eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
40 عکس
277 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 اکثریت یا اقلیت ، معیار حقیقت نیست معیار : عقلانیت ، استقلال فکری و تشخیص فردی است ❇️ درسی از مکتب امام کاظم «علیه السلام» (به مناسبت سالروز ولادت خجسته حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام) ✅ امام عليه السلام در حدیثی - خطاب به هشام - مى‏فرمايد: قرآن كثرت را مذمت كرده است آنجا كه مى‏فرمايد: «وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ»(انعام/ 116) : اگر اكثر مردم را پيروى كنى تو را گمراه مى‏كنند؛ چون اكثر مردم تابع عقل نيستند، تابع گمان و تخمين‏اند، همين كه چيزى در خيالشان پيدا مى‏شود دنبالش مى‏روند. ✅ چون اكثر مردم اينگونه هستند، پس به اكثریت اعتماد نكن. 🔹اين هم خودش نوعى ديگر استقلال بخشيدن به عقل است و دعوت به اينكه عقل بايد معيار باشد. ✅ امام عليه السلام در - ادامه خطاب به هشام - مى‏فرمايد كه: هشام! به حرف مردم اعتنا نكن، به تشخيص مردم اعتنا نكن؛ تشخيص، تشخيص خودت باشد. ✅ اى هشام! اگر در دست تو يك گردو باشد و هركس به تو برسد بگويد: به به! چه گوهر عاليى! در هيچ خزانه‏اى پيدا نمى‏شود، تو كه مى‏بينى گوهر نيست نبايد گول آنها را بخورى. نقطه مقابلش: اگر در دست تو گوهرى باشد و هركس به تو برسد بگويد: اين گردو را از كجا آورده‏اى؟ تو نبايد اعتنا كنى. اگر همه مردم به اين گوهر گفتند گردو، تو تابع تشخيص و عقل و فكر خودت باش و عقل را راهنماى خود قرار بده. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 867- 866- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340ز
🔸امام شناسی (۸) ♦️امامت در قرآن(۱) 🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارائه خواهد شد الف - آیه ولایت (آيه‏ «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ..») ‏ 🔻در قرآن چند آيه هست كه مورد استدلال شيعه در باب امامت است. يكى از آن آيات آيه‏ «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ»‏ است (اتفاقاً در همه اينها روايات اهل تسنن هم وجود دارد كه مفاد شيعه را تأييد مى‏كند). 🔻ما آيه ‏اى در قرآن داريم به اين صورت: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ‏ «مائده/ 55». «انما» يعنى منحصراً (چون اداة حصر است). معنى اصلى «ولىّ» سرپرست است. ولايت يعنى تسلط و سرپرستى: سرپرست شما فقط و فقط خداست و پيغمبر خدا و مؤمنينى كه نماز را بپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند. 🔻ما در دستورات اسلام نداريم كه انسان در حال ركوع زكات بدهد كه بگوييم اين يك قانون كلى است و شامل همه افراد مى‏شود. 🔻اين، اشاره است به واقعه ‏اى كه در خارج يك بار وقوع پيدا كرده است و شيعه و سنى به اتفاق آن را روايت كرده‏اند و آن اين است كه : على عليه السلام در حال ركوع بود، سائلى پيدا شد و سؤالى كرد، حضرت به انگشت خود اشاره كرد، او آمد انگشتر را از انگشت على عليه السلام بيرون آورد و رفت؛ يعنى على عليه السلام صبر نكرد نمازش تمام شود و بعد به او انفاق كند؛ آنقدر عنايت داشت به اينكه آن فقير را زودتر جواب بگويد كه در همان حال ركوع با اشاره به او فهماند كه اين انگشتر را درآور، برو بفروش و پولش را خرج خودت كن. 🔻در اين مطلب هيچ اختلافى نيست و مورد اتفاق شيعه و سنى است كه على عليه السلام چنين كارى‏ كرده است و نيز مورد اتفاق شيعه و سنى است كه اين آيه در شأن على عليه السلام نازل شده است 🔻با توجه به اينكه انفاق كردن در حال ركوع جزء دستورات اسلام نيست (نه از واجبات اسلام است و نه از مستحبات آن) كه بگوييم ممكن است عده ‏اى از مردم به اين قانون عمل كرده باشند. پس «كسانى كه چنين مى ‏كنند» اشاره و كنايه است، همان‏طور كه در خود قرآن گاهى مى ‏گويد: «يقولون» مى ‏گويند، و حال آنكه يك فرد آن سخن را گفته، در اينجا «كسانى كه چنين مى ‏كنند» يعنى آن فردى كه چنين كرده است. بنابراين به حكم اين آيه على عليه السلام به ولايت براى مردم تعيين شده است. اين، آيه ‏اى است كه مورد استدلال شيعه است. ادامه دارد ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى،(امامت و رهبری ) ج‏4، ص: 723- 722- با ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟡نقش مردم در «فرایند ظهور» 🔻 -آيه۱۱ سوره رعد - «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» آب بسيار صاف و پاكى است كه بر سر منتظرها، آنهايى كه به انتظار هستند كه هميشه خدا از يك راه غير عادى كارها را درست كند، مى ‏ريزد. انتظار بيهوده نكشيد. 🔻«انَّ» يعنى تحقيقاً مطلب اين است؛ تحقق و واقعيت اين است كه : هرگز خداوند اوضاع و احوال را به سود مردم عوض نمى‏ كند «حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» مگر وقتى كه خود آن مردم آنچه مربوط به خودشان است، آنچه كه در خودشان هست: اخلاق، روحيه، ملكات، جهت، نيات و بالأخره خودشان را عوض كنند. 🔻 آيا ما مى‏ توانيم مدركى بهتر از اين پيدا كنيم؟ آيا بيشتر از اين مى‏ توان اطمينان پيدا كرد كه انتظارات به شكل انتظاراتى كه ما داريم - دفع بلاها و جلب رحمت الهی بدون تغییر در اخلاق، روحيه، ملكات، و بالأخره انقلاب و تحول درونی - بيهوده است؟ نصّ قرآن است، با نصّ قرآن نمى ‏توان كارى كرد. 🔻- بر اساس آیه مذکور- ، ملت ، بايد «يُغَيِّرُوا» باشد، بايد ابتكار و فكر و نقشه داشته باشد، بايد خودش شخصاً براى خود تصميم بگيرد و انتخاب كند. 🔻هر وقت ملتى رسيد به جايى كه : خودش براى خودش تصميم گرفت؛ خودش راه خود را انتخاب كرد و خودش در كار خود ابتكار به خرج داد، چنين ملتى مى‏ تواند انتظار رحمت و تأييد الهى را داشته باشد، انتظار آن چيزهايى كه قرآن نام مى‏ برد: فيضهاى الهى، اعانتهاى الهى، نصرتهاى الهى ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهری ، ج‏17، ص 225 -222 - با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
🔸دوره دوم اسلام شناسی بر اساس آثار شهید مطهری(۳) (سلسله مباحث «اسلام شناسی» فقط روزهای شنبه ارسال می گردد) 🔹الف. از نظر شناخت 2️⃣ امكان شناخت(2)‏ 🔸پيرهون و امكان شناخت‏ 🔻در دوران بعد از سقراط، گروهى هستند كه آنها را «شكّاكان» مى ‏نامند و معروف‏ترين شخصيت آنان مردى است به نام پيرهون‏ . او ده دليل بر عدم امكان شناخت اقامه كرده است، 🔻...يك دليل بسيار ساده ‏اش اين است: انسان اگر بخواهد بشناسد، ابزار شناختش چيست؟ ما دو ابزار كه بيشتر نداريم، يكى حس است و ديگرى عقل. از شما مى‏پرسم: آيا حس خطا مى‏كند يا نه؟ همه مى‏گويند: الى ما شاء اللّه: خطاى سامعه، باصره، لامسه، شامّه و ذائقه كه همه اينها مثالهاى فراوان دارد ؛ بعضى ادعا كرده ‏اند كه تنها باصره چند صد نوع خطا دارد. مى‏گويد: چيزى كه خطا مى‏كند و قابل خطاست، قابل اعتماد نيست. وقتى يك جا مى‏بينم و مى‏بينم كه اشتباه است، جاى ديگر كه مى‏بينم نمى‏توانم به آن اعتماد كنم. 🔻عقل چطور؟ مى ‏گويد آن كه از حس بيشتر خطا مى ‏كند. در استدلال هاى عقلى‏ علما و فلاسفه دائما اشتباه رخ مى ‏دهد. پس حس خطا مى ‏كند، عقل هم خطا مى ‏كند و ما غير از اين دو چيز ديگرى نداريم. پس هر چه را كه فكر مى‏كنيم و درباره هر چه كه مى‏انديشيم، يا حواس ما دخالت دارد يا عقل ما و يا هر دو، و اين هر دو جايزالخطا هستند، پس به هيچكدام از اينها نمى‏توان اعتماد كرد. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج‏13، ص: 344- 343- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
🟡 دوره دوم «اسلام شناسی» بر اساس آثار استاد شهید مطهری(ره) 🟢 رهبر معظم انقلاب : - مبنا را تفکرات شهید مطهرى بگذارید و کارهاى بعدى را روى آن بنا کنید.( ‌۱۵/ ۰۴/ ۱۳۸۳ ) - راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد(۱۳۶۹/۲/۱۲) 🔸به اطلاع اعضای ارجمند کانال های «اندیشه مطهر»(عمومی) در«ایتا» ، «واتساپ» و «تلگرام» می رساند : 🔻مرحله نخست اسلام شناسی بر اساس آثار شهید مطهری تحت عنوان «مشخصات اسلام» در سه محور کلی : شناخت ، جهان بینی و ایدئولوژی در طی ۴۰ پست ارسال گردید؛ 🔻به دلیل اهمیت دوره دوم «اسلام شناسی» و فرصت بیشتر اعضای محترم جهت مطالعه و تحقیق ، فقط روزهای شنبه به ارسال این سلسله از مباحث اختصاص خواهد داشت. 🔹 ضمناً تمام پست های ارسالی در کانالهای اندیشه مطهر از ابتدا تا کنون ، در وبلاگ ذیل قابل دریافت است : http://shakhes1340.blogfa.com
⏺ عوامل دین گریزی 6️⃣ اظهار نظر غير متخصّص‏ (بخش پایانی) 🔻در بعضى مسائل همه مردم به خود حقّ مى ‏دهند كه اظهار نظر كنند. در قديم درباره مسائل بهداشتى، مطلب اين‏چنين بود. اگر كسى مى ‏گفت من فلان ناراحتى دارم، هر كس كه مى ‏شنيد اظهار نظر مى ‏كرد كه بلى، علّتش اين است و اثرش اين است و چاره ‏اش و علاجش هم اين است، و ديگرى كه مى ‏شنيد به نحوى ديگر اظهار نظر مى ‏كرد. حقّ اظهار نظر را همه براى خود محفوظ مى ‏دانستند ...كمتر فكر مى ‏كردند كه اظهار نظر در مسائل بهداشتى نيازمند به تخصّص است؛ بايد پزشك بود، داروشناس بود؛ بايد سالها نزد استاد درس خواند؛ بايد مدّتها تجربه علمى آموخت. امّا گويى همه خود را پزشك مى ‏دانستند. الآن هم در ميان يك طبقه وضع همين است. 🔻در مسائل دينى نيز عيناً همين طور بود و هنوز هم همين طور هست و ادامه دارد. همه كس به خود حقّ مى ‏دهد كه اظهار نظر كند. 🔻مسائل دينى خصوصاً قسمت هاى خداشناسى و توحيدى از جمله پيچيده ‏ترين مسائل علمى است كه همه كس شايستگى اظهار نظر ندارد. 🔻...ضعف منطق هايى كه غالباً ديده مى ‏شود كه افراد ناوارد در مسائل مربوط به حكمت الهى، عدل الهى، قضا و قدر الهى، اراده و مشيّت الهى، قدرت كامله الهى، جبر و اختيار، حدوث و قدم عالم، قبر و برزخ و معاد و بهشت و جهنّم و صراط و ميزان و غيره از خود نشان مى ‏دهند و غالباً مستمعان آنها مى ‏پندارند كه آنچه اين جاهلان و بى ‏خبران مى ‏گويند متن تعليمات دينى است و اينها به اعماق آن تعليمات رسيده ‏اند، يكى از موجبات بزرگ لامذهبى و گرايشهاى مادّى است. 🔻چقدر مصيبت است براى اهل معرفت كه افرادى كه نه با مكتب الهيّون آشنا هستند و نه با مكتب مادّيون، از هرج و مرج و بى ‏نظمى كه در سيستم تبليغات دينى‏ - خصوصاً در جامعه تشيّع- وجود دارد استفاده كرده، در ردّ مادّيون كتاب مى ‏نويسند؛ لاطائلاتى به هم مى ‏بافند كه اسباب تمسخر و استهزاست. بديهى است چنين تبليغاتى به سود مادّيگرى - و سبب دین گریزی خواهد بود - از كتبى كه در زمان خود ما در اين زمينه نوشته شده است فراوان مى ‏توان مثال آورد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج‏1، ص: 559- 558- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 به مناسبت روز مباهله (۲۴ ذیحجه) ✅ علىّ بن حمّاد عدوى بصرى بغدادى معروف به ابن حمّاد، از اكابر شعراى اماميّه در قرن چهارم هجرى است،در اشعار ذيل - به مقارنت ولایت الهی و ولایت امام علی در آیه ولایت (انما ولیکم الله ....«سوره مائده : 55» ولى ‏تان خداست و فرستاده ‏اش و آنان كه ايمان آورده ‏اند كه نماز را بپا مى ‏دارند و زكات را در حال ركوع ادا مى ‏كنند، که به اتّفاق فريقين در مورد على (عليه السّلام) نازل گشته است و نیز جایگاه برجسته آن حضرت در آیه مباهله : فمن حاجک فیه ... و أنفسنا و انفسکم ...«آل عمران : 61» (جان پیامبر بودن) اینچنین - اشاره مى ‏كند: قرن الإله ولائه بولائه‏ ممّا تزكّى و هو حان يركع‏ سمّاه ربّ العرش نفس محمّد يوم البهال و ذاك ما لا يدفع‏ (ریحانه الادب ج 5ص 311) ترجمه: ✅ خداوند ولاء على را با ولاء خودش، در اثر اينكه على در حال ركوع زكات بخشيد، مقرون ساخت. ✅ پروردگار عرش، على را در روز مباهله‏ «جان محمّد» خواند و اين حقيقتى غير قابل انكار است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (ولاءها و ولايتها)، ج‏3، ص: 269-268- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 ما و این نفس بسیار بسیار پیچیده انسانی که همواره باید از آن‌ بر حذر بود 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
⭕️ نگرانی پیامبر (ص) از خطر سطحی نگری، کج اندیشی و نداشتن قدرت تجزیه و تحلیل مسائل جامعه(۱) 🔻پيغمبر اكرم از - طرفی - راجع به خطر نفاق شديداً اظهار نگرانى مى‏ كند، از طرف ديگر راجع به اينكه امتش - فقر فکری داشته - و تجزيه و تحليل نداشته باشند و در مسائل غور نكنند اظهار نگرانى مى‏ كند: « انّى لا اخافُ‏ عَلى امَّتِىَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اخافُ‏ عَلَيْهِمْ سوءَ التَّدْبيرِ» 🔻چه جمله عالى و بزرگى! مى‏ فرمود كه من بر امت خودم از ناحيه فقر اقتصادى بيم ندارم، فقر امت من را از پا در نمى‏ آورد 🔻ولى از يك چيز ديگر بر امت خودم بيمناكم و آن كج فكرى، بد فكرى، بد انديشگى، جهل و نادانى- است- 🔻اگر مردم مسلمان، روشن‏ بينى، دوربينى، آينده‏ بينى، عمق‏ بينى، و ژرف‏ بينى را از دست بدهند و ظاهربين بشوند آن وقت است كه براى اسلام خطر پيدا مى‏ شود. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پانزده گفتار) ؛ ج‏25 ؛ ص191 و ص 214-213 - با تلخیص و ویرایش جزئی- eitaa.com/shakhes1340
🔸امتحان الهى برای اهل بیت علیهم السلام‏ 🔹به مناسبت روز نزول آیات هفتم تا دهم سوره هل اتی (آیه اطعام) 🔻مطابق روايات متعددى كه از شيعه و سنى در اينجا روايت شده است حسنين مريض بودند. على و زهرا هر دو نذر مى ‏كنند كه اگر خداى متعال فرزندانشان را شفا داد سه روز روزه بگيرند. خدا شفا مى ‏دهد. 🔻بعدها مى ‏خواهند به نذر خودشان وفا كنند (يوفونَ بِالنَّذْرِ) و دين خود را ادا كنند. در موقعى است كه مدينه در شدت فقر به سر مى‏برده است‏ . 🔻على مى ‏رود چند صاع‏ جو از مردى يهودى به نام شمعون قرض مى ‏كند. زهراى مرضيه با دست خودش آن را آرد مى‏كند، خمير مى ‏كند و نان مى ‏پزد؛ شب اول پنج قرص نان به عدد پنج نفرشان يعنى على عليه السلام و حضرت زهرا و حسنين و فضّه. همه آنها هم روزه دارند. 🔻افطار نكرده امتحان الهى مى ‏رسد: مِسْكينا على ايثار مى ‏كند، زهرا ايثار مى ‏كند، حسنين ايثار مى ‏كنند، فضه هم ايثار مى ‏كند. به احدى هم نمى ‏گويند، خدا رازشان را فاش كرد، اگر خدا نگفته بود تا ابد هم كسى اطلاع پيدا نمى ‏كرد. به پيغمبر هم نگفته بودند. احدى از اين راز اطلاع نداشت. 🔻مطابق بعضى از نقلها در يك شب اين عمل تكرار شد. بعد از آنكه مسكين آمد، مقدار ديگرى همان شب آماده كردند، يتيمى آمد. قسمت سومش را آماده كردند، اسيرى آمد، كه دو روز پشت سر هم روزه گرفتند. 🔻مطابق بعضى از نقلها متواليا در هر روز يكى از اينها آمد: وَ يُطْعِمُونَ‏ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ‏ اين ابرار، اين «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً» ها، اين «شاكرها» اطعام طعام مى ‏كنند به مسكين و به يتيم و به اسير، بعد هم‏ : إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ‏ 🔻ظاهرا از حضرت صادق حديث است كه اين چيزى نبوده كه به زبان بياورند. خدا دل اينها را هم دارد آشكار مى‏كند، يعنى زبان حالشان اين است كه خيال نكنيد حالا كه ما به شما غذا مى‏دهيم از شما توقع حتى يك «متشكرم» داريم. جز رضاى خدا محركى براى ما نيست. 🔻حالا ببينيد وقتى كه انسان به آن مرحله «امّا شاكِرا» مى ‏رسد چه مى‏شود! إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ‏ فقط براى ذات خدا، براى روى خدا. ما روى خدا را مى ‏خواهيم، وصل او را مى ‏خواهيم، ما او را مى ‏خواهيم. 🔻لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكورا : نه مى ‏خواهيم كه يك روزى اگر شما چيزدار شديد بياييد پاداش اين احسان ما را به ما بدهيد، و نه حتى از شما انتظار يك تشكر داريم: وَ لا شُكُوراً يعنى و نه انتظار اينكه يك دعا به ما بكنيد يا انتظار اينكه يك متشكرم، ممنونم بگوييد. جمله «إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً» معنايش اين است كه ما خود را مسئول شما مساكين و شما يتيمها و شما اسيرها مى‏دانيم، ما از خداى خود به خاطر اين مسئوليتى كه درباره شما داريم مى‏ترسيم. 🔻اين ها جملاتی نیست كه به آن مسكين و يتيم و اسير ‏گفته ‏اند، بلكه همان زبان حالشان است، يعنى روح و قلب آنها چنين روح و قلبى بود. ما خواهان حق هستيم و خواهان روى حق و وصال او. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(10 - 14))، ج‏28، ص: 199-198- با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️قابل توجه کسانی که پست ها را سریع و بدون تحقیق فوروارد می کنند! 🔻وظیفه شرعی در زمینه اخباری که می شنویم : حق تحقیق ، آری اما حق نشر و نقل بدون تحقیق آنها ، خیر
♦️ امام خمینی: مردم قدرت تشخیص اصلح را دارند و احتیاج به قیم ندارند! 🔻همان طور که بارها گفته‌ام، مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند، و هیچ فرد و یا گروه و دسته‌ای حق تحمیل فرد و یا افرادی را به مردم ندارند. 🔻جامعه اسلامی ایران، که با درایت و رشد سیاسی خود جمهوری اسلامی و ارزشهای والای آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفته‌اند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار مانده‌اند، مسلّم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیدای اصلح را دارند. 🔻البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است. و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت می‌نمایند. افراد و گروهها و روحانیون در حد تذکرات قبلی در حوزه خود می‌توانند کاندیدا معرفی نمایند؛ ولی هیچ کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهار نظر و اظهار وجود نکنند. 🔹سایت جامع امام خمینی؛ گزیده موضوعی ، واژه «انتخابات و مردم» https://eitaa.com/Imam1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتخابات در انحصار هیچکس نیست 🔹امام خمینی(ره): انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است. و انتخابات برای تاثیر سرنوشت شما ملت است. 📩دریافت سایر کیفیت ها👇 http://emam.com/posts/view/19758@Sahifeh_noor
🔻«مصیبت، آن‌روزی است که مردم پشت کنند به صندوق رأی؛ این مصیبت است. 🔻دشمن این را می‌خواهد... آرزو می‌کنند و انتظار می‌کشند روزی را که نود درصد مردم پای صندوق‌ها شرکت نکنند... می‌گویند... باید کاری کنیم که نود درصد مردم پای صندوق‌های رأی نیایند؛ مصیبت آن است. بنده آن را می‌بینم. (از بیانات رهبر معظم انقلاب- با تلخیص و ویرایش - در تاریخ ۱۳۹۶/۰۳/۱۷) https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=38856 https://eitaa.com/rahbari1340
♦️توصیه رهبر انقلاب به لزوم فراهم کردن زمینه های مشارکت گسترده مردم در انتخابات : 🔻...هرچه بیشتر افراد از جهات و جناحهای مختلف در انتخابات شرکت کنند برای نظام و شورای نگهبان بهتراست. 🔻ما باید کاری کنیم که امکان و وسیله ی ورود اشخاص بیشتر فراهم شود و همه درهمه جا احساس کنند که می توانند فرد موردنظر خود را واقعاً آزادانه انتخاب کنند.( .۱۳۷۰/۱۲/۰۴ ) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2595 https://eitaa.com/rahbari1340
36.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 بیانات مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری
♦️آزادی مردم در تشخیص کاندیدای اصلح یا صالح ‏ 🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (64) 🔻برنامه ما اين است كه رجوع كنيم به آراى عمومى، به آراى مردم... مردم يكى را تعيين كنند براى اينكه رئيس جمهور باشد، ما هم رأيمان را علناً به مردم اظهار مى‏ كنيم كه آقا آنكه من مى‏ خواهم اين است؛ شما ميل داريد به اين رأى بدهيد، ميل داريد هم خودتان آزاديد. 🔻قهراً مردم وقتى آزاد هستند يك نفر صالح را انتخاب مى‏ كنند و آراى عمومى نمى ‏شود خطا بكند. يك وقت يكى مى‏ خواهد يك كارى بكند اشتباه مى‏ كند، يك وقت يك مملكت سى ميليونى‏ نمى‏ شود اشتباه بكند. 🔻كسى بگويد خوب لَعلَ‏ يك آدمِ غلطى را گذاشتند؛ اگر غلطى را گذاشتند، قدم اول را كه برداشت همين ملت عزلش مى‏ كنند تمام مى‏ شود. ▪️صحيفه امام، ج‏5، ص: 323-322- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/Imam1340
⭕️رهبر انقلاب اسلامی: 🔻دشمن می خواهد با کاهش مشارکت مردم، مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرد. 🔻اعتماد ملت به نظام، به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌ی جمهوری اسلامی...- بوده - و دشمنان اسلام و ایران تلاش می‌کنند با ایجاد شکّ و تردید درباره‌ی انتخابات، این اعتماد ملی را متزلزل کنند و با کاهش مشارکت مردم، مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرند که اگر این هدف شوم محقق شود، با هیچ زیان و خسارت دیگری قابل مقایسه نیست. ▪️بیانات رهبری در تاریخ 29خرداد 1388- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/rahbari1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب اسلامی: راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد (۱۳۶۹/۲/۱۲) 🔸 شهید مطهری : رشد فکری مردم در پرتو انتخابات آزاد است هر چند صدبار هم اشتباه کنند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗳 بیانات صبح امروز(۱۵ تیرماه ۱۴۰۳) رهبر معظم انقلاب : ان شاءلله مردم بهترین را انتخاب خواهند کرد
🔸درسی مهم از مکتب امام صادق علیه السلام ♦️عالِم زمان خويشتن باش‏ 🔻كلامى دارد امام صادق عليه السلام كه بسيار كلام بزرگى است: الْعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوابِسُ‏ ( کافی ج 1 ص 26 و 27) : يعنى كسى كه زمان‏ خودش را بشناسد و بفهمد و درك كند، امور مشتبه و گيج‏كننده به او هجوم نمى ‏آورد. 🔻كلمه «هجوم» در عربى به معنى حمله ‏اى است كه ناگهانى و غفلتاً بشود و طرف را غافلگير كند. 🔻امام مى ‏فرمايد: اگر كسى به وضع زمان خود آشنا باشد امور مشتبه ناگهان بر سرش نمى ‏ريزد كه يك‏مرتبه دست و پاى خود را گم كند و نتواند قواى خود را و فكر خودش را جمع و جور كند و راه حلى پيدا كند. بسيار كلام بزرگى است اين كلام. 🔻ما نقطه مقابل و مشمول مفهوم مخالفِ «‏ الْعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوابِسُ »‏ هستيم. از اول تا به آخر، از صدر تا به ساقه، من الباب الى المحراب، از زمان خود بى ‏خبريم همين طور نشسته و بى ‏خبريم و چُرت مى ‏زنيم، ... بى ‏خبر از آنچه در دنيا مى ‏گذرد و بى ‏خبر از آنچه در پشت پرده است... ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (رهبرى نسل جوان(ده گفتار))، ج‏24، ص: 525-526- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes134