♦️ قابل توجه مرثیه خوانان ، مداحان و اهل منبر
⭕️تعبیر از یک «خواب وحشتناک»
🔻حاجی نوری،محدث مشهور و استاد شیخ عباس قمی در کتاب « لولو ءو مرجان » نوشته اند :
يك مردى رفت خدمت مرحوم صاحب مقامع - فقیه، اصولی و رجالی شیعه در قرن سیزدهم - و گفت من ديشب خواب وحشتناكى ديدم.
🔻گفت چه خواب ديدى؟
گفت: خواب ديدم كه با اين دندانهاى خودم گوشتهاى بدن امام حسين عليه السلام را دارم مىكَنم!
🔻اين مرد عالم لرزيد، سرش را پايين انداخت، يك مدتى فكر كرد،
گفت: شايد تو مرثيه خوان هستى؟
گفت: بله آقا
گفت: ديگر بعد از اين يا اساساً مرثيه خوانى را ترك كن يا از كتابهاى معتبر نقل كن.
تو با اين دروغهايت دارى گوشت بدن امام حسين را با اين دندانهاى خودت مىكَنى.
اين لطف خدا بوده كه لااقل در اين رؤيا به تو نشان بدهد.
🔻اگر كسى تاريخ عاشورا را بخواند، مىبيند از زنده ترين و مستندترين و پرمنبع ترين تاريخهاست.
ما احتياجى [به اين دروغها] نداريم. حالا گذشته از اين كه اصلًا دروغ جعل كردن كار غلطى است، احتياجى نيست،
آن قدر راست هست كه همانها را اگر بگوييم كافى است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص96-با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ آسیب شناسی مجالس عزادارى(۱)
1️⃣ اهمیت دادن به ازدحام جمعیت:
🔻يكى از نقاط ضعف اين است كه معمولًا، هم صاحبان مجالس و هم مستمعين خواهان زيادى جمعيت هستند.
اگر جمعيت ازدحام بكند راضى است، اگر جمعيت ازدحام نكند راضى نيست.
🔻اين، نقطه ضعف است. اين جلسات كه براى اين نيست كه جمعيت ازدحام بكند يا نه!
مگر ما مى خواهيم سان ببينيم؟ مگر ما مى خواهيم رژه برويم؟
هدف چيز ديگرى است. هدف آشنا شدن با حقايق و مبارزه كردن با تحريفات است.
🔻...اينجاست كه يك عالم سر دوراهى قرار مى گيرد:
از اين نقطه ضعف استفاده كنم، بهره بردارى كنم،
يا على رغم اين نقطه ضعف، من با آن مبارزه كنم، بروم دنبال حقيقت،
چه كار دارم به اينكه ازدحام جمعیت مى شود يا نمى شود.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 130-129- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️بر کدامین حسین باید گریست؟!
⭕️ آسیب شناسی مجالس عزادارى(۲)
2️⃣ تلاش در شور و واویلاشدن مجلس عزاداری!
🔽نقطه ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزادارى - كه خوشبختانه بايد بگوييم كمتر شده است - اين است که:
بايد منبرى حتماً در آخر ذكر مصيبت كند و در اين ذكر مصيبت هم نه تنها مردم اشك بريزند، اشك بريزند قبول نيست،
بايد مجلس از جا كنده بشود،
بايد شور و واويلا بپا بشود.
من نمى گويم مجلس از جا كنده نشود، من مى گويم اين نبايد هدف باشد.
🔽 من مى گويم اگر كسى در آن مسير صحيح با بيان حقايق و واقعيات بدون آنكه يك روضه دروغى بخواند،
بدون اينكه جعلى بكند،
بدون اينكه تحريفى بكند،
بدون اينكه براى امام حسين اصحابى بسازد كه در تاريخ نبوده و خود امام حسين آنها را نمى شناسد چون وجود نداشته اند،
...اگر اشكى از روى صداقت و حقيقت ريخت، شور و واويلا هم بپاشد، مجلس هم كربلا شد، بسيار خوب؛
ولى وقتى كه نبود، آن وقت ما بايد با امام حسين بجنگيم، دشمنى كنيم؟ دروغ ببنديم؟! دروغ بگوييم؟!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 130-129- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ تاریخچه روضه خوانی و مصائب جعل و تحریفات در نهضت حسینی که باید بر آنها گریست!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ تحریفات گسترده شکلی و محتوایی در واقعه عاشورا که به مسخ شدن این حماسه عظیم انجامیده و نقش علمای امت و مردم (گویندگان و شنوندگان) در آن
♦️ کرسی امربه معروف و نهی از منکر مولود حماسه عاشورا
🔻اين خطابه و منبر كه الآن در ميان ما شايع است مولود حادثه عاشورا و توصيه ائمه اطهار به اقامه عزاى سيد الشهداء است، از بركات عزادارى سيد الشهداء است.
🔻اشخاص عاقل و فهميده و متدين گفتند حالا كه مجالسى به نام سيد الشهداء عليه السلام تشكيل مىشود،
حالا كه مردم به نام امام حسين جمع مىشوند،
چرا ما به اين وسيله از يك اصل ديگر استفاده نكنيم؟
چرا ضمناً اصل ديگرى را اجرا نكنيم؟
و آن، اصل امر به معروف و نهى از منكر است.
🔻لهذا حسين بن على صاحب دو كرسى شد:
1⃣ كرسى مرثيه خوانى و كرسى ابراز احساسات به سود مظلوم و عليه ظالم،
كه اگر به طرز صحيحى اجرا شود آثار عظيمی دارد
2⃣ كرسى امر به معروف و نهى از منكر
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خطابه و منبر(ده گفتار))، ج25، ص: 342-با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ تهمتی که توسط خودی ها ، ناخواسته و جاهلانه به حسین بن علی (ع) زده میشود!
🔻حسين علیه السلام -مى فرماید- :
من نهضت كردم براى امر به معروف، براى اينكه دين را زنده كنم، براى اينكه با مفاسد مبارزه كنم. نهضت من يك نهضت اصلاحى اسلامى است.
🔻ما آمديم و چيز ديگرى گفتيم (نمى دانم بگويم ماهرانه يا جاهلانه)
گفتیم حسين بن على قيام كرد تا كشته بشود براى اينكه كفاره گناهان امّت باشد،
كشته شد براى اينكه گناهان ما آمرزيده شود.
🔻حالا اگر بپرسند آخر اين در كجاست؟
خود حسين چنين چيزى گفت؟ پيغمبر گفت؟ امام گفت؟ چنين حرفى را چه كسى گفت؟
مى گوييم ما به اين حرفها چه كار داريم؟ امام حسين كشته شد براى اينكه گناهان ما بخشيده شود.
🔻نمى دانيم كه اين فكر را ما از دنياى مسيحيت گرفته ايم. ملت مسلمان خيلى چيزها را ندانسته از دنياى مسيحيت بر ضد اسلام گرفت. يكى همين است.
🔻يكى از اصول معتقَدات مسيحى مسأله [به] صليب رفتن مسيح است براى اينكه فادى باشد. الآن «الفادى» لقب مسيح است. اين از نظر مسيحيت جزء متن مسيحيت است.
مى گويند عيسى به دار رفت و اين به دار رفتن عيسى كفاره گناه امت شد، يعنى گناهان خودشان را به حساب عيسى مى گذارند.
🔻فكر نكرديم اين حرف مال دنياى مسيحيت است و با روح اسلام سازگار نيست، با سخن حسين سازگار نيست. به خدا قسم تهمت به ابا عبد الله است.
و اللَّهِ اگر كسى در روز ماه رمضان روزه داشته باشد و اين حرف را به حسين بن على نسبت بدهد و بگويد شهادت حسين براى چنين كارى بود و از او نقل كند، روزه اش باطل است. دروغ بر حسين است.
🔻 ابا عبد الله كه براى مبارزه با گناه كردن قيام كرد، ما گفتيم قيام كرد كه سنگرى براى گنهكاران بشود؛
ما گفتيم حسين يك شركت بيمه تأسيس كرد، بيمه گناه،
گفت شما را از نظر گناه بيمه كردم.
در عوض چه مى گيرم؟
شما براى من اشك بريزيد، من در عوض گناهان شما را جبران مى كنم،
اما شما هرچه مى خواهيد باشيد، ابن زياد باشيد، عمر سعد باشيد!
🔻در حالی که : مكتب حسين، مكتب انسانسازى است نه مكتب گنهكارسازى. حسين سنگر عمل صالح است نه سنگر گنهكارى. (ادامه دارد )
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج17 ؛ ص 109-108و 116-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️خیانت بزرگ به اباعبدالله الحسین:
گریاندن مردم به هر وسیله! (نظیر: تحریف وقایع ، اخبار دروغ )
⭕️ تهمتی که توسط خودی ها ، ناخواسته و جاهلانه به حسین بن علی زده میشود!
🔻حسين علیه السلام -مى فرماید- :
من نهضت كردم براى امر به معروف، براى اينكه دين را زنده كنم، براى اينكه با مفاسد مبارزه كنم. نهضت من يك نهضت اصلاحى اسلامى است.
🔻ما آمديم و چيز ديگرى گفتيم (نمى دانم بگويم ماهرانه يا جاهلانه)
گفتیم حسين بن على قيام كرد تا كشته بشود براى اينكه كفاره گناهان امّت باشد،
كشته شد براى اينكه گناهان ما آمرزيده شود.
🔻حالا اگر بپرسند آخر اين در كجاست؟
خود حسين چنين چيزى گفت؟ پيغمبر گفت؟ امام گفت؟ چنين حرفى را چه كسى گفت؟
مى گوييم ما به اين حرفها چه كار داريم؟ امام حسين كشته شد براى اينكه گناهان ما بخشيده شود.
🔻نمى دانيم كه اين فكر را ما از دنياى مسيحيت گرفته ايم. ملت مسلمان خيلى چيزها را ندانسته از دنياى مسيحيت بر ضد اسلام گرفت. يكى همين است.
🔻يكى از اصول معتقَدات مسيحى مسأله [به] صليب رفتن مسيح است براى اينكه فادى باشد. الآن «الفادى» لقب مسيح است. اين از نظر مسيحيت جزء متن مسيحيت است.
مى گويند عيسى به دار رفت و اين به دار رفتن عيسى كفاره گناه امت شد، يعنى گناهان خودشان را به حساب عيسى مى گذارند.
🔻فكر نكرديم اين حرف مال دنياى مسيحيت است و با روح اسلام سازگار نيست، با سخن حسين سازگار نيست. به خدا قسم تهمت به ابا عبد الله است.
و اللَّهِ اگر كسى در روز ماه رمضان روزه داشته باشد و اين حرف را به حسين بن على نسبت بدهد و بگويد شهادت حسين براى چنين كارى بود و از او نقل كند، روزه اش باطل است. دروغ بر حسين است.
🔻 ابا عبد الله كه براى مبارزه با گناه كردن قيام كرد، ما گفتيم قيام كرد كه سنگرى براى گنهكاران بشود؛
ما گفتيم حسين يك شركت بيمه تأسيس كرد، بيمه گناه،
گفت شما را از نظر گناه بيمه كردم.
در عوض چه مى گيرم؟
شما براى من اشك بريزيد، من در عوض گناهان شما را جبران مى كنم،
اما شما هرچه مى خواهيد باشيد، ابن زياد باشيد، عمر سعد باشيد!
🔻در حالی که : مكتب حسين، مكتب انسانسازى است نه مكتب گنهكارسازى. حسين سنگر عمل صالح است نه سنگر گنهكارى. (ادامه دارد )
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج17 ؛ ص 109-108و 116-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ذکر مصیبت شهید مطهری درباره شهادت حضرت قاسم بن الحسن علیه السلام
♦️«عبرت های عاشورا» در بیانات رهبر انقلاب (۱)
🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(۱۰۴)
🔻ما امروز یک جامعهی اسلامی هستیم.
باید ببینیم آن جامعهی اسلامی [پنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر صلواتاللَّه و سلامه علیه] ،
چه آفتی پیدا کرد که کارش به یزید رسید؟
🔻چه شد که بیست سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام،
در همان شهری (کوفه)که او حکومت میکرد،
سرهای پسرانش را بر نیزه کردند و در آن شهر گرداندند؟!
در ظرف بیست سال چه شد که به آنجا رسیدند؟
🔻اگر بیماریای وجود دارد که میتواند جامعهای را که در رأسش کسانی مثل پیغمبر اسلام و امیرالمؤمنین علیهما السّلام بودهاند، در ظرف چند ده سال به آن وضعیت برساند،
این بیماری، بیماری خطرناکی است و ما هم باید از آن بترسیم.
🔻...امام ما کجا، پیغمبر کجا؟! آن جامعه را پیغمبر ساخته بود و بعد از چند سال به آن وضع دچار شد.
🔻این جامعهی ما خیلی باید مواظب باشد که به آن بیماری دچار نشود. عبرت، اینجاست!
ما باید آن بیماری را بشناسیم؛ آن را یک خطر بزرگ بدانیم و از آن اجتناب کنیم.
▪️بیانات رهبری در دیدار فرماندهان گردانهای عاشورا -( ۱۳۷۱/۰۴/۲۲ ) با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/rahbari1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 شعارهای اباعبدالله شعار احیای اسلام است
🔻شعارهایمان در مجالس حسینی باید منطبق با شعارهای اباعبدالله باشد
نه مخالف آن
🔻زنده کننده باشد نه مخدر
و الا ما را از حسین دور می کند
♦️عبرت های عاشورا (۲)
🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(95)
🔻ما باید بفهمیم چه بلایی بر سر آن جامعه آمد که حسینبنعلی علیهالسّلام، آقازادهی اول دنیای اسلام و پسر خلیفهی مسلمین، پسر علیبنابیطالب علیهالصّلاةوالسّلام، در همان شهری که پدر بزرگوارش بر مسند خلافت مینشست، سر بریدهاش گردانده شد و آب از آب تکان نخورد!
از همان شهر آدمهایی به کربلا آمدند،
او و اصحاب او را با لب تشنه به شهادت رسانند
و حرم امیرالمؤمنین علیهالسّلام را به اسارت گرفتند!
🔻... قرآن جواب ما را داده است. قرآن، آن درد را به مسلمین معرفی میکند:
«فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصّلاة و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا» (سوره مبارکه مريم آیه ۵۹)
🔻دو عامل، عامل اصلی این گمراهی و انحراف عمومی است:
1️⃣دور شدن از ذکر خدا که مظهر آن نماز است.
فراموش کردن خدا و معنویت؛ حساب معنویت را از زندگی جدا کردن و توجه و ذکر و دعا و توسل و طلب از خدای متعال و توکل به خدا و محاسبات خدایی را از زندگی کنار گذاشتن.
2️⃣«و اتبعوا الشهوات»؛
دنبال شهوترانیها رفتن؛ دنبال هوسها رفتن و در یک جمله: دنیاطلبی. به فکر جمعآوری ثروت، جمعآوری مال و التذاذ به شهوات دنیا افتادن.
اینها را اصل دانستن و آرمانها را فراموش کردن. این، درد اساسی و بزرگ است.
🔻ما هم ممکن است به این درد دچار شویم.
اگر در جامعه اسلامی، آن حالت آرمانخواهی از بین برود یا ضعیف شود؛
هر کس به فکر این باشد که کلاهش را از معرکه در ببرد و از دیگران در دنیا عقب نیفتد؛
اینکه «دیگری جمع کرده است، ما هم برویم جمع کنیم
و خلاصه خود و مصالح خود را بر مصالح جامعه ترجیح دهیم»،
معلوم است که به این درد دچار خواهیم شد.
▪️بیانات در دیدار فرماندهان گردانهای عاشورا-۱۳۷۱/۰۴/۲۲
https://eitaa.com/rahbari1340
♦️نزدیکترین راه اصلاح جامعه :
بهره برداری مناسب از مجالس عزاداری سیدالشهداء (علیه السلام)
🔻اگر اين كشور بخواهد اصلاح بشود،
اگر بخواهد در جاده ترقى بيفتد،
در جاده تعالى بيفتد،
در جاده علم بيفتد،
در راه صنعت بيفتد،
در راه حرّيت و آزادىخواهى بيفتد،
بهترين راه و نزديكترين راه - اگر نگويم راه ديگرى نيست -
همين است كه از همين احساسات صادقانه مردم درباره حسين بن على كه حقيقت دارد
و واقعيت دارد
و درباره شخصى است كه شايسته اين احساسات است
و صاحب يك مكتب بسيار بزرگ و عالى است،
استفاده كنيم.
🔻چرا از دستور دين و مذهب خودمان( توصیه اهل بیت (ع) به اقامه مجالس عزاداری) پيروى نكنيم؟!
خيلى دستور خوبى است،
بايد از آن استفاده كرد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خطابه و منبر(ده گفتار))، ج25، ص: 341- با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ارزش فوقالعاده اشکی که در جهت هماهنگی با روح مقدس اباعبدالله باشد...
AUD-20220806-WA0017.mp3
2.1M
♦️ ذکر مصیبت شهادت حضرت علی اکبر(ع) از زبان شهید مطهری
♦️ابراز احساسات به سیدالشهداء ( به رغم همه نقایصی که هست) خیلی قيمت دارد
🔻- به رغم - همه نقايصى كه الآن در كار است خوشبختانه مردم، احساساتى بسيار پاك و احساساتى واقعى نسبت به سيد الشهداء (سلام اللَّه عليه) دارند.
🔻بعضى از اشخاص كه البته سوء نيت ندارند، چون مى بينند از اين قضيه سوء استفاده مى شود عقيده شان اين شده كه بايد بكلى اين قضيه از بين برود،
مىگويند مردم كه گريه مىكنند به علت اين است كه شنيده اند گناهانشان با اين گريه ها بخشيده مى شود و الّا گريه نمىكردند.
🔻نه آقا، اين اشتباه است.
واقعاً اين طور نيست.
مگر مىشود مردم را با تطميع گرياند؟!
🔻اگر اين جور است شما بياييد به يك عده مردم بگوييد در يك جا جمع بشوند و بگويند به هريك از شماها چك هزار تومانى مىدهيم به شرط اينكه بنشينيد نيم ساعت براى فلان شخص، مثلًا براى شاه عباس گريه بكنيد.
اگر گريه كردند!
مگر مىشود چنين چيزى؟!
گريه احساسات مىخواهد.
انسان تا متأثر نشود گريه نمىكند.
يا بايد حزن داشته باشد يا بايد شوق داشته باشد.
🔻در مردم واقعاً يك نوع احساساتى حقيقى نسبت به سيد الشهداء هست،
واقعاً امام حسين را دوست دارند
و به او عشق مىورزند
و از سوز دل برايش اشك مىريزند.
در اين محرم و صفر خروارها اشك از مردم ريخته مىشود،
در غير محرم و صفر چقدر ريخته مىشود!
تا حزنى نباشد،
تا اندوهى نباشد،
تا عشقى نباشد،
تا شوقى نباشد،
تا احساساتى نباشد
كه گريه نمى آيد.
🔻اين احساسات قيمت دارد،
خيلى هم قيمت دارد.
اما حالا آن طورى كه بايد و شايد استفاده نكرده ايم و استفاده ما استفاده كامل نيست مطلب ديگرى است به جاى خود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خطابه و منبر(ده گفتار))، ج25، ص: 341-340-با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️قصه شنیدنی و تکان دهنده «کمیت اسدی» یکی از مرثیه سرایان و روضه خوانان اهلبیت «علیهمالسلام»
( مقایسه ای بین مرثیه سرایی و روضه خوانی های ما و مرثیه سرایی و روضه خوانی عصر ائمه(ع))
⭕️ لطفاً تا پایان ملاحظه فرمایید
🔻...دعبل خزاعى مى دانيد كيست؟
🔻كميت اسدى مى دانيد كيست؟
اينها دو نفر روضه خوانند
اما نه مثل روضه خوانى من.
دو نفر شاعرند مرثيه گو
اما نه مثل مرثيه گويى هاى محتشم و غيره.
🔻دلم مى خواهد شما اشعار كميت اسدى، اشعار دعبل خزاعى و اشعار ابن الرومى و اشعار ابو فراس حَمْدانى كه به عربى است با همين اشعار محتشم كه هزارتا خواب برايش نقل مى كنند،
مقايسه كنيد و ببينيد آنها كجا و اينها كجا!
آنها دارند مكتب حسين را نشان مى دهند.
🔻كميت اسدى با همان اشعارش از يك سپاه بيشتر براى بنى اميه ضرر داشت.
اين مرد كى بود؟
يك روضه خوان بود اما چه روضه خوانى؟
آيا روضه خوانى بود كه بيايد چهارتا شعر مفت بخواند و پول بگيرد و برود؟
🔻شعر مى گفت كه تكان مىداد دنيا را، تكان مى داد دستگاه خلافت وقت را.
🔻عبد اللَّه بن حسن بن على، معروف به عبد اللَّه محض، تحت تأثير شعرهاى كميت قرار گرفت؛
به عنوان صله آن ابيات جاندار، سند مزرعه خود را آورد داد به كميت.
كميت گفت:
محال و ممتنع است كه بگيرم،
من مرثيهخوان سيد الشهداء هستم،
من براى خدا مرثيه گفته ام،
پول نمى گيرم.
اصرار فوق العاده كرد.
بالاخره گرفت.
🔻بعد از مدتى آمد پيش عبد اللَّه بن حسن بن على و گفت:
من خواهشى دارم از تو، آيا قبول مى كنى؟
گفت: البته قبول مى كنم، اما من كه نمى دانم چيست.
گفت:
اول بايد قول بدهى كه عمل مى كنى، بعد مى گويم. قول داد و شايد قسم هم خورد.
همينكه قول از او گرفت سند را آورد پس داد، گفت:
من نمى توانم اين را بگيرم.
🔻وقت ديگر بنى هاشم برايش پول جمع كردند و دادند، هر كارى كردند قبول نكرد و گفت:
محال و ممتنع است كه بگيرم.
🔻اين مرد به خاطر همين اشعار و همين نوع مرثيهخوانى چه سختي ها كشيد
و چه روزگارها ديد
و به چه وضعى او را كشتند!
🔻اين مرد را گرفتند و در خانه يوسف بن عمر ثقفى كه حاكم آن روز كوفه بود هشت نفر ريختند به سرش،
شمشيرها به بدنش زدند.
🔻آخرين حرفى كه در آخرين نفس گفت اين بود:
«اللَّهُمَّ آلَ مُحَمَّدٍ، اللَّهُمَّ آلَ مُحَمَّدٍ» خدايا اهل بيت پيغمبر، خدايا اهل بيت پيغمبر.
اين آخرين كلمه اى بود كه به زبان اين مرد آمد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خطابه و منبر(ده گفتار))، ج25، ص: 339- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️مفاسد امر به معروف و نهی از منکر های جاهلانه!
♦️توصیه شهیدمطهری به مرثیه خوانان و مبلغان در مجالس عزاداری سیدالشهداء (ع)
🔻از جنبه اول بايد كسانى كه مرثيه خوانى مى كنند توجه داشته باشند به فلسفه قيام سيد الشهداء و به فلسفه دستوراتى كه ائمه اطهار درباره عزادارى داده اند.
🔻 بى جهت دستورى نداده اند.
بايد فلسفه قيام سيد الشهداء و هم فلسفه عزادارى آن حضرت را به مردم بگويند و مردم را آگاه كنند.
بايد مكرر اين مطلب را بگويند، نه يك بار و دو بار و ده بار و صد بار،
هميشه بايد به گوش مردم خوانده شود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خطابه و منبر(ده گفتار))، ج25، ص: 342- با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
1005862.mp3
2.56M
♦️ذکر مصیبت شهادت حضرت ابوالفضل(ع) از زبان شهید مطهری
♦️عبرت های عاشورا(۳)
🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(96)
🔻...وقتی زور حاکم است، وقتی فساد حاکم است،
وقتی دروغ حاکم است و وقتی بیفضیلتی حاکم است،
کسی که دارای فضیلت است،
دارای صدق است،
دارای نور است،
دارای عرفان است
و دارای توجه به خداست،
جایش در زندانها یا در مقتل و مذبح یا در گودال قتلگاههاست.
🔻وقتی مثل امامی بر سر کار آمد،
یعنی ورق برگشت؛
شهوترانی و دنیاطلبی به انزوا رفت، وابستگی و فساد به انزوا رفت،
تقوی بالای کار آمد،
زهد روی کار آمد،
صفا و نورانیت آمد،
جهاد آمد،
دلسوزی برای انسانها آمد،
رحم و مروت و برادری و ایثار و از خودگذشتگی آمد.
امام که بر سر کار میآید،
یعنی این خصلتها میآید؛
یعنی این فضیلتها میآید؛
یعنی این ارزشها مطرح میشود.
🔻اگر این ارزشها را نگه داشتید، نظام امامت باقی میماند.
آن وقت امثال حسینبنعلی علیهالصّلاة والسّلام، دیگر به مذبح برده نمیشوند.
اما اگر اینها را از دست دادیم چه؟
اگر روحیهی بسیجی را از دست دادیم چه؟
اگر به جای توجه به تکلیف و وظیفه و آرمان الهی، به فکر تجملات شخصی خودمان افتادیم چه؟
اگر جوان بسیجی را، جوان مؤمن را، جوان بااخلاص را - که هیچ چیز نمیخواهد جز اینکه میدانی باشد که در راه خدا مجاهدت کند - در انزوا انداختیم
و آن آدم پرروی افزونخواه پرتوقع بیصفای بیمعنویت را مسلط کردیم چه؟
آن وقت همه چیز دگرگون خواهد شد.
🔻اگر در صدر اسلام فاصلهی بین رحلت نبی اکرم صلواتاللَّهوسلامهعلیه و شهادت جگرگوشهاش پنجاه سال شد،
در روزگار ما، این فاصله، خیلی کوتاهتر ممکن است بشود
و زودتر از این حرفها، فضیلتها و صاحبان فضایل ما به مذبح بروند.
باید نگذاریم.
باید در مقابل انحرافی که ممکن است دشمن بر ما تحمیل کند، بایستیم.
🔻پس، عبرتگیری از عاشورا این است که نگذاریم روح انقلاب در جامعه منزوی و فرزند انقلاب گوشهگیر شود.
▪️بیانات در دیدار فرماندهان گردانهای عاشورا.۱۳۷۱/۰۴/۲۲
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️تحلیل شهید مطهری از واقعه عاشورا (۱)
🔻حادثه عاشورا و تاريخچه كربلا دو صفحه دارد:
يك صفحه سفيد و نورانى،
و يك صفحه تاريك، سياه و ظلمانى
كه هر دو صفحه اش يا بى نظير است
و يا كم نظير
🔻اما صفحه سياه و تاريكش از آن نظر سياه و تاريك است كه در آن فقط جنايت بى نظير و يا كم نظير مى بينيم.
🔻يك وقت حساب كردم و ظاهراً در حدود بيست و يك نوع پستى و لئامت در اين جنايت ديدم، و خيال هم نمى كنم در دنيا چنين جنايتى پيدا بشود كه تا اين اندازه تنوّع داشته باشد.
🔻از اين نظر ، حادثه كربلا يك جنايت و يك تراژدى است، يك مصيبت است، يك رثاء است.
اين صفحه را كه نگاه مىكنيم،
در آن كشتن بىگناه مى بينيم،
كشتن جوان مى بينيم،
كشتن شيرخوار مى بينيم،
اسب بر بدن مرده تاختن مى بينيم،
آب ندادن به يك انسان مى بينيم،
زن و بچه را شلّاق زدن مى بينيم،
اسير را بر شتر بى جهاز سوار كردن مى بينيم.
🔻از اين نظر قهرمان حادثه كيست؟ واضح است،
وقتى كه حادثه را از جنبه جنايى نگاه كنيم .
قهرمان حادثه در اين نگاه يزيد بن معاويه است،
عبيد الله بن زياد است،
عمر سعد است،
شمر بن ذى الجوشن است،
خولى است و يك عده ديگر.
لذا وقتى كه صفحه سياه اين تاريخ را مطالعه مى كنيم، فقط جنايت و رثاء بشريت را مى بينيم.
پس اگر بخواهيم شعر بگوييم چه بايد بگوييم؟
بايد مرثيه بگوييم و غير از مرثيه چيز ديگرى نيست كه بگوييم.
بايد بگوييم:
زان تشنگان هنوز به عيّوق مىرسد
فرياد العطش ز بيابان كربلا
🔻 اما آيا تاريخچه عاشورا فقط همين يك صفحه است؟
آيا فقط رثاء است؟
فقط مصيبت است و چيز ديگرى نيست؟
🔻اشتباه ما همين است.
اين تاريخچه يك صفحه ديگر هم دارد كه قهرمان آن صفحه، ديگر پسر معاويه نيست،
پسر زياد نيست،
پسر سعد نيست،
شمر نيست.
🔻در آنجا قهرمان ، حسين است.
در آن صفحه، ديگر جنايت نيست،
تراژدى نيست،
بلكه حماسه است،
افتخار و نورانيت است،
تجلى حقيقت و انسانيت است،
تجلى حق پرستى است.
این صفحه را كه نگاه كنيم، مى گوييم بشريت حق دارد به خودش ببالد.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 31-30- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 روضه وداع حضرت سید الشهداء(ع) با اهلبیت علیهم السلام