eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
33 عکس
176 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️نکات شاخص در امر به معروف و نهی از منکر(۳) 🔸راه اخلاص و عمل 🔻در اخبار وارد شده كه امر به معروف و نهى از منكر سه مرحله و سه مقام دارد: مرحله قلب، مرحله زبان، مرحله يد و عمل 🔻ما معمولًا از مرحله قلب به جاى آنكه‏ اخلاص و حسن نيت و علاقه به سرنوشت مسلمانان را درك كنيم، جوش و خروش و عصبانيت هاى بيجا مى ‏فهميم؛ و از مرحله زبان به جاى آنكه بيانهاى روشن كننده و منطقى بفهميم كه قرآن مى ‏فرمايد: ادْعُ إِلى‏ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ، موعظه ‏ها و پندهاى تحكم ‏آميز مى ‏فهميم؛ و از مرحله يد و عمل هم به جاى اينكه تبليغ عملى و حسن عمل و همچنين تدابير عملى بفهميم، تنها اين مطلب را فهميده ‏ايم كه بايد اعمال زور كرد. 🔻روى هم رفته ما براى گفتن و نوشتن و خطابه و مقاله زياده از حد، اعجاز قائل هستيم؛ خيال مى ‏كنيم با گفتن و زبان كار درست مى‏شود، در صورتى كه: سعديا گر چه سخن‏دان و مصالح گويى‏ به عمل كار برآيد به سخندانى نيست‏ 🔻در حديث است: «كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيْرِ الْسِنَتِكُمْ‏ » مردم را به دين حق و صلاح دعوت كنيد اما با ابزارى غير از ابزار زبان يعنى با ابزار عمل. 🔻در حديث ديگرى است كه: «ما جَعَلَ اللَّهُ بَسْطَ اللِّسانِ وَ كَفَّ الْيَدِ وَ انَّما جَعَلَهُما يَبْسُطانِ مَعاً وَ يَكُفّانِ مَعاً » يعنى چنين نيست كه خدا اجازه داده باشد كه تنها زبان باز باشد ولى دست بسته باشد، بلكه اگر باز است هر دو بايد باز باشد و اگر مى‏خواهد بسته باشد هر دو بسته باشد، يعنى اگر عمل در كار نباشد خوب است زبان هم بسته باشد. **♦️عمل جمعى و گروهى**‏ 🔻مطلب ديگر اينكه گذشته از اينكه ما در اجراى امر به معروف و نهى از منكر بايد عمل را دخالت دهيم، به اين نكته توجه داشته باشيم كه عمل هم اگر فردى باشد چندان مفيد فايده‏اى نيست خصوصاً در دنياى امروز. 🔻اين هم خود يك مشكلى است در زندگى اجتماعى ما كه آنهايى هم كه اهل عمل مى‏باشند توجهى به عمل اجتماعى ندارند و به اصطلاح «تك رو» مى‏باشند. از عمل فردى كارى ساخته‏ نيست، از فكر فرد كارى ساخته نيست، از تصميم فرد كارى ساخته نيست؛ همكارى و همفكرى و مشاركت لازم است. 🔻در تفسير الميزان در ذيل آيه كريمه قرآن: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا بحثى دارد راجع به اينكه دستور اسلام اين است كه تفكر، تفكر اجتماعى باشد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (امر به معروف و نهى از منكر(ده گفتار))، ج‏20، ص: 201- 200- و 204-205- با ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 عدالت و حقوق‌بشر از نوع فرانسوی و غربی! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇 t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️نکات شاخص در امر به معروف و نهی از منکر(۴) 🔻 غالباً وقتى كه اسم امر به معروف و نهى از منكر برده مى ‏شود گفته مى ‏شود: اى آقا! مگر مى ‏گذارند؟! مگر مى ‏شود امر به معروف و نهى از منكر كرد؟! موانع زيادى هست. 🔻من برعكس معتقدم كه يگانه چيزى كه در هيچ زمانى ممكن نيست بطور كلى جلو آن را گرفت و هيچ قدرتى نمى ‏تواند بكلى از او جلوگيرى كند همين امر به معروف و نهى از منكر است. 🔻البته اگر مقصود از امر به معروف و نهى از منكر تنها گفتن و جنجال كردن و بعد هم اعمال زور و فشار باشد ممكن است موانعى پيش بيايد، ولى اساس امر به معروف و نهى از منكر نيكوكارى است. مگر ممكن است كسى بخواهد از خودگذشتگى كند و خود را در خدمت خلق خدا قرار دهد، بخواهد خودش خوب باشد و به مردم خوبى كند و آنگاه قدرتى بتواند جلو خوبى خود او يا خوبى كردن او را بگيرد؟! مگر مى ‏شود به مردم گفت خوب نباشيد و به مردم خوبى نكنيد؟! 🔻به هر حال اين است اصل مقدس امر به معروف و نهى از منكر، و آن بود و هست طرز مواجهه ما با اين اصل مقدس كه كار به اينجا كشيده كه نه تنها در جامعه ما متروك شده، در افكار ما نيز مسخ شده و تغيير شكل داده است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (امر به معروف و نهى از منكر(ده گفتار))، ج‏20، ص: 208- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️اسلام واقعی و بدون پیرایه ، دوای درد بشریت 🔻اگر اسلام در ذات و طبيعت خودش اين قدرت را نداشته باشد كه نيازهاى جهان بشرى را رفع كند، اگر دواى درد بشر نباشد، ما و شما و هزاران حسينيه ‏هاى ارشاد بخواهند به زور نگهش دارند، امكان ندارد (القسر لا يدوم). 🔻ولى اگر اسلام اين قدرت و توانايى را داشته باشد باقى مى ‏ماند. 🔻تنها وظيفه ‏اى كه ما داريم اين است كه اين احساس احتياج را در بشر بيدار كنيم و اين امرِ مورد نياز را به اين بشر محتاج عرضه بداريم. 🔻نقش حسينيه ‏هاى ارشاد و امثال آن اين است كه اين احساس احتياج را در بشر بيدار كند، آگاهش كند، متوجهش نمايد كه تو به اسلام محتاجى، بعد اسلام را عارى از هر پيرايه ‏اى به او عرضه بدارد. ديگر همان كافى است، نمى ‏خواهد ما و شما نگهدارش باشيم، او خودش جاى خودش را باز مى ‏كند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى جهان امروز(پانزده گفتار))، ج‏21، ص: 457- با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ موانع شناخت (علل خطاها و گمراهی ها) از منظر قرآن (۱) 1️⃣ تكيه بر ظنّ و گمان بجاى علم و يقين‏ 🔻قرآن مى‏ گويد: «اكثر مردم چنين ‏اند كه اگر بخواهى پيرو آنها باشى تو را از راه حق گمراه مى‏ كنند، براى اينكه تكيه ‏شان بر ظنّ و گمان است (نه بر يقين) و تنها با حدس و تخمين كار مى‏ كنند.»( انعام/ 116) 🔻قرآن كريم در آيات زيادى به شدّت با پيروى از ظنّ و گمان مخالفت مى‏ كند و مى‏ گويد: مادامی‏كه به چيزى علم و يقين حاصل نكرده ‏اى آن را دنبال مكن‏( اسراء/ 36) 🔻امروز از نظر فلسفى مسلّم شده است كه يكى از عوامل عمده خطاها و اشتباهات همين بوده است. 🔻«دكارت» هزار سال پس از قرآن اوّلين اصل منطقى خويش را اين قرار داد و گفت: «هيچ چيز را حقيقت ندانم مگر اينكه بر من بديهى باشد و در تصديقات خود از شتابزدگى و سبق ذهن و تمايل بپرهيزم، و نپذيرم مگر آن را كه چنان روشن و متمايز باشد كه هيچ گونه شكّ و شبهه در آن نماند.» (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان و ايمان)، ج‏2، ص: 65- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
25.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 انسان اسیر خواهش‌های نفسانی؛ تنها راه تسلط بر نفس چیست؟ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️بحرانهاى حل ناشدنى امروز بشر 🔻بحرانهاى حل ناشدنى و مشكلات امروز بشر، تمامْ بحرانهايى است معنوى و اخلاقى. ريشه ‏اش در كجاست؟ فقدان ايمان 🔻در گذشته بشر خيلى بحرانها داشت كه منشأش جهل و نادانى و فقدان علم بود ولى امروز بحمد اللّه اين بال بشر خيلى رشد كرده. اين يك بالش كه بال علم است خوب رشد كرده ولى آن بال ديگرش كه بال ايمان است همين‏جور مانده (و مرغ با يك بال نمى ‏تواند پرواز كند) 🔻همان‏طور كه ايمان نيز در برخى محيطها رشد مى ‏كند ولى در محيط جهل و تعصّب براى بشر جز بدبختى چيز ديگرى نمى ‏آورد. قرآن تكيه ‏اش روى هر دو اينهاست: بال علم و بال ايمان، و با اين دو بال است كه مشكلات بشر آن‏چنان‏كه بايد حل مى‏شود. 🔻قرآن گاهى از علم، جدا سخن مى‏گويد و از ايمان جدا، مثل: «وَ قالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ»(قصص:80) گاهى هم علم و ايمان را با يكديگر توأم مى ‏كند: «وَ قالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ الْإِيمانَ‏ »(روم:56) آنها كه هم از موهبت دانش و روشنايى و قدرتى كه دانش مى ‏دهد [برخوردارند و هم از موهبت ايمان.] ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه اخلاق)، ج‏22، ص: 630- 629- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 تفسیری کودکانه و خودخواهانه از مهدویت: قیام حضرت حجت(ع) برای نجات ما شیعیان است، آنهم شیعیانی مثل ما! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در «تلگرام» https://t.me/motahar_1340 🔸 اندیشه مطهر (تخصصی) در تلگرام https://t.me/andishemotahar49
♦️می خواهم دستم پيش امثال تو دراز نباشد! 🔻يكى از علماى بزرگ اصفهان بود كه ما خيلى به اين مرد ارادت داشتيم. 🔻شخصى نقل مى ‏كرد كه يكى از تجار بزرگ اصفهان در كربلا با او مواجه شده بود. با هم آشنا بودند. 🔻آن عالم خيلى آدم ساده زيست و بى ‏تكلّفى بود، مثلا اگر گرسنه ‏اش مى ‏شد چنين نبود كه به منزل برود، و چون طبيب بود حال خودش را مى ‏فهميد و اغلب غذاى ساده مى ‏خورد. 🔻آن تاجر خيلى به اين مرد ارادت مى ‏ورزيد. پول زيادى هم آورده بود نجف و كربلا كه به مراجع بدهد. آمد آنجا و از ايشان خواهش كرد كه من فلان مبلغ پول آورده ‏ام، دلم مى ‏خواهد كه اين پول را بدهم شما تقسيم كنيد. 🔻گفت: من نمى ‏گيرم، به هر كس دلت مى ‏خواهد بده. گفت: پس من به شما مى ‏دهم، شما به آقا بدهيد (زمان مرحوم آيت ‏اللَّه سيد ابو الحسن اصفهانى بود). 🔻مى ‏خواست احترام عالم محل را حفظ كرده باشد. گفت: خودت برو بده. گفت: پس من فلان مبلغش را به ايشان مى ‏دهم، يك مقدار كم هم دلم مى ‏خواهد به شما بدهم، شما به هر كس مى ‏خواهيد بدهيد. گفت: من نمى ‏خواهم، به هر كه مى ‏خواهى بده. 🔻آخرش با اين كه مريدش بود عصبانى شد و به او گفت اگر احتياج ندارى پس چرا اينجا نشسته ‏اى نان و لبو مى ‏خورى؟ گفت: براى اين كه به تو محتاج نباشم و دستم پيش تو دراز نباشد. 🔸اين براى انسان ارزش دارد. براى انسان ارزش دارد دستش پيش ديگرى دراز نباشد نان و لبو بخورد، ولى ارزش ندارد چلو مرغ بخورد دستش پيش ديگران دراز باشد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 202-201- https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 آزادی و رشد فکری جامعه(۱) ✅ بسيارى از مسائل اجتماعى است كه اگر سرپرستان ‏ اجتماع افراد بشر را هدايت و سرپرستى نكنند گمراه مى‏شوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نيت (تا چه رسد به اين كه سوء نيت داشته باشند) به بهانه اين كه مردم قابل و لايق نيستند و خودشان نمى‏ فهمند و لياقت ندارند آزادى را از آنها بگيرند اين مردم تا ابد بى‏ لياقت باقى مى‏ مانند. ✅ بعنوان نمونه انتخابى مانند انتخاب وكيل مجلس مى‏خواهد صورت بگيرد. ممكن است شما كه فوق اين جمعيت قرار گرفته‏ ايد حسن نيت هم داشته باشيد و واقعا تشخيص شما اين باشد كه خوب است اين ملت فلان فرد را انتخاب كند، و فرض مى‏كنيم واقعا هم آن فرد شايسته‏ تر است. اما اگر شما بخواهيد اين را به مردم تحميل كنيد و بگوييد شما نمى‏ فهميد و بايد حتما فلان شخص را انتخاب كنيد، اينها تا دامنه قيامت مردمى نخواهند شد كه اين رشد اجتماعى را پيدا كنند. ✅ رشد جامعه به اين است كه در انتخاب آزادش بگذاريم ولو در آن آزادى ابتدا اشتباه هم بكند؛ صد بار هم اگر اشتباه كند باز بايد آزاد باشد. ▪️‏مجموعه آثاراستاد شهيدمطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ج‏24 ص 389- 391- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 شهید مطهری: اگر می‌خواهید جامعه‌ای رشید داشته باشید بگذارید تا مردم آزادانه انتخاب کنند ولو اینکه صد بار هم اشتباه انتخاب کنند.
⭕️ خطر معصوم انگاری و غیر قابل انتقادبودن شخصیت های غیر معصوم! 🔻معتقد بوده و هستم كه : هر «مقام غير معصومى» كه در وضع غير قابل انتقاد قرار گيرد، هم براى خودش خطر است و هم براى اسلام. 🔻... مانند عوام فكر نمى‏ كنم كه : هر كه در طبقه «مراجع» قرار گرفت مورد عنايت خاص امام زمان (عج) است و مصون از خطا و گناه و فسق است. 🔻اگر چنين چيزى بود، شرط عدالت ، بلاموضوع بود. ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج‏۱۹، ص۶۲۳-۶۲۲-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️آزادی و رشد (۲) 🔻بشر اگر بخواهد رشد پيدا كند بايد در كار خودش آزاد باشد، در انتخاب خودش آزاد باشد. 🔻شما بچه ‏تان را تربيت مى‏ كنيد، خيلى هم علاقه ‏مند هستيد كه او آن طورى كه دلتان مى‏ خواهد از آب دربيايد. 🔻ولى اگر هميشه از روى كمال علاقه ‏اى كه به او داريد در تمام كارها از او سرپرستى كنيد، يعنى مرتب به او ياد بدهيد، فرمان بدهيد كه اين كار را بكن،از اينجا برو؛ اگر مى‏ خواهد چيزى بخرد همراهش برويد، همواره به او دستور بدهيد كه اين را بخر، آن را نخر؛ محال است كه اين بچه شما يك آدم باشخصيت از آب دربيايد. 🔻در حدودى براى شما لازم است بچه‏ تان را هدايت كنيد و در حدودى هم لازم است او را آزاد بگذاريد، يعنى هم هدايت و هم آزاد گذاشتن. 🔻وقتى اين دو با يكديگر توأم شد، آن‏وقت بچه شما اگر يك استعدادى هم داشته باشد، ممكن است كه يك بچه با تربيت كاملى از آب درآيد. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 390-389- با تلخیص و ویرایش جزئی- eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 وای به روزی که بگردی و یک علامه طباطبایی پیدا نکنی! 🔹 خطابه پر معنا و شنیدنی استاد مطهری درباره فقدان معنویت در عصر تکنولوژی 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir‌
12.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 اقدام علامه طباطبایی(ره) برای کمک به مردم فلسطین 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام‌ و سروش eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️آزادی و رشد(۳) آزادی در انتخاب دین 🔻آنچه كه اسلام از مردم مى ‏خواهد ايمان است نه تمكين مطلق ؛ 🔻آن(تمکین مطلق) به درد نمى ‏خورد، نمى ‏تواند پايدار بماند، تا زور هست باقى است، زور كه رفت آن هم منتفى مى ‏شود به انتفاء علت خودش. 🔻اسلام آمده است ايمان، عشق، شور و محبت در دلها ايجاد كند. ايمان را كه نمى ‏شود به زور به كسى تحميل كرد. 🔻آيه «لا اكْراهَ فِى الدّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِ‏»(بقره: ۲۶۵) شايد ناظر به اين جهت است كه تو از مردم ايمان مى ‏خواهى، مگر با اجبار هم مى ‏شود كسى را مؤمن كرد؟! 🔻 اين است كه قرآن مى ‏فرمايد مردم را با حكمت دعوت كن: ادْعُ الى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ(نحل : ۱۲۵) : مردم را با دليل و منطق دعوت كن تا روح و قلب آنها را خاضع و عشق و محبت در دل آنها ايجاد كنى. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ؛ ج‏24 ؛ ص387- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟢شخصیت حضرت زينب كبرى‏ «سلام الله علیها» 🔻يكى از زنان اسلام كه مايه افتخار جهان است زينب كبرى «عليها السلام» است. 🔻تاريخ نشان مى‏ دهد كه حوادث خونين و مصائب بى‏ نظير كربلا زينب را به صورت پولاد آب ديده درآورد. 🔻يكى از زنان فاضله مسلمان عرب در زمان ما به نام دكتر «عايشه بنت الشاطى‏» كتابى درباره زينب نوشته به نام «بطلة كربلا» يعنى بانوى قهرمان كربلا. اين كتاب چند بار به فارسى ترجمه و چاپ شده -است - 🔻 اين بطولت و قهرمانى قسمت زيادش معلول همان حوادث و شدايد كربلاست. حوادث كربلا بود كه زبان زينب كبرى را به آن‏چنان خطابه غرا و آتشينى در مجلس يزيد جارى كرد كه همه شنيده‏ ايد. 🔻ابو تمام مى‏ گويد: «لو لا اشتعال النار فى ما جاورت‏ ما كان يعرف طيب عرف العود» : اگر آتش در كنار چوب عود مشتعل نشود و داغى و سوزندگى آن ، عود را نگيرد بوى خوش عود ، ظاهر نمى‏ گردد. تا آتش نباشد، تا درد و سوزش نباشد، هنر چوب عود ، ظاهر نمى‏ گردد. 🔻سعدى در همين مضمون مى‏ گويد: قول مطبوع از درون سوزناك آيد كه عود چون همى‏ سوزد جهان از وى معطر مى‏ شود ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج‏18(سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام) ؛ ص90- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 آزادی و رشد (۴) 🔸آزاد اندیشی در مسائل دینی 🔽اگر به مردم در مسائلى كه بايد در آنها فكر كنند از ترس اين كه مبادا اشتباه كنند، به هر طريقى آزادى فكرى ندهيم يا روحشان را بترسانيم كه در فلان موضوع دينى و مذهبى مبادا فكر كنى كه اگر فكر كنى و يك وسوسه كوچك به ذهن تو بيايد به سر در آتش جهنم فرو مى ‏روى، اين مردم هرگز فكرشان در مسائل دينى رشد نمى‏ كند و پيش نمى‏ رود. 🔽 دينى كه از مردم در اصول خود تحقيق مى‏ خواهد (و تحقيق يعنى به دست آوردن مطلب از راه تفكر و تعقل) خواه ناخواه براى مردم آزادى فكرى قائل است. 🔽- دینی که - مى‏ گويد: اصلا من از تو «لا الهَ الَّا اللَّه‏» ى را كه در آن فكر نكرده ‏اى و منطقت را به كار نينداخته ‏اى نمى ‏پذيرم، نبوت و معادى را كه تو از راه رشد فكرى انتخاب نكرده ‏اى و به آن نرسيده‏ اى من از تو نمى ‏پذيرم. پس ناچار به مردم آزادى تفكر مى‏ دهد. مردم را از راه روحشان هرگز نمى ‏ترساند، نمى‏ گويد مبادا در فلان مسئله فكر كنى كه اين، وسوسه شيطان است و اگر وسوسه شيطان در تو پيدا شد به سر در آتش جهنم مى‏روى. 🔽 پيغمبر اكرم(ص) فرمود: يكى از چيزهايى كه امت مرا هرگز به خاطر آن عذاب نخواهند كرد اين است كه انسان درباره خلقت، خدا و جهان فكر كند و وسوسه هائی در دلش پيدا شود. مادام كه او در حال تحقيق و جست و جوست، هرچه از اين شك ها در دلش پيدا شود، خدا او را معذب نمى‏ كند و آن را گناه نمى‏ شمارد. (ادامه دارد) ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيد مطهرى، ج‏24(آینده انقلاب اسلامی)، ص:391-393 - با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🔻اسلام فقط و فقط با مواجهه‏ صريح و شجاعانه با عقايد و افكار مختلف و متناقض با اسلام مى ‏تواند به حيات خودش ادامه بدهد. 🔻چنين تصور نشود كه با جلوگيرى از ابراز افكار و عقايد مى‏ شود از اسلام پاسدارى كرد. 🔻از اسلام فقط با يك نيرو مى‏ شود پاسدارى كرد و آن : منطق و آزادى دادن و مواجهه صريح و رك و روشن با افكار مخالف است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 131- با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا گناهگاران در گرو اعمال خویش‌اند ولی نیکوکاران در گرو اعمال خود نیستند؟ چرا قرآن از عمل به «کسب» تعبیر می‌کند؟ 🔸دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🔸دعوت به شرک! اكثر مردم در خداناپرستی ، موحّدند! 🔻گفتند مرحوم شيخ جعفر شوشترى، آن سالهايى كه آن منبرهاى معروف را در تهران مى ‏رفت، يك روز رفت بالاى منبر و گفت: ايّها الناس! همه پيغمبران آمده‏اند شما را به توحيد دعوت كرده‏اند، من آمده ‏ام شما را به شرك دعوت مى ‏كنم. 🔻خيلى نظرها را به خود جلب كرد كه اين چه مى ‏گويد؟ 🔻بعد گفت: همه پيغمبران آمده ‏اند گفته ‏اند فقط خدا را بپرستيد، فقط براى خدا كار كنيد، من مى ‏گويم يك كمى هم براى خدا كار كنيد، يعنى همه كارهايتان خالصانه براى غير خدا نباشد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نبرد حق و باطل، فطرت، توحيد)، ج‏3، ص: 572- 571- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/Imam1340