ندارند حكمران را بازخواست كنند كه چرا چنين و چنان كرده ‏اى؟ و يا برايش وظيفه معيّن كنند كه چنين و چنان كن؛ فقط خداست كه مى‏تواند او را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد. مردم حقّى بر حكمران ندارند، ولى حكمران حقوقى دارد كه مردم بايد ادا كنند. 🔻ازاين‏رو طبعاً در افكار و انديشه ‏ها نوعى ملازمه و ارتباط تصنّعى به وجود آمد ميان اعتقاد به خدا از يك طرف، و اعتقاد به لزوم تسليم در برابر حكمران و سلب حقّ هرگونه مداخله ‏اى در برابر كسى كه خدا او را براى رعايت و نگهبانى مردم برگزيده‏ است و او را فقط در مقابل خود مسئول ساخته است از طرف ديگر. و همچنين قهراً ملازمه به وجود آمد ميان حقّ حاكميّت ملّى از يك طرف، و بى ‏خدايى از طرف ديگر. 🔻پرواضح است كه چنين روشى، جز گريزاندن افراد از دين و سوق دادن ايشان به سوى ماترياليسم و ضدّيت با مذهب و خدا و هر چه رنگ خدايى دارد، محصولى نخواهد داشت. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج‏1، ص: 554- 553- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ بزرگترین خیانت از دیدگاه امام علی «علیه السلام» 🔻فانّ اعظم الخيانة خيانة الامّة و افظع الغشّ غشّ الائمّة (نهج‌البلاغه : نامه ۲۶) ترجمه: بزرگترين خيانتها خيانت به جامعه است و شنيع‏ترين دغلبازيها، دغلبازى با پيشوايان مسلمين است. زيرا نتيجه اين دغلبازى ، عليه مسلمين است. 🔻اگر ناخداى يك كشتى آن كشتى را درست هدايت كند و شخصى پيدا شود و آن ناخدا را فريب دهد و كشتى را دچار خطر كند،تنها به ناخدا خيانت نكرده است، به همه سكّان كشتى خيانت كرده است. ▪️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛(ولاءها و ولایتها) ج‏3 ؛ ص283-با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 پاسخ شهید مطهری به یک سؤال بسیار مهم تاریخی در باره جریان غدیر (۱) 🔸پرسش :چه عواملی سبب شد مسلمانان وصيت پيغمبر اكرم(ص) را درباره على (ع) ناديده گرفتند؟ 🔹پاسخ : ♦️در این زمینه تحلیلها وتفسیرهای متفاوتی وجود دارد : 🔹نظريه اول‏ : اينكه بگوييم مسلمين يك‏باره همگی ، نسبت به اسلام و پيغمبر متمرد و طاغى شدند، روى تعصبات قومى و عربى؛ به اين مسئله كه رسيد همه آنها يك‏مرتبه از اسلام رو برگرداندند. 🔹باید گفت: وقايع بعد از غدیر نشان نمى‏ دهد كه مسلمين يك‏مرتبه از اسلام و از پيغمبر به طور كلى رو برگردانده باشند كه نتيجه‏ اش اين است كه بايد به حالت اول جاهليت خودشان و بت‏ پرستى برمى‏ گشتند. 🔸نظريه دوم‏ : بگوييم مسلمين نخواستند نسبت به اسلام متمرد شوند ولى نسبت به اين يك دستور پيغمبر جنبه تمرد به خودشان گرفتند؛ اين يك دستور به علل و جهات خاصى مثلًا كينه‏ هايى كه از ناحيه پدركشتگى‏ ها با على عليه السلام داشتند يا به قول بعضى از اهل تسننِ امروز نمى‏ خواستند كه نبوت و خلافت در يك خاندان جمع گردد ، تحملش برايشان مشكل بود. یا آنکه آن حالت عدم تساهل و سخت‏گيرى و صلابت و انعطاف‏ ناپذيرى على عليه السلام ، عامل نادیده گرفتن توصیه پیامبر نسبت به امام علی گردید. 🔸 نقد و ردّ تحلیل های فوق : با اينگونه تحلیلها نمی توان حادثه به اين مهمى را توجيه كرد؛ چگونه می توان گفت: همه مسلمين يك‏مرتبه مرتد شدند و از اسلام برگشتند؟! - اینکه بگوییم «مسلمين همه در اين يك مسئله تمرد پيشه كردند» خيلى بعيد نيست ولى آيا همه مسلمانها را مى‏ شود گفت متمرد شدند. 🔹نظريه صحيح : مسلمين، اغفال شدند 🔹تبیین : مسلمين در اين مسئله اغفال شدند؛ يعنى عده‏ اى متمرد شدند، آن عده زيرك متمرد، عامه مسلمين را در اين مسئله اغفال كردند. 🔹صحت این نظریه را مى‏ توانيم از آيه «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِنْ دينِكُمْ» استنتاج و نتيجه‏ گيرى كنيم. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (پانزده گفتار))، ج‏25، ص: 197-185-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 خطاب شورانگیز شهید مطهری به مولای متقیان امیرالمؤمنین علی(ع)
✳️ پیام قرانی غدیر 🔸جامعه اسلامى را خطر از داخل تهديد مى‏كند (فَلاتَخْشَوْهُمْ‏ وَ اخْشَوْنِ‏) 🔻قرآن كريم در سوره مائده- كه آخرين سوره يا از آخرين سوره‏هاى قرآن است و بالاخره در دو سه ماه آخر عمر رسول اكرم نازل شده است و زمان، زمانى است كه مشركين يكسره به زانو درآمده‏اند و خطرى از ناحيه آنها اسلام را تهديد نمى‏كند 🔻در همين وقت در غدير خم تكليف امامت روشن، و امامت و خلافت على عليه السلام به امر خداوند اعلام مى‏شود يك اعلام خطر از ناحيه خدا به همه مسلمانان مى‏نمايد و آن اينكه : تاكنون از دشمن مى‏ترسيديد كه ريشه شما را بركنَد، اكنون نگرانى از آن ناحيه منتفى است، اكنون نگرانى از ناحيه من است، از اين پس از كافران و دشمنان خارجى نترسيد، از من بترسيد كه در كمين شما هستم: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ» 🔻«از من بترسيد» يعنى چه؟ يعنى جامعه اسلامى از اين پس از درون خود تهديد مى‏شود كه راه انحراف از مسير خدايى اخلاص پيش گيرد و خدا را فراموش كند. 🔻 سنت لا يتغيّر خداست كه هر ملتى كه از درون و از جنبه اخلاقى تغيير كند و عوض شود، خداوند متعال سرنوشت آنها را تغيير دهد: «انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِانْفُسِهِمْ»: خداوند وضع و سرنوشت مردمى را عوض نمى‏كند، مادامى‏كه آنها خود را و آنچه به انديشه‏ها و رفتارهاى خودشان مربوط است تغيير ندهند. 🔹مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نهضتهاى اسلامى درصد ساله اخير)، ج‏24، ص: 94-93- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ قسمت دوم پاسخ شهید مطهری به یک سؤال بسیار مهم تاریخی در باره جریان غدیر (۲) 🔸پرسش :چه عواملی سبب شد مسلمانان وصيت پيغمبر اكرم(ص) را درباره على (ع) ناديده گرفتند؟ 🔹پاسخ : ♦️نظريه صحيح : مسلمين اغفال شدند 🔻صحت این نظریه را مى ‏توانيم از آيه «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِنْ دينِكُمْ»(مائده/۳)استنتاج و نتيجه‏ گيرى كنيم. 🔻جمله اول آيه: الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِنْ دينِكُمْ ، يك واقعيت تاريخى را بيان مى‏ فرمايد: امروز (با نصب امير المؤمنين به خلافت در غدیر خم )كافران از دين شما مأيوس گشتند؛ يعنى از امروز ديگر كافران نااميدند كه از راه كفر، از خارج حوزه اسلام به اسلام حمله كنند، ديگر مأيوس شدند كه از اين راه نتيجه بگيرند، فهميدند كه ديگر اسلام را نمى ‏شود از بيرون كوبيد. 🔻در جمله دوم تأمين مى ‏دهد كه خيالتان از ناحيه آنها (کفار و دشمنان خارجی ) ناراحت نباشد : فَلا تَخْشَوْهُمْ‏ : مسلمانها! ديگر از كافران بيم نداشته باشيد و نگران نباشيد. 🔻قرآن در آيات زياد هميشه مسلمين را از خطر كفار بيم مى ‏داد. اما در اينجا بعد از حادثه نصب على عليه السلام به خلافت، مى‏ گويد ديگر بعد از اين بيمى نيست، از ناحيه آنها نگرانى نيست. 🔻جمله سوم خيلى عجيب است: وَ اخْشَوْنِ ‏: از ناحيه کفار بر دين خودتان نگران نباشيد اما از من بترسيد. 🔻معنايش اين مى‏ شود كه از ناحيه من نگران باشيد. يعنى چه از ناحيه خدا نگران باشيم؟ از ناحيه دشمن نگران نباشيم اما از ناحيه دوست و صاحب دين، از ناحيه خدا نگران باشيم! برعكس، از ناحيه خدا بايد اميدوار باشيم، پس چرا قرآن مى‏ گويد از ناحيه خدا نگران باشيد؟ نكته و جان كلام همين جاست. 🔻... معنى‏ «وَ اخْشَوْنِ» (از من بترسید ) این است که: از سنت و قانون من بترسيد؛ سنت من این است كه‏: هرگز نعمتى را از مردمى سلب نمى‏ كنم مگر اينكه آن مردم خودشان عوض شده و تغيير كرده باشند «انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِانْفُسِهِمْ‏ »(رعد : ۱۱) 🔻پس اى مسلمين! بعد از اين هر چشم ‏زخمى كه به شما بخورد از داخل خود شما خورده است و هر آسيبى كه به جامعه اسلامى برسد از داخل جامعه اسلامى مى‏رسد نه از بيرون. بيرون به كمك داخل - در ضربه زدن به جامعه اسلامی - استفاده مى ‏كند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پانزده گفتار)) ج۲۵ص 191-185-با تلخیص ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 بعد از غدیر از خودتان بترسید نه از دشمنان بیرونی! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir