🔴حسین (ع) سوژه بزرگ اجتماعی در همه اعصار
(به مناسبت آغاز محرم الحرام سال ۱۴۴۶ هجری - قمری)
🔻حسين بن على يك سوژه بزرگ اجتماعى است.
حسين بن على در آن زمان يك سوژه بزرگ بود؛
هر كسى كه مىخواست در مقابل ظلم قيام كند، شعارش «يا لَثاراتِ الْحُسَيْن» بود.
🔻امروز هم حسين بن على يك سوژه بزرگ است،
سوژهاى براى امر به معروف و نهى از منكر، براى اقامه نماز، براى زنده كردن اسلام،
براى اينكه احساسات و عواطف عاليه اسلامى در وجود ما احيا بشود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 60-59-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ زنگ بیدار باش با تجدید یادبود قیام حسینی
🔻داستان امام حسين كه ما بايد آن را زنده نگه داريم، در حقيقت هوشيار باش و بيدارباشى است كه آه! ديدى چه بر سر اسلام آمد!
🔻ما بايد در اثر تجديد يادبود اين قضيه، هميشه هوشيار باشيم كه مبادا ديگر از اين مصيبتها بر اسلام وارد شود.
🔻ما برعكس چنين استفاده اى نكرده ايم.
مصيبت هاى بزرگی بر اسلام وارد شده و احدى از ما «آخ» نگفته است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(خطابه و منبر(ده گفتار))، ) ؛ ج25 ؛ ص353-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️ قابل توجه مرثیه خوانان ، مداحان و اهل منبر
⭕️تعبیر از یک «خواب وحشتناک»
🔻حاجی نوری،محدث مشهور و استاد شیخ عباس قمی در کتاب « لولو ءو مرجان » نوشته اند :
يك مردى رفت خدمت مرحوم صاحب مقامع - فقیه، اصولی و رجالی شیعه در قرن سیزدهم - و گفت من ديشب خواب وحشتناكى ديدم.
🔻گفت چه خواب ديدى؟
گفت: خواب ديدم كه با اين دندانهاى خودم گوشتهاى بدن امام حسين عليه السلام را دارم مىكَنم!
🔻اين مرد عالم لرزيد، سرش را پايين انداخت، يك مدتى فكر كرد،
گفت: شايد تو مرثيه خوان هستى؟
گفت: بله آقا
گفت: ديگر بعد از اين يا اساساً مرثيه خوانى را ترك كن يا از كتابهاى معتبر نقل كن.
تو با اين دروغهايت دارى گوشت بدن امام حسين را با اين دندانهاى خودت مىكَنى.
اين لطف خدا بوده كه لااقل در اين رؤيا به تو نشان بدهد.
🔻اگر كسى تاريخ عاشورا را بخواند، مىبيند از زنده ترين و مستندترين و پرمنبع ترين تاريخهاست.
ما احتياجى [به اين دروغها] نداريم. حالا گذشته از اين كه اصلًا دروغ جعل كردن كار غلطى است، احتياجى نيست،
آن قدر راست هست كه همانها را اگر بگوييم كافى است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص96-با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ آسیب شناسی مجالس عزادارى(۱)
1️⃣ اهمیت دادن به ازدحام جمعیت:
🔻يكى از نقاط ضعف اين است كه معمولًا، هم صاحبان مجالس و هم مستمعين خواهان زيادى جمعيت هستند.
اگر جمعيت ازدحام بكند راضى است، اگر جمعيت ازدحام نكند راضى نيست.
🔻اين، نقطه ضعف است. اين جلسات كه براى اين نيست كه جمعيت ازدحام بكند يا نه!
مگر ما مى خواهيم سان ببينيم؟ مگر ما مى خواهيم رژه برويم؟
هدف چيز ديگرى است. هدف آشنا شدن با حقايق و مبارزه كردن با تحريفات است.
🔻...اينجاست كه يك عالم سر دوراهى قرار مى گيرد:
از اين نقطه ضعف استفاده كنم، بهره بردارى كنم،
يا على رغم اين نقطه ضعف، من با آن مبارزه كنم، بروم دنبال حقيقت،
چه كار دارم به اينكه ازدحام جمعیت مى شود يا نمى شود.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 130-129- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
9.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️بر کدامین حسین باید گریست؟!
⭕️ آسیب شناسی مجالس عزادارى(۲)
2️⃣ تلاش در شور و واویلاشدن مجلس عزاداری!
🔽نقطه ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزادارى - كه خوشبختانه بايد بگوييم كمتر شده است - اين است که:
بايد منبرى حتماً در آخر ذكر مصيبت كند و در اين ذكر مصيبت هم نه تنها مردم اشك بريزند، اشك بريزند قبول نيست،
بايد مجلس از جا كنده بشود،
بايد شور و واويلا بپا بشود.
من نمى گويم مجلس از جا كنده نشود، من مى گويم اين نبايد هدف باشد.
🔽 من مى گويم اگر كسى در آن مسير صحيح با بيان حقايق و واقعيات بدون آنكه يك روضه دروغى بخواند،
بدون اينكه جعلى بكند،
بدون اينكه تحريفى بكند،
بدون اينكه براى امام حسين اصحابى بسازد كه در تاريخ نبوده و خود امام حسين آنها را نمى شناسد چون وجود نداشته اند،
...اگر اشكى از روى صداقت و حقيقت ريخت، شور و واويلا هم بپاشد، مجلس هم كربلا شد، بسيار خوب؛
ولى وقتى كه نبود، آن وقت ما بايد با امام حسين بجنگيم، دشمنى كنيم؟ دروغ ببنديم؟! دروغ بگوييم؟!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 130-129- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
11.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ تاریخچه روضه خوانی و مصائب جعل و تحریفات در نهضت حسینی که باید بر آنها گریست!
10.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ تحریفات گسترده شکلی و محتوایی در واقعه عاشورا که به مسخ شدن این حماسه عظیم انجامیده و نقش علمای امت و مردم (گویندگان و شنوندگان) در آن
♦️ کرسی امربه معروف و نهی از منکر مولود حماسه عاشورا
🔻اين خطابه و منبر كه الآن در ميان ما شايع است مولود حادثه عاشورا و توصيه ائمه اطهار به اقامه عزاى سيد الشهداء است، از بركات عزادارى سيد الشهداء است.
🔻اشخاص عاقل و فهميده و متدين گفتند حالا كه مجالسى به نام سيد الشهداء عليه السلام تشكيل مىشود،
حالا كه مردم به نام امام حسين جمع مىشوند،
چرا ما به اين وسيله از يك اصل ديگر استفاده نكنيم؟
چرا ضمناً اصل ديگرى را اجرا نكنيم؟
و آن، اصل امر به معروف و نهى از منكر است.
🔻لهذا حسين بن على صاحب دو كرسى شد:
1⃣ كرسى مرثيه خوانى و كرسى ابراز احساسات به سود مظلوم و عليه ظالم،
كه اگر به طرز صحيحى اجرا شود آثار عظيمی دارد
2⃣ كرسى امر به معروف و نهى از منكر
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خطابه و منبر(ده گفتار))، ج25، ص: 342-با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ تهمتی که توسط خودی ها ، ناخواسته و جاهلانه به حسین بن علی (ع) زده میشود!
🔻حسين علیه السلام -مى فرماید- :
من نهضت كردم براى امر به معروف، براى اينكه دين را زنده كنم، براى اينكه با مفاسد مبارزه كنم. نهضت من يك نهضت اصلاحى اسلامى است.
🔻ما آمديم و چيز ديگرى گفتيم (نمى دانم بگويم ماهرانه يا جاهلانه)
گفتیم حسين بن على قيام كرد تا كشته بشود براى اينكه كفاره گناهان امّت باشد،
كشته شد براى اينكه گناهان ما آمرزيده شود.
🔻حالا اگر بپرسند آخر اين در كجاست؟
خود حسين چنين چيزى گفت؟ پيغمبر گفت؟ امام گفت؟ چنين حرفى را چه كسى گفت؟
مى گوييم ما به اين حرفها چه كار داريم؟ امام حسين كشته شد براى اينكه گناهان ما بخشيده شود.
🔻نمى دانيم كه اين فكر را ما از دنياى مسيحيت گرفته ايم. ملت مسلمان خيلى چيزها را ندانسته از دنياى مسيحيت بر ضد اسلام گرفت. يكى همين است.
🔻يكى از اصول معتقَدات مسيحى مسأله [به] صليب رفتن مسيح است براى اينكه فادى باشد. الآن «الفادى» لقب مسيح است. اين از نظر مسيحيت جزء متن مسيحيت است.
مى گويند عيسى به دار رفت و اين به دار رفتن عيسى كفاره گناه امت شد، يعنى گناهان خودشان را به حساب عيسى مى گذارند.
🔻فكر نكرديم اين حرف مال دنياى مسيحيت است و با روح اسلام سازگار نيست، با سخن حسين سازگار نيست. به خدا قسم تهمت به ابا عبد الله است.
و اللَّهِ اگر كسى در روز ماه رمضان روزه داشته باشد و اين حرف را به حسين بن على نسبت بدهد و بگويد شهادت حسين براى چنين كارى بود و از او نقل كند، روزه اش باطل است. دروغ بر حسين است.
🔻 ابا عبد الله كه براى مبارزه با گناه كردن قيام كرد، ما گفتيم قيام كرد كه سنگرى براى گنهكاران بشود؛
ما گفتيم حسين يك شركت بيمه تأسيس كرد، بيمه گناه،
گفت شما را از نظر گناه بيمه كردم.
در عوض چه مى گيرم؟
شما براى من اشك بريزيد، من در عوض گناهان شما را جبران مى كنم،
اما شما هرچه مى خواهيد باشيد، ابن زياد باشيد، عمر سعد باشيد!
🔻در حالی که : مكتب حسين، مكتب انسانسازى است نه مكتب گنهكارسازى. حسين سنگر عمل صالح است نه سنگر گنهكارى. (ادامه دارد )
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج17 ؛ ص 109-108و 116-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
19.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️خیانت بزرگ به اباعبدالله الحسین:
گریاندن مردم به هر وسیله! (نظیر: تحریف وقایع ، اخبار دروغ )
⭕️ تهمتی که توسط خودی ها ، ناخواسته و جاهلانه به حسین بن علی زده میشود!
🔻حسين علیه السلام -مى فرماید- :
من نهضت كردم براى امر به معروف، براى اينكه دين را زنده كنم، براى اينكه با مفاسد مبارزه كنم. نهضت من يك نهضت اصلاحى اسلامى است.
🔻ما آمديم و چيز ديگرى گفتيم (نمى دانم بگويم ماهرانه يا جاهلانه)
گفتیم حسين بن على قيام كرد تا كشته بشود براى اينكه كفاره گناهان امّت باشد،
كشته شد براى اينكه گناهان ما آمرزيده شود.
🔻حالا اگر بپرسند آخر اين در كجاست؟
خود حسين چنين چيزى گفت؟ پيغمبر گفت؟ امام گفت؟ چنين حرفى را چه كسى گفت؟
مى گوييم ما به اين حرفها چه كار داريم؟ امام حسين كشته شد براى اينكه گناهان ما بخشيده شود.
🔻نمى دانيم كه اين فكر را ما از دنياى مسيحيت گرفته ايم. ملت مسلمان خيلى چيزها را ندانسته از دنياى مسيحيت بر ضد اسلام گرفت. يكى همين است.
🔻يكى از اصول معتقَدات مسيحى مسأله [به] صليب رفتن مسيح است براى اينكه فادى باشد. الآن «الفادى» لقب مسيح است. اين از نظر مسيحيت جزء متن مسيحيت است.
مى گويند عيسى به دار رفت و اين به دار رفتن عيسى كفاره گناه امت شد، يعنى گناهان خودشان را به حساب عيسى مى گذارند.
🔻فكر نكرديم اين حرف مال دنياى مسيحيت است و با روح اسلام سازگار نيست، با سخن حسين سازگار نيست. به خدا قسم تهمت به ابا عبد الله است.
و اللَّهِ اگر كسى در روز ماه رمضان روزه داشته باشد و اين حرف را به حسين بن على نسبت بدهد و بگويد شهادت حسين براى چنين كارى بود و از او نقل كند، روزه اش باطل است. دروغ بر حسين است.
🔻 ابا عبد الله كه براى مبارزه با گناه كردن قيام كرد، ما گفتيم قيام كرد كه سنگرى براى گنهكاران بشود؛
ما گفتيم حسين يك شركت بيمه تأسيس كرد، بيمه گناه،
گفت شما را از نظر گناه بيمه كردم.
در عوض چه مى گيرم؟
شما براى من اشك بريزيد، من در عوض گناهان شما را جبران مى كنم،
اما شما هرچه مى خواهيد باشيد، ابن زياد باشيد، عمر سعد باشيد!
🔻در حالی که : مكتب حسين، مكتب انسانسازى است نه مكتب گنهكارسازى. حسين سنگر عمل صالح است نه سنگر گنهكارى. (ادامه دارد )
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج17 ؛ ص 109-108و 116-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340