هدایت شده از هم قلم
سکانداران هدایت جامعه
🔸️از دیرباز تاکنون حوزههای علمیه مشعل دار هدایت جامعه بودهاند تا آنان را به سوی خیر و صلاح رهنمون شوند تا از ورطه گمراهی و جهالت درون و بیرون حفظ نمایند، چرا که حوزههای علمیه راهنما هستند و هدایت گر عقل ها تا افراد را به بهترین مسیر سعادت هدایت کنند. حوزههای علمیه با مردم هستند و دستان یاریگر خود را به مردم می دهند تا دستگیرشان باشند در زمانهای که گاه عقول و فکرها و مغزها ناتوان است و در جهت تبلیغ اهداف بلند الهی، پیشتازان این عرصه بوده و تا آنجا پیش میروند که گاه فدای راه دین شوند و این گونه است که می توانند سکاندار هدایت یک جامعه شوند.
✍🏻#خدیجه_محمدجانی
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
اعوذُ باللهِ مِنَ الشیطانِ الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا ابا عبدالله(ع)
السلام علیک یا ابا صالح المهدی ادرکنی(عج)
سلام مولای من! روزت به خیر بلکه همه ایام سالت به خیر.
نمی دانم چند صباح دیگر باید جاده های اتظار را به نظاره بنشینم و شاهد طلوع و غروب خورشیدی باشیم که هنوز بی خبر از ظهورت هستیم.
کاش! روزی خورشید ظهور طلوع نماید و ظهور محقق شود.
اللهم عجل لولیلک الفرج
https://eitaa.com/shamem_hoozoor
#حدیث_روز
برای اینکه بدانیم شیعه حضرت علی(ع) چه کسی است، در حدیثی گهربار امام صادق(ع) چنین می فرمایند:
امام صادق علیه السلام :
إنّما شِيعَةُ عليٍّ مَن عَفَّ بَطنُهُ و فَرجُهُ و اشتَدَّ جِهادُهُ و عَمِلَ لِخالِقِهِ و رَجا ثَوابَهُ و خافَ عِقابَهُ، فإذا رأيتَ اُولئكَ فاُولئكَ شِيعَةُ جعفرٍ .
در حقيقت شيعه على كسى است كه عفّت بطن و فَرْج دارد، سخت كوش است، براى آفريدگار خود كار مىكند، به پاداش او اميد دارد و از كيفرش بيمناك است؛ هرگاه چنين افرادى را ديدى [بدان كه] آنان شيعه جعفرند.
📚الكافي: ج۲ ص۲۳۳ ح۹
🌺مناسبتهای امروز :
روز بسیج مستضعفان[ شمسی ]
https://eitaa.com/shamem_hoozoor
آسمان بغض کرده است می خواهد ناله هایش را فریاد بزند و اشک دل تنگی فرو ریزد، اما خویشتنداری کرده تا در فرصت مناسب ناگفته های درونی اش را بیرون ریزد و آنچه که باید بگوید را سر دهد.
#کوته_نوشت
✍🏻خ. محمدجانی
https://eitaa.com/shamem_hoozoor
اتفاقات و بلایایی که گاه انسان را در بر میگیرد که راه به جایی نمی برد؛ همه امتحانی است که ما را به خودمان بیاورد که در کلاس درس بندگی چند هستیم و چه امتیازی به تقوا و ایمانمان باید بدهیم و خودمان به خودمان واقف شویم.
#کوته_نوشت
✍🏻خ. محمدجانی
https://eitaa.com/shamem_hoozoor
✍️فرازی از خطبهی فدکیه
✨《هر گاه آتش جنگ برافروختند خداوند خاموشش نموده، یا هرهنگام که شیطان سر برآورد، یا اژدهائی از مشرکین دهان باز کرد، پیامبر برادرش را در کام آن افکند، و او تا زمانی که سر آنان را به زمین نمی کوفت و آتش آنها را به آب شمشیرش خاموش نمی کرد، باز نمی گشت، فرسوده از تلاش در راه خدا، کوشیده در امر او، نزدیک به پیامبر خدا(ص) سروری از اولیاء الهی، دامن به کمر بسته، نصیحت گر، تلاشگر، و کوشش کننده بود، و در راه خدا از ملامت ملامت کننده نمی هراسید. 》
🔥هر زمانی که آتش فتنهها شعله میگیرد، خداوند آن را خاموش میکند و هر زمان که گروههای کفر و استکبار میخواستند خودی نشان دهند و کشور را دچار مشکل نمایند، بازوان پر تلاش و نیروی انقلابی بسیج و سپاه و پلیس در مقابلشان ایستادگی کردند و تا زمانی که آنان را بر جای خود نمینشاندند، از هدف و تلاش خود در این زمینه
دست برنمیداشتند و لحظهای شک و تردید به دل راه نمیدادند.
✊در مسیر تلاش در راه خدا فرسوده نشدند و در امر او کوشیدند و نزدیک به رهبر بودند. رهبری که یکی از اولیاء الهی است که با نصیحت و تلاش خویش کوشش کننده هست و در این راه اگر چه ملامت ملامتکنندگان بسیار است، اما هیچ نمی هراسد.
#تلنگر
#فاطمیه
✍🏻خ. محمدجانی
https://eitaa.com/shamem_hoozoor
#عکسنوشته_حسنا
💦💦🌼🌼💦💦🌼🌼💦💦 #راه_رهایی_از_فتنه_های_آخر_الزمان
☀️راه رهایی از این فتنه های آخرالزمانی در بیانات امیرمؤمنان(ع) در دو قالب عمومی و فردی قابل دسته بندی است. راه عمومی همان تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) است. راه فردی که به برخی از صحابه توصیه می شده ـ الزاماً شامل همگان نبوده ـ سکوت، قعود و... است.
روایت مربوط به تمسک به قرآن را پیش از این مرور کردیم.(1) دربارة تمسک به اهل بیت(ع)، روایات متعددی از امیرمؤمنان(ع) نقل شده که با توجه به جامعیت روایت ذیل و دربرداشتن راه تحقق آن، از بیان دیگر موارد خودداری و به نقل همین مورد اکتفا می کنیم.(2)
امیر مؤمنان(ع) در ضمن خطبه ای بلند راه هایی را برای رهایی از فتنه ها و مصون ماندن از عذاب الهی که فرجام فرو افتادگان در آنهاست فراروی مؤمنان نهادند. در اینجا به مناسبت، به فرازهایی از این سخن گران سنگ توجه می کنیم:
من و رسول خدا(ص) بر لب حوض هستیم و خاندان ما با ما هستند پس هر کس ما را بخواهد باید گفتار ما را بگیرد و به کردار ما عمل کند زیرا ما خاندانی هستیم که شفاعت از آن ماست. برای دیدار ما در کنار حوض با هم رقابت کنید، چون ما دشمنان را از آن دور و دوستانمان را از آن سیراب می سازیم. هر کس از آن آب نوشد هرگز تشنه نشود، و حوض ما پر است و از دو آبریز بهشتی در او ریخته می شود؛ یکی «تسنیم» و دیگری «معین». در دو طرف این حوض، زعفران است. کسی را بر ما نمی گزیدند ولی اوست که از بندگانش هر که را بخواهد ویژه رحمتش کند، پس خدا را ستایش می کنم بدین نعمت ها که مخصوص شما قرار داده و بر حلال زادگی شما، چون یاد ما خانواده، شفای هر درد، بیماری و وسوسة شک آور است، و البته دوستی ما خشنودی خداست، و هر کسی که راه ما را گیرد، فردا در «حظیر القدس» و «فردوس برین» با ماست، و منتظر امر ما همچون کسی است که در راه خدا به خونش غلتد، و هر که فریاد ما را بشنود ولی ما را یاری نکند خدا به رو بر سر دو سوراخ بینی او را در دوزخ سرنگون سازد.
1. استقامت و تقیّه در برابر دشمنان: ما درِ گشایش، چون مبعوث شوند و همه راه ها بر مردم بسته شود، ماییم «باب حطّه» که در اسلام است هر کس در او آید نجات یابد و هر که از آن دور شود فرو افتد. خدا به ما آغاز کرد و به ما پایان داد و آنچه را بخواهد به ما می زداید و به ما پایدار سازد و به ما باران فرود آید، مبادا فریبنده شما را از خدا فریب دهد، اگر بدانید درماندن شما میان دشمنانتان و تحمّل اذیت ها چه اجری دارید چشم شما روشن شود، و اگر مرا نیابید چیزهایی بینید که آرزوی مرگ کنید از ستم و دشمنی و خودبینی و سبک شمردن حق خدا و ترس، چون چنین شود همه به رشته خدا بچسبید و از هم جدا نشوید، و بر شما باد به صبر و نماز و تقیّه.
2. ثبات و دوری از رنگ به رنگ شدن: و بدانید که خداوند دشمن میدارد بندگان متلوّن و همه رنگ خود را، پس از حق و ولایت اهل حق دور نشوید چون هر کس دیگری را جای ما برگزیند نابود است و هر که پیرو آثار ما شود به ما پیوندد، و هر که از غیر راه ما رود غرق شود همانا برای دوستان ما فوج هایی از رحمت خداست و برای دشمنان ما فوج هایی از عذاب خدا، راه ما میانه است، و رشد و صلاح در برنامه ماست، بهشتیان به خانه های شیعیان ما چنان نگاه می کنند که ستاره درخشان را در آسمان می بینند.
3. پرهیز از دنیاگرایی: هر کس از ما پیروی کند گمراه نشود، و هر که منکر ما شود هدایت نگردد، و نجات نیابد آنکه بر زبان ما کمک دهد دشمن ما را و یاری نشود آنکه ما را وابگذارد. پس به طمعِ دنیای پوچ و بی ارزشی که سرانجام از شما دور شود و شما نیز از آن زوال یابید از ما روی نگردانید، زیرا هر کس دنیا را بر ما ترجیح دهد افسوس فراوان دارد. خداوند متعال [از زبان این فرد] می فرماید: «ای وای بر من که جانب امر خدا را فرو گذاشتم و در حقّ خود ظلم و تفریط کردم».(3)
4. شناخت حقّ امامان معصوم(ع): چراغ راه مؤمن شناخت حق ماست، و بدترین کوری نابینایی فضیلت ماست که با ما بی جهت و بدون گناه به دشمنی برخاسته فقط به جرم اینکه ما او را به سوی حق و دوستی خواندیم و دیگران او را به سوی فتنه دعوت کردند، آنها را بر ما ترجیح داد. ما را پرچمی است که هر که در سایة آن درآید، او را جا دهد و هر که بسوی او پیش تازد پیروز است و هر که از آن واماند نابود، و هر که بدان چنگ زند نجات یابد، شمایید آبادگران زمین که (خداوند) شما را در آن جای داد تا ببیند چه می کنید، پس مراقب خدا باشید در آنچه از شما دیده می شود، بر شما باد به راه روشن بزرگ تر، در آن بروید که دیگری جای شما را نگیرد. سپس حضرت این آیة قرآن را تلاوت فرمود: «به سوی آمرزش پروردگارتان بشتابید و به راه بهشتی که عرضش به قدر پهنای آسمان و زمین است و آن برای اهل ایمان به خدا و پیمبرانش مهیا گردیده».(4)👆
5. پیشه کردن تقوی: پس بدانید شما به بهشت نمی رسید مگر به تقوی، و هر که رها سازد پیروی از آنکه خدا فرمان اطاعت او را داده، برانگیخته شود برای او شیطانی که قرین و مونس او گردد.
6. عدم سازش با ستمکاران: شما را چه باشد که به دنیا تکیه کردید، و به ستم خشنودید، و فرو گذاشتید آنچه را که عزت و سعادت شما و نیروی علیه ستمگران در آنست، نه از خدایتان شرم دارید، و نه به حال خود فکر می کنید. شما در هر روز ظلم می شوید ولی از خواب بیدار نمی گردید، و سستی شما پایان نپذیرد، آیا نمی بینید دین شما کهنه می شود و شما سرگرم دنیایید، خدای بزرگ می فرماید: «و شما مؤمنان هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست باشید و گر نه آتش کیفر آنان در شما هم خواهد گرفت و در آن حال جز خدا هیچ دوستی نخواهید یافت و هرگز کسی، یاری شما نخواهد کرد».(5)و(6)
روایاتی که مخاطبش افراد متوسطی است که در فتنه ها احتمال لغزششان بیش از نجات به نظر می آید از این قرارند:
7. ذکر و یادآوری همیشگی: دانشمند آن کس است که ارزش خویش را بشناسد، در نادانی مرد همین بس که قدر خود را نشناسد و دشمن ترین بندگان نزد خدا همانا بنده ای است که خدا او را به خودش واگذارد، سرگردان و حیران از راه راست باشد و هدفش را نداند چیست و بدون راهنما راه را بپیماید. اگر به سوی کسب مال دنیا دعوت شود اجابت می کند اگر به سوی آخرت دعوت شود کاهلی می کند گویا عملی را که برای دنیا انجام می دهد بر او واجب است و آنچه برای آخرت انجام می دهد از او ساقط. اینها در زمانی است که در آن زمان کسی سالم نمی ماند جز مؤمنی که دائم الذکر است و کم اذیت، که اگر حاضر باشد کسی او را نشناسد و اگر غایب باشد جستجویش نکنند.
8. عدم اشاعة گناه: اینان چراغ های هدایت و مشعل های فروزان برای شبروان هستند و برای سخن چینی و فساد در گردش نیستند، نادان و سفیه نباشند که گناهان را انتشار دهند و اشاعه فاحشه کنند. خداوند درهای رحمتش را بروی اینان می گشاید و از ایشان عذاب سختش را برطرف می کند. ای مردم همانا روزگاری می آید که مردم فقط به اسم اسلام بی نیاز باشند و از اسلام خبری نباشد آن چنان که ظرف تنها به آنچه که در آن ریخته می شود بی نیاز باشد.(7)
به امید آنکه خداوند همة ما را از شرّ فتنه های آخرالزمان برهاند و از تمام ابتلائات این دوره سربلند بیرون آورد. انشاءالله
📚1- الدرالمنثور، ج2، ص227.
2- کمال الدین، ج2، ص654.
3- زمر، آیة 56.
4- حدید، آیة 21.
5- هود، آیة 113.
6- نهج السعاده، ج3، ص421.
7- إرشاد القلوب إلی الصواب، ج 1، 💦💦☀️☀️💦💦☀️☀️💦💦☀️☀️💦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حقیقتی شبیه افسانه ها