eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
40 عکس
272 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️عوامل دین گریزی در اعصار اخير(۲) 1️⃣ ایجاد تنازع بین دین و نیازهای طبیعی و فطری بشر(۲) 🔻۰۰۰شكست دينها - و دین گریزی - در دنيا زير سر كسانى است كه ميان دين و ساير نيازهاى بشرى جنگ انداختند. و ما بيش از هر جاى ديگر غرامت اشتباه جناب كليسا را بايد بپردازيم. 🔻اشتباهى كه كليسا مرتكب شد، بعدها غرامتش را تا اندازه اى دنياى اسلام مجبور شد بپردازد، براى اينكه افراد تشخيص ندادند، خيال كردند بطور كلى خاصيت‏ دين همين است؛ 🔻ندانستند يك دينى هم در دنيا ظهور كرد كه اين دين گذشته از معنويت بسيار عالى كه دارد خودش بزرگترین تمدنهاى عالم را به وجود آورد، تمدنى كه حق بسيار عظيمى بر تمدن امروز اروپا دارد و خوشبختانه تدريجاً دنياى اروپا دارد اقرار و اعتراف مى‏ كند. 🔻اين دنياى اروپا كه مى‏ گويند از دين خودش دست برداشت، بله از دين خودش كناره‏ جويى كرد، اما به كدام طرف رفت؟ به سوى اسلام. تاريخ تمدن‏ها را به دقت بخوانيد. 🔻يكى از علل تمدن اروپايى، انشعاب پروتستانهاست، كه اينها را در ميان اهل مذهب مسيح نظير شيعه‏ ها در ميان اهل اسلام مى‏ دانند با اين تفاوت كه اينها هزار و پانصد سال بعد از مسيح آمدند ولى تشيع از زمان پيغمبر است. 🔻اين گروه- كه البته عددشان هنوز به عدد كاتوليكها نمى‏ رسد ولى جمعيت بسيار معتنابهى هستند- اصلاحات اساسى در دين مسيح انجام دادند. 🔻در ميان اصلاحاتى كه از اينها ذكر كرده‏ اند در درجه اول سه چيز است: 1. برداشتن فاصله ميان انسان و خدا و به تعبير سيد جمال الدين اسدآبادى و ديگران ارزش دادن به شخصيت انسانى. 🔻گفتند «پاپ واسطه است» يعنى چه؟! خدا به همه مردم نزديك است، خدا را بدون واسطه كشيش بلكه هيچ بنده‏ اى پرستش كنيد. خدا به تمام بندگان نزديك است، درد دل هر بنده‏ اى را مى‏ شنود. اى انسان! در تماس گرفتن با خدا احتياج به واسطه ندارى. 2. براى عقل در حريم دين حق قائل شدند؛ گفتند آن مسائلى از مسائل دينى و اصول دينى كه ضد عقل است طردكردنى است، بايد دورش افكند. 3. موضوع عمل و توجه به معاش و سعى و كار، آنهم به حد اعلى‏، به تعبير قرآن جهاد و سخت كوشى و اينكه بهبود معاش هم عبادت است. 🔻اين سه اصل هر سه مستقيم از اسلام گرفته شد. 🔻بعد از جنگهاى صليبى و تماس شرق و غرب، بعد از آنكه با ارزشهاى اسلامى آشنا شدند اين سه اصل را از اسلام گرفتند و به نام اصلاحات در دين مسيح وارد كردند گو اينكه هنوز اينها را- مخصوصاً آن بخش اول را- بطور كامل نتوانسته اند رعايت كنند.(ادامه دارد ) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى جهان امروز(پانزده گفتار))، ج‏۲۱، ص: ۴۶۳-۴۶۱- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️عوامل دین گریزی در اعصار اخير(۳) (یا علل گرایش به مادیگری) 2️⃣ نارسايى مفاهيم كليسايى در مورد خدا و ما وراء الطّبيعه 🔻در قرون وسطى كه مسأله خدا به دست كشيشها افتاد، يك سلسله مفاهيم كودكانه و نارسا درباره خدا به وجود آمد كه به هيچ وجه با حقيقت وفق نمى‏داد و طبعاً افراد باهوش و روشنفكر را نه تنها قانع نمى‏كرد، بلكه متنفّر مى‏ ساخت و بر ضدّ مكتب الهى برمى‏ انگيخت. 🔻كليسا به خدا تصوير انسانى داد و خدا را در قالب بشرى به افراد معرّفى نمود. 🔻افراد تحت تأثير نفوذ مذهبى كليسا از كودكى خدا را با همين قالبهاى انسانى و مادّى‏ تلقّى كردند و پس از رشد علمى دريافتند كه اين مطلب با موازين علمى و واقعى و عقلى صحيح سازگار نيست. 🔻- افراد تحصیل کرده - چون ديدند مفاهيم كليسايى با مقياسهاى علمى تطبيق نمى‏ كند، مطلب را از اساس انكار كردند.(ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج‏۱، ص: ۴۸۰-۴۷۹- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️عوامل دین گریزی در اعصار اخیر (۴) 3⃣ سلب آزادی عقیده و تحمیل عقاید خاص مذهبی 🔻كليسا از نظر ديگر نيز نقش مهمّى در سوق دادن مردم به ضدّ خدايى دارد كه از نارسايى مفاهيم الهى كليسايى بسى مؤثّرتر بوده است و آن تحميل عقايد و نظريات خاصّ مذهبى و علمى كليسا به صورت اجبار و سلب هرگونه آزادى عقيده در اين دو قسمت است. 🔻كليسا علاوه بر عقايد خاصّ مذهبى، يك سلسله اصول علمى مربوط به جهان و انسان را كه غالباً ريشه‏ اى فلسفى يونانى و غير يونانى داشت و تدريجاً مورد قبول علماى بزرگ مذهب مسيح قرار گرفته بود، در رديف اصول عقايد مذهبى قرار داد و مخالفت با آن «علوم رسمى» را جايز نمى‏ شمرد، بلكه به شدّت با مخالفان آن عقايد مبارزه مى‏ كرد. 🔻ما فعلًا به مسأله آزادى مذهب و عقايد مذهبى و اينكه اصول عقايد مذهبى اجباراً بايد آزادانه مورد تحقيق واقع شود وگرنه با روح مذهب كه هدايت و راهنمايى است منافى است، كارى نداريم. 🔻اينكه اصول دين بايد تحقيقى باشد نه تقليدى و يا تحميلى، تزى است كه اسلام طرفدار آن است؛ بر خلاف مسيحيّت كه اصول دين را براى عقل، «منطقه ممنوعه» اعلام كرده است. 🔻خطاى عمده كليسا در دو جهت ديگر بود: يكى اينكه كليسا پاره‏اى معتقدات علمى بشرى موروث از فلاسفه پيشين و علماى كلام مسيحى را در رديف اصول مذهبى قرار داد و مخالفت با آنها را موجب ارتداد دانست؛ 🔻ديگر اينكه حاضر نبود صرفاً به ظهور ارتداد اكتفا كند و هر كس كه ثابت و محقّق شد مرتد است، او را از جامعه مسيحيّت طرد كند، بلكه با نوعى رژيم پليسى خشن در جستجوى عقايد و ما فى الضّمير افراد بود و با لطائف الحيل كوشش مى‏كرد كوچك‏ترين نشانه اى از مخالفت با عقايد مذهبى در فردى يا جمعى پيدا كند و با خشونتى وصف ناشدنى آن فرد يا جمع را مورد آزار قرار دهد. 🔻اين بود كه دانشمندان و محقّقان جرأت نداشتند بر خلاف آنچه كليسا آن را علم مى‏داند بينديشند؛ يعنى مجبور بودند آن‏چنان بينديشند كه كليسا مى‏ انديشد. اين فشار شديد بر انديشه‏ها كه از قرن 12 تا 19 در كشورهاى فرانسه، انگلستان، آلمان، هلند، پرتغال، لهستان و اسپانيا معمول بود، بالطّبع عكس العمل بسيار بدى نسبت به دين و مذهب به طور كلّى ايجاد كرد.(ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج‏1، ص: 488-487-با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️روحیه انتقاد پذیری شهید مطهری 🔹بعضی نوشته‌اند مگر شما اشتباه نمی‌کنید؟ 🔸جواب این است: چرا؛ اگر نوشته‌های ما هم ارزش انتقاد دارد و افرادی هم هستند که وقت و صلاحیت انتقاد دارند انتقاد کنند؛ نه تنها نخواهیم رنجید ممنون هم خواهیم شد. 📙حاشیه‌های استاد مطهری بر آثار دکتر شریعتی، ج2، ص11(کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»t.me/motahari_ir) https://eitaa.com/shakhes1340
♦️اسلام ، شعار تصويرى و شعار عددی ندارد(۱) 🔻دو شعار است كه اسلام ندارد؛ يكى شعار تصويرى و يكى شعار عددى. 🔻در بعضى از جاهاى ديگر شعارهاى تصويرى پيدا مى‏ شود مثل صليب كه شعار مسيحيت است. اسلام شعارى ندارد كه در مقابل صليب بگذاريم. 🔻اسلام هيچ نوع شعار تصويرى ندارد. 🔻تصويرهايى كه با اسم و به انتساب شخص مقدس رسول اكرم يا امير المؤمنين يا ائمه اطهار [است و] 🔻اين تصويرهايى كه در بازار مى ‏فروشند- شمايل پيغمبر اكرم، شمايل امير المؤمنين- هيچ كدام اساس ندارد و اسلام هم از اول تمايلى به اين امر نداشته بلكه با آن مخالف بوده است...گذشته از اينكه اين تصويرها بى‏ اساس است، 🔻اين شمايلها را به نام پيغمبر و به‏ نام حضرت امير و به نام ائمه ديگر مثلًا حضرت امام حسين قبول نكنيد. 🔻اسلام چون راجع به « توحيد » غيور است و غيرت توحيدى زيادى دارد، از اول با مجسمه‏ سازى و مجسمه‏ تراشى- بالاخص براى اولياى دين- سخت مبارزه كرده است. 🔻در آن زمان هم افرادى بودند كه اگر مى‏ خواستند تصوير بكشند با قلم مى‏ كشيدند- مخصوصاً در زمان ائمه كه تمدن اسلامى خيلى توسعه پيدا كرده بود- 🔻ولى در عين حال چنين چيزى نبوده و مخصوصاً اگر از پيغمبر و ائمه تصويرى مى ‏بود حتماً ما حالا آنها را به جاى عيساى مسيح گرفته بوديم و پرستش مى‏ كرديم.(ادامه دارد) ▪️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (لزوم تعظيم شعائر اسلامى(پانزده گفتار))، ج‏25، ص384 - با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️حاکمیت مردم یا حاکمیت فقیه (ولایت فقیه)؟ 🔽 - توهمى كه از جمهورى اسلامى در ذهن بسيارى پيش آمده این است كه جمهورى اسلامى به معنى حكومت طبقه روحانى است.- اگر چنين اشتباهى پيش آمده بايد اين اشتباه رفع شود. 🔽 درحكومت اسلامى ، جنبه اسلامى بودن آن ، به حاكميت عملى يك طبقه – روحانیت - ارتباط ندارد، به حاكميت يك ايدئولوژى ارتباط دارد، ايدئولوژيى كه اكثريت قاطع مردم به آن مؤمن و معتقدند و گرايش دارند و خواهان آن‏ند و مى‏ خواهند در كادر آن حركت كنند و نه يك ايدئولوژى ديگر. 🔽 نقش فقيه در يك كشور اسلامى كه ملتزم و متعهد به اسلام است و اسلام را به عنوان يك ايدئولوژى پذيرفته است نقش يك ايدئولوگ است نه نقش يك حاكم. يعنى اوست كه نظارت مى‏ كند بر اين كه اين ايدئولوژى درست اجرا مى ‏شود يا نه، 🔽 ولايت فقيه، ولايت ايدئولوژيك است و اساسا خود فقيه را مردم انتخاب مى‏ كنند. اين خودش عين دموكراسى است. 🔽 اگر ولايت فقيه يك امر انتصابى مى‏ بود، مثلا هر فقيهى به وسيله فقيه قبل از خودش به طور خاص تعيين شده بود ممكن بود بگوييم كه اين بر خلاف اصول دموكراسى و نظير سلطنت موروثى است. 🔽 بنابراين، اين مسئله كه ما فكر كنيم همين قدر كه گفته مى ‏شود «جمهورى اسلامى» حق حاكميت مردم را نقض مى‏ كند به هيچ وجه درست نيست. ▪️مجموعه‏ آثاراستاد شهيد مطهرى،(آینده انقلاب اسلامی ایران) ج‏۲۴، ص: ۳۳۳-۳۳۲- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ريشه فكر نحوست عدد 13و... ♦️اساساً اين فكر از كجا پيدا شده است؟ ⏺ به نظر من دو خاصيتى كه در بشر هست سبب پيدايش فكر نحوست در اشياء و اعداد شده است: 1️⃣ بشر به طور كلى خودخواه است، يك حالت گريز از مركزى در مسئله تقبل مسئوليتها دارد، يعنى نمى‏ خواهد مسئوليت شكستهاى خودش را متوجه خودش بكند. هميشه دنبال اين مى‏ گردد كه يك چيز ديگرى پيدا كند و بگويد اين بدى، اين شكست، اين بدبختى كه پيدا شد، اين من نبودم، اين فكر من نبود، اين خُلق من نبود، اين روح من نبود، اين عادت اشتباه من نبود، اين جهل و نادانى من نبود كه باعث اين شكست شد، يك چيز ديگرى بود. 🔸اين يك علت بوده است كه بشر براى اينكه از تقبل مسئوليتها فرار كند، آمده است براى اشياء، براى چهارشنبه، براى 13، براى 25، براى صداى كلاغ، براى صداى جغد نحوست قائل شده است. 2️⃣ خاصيت ديگر، روح تنبلى است كه در انسان مى‏باشد. انسان وقتى بخواهد علت قضايا را بفهمد، بايد از طريق علمى و عقلى كاوش و تفكر و جستجو و تفحص كند تا علت واقعى اشياء را درك كند، ولى با خيال، همه قضايا را زود مى‏ شود حل كرد. 🔽 اگر در جنگى شركت كرديم و شكست خورديم، چنانچه بنا بشود روى اصول دقيق علمى بررسى كنيم كه چرا شكست خورديم، دو ناراحتى دارد: يكى اينكه مى ‏رسيم به اينكه خودمان مسئول اين شكست بوديم؛ دوم اينكه مدتها بايد زحمت بكشيم، به خودمان رنج بدهيم تا علتها را به دست بياوريم؛ بعد رنج ديگرى متحمل‏ شويم آن علتها را از ميان ببريم و وضع خودمان را اصلاح كنيم. 🔽 ولى با يك كلمه خودمان را راحت مى‏ كنيم، مى‏ گوييم علت اينكه ما در اين جنگ شكست خورديم اين بود كه مثلًا در روز چهارشنبه شروع كرديم يا روز 13 بود يا وقتى كه از شهر خودمان خارج مى‏ شديم سگى جلو ما درآمد عوعويى كرد و اين نحوست داشت و شكست ما اثر عوعو آن سگ بود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج‏25، ص: 404-403- با ویرایش جزئی - eitaa.com/shakhes1340
🟡خاطره ای از دوران کودکی شهید مطهری در استقبال از ماه مبارک رمضان ✅مرحوم پدر خودمان رضوان ‏اللَّه عليه، ما از بچگى اين را مى ‏ديديم كه از نظر ايشان آنچه كه مربوط به دين و مذهب بود در نهايت احترام بود؛ ✅نماز يك حقيقت محترم بلكه محترمترين حقيقت ها بود. ✅ما حس مى‏ كرديم ماه رمضان‏ كه مى‏ آيد واقعاً يك امر قابل احترامى مى‏ آيد، يك امرى مى ‏آيد كه دارد استقبال مى‏ شود، ✅از ماه رجب و شعبان به استقبال مى‏ رفتند يعنى مرتب روزه مستحبى مى‏ گرفتند؛ ✅پيشواز مى ‏رفتند. پيشواز رفتن [يعنى‏] مهمانى دارد مى ‏آيد كه ما داريم استقبالش مى‏ كنيم. ✅آداب ماه رجب، آداب ماه شعبان و مستحبات اين دو ماه عمل مى‏ شد. معلوم بود كه به سوى يك امر بزرگ و خطير دارند مى ‏روند. ✅اگر در خانواده ‏اى بچه حس كند كه پدر راستى را به دليل اينكه راستى است [ترك نمى‏ كند و] دروغ اساساً به زبان اين پدر نمى ‏آيد، او راستگو مى‏ شود. ✅اما بچه ‏اى كه مى‏ بيند پدرش به خاطر كوچكترين منفعتى دروغ مى‏ گويد، اگر پدر يك ساعت بنشيند بگويد بچه جان دروغ نگو، او نمى‏ تواند بپذيرد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آشنائی با قرآن ج 8)) ؛ ج‏27 ؛ ص474- با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
🟢ماه مهمانی خدا ✅چه تعبير عجيبى دارد پيغمبر اكرم براى ماه مبارك رمضان؛ مى ‏فرمايد: «دُعيتُمْ فيهِ الى‏ ضِيافَةِ اللَّهِ»‏ شما در اين ماه به مهمانى خدا خوانده شده‏ ايد؛ ✅در اين ماه، خدا ميزبان است و شما ميهمان. پس به اين مقياس بفهميد چقدر درهاى رحمت الهى در اين ماه باز است! ✅مى ‏دانيد در رابطه ميزبان و ميهمان، اين ميزبان است كه شأن مهمان را گرامى مى‏ دارد. ✅هر كسى وقتى مهمان يك آدم كريم شد، به دليل اين كه مهمان است، ميزبانْ او را گرامى مى‏ دارد. ✅فقط كوشش كنيد كه لااقل بتوانيد به صورت يك مهمان بر سر سفره اين ميزبان وارد بشويد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(بیست گفتار) ؛ ج‏۲۶ ؛ ص۵۳۱- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
🟡بهار معنوی و بهار طبیعی 🔽 - همانگونه که در نظام تکوین ، فصل بهار سبب انبساط و شکفتگی طبیعت است- در تشريع نيز اين نكته رعايت شده- است بدین معنا که - در هفته ، روزى و در سال ، ماهى براى عبادت اختصاص داده شده است؛ يعنى تشريع به بدرقه تكوين - بهار طبیعی - رفته است. 🔽 روز جمعه در هفته و ماه رمضان در سال، اوقات تجديد حيات معنوى و زدودن خاطر از ملالها و كدورتهاى مادّى است. 🔽در حديث است: «لكلّ شى‏ء ربيع و ربيع القرآن شهر رمضان» هر چيزى بهار و فصل تجديد حياتى دارد؛ بهار و فصل تجديد حيات قرآن در دل اهل ايمان، ماه رمضان است. 🔽بهار طبيعى را خورشيد به وجود مى ‏آورد كه پس از مدّتى دورى و فاصله، با اشعّه گرم خود طبيعت مرده را زنده و زمين خفته را بيدار مى‏ كند؛ و بهار معنوى را خورشيد تابنده قرآن در دلهاى مرده و روحهاى افسرده ايجاد مى ‏كند. 🔽 هم از فرصت بهار معنوى بايد استفاده كرد و هم از فرصت بهار طبيعى. 🔽 رسول اكرم (ص) درباره بهار معنوى- ماه مبارك رمضان- فرمود: 🔸«فاسئلوا اللَّه بنيّات صادقة و قلوب طاهرة أن يوفّقكم لعبادته و تلاوة كتابه» : از خداوند با نيّت هاى جدّى و راستين و با دلهاى پاك بخواهيد كه توفيق بندگى و تلاوت كتاب الهى به شما عنايت كند. ▪️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (درسى كه از فصل بهار بايد آموخت(بيست گفتار))، ج‏3، ص: 369-367- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
❇️برنامه انسان سازى ماه مبارك رمضان(1) 🔻اساساً برنامه ماه مبارك رمضان برنامه انسان سازى است كه انسانهاى معيوب در اين ماه خود را تبديل به انسانهاى سالم، و انسانهاى سالم خود را تبديل به انسانهاى كامل كنند. 🔻برنامه ماه مبارك رمضان برنامه تزكيه نفس است، برنامه اصلاح معايب و رفع نواقص است، برنامه تسلط عقل و ايمان و اراده بر شهوات نفسانى است، 🔻برنامه دعاست، برنامه پرستش حق است، برنامه پرواز به سوى خداست، برنامه ترقى دادن روح است، برنامه رقاء دادن روح است. 🔻اگر بنا باشد كه ماه مبارك بيايد و انسان سى روز گرسنگى و تشنگى و بى‏ خوابى بكشد و مثلًا شبها تا ديروقت بيدار باشد و به اين مجلس و آن مجلس برود، و بعد هم عيد فطر بيايد و با روز آخر شعبان يك ذره هم فرق نكرده باشد، چنين روزه ‏اى براى انسان اثر ندارد. 🔻اسلام كه نمى‏ خواهد مردم بى‏ جهت دهانشان را ببندند، بلكه با روزه گرفتن قرار است كه انسانها اصلاح شوند. ♦️چرا در روايات ما آمده است كه بسيارى از روزه داران هستند كه حظ و بهره آنها از روزه جز گرسنگى چيزى نيست؟ 🔻بستن دهان از غذاى حلال براى اين است كه انسان در آن سى روز تمرين كند كه زبان خود را از گفتار حرام ببندد، غيبت نكند، دروغ نگويد، فحش ندهد. اين از همان امور معنوى و باطنى و ملكوتى است(ادامه دارد) 🔹مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(انسان كامل) ؛ ج‏۲۳ ؛ صض۱۰۸- با ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
🟡برنامه انسان سازى ماه مبارك رمضان(۲) 🔻چرا به ما گفته ‏اند يك دروغ كه انسان بگويد تعفّنى از دهان او بلند مى‏ شود كه تا هفت آسمان‏ ، فرشتگان را متأذّى مى‏ كند؟ آن‏وقت مى‏ گويند چرا انسان وقتى در جهنم است، اين‏قدر جهنم عفونت دارد؟! 🔻عفونت جهنم همين عفونتهايى است كه ما خودمان در دنيا ايجاد كرده ‏ايم، همين دروغهايى است كه خودمان مى‏گوييم. دشنام دادن و همْز و لمْز كردن‏ هم همين‏طور است. 🔻تهمت زدن سرور همه اينهاست، چون تهمت زدن هم [رذيلت‏] دروغ گفتن را دارد و هم [رذيلت‏] غيبت كردن را. 🔻چون آدمى كه غيبت مى‏ كند، راست مى‏ گويد و بدگويى مى‏ كند و آدمى كه دروغ مى‏ گويد، دروغ مى‏ گويد ولى بدگويى كسى را نمى‏ كند، يك دروغى مى ‏بافد و مى ‏گويد. 🔻اما آدمى كه تهمت مى‏ زند، در آنِ واحد، هم دروغ مى‏ گويد و هم غيبت مى‏ كند؛ يعنى دو گناه كبيره را با يكديگر انجام مى‏ دهد. 🔻[آيا صحيح است‏] يك ماه رمضان بر ما بگذرد كه در آن ماه ما يك سلسله تهمتها به يكديگر بسته باشيم؟ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(انسان كامل) ؛ ج‏۲۳ ؛ ص۱۰۸- با ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
🟡فلسفه روزه (۱) 🔻قرآن در باب روزه مى‏ فرماید: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ( بقره/ 183 )‏ : اى مردم باايمان، براى شما روزه فرض شده است همچنان كه براى پيشينيان شما فرض شده بود، 🔻چرا؟ قرآن فلسفه را هم ذكر مى‏ كند: لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ : ‏ براى اينكه در شما روح تقوا و ملكه تقوا پيدا بشود. 🔻ملكه تقوا يعنى چه؟ يعنى‏ تسلط بر نفس. 🔻تسلط بر نفس همان است كه امام صادق فرمود: ربوبيت (الْعُبُوديّةُ جوهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبوبيَّة) 🔻پس اگر ما ماه رمضانى را گذرانديم، شبهاى احيايى را گذرانديم، روزه‏ هاى متوالى را گذرانديم و بعد از ماه رمضان‏ در دل خودمان احساس كرديم كه بر شهوات خودمان بيش از پيش از ماه رمضان‏ مسلّط هستيم، 🔻بر عصبانيت خودمان از سابق بيشتر مسلّط هستيم، بر چشم خودمان بيشتر مسلّط هستيم، بر زبان خودمان بيشتر مسلّط هستيم، 🔻بر اعضا و جوارح خودمان بيشتر مسلّط هستيم و بالاخره بر نفس خودمان بيشتر مسلّط هستيم و مى‏ توانيم جلو نفس امّاره را بگيريم، اين علامت قبولى روزه ماست.(ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏۲۳، ص: ۴۷۴-۴۷۳- با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
🟡فلسفه روزه (۲) 🔻... اگر انسان در ماه رمضان‏ روزه گير واقعى باشد، اگر واقعاً به خودش گرسنگى بدهد و همين‏طور كه گفته شده است سه وعده غذا را تبديل به دو وعده كند، 🔻يعنى قبلًا يك صبحانه و يك ناهار و يك شام مى‏ خورد، حالا ديگر ناهار نداشته باشد، افطارش فقط به اندازه يك صبحانه مختصر باشد، 🔻بعد هم سحر نه خيلى زياد بر معده تحميل كند بلكه يك غذاى متعارف بخورد، 🔻بعد احساس مى‏ كند كه هم نيروى بدنى ‏اش بر كار افزايش پيدا كرده است و هم نيروى روحى‏ اش بر كار خير و براى تسلط بر نفس. اين حد اقل عبادت است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏۲۳، ص: ۴۷۴-۴۷۳- با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️جمود و خشکه مقدسی، منشأ بزرگترین جنایت‌ها در تاریخ (به مناسبت اقدامات تروریستی اخیر تکفیری ها در مشهد مقدس ، گنبد کاووس و...) 🔻به طور كلى افرادى كه به دين مى‏ گروند و سپس بيرون مى ‏روند از افرادى كه از اول گرايش پيدا نكرده ‏اند خشن ‏تر و ضد انسان‏تر مى‏ شوند؛ 🔻زيرا دين به حكم نيروى عظيم خود همه عواطف ديگر انسانى را تحت الشعاع قرار مى ‏دهد و اگر رفت همه آنها را كه در خود هضم و جذب كرده بود نيز با خود مى‏ برد. 🔻اين است كه افرادى كه زمانى متدين بوده و سپس بى‏ دين شده ‏اند از بى‏ دين‏هاى اوّلى خشن‏تر و بى‏ عاطفه ‏تر و خطرناك‏تر مى ‏شوند. 🔻اما خطرناك‏تر از اين طبقه، متدينان منحرف شده و كج سليقه خشكه مقدس ‏اند. 🔻اين طبقه علاوه بر اينكه عواطف انسانى ‏شان تحت الشعاع عاطفه دينى قرار گرفته و از تأثير مستقل افتاده، نيروى دين به حكم اينكه منحرف شده اثر خود را نمى ‏بخشد و از آن طرف چون زايل نشده و به صورت انحرافى كار مى‏ كند به همان قدرت كه مقتضاى نيروى دين است فعال است. 🔻اينها ديگر از هر سبع - درنده ای - خطرناك‏تر و وحشتناك‏ترند. 🔻تاريخ نشان مى ‏دهد كه بى ‏رحمانه ‏ترين جنگها، كشتارها، زجر و شكنجه ‏ها به وسيله خشكه مقدسان صورت گرفته است. 🔻بزرگترين نمك نشناسى‏ ها را اينها انجام مى ‏دهند زيرا : «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ‏ صُنْعاً» 🔻جنگهاى صليبى، جنگهاى خوارج، حتى فاجعه كربلا ساخته دست اين طبقه است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب)، ج‏۱۹، ص: ۶۱۸-۶۱۷-با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️عصر نفاق 🔻بارزترين مشخّص عصر ما، ظاهرترين پديده ‏هاى اجتماعى عصر ما و بزرگترين كارخانه ‏هاى زمان ما چيست؟ 🔻بزرگترين پديده عصر ما نفاق است. نفاق يعنى اينكه بشر جورى فكر بكند جور ديگرى حرف بزند، يعنى فاصله ميان دل و زبان. 🔻دائماً مى ‏گويند فاصله طبقاتى. فلان كس چرا بايد ميلياردر باشد ديگرى خاك ‏نشين باشد؟ البته غلط است. 🔻ولى فاصله ‏اى از فاصله طبقاتى بيشتر، اين فاصله ميان دل و زبان است كه در بشر امروز پيداست، اين فاصله ميان ظاهر و باطن است، فاصله ميان ادعا و عمل است، فاصله ميان گفتار و كردار است. 🔻در كدام عصر و زمان اين‏ مقدار مفاهيم مقدس بشرى استعمال شده است؟ 🔻در كدام عصر و زمان اين‏قدر دم از اخلاق و صلح و امنيت و آزادى و مساوات و برادرى و برابرى و انسانيت و حقوق بشر زدند و در كدام عصر به اندازه زمان ما اين مفاهيم را ملعبه قرار دادند و با اينها بازى كردند؟ 🔻از آن سر دنيا با هواپيمايش حركت مى‏ كند و بمب هاى آتش زا را روى سر مردم بى‏ گناه مى‏ ريزد، بعد مى‏ گويد تصميم آمريكا در دفاع از آزادى راسخ است. آن بلوك ديگر را هم در چكسلواكى ديديد. 🔻بزرگترين پديده‏ اى كه در عصر ما هست پديده نفاق است و بزرگترين كارخانه ‏اى كه در عصر ما اختراع شده است كارخانه قلب حقايق است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى جهان امروز(پانزده گفتار))، ج‏21، ص: 459-458-با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
🔸استعانت از نماز و روزه 🔹فلسفه روزه(۳) 🔻در دو جا اين آيه تكرار شده است: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ»( بقره/ ۱۵۳و ۴۵) اى اهل ايمان! از نماز و از صبر- كه به روزه تفسير شده است- كمك بگيريد. 🔻 اين تعبير خيلى عجيب است! به ما مى ‏گويند از نماز استمداد كن، از روزه استمداد كن، يعنى تو نمى‏ دانى كه اين نماز چه منبع نيرويى است! اين روزه چه منبع نيرويى است! 🔻اگر به شما گفتند نماز بخوانيد، شما را به يك منبع نيرو هدايت كرده اند و اگر گفته ‏اند روزه بگيريد شما را به يك منبع نيرو هدايت كرده ‏اند. براى اينكه بر نفس و روح خودتان مسلط بشويد نماز بخوانيد، روزه بگيريد.«الْعُبوديَّةُ جَوْهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبوبيَّةُ». 🔻حال آيا اين ربوبيت و تسلط- بر نفس و روح - به همين جا خاتمه پيدا مى‏ كند؟ نه، درجات و مراتب دارد. 🔻به هر درجه كه شما در مسير عبوديت جلو برويد ربوبيت پيدا مى‏ كنيد و به اصطلاح ولايت يعنى تسلط پيدا مى‏ كنيد. ...به آنجا مى‏رسيد كه مالك خاطرات نفس خودتان مى‏ شويد. 🔻- مضافا بر اینکه طبق آیه مذکور اصلًا هر مددى را - استعانت در مسائل فردی و اجتماعى- از عبادت خدا و خداپرستى مى ‏توانيم بگيريم. 🔻اگر شما مى‏ خواهيد در اجتماع، يك مسلمان واقعى باشيد و مى‏ خواهيد يك مجاهد نيرومند باشيد، بايد نمازخوان خالص و مخلصى باشيد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏۲۳، ص: ۴۷۵ و ص ۱۵۴- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
🟡تقوا و روشن بینی ( تقوا ، مهمترین فلسفه روزه) 🔻قرآن مى‏ گويد تقوا داشته باشيد تا عينك‏ درونى‏ تان سفيد باشد و جهان را همچنان كه هست ببينيد: «انْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً»(انفال : ۲۹) اگر تقواى الهى داشته باشيد، اگر درونتان پاك باشد، اگر تيرگيها را از درون خود زايل كنيد، خداوند در دل شما مايه تميز قرار مى‏ دهد؛ 🔻يعنى خدا در دل شما چيزى قرار مى‏ دهد كه با آن حقايق را خوب تميز مى ‏دهيد، يعنى به شما روشنى مى ‏دهد. 🔻پس انسان در اثر تقوا درونش روشن مى ‏شود و به همين جهت روشن‏ بين مى‏ شود. 🔻وقتى كه روشن ‏بين شد: 🔹اولًا خودش را خوب مى‏ بيند، خوب اندازه‏ گيرى مى‏ كند، زيادتر از آنچه هست نمى ‏بيند، كمتر از آنچه هست نيز نمى‏ بيند، تيرگيها و عيبهاى خودش را خوب مى ‏بيند؛ 🔹ثانياً در اثر اين روشن‏ بينى، به حكم اينكه انسان طورى ساخته شده كه جهان را با عينك‏ وجود خودش مى ‏بيند، وقتى تقوا داشته باشد و عينك‏ وجودش پاك باشد، جهان را بهتر مى‏ بيند، بهتر تشخيص مى ‏دهد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(۱ - ۶))، ج‏۲۶، ص: ۲۲۲-۲۲۱-با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️آسیب شناسی روزه ماه رمضان (۱) ♦️روزه بدون توبه! 🔻عبادت بدون توبه قبول نيست، اول بايد توبه كرد. گفت: «شستشويى كن و آنگه به خرابات خرام» اول بايد شستشو كرد، بعد وارد آن محل پاك و پاكيزه شد. 🔻ما تا توبه نكنيم، چه عبادتى مى‏ كنيم؟! ما توبه نمى‏ كنيم و روزه مى‏ گيريم! توبه نمى‏ كنيم و نماز مى‏ خوانيم! توبه نمى‏ كنيم و به حج مى‏ رويم! توبه نمى‏ كنيم و قرآن مى‏ خوانيم! توبه نمى‏ كنيم و ذكر مى‏ گوييم! توبه نمى‏ كنيم و در مجالس ذكر شركت مى‏ كنيم! 🔻به خدا قسم اگر شما يك توبه بكنيد تا پاك بشويد و بعد يك شبانه روز با حالت توبه و پاكى نماز بخوانيد، همان يك شبانه روز به اندازه ده سال شما را جلو مى‏ برد و به مقام قرب پروردگار مى‏ رساند. سوراخ دعا را گم كرده‏ ايم، راهش را بلد نيستيم. 🔻واقعاً توبه بكنيد، بعد خودتان را در يك جوّ و فضاى مقدس مى‏ بينيد، احساس مى‏ كنيد كه لطف و عنايت الهى بر روح شما سايه افكنده است، احساس مى‏ كنيد گروهى از فرشتگان دور شما را گرفته ‏اند، پاك مى ‏شويد، 🔻چون در حالت توبه ، انسان خودبينى را از دست مى ‏دهد، خود را ملامت مى‏ كند و گناهان خويش را در نظر مى ‏گيرد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج‏ ۲۳ ؛ ص۵۴۹- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️علم، تقوا و درایت میرزای شیرازی (ره) ⬆️
⭕️اصلاح یک فکر رایج و غلط : پیشرفت اسلام با مال خديجه و شمشير على❗️ 🔻گاهى خود ما مسلمانان حرفهايى مى ‏زنيم كه نه با تاريخ منطبق است و نه با قرآن، با حرفهاى دشمنها منطبق است؛ يعنى حرفى را كه يك جنبه ‏اش درست است به گونه‏ اى تعبير مى‏ كنيم كه اسلحه به دست دشمن مى‏ دهيم، 🔻مثل اينكه برخى مى‏ گويند اسلام با دو چيز پيش رفت: با مال خديجه و شمشير على، يعنى با زر و زور. اگر دينى با زر و زور پيش برود، آن چه دينى مى ‏تواند باشد؟! 🔻آيا قرآن در يك جا دارد كه دين اسلام با زر و زور پيش رفت؟ آيا على عليه السلام يك جا گفت كه دين اسلام با زر و زور پيش رفت؟ 🔻- شکی نیست - كه مال خديجه به درد مسلمين خورد اما آيا مال خديجه صرف دعوت اسلام شد، يعنى خديجه پول زيادى داشت، پول خديجه را به كسى دادند و گفتند بيا مسلمان شو؟ 🔻آيا يك جا انسان در تاريخ چنين چيزى پيدا مى‏ كند؟ يا نه، در شرايطى كه مسلمين و پيغمبر اكرم در نهايتْ درجه سختى و تحت فشار بودند جناب خديجه مال و ثروت خودش را در اختيار پيغمبر گذاشت ولى نه براى اينكه پيغمبر- العياذباللَّه- به كسى رشوه بدهد، و تاريخ نيز هيچ گاه چنين چيزى نشان نمى ‏دهد. 🔻اين مال آنقدر هم زياد نبوده و اصلًا در آن زمان، ثروت نمى ‏توانسته اينقدر زياد باشد. ثروت خديجه كه زياد بود، نسبت به ثروتى كه در آن روز در آن مناطق بود ؛ زياد بود نه در حد ثروتِ مثلًا يكى از ميلياردرهاى تهران كه بگوييم او مثل يكى از سرمايه دارهاى تهران بود. 🔻مكه شهر كوچكى بود. البته يك عده تاجر و بازرگان داشت، سرمايه ‏دار هم داشت ولى سرمايه دارهاى مكه مثل سرمايه دارهاى نيشابور مثلًا بودند نه مثل سرمايه دارهاى تهران يا اصفهان يا مشهد و از اين قبيل. 🔻پس اگر مال خديجه نبود شايد فقر و تنگدستى مسلمين را از پا درمى ‏آورد. مال خديجه خدمت كرد اما نه خدمت رشوه دادن كه كسى را با پول مسلمان كرده باشد، بلكه خدمت به اين معنى كه مسلمانان گرسنه را نجات داد و مسلمانان با پول خديجه توانستند سدّ رمقى كنند. 🔻شمشير على بدون شك به اسلام خدمت كرد و اگر شمشير على نبود سرنوشت اسلام سرنوشت ديگرى بود 🔻اما نه اينكه شمشير على رفت بالاى سر كسى ايستاد و گفت: يا بايد مسلمان بشوى يا گردنت را مى ‏زنم، بلكه در شرايطى كه شمشير دشمن آمده بود ريشه اسلام را كند، على بود كه در مقابل دشمن ايستاد. ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى(سیری در سیره نبوی)، ج‏۱۶، ص۱۸۱-۱۸۰- با ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️نقش حضرت خدیجه «سلام الله علیها» در تاریخ اسلام 🔻على و خديجه‏(سلام الله علیهما) ... نقش مؤثرى در ساختن تاريخ اسلام دارند. 🔻اگر فداكاريهاى اين زن- كه از پيغمبر پانزده سال بزرگتر بود- نبود، از نظر علل ظاهرى مگر پيغمبر مى ‏توانست كارى از پيش ببرد؟ 🔻تاريخ ابن اسحاق يك قرن و نيم بعد از هجرت راجع به مقام خديجه‏ و نقش او در پشتيبانى از پيغمبر اكرم و مخصوصاً در تسلّى بخشى به پيغمبر اكرم، مى‏ نويسد: 🔸بعد از مرگ خديجه‏ كه ابو طالب هم در آن سال از دنيا رفت، واقعاً عرصه بر پيغمبر اكرم تنگ شد ... تا آخر عمرِ پيغمبر ، هرگاه اسم خديجه‏ را مى‏ بردند، اشك مقدسشان جارى مى ‏شد. 🔸عايشه مى‏ گفت: يك پيرزن كه ديگر اين قدر ارزش نداشت، چه خبر است؟ 🔹مى‏ فرمود: تو خيال مى‏ كنى من به خاطر شكل خديجه‏ مى‏ گريم؟ خديجه‏ كجا و شما و ديگران كجا؟! 🔻اين زن واقعاً مصداق يار غمگسار بود و از نظر روحى به قدرى با رسول خدا انطباق داشت كه بايد گفت در جهان نظير نداشت. 🔻اين زن، بسيار فداكار و عاقله بود؛ مالش، جانش، هستى ‏اش، خوشى، سعادت و همه چيز خود را به پاى رسول اكرم ريخت. 🔻مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(حماسه حسینی ج ۱و۲) ج‏۱۷ ؛ ص۴۰۴ ؛ (آشنايى با قرآن(۱ - ۵))، ج‏۲۶، ص: ۲۲۴-۲۲۲- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
استخفاف روزه❗️ ⭕️آسیب شناسی روزه ماه رمضان (۲) 🔻روزه را نیز - همانند نماز - نبايد استخفاف كرد و سبك شمرد. 🔻بعضى روزه را به شكلى مى‏ گيرند (حالا اين شوخى است) كه- العياذ باللَّه- اگر من به جاى خدا بودم اصلًا روزه اينها را قبول نمى‏ كردم. 🔻من افرادى را سراغ دارم كه اينها در ماه رمضان‏ شب تا صبح را نمى‏ خوابند اما نه براى اينكه عبادت كنند، بلكه براى اينكه مدت خوابشان پر نشود؛ تا صبح هى چاى مى‏ خورند و سيگار مى‏ كشند، 🔻اول طلوع صبح كه شد نمازشان را مى‏ خوانند و مى‏ خوابند، چنان بيدار مى‏ شوند كه نماز ظهر و عصر را با عجله بخوانند و بعد بنشينند سر سفره افطار. 🔻 آخر اين چه روزه‏ اى شد؟! آدم شب تا صبح را نخوابد براى اينكه در حال روزه حتماً خواب باشد و رنج روزه را احساس نكند. آيا اين استخفاف به روزه نيست؟! 🔻به عقيده من مثل فحش دادن به روزه است، يعنى اى روزه! من اين‏قدر از تو تنفر دارم كه مى‏ خواهم رويت را نبينم! 🔻ما حج -بجا می آوریم- ولى به آن استخفاف مى‏ كنيم، روزه مى‏ گيريم و به آن استخفاف مى‏ كنيم، نماز مى‏ خوانيم و به آن استخفاف مى‏ كنيم، اذان مى‏ گوييم و به آن استخفاف مى‏ كنيم. 🔻حالا چطور به اذان استخفاف مى‏ كنيم؟ ...خيلى افراد صيّت (خوش صوت )هستند و مى ‏توانند خوب اذان بگويند اما اگر به آنها بگويى آقا برو يك اذان بلند بگو، نمى‏ گويد. چرا؟ چون خيال مى‏ كنند اين كسر شأنش است؛ من اين‏قدر پايين هستم كه مؤذّن باشم؟! 🔻آقا! بايد افتخار كنى كه يك مؤذّن باشى. على بن ابى طالب مؤذّن بود، در همان وقتى كه خليفه بود هم مؤذّن بود. 🔻اين استخفاف به اذان است كه يك نفر ننگش بكند كه مؤذّن باشد يا مؤذّن بودن را بسته به شأن اشخاص بداند و بگويد: من كه از اعيان و اشراف هستم، از رجال و شخصيتها هستم، من ديگر چرا مؤذّن باشم؟ ♦️اينها همه استخفاف است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏۲۳، ص: ۵۱۴-۵۱۳- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️وظیفه شرعی ما نسبت به اخباری که می شنویم : حق تحقیق ، آری اما حق انتشار آنها خیر⬆️
🟡مسلمان قرانی 🔹۰۰۰قرنهاست ما مسلمين اين مسئله را كه قرآن متكى بر حقايق است نه بر تخيلات و اوهام و انتسابات ظاهرى [فراموش كرده‏ ايم.] ✅ مسلمان قرآن يعنى مسلمان واقعى: «اسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ» ‏ تسليم خدا بودن، داراى اخلاق و عمل اسلامى بودن، ✅ اجتماع او اجتماع اسلامى بودن، نه فقط شعارها شعار اسلامى باشد. ✅ شعار البته اثر دارد اما اثر شعار غير از اين است كه انسان واقعاً مسلمان باشد. ✅ شيعه بودن يك حقيقت و يك واقعيت است 🔸يعنى شيعه آنوقت شيعه است كه وقتى او را در مقابل يك سنى بگذارند ✅ فكرش از او بهتر باشد، ✅ تصورش درباره خدا و قيامت از او بالاتر و برتر باشد، ✅خدا را بهتر بشناسد، ✅ به راهنمايى ائمه‏ اش اخلاق اسلامى و انسانى‏ اش از او بهتر باشد، ✅ عملش از او بهتر باشد ✅ و خلاصه همه چيزش از او بهتر باشد؛ ✳️ يعنى نمونه‏ اى از على بن ابى‏ طالب باشد. ▪️مجموعه‏ آثار استادشهيدمطهرى(آشنایی با قرآن (۱-۵)) ، ج‏۲۶، ص: ۲۹۳-۲۹۲- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340