♦️آسیب شناسی کرسی وعظ و خطابه در مجالس حسینی (۲)
⭕️دلّالى شخصيتها
🔻از دیگر آسیب ها ی کرسی وعظ و خطابه این است که شخصی كه روى كرسى خطابه، روى كرسى حسين بن على قرار مىگيرد، به جاى اينكه هادى دين و مبلّغ دين باشد، دلّال شخصيتها باشد،
منبر را وسيله دلّالى براى شخصيتها قرار دهد.
🔻متأسفانه يك چنين چيزى در جامعه ما هست و چنين استفاده هايى از منبرها مى شود.
🔻دلّالى شخصيتها كه گفتم، فرق نمى كند كه آن شخصيتها چه شخصيت هايى باشند، شخصيت هاى سياسى باشند يا روحانى يا شخصيت ديگر،
دلّال صاحب مجلس و بانى مجلس باشد
يا دلّال پيشنماز باشد يا دلّال بالاتر از پيشنماز باشد.
تمام اينها برخلاف شئون و حيثيات منبر است.
🔻البته هركسى كه كارى مى كند مى تواند يك توجيه و تأويلى هم براى كار خودش بتراشد،
اما بدانيد يكى از چيزهايى كه كرسى خطابه ما را ضعيف و كم ارزش و خراب كرده است همين دلّالي هاست،
همين است كه كرسى دلّالى شخصيتها شده.
بايد منبر از اين آلودگى پاك شود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خطابه و منبر(ده گفتار))، ج25، ص: 351-با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️حسین بن علی (ع) صاحب دو کرسی :
1️⃣ كرسى مرثيه خوانى ( كرسى ابراز احساسات به سود مظلوم و عليه ظالم)
2️⃣ كرسى امر به معروف و نهى از منكر
🔻اگر اين كشور بخواهد اصلاح بشود،
اگر بخواهد در جاده ترقى بيفتد،
در جاده تعالى بيفتد،
در جاده علم بيفتد،
در راه صنعت بيفتد،
در راه حرّيت و آزادىخواهى بيفتد،
بهترين راه و نزديكترين راه - اگر نگويم راه ديگرى نيست - همين است كه از همين احساسات صادقانه مردم درباره حسين بن على كه حقيقت دارد و واقعيت دارد
و درباره شخصى است كه شايسته اين احساسات است و صاحب يك مكتب بسيار بزرگ و عالى است، استفاده كنيم.
🔻چرا از دستور دين و مذهب خودمان پيروى نكنيم؟! خيلى دستور خوبى است، بايد از آن استفاده كرد.
🔻اين خطابه و منبر كه الآن در ميان ما شايع است مولود حادثه عاشورا و توصيه ائمه اطهار به اقامه عزاى سيد الشهداء است، از بركات عزادارى سيد الشهداء است.
🔻اشخاص عاقل و فهميده و متدين گفتند حالا كه مجالسى به نام سيد الشهداء عليه السلام تشكيل مىشود،
حالا كه مردم به نام امام حسين جمع مىشوند،
چرا ما به اين وسيله از يك اصل ديگر استفاده نكنيم؟
چرا ضمناً اصل ديگرى را اجرا نكنيم؟
و آن، اصل امر به معروف و نهى از منكر است.
🔻لهذا حسين بن على صاحب دو كرسى شد:
يكى كرسى مرثيه خوانى و كرسى ابراز احساسات به سود مظلوم و عليه ظالم، كه اگر به طرز صحيحى اجرا شود آثار عظيمی دارد
و ديگر كرسى امر به معروف و نهى از منكر
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خطابه و منبر(ده گفتار))، ج25، ص: 342-با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️مزاج گویی بجای مصلحت گویی!
🔸آسیب شناسی کرسی وعظ و خطابه و منبر در روحانیت(۳)
🔻به مصداق - سخن امام رضا علیه السلام در بیان وظایف خطییب - : «وَ تَوْقيفِهِمْ عَلى ما ارادَ مِنْ مَصْلَحَةِ دينِهِمْ وَ دُنْياهُمْ» در خطابه و منبر باید مصلحتگويى بشود .
🔻بايد بدانيم كه مصلحتگويى غير از مزاجگويى است، غير از اين است كه چيزى بگوييم كه مردم خوششان بيايد و ما را تحسين كنند و «بهبه» بگويند.
🔻هيچ مىدانيد چرا مردم با پيغمبران زمان خودشان مخالف بودهاند؟ چرا هر پيغمبرى كه پيدا مىشود زياد مخالف پيدا مىكند؟
چرا پيغمبرها در زمان خودشان از ما كمتر مريد داشتهاند؟ اين قضيه، رمزى دارد.
🔻رمزش اين است كه آنها با نقاط ضعف مردم مبارزه مىكردند و ما از نقاط ضعف مردم بهرهبردارى مىكنيم.
آنها مىخواستند آن معايب و آن نقاط ضعف را اصلاح كنند و از بين ببرند و ما معمولًا مىخواهيم از همان معايب و همان نقاط ضعف بهرهبردارى كنيم.
🔻براى اينكه بانى مجلس را راضى كنيم، براى اينكه مستمعين را راضى كنيم، مطابق ميلشان حرف مىزنيم نه مطابق مصلحتشان.
ما مىفهميم فلان قصه دروغ است و بعلاوه سبب گمراهى و ضلالت و غرور بيجاى مردم مىشود، اما چون فكر مىكنيم اگر بگوييم نظر مستمعين را جلب مىكنيم مىگوييم.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مشكل اساسى در سازمان روحانيت(ده گفتار))، ج25، ص: 351-352--با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ آسیب شناسی مجالس عزادارى(۱)
1️⃣ اهمیت دادن به ازدحام جمعیت:
🔻يكى از نقاط ضعف اين است كه معمولًا، هم صاحبان مجالس و هم مستمعين خواهان زيادى جمعيت هستند.
اگر جمعيت ازدحام بكند راضى است، اگر جمعيت ازدحام نكند راضى نيست.
🔻اين، نقطه ضعف است. اين جلسات كه براى اين نيست كه جمعيت ازدحام بكند يا نه!
مگر ما مى خواهيم سان ببينيم؟ مگر ما مى خواهيم رژه برويم؟
هدف چيز ديگرى است. هدف آشنا شدن با حقايق و مبارزه كردن با تحريفات است.
🔻اين مى شود يك نقطه ضعف.
گوينده در مقابل اين نقطه ضعف قرار مى گيرد، چه بكند؟
🔻اگر بخواهد با اين نقطه ضعف مبارزه كند، حقايق را به مردم بگويد، با تحريفات مبارزه كند، با هدف صاحب مجلس و هدف مستمعين كه از جمع شدن دور يكديگر و از شلوغ شدن و از اينكه خودشان را با هم زياد ببينند خوششان مى آيد، جور درنمى آيد.
و اما اگر بخواهد از اين نقطه ضعف استفاده كند، فقط در اين فكر است كه ما چه كار بكنيم كه جمعيت بيشتر جمع بشود.
🔻اينجاست كه يك عالم سر دوراهى قرار مى گيرد:
از اين نقطه ضعف استفاده كنم، بهره بردارى كنم،
يا على رغم اين نقطه ضعف، من با آن مبارزه كنم، بروم دنبال حقيقت،
چه كار دارم به اينكه ازدحام جمعیت مى شود يا نمى شود.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 130-129- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
زنگ بیدار باش با تجدید یادبود قیام حسینی
🔻داستان امام حسين كه ما بايد آن را زنده نگه داريم، در حقيقت هوشيار باش و بيدارباشى است كه آه! ديدى چه بر سر اسلام آمد!
🔻ما بايد در اثر تجديد يادبود اين قضيه، هميشه هوشيار باشيم كه مبادا ديگر از اين مصيبتها بر اسلام وارد شود.
🔻ما برعكس چنين استفاده اى نكرده ايم.
مصيبت هاى بزرگی بر اسلام وارد شده و احدى از ما «آخ» نگفته است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(خطابه و منبر(ده گفتار))، ) ؛ ج25 ؛ ص353-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ آسیب شناسی مجالس عزادارى(۲)
2️⃣ تلاش در شور و واویلاشدن مجلس عزاداری!
🔽نقطه ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزادارى - كه خوشبختانه بايد بگوييم كمتر شده است - اين است که:
بايد منبرى حتماً در آخر ذكر مصيبت كند و در اين ذكر مصيبت هم نه تنها مردم اشك بريزند، اشك بريزند قبول نيست،
بايد مجلس از جا كنده بشود،
بايد شور و واويلا بپا بشود.
من نمى گويم مجلس از جا كنده نشود، من مى گويم اين نبايد هدف باشد.
🔽 من مى گويم اگر كسى در آن مسير صحيح با بيان حقايق و واقعيات بدون آنكه يك روضه دروغى بخواند،
بدون اينكه جعلى بكند،
بدون اينكه تحريفى بكند،
بدون اينكه براى امام حسين اصحابى بسازد كه در تاريخ نبوده و خود امام حسين آنها را نمى شناسد چون وجود نداشته اند،
بدون آنكه براى امام حسين فرزندانى ذكر كند كه چنين فرزندانى در دنيا وجود نداشته اند،
بدون اينكه براى امام حسين دشمنانى در كربلا با نام و نشان بسازد مثل ازرق شامى و بچه هاى ازرق شامى كه كاكلشان چگونه بود، كه اصلًا چنين كسانى وجود نداشته اند،
اگر اشكى از روى صداقت و حقيقت ريخت، شور و واويلا هم بپاشد، مجلس هم كربلا شد، بسيار خوب؛
ولى وقتى كه نبود، آن وقت ما بايد با امام حسين بجنگيم، دشمنى كنيم؟ دروغ ببنديم؟! دروغ بگوييم؟!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 130-129- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔴 شهید امر بمعروف و نهی از منکر
⭕ سیره حسینی در امر به معروف و نهی از منکر
🔻...گاهى ما امر به معروف و نهى از منكر مى كنيم،
ولى نه تنها به اين اصل ارزش نمى دهيم بلكه ارزشش را پايين مى آوريم.
🔻الآن در ذهن عامه مردم، به چه مى گويند امر به معروف و نهى از منكر؟
يك مسائل جزئى، نمى گويم مسائل نادرست ، بعضى از آنها نادرست هم هست.
🔻ولى حسين را ببينيد! امر به معروف و نهى از منكر، كار او بود از بيخ و بن.
به تمام معروفهاى اسلام نظر داشت و فهرست مى داد، و نيز به تمام منكرهاى جهان اسلام.
🔻مى گفت: اولين و بزرگترين منكر جهان اسلام خود يزيد است:
«فَلَعَمْرى مَا الْامامُ الَّا الْعامِلُ بِالْكِتابِ، الْقائِمُ بِالْقِسْطِ وَ الدّائِنُ بِدينِ الْحَقِّ»
: امام و رهبر بايد خودش عامل به كتاب باشد، خودش عدالت را بپا دارد و به دين خدا متديّن باشد. آنچه را كه داشت، در راه اين اصل در طبق اخلاص گذاشت.
🔻به مرگ در راه امر به معروف و نهى از منكر زينت بخشيد،
به اين مرگ شكوه و جلال داد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 158-156- با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ تذکر مهم به اهل منبر ، مداحان و روضه خوانان در تبیین قضیه کربلا
🔻معمولًا اهل منبر وقتى كه مى خواهند قضيه كربلا را بزرگ كنند جنبه فاجعه بودن و ظلم و ستمها را بزرگ مى كنند،
در جستجوى پيدا كردن و حتى جعل كردن فاجعه هايى هستند؛
با بيانهاى مختلف و تشبيهات و مجسم ساختنها جنبه فاجعه بودن را تقويت مى كنند،
حال آنكه ما بايد از خود بپرسيم:
بزرگى حادثه كربلا از چه نظر است؟ آيا از نظر فجيع بودن است؟
🔻قطعاً اين فاجعه، فاجعه كم نظيرى است چنانكه ابو ريحان بيرونى در الآثار الباقية به نقل نفس المهموم گفته و همچنين ديگران،
ولى فاجعه عظيم و شايد عظيمتر از اين در دنيا زياد بوده. خود فاجعه مدينه كمتر از فاجعه كربلا نبوده.
🔻عظمت مطلب از لحاظ سيد الشهداء و ياران آن حضرت است، نه از لحاظ ابن زياد و ابن سعد و اتباع و اشياع آنها؛
عظمتِ سعادت است نه عظمتِ شقاوت.
🔻كربلا بيش از آن اندازه كه نمايشگاه شقاوت و بدى و ظهور پليدى بشر باشد، نمايشگاه روحانيت و معنويت و اخلاق عالى و انسانيت است
ولى اهل منبر كمتر به آن جنبه توجه دارند؛
🔻به عبارت ديگر در اين قضيه از آن جنبه بايد نگاه كرد كه أبا عبد اللَّه و أبا الفضل و زينب قهرمان داستانند
نه ازآنجهت كه شمر و سنان قهرمان داستانند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 465-464- با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️معنای «يا لَيْتَنا كُنّا مَعَكُمْ فَنَفوزَ مَعَكُمْ»
🔻آرزوى شركت در حادثهاى كه از آن هزار و سيصد و بيست سال گذشته معنى ندارد.
🔻اينها براى اين است كه ما هميشه به خودمان تلقين كنيم و حسين بن على را به صورت يك مكتب زنده حفظ كنيم.
🔻اگر شخص حسين بن على مُرد، مكتب او زنده است.
در مكتب حسين و در زير لواى حسين مبارزه كنيم،
در سايه حسين در راه حق قدم برداريم.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (لزوم تعظيم شعائر اسلامى(پانزده گفتار))، ج25، ص: 358- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️لزوم اصلاح در شیوه و محتوای دسته ها و هیئت های عزاداری
🔻من براى اين دسته ها حقيقتاً احترام قائل هستم چون ابراز احساسات است، احساساتى صددرصد طبيعىِ ناشى از عقيده و ايمان.
🔻آنهايى كه مى دانند اگر در يك ملت احساسات طبيعى ناشى از عقيده و ايمان درباره قهرمانان بزرگ آن ملت وجود داشته باشد چقدر ارزش دارد، مى دانند كه من چه مى گويم.
🔻نبايد اينها را نسخ كرد، نبايد با اينها مبارزه كرد، بايد اينها را اصلاح كرد.
بايد اين احساسات بسيار بسيار عظيم را كه فقط ناشى از قدرت عقيده و ايمان است، اصلاح كرد.
🔻آيا اگر شما ميلياردها دلار خرج كنيد، مىتوانيد يك چنين احساساتى در ملت به وجود بياوريد؟!
🔻اينكه آن بابا از جيب خودش پول خرج مى كند، خودش را بيكار مىكند، زنجير برمى دارد پشت خودش را سياه مى كند و اشك او هم متصل جارى است، ارزش دارد و نبايد با آن مبارزه كرد و گفت اين كارها وحشيگرى است.
ابراز احساسات براى قهرمانان بزرگ تاريخ وحشيگرى نيست.
🔻فقط اشتباه او در اين است كه وقتى مى خواهد ابراز احساسات كند، به شكلى ابراز احساسات مى كند كه نمايشگر قهرمانى جنايتكارانه جنايتكاران و نمايشگر مظلوميت آن كسى است كه به او عشق مىورزد و علاقه دارد.
🔻او نمىداند حالا كه مى خواهد نمايشگرى بكند بايد طورى نمايشگرى بكند كه نمايشگر حماسه حسينى باشد،
نمايشگر آن جنبه نورانى و روشن تاريخ عاشورا باشد،
نمايشگر روح حسين بن على باشد.
🔻خوشبختانه كم و بيش اين بيدارى پيدا شده است و گاهى انسان به چشم مى بيند كه بعضى از دستجات توجه كرده اند كه چه بايد بكنند و چه مى كنند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص:37
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
⭕️فلسفه ذكر مصيبت امام حسین و اهلبیت علیهم السلام؟
🔻من هيچ وقت اصرار ندارم كه در هر سخنرانى لزوماً ذكر مصيبت كنم. اگر سخن رسيد به جايى كه ببينم ذكر مصيبت كردن، به خودم تحميل كردن است و بايد از جايى به جاى ديگر بروم، نمى گويم.
ولى اكثر، خصوصاً در ايام مصيبت، و لو بطور اشاره هم شده است ذكر مصيبت مى كنم.
🔻جوانى از من پرسيد كه آيا اين كار ضرورتى يا حسنى دارد يا نه؟ اگر بناست مكتب امام حسين عليه السلام احيا بشود، آيا ذكر مصيبت امام حسين هم ضرورتى دارد؟
🔻گفتم بله، دستورى است كه ائمه اطهار به ما داده اند و اين دستور فلسفه اى دارد و آن اينكه هر مكتبى اگر چاشنيى از عاطفه نداشته باشد و صرفاً مكتب و فلسفه و فكر باشد، آنقدرها در روحها نفوذ ندارد و شانس بقا ندارد،
🔻ولى اگر يك مكتب چاشنی از عاطفه داشته باشد، اين عاطفه به آن حرارت مى دهد. معنا و فلسفه يك مكتب، آن مكتب را روشن مى كند، به آن مكتب منطق مى دهد، آن مكتب را منطقى مى كند.
🔻بدون شك مكتب امام حسين منطق و فلسفه دارد، درس است و بايد آموخت
🔻اما اگر ما دائماً اين مكتب را صرفاً به صورت يك مكتب فكرى بازگو كنيم حرارت و جوشش گرفته مى شود و اساساً كهنه مى گردد.
🔻اين نظر، بسيار نظر بزرگ و عميقانه اى بوده است، يك دورانديشى فوق العاده عجيب و معصومانه اى بوده است كه گفته اند براى هميشه اين چاشنى را از دست ندهيد؛
🔻چاشنى عاطفه، ذكر مصيبت حسين بن على عليه السلام يا امير المؤمنين يا امام حسن يا ائمه ديگر و يا حضرت زهرا (سلام اللَّه عليها)
اين چاشنى عاطفه را ما حفظ و نگهدارى كنيم.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(سیری در سیره نبوی) ؛ ج16 ؛ ص57-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔴 كربلا ، نمايشگاه معنویت و معرفت
🔻در زمان ما معمول است كه كشورها نمايشگاه صنايع درست مىكنند و گاهى نمايشگاه جهانى از همه كشورهاى دنيا درست مىكنند.
منظور از اين نمايشگاهها نشان دادن محصولات فكرى و عملى بشر است.
🔻صحنه كربلا را مىتوان تشبيه كرد به يك نمايشگاه، ولى نه نمايشگاه علم و صنعت بلكه نمايشگاه معنويت و معرفت.
🔻در اين نمايشگاه، انسان مىتواند به عظمت قدرت اخلاقى و روحى و معنوى بشر پى برد
و بفهمد تا چه اندازه بشر با گذشت و فداكار و آزادمرد و خداپرست و حق خواه و حقپرست مىشود؛
معانى صبر و رضا و تسليم و شجاعت و مروّت و كرم و بزرگوارى تا چه اندازه قدرت ظهور و بروز دارد!
🔻معمولًا اهل منبر وقتى كه مىخواهند قضيه كربلا را بزرگ كنند جنبه فاجعه بودن و ظلم و ستمها را بزرگ مىكنند،
و حال آنكه ما بايد از خود بپرسيم:
بزرگى حادثه كربلا از چه نظر است؟ آيا از نظر فجيع بودن است؟
🔻قطعاً اين فاجعه، فاجعه كمنظيرى است ...ولى فاجعه عظيم و شايد عظيمتر از اين در دنيا زياد بوده.
خود فاجعه مدينه كمتر از فاجعه كربلا نبوده.
🔻عظمت مطلب از لحاظ سيد الشهداء و ياران آن حضرت است،
نه از لحاظ ابن زياد و ابن سعد و اتباع و اشياع آنها؛
عظمتِ سعادت است نه عظمتِ شقاوت
🔻كربلا بيش از آن اندازه كه نمايشگاه شقاوت و بدى و ظهور پليدى بشر باشد،
نمايشگاه روحانيت و معنويت و اخلاق عالى و انسانيت است
ولى اهل منبر كمتر به آن جنبه توجه دارند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 465-464-با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔴 رنگ آميزى با خون
♦️استنصار حسین (ع) برای کشته شدن!
🔻امام حسين عليه السلام پيام خود را نه روى سنگى نوشت و نه حجّارى كرد.
آنچه او گفت، در هواى لرزان و در گوش افراد طنين انداخت
اما در دلها ثبت شد به طورى كه از دلها گرفتنى نيست.
و خودش كاملًا به اين حقيقت آگاه بود؛
آينده را درست مىديد كه بعد از اين، حسين كشته شدنى نيست
و هرگز كشته نخواهد شد.
🔻شما ببينيد آيا اينها مى تواند تصادف باشد؟
ابا عبد الله در روز عاشورا در آن ساعات و لحظات آخر استنصار مىكرد،
باز هم ياور مىخواست، ياورهايى كه بيايند كشته بشوند نه ياورهايى كه بيايند نجاتش بدهند.
🔻امام حسين، ديگر بعد از كشته شدن اصحاب و برادران و فرزندانش بدون شك نمىخواهد زنده بماند
ولى ياور مى خواست كه باز هم بيايد كشته بشود.
🔻طفل شيرخوارشان را به دست ايشان مى دهند.
اين طفل در بغل عمه اش زينب، خواهر مقدس أبا عبد اللَّه است.
حضرت اين طفل را در بغل مى گيرد.
🔻أبا عبد اللَّه نفرمود خواهر جان!
چرا در ميان اين بلوا،
در فضايى كه هيچ امنيتى ندارد
و از آن طرف تير پرتاب مىشود و دشمن كمين كرده،
اين طفل را آوردى،
بلكه او را در بغل گرفت
و در همين حال تيرى از سوى دشمن مى آيد
و به گلوى طفل مقدس اصابت مى كند.
🔻أبا عبد اللَّه چه مى كند؟
ببينيد رنگ آميزى چگونه است؟
تا اين طفل اينچنين شهيد مىشود، دست مىبرد و يك مشت خون پر مىكند
و به طرف آسمان مىپاشد
كه اى آسمان، ببين و شاهد باش!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: -373-370- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️عاشورا ، روز سبقت صفات حسینی از یکدیگر
🔻روز عاشوراست، روز معراج حسين بن على عليه السلام است؛ روزى است كه ما بايد از روح حسين، از غيرت حسين، از مقاومت حسين، از شجاعت و دليرى حسين، از روشن بينى حسين پرتوى بگيريم، بلكه ما هم ذره اى بيدار شويم.
🔻يكى از نويسندگان بسيار معروف (عبّاس محمود عَقّاد) جمله اى درباره أبا عبد اللَّه عليه السلام دارد، مىگويد:
در روز عاشورا مثل اين بود كه يك نوع مسابقه ميان خصلت هاى حسينى برقرار شده بود، يعنى فضايل حسينى هر كدام با ديگرى مسابقه مىداد: صبر حسين مىخواست از ساير صفاتش جلو بيفتد،
رضاى حسين به آنچه كه رضاى خداست مىخواست از صبرش جلو بيفتد، اخلاص حسين مىخواست از همه اينها پيشى بگيرد، شجاعت حسين مىخواست گوى سبقت را از صفات ديگر او بربايد.
🔻من عرض مىكنم - البته من نمىتوانم درباره اخلاص حسينى كوچكترين سخنى بگويم؛ كوچكتر از اين هستم،
ولى مىتوانم بگويم -
چيزى كه در روز عاشورا بيش از هر چيز ديگر جلوه گر و نمايان است طمأنينه حسين،
اطمينان حسين،
آرامش و استقامت حسين است.
🔻 اين سخنى نيست كه من مىگويم، سخنى است كه از همان روزها درك كردند.
يك كسى كه آنجا حاضر بوده است، در واقع يك خبرنگار بوده و قضايا را نقل كرده است جمله اى دارد.
تعبير او مطابق عصر و زمان و فهم خودش خيلى عالى است،
مىگويد:
به خدا قسم من سراغ ندارم مرد دل شكسته اى، مرد تحت فشار قرار گرفته اى را كه فرزندانش (اهل بيتش) جلوى چشمش قلم قلم باشند، اصحابش را ببيند درحالىكه سرهايشان از بدنهايشان جدا شده است، و اين مقدار قوّت قلب داشته باشد!
🔻اين جريان خيلى عجيب است، شوخى نيست. جريانى كه هميشه اعجاب مرا برمىانگيزد اين است:
أبا عبد اللَّه در روز عاشورا چنان قدم برمىدارد كه كأنّه آينده روشن يعنى آثار نورانى نهضت خودش را به چشم مىبيند.
او شك نداشت كه با همين شهيد شدن پيروز شد. شك نكرد كه روز عاشورا پايان اين است كه بايد هرچه دارد در راه خدا بدهد،
يعنى پايان كِشت است،
و از روز عاشورا آغاز بهره بردارى از اين نهضت است،
همان گونه كه همينطور هم شد.
🔻ما مى بينيم كه كشته شدن حسين عليه السلام همان و پيدا شدن جنبشها و حركتها و همدرديها و همدليها و طغيانها عليه دستگاه اموى همان.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 294-295 - با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️دو صفحه در تاريخ كربلا (۱)
🔻حادثه عاشورا و تاريخچه كربلا دو صفحه دارد: يك صفحه سفيد و نورانى، و يك صفحه تاريك، سياه و ظلمانى كه هر دو صفحه اش يا بى نظير است و يا كم نظير.
🔻اما صفحه سياه و تاريكش از آن نظر سياه و تاريك است كه در آن فقط جنايت بى نظير و يا كم نظير مى بينيم.
يك وقت حساب كردم و ظاهراً در حدود بيست و يك نوع پستى و لئامت در اين جنايت ديدم، و خيال هم نمى كنم در دنيا چنين جنايتى پيدا بشود كه تا اين اندازه تنوّع داشته باشد.
🔻از اين نظر ، حادثه كربلا يك جنايت و يك تراژدى است، يك مصيبت است، يك رثاء است. اين صفحه را كه نگاه مىكنيم، در آن كشتن بىگناه مى بينيم، كشتن جوان مى بينيم، كشتن شيرخوار مى بينيم، اسب بر بدن مرده تاختن مى بينيم، آب ندادن به يك انسان مى بينيم، زن و بچه را شلّاق زدن مى بينيم، اسير را بر شتر بى جهاز سوار كردن مى بينيم.
🔻از اين نظر قهرمان حادثه كيست؟ واضح است، وقتى كه حادثه را از جنبه جنايى نگاه كنيم . قهرمان حادثه در اين نگاه يزيد بن معاويه است، عبيد الله بن زياد است، عمر سعد است، شمر بن ذى الجوشن است، خولى است و يك عده ديگر.
لذا وقتى كه صفحه سياه اين تاريخ را مطالعه مى كنيم، فقط جنايت و رثاء بشريت را مى بينيم.
پس اگر بخواهيم شعر بگوييم چه بايد بگوييم؟ بايد مرثيه بگوييم و غير از مرثيه چيز ديگرى نيست كه بگوييم. بايد بگوييم:
زان تشنگان هنوز به عيّوق مىرسد
فرياد العطش ز بيابان كربلا
🔻 اما آيا تاريخچه عاشورا فقط همين يك صفحه است؟ آيا فقط رثاء است؟ فقط مصيبت است و چيز ديگرى نيست؟
🔻اشتباه ما همين است. اين تاريخچه يك صفحه ديگر هم دارد كه قهرمان آن صفحه، ديگر پسر معاويه نيست، پسر زياد نيست، پسر سعد نيست، شمر نيست.
🔻در آنجا قهرمان ، حسين است. در آن صفحه، ديگر جنايت نيست، تراژدى نيست، بلكه حماسه است، افتخار و نورانيت است، تجلى حقيقت و انسانيت است، تجلى حق پرستى است.
🔻آن صفحه را كه نگاه كنيم، مى گوييم بشريت حق دارد به خودش ببالد.(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 31-30- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
⚫️السلام علیک یا ابامحمد یا علی بن الحسین یا زین العابدین یابن رسول االله
🔳سالروز شهادت مظلومانه احیاگر نهضت عاشورا ، امام زین العابدین و سید الساجدین(ع) را تسلیت می گوئیم.
⚫️درسی از مکتب امام سجاد «علیه السلام»
🔻امام زین العابدین «عليه السلام» فرمود:
كَمْ مِنْ مَفْتونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فيهِ،
وَ كَمْ مِنْ مَغْرورٍ بِحُسْنِ السَّتْرِ عَلَيْهِ،
وَ كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْاحْسانِ الَيْهِ (تحف العقول ص 281)
🔻ترجمه : بسيارى از مردم از بس خوبی و مدحشان را گفتند فاسد شدند،
🔻بسيارى از مردم چون از عيبشان چشمپوشى شد و مورد انتقاد قرار نگرفتند مغرور شدند،
🔻بسيارى از مردم هم چون به آنها احسان شد
و از راه احسان زندگى و كارشان اداره شد متدرّجاً در غفلت فرو رفتند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج25 ؛ ص227-با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️جایگاه «تبلیغ» در نهضت حسینی
🔻مقام شامخ زينب(س) در تبليغ او بروز كرد.
🔻شما ببينيد اهل بيت امام حسين عليه السلام چه ماهرانه تبليغ كرده اند!
🔻كار أبا عبد اللَّه حساب شده بود،
يعنى اين سفر را به دست دشمن درست كرد. دشمن، اين سفر را به وجود آورد.
🔻دشمن به خيال خودش اسير حمل مى كند
اما در حقيقت دارد مبلّغ مى فرستد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 422-421-با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️دو صفحه در تاريخ كربلا (۲)
🔻 آيا تاريخچه عاشورا فقط رثاء است؟ فقط مصيبت است و چيز ديگرى نيست؟
🔻چرا بايد حادثه كربلا را هميشه از نظر صفحه سياهش مطالعه كنيم و چرا بايد هميشه جنايتهاى كربلا گفته شود؟
چرا هميشه بايد حسين بن على از آن جنبه اى كه مورد جنايت جانيان است مورد مطالعه ما قرار بگيرد؟
🔻 چرا شعارهايى كه به نام حسين بن على مى دهيم و مى نويسيم، از صفحه تاريك عاشورا گرفته شود؟
🔻چرا ما صفحه نورانى اين داستان را كمتر مطالعه مى كنيم،
درحالىكه جنبه حماسى اين داستان صد برابر بر جنبه جنايى آن مى چربد و نورانيت اين حادثه بر تاريكى آن خيلى مى چربد.
🔻پس بايد اعتراف كنيم كه يكى از جاني هاى (ناخواسته و ناخودآگاه) بر حسين بن على ما هستيم كه از اين تاريخچه فقط يك صفحه اش را مى خوانيم و صفحه ديگرش را نمى خوانيم.
🔻جاني هاى بر امام حسين آنهايى هستند كه اين تاريخچه را از نظر هدف منحرف كرده و مى كنند.
▪️مجموعه آثار شهید مطهری (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 31-30- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️مراحل سه گانه شهادت حسين عليه السلام:
1️⃣ شهادت «تن»
2️⃣ شهادت «نام نیک»
3️⃣ شهادت «هدف»
🔻امام حسين سه مرحله شهادت دارد:
🔸شهادت «تن» امام(ع) به دست يزيديان،
🔸شهادت «شهرت و سُمعه و نام نيك» امام(ع) به دست بعدي ها بالأخص متوكل عباسى - که می خواست با تخریب مزار آن حضرت و نیز بازداشت ، شکنجه و کشتن زائرینش ، نام امام حسین (ع) محو گردد؛
🔸و شهادت «هدف» امام (که متاسفانه) به دست اهل منبر (و روضه خوانان و مداحان) انجام شد)!
🔻سومى بزرگترين مرحله شهادت است!!
و جمله اى كه زينب(س) به يزيد فرمود (كِدْ كَيْدَكَ وَ اسْعَ سَعْيَكَ)
شامل هر سه دسته مى شود.
🔻مكتب امام حسين ، مكتب گناهكارسازى نيست
بلكه ادامه مكتب انبياء است كه در سوره شعراء ذكر شده
و با تجديد ذكرش در هر سال و هر وقت بايد به صورت زنده اى باقى بماند.
🔻...مكتب حسينى بايد وحى كننده و الهام دهنده مردان بزرگ باشد كه بعدها به صورت مصلحين قيام مى كنند
نه به صورت انبياء
زيرا نبوت ختم شده است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 467 - با تلخیص و ویرایش -
*تبصره : قطعا مراد شهید مطهری از «اهل منبر» همه اهل منبر و روضه خوانان و مداحان نیست
بلکه مراد ایشان کسانی اند که در بیان حادثه کربلا بیشترین تکیه شان بر ذکر مصائب اهل بیت علیهم السلام بوده و در اثر جهل یا غفلت کمتر به فلسفه و اهداف قیام امام حسین علیه السلام می پردازند.
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️نقد روایتی مشهور ، بی سند و منسوب به امام حسین علیه السلام(۱)
🔻جمله اى به نام امام حسين عليه السلام معروف شده كه: «انَّ الْحَياةَ عَقيدَةٌ وَ جِهاد » كه در هيچ مدركى از مدارك اسلامى چنين جمله اى از امام حسين عليه السلام نقل نشده است،
بنابراين سند ندارد.
🔻اگر واقعاً كسى - سند معتبری برای - اين جمله پيدا كرد ، من قول مى دهم كه بالاى همين منبر بيايم و بگويم كه من اشتباه كردم.
ما بايد مستند حرف بزنيم، نه همينطور غير مستند يك چيزى را بگوييم.
🔻- از طرفی - اين جمله معنايش هم درست نيست و با منطق امام حسين جور در نمى آيد.
منطق اسلام اين نيست كه زندگى اين است كه انسان يك عقيده اى داشته باشد و در راه عقيده اش جهاد كند.
🔻در اسلام صحبت «عقيده » نيست،
صحبت «حق» است.
زندگى اين است كه انسان حق را پيدا كند و در راه حق جهاد كند.
🔻اين مسئله كه در راه عقيده بايد جهاد كرد، يك فكر فرنگى(غربی) است كه بعدها در ميان مسلمين به صورت اين شعر آمده است:
قِفْ دونَ رَأْيِكَ فِى الْحَياةِ مُجاهِداً
انَّ الْحَياةَ عَقيدَةٌ وَ جِهادٌ
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان كامل)، ج23، ص: 244-246- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️هشدار به مرثیه خوانان ، مداحان و اهل منبر
⭕️تعبیر از یک «خواب وحشتناک»
🔻حاجی نوری،محدث مشهور و استاد شیخ عباس قمی در کتاب « لولو ءو مرجان » نوشته اند :
يك مردى رفت خدمت مرحوم صاحب مقامع - فقیه، اصولی و رجالی شیعه در قرن سیزدهم - و گفت من ديشب خواب وحشتناكى ديدم.
🔻گفت چه خواب ديدى؟
گفت: خواب ديدم كه با اين دندانهاى خودم گوشتهاى بدن امام حسين عليه السلام را دارم مىكَنم!
🔻اين مرد عالم لرزيد، سرش را پايين انداخت، يك مدتى فكر كرد،
گفت: شايد تو مرثيه خوان هستى؟
گفت: بله آقا
گفت: ديگر بعد از اين يا اساساً مرثيه خوانى را ترك كن يا از كتابهاى معتبر نقل كن.
تو با اين دروغهايت دارى گوشت بدن امام حسين را با اين دندانهاى خودت مىكَنى.
اين لطف خدا بوده كه لااقل در اين رؤيا به تو نشان بدهد.
🔻اگر كسى تاريخ عاشورا را بخواند، مىبيند از زنده ترين و مستندترين و پرمنبع ترين تاريخهاست.
ما احتياجى [به اين دروغها] نداريم. حالا گذشته از اين كه اصلًا دروغ جعل كردن كار غلطى است، احتياجى نيست،
آن قدر راست هست كه همانها را اگر بگوييم كافى است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص96-با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸«اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در «تلگرام»
https://t.me/motahar_1340
🔸 اندیشه مطهر (تخصصی) در تلگرام
https://t.me/andishemotahar49
🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا»
https://eitaa.com/Imam1340
🔹بازخوانی اندیشه های امام خمینی در «تلگرام»
https://t.me/Imam1340
🔹«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا»
https://eitaa.com/rahbari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com