eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
33 عکس
180 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ نگرانی پیامبر (ص) از خطر سطحی نگری، کج اندیشی و نداشتن قدرت تجزیه و تحلیل مسائل جامعه(۱) 🔻پيغمبر اكرم از - طرفی - راجع به خطر نفاق شديداً اظهار نگرانى مى‏ كند، از طرف ديگر راجع به اينكه امتش - فقر فکری داشته - و تجزيه و تحليل نداشته باشند و در مسائل غور نكنند اظهار نگرانى مى‏ كند: « انّى لا اخافُ‏ عَلى امَّتِىَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اخافُ‏ عَلَيْهِمْ سوءَ التَّدْبيرِ» 🔻چه جمله عالى و بزرگى! مى‏ فرمود كه من بر امت خودم از ناحيه فقر اقتصادى بيم ندارم، فقر امت من را از پا در نمى‏ آورد 🔻ولى از يك چيز ديگر بر امت خودم بيمناكم و آن كج فكرى، بد فكرى، بد انديشگى، جهل و نادانى- است- 🔻اگر مردم مسلمان، روشن‏ بينى، دوربينى، آينده‏ بينى، عمق‏ بينى، و ژرف‏ بينى را از دست بدهند و ظاهربين بشوند آن وقت است كه براى اسلام خطر پيدا مى‏ شود. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پانزده گفتار) ؛ ج‏25 ؛ ص191 و ص 214-213 - با تلخیص و ویرایش جزئی- eitaa.com/shakhes1340
🔸امتحان الهى برای اهل بیت علیهم السلام‏ 🔹به مناسبت روز نزول آیات هفتم تا دهم سوره هل اتی (آیه اطعام) 🔻مطابق روايات متعددى كه از شيعه و سنى در اينجا روايت شده است حسنين مريض بودند. على و زهرا هر دو نذر مى ‏كنند كه اگر خداى متعال فرزندانشان را شفا داد سه روز روزه بگيرند. خدا شفا مى ‏دهد. 🔻بعدها مى ‏خواهند به نذر خودشان وفا كنند (يوفونَ بِالنَّذْرِ) و دين خود را ادا كنند. در موقعى است كه مدينه در شدت فقر به سر مى‏برده است‏ . 🔻على مى ‏رود چند صاع‏ جو از مردى يهودى به نام شمعون قرض مى ‏كند. زهراى مرضيه با دست خودش آن را آرد مى‏كند، خمير مى ‏كند و نان مى ‏پزد؛ شب اول پنج قرص نان به عدد پنج نفرشان يعنى على عليه السلام و حضرت زهرا و حسنين و فضّه. همه آنها هم روزه دارند. 🔻افطار نكرده امتحان الهى مى ‏رسد: مِسْكينا على ايثار مى ‏كند، زهرا ايثار مى ‏كند، حسنين ايثار مى ‏كنند، فضه هم ايثار مى ‏كند. به احدى هم نمى ‏گويند، خدا رازشان را فاش كرد، اگر خدا نگفته بود تا ابد هم كسى اطلاع پيدا نمى ‏كرد. به پيغمبر هم نگفته بودند. احدى از اين راز اطلاع نداشت. 🔻مطابق بعضى از نقلها در يك شب اين عمل تكرار شد. بعد از آنكه مسكين آمد، مقدار ديگرى همان شب آماده كردند، يتيمى آمد. قسمت سومش را آماده كردند، اسيرى آمد، كه دو روز پشت سر هم روزه گرفتند. 🔻مطابق بعضى از نقلها متواليا در هر روز يكى از اينها آمد: وَ يُطْعِمُونَ‏ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ‏ اين ابرار، اين «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً» ها، اين «شاكرها» اطعام طعام مى ‏كنند به مسكين و به يتيم و به اسير، بعد هم‏ : إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ‏ 🔻ظاهرا از حضرت صادق حديث است كه اين چيزى نبوده كه به زبان بياورند. خدا دل اينها را هم دارد آشكار مى‏كند، يعنى زبان حالشان اين است كه خيال نكنيد حالا كه ما به شما غذا مى‏دهيم از شما توقع حتى يك «متشكرم» داريم. جز رضاى خدا محركى براى ما نيست. 🔻حالا ببينيد وقتى كه انسان به آن مرحله «امّا شاكِرا» مى ‏رسد چه مى‏شود! إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ‏ فقط براى ذات خدا، براى روى خدا. ما روى خدا را مى ‏خواهيم، وصل او را مى ‏خواهيم، ما او را مى ‏خواهيم. 🔻لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكورا : نه مى ‏خواهيم كه يك روزى اگر شما چيزدار شديد بياييد پاداش اين احسان ما را به ما بدهيد، و نه حتى از شما انتظار يك تشكر داريم: وَ لا شُكُوراً يعنى و نه انتظار اينكه يك دعا به ما بكنيد يا انتظار اينكه يك متشكرم، ممنونم بگوييد. جمله «إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً» معنايش اين است كه ما خود را مسئول شما مساكين و شما يتيمها و شما اسيرها مى‏دانيم، ما از خداى خود به خاطر اين مسئوليتى كه درباره شما داريم مى‏ترسيم. 🔻اين ها جملاتی نیست كه به آن مسكين و يتيم و اسير ‏گفته ‏اند، بلكه همان زبان حالشان است، يعنى روح و قلب آنها چنين روح و قلبى بود. ما خواهان حق هستيم و خواهان روى حق و وصال او. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(10 - 14))، ج‏28، ص: 199-198- با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️قابل توجه کسانی که پست ها را سریع و بدون تحقیق فوروارد می کنند! 🔻وظیفه شرعی در زمینه اخباری که می شنویم : حق تحقیق ، آری اما حق نشر و نقل بدون تحقیق آنها ، خیر
♦️ امام خمینی: مردم قدرت تشخیص اصلح را دارند و احتیاج به قیم ندارند! 🔻همان طور که بارها گفته‌ام، مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند، و هیچ فرد و یا گروه و دسته‌ای حق تحمیل فرد و یا افرادی را به مردم ندارند. 🔻جامعه اسلامی ایران، که با درایت و رشد سیاسی خود جمهوری اسلامی و ارزشهای والای آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفته‌اند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار مانده‌اند، مسلّم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیدای اصلح را دارند. 🔻البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است. و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت می‌نمایند. افراد و گروهها و روحانیون در حد تذکرات قبلی در حوزه خود می‌توانند کاندیدا معرفی نمایند؛ ولی هیچ کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهار نظر و اظهار وجود نکنند. 🔹سایت جامع امام خمینی؛ گزیده موضوعی ، واژه «انتخابات و مردم» https://eitaa.com/Imam1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتخابات در انحصار هیچکس نیست 🔹امام خمینی(ره): انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است. و انتخابات برای تاثیر سرنوشت شما ملت است. 📩دریافت سایر کیفیت ها👇 http://emam.com/posts/view/19758@Sahifeh_noor
🔻«مصیبت، آن‌روزی است که مردم پشت کنند به صندوق رأی؛ این مصیبت است. 🔻دشمن این را می‌خواهد... آرزو می‌کنند و انتظار می‌کشند روزی را که نود درصد مردم پای صندوق‌ها شرکت نکنند... می‌گویند... باید کاری کنیم که نود درصد مردم پای صندوق‌های رأی نیایند؛ مصیبت آن است. بنده آن را می‌بینم. (از بیانات رهبر معظم انقلاب- با تلخیص و ویرایش - در تاریخ ۱۳۹۶/۰۳/۱۷) https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=38856 https://eitaa.com/rahbari1340
♦️توصیه رهبر انقلاب به لزوم فراهم کردن زمینه های مشارکت گسترده مردم در انتخابات : 🔻...هرچه بیشتر افراد از جهات و جناحهای مختلف در انتخابات شرکت کنند برای نظام و شورای نگهبان بهتراست. 🔻ما باید کاری کنیم که امکان و وسیله ی ورود اشخاص بیشتر فراهم شود و همه درهمه جا احساس کنند که می توانند فرد موردنظر خود را واقعاً آزادانه انتخاب کنند.( .۱۳۷۰/۱۲/۰۴ ) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2595 https://eitaa.com/rahbari1340
36.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 بیانات مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری
♦️آزادی مردم در تشخیص کاندیدای اصلح یا صالح ‏ 🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (64) 🔻برنامه ما اين است كه رجوع كنيم به آراى عمومى، به آراى مردم... مردم يكى را تعيين كنند براى اينكه رئيس جمهور باشد، ما هم رأيمان را علناً به مردم اظهار مى‏ كنيم كه آقا آنكه من مى‏ خواهم اين است؛ شما ميل داريد به اين رأى بدهيد، ميل داريد هم خودتان آزاديد. 🔻قهراً مردم وقتى آزاد هستند يك نفر صالح را انتخاب مى‏ كنند و آراى عمومى نمى ‏شود خطا بكند. يك وقت يكى مى‏ خواهد يك كارى بكند اشتباه مى‏ كند، يك وقت يك مملكت سى ميليونى‏ نمى‏ شود اشتباه بكند. 🔻كسى بگويد خوب لَعلَ‏ يك آدمِ غلطى را گذاشتند؛ اگر غلطى را گذاشتند، قدم اول را كه برداشت همين ملت عزلش مى‏ كنند تمام مى‏ شود. ▪️صحيفه امام، ج‏5، ص: 323-322- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/Imam1340
⭕️رهبر انقلاب اسلامی: 🔻دشمن می خواهد با کاهش مشارکت مردم، مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرد. 🔻اعتماد ملت به نظام، به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌ی جمهوری اسلامی...- بوده - و دشمنان اسلام و ایران تلاش می‌کنند با ایجاد شکّ و تردید درباره‌ی انتخابات، این اعتماد ملی را متزلزل کنند و با کاهش مشارکت مردم، مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرند که اگر این هدف شوم محقق شود، با هیچ زیان و خسارت دیگری قابل مقایسه نیست. ▪️بیانات رهبری در تاریخ 29خرداد 1388- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/rahbari1340
16.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبر معظم انقلاب اسلامی: راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد (۱۳۶۹/۲/۱۲) 🔸 شهید مطهری : رشد فکری مردم در پرتو انتخابات آزاد است هر چند صدبار هم اشتباه کنند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗳 بیانات صبح امروز(۱۵ تیرماه ۱۴۰۳) رهبر معظم انقلاب : ان شاءلله مردم بهترین را انتخاب خواهند کرد
🔸درسی مهم از مکتب امام صادق علیه السلام ♦️عالِم زمان خويشتن باش‏ 🔻كلامى دارد امام صادق عليه السلام كه بسيار كلام بزرگى است: الْعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوابِسُ‏ ( کافی ج 1 ص 26 و 27) : يعنى كسى كه زمان‏ خودش را بشناسد و بفهمد و درك كند، امور مشتبه و گيج‏كننده به او هجوم نمى ‏آورد. 🔻كلمه «هجوم» در عربى به معنى حمله ‏اى است كه ناگهانى و غفلتاً بشود و طرف را غافلگير كند. 🔻امام مى ‏فرمايد: اگر كسى به وضع زمان خود آشنا باشد امور مشتبه ناگهان بر سرش نمى ‏ريزد كه يك‏مرتبه دست و پاى خود را گم كند و نتواند قواى خود را و فكر خودش را جمع و جور كند و راه حلى پيدا كند. بسيار كلام بزرگى است اين كلام. 🔻ما نقطه مقابل و مشمول مفهوم مخالفِ «‏ الْعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوابِسُ »‏ هستيم. از اول تا به آخر، از صدر تا به ساقه، من الباب الى المحراب، از زمان خود بى ‏خبريم همين طور نشسته و بى ‏خبريم و چُرت مى ‏زنيم، ... بى ‏خبر از آنچه در دنيا مى ‏گذرد و بى ‏خبر از آنچه در پشت پرده است... ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (رهبرى نسل جوان(ده گفتار))، ج‏24، ص: 525-526- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes134
♦️نوكرى‏ امام حسين (ع) را بكلى رها نكن! 🔻...من در سال 41 (سال فوت مرحوم آقاى بروجردى) كه دو سه ماه بود ايشان فوت كرده بودند (ايشان در ماه شوّال فوت كردند) در مثل همين ايام كه محرم نزديك بود و چند روزى به محرم بيشتر نمانده بود، ايشان را خواب ديدم (حال آن خواب كيفيتى دارد و به تفصيل است) و خودم معنى اين خواب را نفهميدم. 🔻شخصى بود به نام آقاى حاج آقا احمد كه قمى بود و فوت كرد. او عجيب تعبير خواب مى‏كرد. حتى خود مرحوم آقاى بروجردى گاهى كه يك خوابهايى مى‏ديدند حاج آقا احمد را براى تعبير مى‏خواستند. 🔻من به آقاى حاج آقا احمد تلفن كردم و تعبير خواب را خواستم. من حقيقتش وجهش را نفهميدم كه او از كجاى آن خوابى كه من ديده بودم اين‏جور فهميد. (آن وقتها من منبر نمى‏رفتم؛ مدتى بود منبر را ترك كرده بودم.) 🔻گفت معنى اين خواب اين است كه منبر را ترك نكن؛ يعنى معنى اين خواب اين است كه- حال تعبير او چه بود يادم نيست- نوكرى‏ امام حسين را بكلى رها نكن. 🔻من ديگر به همان كه او گفت عمل كردم و به تعبيرى كه او كرد ترتيب اثر دادم. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آشنایی با قرآن ج۶) ؛ ج‏27 ؛ ص234- https://eitaa.com/shakhes1340
14.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ فلسفه اقامه هر ساله مجالس عزاداری حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام: تجدید حیات و شستشوی روح در کوثر حسینی
🔴حسین (ع) سوژه بزرگ اجتماعی در همه اعصار (به مناسبت آغاز محرم الحرام سال ۱۴۴۶ هجری - قمری) 🔻حسين بن على يك سوژه بزرگ اجتماعى است. حسين بن على در آن زمان يك سوژه بزرگ بود؛ هر كسى كه مى‏خواست در مقابل ظلم قيام كند، شعارش «يا لَثاراتِ الْحُسَيْن» بود. 🔻امروز هم حسين بن على يك سوژه بزرگ است، سوژه‏اى براى‏ امر به معروف و نهى از منكر، براى اقامه نماز، براى زنده كردن اسلام، براى اينكه احساسات و عواطف عاليه اسلامى در وجود ما احيا بشود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 60-59- https://eitaa.com/shakhes1340
زنگ بیدار باش با تجدید یادبود قیام حسینی 🔻داستان امام حسين كه ما بايد آن را زنده نگه داريم، در حقيقت هوشيار باش و بيدارباشى است كه آه! ديدى چه بر سر اسلام آمد! 🔻ما بايد در اثر تجديد يادبود اين قضيه، هميشه هوشيار باشيم كه مبادا ديگر از اين مصيبتها بر اسلام وارد شود. 🔻ما برعكس چنين استفاده ‏اى نكرده ‏ايم. مصيبت هاى بزرگی بر اسلام وارد شده و احدى از ما «آخ» نگفته است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(خطابه و منبر(ده گفتار))، ) ؛ ج‏25 ؛ ص353-با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️ قابل توجه مرثیه خوانان ، مداحان و اهل منبر ⭕️تعبیر از یک «خواب وحشتناک» 🔻حاجی نوری،محدث مشهور و استاد شیخ عباس قمی در کتاب « لولو ءو مرجان » نوشته‏ اند : يك مردى رفت خدمت مرحوم صاحب مقامع‏ - فقیه، اصولی و رجالی شیعه در قرن سیزدهم - و گفت من ديشب خواب وحشتناكى ديدم. 🔻گفت چه خواب ديدى؟ گفت: خواب ديدم كه با اين دندانهاى خودم گوشتهاى بدن امام حسين عليه السلام را دارم مى‏كَنم! 🔻اين مرد عالم لرزيد، سرش را پايين انداخت، يك مدتى فكر كرد، گفت: شايد تو مرثيه خوان هستى؟ گفت: بله آقا گفت: ديگر بعد از اين يا اساساً مرثيه‏ خوانى را ترك كن يا از كتابهاى معتبر نقل كن. تو با اين دروغهايت دارى گوشت بدن امام حسين را با اين دندانهاى خودت مى‏كَنى. اين لطف خدا بوده كه لااقل در اين رؤيا به تو نشان بدهد. 🔻اگر كسى تاريخ عاشورا را بخواند، مى‏بيند از زنده ‏ترين و مستندترين و پرمنبع‏ ترين تاريخهاست. ما احتياجى [به اين دروغها] نداريم. حالا گذشته از اين كه اصلًا دروغ جعل كردن كار غلطى است، احتياجى نيست، آن قدر راست هست كه همانها را اگر بگوييم كافى است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص96-با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ آسیب شناسی مجالس عزادارى(۱)‏ 1️⃣ اهمیت دادن به ازدحام جمعیت: 🔻يكى از نقاط ضعف اين است كه معمولًا، هم صاحبان مجالس و هم مستمعين خواهان زيادى جمعيت هستند. اگر جمعيت ازدحام بكند راضى است، اگر جمعيت ازدحام نكند راضى نيست. 🔻اين، نقطه ضعف است. اين جلسات كه براى اين نيست كه جمعيت ازدحام بكند يا نه! مگر ما مى ‏خواهيم سان ببينيم؟ مگر ما مى‏ خواهيم رژه برويم؟ هدف چيز ديگرى است. هدف آشنا شدن با حقايق و مبارزه كردن با تحريفات است. 🔻...اينجاست كه يك عالم سر دوراهى قرار مى‏ گيرد: از اين نقطه ضعف استفاده كنم، بهره ‏بردارى كنم، يا على ‏رغم اين نقطه ضعف، من با آن مبارزه كنم، بروم دنبال حقيقت، چه كار دارم به اينكه ازدحام جمعیت مى ‏شود يا نمى ‏شود. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 130-129- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ آسیب شناسی مجالس عزادارى(۲)‏ 2️⃣ تلاش در شور و واویلاشدن مجلس عزاداری! 🔽نقطه ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزادارى - كه خوشبختانه بايد بگوييم كمتر شده است - اين است که: بايد منبرى حتماً در آخر ذكر مصيبت كند و در اين ذكر مصيبت هم نه تنها مردم اشك بريزند، اشك بريزند قبول نيست، بايد مجلس از جا كنده بشود، بايد شور و واويلا بپا بشود. من نمى ‏گويم مجلس از جا كنده نشود، من مى‏ گويم اين نبايد هدف باشد. 🔽 من مى‏ گويم اگر كسى در آن مسير صحيح با بيان حقايق و واقعيات بدون آنكه يك روضه دروغى بخواند، بدون اينكه جعلى بكند، بدون اينكه تحريفى بكند، بدون اينكه براى امام حسين اصحابى بسازد كه در تاريخ نبوده و خود امام حسين آنها را نمى‏ شناسد چون وجود نداشته ‏اند، ...اگر اشكى از روى صداقت و حقيقت ريخت، شور و واويلا هم بپاشد، مجلس هم كربلا شد، بسيار خوب؛ ولى وقتى كه نبود، آن وقت ما بايد با امام حسين بجنگيم، دشمنى كنيم؟ دروغ ببنديم؟! دروغ بگوييم؟! ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 130-129- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340