eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
32 عکس
168 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️معیار تشخیص حق از باطل در فضای غبار آلود فتنه های اجتماعی- سیاسی 🔻ما الآن كه على و عمار و اويس قرنى و ديگران را با عايشه و زبير و طلحه روبرو مى‏ بينيم، مردد نمى ‏شويم ؛ 🔻اما اگر در آن زمان مى ‏زيستيم و سوابق آنان را از نزديك مى‏ ديديم، شايد از ترديد مصون نمى‏ مانديم. ♦️- شخصی از یاران امام علی که در نبرد جمل در تمییز حق از باطل به حیرت افتاده بود - محضر امير المؤمنين شرفياب شد و گفت: آيا ممكن است طلحه و زبير و عايشه بر باطل اجتماع كنند؟ شخصيتهايى مانند آنان از بزرگان صحابه رسول اللَّه چگونه اشتباه مى‏ كنند و راه باطل را مى ‏پيمايند؟ آيا اين ممكن است؟ ♦️- امام علیه السلام در پاسخ او سخنى دارد كه دكتر طه حسين، دانشمند و نويسنده مصرى، مى‏ گويد: سخنى محكم‏تر و بالاتر از اين نمى ‏شود؛ بعد از آنكه وحى خاموش گشت و نداى آسمانى منقطع شد، سخنى به اين بزرگى شنيده نشده است.فرمود: انَّكَ لَمَلْبُوسٌ عَلَيْكَ، انَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا يُعْرَفانِ بِاقْدارِ الرِّجالِ، اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَهُ وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اهْلَهُ‏ سرت كلاه رفته و حقيقت بر تو اشتباه شده حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمى ‏شود شناخت 🔻اين صحيح نيست كه تو اول ، شخصيتهايى را مقياس قرار دهى و بعد حق و باطل را با اين مقياسها بسنجى: فلان چيز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند و فلان چيز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف 🔻نه، اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند. اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند. 🔻يعنى بايد حق‏ شناس و باطل‏ شناس باشى نه اشخاص و شخصيت‏ شناس؛ افراد را (خواه شخصيتهاى بزرگ و خواه شخصيتهاى كوچك) با حق مقايسه كنى، اگر با آن منطبق شدند شخصيت شان را بپذيرى و الّا نه. 🔻اين، حرف- صحیح - نيست كه آيا طلحه و زبير و عايشه ممكن است بر باطل باشند؟(روضه الواعظین ص 31) 🔸در اينجا على عليه السلام معيار حقيقت را خود حقيقت قرار داده است و روح تشيع نيز جز اين چيزى نيست. 🔸در حقيقت فرقه شيعه مولود يك بينش مخصوص و اهميت دادن به اصول اسلامى است نه به افراد و اشخاص. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج‏16، ص: 309-307-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️دو واجب فراموش شده(1) 🔸شاخصه اسلامیت جامعه و نظام اسلامی : امر بمعروف و نهی از منکر ‏ 🔻 امر به معروف و نهى از منكر يگانه اصلى است كه ضامن بقاى اسلام است؛ به اصطلاح، علت مُبقيه است. اصلًا اگر اين اصل نباشد، اسلامى نيست. رسيدگى كردن دائم به وضع مسلمين است. 🔻آيا يك كارخانه بدون بازرسى و رسيدگى دائمى مهندسين متخصص كه ببينند چه وضعى دارد، قابل بقاست؟ 🔻اصلًا آيا ممكن است يك سازمان همين‏طور به حال خود باشد، هيچ درباره‏ اش فكر نكنيم و در عين حال به كار خود ادامه دهد؟ ابداً. 🔻جامعه هم چنين است. يك جامعه اسلامى اين‏طور است بلكه صد درجه برتر و بالاتر. 🔻شما كدام انسان را پيدا مى‏ كنيد كه از پزشك بى‏ نياز باشد؟ يا انسان بايد خودش پزشك بدن خود باشد يا بايد ديگران پزشك باشند و او را معالجه كنند:متخصص چشم، متخصص گوش و حلق و بينى، متخصص مزاج، متخصص اعصاب. 🔻انسان هميشه انواع پزشكها را درنظر مى‏ گيرد براى آنكه اندامش را تحت نظر بگيرند، ببينند در چه وضعى است. 🔻آنوقت جامعه نظارت و بررسى نمى‏ خواهد؟! جامعه رسيدگى نمى‏ خواهد؟! آيا چنين چيزى امكان دارد؟! ابداً. 🔻حسين بن على عليه السلام در راه امر به معروف و نهى از منكر يعنى در راه اساسى ترين اصلى كه ضامن بقاى اجتماع اسلامى است كشته شد؛ 🔻در راه آن اصلى كه اگر نباشد، دنبالش متلاشى شدن است، دنبالش تفرّق است، دنبالش تفكّك و از ميان رفتن و گنديدن پيكر اجتماع است. بله، اين اصل اين مقدار ارزش دارد.(ادامه دارد) ◀️ مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهری(حماسه حسینی ج 1و2)، ج‏17، ص: 236-235 (با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️اگر پیامبر خدا(ص) امروز حضور می داشت در باره چه مسأله ای می اندیشید؟!⬆️
🔵علامت قبولی روزه (1) 🔻قرآن در باب روزه مى‏ گويد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ( بقره/ 183 )‏ : اى مردم باايمان، براى شما روزه فرض شده است همچنان كه براى پيشينيان شما فرض شده بود، 🔻چرا؟ قرآن فلسفه را هم ذكر مى‏ كند: لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ : ‏ براى اينكه در شما روح تقوا و ملكه تقوا پيدا بشود. ملكه تقوا يعنى چه؟ يعنى‏ تسلط بر نفس. 🔻تسلط بر نفس همان است كه امام صادق فرمود: ربوبيت (الْعُبُوديّةُ جوهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبوبيَّة) 🔻پس اگر ما ماه رمضانى را گذرانديم، شبهاى احيايى را گذرانديم، روزه‏ هاى متوالى را گذرانديم و بعد از ماه رمضان‏ در دل خودمان احساس كرديم كه بر شهوات خودمان بيش از پيش از ماه رمضان‏ مسلّط هستيم، بر عصبانيت خودمان از سابق بيشتر مسلّط هستيم، بر چشم خودمان بيشتر مسلّط هستيم، بر زبان خودمان بيشتر مسلّط هستيم، بر اعضا و جوارح خودمان بيشتر مسلّط هستيم و بالاخره بر نفس خودمان بيشتر مسلّط هستيم و مى‏ توانيم جلو نفس امّاره را بگيريم، 🔸اين علامت قبولى روزه ماست. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏23، ص: 474-473- با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
🔵علامت قبولی روزه ماه مبارک رمضان(2) ♦️...اما اگر ماه رمضانى گذشت و تمام شد و حظّ (بهره) ما از ماه رمضان- آن‏طور كه پيغمبر اكرم فرمود كه بعضى از مردم حظّشان (بهره شان ) از روزه فقط گرسنگى و تشنگى است- فقط اين بوده كه يك ماه يك گرسنگي هايى و يك تشنگي هايى كشيديم 🔻(اغلب هم از بس كه سحر و افطار مى‏ خوريم تشنه و گرسنه هم نمى ‏شويم ولى لااقل بدحال مى ‏شويم)، يك بدحالى پيدا كرديم 🔻و در نتيجه اين بدحالى ، قدرت ما بر كار كردن كمتر شد و بعد آمديم روزه را متهم كرديم كه روزه هم شد كار در دنيا؟! 🔻(آن كه محصل و دانشجوست گفت من در تمام اين ماه رمضان قدرت درس خواندنم كم شد و آن كه اهل كار ديگرى است گفت قدرت فلان كار من كم شد، پس روزه بد چيزى است)، اين علامت قبول نشدن روزه ماست؛ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آزادی معنوی) ؛ ج‏23 ؛ ص474-با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 فرازهائی از سخنان رهبر انقلاب در معرفی شهید مطهری : ✅به نظر من، مرحوم مطهری ، قوّی ترین ایدئولوگ ما بود. ✅ من خودم را شاگرد آقای مطهری می دانم. ✅ هم عارف بود و هم اهل تهجد و اهل ذکر و یاد و گریه و دعا ✅ من به حال آقای مطهری غبطه می خورم. ✅این لطفی که خداوند در حق ایشان کرد؛ واقعا چیز عجیبی است. ✅جامعه‌ی ما و انقلاب ما بر اساس همان پایه‌هایی بنا شده که در معرفی شهید مطهری از اسلام دیده می‌شود و فهمیده می‌شد. ✅ امروز آنی که پاسخ به سؤالات ماها را می‌دهد کتابهای شهید مطهری است. ✅ آثار آن بزرگوار، مثل یاد او زنده است. کتابهاى شهید مطهرى‌، قابل مردن و قابل تمام شدن نیست. ✅ شیوه‌ای پیدا کنید که این کتابها( آثار شهید مطهری) خوانده شود؛ ✅حقیقتاً یک زرادخانه‌ی عظیم فکری و فرهنگی در اختیار ماست؛ اگر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم. ✅ بنده اعتقاد راسخ دارم و بارها هم گفته ‏ام كه جريان فكري اسلامي انقلاب و نظام اسلامي ما در بخش عمده ‏اي متكي به تفكرات شهيد مطهري است؛ يعني آنها پايه‏ ها و مايه ‏هاي اسلامي‏ است كه ما در تفكرات اسلامي از آنها بهره برديم و به نظام اسلامي منتهي شد . ✅علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند؛ كه اگر مي‏ خواهند كاري بكنند، براساس آن فكر و روي شانه ‏هاي شهيد مطهري بروند ان‏شاءاللَّه قله‏ هاي بالاتري را فتح كنند و پرچم فكر اسلامي را به آنجاها بزنند . ▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ؛پایگاه جامع استاد شهید مرتضی مطهری(ره) https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 فرازهائی از سخنان رهبر انقلاب در معرفی شهید مطهری : ✅به نظر من، مرحوم مطهری ، قوّی ترین ایدئولوگ ما بود. ✅ من خودم را شاگرد آقای مطهری می دانم. ✅ هم عارف بود و هم اهل تهجد و اهل ذکر و یاد و گریه و دعا ✅ من به حال آقای مطهری غبطه می خورم. ✅این لطفی که خداوند در حق ایشان کرد؛ واقعا چیز عجیبی است. ✅جامعه‌ی ما و انقلاب ما بر اساس همان پایه‌هایی بنا شده که در معرفی شهید مطهری از اسلام دیده می‌شود و فهمیده می‌شد. ✅ امروز آنی که پاسخ به سؤالات ماها را می‌دهد کتابهای شهید مطهری است. ✅ آثار آن بزرگوار، مثل یاد او زنده است. کتابهاى شهید مطهرى‌، قابل مردن و قابل تمام شدن نیست. ✅ شیوه‌ای پیدا کنید که این کتابها( آثار شهید مطهری) خوانده شود؛ ✅حقیقتاً یک زرادخانه‌ی عظیم فکری و فرهنگی در اختیار ماست؛ اگر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم. ✅ بنده اعتقاد راسخ دارم و بارها هم گفته ‏ام كه جريان فكري اسلامي انقلاب و نظام اسلامي ما در بخش عمده ‏اي متكي به تفكرات شهيد مطهري است؛ يعني آنها پايه‏ ها و مايه ‏هاي اسلامي‏ است كه ما در تفكرات اسلامي از آنها بهره برديم و به نظام اسلامي منتهي شد . ✅علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند؛ كه اگر مي‏ خواهند كاري بكنند، براساس آن فكر و روي شانه ‏هاي شهيد مطهري بروند ان‏شاءاللَّه قله‏ هاي بالاتري را فتح كنند و پرچم فكر اسلامي را به آنجاها بزنند . ▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ؛پایگاه جامع استاد شهید مرتضی مطهری(ره) https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 فرازهائی از کلام امام خمینی در معرفی شخصیت شهید مطهری(رحمة الله علیهما): ✅ توصيه مى‏ كنم كه كتابهاى اين استاد عزيز را نگذارند با دسيسه‏ هاى غير اسلامى فراموش شود. ✅ آثار قلم و زبان او بى‏ استثناء آموزنده و روانبخش ✅ آثارى كه از او هست، بى‏ استثناء همه آثارش خوب است ✅ من كس ديگرى را سراغ ندارم كه بتوانم بگويم بى ‏استثناء آثارش خوب است. ✅ايشان بى‏ استثناء آثارش خوب است، انسانساز است. ✅خدمتى كه به نسل جوان و ديگران مرحوم مطهّرى كرده است، كم كسى كرده است. ✅ آنچه از اين استاد شهيد باقى است با محتواى غنى خود مربّى و معلّم است. ▪️مجموعه‏ آثاراستاد شهيد مطهرى ج 1ص 10-1 https://eitaa.com/shakhes1340
♦️ اختلاف و تنوع ، لازمه پيشرفت (نمونه ای از افکار بلند شهید مطهری «ره») 🔻وجود قطب مخالف در اجتماع ضرورى است ، نه فقط به خاطر «حق فردى» كه او هم يك فردى است و حق دارد حرفش را بزند، بلكه حتى به خاطر مصالح بشريت هم وجود قطب مخالف در اجتماع ضرورى است‌. 🔻 قرآن روى مسئله اختلاف تكيه مى‏ كند كه اختلاف بايد وجود داشته باشد، اگر اختلاف نباشد تضاد و برخورد و اصطكاك و زد و خورد عقايد نيست و تا زد و خورد عقايد نباشد عقايد پيشرفت نمى‏ كند و حداقل سالم نمى ‏ماند. 🔻حتى در محيطهايى كه هيچ مخالف وجود ندارد اگر بشود در يك شرايط كنترل‏ شده‏ اى مخالف مصنوعى درست كرد باز وجودش براى تنقيح و اصلاح عقايد حق مفيد است. 🔻به طور كلى اختلاف و تنوع براى پيشرفت لازم و ضرورى است. در كشورهاى دموكراتيك هم كه مى ‏بينيد مسئله اكثريت و اقليت [مطرح است‏] اگر اكثريت و اقليتِ واقعى باشد واقعاً وجود اقليت را مفيد مى‏ دانند حتى به حال اكثريت، نه اين كه وجود اقليت فقط به حال طرفداران اقليت مفيد است بلكه اصلًا وجود اقليتِ واقعى و منتقد و مخالف براى همه جامعه مفيد است و از آن جمله براى خود اكثريت. 🔻من اين را بطور قاطع عرض مى‏ كنم: هر زمانى كه قطب مخالف از عقيده حق گرفته شود خود عقيده حق طبعاً به سوى فساد مى‏ گرايد. 🔻يعنى عوام ‏الناس مى‏ آيند در اطراف اين عقيده حق آنچنان مى ‏بافند و مخلوط مى‏ كنند و آنقدر چرند به آن اضافه مى‏ كنند كه عقيده حق به دست طرفدارها زيان مى‏ بيند. 🔻هميشه زيانهايى كه عقيده حق به دست طرفدارانش ديده به دست مخالفانش نديده -است - ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏۳۰، ص۵۸۵-۵۸۴ -و ص۵۷۷- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️بیانات علامه طباطبایی(ره) بعد از شهادت استاد شهید مطهری(ره)⬆️
🟡 آثار فردی و اجتماعی شعار «اللَّه اکبر» در زندگی 🔻-انسان - وقتى يك صاحب قدرت و هيبتى را مى‏ بيند، صاحب دبدبه و كبكبه ‏اى را مى‏ بيند يا به حضور او مى‏ رود ممكن است خودش را ببازد، زبانش به لكنت بيفتد، چرا؟ چون مرعوب عظمت او مى ‏شود.اين براى بشر، طبيعى است. 🔻اما گوينده‏ اللَّه اكبر، آن كسى كه‏ اللَّه اكبر را به خودش تلقين كرده است، هرگز عظمت هيچ كس و هيچ چيز او را مرعوب نمى‏ كند، چرا؟ [چون‏] اللَّه اكبر [يعنى‏] بزرگتر از هر چيز و بلكه بزرگتر از هر توصيف، ذات اقدس الهى است؛ 🔻يعنى من خدا را به عظمت مى‏ شناسم. ديگر وقتى من خدا را به عظمت مى‏ شناسم، همه چيز در مقابل من حقير است. اين كلمه‏ «اللَّه اكبر » به انسان شخصيت مى‏ دهد، روح انسان را بزرگ مى‏ كند. 🔻على عليه السلام - در توصیف متقین -مى‏ فرمايد: عَظُمَ الْخالِقُ فى انْفُسِهِمْ فَصَغُرَ ما دونَهُ فى اعْيُنِهِمْ‏ (نهج البلاغه فيض الاسلام، خطبه ۱۸۴ ) يعنى خدا به عظمت در روح اهل حق جلوه كرده است و لهذا غير خدا هرچه هست، در نظرشان كوچك است. 🔻وقتى شما مى ‏گوييد اللَّه اكبر، اگر از عمق روح و دل بگوييد، عظمت الهى در نظرتان تجسم پيدا مى‏ كند. وقتى كه عظمت الهى در دل شما پيدا شد، محال است كسى به نظرتان بزرگ بيايد، محال است از كسى بترسيد، در مقابل كسى خضوع و خشوع كنيد. 🔻اين است كه بندگى خدا آزادى‏ آور است. اگر انسان خدا را به عظمت بشناسد، بنده او مى ‏شود و لازمه بندگى خدا آزادى از غير خداست. 🔻بندگى خدا هميشه مساوى است با آزادشدن از غير خدا؛ چون ادراك عظمت الهى هميشه ملازم است با ادراك حقارت غير خدا، و وقتى انسان غير خدا را هرچه بود حقير و كوچك ديد، محال است حقير را از آن جهت كه حقير است بندگى كند. 🔻حقير را انسان به غلط عظيم مى‏ بيند كه بندگى مى ‏كند. ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيد مطهرى(آزادی معنوی)، ج‏۲۳، ص: ۶۲۷-۵۲۶- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
🟡اقامه نماز عید فطر به سیره پیامبر اکرم (ص) (معنای «سیره» در روش اهل بیت علیهم السلام) 🔻...مأمون به حضرت رضا اصرار داشت كه مى‏ خواهم نماز عيد فطر را شما بخوانيد. امام فرمود: ... من به يك شرط حاضرم؛ من نماز مى‏ خوانم اما با سيره جدّم و پدرم، نه با سيره شما. 🔻مأمون با آن همه زرنگى كه داشت (از نظر خودش) احمق شد. گفت: بسيار خوب، به هر سيره و روشى كه مى‏ خواهيد بخوانيد. 🔻فكر مى‏ كرد غرض اين است كه كارى را به عهده حضرت رضا گذاشته باشد تا مردم بگويند پس امام رضا عملًا هم قبول كرد. 🔻در روز عيد فطر، امام رضا عليه السلام به اطرافيان خود فرمود: لباسهاى عادى بپوشيد، پاها را برهنه كنيد، دامن عباها و آستين هايتان را بالا بزنيد و ذكرهايى را كه من مى‏ گويم شما هم بگوييد. حالتتان حالت خشوع و خضوع باشد. ما داريم به پيشگاه خدا مى‏ رويم، توجهتان به خدا باشد. ذكرها را كه مى‏ گوييد، خدا را در نظر بگيريد. 🔻امام‏ عمامه ‏اش را به شكلى كه پيغمبر مى‏ بست بسته است، لباسش را به شكلى كه پيغمبر مى‏پوشيد پوشيده است، عصا به شكل پيغمبر به دست گرفته، پاهايش را برهنه كرده، 🔻با يك حالت خضوع و خشوعى! از همان داخل منزل كه بيرون مى‏آمد، با صداى بلند شروع كرد به گفتن «اللَّهُ اكْبَرُ، اللَّهُ اكْبَرُ، اللَّهُ اكْبَرُ عَلى ما هَدانا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلى ما اوْلانا». 🔻سالهاست كه مردم اين ذكرها را درست نشنيده‏ اند. كسانى كه همراه حضرت بودند، وقتى آن حال الهى حضرت را ديدند كه منقلب شده، خودش را در حضور پروردگارش مى‏برد و اشكهاى مباركش جارى است، با حالت خضوع و خشوع، با معنويت تمام و در حالى كه اشكهايشان جارى بود فرياد كردند: «اللَّهُ اكْبَرُ، اللَّهُ اكْبَرُ عَلى ما هَدانا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلى ما اوْلانا» 🔻حضرت مى‏ گويد و اينها تكرار مى‏ كنند، تا آمدند نزديك درب منزل. صدا بلندتر مى‏ شد. 🔻مأمون، فرماندهان سپاه و سران قبايل را فرستاده كه برويد پشت سر على بن موسى الرضا نماز عيد فطر بخوانيد. 🔻اينها به سيره سالهاى پيش خلفا، خودشان را آرايش و مجهز كرده و لباسهاى فاخر پوشيده‏ اند، اسبهاى بسيار عالى سوار شده و شمشيرهاى زرّين به كمر بسته و دم درب ايستاده اند كه حضرت رضا با همان جلال و هيبت دنيايى و سلطنتى بيرون بيايد. 🔻يك مرتبه حضرت با آن حال بيرون آمد. در ميان آنها ولوله پيچيد و بى‏ اختيار خودشان را از روى اسبها پايين انداختند و اسبها را رها كردند. تاريخ مى‏ نويسد: چون مى‏ بايست پاها برهنه باشد و آنها چكمه بپا داشتند و چكمه نظامى را به زودى نمى‏توان بيرون آورد، هركس دنبال چاقو مى‏ گشت كه زود چكمه را پاره و پاهايش را لخت كند. 🔻اينها نيز دنبال حضرت به راه افتادند. كم كم صداى هيمنه «الله اكبر» شهر مرو را پر كرد. 🔻مردم ريختند روى پشت بامها و به تدريج ملحق شدند. در مردم نيز روح معنويت موج مى‏ زد. 🔻حضرت مى‏فرمود: «الله اكبر»، اين شهر يكپارچه فرياد مى‏زد: «الله اكبر». 🔻هنوز از دروازه شهر بيرون نرفته بودند كه جاسوسها به مأمون خبر دادند كه اگر اين قضيه ادامه پيدا كند، تو مالك سلطنت نيستى. 🔻سربازها ريختند كه نه آقا! زحمتتان نمى‏ دهيم، خيلى اسباب زحمت شد، خواهش مى‏ كنيم برگرديد. ♦️اين، معنى روش است. مأمون هم در اين مورد به كتاب اللَّه و سنّت رسول اللَّه عمل مى‏ كرد (نماز عيد فطر جزء كتاب اللَّه است) اما همان نماز، روشى پيدا كرده بود كه بى‏ محتوا و بى‏ حقيقت شده بود. حضرت رضا فرمود: من حاضرم نماز را بخوانم اما با روش جدّم و پدرم، نه با روش جدّ و پدر تو. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(۱و ۲))، ج‏۱۷، ص: ۱۷۶-۱۷۵-با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️مواجهه‏ صريح و شجاعانه با عقايد و افكار مخالف تنها راه پاسداری از اسلام و انقلاب 🔻اسلام فقط و فقط با مواجهه‏ صريح و شجاعانه با عقايد و افكار مختلف و متناقض با اسلام مى ‏تواند به حيات خودش ادامه بدهد. 🔻من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار مى‏ دهم كه يك وقت خيال نكنند كه حفظ و نگهدارى اسلام [با سلب آزادى بيان تحقق مى‏ يابد.] 🔻برخى جوانان خيال نكنند كه راه حفظ معتقدات اسلامى و جهان‏بينى اسلامى اين است كه نگذاريم ديگران حرفهايشان را بزنند. نه، بگذاريد - حرفهایشان را- بزنند؛ نگذاريد خيانت كنند. 🔻اگر ديديد يك فرد ماركسيست مثلا آمد گفت «به نام امام خمينى»، مانع شويد، به او بگوييد: تو بگو به نام لنين، به نام استالين، به نام ماركس، انگلس؛ دروغ نگو. 🔻اگر مى‏ گويى «مبارزه» ، بايد براى من روشن كنى تو با چه مى‏ خواهى مبارزه كنى؟ اگر مى‏ گويى «آزادى» ، براى من روشن كن آزادى از چه؟ تو چه را فرض كرده‏ اى كه از او بايد آزاد شد؟ اينها را براى من روشن كن. هدفت را بگو، راهت را هم بگو تا من ببينم راه من و هدف من با تو يكى است يا دو تا. 🔻پس چنين تصور نشود كه با جلوگيرى از ابراز افكار و عقايد مى‏ شود از اسلام پاسدارى كرد. 🔻از اسلام فقط با يك نيرو مى‏ شود پاسدارى كرد و آن منطق و آزادى دادن و مواجهه صريح و رك و روشن با افكار مخالف است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏۲۴، ص: ۱۳۱- با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️روحیه آزاد اندیشی و انتقادپذیری شهید مطهری(۱) 🔻من هرگز خود را فوق اشتباه تصور نمى‏ كنم. به تعبير نهج البلاغه: لَسْتُ بِفَوْقِ انْ اخْطِئَ 🔻به خداوند متعال از خطاهاى خودم پناه مى‏ برم 🔻ولى هرگز هم حاضر نيستم كه به بهانه جايزالخطا بودن ، مرتكب اشتباه بزرگتر بلكه گناه عظيم بشوم. 🔻اگر هم اشتباه كنم از اين نوع نخواهد بود كه باورهاى آباء و اجدادى را تحقيق نكرده، با حقيقت اسلام يكى بدانم. 🔻اگر هم اشتباه كنم اشتباه نمى‏ كنم كه هميشه نبايد انتظار داشته باشم كه با گفتن حقيقت ، دستم را ببوسند و وجوهات بيشترى بدهند. 🔻معيار تصحيح اشتباهاتم، متون اصلى كتاب و سنت و حكم روشن عقل است نه پسند عوام الناس.(ادامه دارد) ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج‏۱۹، ص۶۲۳-۶۲۲ https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ روحیه آزاد اندیشی و انتقادپذیری شهید مطهری(۲) ♦️بعضی نوشته‌اند مگر شما اشتباه نمی‌کنید؟ 🔸جواب این است: چرا؛ اگر نوشته‌های ما هم ارزش انتقاد دارد و افرادی هم هستند که وقت و صلاحیت انتقاد دارند انتقاد کنند؛ نه تنها نخواهیم رنجید ممنون هم خواهیم شد. ▪️حاشیه‌های استاد مطهری بر آثار دکتر شریعتی، ج2، ص11(کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»t.me/motahari_ir) ♦️...در نوشته‏ هاى خود تصريح كرده ‏ام كه مراجع ، فوق انتقاد به مفهوم صحيح اين كلمه نيستند، 🔻و معتقد بوده و هستم كه هر مقام غير معصومى كه در وضع غير قابل انتقاد قرار گيرد، هم براى خودش خطر است و هم براى اسلام. 🔻البته تزكيه نفس نمى ‏كنم‏ (وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ) 🔻اما اين قدر مى ‏دانم كه همواره زبان خود را از زشتگويى خصوصاً نسبت به طبقه مراجع، حتى نسبت به آنهايى كه از آنها به شخص من بدى رسيده است، حفظ كرده‏ ام؛ 🔻ضمن اينكه مانند عوام فكر نمى‏ كنم كه هر كه در طبقه مراجع قرار گرفت مورد عنايت خاص امام زمان (عج) است و مصون از خطا و گناه و فسق است. ♦️اگر چنين چيزى بود، شرط عدالت ، بلاموضوع بود. ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج‏۱۹، ص۶۲۳-۶۲۲-با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️تعیین کنندگان وقت ظهور، دروغگویند 🔻درباره - زمان ظهور امام عصر علیه السلام - ما هيچ حق نداريم به اينكه وقت ، معين كنيم، حساب بكنيم چند سال ديگر، ده سال ديگر، 🔻از اين حساب ابجدهايى كه هر روز مى‏ كنند. يك دفعه مى ‏آيند آيه «انَّ الْارْضَ لِلَّهِ يورِثُها مَنْ يَشاءُ» و يك وقت آيه «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِى الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ انَّ الْارْضَ يَرِثُها عِبادِىَ الصّالِحونَ» را حساب مى‏ كنند كه مثلًا در فلان سال حضرت ظهور مى‏ كند. از اينها بترسيد و تكذيب بكنيد كه: «كَذِبَ الْوَقّاتونَ» (یعنی : تعیین کنندگان وقت ظهور ، دروغگو یند). 🔻هيچ كس هم در دنيا، نه ما و شما و نه هيچ مصلح ديگرى نمى ‏تواند ادعا بكند كه من مى‏ خواهم آن كار را - اصلاح و عدالت جهانی بمعنای واقعی - انجام بدهم. او بالاتر از اين است. 🔻- نکته دیگر آنکه : ظهور و قیام وجود مقدس حضرت حجت علیه السلام- جنبه جهانى دارد نه اينكه مخصوص به عالم شيعه باشد،؛ ایشان مربوط به همه عالَم‏ اند. آنهايى كه شنيده ‏ايد در منبرها مى‏ گويند بيايد يك مشت شيعه را نجات دهد، دروغ است. او مصلح كلّ عالم است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(ده گفتار) ؛ ج‏25 ؛ ص500-499- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️عوامل دین گریزی(1) ♦️عدم ارائه صحیح و معقول مفاهیم دینی 🔻مسلّماً علّت انكار و اعراض بسيارى از افراد تحصيل كرده اين است كه مفاهيم مذهبى و دينى به طرز صحيحى به آنها تعليم نشده است. 🔻در واقع آن چيزى كه آنها انكار مى‏ كنند مفهوم واقعى خدا و دين نيست، چيز ديگرى است. 🔻افرادى مانند من كه با پرسشهاى مردم درباره مسائل مذهبى مواجه هستيم كاملًا اين حقيقت را درك مى‏ كنيم كه : 🔻بسيارى از افراد تحت تأثير تلقينات پدران و مادران جاهل يا مبلّغان بى‏ سواد، افكار غلطى در زمينه مسائل مذهبى در ذهنشان رسوخ كرده است و همان افكار غلط اثر سوء بخشيده و آنها را درباره حقيقت دين و مذهب دچار ترديد و احياناً انكار كرده است. 🔻 ازاين‏رو كوشش فراوانى لازم است صورت بگيرد كه اصول و مبانى مذهبى به صورت صحيح و واقعى خود به افراد تعليم و القا شود. 🔻اين بنده شخصاً سالهاست كه اين مطلب را احساس كرده ‏ام و وظيفه خود دانسته‏ ام كه فعّاليتهاى مذهبى خود را تا حدودى كه توانايى‏ دارم در راه تعليم صحيح و معقول مفاهيم دينى و مذهبى متمركز كنم. 🔻 تجربه نشان داده است كه اين‏گونه فعّاليتها بسيار ثمربخش است. ◀️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج‏3 ؛ ص403-با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ عوامل دین گریزی(۲) ♦️غرق شدن در شهوات حيوانى 🔻يكى از چيزهايى كه موجب اعراض و تنفّر مردم از خدا و دين و همه معنويّات مى‏ شود آلوده بودن محيط و غرق شدن افراد در شهوت‏ پرستى و هواپرستى است. 🔻محيط آلوده همواره موجبات تحريك شهوات و تن‏ پرورى و حيوان صفتى را فراهم مى‏ كند. 🔻آنكه اسير شهوات است جاذبه هاى معنوى، اعمّ از دينى و اخلاقى و علمى و هنرى، كمتر در او تأثير دارد. 🔻لهذا اقوام و ملّتهايى كه تصميم مى‏گيرند روح مذهب و اخلاق و شهامت و شجاعت و مردانگى را در ملّتى ديگر بكشند وسائل عيّاشى و شهوت‏رانى و سرگرميهاى نفسانى آنها را فراهم و تكميل مى‏ كنند. 🔻در تاريخ اندلس اسلامى يعنى اسپانياى فعلى مى‏ خوانيم كه نقشه‏ اى كه مسيحيان براى تصرّف اندلس و بيرون كشيدن آن از دست مسلمين كشيدند اين بود كه به صورت دوستى و خدمت، وسائل عيّاشى براى آنها فراهم كردند: باغها و بوستانها وقف ساختن شراب و نوشانيدن مسلمين شد. دختران زيبا و طنّاز در خيابانها به دلربايى و عاشق‏ سازى پرداختند. سرگرميهاى شهوانى ازهرجهت فراهم شد و روح ايمان و جوانمردى مرد. پس از اين جريان بود كه توانستند مسلمانان را بى‏درنگ از دم تيغ بگذرانند. 🔻استعمار غرب نيز اين برنامه را در قرون اخير به صورت دقيقى در كشورهاى اسلامى اجرا كرد.(ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهر (خورشید دین هرگز غروب نمی کند)) ؛ ج‏۳ ؛ ص۴۰۳-۴۰۴- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ عوامل دین گریزی(۳) ♦️مبارزه با نیازهای طبیعی مردم به اسم دین❗️ 🔻يكى ديگر از موجبات اعراض و روگرداندن از دين، جنگ و ستيزى است كه برخى از داعيان و مبلّغان دينى بى‏خرد ميان دين و ساير غرايز فطرى و طبيعى بشر ايجاد مى‏ كنند و دين را به جاى اينكه مصلح و تعديل كننده غرايز ديگر معرفى كنند آن را ضد و منافى و دشمن ساير فطريّات بشر معرّفى مى‏ كنند. 🔻يكى از مختصّات دين اسلام اين است كه همه تمايلات فطرى انسان را در نظر گرفته، هيچ‏كدام را از قلم نينداخته و براى هيچ‏كدام سهم بيشترى از حقّ طبيعى آنها نداده است. 🔻معنى فطرى بودن قوانين اسلامى هماهنگى آن قوانين و عدم ضدّيت آنها با فطريّات بشر است؛ 🔻بعضى از مقدّس‏مآبان و مدّعيان تبليغ دين، به نام دين با همه چيز به جنگ برمى‏خيزند؛ شعارشان اين است: اگر مى‏خواهى دين داشته باشى پشت پا بزن به همه چيز، گرد مال و ثروت نگرد، ترك حيثيّت و مقام كن، زن و فرزند را رها كن، از علم بگريز كه حجاب اكبر است و مايه گمراهى است، شاد مباش و شادى نكن، از خلق بگريز و به انزوا پناه ببر، و امثال اينها. بنابراين اگر كسى بخواهد به غريزه دينى خود پاسخ مثبت بدهد بايد با همه چيز در حال جنگ باشد. 🔻بديهى است وقتى كه مفهوم زهد، ترك وسائل معاش و ترك موقعيّت اجتماعى و انزوا و اعراض از انسانهاى ديگر باشد؛ وقتى كه غريزه جنسى پليد شناخته شود و منزّه‏ ترين افراد كسى باشد كه در همه عمر مجرّد زيسته است؛ وقتى كه علم دشمن دين معرّفى شود و علما و دانشمندان به نام دين در آتش افكنده شوند و يا سرهاشان زير گيوتين برود مسلّماً و قطعاً مردم به دين بدبين خواهند شد.(ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى‏كند)، ج‏۳، ص: ۴۰۵-۴۰۶- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️وظایف مربیان و مبلغان دین در برابر خطر دین گریزی یا راهکارهای مبارزه با دین گریزی 🔻مربّيان دين بايد اوّل بكوشند خودشان عالم و محقّق و دين‏شناس بشوند و به نام دين مفاهيم و معانى نامعقولى در اذهان مردم وارد نكنند كه همان معانى نامعقول منشأ حركتهاى ضدّ دينى مى‏شوند، 🔻ثانياً در اصلاح محيط بكوشند و از آلودگيهاى محيط تا حدود امكان بكاهند، 🔻ثالثاً از همه مهم‏تر و بالاتر اينكه به نام دين و به اسم دين با فطريّات مردم معارضه و مبارزه نكنند؛ 🔸آن وقت است كه خواهند ديد مردم‏ «يَدْخُلُونَ فِي‏ دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً » ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى‏ كند)، ج‏۳، ص:۴۰۵-۴۰۶- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️مرز بین «توحيد» و «شرک» در توسّل به اهلبیت علیهم السلام ⭕️به مناسبت هشتم شوال ، سالروز فاجعه دردناک تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (علیهم السلام) 1️⃣ توسل به اولياي الهي بعنوان يكي از اسباب معنوي عين توحيد است :‌ 🔻بطور كلى، توسل به وسائل و تسبّب به اسباب، با توجه به اينكه خداست كه سبب را آفريده است و خداست كه سبب را سبب قرار داده است و خداست كه از ما خواسته است از اين وسائل و اسباب استفاده كنيم به هيچ وجه شرك نيست، بلكه عين توحيد است. 🔻در اين جهت، هيچ فرقى ميان اسباب مادى و اسباب روحى، ميان اسباب ظاهرى و اسباب معنوى، ميان اسباب دنيوى و اسباب اخروى نيست؛ منتهاى امر، اسباب مادى را از روى تجربه و آزمايش علمى مى‏توان شناخت و فهميد كه چه چيز سبب است؟ و اسباب معنوى را از طريق دين، يعنى از طريق وحى، و از طريق كتاب و سنّت بايد كشف كرد. 2️⃣ توسل به اولیای الهی عین عبادت خداوند است : 🔻 يكتاپرستى اين است كه انسان آنگاه كه رو به سوى خدا مى‏ آورد، هيچ چيز را وسيله و واسطه روآوردن قرار ندهد: «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي‏ فَإِنِّي قَرِيبٌ»: در روآوردن به سوى خدا لزومى ندارد و نبايست چيزى را وسيله و واسطه قرار داد. 🔻آری پس از آنكه آدمى به خدا روآورد و خدا را شناخت، در مرحله بعدى به اولياى خدا ازآن‏جهت كه اولياى خدا و پرستندگان خدا و فانى فى‏ اللَّه اند و مراحل عبوديت را طى كرده‏ اند، رو مى‏ آورد. 🔻در اين مرحله است كه آنها را وسيله استغفار و دعا قرار مى‏دهد؛ يعنى از آنها كه بندگان صالح خدايند و در جهان ديگر زنده‏ اند استمداد مى‏ كند كه از خداوند بخواهند كه فى المثل به قلب او روشنى عنايت فرمايد، گناهانش را به لطف و كرم خود ببخشايد. 🔻اين استمداد ازآن‏جهت رواست كه طرف، يك موجود زنده و حىّ مرزوق است و مراتب قرب را با قدم عبوديت پيموده است و مى‏تواند بهتر از ما مراتب تذلّل و عبوديت را انجام دهد و به همين جهت از ما مقرّب‏ تر است. 3️⃣ اولياي الهي وسائط جريان فيض خداوند به بندگان:‌ قرآن وسايط فيض را مى ‏پذيرد، درباره جبرائيل مى‏ فرمايد: قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‏ قَلْبِكَ‏(بقره: ۹۷)، درباره ملك الموت مى‏ فرمايد: قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ‏(سجده :۱۱) . 🔻در عين حال از باب اينكه وسايط فيض صرفاً مجرى قضا و قدر الهى هستند [از خود استقلال ندارند.] 4️⃣ در توسل و استشفاع به اولياء خدا اول بايد تحقيق كرد كه به شخصی باشد كه خداوند او را وسيله قرار داده است. چنانکه خداى متعال گناهكاران را ارشاد فرموده است كه در خانه رسول اكرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) بروند و علاوه بر اين كه خود طلب مغفرت مى‏ كنند، از آن بزرگوار بخواهند كه براى ايشان طلب مغفرت كند. 🔻قرآن كريم مى‏فرمايد: وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً(نساء : ۴۶) «و اگر مردم هنگامى كه (با ارتكاب گناه) به خود ستم كردند، نزد تو مى‏ آمدند و از خدا آمرزش مى‏ خواستند و پيامبر هم براى ايشان طلب مغفرت مى‏كرد، خدا را توبه‏ پذير مهربان مى‏ يافتند.» ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ج 1ص ۲۶۳-۲۶۵؛ج۲ص۱۲۷-۱۳۳؛ج۱۴ص۲۳۱-۲۲۹ ؛ مجموعه یادداشتهای استاد مطهری ج۸ص-۱۷۶-۱۴۸ (با تلخیص و ویرایش) https://eitaa.com/shakhes1340
♦️عوامل دین گریزی (۴) 🔸ایجاد تنازع بین دین و نیازهای طبیعی و فطری بشر(۲) 🔻شكست دينها - و دین گریزی - در دنيا زير سر كسانى است كه ميان دين و ساير نيازهاى بشرى جنگ انداختند. و ما بيش از هر جاى ديگر غرامت اشتباه جناب كليسا را بايد بپردازيم. 🔻اشتباهى كه كليسا مرتكب شد، بعدها غرامتش را تا اندازه اى دنياى اسلام مجبور شد بپردازد، براى اينكه افراد تشخيص ندادند، خيال كردند بطور كلى خاصيت‏ دين همين است؛ 🔻ندانستند يك دينى هم در دنيا ظهور كرد كه اين دين گذشته از معنويت بسيار عالى كه دارد خودش يك تمدن به وجود آورد، خالق يك تمدن شد، ملل متنوع گوناگون را به يكديگر پيوند داد و بزرگترين تمدنهاى عالم را به وجود آورد، تمدنى كه حق بسيار عظيمى بر تمدن امروز اروپا دارد و خوشبختانه تدريجاً دنياى اروپا دارد اقرار و اعتراف مى‏ كند. 🔻اين دنياى اروپا كه مى‏ گويند از دين خودش دست برداشت، بله از دين خودش كناره‏ جويى كرد، اما به كدام طرف رفت؟ به سوى اسلام. تاريخ تمدن‏ها را به دقت بخوانيد. 🔻يكى از علل تمدن اروپايى، انشعاب پروتستانهاست، كه اينها را در ميان اهل مذهب مسيح نظير شيعه‏ ها در ميان اهل اسلام مى‏ دانند با اين تفاوت كه اينها هزار و پانصد سال بعد از مسيح آمدند ولى تشيع از زمان پيغمبر است. 🔻اين گروه- كه البته عددشان هنوز به عدد كاتوليكها نمى‏ رسد ولى جمعيت بسيار معتنابهى هستند- اصلاحات اساسى در دين مسيح انجام دادند. 🔻در ميان اصلاحاتى كه از اينها ذكر كرده‏ اند در درجه اول سه چيز است: 1. برداشتن فاصله ميان انسان و خدا و به تعبير سيد جمال الدين اسدآبادى و ديگران «ارزش دادن به شخصيت انسانى» 🔻گفتند «پاپ واسطه است» يعنى چه؟! خدا به همه مردم نزديك است، خدا را بدون واسطه كشيش بلكه هيچ بنده‏ اى پرستش كنيد. خدا به تمام بندگان نزديك است، درد دل هر بنده‏ اى را مى‏ شنود. اى انسان! در تماس گرفتن با خدا احتياج به واسطه ندارى. 2. براى عقل در حريم دين حق قائل شدند؛ گفتند آن مسائلى از مسائل دينى و اصول دينى كه ضد عقل است طردكردنى است، بايد دورش افكند. 3. موضوع عمل و توجه به معاش و سعى و كار، آنهم به حد اعلى‏، به تعبير قرآن جهاد و سخت كوشى و اينكه بهبود معاش هم عبادت است. 🔻اين سه اصل هر سه مستقيم از اسلام گرفته شد. 🔻بعد از جنگهاى صليبى و تماس شرق و غرب، بعد از آنكه با ارزشهاى اسلامى آشنا شدند اين سه اصل را از اسلام گرفتند و به نام اصلاحات در دين مسيح وارد كردند 🔻گو اينكه هنوز اينها را- مخصوصاً آن بخش اول را- بطور كامل نتوانسته اند رعايت كنند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى جهان امروز(پانزده گفتار))، ج‏۲۱، ص:۴۶۳-۴۶۱- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️معنای صحیح «تفقه در دین»(دین شناسی) 🔸لباس اسلام را به دو شكل مى ‏شود به تن كرد: يك شكل اينكه يك امر بى‏ خاصيت ، بى‏ مغز جلوه كند و شكل ديگر اينكه معنى‏ دار باشد. 🔹يكى از رفقا نقل مى ‏كرد كه من يك وقتى گرفتارى بسيار شديدى داشتم. براى انجام يك كار خيلى كوچك كه اصلًا زحمت هم نداشت ولى براى من ارزش فوق ‏العاده‏ اى داشت، به يكى از رفقا مراجعه كردم. او در جواب گفت كه من الآن بايد به نماز جماعت بروم. 🔸اگر در اينجا انسان بگويد اسلام كه اين همه به نماز جماعت توصيه كرده است ارزش قضاى حاجت يك مسلمان را از بين برده است، اين غلط است. مگر براى خدا فرق مى ‏كند كه ما نماز تنها بخوانيم يا نماز جماعت؟ 🔹اسلام كه گفته است نماز با جماعت خوانده شود براى اين است كه مردم در آن حالى كه حالت روحانيت و معنويت است، چشمشان‏ به صورت يكديگر بيفتد و به اوضاع يكديگر رسيدگى كنند. 🔸اينكه گفته‏ اند اگر نماز را به جماعت بخوانيد اين مقدار ثوابش زياد مى ‏شود، براى اين است كه شما را به يكديگر مهربان‏تر مى‏ كند، در قضاى حوايج يكديگر ساعى ‏تر مى ‏كند؛ 🔹يعنى نماز را به جماعت خواندن، پوسته ‏اى است كه مغزى در آن نهفته است. مغز آن، عواطف اجتماعى و علاقه‏ مند بودن به سرنوشت‏ ديگران است. 🔸اينها دلالت مى‏ كند بر اينكه اسلام پوستى دارد و مغزى، ظاهرى دارد و باطنى. 🔹پس - دین شناسی - تفقّه لازم دارد. تفقّه اين است كه انسان ، معنى - روح و باطن دین - را به دست بياورد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(۱ و ۲))، ج‏۲۱، ص: ۱۶۱-۱۶۰- با تلخیص و ویرایش جرئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️وظیفه علمای اسلام در برابر ظلم، بی‌عدالتی و اختلاف طبقاتی جامعه⬆️
♦️خاطره ای از علامه امینی«رحمة الله علیه» 🔻مرحوم آيت ‏اللَّه امينى صاحب‏ الغدير (خدا رحمتش كند ان‏ شاء اللَّه) در جلسه‏ اى مى‏ گفت : 🔻زمانى يكى از نمايندگان مجلس عراق كه شيعه و با من مربوط بود به نجف پيش من آمده بود (مرحوم آقاى امينى آدم شجاعِ صريحِ ركى بود)، به او گفتم: 🔻شما وكلا و نمايندگان مجلس اين علم لدنّى را از كجا آورده ‏ايد؟ ما در كار علمى خودمان هر مسئله‏ اى كه برايمان پيش بيايد بايد روى آن فكر كنيم، مطالعه كنيم، به كتاب مراجعه كنيم تا نظر بدهيم. مسائل مهم سياسى پيش مى ‏آيد، لايحه ‏هاى مهم سياسى اقتصادى در مجلس مى‏ آيد، 🔻بعد مى ‏بينيم دو سه ساعت طول مى‏ كشد، نطقهايى مى ‏شود و بعد به طور قطع تصويب شد يا به طور قطع رد شد. اين علمها را شما از كجا آورده‏ ايد؟! 🔻 ايشان مى‏ گفت وقتى من اين را به او گفتم قاه قاه خنديد و گفت : شما نمى‏ دانيد چگونه است (دوره نورى سعيد بود، دوره بعدش هم كه مجلسى در عراق نبوده)، 🔻ما وقتى صبح مى‏ رويم در مجلس، خودمان نمى‏ دانيم اصلا چه قرار است مطرح شود، نماينده نورى سعيد مى ‏آيد به يك نفر مى ‏گويد: قُلْ نَعَمْ (تو بگو بله) به يكى مى‏ گويد: قُل لا (تو بگو نه)، 🔻ما دو صف مى‏ شويم، يك عده ما مى‏ دانيم درباره لايحه ‏اى كه امروز مى ‏آيد ما بايد بگوييم بله، روى آن سخنرانى هم بكنيم داد سخن هم بدهيم. 🔻يك عده ديگر هم مى ‏دانند امروز لايحه ‏اى مى ‏آيد كه وظيفه آنها «نه» گفتن است و بايد داد بكشند، سخنرانى كنند، عصبانى شوند و روى ميز بكوبند. 🔻وقتى كه لايحه آمد تازه ما از مضمونش آگاه مى‏ شويم. ما رُل «نعم» را بازى مى ‏كنيم و آنها رُل «لا». مگر ما آنجا فكر مى‏ كنيم؟! ▪️مجموع‍ه‏ آثاراستادشهيدمطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران)، ج‏۲۴، ص۲۴۰- با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340