♦️انسان نماها را بشناسیم!
🔻بعضى افراد هرچند ذليل و خوار و زبون باشند
احساس رنج نمى كنند،
فشار تملّق و چاپلوسى را احساس نمى كنند،
سنگينى محكوم بودن را احساس نمى كنند،
درد ديگران را احساس نمى كنند،
شريك غم آنها نيستند.
🔻حالا آيا آن كسى كه اينها را حس مى كند
حاضر است يك معامله بكند
و آن حساسيت خود را با اين آسايش و لختى اين طرف معاوضه كند؟
البته نه.
🔻آن كه اين فشارها را حس نمى كند انسان نيست.
به قول سعدى:
تو كز محنت ديگران بى غمى
نشايد كه نامت نهند آدمى
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حكمتها و اندرزها(1 و 2))، ج22، ص: 281- 280- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ سخن گرانسنگ امام باقر علیه السلام در باره :
«حال مومن در مواجهه با سختی ها و گشایش ها»
(به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه امام باقر علیه السلام)
⏺ امام شناسی(۶)
🔸امامت به معنى ولايت معنوی ، انسان کامل یا حجت زمان (۲)
🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارائه خواهد شد
🔻مسأله ولايت در شيعه معمولًا به آن معناى خيلى به اصطلاح غليظش مطرح است،
به معنى حجّت زمان كه هيچ زمانى خالى از حجّت نيست:
وَ لَوْ لَا الْحُجَّةُ لَساخَتِ الْارْضُ بِاهْلِها
يعنى هيچ وقت نبوده و نخواهد بود كه زمين از يك انسان كامل خالى باشد؛
و براى آن انسان كامل مقامات و درجات زيادى قائلند
🔻ما که در اغلب زيارتها كه مى خوانيم، به چنين ولايت و امامتى اقرار و اعتراف مى كنيم؛
يعنى معتقديم كه امام داراى چنين روح كلى است.
🔻ما در زيارت مى گوييم (اين را همه ما هميشه مى خوانيم و جزء اصول تشيع است):
اشْهَدُ انَّكَ تَشْهَدُ مَقامى وَ تَسْمَعُ كَلامى وَ تَرُدُّ سَلامى
(تازه ما براى مرده اش مى گوييم. البته از نظر ما مرده و زنده او فرقى ندارند؛ چنين نيست كه زندهاش اين طور نبوده و فقط مرده اش اين طور است.)
من گواهى مى دهم كه تو الآن وجود مرا در اينجا حس و ادراك مى كنى،
من اعتراف مى كنم كه تو سخنى را كه من الآن مى گويم:
السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلِىَّ بْنَ موسىَ الرِّضا
مى شنوى،
من اعتراف مى كنم و شهادت مى دهم كه سلامى را كه من به تو مى كنم:
السَّلامُ عَلَيْكَ
تو به من جواب مى دهى.
اينها را هيچ كس براى هيچ مقامى قائل نيست.
🔻اهل تسنن (غير از وهّابيها) فقط براى پيغمبر اكرم قائل هستند و براى غير پيغمبر براى احدى در دنيا چنين علوّ روحى و احاطه روحى قائل نيستند.
ولى اين مطلب جزء اصول مذهب ما شيعيان است
و هميشه هم آن را مى گوييم.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى (امامت و رهبری)، ج4، ص: 720-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️فاصله فکری و رفتاری ما با امام باقر «علیه السلام» نسبت به کسانی که همانند ما نمی اندیشند!
🔻 زرارة نقل مى كند كه: «با برادرم حمران- يا برادر ديگرم بكير- بر امام باقر (ع) وارد شديم؛
🔻من به امام گفتم :
ما افراد را با شاقول اندازه مى گيريم، هر كس مانند ما شيعه باشد، خواه از اولاد على و خواه از غير آنها، با او پيوند دوستى (به عنوان يك مسلمان و اهل نجات) برقرار مى كنيم
و هر كس با عقيده ما مخالف باشد ما از او (به عنوان يك گمراه و اهل هلاك) تبرّى مى جوييم.»
🔻امام علیه السلام فرمود:
«اى زرارة! سخن خدا از سخن تو راستتر است؛ اگر آنچه تو مى گويى درست باشد،
پس سخن خدا آنجا كه مى فرمايد:
«إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ. وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا» (نساء: 98)
كجا رفت؟!
پس «المرجون لامر اللّه »(توبه:106 )چه شد؟!
آنها كه خدا درباره آنها مى فرمايد:
«خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً»(توبه: 102) كجا رفتند؟!
«اصحاب الاعراف» چه شدند؟!
«الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ»(توبه: 60) چه كسانى هستند و كجايند؟!»
🔻اگر كسى در رواياتى كه از ائمه اطهار (عليهم السلام) رسيده است كه بيشترين آنها در «كتاب الحجّة» كافى و «كتاب الايمان و الكفر» كافى گرد آمده است دقت كند مى يابد كه :
ائمه (عليهم السلام) تكيه شان بر اين مطلب بوده كه هر چه بر سر انسان مى آيد از آن است كه حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصّب و عناد بورزد، و يا لااقل در شرايطى باشد كه مىبايست تحقيق و جستجو كند و نكند؛
🔻اما افرادى كه ذاتا و به واسطه قصور فهم و ادراك و يا به علل ديگر در شرايطى بسر مى برند كه مصداق منكر و يا مقصّر در تحقيق و جستجو به شمار نمى روند، آنها در رديف منكران و مخالفان نيستند،
🔻آنها از «مستضعفين»( يعنى بيچارگان و دست نارسان )
و «مرجون لامر اللّه» ( يعنى كسانى كه درباره آنها بايد گفت كار اينها با خداست، خداوند خودش به نحوى كه حكمت و رحمتش ايجاب مى كند عمل خواهد كرد.)
به شمار مى روند؛
🔻از روايات استفاده مى شود كه ائمه اطهار بسيارى از مردم را از اين طبقه مى دانند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج1 ؛ ص323-322-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡 دوره دوم «اسلام شناسی» بر اساس آثار استاد شهید مطهری(ره)
🟢 رهبر معظم انقلاب :
- مبنا را تفکرات شهید مطهرى بگذارید و کارهاى بعدى را روى آن بنا کنید.( ۱۵/ ۰۴/ ۱۳۸۳ )
- راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد(۱۳۶۹/۲/۱۲)
🔸به اطلاع اعضای ارجمند کانال های «اندیشه مطهر»(عمومی) در«ایتا» ، «واتساپ» و «تلگرام» می رساند :
🔻طبق وعده داده شده مبنی بر ارسال پست هایی تحت عنوان «دوره های اسلام شناسی ۱ و ۲ » بر اساس آثار شهید مطهری ، مرحله نخست آن تحت عنوان «مشخصات اسلام» در سه محور کلی : شناخت ، جهان بینی و ایدئولوژی در طی ۴۰ پست ارسال گردید؛
🔻اینک به لطف الهی دوره دوم این سلسله از مباحث « اسلام شناسی ۲ » که مرحله تکمیلی دوره نخست خواهد بود از امروز (۲۶ خرداد۱۴۰۳) به تدریج در این کانال ها بارگزاری خواهد شد.
🔻به دلیل اهمیت این دوره از مباحث اسلام شناسی و نیز جهت فرصت بیشتر اعضای محترم برای مطالعه و تحقیق ، فقط روزهای شنبه به این سلسله از مباحث اختصاص خواهد داشت.
🔹ضمناً تمام پست های ارسالی در کانالهای اندیشه مطهر از ابتدا تا کنون ، در وبلاگ ذیل قابل دریافت است :
http://shakhes1340.blogfa.com
⭕️ شخصيّت گرايى ممنوع!
🔻يكى از موجبات لغزش انديشه، گرايش به شخصيّتهاست.
شخصيّت هاى بزرگ تاريخى يا معاصر از نظر عظمتى كه در نفوس دارند
بر روى فكر و انديشه و تصميم و اراده ديگران اثر مى گذارند
و در حقيقت، هم فكر و هم اراده ديگران را تسخير مى كنند.
🔻قرآن كريم ما را دعوت به استقلال فكرى مى كند
و پيروي هاى كوركورانه از اكابر و شخصيّت ها را موجب شقاوت ابدى مى داند،
لهذا از زبان مردمى كه از اين راه گمراه مى شوند نقل مى كند كه در قيامت مى گويند:
رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا (احزاب/ 67.) :
پروردگارا! ما بزرگان و اكابر خويش را پيروى و اطاعت كرديم و در نتيجه ما را گمراه ساختند.
🔻قرآن مى گويد بايد با سلاح عقل و انديشه با مسائل روبرو شد؛
نبايد عقيده اى درست را به دليل آنكه ديگران انگ و برچسب به انسان مى زنند رها كرد
و نبايد عقيده اى را به صرف تعلق داشتن به اين يا آن شخصيت بزرگ و معروف پذيرفت.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان و ايمان)، ج2، ص: 68-67؛ ج 26 (آشنايى با قرآن(1 - 5))ص 66؛ با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸امام خمینی:
توصيه مى كنم كه كتابهاى اين استاد عزيز (شهید مطهری) را نگذارند با دسيسه هاى غير اسلامى فراموش شود.
🔸رهبر معظم انقلاب:
راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد (۱۳۶۹/۲/۱۲)
🔸 شهید مطهری :
✅ بشر را بايد در مسائلی نظیر انتخابات آزاد گذاشت تا به حد رشد و بلوغ اجتماعى لازم برسد.
✅ اگر به بهانه اين كه اين ملت رشد ندارد
و بايد به او تحميل كرد،
آزادى را براى هميشه از او بگيرند،
اين ملت تا ابد غير رشيد باقى مى ماند.
✅رشد جامعه به اين است كه مردم را در انتخابات آزاد بگذاريم
ولو در آن آزادى ابتدا اشتباه هم بكند.
✅ صد بار هم اگر اشتباه كند باز بايد آزاد باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 فضیلت شب و روز عرفه
✳️ عید قربان ، یادآور خاطره بزرگ قهرمان توحید نظری و عملی(1)
✅ گاه به انسان دستورى مى دهند كه فلسفه آن روشن است،
يعنى عقل آن را درك مى كند و مى فهمد.
خوب، آدم يك كارى مى كند كه هم دستور خداست
و هم چيزى است كه عقل خودش هم فلسفه اش را درك مى كند.
✅ اما اگر فلسفه حکم را نفهمد
و صرفاً روى اعتماد كامل به فرمانِ فرماندهنده عمل كند،
اين از نظر اطاعت و عبادت مقام بالاترى دارد.
او به قدرى به دستورهاى اين آقا يا به دستورهاى اين طبيب مطمئن است كه با اينكه يك ذره از فلسفه آن چيزى نمى داند ولى مى گويد من آن را مى دانم.
✅ فهميدن فلسفه احکام ، مقدمه معرفت است
ولى عمل كردن من به اين است كه اسلام دستور داده باشد.
اين است كه عابد در مقام عبادت و در مقام عمل سراغ اين نمى رود كه فلسفه را بفهمد، بعد عمل كند.
در مقام معرفت ، سراغ فلسفه مى رود،
در مقام عمل ، تسليم محض است.
✅ خداوند به ابراهيم مى گويد:
برو زن و بچه را تنها در بيابان وحشتناك بگذار و بيا.
ولى ابراهيم چون مى داند اين امر خداست «لِمَ» نمى گويد،
«چرا» نمى گويد.
مى داند اين يك فلسفه اى دارد و بى حساب نيست.
زن و بچه را مى گذارد و مى رود.
بعد قبيله «جُرهُم» آمدند و چون آب زمزم پيدا شده بود- و عرب هم كه نياز زيادى به آب دارد- آنجا چادر زدند و كم كم آنجا يك دهى شد
و اسماعيل به اين شكل در آنجا بزرگ شد.
✅ چه جوانى! برومند، رشيد، با معرفت،
آنچنان بامعرفت كه خود قرآن نقل مى كند وقتى كه حضرت ابراهيم به اسماعيل اعلام مى كند كه پسركم!
در عالم رؤيا اينچنين به من دستور مى دهند كه سر تو را به دست خودم ببُرم،
فوراً عرض مى كند:
«يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ»
پدرجان! امر خداست،
اطاعت كن.
يك همچو پسرى!
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حج)، ج25، ص 117-111-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
✳️ عید قربان ، یادآور خاطره بزرگ قهرمان توحید نظری و عملی(۲)
✅ قرآن مى گويد:
«فَلَمّا اسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبينِ. وَ نادَيْناهُ انْ يا ابْراهيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا»؛ (صافات:۱۰۳-۱۰۵)
: همين كه اين این دو (ابراهیم و اسماعیل) اسلام خودشان را ظاهر كردند (اسلام يعنى تسليم)
يعنى پدر و پسر تا اين اندازه نشان دادند كه به دستور خدا اعتماد دارند،
تسليم امر خدا هستند،
در مقابل موضوعى كه از طرفى يقين دارند دستور خداست
ولى از طرفى هيچ فلسفه اى و توجيهى برايش نمى فهمند تسليم هستند،
دستور رسيد كه كافى است.
✅ خدا هم كه واقعاً نمى خواست ابراهيم فرزندش را بكشد،
چون فايده و خاصيتى نداشت كه پدرى به دست خودش پسرش را بكشد
بلكه يك سنتى بود كه قبلًا انسانها را مى كشتند و ابراهيم بايد اين سنت را نسخ كند.
✅ اما چطور اين سنت را نسخ كند؟
اگر ابراهيم قبل از اين قضيه اين سنت را نسخ مى كرد، مردم حق داشتند بگويند ابراهيم خودش ترسيد، براى اينكه بچه اش را قربانى نكند گفت: انسان را قربانى كردن، ديگر ملغى!
اما ابراهيم مقام تسليم را تا اينجا رساند كه صد در صد حاضر شد بچه اش را به دست خودش قربانى كند،
مقام اسلام و تسليمش در نهايت درجه ظاهر شد،
آنوقت دستور رسيد كه نه، كافى است:
«قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا»
✅ بنابراين يك ركن عيد قربان كه ما مسلمين بايد آن را عيد بگيريم براى اين است كه :
يك يادگار و خاطره بزرگى از قهرمان توحيد دارد كه نه تنها توحيد فكرى است،
بلكه توحيد عملى است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حج)، ج25، ص 117-111-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
4_300724633584271955.mp3
1.91M
🔸امام خمینی:
توصيه مى كنم كه كتابهاى اين استاد عزيز (شهید مطهری) را نگذارند با دسيسه هاى غير اسلامى فراموش شود.
🔸رهبر انقلاب:
راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد (۱۳۶۹/۲/۱۲)
🔸قسمتی از سخنان روشنگرانه شهید مطهری در :
تبیین حقیقت تشیع
و معیار تشخیص حق از باطل در فتنه های اجتماعی - سیاسی
⭕️ عوامل دین گریزی(۴)
🔸غرق شدن در شهوات حيوانى
🔻يكى از چيزهايى كه موجب اعراض و تنفّر مردم از خدا و دين و همه معنويّات مى شود آلوده بودن محيط و غرق شدن افراد در شهوت پرستى و هواپرستى است.
محيط آلوده همواره موجبات تحريك شهوات و تن پرورى و حيوان صفتى را فراهم مى كند.
🔻- از اینرو - اقوام و ملّتهايى كه تصميم مىگيرند روح مذهب و اخلاق و شهامت و شجاعت و مردانگى را در ملّتى ديگر بكشند
وسائل عيّاشى و شهوترانى و سرگرميهاى نفسانى آنها را فراهم و تكميل مى كنند.
🔻در تاريخ اندلس اسلامى يعنى اسپانياى فعلى مى خوانيم كه:
نقشه اى كه مسيحيان براى تصرّف اندلس و بيرون كشيدن آن از دست مسلمين كشيدند اين بود كه به صورت دوستى و خدمت،
وسائل عيّاشى براى آنها فراهم كردند:
باغها و بوستانها وقف ساختن شراب و نوشانيدن مسلمين شد.
دختران زيبا و طنّاز در خيابانها به دلربايى و عاشق سازى پرداختند.
سرگرميهاى شهوانى ازهرجهت فراهم شد و روح ايمان و جوانمردى مرد.
پس از اين جريان بود كه توانستند مسلمانان را بىدرنگ از دم تيغ بگذرانند.
🔻استعمار غرب نيز اين برنامه را در قرون اخير به صورت دقيقى در كشورهاى اسلامى اجرا كرد.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهر (خورشید دین هرگز غروب نمی کند)) ؛ ج۳ ؛ ص۴۰۳-۴۰۴- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️انتخابات در حکومت های استبدادی
♦️هشدار امام علی (ع) به کاندیداهای انتخابات
یا
معیار تشخیص «خائن» از «خادم»
از منظر امام علی علیه السلام:
مَنْ تَقَدَّمَ عَلَی قَوْمٍ وَ هُوَ یَرَی فِیهِمْ مَنْ هُوَ أَفْضَلَ فَقَدْ خَانَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ المُؤمِنینَ،(الغدیر، ج ۸، ص۲۹۱)
هرکس خود را در عرصه مدیریت جامعه بر دیگران مقدم بدارد؛ درحالی که بداند فردی شایسته تر از او هست،
قطعا چنین شخصی خائن به خدا ، پیامبر و مؤمنان خواهد بود.
🔸لازم به ذکر است :
مضمون فوق ، در منابع روایی با تعابیر گوناگون از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام ذکر شده است
🔹از جمله اینکه در برخی روایات بجای واژه «مومنین» ، «مسلمین» بکار رفته که در این صورت چنین شخصی (که به رغم علم به وجود فرد اصلح ، خود را معرض مدیریت جامعه اسلامی قرار داده)
خائن به خدا ، پیامبر و همه مسلمانان خواهد بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 رابطه بلا و کمال
آیا در دنیا «بلای مطلق» وجود دارد؟
♦️امام شناسی (۷)
🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارائه خواهد شد
🔻حديث معروفى است از پیامبر اکرم (ص) كه آن را، هم شيعه روايت كرده است و هم سنى.
(معمولًا حديثى را كه مورد اتفاق شيعه و سنى باشد، نمىشود كوچك شمرد
زيرا وقتى هر دو فريق از دو طريق روايت مى كنند،
تقريباً نشاندهنده اين است كه پيغمبر اكرم يا امام قطعاً اين مطلب را فرموده است.)
البته عبارتها كمى با هم فرق مى كنند ولى مضمون آنها تقريباً يكى است:
مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ امامَ زَمانِهِ ماتَ ميتَةً جاهِلِيَّةً (دلائل الصّدق، ص 6 و 13)
هركس بميرد و پيشواى زمان خود را نشناسد، مرده است از نوع مردن زمان جاهليت
🔻اين، تعبير خيلى شديدى است چون در زمان جاهليت مردم اصلًا مشرك بودند و حتى توحيد و نبوت هم نداشتند.
🔻كسانى كه امامت را تنها به معنى رهبرى اجتماعى مى دانند، مى گويند ببينيد پيغمبر اكرم به مسأله رهبرى تا كجا اهميت داده كه معتقد شده است اگر امت رهبر و پيشوا نداشته باشد، اصلًا مردنش مردن جاهلى است،
براى اينكه صحيح تفسير كردن و صحيح اجرا كردن دستورات اسلامى بستگى دارد به اينكه رهبرى، رهبرى درستى باشد
و مردم پيوندشان را با رهبر محكم كرده باشند.
🔻آنها كه امامت را به مفهوم مرجعيّت دينى معنى مى كنند، [در معنى اين حديث] مى گويند كسى كه مى خواهد دين داشته باشد، بايد مرجع دينى خودش را بشناسد
و بداند كه دين را از كجا بگيرد.
اينكه انسان دين داشته باشد ولى دينش را از مأخذى بگيرد كه ضد آن است، عين جاهليت است.
🔻آن كسى كه امامت را در حد ولايت معنوى مى برد، مى گويد اين حديث مى خواهد بگويد كه اگر انسان مورد توجه يك ولىّ كامل نباشد، مانند اين است كه در جاهليت مرده است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج4، ص: 722- 721- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ دستور مهم قرآن در باره «تهمت» که بسیاری اساسا نشنیده یا از آن غافلند!
🟡السلام علیک یا ابالحسن یا علی بن محمد ایها الهادی النقی یابن رسول الله
🟢سالروز میلاد خجسته امام هادی علیه السلام را تبریک و تهنیت می گوئیم
🔸 دوره دوم اسلام شناسی بر اساس آثار شهید مطهری (۲)
🔹الف. از نظر شناخت
(سلسله مباحث دوره دوم اسلام شناسی فقط روزهای شنبه ارسال می گردد)
2️⃣ امكان شناخت (1)
🔻اولين سخن در باب شناخت كه از قديم مطرح بوده و امروز هم مطرح است اين است كه اصلا آيا شناخت ممكن است؟
آيا مىشود جهان را شناخت؟
آيا مىشود انسان را شناخت؟
آيا مىشود هستى را شناخت؟
🔻عده اى از بيخ منكرند، مى گويند شناخت براى بشر غير ممكن است،
يعنى يك شناخت قابل اعتماد و اطمينان براى بشر يك امر ناممكن است،
«لاادرى گرى» يعنى «نمى دانم گرى» سرنوشت محتوم بشر است.
🔻ابتدا به نظر مى رسد كه اين مكتب خيلى مكتب سستى است و اساساً قابل توجه نيست،
ولى از قضا طرفداران اين مكتب دلائل بسيار قوى اقامه كرده اند كه جوابگويى به آنها كار ساده اى نيست؛
نمى خواهم بگويم غير ممكن است،
مى خواهم بگويم كار ساده اى نيست.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج13، ص: 343- 342-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 درسی از مکتب امام هادی «علیه السلام» :
از شر کسی که در روح خود ، احساس شخصیت اخلاقی و معنوی نمی کند ایمن مباش!
🟡 اسلام واقعی و بدون پیرایه ، دوای درد بشریت
🔻اگر اسلام در ذات و طبيعت خودش اين قدرت را نداشته باشد كه نيازهاى جهان بشرى را رفع كند، اگر دواى درد بشر نباشد،
ما و شما و هزاران حسينيه هاى ارشاد بخواهند به زور نگهش دارند، امكان ندارد (القسر لا يدوم).
🔻ولى اگر اسلام اين قدرت و توانايى را داشته باشد باقى مى ماند.
🔻تنها وظيفه اى كه ما داريم اين است كه اين احساس احتياج را در بشر بيدار كنيم و اين امرِ مورد نياز را به اين بشر محتاج عرضه بداريم.
🔻نقش حسينيه هاى ارشاد و امثال آن اين است كه اين احساس احتياج را در بشر بيدار كند، آگاهش كند،
متوجهش نمايد كه تو به اسلام محتاجى،
بعد اسلام را عارى از هر پيرايه اى به او عرضه بدارد.
ديگر همان كافى است،
نمى خواهد ما و شما نگهدارش باشيم،
او خودش جاى خودش را باز مى كند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى جهان امروز(پانزده گفتار))، ج21، ص: 457- با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پرتوی از عدالت علی(ع)
خلیفه مسلمین در کنار یک مسیحی در مقابل قاضی!
⏺ عوامل دین گریزی
5️⃣ نارسائى مفاهيم اجتماعى و سياسى
( تضاد بین حاکمیت ملی و حاکمیت دینی
یا
ارتباط تصنعی ميان اعتقاد به خدا و اعتقاد به لزوم تسليم در برابر حاکمان)
🔻 از دیگر علل گرايش به مادیگری - و دین گریزی- ، نارسايى برخى مفاهيم اجتماعى و سياسى بوده است.
🔻در تاريخ فلسفه سياسى مى خوانيم كه :
آنگاه كه مفاهيم خاصّ اجتماعى و سياسى در غرب مطرح شد و مسأله حقوق طبيعى و مخصوصاً حقّ حاكميّت ملّى به ميان آمد عدّه اى طرفدار استبداد سياسى شدند و براى توده مردم در مقابل حكمران حقّى قائل نشدند و تنها چيزى كه براى مردم در مقابل حكمران قائل شدند وظيفه و تكليف بود،
🔻اين عدّه در استدلال هاى خود براى اينكه پشتوانه اى براى نظريّات سياسى استبدادمآبانه خود پيدا كنند، به مسأله خدا چسبيدند و مدّعى شدند كه :
حكمران در مقابل مردم مسئول نيست،
بلكه او فقط در برابر خدا مسئول است،
ولى مردم در مقابل حكمران مسئولاند و وظيفه دارند.
مردم حقّ ندارند حكمران را بازخواست كنند كه چرا چنين و چنان كرده اى؟
و يا برايش وظيفه معيّن كنند كه چنين و چنان كن؛
فقط خداست كه مى تواند او را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد.
مردم حقّى بر حكمران ندارند،
ولى حكمران حقوقى دارد كه مردم بايد ادا كنند.
🔻ازاينرو طبعاً در افكار و انديشه ها نوعى ملازمه و ارتباط تصنّعى به وجود آمد ميان اعتقاد به خدا از يك طرف،
و اعتقاد به لزوم تسليم در برابر حكمران
و سلب حقّ هرگونه مداخله اى در برابر كسى كه خدا او را براى رعايت و نگهبانى مردم برگزيده است
و او را فقط در مقابل خود مسئول ساخته است از طرف ديگر.
و همچنين قهراً ملازمه به وجود آمد ميان حقّ حاكميّت ملّى از يك طرف،
و بى خدايى از طرف ديگر.
🔻پرواضح است كه چنين روشى،
جز گريزاندن افراد از دين و سوق دادن ايشان به سوى ماترياليسم و ضدّيت با مذهب و خدا و هر چه رنگ خدايى دارد، محصولى نخواهد داشت.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج1، ص: 554- 553- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340